Fast det där problemet noterade väl Ringblixt när modellen var ny? Och LG:s äldre skärmar har alltid betett sig liknande.
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 21 February 2017 - 10:54
Fast det där problemet noterade väl Ringblixt när modellen var ny? Och LG:s äldre skärmar har alltid betett sig liknande.
Ja, ett klassiskt problem med LG:s reglage. Gråskalan blir en regnbåge. Men de 20 mätpunkterna i gråskalan mäter perfekt. ![]()
Därav att det inte finns perfekta kalibreringar. Bara perfekta mätningar vilket tyvärr ofta betyder att bilden istället blivit allt annat än perfekt.
B6V är för mig en 30-minutersapparat. Ägna 20 minuter åt att få gråskalan rimlig med tvåstegsreglaget. Sätt Färgområde: Normal, gamma: 2.2, contrast och anpassa OLED-ljus efter rum och önskemål. Ställ in och förklara Skärpa-reglagen med ägaren. Förklara Trumotions för- och nackdelar.
Samt det viktigaste: Låt ägaren bestämma vilken kompromiss som ska åstadkommas kring svart. Behålla svärtan intakt för bästa kontrastintryck fast med något klippta nivåer? Eller prioritera en mer korrekt återgivning av skuggtoner? Så gott som alla väljer det första alternativet.
B6V kommer efter det fortfarande fylla målen för en konsumentkalibrering, inom en avvikelse om dE 3 och vara en av de bästa apparaterna på marknaden. ![]()
Att ägna flera timmar åt att pilla med 20-stegsreglage och färghanteringsreglagen är att ägna timmar åt att göra bilden sämre.
Postad 21 February 2017 - 11:18
Aja
inte äns 3D LUT kalibrering funkar utan att tillföra mer problem så att försöka få referensbild är bara att glömma.
Jämfört med pure läget på 500M så kommer inte B6an i närheten
i vissa scener är dom rätt lika men andra så skiftar B6an vitt mot blått helt plötsligt.
personer ser ut som dom legat minst 2 timmar för länge i solen på B6an.
grönt går mot gult istället.
Kalibrerat HDR läge ser klart bättre ut i färgerna än SDR så det skulle väl vara för det att man behöll tvn.
det är lite av en toys r us tv det här.
passar nog average dynamic joe bättre än en inbiten kalibrerare ![]()
Redigerat av sune bejas, 21 February 2017 - 11:24.
Postad 21 February 2017 - 11:21
Trodde servicemenyn öppnade för större möjligheter att finjustera? Åtminstone near black?
Postad 21 February 2017 - 11:27
Lulz. När den mätte rätt var den likvärdig med en grademonitor men så fort du fick se gråskalerampen på nytt sjönk TV:n som en sten...? ![]()
Postad 21 February 2017 - 11:30
@sune bejas blev pepp på att försöka kalibera HDR på min E6 efter att ha läst dina inlägg, använder du inte code-values alls utan bara servicemenyn för att kalibrera? Skulle du kunna sammanfatta kort ditt tillvägagångssätt för HDR-kalibreringen du gjorde? nu är ju din B6 och min E6 men förutom att det är olika chip som driver panelen borde tillvägagångssättet vara snarlikt ![]()
Redigerat av mrchisholm, 21 February 2017 - 11:31.
Postad 21 February 2017 - 11:47
Lulz. När den mätte rätt var den likvärdig med en grademonitor men så fort du fick se gråskalerampen på nytt sjönk TV:n som en sten..
stämmer bra det
tillbaka till cartoon läget med nollade kalibreringsinställningar.
hade gråskalan följt med kalibreringen då hade det varit en annan sak.
du som samlar filmer
har du tips på lite bra cartoon att kolla på med B6an nu när färgerna vart så bra
?
då känner man nog sig som hemma LOL
HDR måste kalibreras från servicemenyn då det inte finns nån 2 stegs inställning på tvn i hdr läget som det gör för SDR.
code values i HDR introducerar samma fel i bilden som 20 stegs inställnignarna för SDR så dom bör man inte röra.
Redigerat av sune bejas, 21 February 2017 - 11:50.
Postad 21 February 2017 - 11:58
Du kan ju prova Yellow Submarine eller Kanashimi no Belladonna. Galnare än LSD. Annars har Robin Hoods äventyr och H-vetets port rätt sjuka, skrikiga färgpaletter.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 February 2017 - 12:01.
Postad 21 February 2017 - 12:14
stämmer bra det
tillbaka till cartoon läget med nollade kalibreringsinställningar.
Varför då? Du var ju supernöjd efter din kalibrering. 500M till antikrundan osv osv.
Postad 22 February 2017 - 08:06
En kollega till han som gjorde förra kalibreringen har lovat att ringa kommande vecka för att boka in en ny tid.
Hoppas på ett bättre resultat och att man lägger ner lite mer tid och finess för att få det bra.
Jag gillar verkligen att en stor elektronikkedja satsar på isf och pressar priserna lite, men gissar att det är svårt för dem att lära sig alla panelers olika egenheter och svårigheter, och nya modeller kommer ju hela tiden.
När jag fick min Kuro kalibrerad så satt en kille i säkert 90 min och finjusterade i servicemenyer, och han kalibrerade i stort sett bara Pioneer-paneler, så han hade full koll.
Vid kalibrering av B6:an satt man i 30 min och ändrade på tre olika ställen i 2-punktsmenyn. Man rörde inte ens de färginställningar jag själv gjort för colour (stod på 58).
Sedan körde man vanliga testbilderna för brightness och contrast.
Väldigt svårt att veta hur det borde göras och hur mkt man kan kräva av en isf-kalibrering som man trots allt betalar för.
Men jag är ändå nökd över att jag sa ifrån och nu får en ny, för den tidigare blev helt enkelt inte korrekt.
Men de ska åter igen ha en eloge för trevligt bemötande och en vilja att försöka få det rätt!
Jag tyckte också att det från början var ett bra initiativ av MM att börja med riktig kalibrering men det verkade lite för bra för att vara sant.
Att försöka lära en säljare att kalibrera en TV och få samma kunskap som de som har koll genom att träffas vid tre(?) Tillfällen var uppenbarligen ingen vidare bra idé, eller har jag fel och gjorde personen ett dåligt jobb med flit? :Confused:
Postad 22 February 2017 - 11:24
Ja, ett klassiskt problem med LG:s reglage. Gråskalan blir en regnbåge. Men de 20 mätpunkterna i gråskalan mäter perfekt.
Därav att det inte finns perfekta kalibreringar. Bara perfekta mätningar vilket tyvärr ofta betyder att bilden istället blivit allt annat än perfekt.
B6V är för mig en 30-minutersapparat. Ägna 20 minuter åt att få gråskalan rimlig med tvåstegsreglaget. Sätt Färgområde: Normal, gamma: 2.2, contrast och anpassa OLED-ljus efter rum och önskemål. Ställ in och förklara Skärpa-reglagen med ägaren. Förklara Trumotions för- och nackdelar.
Samt det viktigaste: Låt ägaren bestämma vilken kompromiss som ska åstadkommas kring svart. Behålla svärtan intakt för bästa kontrastintryck fast med något klippta nivåer? Eller prioritera en mer korrekt återgivning av skuggtoner? Så gott som alla väljer det första alternativet.
B6V kommer efter det fortfarande fylla målen för en konsumentkalibrering, inom en avvikelse om dE 3 och vara en av de bästa apparaterna på marknaden.
Att ägna flera timmar åt att pilla med 20-stegsreglage och färghanteringsreglagen är att ägna timmar åt att göra bilden sämre.
Jag tyckte också att det från början var ett bra initiativ av MM att börja med riktig kalibrering men det verkade lite för bra för att vara sant.
Att försöka lära en säljare att kalibrera en TV och få samma kunskap som de som har koll genom att träffas vid tre(?) Tillfällen var uppenbarligen ingen vidare bra idé, eller har jag fel och gjorde personen ett dåligt jobb med flit? :Confused:
Fick inte själv gå utbildningen så vågar inte kommentera kalibreringen men där finns väldigt många som med stor passion och stolthet kalibrerar hos oss (Media Markt). Som jag förstått är B6:an precis som ringblixt skriver inget man djupdyker sig i, sluta peka finger utan konkret information och kunskap.
Redigerat av Notevenclose, 22 February 2017 - 11:25.
Postad 22 February 2017 - 13:21
Fick inte själv gå utbildningen så vågar inte kommentera kalibreringen men där finns väldigt många som med stor passion och stolthet kalibrerar hos oss (Media Markt). Som jag förstått är B6:an precis som ringblixt skriver inget man djupdyker sig i, sluta peka finger utan konkret information och kunskap.
Det säger väll allt om den passionen när folk inte är nöjda. Om det mot förmodan inte 'går' att kalibrera TV,n är det bättre att informera kunden om det isåfall istället för att kunden ska känna sig lurad.
Jag har inte pekat finger åt någon så du behöver inte gå till personangrepp.
Det är inte speciellt bra att folk tar sig an saker de bevisligen inte verkar klara av.
Postad 22 February 2017 - 13:45
Att inte alla alltid gör ett fullgott jobb är synd. Normalt misstänker jag dock att MM gör vad de kan och uppfyller följande (citerar Ringblixt):Det säger väll allt om den passionen när folk inte är nöjda. Om det mot förmodan inte 'går' att kalibrera TV,n är det bättre att informera kunden om det isåfall istället för att kunden ska känna sig lurad.
Det är inte speciellt bra att folk tar sig an saker de bevisligen inte verkar klara av.
"B6V kommer efter det fortfarande fylla målen för en konsumentkalibrering, inom en avvikelse om dE 3 och vara en av de bästa apparaterna på marknaden".
Hos mig tog det 1,5 timme och jag är i huvudsak nöjd. "Konsumentkalibrering" är nog nyckelordet. Vill man ha det på en annan nivå* får man kontakta superproffsen och också betala ett annat pris.
*Möjligen då ingen idé för LG Oled 2016.
Redigerat av dsirk, 22 February 2017 - 14:25.
Postad 22 February 2017 - 14:22
En kollega till han som gjorde förra kalibreringen har lovat att ringa kommande vecka för att boka in en ny tid.
Hoppas på ett bättre resultat och att man lägger ner lite mer tid och finess för att få det bra.
Jag gillar verkligen att en stor elektronikkedja satsar på isf och pressar priserna lite, men gissar att det är svårt för dem att lära sig alla panelers olika egenheter och svårigheter, och nya modeller kommer ju hela tiden.
När jag fick min Kuro kalibrerad så satt en kille i säkert 90 min och finjusterade i servicemenyer, och han kalibrerade i stort sett bara Pioneer-paneler, så han hade full koll.
Vid kalibrering av B6:an satt man i 30 min och ändrade på tre olika ställen i 2-punktsmenyn. Man rörde inte ens de färginställningar jag själv gjort för colour (stod på 58).
Sedan körde man vanliga testbilderna för brightness och contrast.
Väldigt svårt att veta hur det borde göras och hur mkt man kan kräva av en isf-kalibrering som man trots allt betalar för.
Men jag är ändå nökd över att jag sa ifrån och nu får en ny, för den tidigare blev helt enkelt inte korrekt.
Men de ska åter igen ha en eloge för trevligt bemötande och en vilja att försöka få det rätt!
Det säger väll allt om den passionen när folk inte är nöjda. Om det mot förmodan inte 'går' att kalibrera TV,n är det bättre att informera kunden om det isåfall istället för att kunden ska känna sig lurad.
Det tycker jag att de gör när de erbjuder sig att åka ut igen och kalibrera TVn en gång till för att rätta det som påstås vara fel. Uppenbarligen har personen som kalibrerat inte sett detta fel och därav inte kunnat informera kunden.
Jag har inte gått till personangrepp utan bara konstaterat att utan fakta bör man inte dra slutsatser.
Givetvis är det inte bra att ta sig an saker man inte klarar av men var är dina bevis för det?
Härled dina uttalande till fakta om du presenterar dem som det.
Redigerat av Notevenclose, 22 February 2017 - 14:25.
Postad 22 February 2017 - 16:21
Kalibrering handlar, till syvende och sist, om att göra så gott man kan med den display man har framför sig. Målen från ISF:s sida för vad som gäller för en konsumentkalibrering är ganska tydligt satta med avvikelser inom dE3 vilket är vad som räknas som fel så små att de inte syns. Det krävs ganska specifika sida-vid-sida-jämförelser och tränade ögon att se skillnader inom det området.
Kan displayen inte nå denna precision, vilket förekommer väldigt ofta, så har man två val framför sig:
- Släng den soptippen. Displayen kommer alltid att synligt avvika från standard.
- Titta på bilden! Finn de nackdelar som skadar minst och de fördelar som stärker mest (tex hanteringen av svart hos många B6V-exemplar). Här kommer erfarenhet och kundhantering in.
Väldigt många tycks tro att kalibrering istället handlar om dessa två alternativ:
- Skapa så perfekta mätningar som möjligt. Sikta på dE 1 och lägre. För då ser det jättefint ut i diagrammen. Annars är man lat.
- Laga produkten åt tillverkaren. Kan inte LG:s ingenjörer göra rätt ska kalibreraren försöka "fixa" mer precision än vad displayen är kapabel att ge. Låt oss piska den trötta hästen lite mer så ska den nog bli snabbare seru!

Displayer som faktiskt kan leva upp till punkt 1 ovan finns faktiskt. Man kan mäta i timmar och dra i reglagen och känna sig som kungen av kalibrering. Sedan räcker det med att flytta mätaren ett par centimeter och man kommer att mäta något annat. Eller låt displayen stå avstängd över natten och mät igen 20 minuter senare.
Större precision än så finns inte i konsumentprodukter. Ett mål som dE 3 i mitten av skärmen (där filmens handling ofta utspelas) är ett rimligt krav. Mer kan man inte vänta sig. Det finns heller ingen vettig anledning att pilla i timmar på en för ögat ej urskiljbar precision som aldrig går att återskapa nästa dag eller tio centimeter åt sidan.
Redigerat av Ringblixt, 22 February 2017 - 16:24.
Postad 22 February 2017 - 19:47
tycker huden på människor ser lite utsmetad ut på min b6, Vad pillar man med för inställningar ?
Postad 22 February 2017 - 19:51
Kan vi göra den som dekal med så jag kan ha den på bilen och köra runt och utbilda folk i trafiken.
En sak som summerar allt det Ringis säger och som han själv skrivit spaltmeter om är FÖRVÄNTNINGAR!
Vad du som kund förväntar dig avgör hela upplevelsen.
Detta var och är den största anledningen till att jag ALLTID rekommenderar kunden att komma in i butiken innan jag tackar ja till en kalibrering. Då kan man i lugn och ro gå igenom skillnaderna mellan korrekt bild och förinställd bild från tillverkaren. Man hinner berätta om olika val man ställs inför med just given display och kunden är helt med på vad som kommer göras. Förväntningarna blir både realistiska och rimliga.
Först därefter går vi vidare med att boka en kalibrering.
Har haft åtskilliga samtal där man vill att jag ska komma och kalibrera en skärm där det efter genomgång visat sig att vederbörande inte alls tyckt det varit värt kostnaden när man kikat på skillnaderna i butik. Företrädelsevis skärmar som inte kan komma speciellt nära standard.
Givetvis är motsatsen vanligare! Dvs att man gått igenom och tittat på skillnaderna för att sedan vara helt taggad på att få en så korrekt bild som möjligt. Då har vi naturligtvis tillsammans gjort en bra resultat som kunden är riktigt nöjd med länge.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen - den tiden och det knowhowet fixar man inte för 1000kr.
...om man inte vill gå duktigt baklänges på affären såklart...
Men jag applåderar försöket! Så länge folk kan få bättre och mer korrekt bild för en spottstyver så är det bara att lyfta på hatten. Men man bör packetera tjänsten på ett sätt som ger rätt förväntningar.
...och man bör givetvis utföra tjänsten på ett kunnigt att proffisionellt sätt.
Kunskapen får man av erfarenhet och alla måste börja någonstans. Tummen upp för alla som försöker!
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 22 February 2017 - 20:38
tycker huden på människor ser lite utsmetad ut på min b6, Vad pillar man med för inställningar ?
Retorisk kuggfråga: Hur vet du att det är din B6:a som smetar ut huden?
Med andra ord: kontrollera källan först. Mig veterligen smetar en B6:a endast en aning om man kör den i kartonginställningar. Smetigheter kommer främst av källan du kör och finns alltså där från början. Eftersom du inte nämner källan kan jag bara gissa på att du kör VHS? ![]()
Postad 22 February 2017 - 21:20
Utsmetad?
Redigerat av FettAnka, 22 February 2017 - 21:22.
Postad 23 February 2017 - 04:06
Om bildprofilen man använder är "Livfull" så blir huden rätt utsmetad skulle jag nog säga...
Postad 23 February 2017 - 06:43
Man tar bort alla bildförbättringar. Du får leta själv, men ett tips är att leta i bildmenyn.
Postad 23 February 2017 - 09:45
Om bildprofilen man använder är "Livfull" så blir huden rätt utsmetad skulle jag nog säga...
Ok! Jag brukar ägna fem sekunder åt "livfull", fnissa och sedan växla vidare. ![]()
Postad 23 February 2017 - 10:59
Ok! Jag brukar ägna fem sekunder åt "livfull", fnissa och sedan växla vidare.
Ja du ser, den fungerar verkligen, man blir lite glad och "upplivad" ![]()
-ld99
Postad 23 February 2017 - 16:32
SDR inställningarna borttagna
Glömde tydligen kolla upp gråskalan efteråt
varken 20 stegs inställnignarna eller luminance inställnignarna går att röra.
bra jobbat LG!
Enda fördelen är väl att det blir betydligt enklare att kalibrera.
då är det enbart 2 stegs högt och lågt man behöver ställa in.
Jag har pillat en hel del med gråskalan på B6àn i ett försök att få till en bättre gamma än vad som brukligt ges med original reglagen,här en bild på kalibreringen samt en bild på tv ytan,jag kan då inte notera några regnbågsfärger däremot lite posterisering men den har varit där sedan dag 1 utan kalibrering.
Bifogad fil(er)
Redigerat av TOOL, 23 February 2017 - 16:34.
Postad 23 February 2017 - 16:44
Retorisk kuggfråga: Hur vet du att det är din B6:a som smetar ut huden?
Med andra ord: kontrollera källan först. Mig veterligen smetar en B6:a endast en aning om man kör den i kartonginställningar. Smetigheter kommer främst av källan du kör och finns alltså där från början. Eftersom du inte nämner källan kan jag bara gissa på att du kör VHS?
Htpc, kör isf mörkt rum, inga bildförbättringar. Kom fram till att det är kodi som spökar. Ser bra ut i mphc :-)
Postad 23 February 2017 - 20:23
Jag vill åter igen förtydliga att MM:s personal haft ett kanonbemötande mot mig och visat vilja på att göra rätt nu när de ska komma ut igen. Eftersom de gör sina allra första kalibreringar nu så får man ju också ha en förståelse för att de lär för framtiden och att det är mänskligt att fela. Särskilt på LG Oled som tydligen är trixiga!Det tycker jag att de gör när de erbjuder sig att åka ut igen och kalibrera TVn en gång till för att rätta det som påstås vara fel. Uppenbarligen har personen som kalibrerat inte sett detta fel och därav inte kunnat informera kunden.
Jag har inte gått till personangrepp utan bara konstaterat att utan fakta bör man inte dra slutsatser.
Givetvis är det inte bra att ta sig an saker man inte klarar av men var är dina bevis för det?
Härled dina uttalande till fakta om du presenterar dem som det.
Min känsla är även att de gillar sitt jobb med att kalibrera och är genuint intresserade av uppgiften, åtminstone i den butik jag haft kontakt med.
Problemet för mig var att jag fick ett isf-dokument som jag hade svårt att tyda men antog visade på ett bra resultat, då det blev under felmarginalen dE3. Men samtidigt såg bilden klart sämre ut när jag testade med material. Så en felmarginal under dE3 på ett papper är ju tyvärr ingen garanti för att resultatet blev bra...
Vad gäller MM kalibrerare så kommer det bli väldigt viktigt att de inte ger sig på att kalibrera modeller innan de känner till möjligheterna/svårigheterna att kalibrera dem. Det gäller ju att man bygger upp en yrkesstolthet!
Redigerat av kleinis, 23 February 2017 - 20:26.
Postad 24 February 2017 - 22:19
Första posten i denna tråd och tyvärr pga problem. Jag har en 55B6V sedan ett par månader och är på det stora hela väldigt nöjd med den. Nu under kvällen såg jag dock något som inte fanns när jag tittade på tv tidigare idag (är säker på det). Se bild och filmklipp. Ska tilläggas att det syns relativt väl även vid vanligt tv-tittande, lite beroende på bakgrundsfärg och om bakgrunden är uniform.
Vad tror ni det beror på? Panelknas?
Uppskattar all input!
Bifogad fil(er)
Postad 24 February 2017 - 22:34
Jag har pillat en hel del med gråskalan på B6àn i ett försök att få till en bättre gamma än vad som brukligt ges med original reglagen,här en bild på kalibreringen samt en bild på tv ytan,jag kan då inte notera några regnbågsfärger däremot lite posterisering men den har varit där sedan dag 1 utan kalibrering.
Posterisering har även jag på min tv av E-serien, men jag kanske märker av det någon gång i veckan så det är ingenting som stör.
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 24 February 2017 - 22:36.
Postad 24 February 2017 - 22:35
Behöver er kloka input innan jag tar kontakt med butiken där jag köpte den.
Första posten i denna tråd och tyvärr pga problem. Jag har en 55B6V sedan ett par månader och är på det stora hela väldigt nöjd med den. Nu under kvällen såg jag dock något som inte fanns när jag tittade på tv tidigare idag (är säker på det). Se bild och filmklipp. Ska tilläggas att det syns relativt väl även vid vanligt tv-tittande, lite beroende på bakgrundsfärg och om bakgrunden är uniform.
Uppskattar all input!
Det måste vara någon form av "panelknas" för så där ska det inte se ut. Men testa att fabriksåterställa tv:n för det kan ju vara en liten "bugg" i programvaran som har gett sig till känna? Hjälper inte det, så är nog enda lösningen att kontakta butiken där du har köpt den.
Redigerat av Unregisteredede29807, 24 February 2017 - 22:38.
Postad 25 February 2017 - 06:52
Behöver er kloka input innan jag tar kontakt med butiken där jag köpte den.
Uppskattar all input!
Kör "Clear Panel Noise". Gå in på "Picture" och sedan "OLED Panel Settings" och under den fliken så kan du köra igång rensningen. Hade liknande på min panel och detta fixade problemet. Lycka till! Jag har engelska som menyspråk.
Redigerat av nimrod23, 25 February 2017 - 06:53.
Postad 25 February 2017 - 10:00
Postad 25 February 2017 - 10:51
Ser lite grönt ut i det mellangråa. Men det kan vara kameran också.
Postad 25 February 2017 - 11:01
Det är så gott som omöjligt att fånga sådant här med en kamera på ett sätt som matchar hur vi upplever bilden. Våra ögon reagerar på ljus på ett visst sätt och vi upplever eller "ser" bilden i hjärnan. En kamera fungerar på ett helt annat sätt och svarar också annorlunda mot den ljusenergi som når sensorn.
Det också tydligt i TOOLs bild hur reflexfiltret skiftar om vitbalansen med den bortre kortsidan mycket mer turkos.
Just posterisering med färgskiftningar kan vara kluriga att fånga med kamera. Men väldigt tydligt för öga/hjärna. Fast ibland träffar man på guldexemplar som till och med fastnar på iPhonen. ![]()

Just det: Det är från grårampen på DVE-skivan. Den vita fyrkanten är referensnivån (16) för svart.
Redigerat av Ringblixt, 25 February 2017 - 11:06.
Postad 25 February 2017 - 11:15
Ser lite grönt ut i det mellangråa. Men det kan vara kameran också.
Inget grönt irl om det vore så så vore jag den förste och erkänna det : )
Postad 25 February 2017 - 11:22
Det är så gott som omöjligt att fånga sådant här med en kamera på ett sätt som matchar hur vi upplever bilden. Våra ögon reagerar på ljus på ett visst sätt och vi upplever eller "ser" bilden i hjärnan. En kamera fungerar på ett helt annat sätt och svarar också annorlunda mot den ljusenergi som når sensorn.
Det också tydligt i TOOLs bild hur reflexfiltret skiftar om vitbalansen med den bortre kortsidan mycket mer turkos.
Just posterisering med färgskiftningar kan vara kluriga att fånga med kamera. Men väldigt tydligt för öga/hjärna. Fast ibland träffar man på guldexemplar som till och med fastnar på iPhonen.
Just det: Det är från grårampen på DVE-skivan. Den vita fyrkanten är referensnivån (16) för svart.
Hur tusan gick det där till : )
Redigerat av TOOL, 25 February 2017 - 11:53.
Postad 25 February 2017 - 13:39
Bifogad fil(er)
Postad 25 February 2017 - 16:27
En liten bild från vinterstudion,vågar vi hopps på guld nu då : )
Du menar att folk faktiskt tittar på annat än diverse kalibreringsmönster på denna TV?
Postad 25 February 2017 - 17:07
Postad 25 February 2017 - 18:32
Jag läste lite snabbt i manualen och där stod det att det gick så jag var tvungen o prova,men det var inget bra program så jag bytte tebax till testmönstren igen : )
Fredagskväll, en låda vin och och en dramatisk gråramp, oslagbart.
Redigerat av pacman, 25 February 2017 - 18:33.
Postad 25 February 2017 - 18:48
Fredagskväll, en låda vin och och en dramatisk gråramp, oslagbart.
Har faktiskt gjort en sån liknande grej en gång... ![]()
Postad 25 February 2017 - 19:47
Någon som följer "Chef's table" på Netflix via inbyggda appen?
Serien annonseras som Dolby Vision men helt plötsligt är det bara avsnitten i säsong 3 som gör att TV slår över till DV bildläge. Säsong 1 och 2 känner TV inte av DV längre, trots att den gjort det tidigare när jag tittat.
Kan ju vara en Netflix bugg, vore intressant hur det ser ut för andra...
Postad 25 February 2017 - 20:32
Någon som följer "Chef's table" på Netflix via inbyggda appen?
Serien annonseras som Dolby Vision men helt plötsligt är det bara avsnitten i säsong 3 som gör att TV slår över till DV bildläge. Säsong 1 och 2 känner TV inte av DV längre, trots att den gjort det tidigare när jag tittat.
Kan ju vara en Netflix bugg, vore intressant hur det ser ut för andra...
Jag märke samma sak idag. Avsnitt 2 av säsong 1 är annonserat med Dolby vision bild, men inte f_n blev det så.
Postad 26 February 2017 - 07:39
55:an kostar 14990 idag på Netonnets nyöppnade shoppar i Göteborg.
https://www.netonnet...eborg-jarnbrott
Redigerat av Rossifumi, 26 February 2017 - 07:39.
Postad 26 February 2017 - 13:01
Ursäkta en nybörjarfråga. Jag skickar bilden via HDMI från min hemmabioförstärkare. Bilden från min satellitbox (VU+Solo2) via förstärkaren visas som 1080p. Trodde TVn skulle skala bilden? Eller har jag tänkt fel?
Postad 26 February 2017 - 13:33
Får samma resultat om jag kopplar boxen direkt till TVn via HDMI1 eller HDMI2... Fattas nån inställning eller har jag missförstått att TVn skalar? Kanske inte funkar med HDMI?
Postad 26 February 2017 - 13:35
TVn skalar väl upp bilden. Vart ser du att det är 1080p?
Gissar att det är insignalen 1080p som visas som info.
Postad 26 February 2017 - 13:36
Ursäkta en nybörjarfråga. Jag skickar bilden via HDMI från min hemmabioförstärkare. Bilden från min satellitbox (VU+Solo2) via förstärkaren visas som 1080p. Trodde TVn skulle skala bilden? Eller har jag tänkt fel?
Du ser upplösningen på det du skickar in. TVn, kan bara visa 4k, skalar allt om jag förstår rätt.
Postad 26 February 2017 - 13:39
Kollar med Magic Remote i övre vänstra hörnet - där anges upplösning... Tolkar det som att den visar upplösning på utbilden... Men, som sagt, jag är nybörjare... Finns det någon "info" pop-up?
Jag har en "sämre" hemmabiostärkare som skalar bilden. När jag kopplar vi den ser jag som input att den är 4K, och bilden är klart bättre... Men, om jag kopplar boxen direkt eller via den "bättre" hemmabiostärkaren ser bilden sämra och mindre upplöst ut... (bättre - hyfsat audiofil, men äldre utan stöd för 4K)...
Postad 26 February 2017 - 13:49
Har växlat några gånger nu fram och tillbaks. TVn skalar inte upp bilden varken från den äldre förstärkaren eller direkt från boxen... Med mina begränsade ögon/kunskaper... Den ser iaf klart bättre ut genom den nyare förstärkaren...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
3 bilder

50 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?