vadå, kommer man 2-3 mil med bilen innan den måste laddas? låter ju helt absurt, men har ingen erfarenhet av elbilar så det kanske är normalt?
jag hade inte ens kommit till grannsamhället där jag bor. ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 27 December 2017 - 20:20 vadå, kommer man 2-3 mil med bilen innan den måste laddas? låter ju helt absurt, men har ingen erfarenhet av elbilar så det kanske är normalt?
jag hade inte ens kommit till grannsamhället där jag bor. Postad 27 December 2017 - 20:30
Pratar hybrider där el endast är en del, i renodlade elbilar är givetvis räckvidden bättre.
Postad 27 December 2017 - 20:57
Kias hybrider går 5-6 mil innan bensinmotorn behöver startas men de värmer å andra sidan kupen med bensinmotorn.
Postad 28 December 2017 - 06:24 Bränsledriven värmare drar en väldans massa ström Sen är det inte alla hybrider som kan utrustas med bränslevärmare, ex Kia Optima. Hyundai hade någon specialare på G till Ioniq, som skulle gå på ca 20.000kr pga av montage under tanken. Postad 28 December 2017 - 18:58
Rövgrill har man ju hört talas om men detta var ett nytt ord för mig. Redigerat av Prodigys, 28 December 2017 - 18:59. Postad 28 December 2017 - 19:52 34000:- fick jag som pris för montering av bränslevärmare i optima, blev elvärmare... Postad 28 December 2017 - 20:42
Var det länge sedan? Kunde inte få bränslevärmare i Optiman när jag frågade efter offert för 2 månader sedan. Niron gick det däremot till, men den var inte heller gratis.
Ville man ha app-styrd elvärmare så var man tvungen att teckna någon mobiluppkoppling som inte heller var helt gratis Postad 29 December 2017 - 18:58
Nöjd? Velar lite mellan optima och ioniq. Man får ju med en jäkla massa lull lull i hyundaien men är lite tveksam till märket. Kanske bara är mina fördommar men kia känns lite bättre... Postad 29 December 2017 - 19:14
Kia och Hyundai är samma koncern. Står ett Hyundai-H på mycket saker i min Ceed SW från -14 Är själv väldigt nöjd med min Kia och har vänner som är väldigt nöjda de med. Har samtidigt en del vänner som är missnöjda. När jag köpte våran Kia så tänkte jag "Har man 7 års nybilsgaranti så kan det inte vara skräp i alla fall". Mycket bil för pengarna, men kan inte jämföras med en bil för 450.000. Postad 29 December 2017 - 19:33 Var också sugen på Ioniqen, tycker den är riktigt snygg. Men Kia Niro tyckte jag var trevligare och jag satt bättre i den. Optiman är en riktigt nice bil men valde till slut Passat GTE då den hade absolut bästa sittkomforten. Postad 29 December 2017 - 19:38
GTE känns absolut bäst men får inte in den i 7.5 pbb tyvärr. Kanske till sommaren när premien höjs?
Postad 29 December 2017 - 19:44
Nej, den hamnade på nästan 9pbb med ordentligt prut.
Optiman hybriden går väl inte heller in på 7,5? Niron gör det, men Optiman har jag för mig hade ett sjukt lågt förmånsvärde. Postad 29 December 2017 - 19:53
Ah, jag hade en offert med stötsta tillvaldpaketet samt fjärrstyrda elvärmaren, därav min offert inte grejade pbb.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 29 December 2017 - 20:02. Postad 29 December 2017 - 19:54
Mm, jag sket i motorvärmare då den står inne både på jobbet och hemma. Kanske dumsbål
Postad 29 December 2017 - 22:16 Får den inte förrän om två veckor. Postad 30 December 2017 - 08:59 4veckor sedan var det. Postad 30 December 2017 - 12:16 är lite sugen på att byta bil. Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat.
Just nu lockar Audi S3
Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år?? Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor.
Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007 Postad 30 December 2017 - 12:38
[quote name="bahama" post="4478920" timestamp="1514632614"]
är lite sugen på att byta bil. Jag vill inte köpa nytt utan tittar bara på begagnat. Just nu lockar Audi S3 Hur kan de kosta 12-15000 att helförsäkra per år?? Fått fram priserna genom compricer och försäkringsbolagets egna sidor. Jag ger nu ca 5k per helår för en 170hk golf GT från 2007[/ Är väl taskig skadehistorik på den modellen + e sk prestandabil för pojkspolingar :) Postad 30 December 2017 - 14:54
Beror ju lite på var du bor med. Jag bor ute i skogen o betalar 11000 per år för en sprillans Porsche 718 Cayman. Postad 30 December 2017 - 17:24 Går i samma tankar. En "busbil" som andra bil. Vet bara inte vad som är litet och kul. Kanske nya polo GTI eller Subaru BRZ. Dock är man ju nu mer gubbe så det skulle väl passa bättre med en XC40 el liknande om man tänker praktiskt. Redigerat av Hoggeman, 30 December 2017 - 18:13. Postad 30 December 2017 - 17:37 En brz eller polo som husbil lät spännande. Ne känner mig taskig nu.. vet ju vad du ville ha sagt. Jag har inte kört någon av de nämnda modellerna så kan inget säga om dom. Brz låter och ser mest bus ut i mitt huvud men har som sagt inte kört någon. Postad 30 December 2017 - 18:15
Autostavning är allt kul... Iof vore kanske en husbil i GTI utförande kul i sig... Postad 30 December 2017 - 18:43
Polo som husbil låter även...mysigt? Postad 05 January 2018 - 20:27
Provkörde både en CLA 200d Shooting brake och en E 220d idag, blev mer eller mindre kär i CLA'n faktiskt, vilken bil och j*vlar så snygg! Har inget behov av en i E-klassens storlek.
