Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4001

Postad 27 December 2017 - 20:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

vadå, kommer man 2-3 mil med bilen innan den måste laddas?  låter ju helt absurt, men har ingen erfarenhet av elbilar så det kanske är normalt?

 

jag hade inte ens kommit till grannsamhället där jag bor. :)



#4002

Postad 27 December 2017 - 20:30

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0
Pratar hybrider där el endast är en del, i renodlade elbilar är givetvis räckvidden bättre.

#4003

Postad 27 December 2017 - 20:57

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Kias hybrider går 5-6 mil innan bensinmotorn behöver startas men de värmer å andra sidan kupen med bensinmotorn.

#4004

Postad 28 December 2017 - 06:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Kias hybrider går 5-6 mil innan bensinmotorn behöver startas men de värmer å andra sidan kupen med bensinmotorn.

Bränsledriven värmare drar en väldans massa ström ;)

Sen är det inte alla hybrider som kan utrustas med bränslevärmare, ex Kia Optima. Hyundai hade någon specialare på G till Ioniq, som skulle gå på ca 20.000kr pga av montage under tanken.

#4005

Postad 28 December 2017 - 18:58

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Nu förvärms väl samtliga modellers batterier under laddning? Så har jag tolkat det.

Sedan påverkas körsträckan om du har stereo och ac igång, ja allt som går på el.
Så 5-6 mil är bara i testbänk utan ac/stereo/belysning/skitkokare etc.

Rövgrill har man ju hört talas om men detta var ett nytt ord för mig. 


Redigerat av Prodigys, 28 December 2017 - 18:59.


#4006

Postad 28 December 2017 - 19:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Bränsledriven värmare drar en väldans massa ström ;)
Sen är det inte alla hybrider som kan utrustas med bränslevärmare, ex Kia Optima. Hyundai hade någon specialare på G till Ioniq, som skulle gå på ca 20.000kr pga av montage under tanken.

34000:- fick jag som pris för montering av bränslevärmare i optima, blev elvärmare...

#4007

Postad 28 December 2017 - 20:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

34000:- fick jag som pris för montering av bränslevärmare i optima, blev elvärmare...

Var det länge sedan? Kunde inte få bränslevärmare i Optiman när jag frågade efter offert för 2 månader sedan. Niron gick det däremot till, men den var inte heller gratis.

 

Ville man ha app-styrd elvärmare så var man tvungen att teckna någon mobiluppkoppling som inte heller var helt gratis :(



#4008

Postad 29 December 2017 - 18:58

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

34000:- fick jag som pris för montering av bränslevärmare i optima, blev elvärmare...


Nöjd? Velar lite mellan optima och ioniq. Man får ju med en jäkla massa lull lull i hyundaien men är lite tveksam till märket. Kanske bara är mina fördommar men kia känns lite bättre...

#4009

Postad 29 December 2017 - 19:14

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Nöjd? Velar lite mellan optima och ioniq. Man får ju med en jäkla massa lull lull i hyundaien men är lite tveksam till märket. Kanske bara är mina fördommar men kia känns lite bättre...

Kia och Hyundai är samma koncern. Står ett Hyundai-H på mycket saker i min Ceed SW från -14

Är själv väldigt nöjd med min Kia och har vänner som är väldigt nöjda de med. Har samtidigt en del vänner som är missnöjda.

När jag köpte våran Kia så tänkte jag "Har man 7 års nybilsgaranti så kan det inte vara skräp i alla fall".

Mycket bil för pengarna, men kan inte jämföras med en bil för 450.000.



#4010

Postad 29 December 2017 - 19:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Nöjd? Velar lite mellan optima och ioniq. Man får ju med en jäkla massa lull lull i hyundaien men är lite tveksam till märket. Kanske bara är mina fördommar men kia känns lite bättre...

Var också sugen på Ioniqen, tycker den är riktigt snygg. Men Kia Niro tyckte jag var trevligare och jag satt bättre i den.

Optiman är en riktigt nice bil men valde till slut Passat GTE då den hade absolut bästa sittkomforten.

#4011

Postad 29 December 2017 - 19:38

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
GTE känns absolut bäst men får inte in den i 7.5 pbb tyvärr. Kanske till sommaren när premien höjs?

#4012

Postad 29 December 2017 - 19:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Nej, den hamnade på nästan 9pbb med ordentligt prut.

Optiman hybriden går väl inte heller in på 7,5? Niron gör det, men Optiman har jag för mig hade ett sjukt lågt förmånsvärde.

#4013

Postad 29 December 2017 - 19:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Johan_i_burken, 29 December 2017 - 22:25.


#4014

Postad 29 December 2017 - 19:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Ah, jag hade en offert med stötsta tillvaldpaketet samt fjärrstyrda elvärmaren, därav min offert inte grejade pbb.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 29 December 2017 - 20:02.


#4015

Postad 29 December 2017 - 19:54

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
Mm, jag sket i motorvärmare då den står inne både på jobbet och hemma. Kanske dumsbål

#4016

Postad 29 December 2017 - 22:16

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Nöjd? Velar lite mellan optima och ioniq. Man får ju med en jäkla massa lull lull i hyundaien men är lite tveksam till märket. Kanske bara är mina fördommar men kia känns lite bättre...

Får den inte förrän om två veckor.

#4017

Postad 30 December 2017 - 08:59

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Var det länge sedan? Kunde inte få bränslevärmare i Optiman när jag frågade efter offert för 2 månader sedan. Niron gick det däremot till, men den var inte heller gratis.
 
Ville man ha app-styrd elvärmare så var man tvungen att teckna någon mobiluppkoppling som inte heller var helt gratis :(

4veckor sedan var det.

#4018

Postad 30 December 2017 - 12:16

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

är lite sugen på att byta bil.

Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat.

 

Just nu lockar Audi S3

 

Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år??

Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor.

 

Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007



#4019

Postad 30 December 2017 - 12:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
[quote name="bahama" post="4478920" timestamp="1514632614"]

är lite sugen på att byta bil.
Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat.

Just nu lockar Audi S3

Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år??
Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor.

Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007[/

Är väl taskig skadehistorik på den modellen + e sk prestandabil för pojkspolingar :)

#4020

Postad 30 December 2017 - 14:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

[quote name="bahama" post="4478920" timestamp="1514632614"]

är lite sugen på att byta bil.
Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat.

Just nu lockar Audi S3

Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år??
Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor.

Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007[/

Är väl taskig skadehistorik på den modellen + e sk prestandabil för pojkspolingar :)

Beror ju lite på var du bor med.

Jag bor ute i skogen o betalar 11000 per år för en sprillans Porsche 718 Cayman.



#4021

Postad 30 December 2017 - 17:24

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

är lite sugen på att byta bil.
Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat.

Just nu lockar Audi S3

Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år??
Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor.

Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007

Går i samma tankar. En "busbil" som andra bil. Vet bara inte vad som är litet och kul. Kanske nya polo GTI eller Subaru BRZ. Dock är man ju nu mer gubbe så det skulle väl passa bättre med en XC40 el liknande om man tänker praktiskt.

Redigerat av Hoggeman, 30 December 2017 - 18:13.


#4022

Postad 30 December 2017 - 17:37

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

En brz eller polo som husbil lät spännande. Ne känner mig taskig nu.. vet ju vad du ville ha sagt. Jag har inte kört någon av de nämnda modellerna så kan inget säga om dom. Brz låter och ser mest bus ut i mitt huvud men har som sagt inte kört någon.



#4023

Postad 30 December 2017 - 18:15

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

En brz eller polo som husbil lät spännande. Ne känner mig taskig nu.. vet ju vad du ville ha sagt. Jag har inte kört någon av de nämnda modellerna så kan inget säga om dom. Brz låter och ser mest bus ut i mitt huvud men har som sagt inte kört någon.


Autostavning är allt kul... Iof vore kanske en husbil i GTI utförande kul i sig...

#4024

Postad 30 December 2017 - 18:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Autostavning är allt kul... Iof vore kanske en husbil i GTI utförande kul i sig...

:D
Polo som husbil låter även...mysigt?

#4025

Postad 31 December 2017 - 03:25

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

:D
Polo som husbil låter även...mysigt?

Om än något trångbodd! :)



#4026

Postad 31 December 2017 - 06:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
Ja, därav mysigt förstås. ;)

#4027

Postad 05 January 2018 - 20:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 1

Hur är Mercedes C-klass respektive E-klass idag? Man får ju in dem också i 7,5 pbb.

 

Provkörde både en CLA 200d Shooting brake och en E 220d idag, blev mer eller mindre kär i CLA'n faktiskt, vilken bil och j*vlar så snygg! Har inget behov av en i E-klassens storlek. 

 

365391_1280.jpg



#4028

Postad 05 January 2018 - 22:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
Kostar väl nästan som en C-klass (?, kanske iofs gått ner en del nu i och med att ny A-klass är på g) och den är på en annan nivå.

Men ja, designen är kaxig/galen. :)

Redigerat av pacman, 05 January 2018 - 22:03.


#4029

Postad 06 January 2018 - 00:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Designen är verkligen annorlunda.
Jag skulle dock aldrig betala för att äga den.
Men smaken är ju olika Heh.

#4030

Postad 06 January 2018 - 00:38

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Den bilen är skit snygg framifrån men i bak det ska vi inte ens nämna.

Kan inte vara samma personer som har designat fronten och bakdelen.

Eller så har dom råkat ställa lermodellen för nära ett element eller nått.

 

Men som sagt det där med smaken den är ju lite lustig.

Och det är väl tur det att det finns nått som passar alla.



#4031

Postad 06 January 2018 - 01:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Provkörde både en CLA 200d Shooting brake och en E 220d idag, blev mer eller mindre kär i CLA'n faktiskt, vilken bil och j*vlar så snygg! Har inget behov av en i E-klassens storlek. 
 
365391_1280.jpg


Så vilka bilar har du provkört å vilken ligger bäst till?

#4032

Postad 06 January 2018 - 08:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Så vilka bilar har du provkört å vilken ligger bäst till?


V90 D3 automat, körde dock bara när det var mörkt, snöigt och snorhalt. Härligt ljus i halvljuset, sköna säten och överlag go känsla i bilen.

VW Passat 2017 automat med aktive info display. Fin bil men för lik den Passat jag har idag.

Mercedes Benz E220d automat, stor och klumpig...

Mercedes Benz CLA200 automat, liten, smidig men aningens trött (såklart jämfört med dagens 190hk Passat).

Ska prova Audi också när jag hinner.

#4033

Postad 08 January 2018 - 13:26

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Provkörde både en CLA 200d Shooting brake och en E 220d idag, blev mer eller mindre kär i CLA'n faktiskt, vilken bil och j*vlar så snygg! Har inget behov av en i E-klassens storlek. 

 

365391_1280.jpg

 

Tycker den har vissa likheter med CLS som jag hade lite svårt för när dom kom, men nu tycker jag dom är riktigt snygga!



#4034

Postad 08 January 2018 - 19:47

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Måste säga att jag är positivt överraskad av V90`n. Har hunnit 20tal mil med en hyrbil och den har seglat upp som en av mina topp kandidater till vårens bilbyte. Med T4 motorn så blir den både vettig i pris och hyfsad prestanda, nu när man börjar bli gubbe.
Man åker riktigt skönt i den och relativt tyst, sen tycker jag d3 motorn som jag kör är lite tråkig men helt ok som milslukare.

#4035

Postad 08 January 2018 - 20:43

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Ska byta min V90 D3 AWD de närmsta dagarna mot Kia Optima SW PHEV.

Kör på Volvon men ta T4 är mitt tips, jag är nöjd med Volvon efter ett år och 1600 mil. Det som varit problem är dålig karosspassning och buggar i mjukvarorna.

D3 AWD är för övrigt enormt bränslesnål på långresor, går lätt att köra på 0,45 på landsväg och faktiskt 0,50 på motorväg.

T4 är nog betydligt törstigare men roligare så det hänger nog på hur du ska använda den vad som är bäst.

#4036

Postad 08 January 2018 - 20:45

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

V90 D3 automat, körde dock bara när det var mörkt, snöigt och snorhalt. Härligt ljus i halvljuset, sköna säten och överlag go känsla i bilen.

VW Passat 2017 automat med aktive info display. Fin bil men för lik den Passat jag har idag.

Mercedes Benz E220d automat, stor och klumpig...

Mercedes Benz CLA200 automat, liten, smidig men aningens trött (såklart jämfört med dagens 190hk Passat).

Ska prova Audi också när jag hinner.

 

Borde det inte finnas med en BMW i matchen? Jag bytte själv från Volvo för några år sedan. Kör just nu en 420d och jag känner mig fortfarande fånigt nöjd med köpet trots att jag haft den i två och ett halvt år. Mina tidigare bilar har jag tröttnat på fort...

 

/r



#4037

Postad 09 January 2018 - 08:29

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

T4 hade varit intressant och jag har tagit in offert på den också, dock så faller det på att företaget jag jobbar på har 7,5 pbb på diesel / hybrid men bara 6,5 på bensin.

 

BMW har jag fått pris på, 320d - men har inte provkört ännu. 

 

Mercedes har jag redan bestämt att inte gå vidare med, trots att jag gillade bilen. Förmånsvärdet (nästan 5300 kr / månad) är de inte värda. Förstår ju att förmånsvärdet grundas på bilens pris och det är lätt att stirra sig blind på ett slutpris på 341 250 kr (7,5 pbb) när man fått 99 500 kr rabatt  :wacko:

 

Som exempel så blir förmånsvärdet på den V90 D3 jag fått pris på ca 4200 kr - ligger bäst till just nu.Kruxet med Volvon är att jag inte får in både automatlåda och drag - värderar nog drag högre faktiskt med tanke på att jag inte kör så mycket storstad utan mest långresor.

 

Toyota Hybrid hamnar betydligt lägre, runt 2500 kr. Har dock inte provkört än.

BMW 320d runt 4500 kr - har inte provkört än. 420 får man ju aldrig in på 7,5pbb.

 

Jag har idag 4125 kr på min Passat. 



#4038

Postad 09 January 2018 - 09:04

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Mercedes har jag redan bestämt att inte gå vidare med, trots att jag gillade bilen. Förmånsvärdet (nästan 5300 kr / månad) är de inte värda. Förstår ju att förmånsvärdet grundas på bilens pris och det är lätt att stirra sig blind på ett slutpris på 341 250 kr (7,5 pbb) när man fått 99 500 kr rabatt  :wacko:

 

Spelar väl ingen roll att du fått rabatt för din del? Är det inte förmånsgrundande priset hos skv som spelar roll ändå så för din del när du slår in det på skatteverket så hamnar du en bra bit över 7,5 pbb lik förbannat och det pris som är över de 7,5 pbb för du ett påslag på 20% på om jag inte minns fel. Det är därför den blir dyr för dig.



#4039

Postad 09 January 2018 - 09:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6963 inlägg
  • 0
Johan: Så är det ju. Den ”enda” fördelen med en så stor rabatt är att prisfallet inte blir lika stort, vilket påverkar oss där sånt ingår i kalkylen.

#4040

Postad 09 January 2018 - 16:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 2

Nya Kia Niro, som klarar 383km på el :)

Bifogad fil(er)



#4041

Postad 09 January 2018 - 19:38

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Spelar väl ingen roll att du fått rabatt för din del? Är det inte förmånsgrundande priset hos skv som spelar roll ändå så för din del när du slår in det på skatteverket så hamnar du en bra bit över 7,5 pbb lik förbannat och det pris som är över de 7,5 pbb för du ett påslag på 20% på om jag inte minns fel. Det är därför den blir dyr för dig.


Jo det ju just detta jag försöker få fram :)

Någon som kör Toyota RAV4 eller C-HR hybrid här? Ska iväg och testa nästa vecka tänkte jag . Förmånsvärde på ca 2500kr brutto lockar rätt mycket faktiskt, gör ju nästan en tusing i månaden netto (kvar i fickan). Fullutrustade är de också.

#4042

Postad 09 January 2018 - 20:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Nya Kia Niro, som klarar 383km på el :)

 

 

och hur länge tar det sen att ladda den fullt?

 

dessa elbilar känns verkligen omständigt tycker jag. I alla fall för mig som gillar roadtrips. men att ha som bil när man bor i stan till exempel är säkert bra. När man bara dagspendlar och kan ladda den varje dag. 



#4043

Postad 09 January 2018 - 20:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0

och hur länge tar det sen att ladda den fullt?

dessa elbilar känns verkligen omständigt tycker jag. I alla fall för mig som gillar roadtrips. men att ha som bil när man bor i stan till exempel är säkert bra. När man bara dagspendlar och kan ladda den varje dag.

Löser sig när vi har en bättre infrastruktur med fler snabbladdare utplacerade på strategiska platser. Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla, iof kan laddstationer bli crowded. En laddstandard (samma typ av kabel/handske) samt smidig betallösning skulle underlätta. Sen behöver man ju inte ”tanka” fullt varje gång, med lite vilja och planering så är det hyggligt lätt att leva med elbil idag och lättare kommer det att bli.

Redigerat av lobo, 09 January 2018 - 20:53.


#4044

Postad 10 January 2018 - 00:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Löser sig när vi har en bättre infrastruktur med fler snabbladdare utplacerade på strategiska platser. Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla, iof kan laddstationer bli crowded. En laddstandard (samma typ av kabel/handske) samt smidig betallösning skulle underlätta. Sen behöver man ju inte ”tanka” fullt varje gång, med lite vilja och planering så är det hyggligt lätt att leva med elbil idag och lättare kommer det att bli.

Något smidigare med en Tesla då deras navigator planerar samtliga rutter via deras laddare och tar hänsyn till batterikapacitet. Deras rekommendation är att aldrig ladda fullt (eller djupurladda), så navigatorn berättar även hur länge man bör ladda på varje ställe.

 

Perfekt att samtidigt planera in fika och lunch :)



#4045

Postad 10 January 2018 - 18:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Löser sig när vi har en bättre infrastruktur med fler snabbladdare utplacerade på strategiska platser. Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla, iof kan laddstationer bli crowded. En laddstandard (samma typ av kabel/handske) samt smidig betallösning skulle underlätta. Sen behöver man ju inte ”tanka” fullt varje gång, med lite vilja och planering så är det hyggligt lätt att leva med elbil idag och lättare kommer det att bli.

 

 

du förutsätter att man alltid åker på roadtrip där det finns både städer,byar och civilisation.

Skulle aldrig i mitt liv få för mig att åka på en av mina roadtrips i norge som jag brukar göra, långt upp på kalfjällen och långt ifrån allting. 

 

Men åker man från stad till stad och håller sig runtomkring där det finns liv och rörelse så funkar det ju bättre.

 

Men hur lång tid tar det att ladda då? handlar det om minuter eller timmar eller kanske dygn?

 

Jag köer elbil när man kommer lika långt som med en bensinare, och när det går lika fort att ladda som det tar att tanka. 

Fixar dom inte det så är det enligt mig mycket krångligare och osmidigare än vad du säger "Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla"

 

Vore dock coolt attt ha en Tesla. Här jag bor Töcksfors (gränssamhälle) så vimlar det av Tesla . Norrmännen kör Tesla som vi kör V70. Finns laddstationer överallt. Har precis fått en stor laddparkering med bara massa Teslaladare. 

Dock får ju dock grym rabatt på elbilar som dom kostar ju inte mycket alls i Norge



#4046

Postad 10 January 2018 - 18:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0
Alla har olika behov och åker man regelbundet på trippar i obygden så är nog inte elbil ett alternativ. Nu har jag ingen elbil än (leasingavtal 1,5år till) men nästa bil blir garanterar en elbil, har bra avtal med Hertz så tar en hyrbil för utflykter utanför civilisationen.

Går inte att säga att det tar en viss tid då detta är beroende av hur/var (snabbladdare tex.) man laddar

Redigerat av lobo, 10 January 2018 - 18:48.


#4047

Postad 10 January 2018 - 19:44

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Ska byta min V90 D3 AWD de närmsta dagarna mot Kia Optima SW PHEV.
Kör på Volvon men ta T4 är mitt tips, jag är nöjd med Volvon efter ett år och 1600 mil. Det som varit problem är dålig karosspassning och buggar i mjukvarorna.
D3 AWD är för övrigt enormt bränslesnål på långresor, går lätt att köra på 0,45 på landsväg och faktiskt 0,50 på motorväg.
T4 är nog betydligt törstigare men roligare så det hänger nog på hur du ska använda den vad som är bäst.


Trevligt att höra att det verka som det är mest positivt iallafall. T4ans förbrukning verkar som den stora skillnaden är i stadskörning där det verkar skilja 30% men på landsväg o motorväg är betydligt jämnare.

#4048

Postad 11 January 2018 - 06:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Självklart köper man ju inte en elbil om ens sätt att använda bilen inte passar.
Men ja skulle tro att de allra flesta skulle kunna klara sig på en elbil och de få ggr de ska till fjällen eller ut i ingenmansland då hyra en bensinare.

Ja skulle lätt klara mig på en räckvidd av 10 mil..om det inte tar ett dygn att ladda.

För mig är tyvärr elbil fortfarande sjukligt dyrt.
Som inte kan ta en via jobbet.

De borde subventioneras mycket mer, så att det är billigare att köpa än diesel, bensin

Redigerat av moparman, 11 January 2018 - 06:39.


#4049

Postad 11 January 2018 - 07:24

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0


De borde subventioneras mycket mer, så att det är billigare att köpa än diesel, bensin

 

Som i Norge då, där är väl elbilar både momsfria och undantagna fordonsskatten.



#4050

Postad 11 January 2018 - 07:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4142 inlägg
  • 0

Som i Norge då, där är väl elbilar både momsfria och undantagna fordonsskatten.

Om alla skulle köra elbil, är det sannolikt då att alla slipper fordonsskatten?






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.