Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2015 - 09:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Lucifer!
Passade på att testa Macduff the Ultimate när jag slog in ditt paket.
En fruktig sak, mandeln som dök upp gillades särskilt mycket o grapebeskan i avslutet passade perfekt.
Hade inte skadat med några % till då den var lite kort. Men satt som en smäck!!! :)
8st kvar!

Ahh... den är en trevlig brukswhisky... Nu känner jag mig snobbig som har den som brukswhisky, men vafan! Livet är för kort för att dricka dålig whisky! ;)

Vill du ha rök blir det nog lättare att dra från Japan. Kan inte komma på någon rökig Japs
Varför just Japan?

2st rökiga Indier här annars:

Amrut peated single malt 62% 860:-
Amrut peated port pipe 2009 59% 1159:-(dela med någon)
Båda på Systemets beställningssortiment.

Amrut Port Pipe är jävligt grym!
Finns en del peated Amrut att få tag på, men jag tycker portvinsfaten ger en extra dimension till whiskyn som jag verkligen gillar.

Jag har en liten snutt Amrut Greedy Angels hemma som jag måste ta här framöver! Har fått en liten sipp tidigare men kunde inte riktigt bestämma vad jag tyckte om den. Väldigt annorlunda och inget man riktigt var beredd på.

Nikka Pure Malt Black skall (om jag inte blandar ihop det här) vara lite rökig och innehålla rökig whisky från Japan.
Nikka Pure Malt White skall också vara lite rökig, men innehåller rökig whisky från Caol Ila... Enligt en som jobbade i montern på en mässa för nått år sedan.

Yoichi 10 har jag inte provat själv, men som andeas säger så ska den vara rökig. Hur rökig har jag dock ingen aning om.

Annars borde ju Longrow Red Port släppas snart på SB. Förhoppningsvis i mars då jag inte sett den i februarilistan. Det är en riktig fullpoängare! Integrationen mellan den rökiga Springbankwhiskyn och portfaten är grym! Ett stort steg upp från tidigare Red-utgåvor.
Nästa Red provade jag i lagerhuset. Ligger just nu på rödvinsfat och smakade riktigt bra då vi var där. Hoppas den peakar nu till buteljering i sommar! Tror den också kommer bli jäkligt bra, men kommer knappast upp i samma klass som den nuvarande!

Postad 30 January 2015 - 06:04

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Tackar för infon:-)
Kanske blir en Indian

Postad 30 January 2015 - 06:44

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Jag vet bara att han inte gillar " sött"..

Postad 30 January 2015 - 14:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
All whisky är mer eller mindre söt... sötman kommer från kornet. Bourbon har en tendens att bli något sötare än malt och malt något sötare än grainwhisky.

Kanske din kompis gillar lite torrare sherrylagrad whisky? Själv är jag inte så förtjust i för torr whisky då det känns som att tungan springer och gömmer sig i munnen. :)

Postad 30 January 2015 - 18:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
brukar inte sherrylagrade vara väldigt söta?
i alla fall dom jag testat

Redigerat av andreassofus, 30 January 2015 - 18:05.

Postad 30 January 2015 - 18:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Äntligen är jag ägare till denna :)
Världens vackraste whiskyflaska :)

Ursäkta sugig bild

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   980.26K   8 Antal nerladdningar

Postad 31 January 2015 - 00:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Äntligen är jag ägare till denna :)
Världens vackraste whiskyflaska :)

Ursäkta sugig bild

Har tömt två av denna och den är bra!

Postad 31 January 2015 - 12:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Beror på fat,längd av lagring typ av sherry osv, men sherrylagrat kanske inte är det första du tittar efter om du inte gillar sötare whisky.

Ett litet besök hos "röda näsan" och helgens väsentliga inköp är avklarade.

Bifogad fil(er)

Postad 31 January 2015 - 18:37

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Efter förra helgens Glendronach succé blev jag sugen på att testa lite Glenfarclas. Tyvärr måste jag säga att jag inte blev särskildt imponerad. Visserligen så var ingen oduglig men ingen kunde mäta sig med min referens Glendronach Revival.
De som testades var 10,12,18 och 25YO.
Min högst oprofessionella lista blev:

1.Glenfarclas 18YO 86.5p
2.Glenfarclas 25YO 86p roligt med denna var att den både luktade och smakade Rova:) Kanske inte det bästa i en whisky men gott från trädgårdslandet under sommaren;)
3.Glenfarclas 12YO 82p
4.Glenfarclas 10YO 79p. Denna Var inte dålig men den var rätt så meningslös. Blaskig och eftersmaken var borta på 10sekunder.

Näe det här var inget som kommer att ta Glendronach's plats i skåpet tyvärr. Alla var goda men ingen stack ut på något sätt.

Lyckligtvis så provades lite samples igår som var lite bättre.
1.Aberlour 18YO den här var i klass med revival 89p
2.Highland Park 18YO 87p
3.Highland Park Freya 86p Men tjejen blev helt frälst och tyckte det var det bästa jag någonsin bjudit på:)
4.Talisker Dark Storm 85p Nästa gång man åker båt så blir det nog ett köp:) 350kr/1l måste vara bland det mest prisvärda:)
5.Benromach Organic 84p

Bifogad fil(er)

Postad 01 February 2015 - 04:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Beror som sagt på vilken typ av sherry som varit i faten tidigare och hur länge man lagrat whisky i faten, vilken tur i ordningen, vilken typ av ek, osv.

Vill du vara säker på att få en söt mumsig whisky så ska du lagra den i 1st fill PX sherry cask/butt som är gjorda på amerikansk ek! Då kommer du iaf hitta min sweet spot! ;)
Långt ifrån alla sherrysorter är söta. De flesta är faktiskt väldigt torra. Och kombinerar du det med lång lagring i aktiva fat så kommer du få mycket tanniner som gör whiskyn väldigt torr och bitter. Lägger du även till europeisk ek in i mixen så får du mycket kryddor och inte lika mycket vanilj (vilket ger en sötare känsla) som du får från amerikansk ek!

Postad 03 February 2015 - 00:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Provat et par whisky som jag har fått smaka av syrran. Glenfarclas 21 och denna Nikka Pure Malt.

Mycket goda whisky.

Postad bild

Postad 06 February 2015 - 17:42

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Fick hem en Glen Garioch Virgin oak idag - mkt trevlig!

Postad 06 February 2015 - 18:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Ska köpa mej en flaska Sherry och prova. Aldir prövd Sherry förut, men har provat et par delvis sherylagrade whisky. Bunnahabain 12 och nogrå Bowmore...

Bunnahabhain 12 är mycket god, Bowmores har gjord mej lite besvikna.

Tenkta i denna eksperimentering å kjöpa den uppskattade BenRiach 12 sherry wood.

Postad 07 February 2015 - 11:02

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Senaste inköpen!

Lucifer, hoppas du fått dina samples!?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0d487954, 07 February 2015 - 11:03.

Postad 08 February 2015 - 19:55

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Senaste inköpen!

Lucifer, hoppas du fått dina samples!?

Jepp... Bunnan hade läckt lite, var lite fuktig på utsidan bara som tur var, så den fick bli den första! Fantastisk doft men lite väl enkel i smaken och kort i slutet. Men helt klart minnesvärd!
Aultmore 5yo var väldigt ung som fått suga ur det värsta ur ett tungt sherryfat. Inte alls min grej tyvärr. Där blev det tyvärr det sämsta som sherryfaten kan visas upp och det i koncentrerad form. :) Nja, inte riktigt så illa, men den hade behövt en del tid på sig att runda av de värsta spikarna i smakregistret.

