Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 30 November 2014 - 09:29

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har just fyndat en spelare till min dotter, en Technics 1200MK2 med en Orthofon OM 20, nu behöver man ju en borste till skivorna, skall man köpa en vanlig klassisk.

Postad bild

Eller är den här ifrån Dustarm ifrån Svalander något att hänga i granen?

Skall man ha en puck som indikerar så att spelaren står helt i våg eller skall man lägga mobilen och använda det ibyggda vattenpasset?

Köp den klassiska kolfiberborsten samt en kolfiberborste till nålen. Ett tips är att när du borstar istället för den inåt mot centerpinnen. När borsten når den så jordas den (om metall) och dammet flyger upp på den och fastnar där.

Redigerat av Drobbo, 30 November 2014 - 09:31.

Postad 30 November 2014 - 10:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Köp en Onzow Zerodust också.

Bifogad fil(er)

Postad 30 November 2014 - 10:58

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Köp en Onzow Zerodust också.

Duger gott med ICA's vita sudd på städavdelningen för 30 spänn. Alternativt originalet som är lite kompaktare och bättre för 85 spänn inkl frakt. Då har man för en livstid :)

http://www.ebay.com/...=item2597eeb011

Redigerat av Drobbo, 30 November 2014 - 10:58.

Postad 30 November 2014 - 11:04

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Har just fyndat en spelare till min dotter, en Technics 1200MK2 med en Orthofon OM 20, nu behöver man ju en borste till skivorna, skall man köpa en vanlig klassisk.

Postad bild

Eller är den här ifrån Dustarm ifrån Svalander något att hänga i granen?

Postad bild

Skall man ha en puck som indikerar så att spelaren står helt i våg eller skall man lägga mobilen och använda det ibyggda vattenpasset?

Den klassiska kolfiberborsten är bra, men en med sammetsremsa i mitten är bättre, jag har en Super Exstatic. Svalander har även bra libeller, jag har deras minsting för 49 kr, kolla här.

Postad 30 November 2014 - 11:07

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Duger gott med ICA's vita sudd på städavdelningen för 30 spänn. Alternativt originalet som är lite kompaktare och bättre för 85 spänn inkl frakt. Då har man för en livstid :)

http://www.ebay.com/...=item2597eeb011

Jag tycker båda produkterna är grymma men på lite olika saker. Jag har originalet Mr Magic Cleaner och en Onzow. Onzowen är suverän på damm, hår och lite mer löst sittande smuts som kan sitta på nålen, nålröret eller anfästningen runt nålhuset, vilket Mr Magic kan missa. Mr Magic tar däremot bort skiten som sitter fast på nålen som Onzowen missar.

Redigerat av Draj, 30 November 2014 - 11:08.

Postad 30 November 2014 - 22:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ok, skall titta vad hifi punkten har inne nästa gång jag har vägarna förbi :)

Postad 01 December 2014 - 12:25

KaptenRaggsock
  • KaptenRaggsock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som vet vart jag kan få tag i ett sme 3009 s2 improved tonarmshuvud?
Fick tag på en technics sl120 med den armen för en hundring på loppis men saknade huvudet.

Slängde på ett pioneer huvud med en shure pickup för att testa så den funkade o det låter ok, mycket bättre än min gamla (billiga skit) spelare.

Skulle man kunna köra med en ortofon 2m red till den armen? Eller har ni några rekommendationer i den prisklassen?

Mvh Kapten

Postad 01 December 2014 - 23:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Hej!

Nån som vet vart jag kan få tag i ett sme 3009 s2 improved tonarmshuvud?
Fick tag på en technics sl120 med den armen för en hundring på loppis men saknade huvudet.

Slängde på ett pioneer huvud med en shure pickup för att testa så den funkade o det låter ok, mycket bättre än min gamla (billiga skit) spelare.

Skulle man kunna köra med en ortofon 2m red till den armen? Eller har ni några rekommendationer i den prisklassen?

Mvh Kapten

SME-skal hittar du på bla eBay men du får räkna med runt en femhundring.

Postad 02 December 2014 - 10:36

KaptenRaggsock
  • KaptenRaggsock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

SME-skal hittar du på bla eBay men du får räkna med runt en femhundring.