Postad 05 January 2018 - 22:02
Kostar väl nästan som en C-klass (?, kanske iofs gått ner en del nu i och med att ny A-klass är på g) och den är på en annan nivå.
Men ja, designen är kaxig/galen. Redigerat av pacman, 05 January 2018 - 22:03. Postad 06 January 2018 - 00:17
Designen är verkligen annorlunda.
Jag skulle dock aldrig betala för att äga den. Men smaken är ju olika Heh. Postad 06 January 2018 - 00:38 Den bilen är skit snygg framifrån men i bak det ska vi inte ens nämna. Kan inte vara samma personer som har designat fronten och bakdelen. Eller så har dom råkat ställa lermodellen för nära ett element eller nått.
Men som sagt det där med smaken den är ju lite lustig. Och det är väl tur det att det finns nått som passar alla. Postad 06 January 2018 - 01:09
Så vilka bilar har du provkört å vilken ligger bäst till? Postad 06 January 2018 - 08:56
V90 D3 automat, körde dock bara när det var mörkt, snöigt och snorhalt. Härligt ljus i halvljuset, sköna säten och överlag go känsla i bilen. VW Passat 2017 automat med aktive info display. Fin bil men för lik den Passat jag har idag. Mercedes Benz E220d automat, stor och klumpig... Mercedes Benz CLA200 automat, liten, smidig men aningens trött (såklart jämfört med dagens 190hk Passat). Ska prova Audi också när jag hinner. Postad 08 January 2018 - 13:26
Tycker den har vissa likheter med CLS som jag hade lite svårt för när dom kom, men nu tycker jag dom är riktigt snygga! Postad 08 January 2018 - 19:47
Måste säga att jag är positivt överraskad av V90`n. Har hunnit 20tal mil med en hyrbil och den har seglat upp som en av mina topp kandidater till vårens bilbyte. Med T4 motorn så blir den både vettig i pris och hyfsad prestanda, nu när man börjar bli gubbe.
Man åker riktigt skönt i den och relativt tyst, sen tycker jag d3 motorn som jag kör är lite tråkig men helt ok som milslukare. Postad 08 January 2018 - 20:43
Ska byta min V90 D3 AWD de närmsta dagarna mot Kia Optima SW PHEV.
Kör på Volvon men ta T4 är mitt tips, jag är nöjd med Volvon efter ett år och 1600 mil. Det som varit problem är dålig karosspassning och buggar i mjukvarorna. D3 AWD är för övrigt enormt bränslesnål på långresor, går lätt att köra på 0,45 på landsväg och faktiskt 0,50 på motorväg. T4 är nog betydligt törstigare men roligare så det hänger nog på hur du ska använda den vad som är bäst. Postad 08 January 2018 - 20:45
Borde det inte finnas med en BMW i matchen? Jag bytte själv från Volvo för några år sedan. Kör just nu en 420d och jag känner mig fortfarande fånigt nöjd med köpet trots att jag haft den i två och ett halvt år. Mina tidigare bilar har jag tröttnat på fort...
/r Postad 09 January 2018 - 08:29 T4 hade varit intressant och jag har tagit in offert på den också, dock så faller det på att företaget jag jobbar på har 7,5 pbb på diesel / hybrid men bara 6,5 på bensin.
BMW har jag fått pris på, 320d - men har inte provkört ännu.
Mercedes har jag redan bestämt att inte gå vidare med, trots att jag gillade bilen. Förmånsvärdet (nästan 5300 kr / månad) är de inte värda. Förstår ju att förmånsvärdet grundas på bilens pris och det är lätt att stirra sig blind på ett slutpris på 341 250 kr (7,5 pbb) när man fått 99 500 kr rabatt
Som exempel så blir förmånsvärdet på den V90 D3 jag fått pris på ca 4200 kr - ligger bäst till just nu.Kruxet med Volvon är att jag inte får in både automatlåda och drag - värderar nog drag högre faktiskt med tanke på att jag inte kör så mycket storstad utan mest långresor.
Toyota Hybrid hamnar betydligt lägre, runt 2500 kr. Har dock inte provkört än. BMW 320d runt 4500 kr - har inte provkört än. 420 får man ju aldrig in på 7,5pbb.