Ser att du hittat dig en Ceobenach. Den var ganska trevlig! Smakade den på båten. Tyvärr... måste jag nästan säga, så bjöd min vän mig på lite Bunna 25 precis när jag som bäst njöt av av min Ceobenach, och efter det så var den förstörd! :D
Börjar man jämföra en relativt billig NAS mot en superb 25 åring så får man nästan skylla sig själv! ;)

Postad 09 February 2015 - 16:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jepp... Bunnan hade läckt lite, var lite fuktig på utsidan bara som tur var, så den fick bli den första! Fantastisk doft men lite väl enkel i smaken och kort i slutet. Men helt klart minnesvärd!
Aultmore 5yo var väldigt ung som fått suga ur det värsta ur ett tungt sherryfat. Inte alls min grej tyvärr. Där blev det tyvärr det sämsta som sherryfaten kan visas upp och det i koncentrerad form. :) Nja, inte riktigt så illa, men den hade behövt en del tid på sig att runda av de värsta spikarna i smakregistret.

Ser att du hittat dig en Ceobenach. Den var ganska trevlig! Smakade den på båten. Tyvärr... måste jag nästan säga, så bjöd min vän mig på lite Bunna 25 precis när jag som bäst njöt av av min Ceobenach, och efter det så var den förstörd! :D
Börjar man jämföra en relativt billig NAS mot en superb 25 åring så får man nästan skylla sig själv! ;)

Inte försvunnit någon större mängd hoppas jag,annars reglerar vi det nästa gång. Drog åt och tejpade efter konstens alla regler tyckte jag.
Håller med dig helt vad gäller både Bunnan och Aultmoren, tyvärr!Glenrothan är tack o lov mycket bättre!
Tyckte att Ceobanach lät lite intressant så var tvungen att testa för att se om den håller lite kraftigare rök än vanligt!
(Inte öppnad än!) Provar den utan störande moment!!!
Provat Balblair 22 och den var väl helt ok ( för att vara bourbonlagrat ;))rätt mycket vanilj som ju aldrig är fel.
Cairdeas håller som vanligt!
SN 14 tyckte jag faktiskt var den bästa av de senaste specialsläppen från Ardbeg, men inte värd sitt pris.Togs ihop med Ardbeg 17 L2(2002). Väldigt annorlunda då den inte höll mycket rök alls.Väldigt god ändå. :)

Redigerat av Unregistered0d487954, 09 February 2015 - 16:51.

Postad 12 February 2015 - 02:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Då va sherry whiskeyen Benriach 12 i hyllan. Otur som var kjöpte jag fel sherryvin til at sammenligna med, men som tur är i Sveriges System så kan man bytta varor, det kan man inte i Norge efter Metanol-skandalen.

IMG_2221_zpsbac9bd64.jpg

Postad 15 February 2015 - 12:37

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Provade Bunna Ceobanach igår och NJAE! Undrar om Bunna inte skall hålla sig borta från röken och koncentrera sig på sherrylagringar istället. Hur som helst behövde den definitivt vatten för att dämpa beskan.

Ändrat uppfattning totalt! Efter lite tid har den blivit väldigt bra, mycket bra faktiskt!!!!

Redigerat av Unregistered0d487954, 16 August 2015 - 21:04.

Postad 19 February 2015 - 19:33

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Tog med en halvflaka Laphroaig 10 fra systemet tilsammans med några öl.

Skulle egentligen på taxfree och köpa Laphroaig QA cask, men junior ble sjuk och derför stannar vi hemma.

Redigerat av Danke, 19 February 2015 - 19:34.

Postad 20 February 2015 - 14:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Släpptes en del roliga öl idag... kommer bli en extremt fattig månad i mars, så whisky får jag ta det lugnt med. Har en Laphroaig 27yo och en Mortlach Cadenhead's 20yo på ingång, så jag kommer säkert klara mig månaden ut ändå! ;)

Postad 20 February 2015 - 19:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Låter inte helt odrickbart!!!
Själv råkade jag hamna på ett bolag där det stod en ensam o övergiven Lagga DE 2014 som jag vart tvungen att ge ett hem som den vänliga själ jag är.

Postad 27 February 2015 - 07:52

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Nikka - Yoichi 12yo  ... mkt trevlig

Postad 27 February 2015 - 08:21

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Nikka - Yoichi 12yo  ... mkt trevlig

Impulsköpte faktiskt en Yoichi igår när jag skulle hämta ut en 23årig Mortlach sherry cask:) Ska bli trevligt med helg;)

Postad 28 February 2015 - 14:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Strosade runt lite på Bolaget medans grabben strosade runt i leksaksaffären. Fick med mig en Uigeadail.

Postad 28 February 2015 - 20:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Tyvärr var den inte riktigt i min smak :(

Någon i Stockholmstrakten som är intresserad av ett byte? Behöver absolut inte vara i samma prisklass.

Postad 28 February 2015 - 21:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Någon i Stockholmstrakten som är intresserad av ett byte? Behöver absolut inte vara i samma prisklass.

Hva var det du inte gillade med den?

Köpte mitt första Copita glass, från Glencairn. Tusan att dom inte hadde par att selja, bara enkeltvis.

Postad 28 February 2015 - 22:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
För rökig för min smak.

Visste iofs att den skulle vara rökig. Men efter allt bra man läst/hört om den kände jag mig tvungen att testa :)

Postad 28 February 2015 - 22:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

För rökig för min smak.

Visste iofs att den skulle vara rökig. Men efter allt bra man läst/hört om den kände jag mig tvungen att testa :)

Tror den va lite mindre røkad førut, med mera sherrytoner. Någon som vet om det er tilfellet?

Postad 01 March 2015 - 09:55

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skulle jag vara som du skulle jag försegla den (gladpack) o ställa undan den. Fortsätter du dricka whisky kommer det en dag då du kommer att älska den o då den tydligen skall tas bort ur sortimentet kanske du inte får chansen igen.
Det låter säkert dumt nu men vänta bara!!!

Postad 01 March 2015 - 10:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Whisky är absolut inget nytt för mig, närmar mig 40 och började inte dricka förra året ;)
Dock har jag hållit mig till sådant jag varit säker på (främst Bushmills, Balvenie, Connemara, McLeods, Glennmorangie och Auchentoshan). Allt för rökigt är inte riktigt min grej, men jag ville prova den då många lovordar den.

Om ingen är intresserad av ett byte så får den följa med jobbet till Sälen om en månad.

Postad 01 March 2015 - 11:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Ingen jag pratat med på Ardbeg verkar veta vad det är för rykte som florerar om att Ugglan skulle försvinna, men dom brukar kunna vara ganska hemlighetsfulla och andra sidan! :)

Nu kommer jag inte vara i Stockholm på ett tag, men jag hade gärna tagit hand om den.
Jag håller nog med Klash, lägg undan den och plocka fram den om några år igen. Min smak har ändrats ganska mycket de senaste åren. Ju mer man provar desto fler olika smaker lär man sig hitta och uppskatta.
Ugglan är långt ifrån en dålig whisky, så du lär inte ha några problem att bli av med innehållet om du skulle försöka! ;)

Postad 01 March 2015 - 14:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Whisky är absolut inget nytt för mig, närmar mig 40 och började inte dricka förra året ;)
Dock har jag hållit mig till sådant jag varit säker på (främst Bushmills, Balvenie, Connemara, McLeods, Glennmorangie och Auchentoshan). Allt för rökigt är inte riktigt min grej, men jag ville prova den då många lovordar den.

Om ingen är intresserad av ett byte så får den följa med jobbet till Sälen om en månad.

Om inte annat så lär dina kollegor älska dig.

De whiskys du nämner är ju så långt ifrån denna Ardbeg det bara går att komma. Vill du närma dig rökwhisky något försiktigare rekommenderar jag Caol Ila DE, eller Lagavulin DE om du kan lägga någon hundring till. :)

Postad 01 March 2015 - 15:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jo, brukar som sagt inte vara så förtjust i rökigare sorter. Men eftersom Ugglan varit blivit lovordad så blev det impulsköp då den stod där på hyllan :)

Vi får väl se om någon nappar här. Behöver som jag skrev inte vara i samma prisklass och kräver inget emellan om det skiljer 200-250kr i prisskillnad ;)

Postad 01 March 2015 - 18:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Ingen jag pratat med på Ardbeg verkar veta vad det är för rykte som florerar om att Ugglan skulle försvinna, men dom brukar kunna vara ganska hemlighetsfulla och andra sidan! :)

Nu kommer jag inte vara i Stockholm på ett tag, men jag hade gärna tagit hand om den.
Jag håller nog med Klash, lägg undan den och plocka fram den om några år igen. Min smak har ändrats ganska mycket de senaste åren. Ju mer man provar desto fler olika smaker lär man sig hitta och uppskatta.
Ugglan är långt ifrån en dålig whisky, så du lär inte ha några problem att bli av med innehållet om du skulle försöka! ;)

Du finner lite info her https://www.youtube....h?v=dQnNR2ISsyg

https://www.youtube.com/watch?v=sHpIuOYNLK4

Postad 01 March 2015 - 22:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Morsan och hennes gubbe var över på middag och då kom jag på att han är förtjust i Bowmore. Det konstaterades snabbt att Ugglan föll helt i hans smak, så nu har den fått ett nytt bo :)

Får se vad nästa impulsköp blir, vilket bolag i Stockholm har bäst Whisky-sortiment?

Postad 02 March 2015 - 16:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vinkällarbutiken Regeringsgatan!

Postad 02 March 2015 - 18:45

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Anledningar till att jag gillar sherrylagrat :wub:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0d487954, 02 March 2015 - 18:50.

Postad 02 March 2015 - 18:49

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Lucifer!
Kommit in lite nya Caroni på Whisky cask! Bla en ny från Dewar Rattray. Dom 2 tidigare var helt suveräna o e den här bara i närheten så...!!!

Postad 03 March 2015 - 09:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Någon som har provat Laphroaig Select ennu?
Undrar om den er bettre enn 10åringen.

Postad 03 March 2015 - 19:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1

Lucifer!
Kommit in lite nya Caroni på Whisky cask! Bla en ny från Dewar Rattray. Dom 2 tidigare var helt suveräna o e den här bara i närheten så...!!!

Låter lockande! Men det är en dålig månad för whiskyinköp det här... :(

Någon som har provat Laphroaig Select ennu?
Undrar om den er bettre enn 10åringen.

Nej, den är inte bättre än 10 åringen. Den är inte direkt dålig, men den är inte heller bra. Bara en tråkig rökig whisky som inte säger så mycket tyvärr.

Postad 04 March 2015 - 00:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Hahahaha, se tokiga friends of Laphroaig som provade köpa nya 15 åringen, jag provade sjelv. Men at det blir så mycket bråk för en flaska whisky.

Den kommer säkert rimligare på Systemet..

Roligt at den får så lågt score för at folk är arja för at dom inte fikk köpt. :)

Postad 04 March 2015 - 09:04

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Anledningar till att jag gillar sherrylagrat :wub:

Alla är ju oöppnade så du kan inte gilla dom så mycket! ;)  B)

Postad 04 March 2015 - 16:00

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Alla är ju oöppnade så du kan inte gilla dom så mycket! ;)  B)

Dom ja!!! B)

Postad 04 March 2015 - 16:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hahahaha, se tokiga friends of Laphroaig som provade köpa nya 15 åringen, jag provade sjelv. Men at det blir så mycket bråk för en flaska whisky.

Den kommer säkert rimligare på Systemet..

Roligt at den får så lågt score för at folk är arja för at dom inte fikk köpt. :)

Oj oj... då har du inte varit med på ett Ardbeg eller BOX släpp! :D

Det är två gånger jag nästen blivit nedslagen när jag köpt whisky, första gången var när Ardbeg Auriverdes släpptes och andra gången var när jag köade för BOX Archipelago!

Och eftersnacket efter varje Ardbeg är inte att leka med. Folk vill dräpa allt och alla verkar det som! :)

Postad 04 March 2015 - 18:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Vinkällarbutiken Regeringsgatan!

Tack, får försöka hitta en väg förbi där.

Postad 04 March 2015 - 22:09

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Låter lockande! Men det är en dålig månad för whiskyinköp det här... :(

Nej, den är inte bättre än 10 åringen. Den är inte direkt dålig, men den är inte heller bra. Bara en tråkig rökig whisky som inte säger så mycket tyvärr.

Har du smakat QA cask? Den tyckte jag var jettegod, med undantag av 40% styrka som heller borde varit 46-48.

Postad 05 March 2015 - 15:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har du smakat QA cask? Den tyckte jag var jettegod, med undantag av 40% styrka som heller borde varit 46-48.

Tyvärr inte... Jag är lite skeptisk mot den just pga 40%.

Postad 05 March 2015 - 16:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Tyvärr inte... Jag är lite skeptisk mot den just pga 40%.

Samma här, jag har smakat den tre gånger eller så i båtens bar. Den är lite ung, men jag tycker om whisky på nya fat. Jag gillar ochså Bunnahabhain Darach ur som har gått ut av produksjon.

Den här gången så blev det Ardbeg 10 som var til samma priset på Taxfree.

Men jag gillade absolut QA cask.... Rök vanilj, mycket pepper inte lengsta finish men satt godt.

Redigerat av Danke, 05 March 2015 - 16:07.

Postad 05 March 2015 - 16:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Samma här, jag har smakat den tre gånger eller så i båtens bar. Den är lite ung, men jag tycker om whisky på nya fat. Jag gillar ochså Bunnahabhain Darach ur som har gått ut av produksjon.

Den här gången så blev det Ardbeg 10 som var til samma priset på Taxfree.

Men jag gillade absolut QA cask.... Rök vanilj, mycket pepper inte lengsta finish men satt godt.

Efter att jag gick en lagerhusprovning hos Laffe så kan jag inte förstå hur man kan förstöra en whisky så mycket som deras 10yo 40%! Det som ligger på fat hos Laffe är så jäkla gott! Jag har fortfarande halva flaskan av min "hand filled" kvar och jag tror aldrig jag har smakat någon godare Laffe än den. Riktigt fyllig vaniljkola med en trevlig islayrök med mycket lång finish!

Vill man ha en bra prisvärd Laphroaig så skall man egentligen köpa valfri IB! Även om det är lite av en chansning så är chansen väldigt minimal att man blir besviken. Majoriteten av allt dom gör läggs på färska ekfat, så man behöver inte vara orolig för att det blir för ungt och spretigt även om man köper en 6-8 år gammal Laffe! Och självklart blir dom helt fantastiskt bra ju äldre dom blir.

Säger inte att 10yo, QA eller Select är dåliga. Dom är helt okej, men inget jag slösar pengar på när jag kan få så mycket bättre whisky. Men blir jag bjuden så tackar man ju inte nej! ;)

Postad 05 March 2015 - 17:35

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Jag gillar heller inte 10 åringen, men har en halvflaska i skapet, bara för at ha nåt rökigt som man kan ha i heljen uten att dricka för mye av Ardbeg Uigadail som jag provar att spara.

Quartercask är whiskyen man ska köpa om man vil ha OB Laffe til et okej pris.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.