Tack!

Kikade lite där, men sen är frågan vad man ska ha för pickup! Är rätt ny i vinylsvängen så tips mottages gärna!😀

Mvh Kapten

Postad 02 December 2014 - 19:56

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tack!

Kikade lite där, men sen är frågan vad man ska ha för pickup! Är rätt ny i vinylsvängen så tips mottages gärna!��

Mvh Kapten

Beror ju helt på budget men armen är mycket lätt och du bör ha en pu med medel till hög compliance (fjädringsmjuket) från ca 15 µm/mN och högre.

Postad 02 December 2014 - 22:25

KaptenRaggsock
  • KaptenRaggsock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Beror ju helt på budget men armen är mycket lätt och du bör ha en pu med medel till hög compliance (fjädringsmjuket) från ca 15 µm/mN och högre.

Tack igen!:)

Okej, då får jag kika lite. Min budget varierar med frugans humör! Hon tycker det är onödigt att lägga pengar så länge det låter...:P
Men kanske kan smyga in det utan att hon märker det, vi får väl se!;)

Återkommer om jag har fler frågor. Försöker just lära mig att ställa in rätt övehäng osv, vilket verkar vara lite problematiskt på sme 3009s2 improved. Men skam den som ger sig!!

Mvh Kapten

Postad 03 December 2014 - 09:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Hej Kapten!

Får börja med att gratulera till att du fyndat en fin SL-120 för en billig penning.

Har hört några exempel på där man har haft Ortofon 2M Blue på SME 3009- tonarmar och det har låtit finfint. Borde därför också funka bra ihop med 2M Red som du föreslår då de har samma compliance, 20 µm/mN.

Postad 03 December 2014 - 17:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 1
Loppis verkar vara hett just nu, 250kr gav jag för en kalasfin technics 1200mk2 :)

Postad 03 December 2014 - 19:50

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tack igen! :)

Okej, då får jag kika lite. Min budget varierar med frugans humör! Hon tycker det är onödigt att lägga pengar så länge det låter... :P
Men kanske kan smyga in det utan att hon märker det, vi får väl se! ;)

Återkommer om jag har fler frågor. Försöker just lära mig att ställa in rätt övehäng osv, vilket verkar vara lite problematiskt på sme 3009s2 improved. Men skam den som ger sig!!

Mvh Kapten

Ja det är inte alltid så lätt med den andra hälften ;)

Tycker tvärtom (har själv en 3009 S2 imp) Originalskalet har en fast position för pickupen, sen flyttar man hela armen för att ställa in den korrekt.

Redigerat av tomano58, 03 December 2014 - 19:50.

Postad 03 December 2014 - 20:46

KaptenRaggsock
  • KaptenRaggsock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej Kapten!

Får börja med att gratulera till att du fyndat en fin SL-120 för en billig penning.

Har hört några exempel på där man har haft Ortofon 2M Blue på SME 3009- tonarmar och det har låtit finfint. Borde därför också funka bra ihop med 2M Red som du föreslår då de har samma compliance, 20 µm/mN.

Tack!

Ja jag är nöjd med priset iaf!

Vad kul, har kikat runt lite på olika pu och det står väl mellan den och en ortofon om10. Det bästa är kanske om jag hittar nån som jag kan lyssna hos o ser vilken jag föredrar. Nån som bor i närheten av Norrköping?? :P

Ja det är inte alltid så lätt med den andra hälften ;)

Tycker tvärtom (har själv en 3009 S2 imp) Originalskalet har en fast position för pickupen, sen flyttar man hela armen för att ställa in den korrekt.

Ja lite problematiskt kan det va i bland! Tyvärr älskar jag henne...:P

Hur ställer jag in den lättast då? Protractor antar jag, men vilken av alla?
Verkar vara skillnad på tidiga utgåvor och sena på armen om jag har förstått det rätt. Just på hur den ska ställas in då. Jag är ju helt ny på vinyl så alla tips mottages gärna!:)

F.ö så sitter det en fluid damper på, är den nåt att ha om det ev. fattas lite olja? Den verkar vara eftertraktad så nån nytta gör den väl... :P

Loppis verkar vara hett just nu, 250kr gav jag för en kalasfin technics 1200mk2 :)

Härligt!

Jag älskar loppisar, hittar alltid nåt skit att släpa hem!:D

Postad 13 December 2014 - 00:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har lekt lite med vikten på 2M Blue

Men jag har höjt nåltrycket från 1,72 till 1,8 gram

Kanske inbillning, men jag tycker att ljudet får lite mer punch! Ljudet tappar lite lufttighet, men får mer bas och svärta med det ökade nåltrycket, kanske någon kan kommentera detta inägg?

Visst kan väl nåltrycket förändra ljudbilden?

Redigerat av Glidtassen, 13 December 2014 - 06:55.

Postad 13 December 2014 - 09:04

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Stämmer bra med mina erfaringar med nåltryck Glidtassen! Ligger själv lite øver rek tryck før mer bas och svärta som du också upplever.

Postad 13 December 2014 - 15:16

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Rekommenderat är ju 1,8gr för 2M Blue så du har nu hamnat rätt.
http://ortofon.com/h...-series/2m-blue

Tracking force range 1,6-2,0g (16-20 mN)
Tracking force, recommended 1,8 g (18 mN)

Postad 13 December 2014 - 15:19

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Red och Blue har rekommenderad vikt på 1.8g. Bronze och Black 1.5g. Jag brukar hamna på ca 0.1g över rek.

Postad 15 December 2014 - 10:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har jag fått ordning på nåltrycket på min 2M Blue.

Ljudbilden tappar lite grand i topparna, men överlag låter det mer fokuserat och allt har fått en bättre tyngd. Har haft andra utgifter och har därför inte prioriterat vinylen.

Ny puppa står på agendan, och det lutar mot en Soundsmith. Har vankat av och an mellan det analoga och det digitala. För några år sedan fick jag en "Vinyl-Kasett" från min pappa med Pink Floyds tre bästa skivor, gissar jag iallafall. Har jämfört Wish You Were here mot SACD och andra FLAC varianter, men dessa hade inte en chans mot min vinylspelare denna gång.

Postad 16 December 2014 - 19:54

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ang ny pickup så skulle det vara kul och höra vad Marklunda har att säga nu när det gått en stund och några vinyler har säkert snurrat där hemma.
Så om du fortfarande läser här så kom gärna med ditt utlåtande! Var helt ärlig även om du inte längre är nöjd så vi inte höjer något som inte är så kul i längden för jag har ju själv inte ägt den utan bara hört den ett par gånger.

Vad många bra vinyler det trillat in här hemma nu i mörkret..........kul.
Hoppas ni andra har det bra nu när julen och lugnet närmar sig.
Mvh Jas

Postad 16 December 2014 - 22:26

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag får börja med att citera mig själv ...

... Otello’n förmedlar enligt mig en varm- engagerarande- rytmisk- “3 dimensional” ljudbild ...

Jag är så jävla nöjd med att jag lyssnade på Jas rekommendation och inte gjorde som jag brukar, gå min egen väg =)

Tror även jag sagt det innan men denna pickup fick liv i ett gäng skivor jag har haft svårt att få känsla i tidigare.

Jag är fortfarande väldigt nöjd och ångrar inte en sekund att jag gjorde bytet mellan 2M Blue och Otello.

Har precis fått hem ett gäng Iron Maiden skivor som ska få sig en snurr i helgen, sen packas spelaren ner inför kommande flytt direkt efter nyår.

Postad 16 December 2014 - 22:47

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Gött.... Är inte helt överraskad men man vet ju aldrig, konstiga saker har ju hänt förr.
Lycka till med det nya boendet. Hoppas valpen mår bra också?
Mvh Jas

Postad 17 December 2014 - 09:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Jas:en!

Kan du tipsa oss andra om vilka trevliga vinyler du har fått hem lagom till jul? Man blev ju lite nyfiken på om det är några tips som man själv kan nappa på....

Postad 17 December 2014 - 12:03

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jas:en!

Kan du tipsa oss andra om vilka trevliga vinyler du har fått hem lagom till jul? Man blev ju lite nyfiken på om det är några tips som man själv kan nappa på....

Hmm ok kanske fel forum men det var ju jag som började så någon får flytta inlägg om det stör.

Ac/dc rock or bust. Ingen panglåt och man får det man väntat sig.
Alanis Morissette Jagged little pill. En ganska skön platta i mörkret med gamla godingar.
Bo diddley have guitar. Ingen utvärdering ännu
Beth Hart live at paradiso. Jäkla rå och bra platta.
Håkan Hellström Boman ye. Ett minne från sommaren var ett måste och bra mastrad var den också.
Keb Mo keep IT simple och just like you. Är två sköna plattor som var ett måste i min samling.
Led Zeppelin 4 o 5an. Ingen höjdare någon av dom och en var så dålig att den inte ens kommer spelas en gång till.
Nina Simone. Here comes the sun. Skön gammal klassiker.
Tenaciois D the pick of destiny. Helt grym platta om man gillar denna typ av humor.
Fick en skiva med Kiss Alive 1 av en kompis också och det är gammal härlig hårdrock.

Jag tror det var dom som kom denna gång. Nä Daft punk random också då den var så billig.
HaD mvh Jas

Postad 17 December 2014 - 13:47

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Ja det blir kanske lite off topic men det får väl herr moderator bjuda på så här inför jul. ;)

Ett helt koppel fina vax du har där. En fråga ang Led Zep; är det "Houses of the Holy" du har haft mest problem med? Tydligen så var det problem med svår distorsion på den första batchen som släpptes av denna platta. Skivbolaget har gjort ett omtag och nu släppt en andra batch utan detta fel. I övrigt så är Led Zeppelins vinylnyutgåvor väldigt uppskattade ute i stugorna inte minst när det gäller ljudet...jag har själv I och II, i mina öron så låter de finfint.

Postad 17 December 2014 - 15:04

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Tjabba Gyro

Jag har inte haft problem med pressarna utan enbart att det var urusel musik på plattan med massa nakna barn på. Min Led Z kunskap är inte den vassaste men visst har dom gjort mycket bra men den plattan med barnen på var ett bottennapp.
Vi styr nu över till tillbehör så inte vi sudlar ner tassens tråd med massa svammel.
Mvh Jas

Redigerat av Jas 74, 17 December 2014 - 15:05.

Postad 17 December 2014 - 21:22

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Funderade på att köpa lite plattor jag med, kanske en liten skivspelarmodifikation att spela dem med också.

http://player.vimeo.com/video/30501143

Postad 19 December 2014 - 20:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vinylen hugger tag i köttet på musiken.

Postad 20 December 2014 - 11:47

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0

Ja det blir kanske lite off topic men det får väl herr moderator bjuda på så här inför jul. ;)

Ett helt koppel fina vax du har där. En fråga ang Led Zep; är det "Houses of the Holy" du har haft mest problem med? Tydligen så var det problem med svår distorsion på den första batchen som släpptes av denna platta. Skivbolaget har gjort ett omtag och nu släppt en andra batch utan detta fel. I övrigt så är Led Zeppelins vinylnyutgåvor väldigt uppskattade ute i stugorna inte minst när det gäller ljudet...jag har själv I och II, i mina öron så låter de finfint.

Jag har gamla orginal av I&II och dom låter helt jävla suveränt, och är bland det bästa man kan lyssna på i bra hörlurar inom genren.
Jag köpte III för ett tag sedan, nya remastern och det låter kanon. IV har jag i orginal och Houses ska jag inhandla från den nya batchen.

Houses är en kanonplatta för övrigt. Vilket jag inte tyckte när jag dyrkade Zep i gymnasiet.

Redigerat av budwhite, 20 December 2014 - 11:50.

Postad 20 December 2014 - 17:45

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 1
Ett par andra högtalare har tatt plass i rummet, gav ett skapligt lyft i vinylljudet :) Våran bortgångna forumvenn Bongo Mongo hade gillat att höra hans Vpi rigg med dessa Alto Utopia, spelar lite skivor som han gilla och tenker på han.

God Jul på er vinyl lovers :D

Bifogad fil  DSC_2300.JPG   309.29K   4 Antal nerladdningar

Postad 20 December 2014 - 22:26

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Tjena!