Jag har idag 4125 kr på min Passat. Postad 09 January 2018 - 09:04
Spelar väl ingen roll att du fått rabatt för din del? Är det inte förmånsgrundande priset hos skv som spelar roll ändå så för din del när du slår in det på skatteverket så hamnar du en bra bit över 7,5 pbb lik förbannat och det pris som är över de 7,5 pbb för du ett påslag på 20% på om jag inte minns fel. Det är därför den blir dyr för dig. Postad 09 January 2018 - 09:32
Johan: Så är det ju. Den ”enda” fördelen med en så stor rabatt är att prisfallet inte blir lika stort, vilket påverkar oss där sånt ingår i kalkylen.
Postad 09 January 2018 - 19:38
Jo det ju just detta jag försöker få fram Någon som kör Toyota RAV4 eller C-HR hybrid här? Ska iväg och testa nästa vecka tänkte jag . Förmånsvärde på ca 2500kr brutto lockar rätt mycket faktiskt, gör ju nästan en tusing i månaden netto (kvar i fickan). Fullutrustade är de också. Postad 09 January 2018 - 20:18
och hur länge tar det sen att ladda den fullt?
dessa elbilar känns verkligen omständigt tycker jag. I alla fall för mig som gillar roadtrips. men att ha som bil när man bor i stan till exempel är säkert bra. När man bara dagspendlar och kan ladda den varje dag. Postad 09 January 2018 - 20:49 Löser sig när vi har en bättre infrastruktur med fler snabbladdare utplacerade på strategiska platser. Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla, iof kan laddstationer bli crowded. En laddstandard (samma typ av kabel/handske) samt smidig betallösning skulle underlätta. Sen behöver man ju inte ”tanka” fullt varje gång, med lite vilja och planering så är det hyggligt lätt att leva med elbil idag och lättare kommer det att bli. Redigerat av lobo, 09 January 2018 - 20:53. Postad 10 January 2018 - 00:39
Något smidigare med en Tesla då deras navigator planerar samtliga rutter via deras laddare och tar hänsyn till batterikapacitet. Deras rekommendation är att aldrig ladda fullt (eller djupurladda), så navigatorn berättar även hur länge man bör ladda på varje ställe.
Perfekt att samtidigt planera in fika och lunch Postad 10 January 2018 - 18:32
du förutsätter att man alltid åker på roadtrip där det finns både städer,byar och civilisation. Skulle aldrig i mitt liv få för mig att åka på en av mina roadtrips i norge som jag brukar göra, långt upp på kalfjällen och långt ifrån allting.
Men åker man från stad till stad och håller sig runtomkring där det finns liv och rörelse så funkar det ju bättre.
Men hur lång tid tar det att ladda då? handlar det om minuter eller timmar eller kanske dygn?
Jag köer elbil när man kommer lika långt som med en bensinare, och när det går lika fort att ladda som det tar att tanka. Fixar dom inte det så är det enligt mig mycket krångligare och osmidigare än vad du säger "Är idag inga problem att åka på roadtrip med en Tesla"
Vore dock coolt attt ha en Tesla. Här jag bor Töcksfors (gränssamhälle) så vimlar det av Tesla . Norrmännen kör Tesla som vi kör V70. Finns laddstationer överallt. Har precis fått en stor laddparkering med bara massa Teslaladare. Dock får ju dock grym rabatt på elbilar som dom kostar ju inte mycket alls i Norge Postad 10 January 2018 - 18:46
Alla har olika behov och åker man regelbundet på trippar i obygden så är nog inte elbil ett alternativ. Nu har jag ingen elbil än (leasingavtal 1,5år till) men nästa bil blir garanterar en elbil, har bra avtal med Hertz så tar en hyrbil för utflykter utanför civilisationen.
Går inte att säga att det tar en viss tid då detta är beroende av hur/var (snabbladdare tex.) man laddar Redigerat av lobo, 10 January 2018 - 18:48. Postad 10 January 2018 - 19:44
Trevligt att höra att det verka som det är mest positivt iallafall. T4ans förbrukning verkar som den stora skillnaden är i stadskörning där det verkar skilja 30% men på landsväg o motorväg är betydligt jämnare. Postad 11 January 2018 - 06:38
Självklart köper man ju inte en elbil om ens sätt att använda bilen inte passar.
Men ja skulle tro att de allra flesta skulle kunna klara sig på en elbil och de få ggr de ska till fjällen eller ut i ingenmansland då hyra en bensinare. Ja skulle lätt klara mig på en räckvidd av 10 mil..om det inte tar ett dygn att ladda. För mig är tyvärr elbil fortfarande sjukligt dyrt. Som inte kan ta en via jobbet. De borde subventioneras mycket mer, så att det är billigare att köpa än diesel, bensin Redigerat av moparman, 11 January 2018 - 06:39. Postad 11 January 2018 - 07:24
Som i Norge då, där är väl elbilar både momsfria och undantagna fordonsskatten. Postad 11 January 2018 - 07:34
Om alla skulle köra elbil, är det sannolikt då att alla slipper fordonsskatten? Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |