Japp det är 11 sek. Du tänker på ND4 tror jag. ND400 är nästan 9 steg. Sedan satte jag på mitt ND8 för det var så himla ljust. Så i verkligheten så var det väl någonstans 11-12 stop.Men vad fick du för slutartid i den med dagsljus? 11 står det, är det 11 sekunder? Hur kan det bli så mycket mitt på dagen? Det tar väl bara 2 steg ljus va?
[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 16 June 2011 - 21:51
Postad 16 June 2011 - 21:57
Postad 16 June 2011 - 22:01
Javisst, som ett svart hål ungefärJa så tänkte jag, det förklarar ju en del! Spännande! Hur fokuserar du? Ljust och fint i sökaren va?
Postad 16 June 2011 - 22:10
Testade att ta ett par bilder idag också, svårt att lyckas lika bra som förra gången ...
Kanske kunde komponserats bättre men det var så stenigt, svårt att hålla koll på att stativet stod bra
samtidigt som det gällde att inte trilla i strömmen ^^
Så j**la snyggt!
Postad 16 June 2011 - 22:48
01.jpg 280.71K
0 Antal nerladdningarNikon D3100 + Nikkor AF-S 35/1.8
Redigerat av Unregisteredf5c8dbe1, 17 June 2011 - 07:15.
Postad 16 June 2011 - 23:05
Gillar din bild FEA!
Wow.. vilka bilder Malko och GroKKen..så fina
![]()
Du Malko: när du kollar på dina två senaste här i tråden.. saknar du inte ens lite D700.an?
På sina sätt och vis men har kompletterat med en annan DSLR nu i stället!
Kanske min favvo, passar nästan bättre i s/v än i färg!
Postad 16 June 2011 - 23:25
Jag skulle nog testa att öka upp den lite, har visserligen en dålig skärm men tror det borde gå
Jag har ökat färgmättnaden i bilden något... svårt med regnbågar, men funkar det?
Nikon D3100 + Nikkor AF-S 35/1.8
Fint fångad svensk sommar, men har inte bilden lite blåstick?
Gillar din bild FEA!
Tack
Mycket snyggt!
Så vad använder du för kamera nu då? Du är en av dem som raderar Exif-info ur dina bilder så man kan inte se det själv, sluta genast med det!
Postad 17 June 2011 - 01:30
Testade att ta ett par bilder idag också, svårt att lyckas lika bra som förra gången ...
Kanske kunde komponserats bättre men det var så stenigt, svårt att hålla koll på att stativet stod bra
samtidigt som det gällde att inte trilla i strömmen ^^
Åter igen ett mycket vackert foto GroKKen, det verkar vara ett bra kombo du, gråfilter och 15 mm!
Hur många "skott" brukar du behöva då du använder gråfiltret och tills får en bild nu är nöjd med?
Postad 17 June 2011 - 05:20
Ok vad är det för någonkamera då?
Mycket fin bild...
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 17 June 2011 - 05:22.
Postad 17 June 2011 - 07:16
Nu har jag justerat vitbalansen lite... Jag tror det blev bättre?Fint fångad svensk sommar, men har inte bilden lite blåstick?
Postad 17 June 2011 - 07:17
Tack overhard! Tycker det är svårt att få till bra när det är sådant där hårt ljus, är inte så nöjd med bilden egentligen men under omständigheterna var det svårt att göra bättre. K-5ans DR behövdes verkligen här kan jag säga. Ville gärna redigera bilden lite på något bra sätt men kom inte på något^^Det ligger mycket i det Micke säger, men jag tycker inte det gäller för denna bild. Komposition och färger är klockrena enl mig och bilden lyfts verkligen av den mjuka forsen. Riktigt bra här med, kul med en i dagsljus!
Tack!Så j**la snyggt!
Den är så jädra snygg den där både i sv och färg!Kanske min favvo, passar nästan bättre i s/v än i färg!
Tack där RedÅter igen ett mycket vackert foto GroKKen, det verkar vara ett bra kombo du, gråfilter och 15 mm!
![]()
Hur många "skott" brukar du behöva då du använder gråfiltret och tills får en bild nu är nöjd med?
En svartvit från mig också, med sådana där vattendroppsreflektioner

Pentax K-5 + DA15 Ltd
Postad 17 June 2011 - 07:28
Glömde säga att jag gillar denna! Dropparna tillför mycket. Gillade dock färgerna väldigt mycket i den andra versionen så jag vet inte vilken jag skulle välja som enda bild om jag skulle åka till en öde ö.