Kör idag på en rega p1 med acryltallrik och at95e pickup med jico he nål. Är sugen på att byta pickup till nån som är mer spelglad och ger både mer dynamik och bas. Det låter alldeles för tunt och tråkigt just nu, vill ha mer engangerande ljud. Skulle en Denon dl 110 kunna uppfylla dessa krav? Går ju fortfarande att hitta denna för runt tusen lappen.

Postad 20 December 2014 - 23:07

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Tjena!

Kör idag på en rega p1 med acryltallrik och at95e pickup med jico he nål. Är sugen på att byta pickup till nån som är mer spelglad och ger både mer dynamik och bas. Det låter alldeles för tunt och tråkigt just nu, vill ha mer engangerande ljud. Skulle en Denon dl 110 kunna uppfylla dessa krav? Går ju fortfarande att hitta denna för runt tusen lappen.

Jag skulle söka på ebay efter en Acutex M 312 III STR det är en riktigt kul pickup med fin slipning på nålen.
God jul på er alla mvh Jas

Postad 21 December 2014 - 07:04

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Jag skulle söka på ebay efter en Acutex M 312 III STR det är en riktigt kul pickup med fin slipning på nålen.
God jul på er alla mvh Jas

Tack för tipset! Kollade upp den snabbt och folk verkar nöjda med den, låter som om det skulle kunna vara något för mig! Verkar dock inte gå att få tag på??

Postad 21 December 2014 - 07:19

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Hittade denna på ebay...undra om det skulle kunna vara något?? Inte så jättedyr så man skulle ju kunna chansa :)

http://www.ebay.com/...=item3a9e3ab040

Redigerat av Tomlund, 21 December 2014 - 07:21.

Postad 21 December 2014 - 08:06

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Har kollat upp Acutex 412 str mer och folk verkar överlag väldigt nöjda, man verkar få mycket för pengarna. Passar denna direkt på min Rega p1 eller behövs det göra några modifieringar? Sugen på att trycka på köpa knappen! :)

Postad 21 December 2014 - 09:34

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Har kollat upp Acutex 412 str mer och folk verkar överlag väldigt nöjda, man verkar få mycket för pengarna. Passar denna direkt på min Rega p1 eller behövs det göra några modifieringar? Sugen på att trycka på köpa knappen! :)

Kanske behöver lyfta armen tyvärr. Men det är värt besväret.

Postad 21 December 2014 - 09:41

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Cannonball Adderley - Something else, från Music Matters. Ni bara måste äga denna. Vilken utgåva! Makalös. Som med de flesta Music Matters då :)

Postad 21 December 2014 - 14:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Kanske behöver lyfta armen tyvärr. Men det är värt besväret.

Har en 412 STR och är supernöjd. Den är dessutom extremt prisvärd sedan en tid tillbaka då det är halva priset mot normalt. Bra säljare!

Postad 21 December 2014 - 14:16

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Har en 412 STR och är supernöjd. Den är dessutom extremt prisvärd sedan en tid tillbaka då det är halva priset mot normalt. Bra säljare!

Okej det låter ju bra! Ser att du har kört med at95e tidigare som jag kör med just nu. Hur är skillnaden jämfört mot den??

Postad 21 December 2014 - 19:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag är glad över att det är en så stor spridning i anläggningar och budget, alla får plats:)

Har kommit igång med vinylen igen efter att jag tröttnat mkt på det digitala. Älskar min DAC från Hegel, men ljudet saknar lite vitalitet som jag tror att jag får med det analoga mediet. Kanske är det pga. mediets tillkortakommanden som jag upplever ljudet som mer naturligt: återkoppling, plastens egenljud, enstaka knäpp mm. Tror att vinylen slår an en sträng i vårt sätt att uppfatta vardagliga ljud?

Postad 21 December 2014 - 20:26

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag är glad över att det är en så stor spridning i anläggningar och budget, alla får plats:)

Har kommit igång med vinylen igen efter att jag tröttnat mkt på det digitala. Älskar min DAC från Hegel, men ljudet saknar lite vitalitet som jag tror att jag får med det analoga mediet. Kanske är det pga. mediets tillkortakommanden som jag upplever ljudet som mer naturligt: återkoppling, plastens egenljud, enstaka knäpp mm. Tror att vinylen slår an en sträng i vårt sätt att uppfatta vardagliga ljud?

Det finns alltid guldkorn i dom flesta prisnivåer och det är så kul när dom dyker upp. Man skall då inte dra samma slutsats att allt dyrt är dåligt för det finns ju bra saker som kostar ofantliga pengar som man bara kan glädjas med dom som har råd.
Men att hålla en jämn nivå i hela systemet är nog nyckel till framgång och oftast det som ger mest välbehag.
Kan bara hålla med om att vinylen ger något roligare upplevelse med fler kompromisser men djupare musikalisk känsla.
Nu dissar inte jag det digitala för det kan vara ett bra komplement när man är lite mer bekväm och inte känner för att delta i hela den ritual som vinyl innebär. Kul att komma på att jag inte ens har en cd idag men det kommer säker en nästa år.
God jul mvh Jas

Postad 21 December 2014 - 20:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Med det digitala i FLAC får jag just nu: dynamik, nerv, detaljer men saknar en del avslappnad närvaro. Det är som jag skrev tidigare: vinylen ger musiken kött på benen, trots alla tillkortakommanden.

JAS, du skriver väldigt bra, kort koncist och lyckas precisera vad du vill få sagt. :)

Postad 21 December 2014 - 23:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Okej det låter ju bra! Ser att du har kört med at95e tidigare som jag kör med just nu. Hur är skillnaden jämfört mot den??

Acutex'en spårar bättre grymt bra, har bättre stuns i ljudet. AT95 är spelglad men vill nog påstå att Acutex'en är klart bättre.

Postad 22 December 2014 - 09:18

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Acutex'en spårar bättre grymt bra, har bättre stuns i ljudet. AT95 är spelglad men vill nog påstå att Acutex'en är klart bättre.

Ja Acutex'en spårar väldigt bra och det bör väl vara den mycket fina Shibata slipningen som gör detta. Acutex'en har en skön baspuckel runt 50hz som gör den till en udda fin fisk i samlingen.

Postad 22 December 2014 - 23:09

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Ja det var lite därför jag införskaffa at95e för något år sedan då jag läst mycket om att folk tyckte den var just spelglad. Tycker själv att den inte är det, låter mörkt och tunt...jag vill ha mer bas och mer drag i ljudet överlag. Bytte till en jico nål av he typ och spårningen blev grym, inga problem med igd men ingen större skillnad på ljudet jämfört med orginal nål. Av allt jag läst om Acutex 412 så skulle det nog kunna vara något för mig!

Ja Acutex'en spårar väldigt bra och det bör väl vara den mycket fina Shibata slipningen som gör detta. Acutex'en har en skön baspuckel runt 50hz som gör den till en udda fin fisk i samlingen.

Låter som att den funkar utmärkt för gammal hårdrock som jag lyssnar mest på med den baspuckeln :wub: Måste ju vara ett riktigt bra pris på denna pickup?? Shibata slipad nål och pickup inklusive frakt för endast ca 600kr måste väl vara årets fynd?

Postad 07 January 2015 - 15:10

CBR
  • CBR
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Intressant artikel http://www.theguardi...ficult-comeback

Postad 18 January 2015 - 18:14

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har startat en egen tråd angående detta men testar att fråga här.

Mitt kylskåp orsakar ett elektriskt störningsljud i riaat/skivspelaren så fort kylskåpsfläkten är igång.

Så fort jag slår av kylskåpet försvinner det.

Har testat alla möjliga eluttag i huset. Har även testat ett störningsfiler från clasohlson.

Jordkontakterna är hela och sitter korrekt. Om jag håller en hand mot skivspelarens jordkontakt blir det mycket bättre fast kylskåpet är igång.

Postad 19 January 2015 - 13:28

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Min skivspelare pro-ject rpm 1-3 står just nu på en tv-bänk av trä vilket inte känns optimalt. Hur känns en lösning dessa dämpkuddar http://www.ljudfokus...subwoofer/4303/ med en plexiglasskiva ovanpå?

Postad 19 January 2015 - 13:52

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Eller om du ställer spelaren direkt på sd-fötterna?, utan skiva.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.