Postad 17 June 2011 - 07:58
Jag menade inte att bilden inte var bra, måste förtydliga detta då jag känner att mitt inlägg kanske upfattats som kritikAh visst, den gången skulle jag precis som idag bara ut och testa lite vad det blir för effekter med det hela. Men då var allt perfekt, klockrena moln och fint ljus. Idag var det mycket hårdare ljus, svårare helt enkelt ...
Den är grym den där bilden!Kanske min favvo, passar nästan bättre i s/v än i färg!
Super najs!En svartvit från mig också, med sådana där vattendroppsreflektioner
Pentax K-5 + DA15 Ltd
Redigerat av Mikael_R, 17 June 2011 - 08:00.
Postad 17 June 2011 - 09:23
Vad betyder det där, ner till EV 0 hängde inte riktigt medTänk på att ändra till största bländare också när du gör ljusmätningen. Eller åtminstone en så pass stor att ljusmätaren kan ge en tidsindikation. Den ska klara av ljusnivåer ner till EV 0, vilket betyder ISO 100, f5.6 och 30sek.
Glömde säga att jag gillar denna! Dropparna tillför mycket. Gillade dock färgerna väldigt mycket i den andra versionen så jag vet inte vilken jag skulle välja som enda bild om jag skulle åka till en öde ö.
Förstår vad du menar MikaelJag menade inte att bilden inte var bra, måste förtydliga detta då jag känner att mitt inlägg kanske upfattats som kritik
Jag tycker bilden var jätte fin, men svarade mer på vad du skrev och ville dela mitt eget sätt tänka
Super najs!
Postad 17 June 2011 - 10:07
Jag har ökat färgmättnaden i bilden något... svårt med regnbågar, men funkar det?
Fint fångad svensk sommar, men har inte bilden lite blåstick?
Tack
Mycket snyggt!
Så vad använder du för kamera nu då? Du är en av dem som raderar Exif-info ur dina bilder så man kan inte se det själv, sluta genast med det!
Tack så mycket!
Som Grokken skrev i någon annan tråd så är det tyvärr så att Flickr kniper den. Kanske kan börja länka till den så det inte blir så bökigt.
Ok vad är det för någonkamera då?
Mycket fin bild...
Tack!
Riktigt bra Malko!
Tack Overhard!
Tack Grokken, fin bild själv!
Jag menade inte att bilden inte var bra, måste förtydliga detta då jag känner att mitt inlägg kanske upfattats som kritik
Jag tycker bilden var jätte fin, men svarade mer på vad du skrev och ville dela mitt eget sätt tänka
Den är grym den där bilden!
Super najs!
Tack Micke!

EXIF
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 17 June 2011 - 11:17.
Postad 17 June 2011 - 10:12
Fin vy, men du ser väl att bilden lutar kraftigt, va? Det ser ut som om båten i bakgrunden seglar i uppförsbacke
Redigerat av FEA, 17 June 2011 - 10:14.
Postad 18 June 2011 - 08:32
Bra bild den med GroKKen... Fast jag gillade den andra bättre..
Skön och härlig bild Malko
Postad 18 June 2011 - 08:49
Snyggt! Härlig blå/grön tonPentax K-5 + Cosina 55mm [email protected]
Postad 18 June 2011 - 09:49
Nedan ett med Sigma 150/2.8 från i morse
Bifogad fil(er)
Postad 18 June 2011 - 09:52
Postad 18 June 2011 - 09:59
Jo, kan hålla med. Nytt objektiv och man skjuter på alltLite halvtråkigt motiv men det är väl kanske bakgrunden som är det intressanta här? Riktigt mjuk och skön bokeh!
Postad 18 June 2011 - 10:49
Jo, kan hålla med. Nytt objektiv och man skjuter på allt
... men visst är det kul!
Postad 18 June 2011 - 14:46
Snygg...pinus Lilus (eller något liknande, Lupinus Polyphyllus säger min sambo med kritisk blick)
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 June 2011 - 16:31.
Postad 18 June 2011 - 16:54
The barn by the road ! Grådaskig dag.
DSC_0016.jpg 672.91K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 June 2011 - 17:06.
Postad 18 June 2011 - 17:16
bj_rk.jpg 319.16K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 June 2011 - 18:17
Ace: Grådaskiga dagar brukar vara ypperliga fotodagar. Testa ljusa upp bilden lite och kräma på med ordentligt med kontrast. Klarhet, skärpa och färgmättnad kan också ökas lite grand.
Vobbe: Grymt trevlig bild. Gillar komposition, exponering och kontrast. Bra!
Postad 18 June 2011 - 18:25
Ace: Grådaskiga dagar brukar vara ypperliga fotodagar. Testa ljusa upp bilden lite och kräma på med ordentligt med kontrast. Klarhet, skärpa och färgmättnad kan också ökas lite grand.
Overhard: jag var ute lite det som vobbe skrev om min bild ( övergivna looken på ladan i kombination med de lite mattare färgerna) därför jag redigerade bilden så.. lite oldstyle me
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 June 2011 - 18:27.
Postad 18 June 2011 - 18:35
Söt bokeh där!Lupinus Lilus (eller något liknande, Lupinus Polyphyllus säger min sambo med kritisk blick)
Pentax K-5, M42 objektiv
nice!
Känner igen den! Du stod långt långt till väster från detta fotoställe på andra sidan om den gavel man ser och fotade långsidan (andra sidan härifrån sett) samt den skymda ladan, typ inne på gården eller vad man ska sägaThe barn by the road ! Grådaskig dag.
Kan ha helt fel också, men det känns i alla fall så!
Stiligt Vobbe
Postad 18 June 2011 - 18:56
Känner igen den! Du stod långt långt till väster från detta fotoställe på andra sidan om den gavel man ser och fotade långsidan (andra sidan härifrån sett) samt den skymda ladan, typ inne på gården eller vad man ska säga
![]()
Kan ha helt fel också, men det känns i alla fall så!Fin bild vilket som!
Tack Micke....Du har helt rätt.. har lagt ut bilder från den ladan med.. den som du menar är precis utan för vårat hus. Denna ligger en bit ifrån vårat hus.. så det är inte samma, så är det när man bor på landet
Postad 18 June 2011 - 19:21
+ 1 trädet ser gigantiskt ut.. är nog vidvinkelobjektivet? Är det ett sigma 10-20mm?Stiligt Vobbe
Postad 18 June 2011 - 21:42
Den var ordentligt redigerad den där! Skulle gärna vilja se en i naturliga färger ocksåSåna hära tulpaner eller vad det heter
Postad 18 June 2011 - 21:49
Vobbe: Grymt trevlig bild. Gillar komposition, exponering och kontrast. Bra!
Stiligt Vobbe
+ 1 trädet ser gigantiskt ut.. är nog vidvinkelobjektivet? Är det ett sigma 10-20mm?
Tack så mycket för alla schyssta omdömen, är hyffsat färsk på det här med fotografering så kul att höra att det är på väg åt rätt håll =D
Ace34: Stämmer bra att det är ett sigma 10-20, björken var ca 30-40 cm i diameter.
Postad 18 June 2011 - 22:09
Postad 19 June 2011 - 07:43
Fina makro bilder i alla trådarna Que! Denna gillar jag mest.Lite smått med Sigma 150/2.8
Redigerat av Mikael_R, 19 June 2011 - 07:44.
Postad 19 June 2011 - 07:55
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 June 2011 - 08:00.
Postad 19 June 2011 - 08:41
Ja, det fungerar fint. Fokusen ser ut att sitta perfekt, jag har inte sett något problem ännu och på testarket så var det i princip mitt i prick vilket jag var förvånad över då det är ett Sigma. Tror nog att det var den bästa fokusplaceringen jag sett på alla mina objektiv. Med den testen och att objektivet såg nytt ut, så hade jag inga tvivel kvar, så det blev ett köp.Denna vara bra que.. Annars nöjd med sigmat? Ingen fel fokusering på denna ?
Såklar tynge än mina Nikon 60 o 85, vilket kanske gör att det kan vara lite jobbigare att hålla på frihand. Jag tycker fokusmotorn jobbar något långsammare än Nikon's men avståndsveptet går att begränsa. Det som jag upplever som en nackdel är att sökarbilden verkar mörkare och inte så tydlig som tex min Nikkor 60, dvs kanske blir svårare att ställa skärpan manuelllt, vet inte om det beror på brännvidden 60 vs 150 eller om det är så att största öppning i makroläge är en 5.6 istället för en 4.8 på mitt 60'a
Postad 19 June 2011 - 09:04
Ibland kan även vara svårt att följa rörliga motiv då fokusavståndet är lite större, speciellt vid manuell fokusering. Men det går att använda autofokus (genom att ställa FULL på objektivet) och vid behov justera med fokusringen.
Beträffande exaktheten hos fokus med Sigma EX 150/2.8 HSM har jag upplevt en större benägenhet till bakfokus vid större avstånd, medan den verkar pricka rätt vid närfotografering. Men om man inte vågar förlita sig på fokuseringen går det att använda AF-C och bränna av en serie bilder och hoppas på att någon är i perfekt fokus… Denna metod kan ha sina begränsningar för snabbt rörliga motiv eftersom fokusmekanismen inte är ”reptilsnabb”, det är ju ett macroobjektiv trots allt…
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?