Tror i slutändan att det "kan" ha o göra med olika personers synegenskaper(varken negativt eller positivt, helsike, allt hänger ihop ögon, hjärnan osv:) eller allmänna preferenser. För vad det är värt så kan Panas hantering ha o göra med en bättre "trumotion" från deras del, istället för att de renodlat hanterar rörelsen "bättre". Har bara demat DX65an en kortis och vill minnas att jag gillade "liiite" motion kompensation (minns ej deras benämning) där också...lugnare och behagligare utan SOE såklart.
Postad 15 augusti 2016 - 16:45
Tror i slutändan att det "kan" ha o göra med olika personers synegenskaper(varken negativt eller positivt, helsike, allt hänger ihop ögon, hjärnan osv:) eller allmänna preferenser. För vad det är värt så kan Panas hantering ha o göra med en bättre "trumotion" från deras del, istället för att de renodlat hanterar rörelsen "bättre". Har bara demat DX65an en kortis och vill minnas att jag gillade "liiite" motion kompensation (minns ej deras benämning) där också...lugnare och behagligare utan SOE såklart.
Så kan det vara. Kan också vara så att alla fabrikats system inte arbetar på samma sätt. Jag har pillat med Panasonics motsvarighet också vid flertal tillfällen och tycker personligen den är mer kapabel att hantera diverse rörelseoskärpa jämfört med LG's system. Men så har Panasonic varit relativt duktiga på det ganska länge och många recensenter brukar instämma på den punkten. Blir spännande att testa en ny Panasonic när de ger sig in på OLED-marknaden på allvar. Förmodligen med LG-panel (?) men egen mjukvara och övriga komponenter då alltså.
Postad 15 augusti 2016 - 17:30
Har samma upplevelse. Äger 55ef950v och upplever inga/sällan rörelseproblem och har dessutom alltid alla extra "filter" för rörelsehantering avstängd (truemotion och dylika filter gör mig sjösjuk😀 samt allergiska utslag😅eller hur man bäst beskriver det). Är samtidigt ytterst känslig för hackande bild. Det som dock inte funkar är google chromecast 1 och svtplay, då hackar det. Tillskriver dock inte detta specifika problem tvn.För egen del(2015 oled) så har jag aldrig märkt några judder eller stuttering på 24p mtrl.
Kör förvisso med mild truemotion vilket förbättrar rörelsen jmf men vanlig / traditionell 24p (Sony projektor som ref)
Ska kanske prova o stänga av o se om jag ser några fel men varför förstöra ett fungerande koncept?;
Skall nämnas att jag mest tittar på netflix via LG interna app samt svt via telia bredbands-tv. Blir även en del Blu ray via oppo 93.
Hade tidigare Sony projektorer, senast vw85 och de hade utmärkt och vanebildande rörelsehantering. Hade aldrig bytt ner mig på denna punkten till en produkt som hackar. Det var det första jag utvärderade noggrant vid de första 30-dagars öppetköpperioden. Hade personligen aldrig bytt oled till LCD och därvid förstår jag absolut frågon ovan hur det kan komma sig att det går att sälja lcd till samma pengar som oled.
Redigerat av Per S, 15 augusti 2016 - 17:35.
Postad 15 augusti 2016 - 18:05
Man får inte glömma bort att det finns filmer som är dåligt producerade med. Inledningen i Day After Tomorrow ser väldigt hackig ut, och det ser faktiskt ut som judder, men när man filmar TVn i 240fps och spelar upp det i 30fps (en åttondel av hastigheten) så ser man att TVn (910V i det här fallet) snällt visar bilden som den ska, utan judder.
Har sagt det förut men säger det igen: 24p är en låg bildhastighet. Det hackar helt enkelt, och ögonen/hjärnan uppfattar hackigheten mer desto skarpare bilden är. Det är därför det kan se ut att flyta på fint i en mörk kontrastfattig scen medans det ser ut som en serie diabilder vid en panorering i en ljus scen med skarpa kontraster. Det är ju en möjlig förklaring till de som bara upplever hackighet ibland på film...
När Hobbit visades i 48fps på bio så blev folk galna över att bilden "flöt på som en såpopera" och inte såg ut som en film, men när samma film visas på en TV hemma i vardagsrummet, så är 60fps tydligen ett krav för vissa
Postad 15 augusti 2016 - 18:30
Det går att få 24 bilder i sekunden helt utan hack. Hackandet kommer av att slutartiden, som det används i film, vanligtvis ligger på 1/48-dels sekund. Filma med 1/24-dels sekund slutartid och det blir mjukt. Och förstås ganska så släpigt med all rörelseoskärpa.
Problemet med LG är att hanteringen av 24p tycks variera. Kalibrerade nyligen en EF950. Inga problem eller intryck av judder på den. Går tillbaka till anteckningarna från 2015 när jag testade vad som (kanske) var ett tidigt exemplar av EF950. Klart och tydligt i anteckningarna att det inte flyter perfekt men att det fortfarande är skillnad på 24p och 60p ut ur spelaren.
Testar en 2016-modell och reagerar direkt på att det inte flyter riktigt som väntat. Upplevs som judder. Jämför därför med 60 Hz ut ur spelaren och det är extra hackigt. Stötvisa panoreringar. Det ser verkligen illa ut när man ställer spelaren på 60 Hz. Långt värre än det förväntade 3:2-juddret. Så något är annorlunda.
Kanske är det en firmware-fråga? LG:n tweakar mjukvaran till slut. Eller så behöver man filma lite mer än 240 bilder/s för att få svar.
Postad 15 augusti 2016 - 18:43
Vid 3-2 pulldown så är det ju en extra judderkomponent på 12 Hz som syns utöver det på 24 Hz som finns i källmaterialet.
Frågan är om de försöker visa 24 Hz med en adresseringsfrekvens som inte är en heltalsmultippel av 24 Hz (eller 24 / 1,001). Ta exempelvis 200 Hz. Då behövs 9-8-8 pulldown och det uppstår i så fall judder på både 24 och 8 Hz (men med betydligt lägre magnitud av det senare än 12 Hz-juddret vid 3-2 pulldown).
Nu vet jag inte om det är en möjlig orsak, det skulle ju ställa till det även vid visning av 59.94 Hz och det är ganska långsökt att panelen inte skulle ha variabel adresseringsfrekvens. Men det kan ju finnas buggar.
Postad 15 augusti 2016 - 18:55
Nu vet jag inte om det är en möjlig orsak, det skulle ju ställa till det även vid visning av 59.94 Hz och det är ganska långsökt att panelen inte skulle ha variabel adresseringsfrekvens. Men det kan ju finnas buggar.
Tänker i samma banor. Och det kan vara en bugg av den mer mänskliga karaktären. Man styr hanteringen till någon annan frekvens likt 200 Hz och tänker i banor om "50 Hz i Europa!" och råkar ställa fel parameter någonstans. Men det sker inte på Amerikanska eller Asiatiska modeller. Så tekniker som har koll märker det inte utan det upptäcks först några månader senare. Sedan smygs rätt parameter in med någon uppdatering.
För deras LCD-modeller beter sig ofta på samma satt. Släphackande när Blu-rayspelaren först gör 3:2-repetition. Men ingen har någonsin köpt en LG-LCD och velat ha den kalibrerad (av mig i alla fall). Så jag har aldrig återkommit till samma modeller på samma sätt som exempelvis EF950.
Redigerat av Ringblixt, 15 augusti 2016 - 19:14.
Postad 16 augusti 2016 - 04:18
Jag tror nog en köpare av DX900 är en förhållandevis väl insatt kund.
Det är inte direkt nån tv man råkar köpa till farmor.
Jag räknar med att frågan var ställd med tanke på en generell köpare. De har ingen aning om vad de köper för teknik.
Postad 16 augusti 2016 - 05:25
En generell köpare köper inte tv apparater som kostar som en oled, vilket var utgångspunkten i frågan.Jag räknar med att frågan var ställd med tanke på en generell köpare. De har ingen aning om vad de köper för teknik.
Postad 16 augusti 2016 - 08:01
Japp, det är det som är problemet. I scener med skarp bild vid panoreringar (dvs kort slutartid eller simulerad kort slutartid vid datoranimering) ser 24p väldigt hackigt ut.Det går att få 24 bilder i sekunden helt utan hack. Hackandet kommer av att slutartiden, som det används i film, vanligtvis ligger på 1/48-dels sekund. Filma med 1/24-dels sekund slutartid och det blir mjukt. Och förstås ganska så släpigt med all rörelseoskärpa.
Om det finns/fanns rörelseproblem på 910V så kanske de har fixats. Det har ju kommit ett antal uppdateringar.
Redigerat av Ageve, 16 augusti 2016 - 08:02.
Postad 17 augusti 2016 - 10:13
Hur är det nu med 2016 modellerna av LG vs 2015 modellerna, vad vet vi faktiskt blivit bättre? Initialt var det ju rapporter om att "alla" problem från 2015 modellerna lösts i 2016 men sen i takt med att tiden gått så verkar klagomålen på 2016 modellerna vara väldigt lika dom som fanns på 2015 modellerna.
Postad 17 augusti 2016 - 10:16
En dum fråga, varför väljer man att köpa en LCD framför OLED idag? Tänker på t ex nya Panasonic DX900-serien, de ligger ju i samma prisspann som LG B6.
Kanske för att få bättre input lagg att koppla till PC. Man kanske inte gillar LG.
Postad 17 augusti 2016 - 10:23
Panasonic DX900 kan utan problem köra ljusstyrka på digital signage-nivåer, 700+ nits med vanligt SDR-material och kliva över 1000 nits i HDR. Där ligger OLED-modellerna ganska mycket i skuggan. Knarkar man fotoner har LCD:erna ett övertag.
Postad 18 augusti 2016 - 07:45
Först hajade jag inte. Men nu tycker jag fotonknarkning borde finnas med i en svensk ordlista.
Postad 18 augusti 2016 - 10:45
Först hajade jag inte. Men nu tycker jag fotonknarkning borde finnas med i en svensk ordlista.
Finns må hända Ljusterapi redan?
Postad 18 augusti 2016 - 16:42
När LCD är uppe i 1000 nits så kanske de skickar med solglasögon, så att man kan titta på de i mörklagt rum
Redigerat av Ageve, 18 augusti 2016 - 16:44.
Postad 19 augusti 2016 - 08:47
Redigerat av Prism, 19 augusti 2016 - 08:50.
Postad 19 augusti 2016 - 20:28
Jag ska köpa en ny tv till mitt vardagsrum imorgon och har haft en fundering på 55eg920v, ser att elgiganten säljer den för 19k, är den värd pengarna?
Jag pratade med en som sa att man skulle passa sig för oled då man kan åka på ett panelbyte om man har otur, han sa även att det var hur många som helst som hade fått byta sina paneler, någon här som vet om det stämmer?
Har oled lätt för inbränning? Jag sitter mycket med min dator till tv:n, vore kasst om man får en massa inbränningar.
Hur blir bilden med en dator till lg:s oled? Har en mac mini.
Postad 19 augusti 2016 - 20:42
Om du stänger av TV:n korrekt och låter den stå i standby efter att ha använt den så ska det mycket till för att få några inbränningar (ens temporära sådana) som är till besvär.
Under förutsättningarna att du har rätt inställningar på grafikkortet och TV:n så kan bilden bli riktigt fin vid datoranvändning. Dock kan ABL vara lite väl tydligt om du öppnar exceldoument och dyl.
EDIT: Panelbyte sker främst om någon pixel har fastnat eller ett antal subpixlar dött (minst åtta med 20mm mellanrum eller mer), fast iom upplösningen så lär du inte kunna se några döda pixlar under normala omständigheter om de så råkar finnas. På 910V förekommer det på vissa exemplar, däribland min. 920V har jag inte hört något om.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 augusti 2016 - 20:45.
Postad 19 augusti 2016 - 20:51
Tack så mycket för svar, hade aldrig hört talas om panelbyte på oled, försäljaren dissade oled totalt och han menade att oled kommer dö ut snart men jag sa till han att oled är framtiden men inte enligt honom haha. Tror dock inte att det finns så många inställningar på min dator (mac mini) det enda som jag vet vad jag kan ändra är upplösningen men får hoppas på det bästa, bilden ser grym ut på oled, . Flyter det på bra i filmer osv?
Vet ni måtten på kartongen på en 55" oled? jag har en sedan så tänkte klämma in den i bilen om det går
Redigerat av Nightrider-xXx, 19 augusti 2016 - 20:54.
Postad 19 augusti 2016 - 21:07
Postad 19 augusti 2016 - 21:24
okey, då kanske den får plats i mitt baksäte ändå Hoppas man blir nöjd med oled
Postad 19 augusti 2016 - 23:37
Kolla om du kan ändra färgspektrum eller färgsampling, men om du bara kollar på film spelar det ingen vidare större roll eftersom filmmaterial (åtminstone det jag är övertygad om att du kommer titta på) aldrig utnyttjar hela färgspektrumet som sRGB är kapabelt till. Rörelsehanteringen är generellt sett bra på OLEDs men vissa tycker att bilden är lite väl ryckig vid film (24 b/s). Dock är det inte särskilt sannolikt att du hittar en LCD-skärm i liknande prisklass som presterar bättre eller ens likvärdigt på den punkten.
Kartongen lär vara runt 144*80*20. Vi föll ner baksätena i en XC70 och la den ner med fronten upp.
Postad 20 augusti 2016 - 04:53
Är det någon som vet ifall det kommer att presenteras några nya Oled tv under IFA? Såg på Panasonic hemsida att dom ska ha pressvisning den 31 augusti men det står naturligtvis inte vad dom kommer att prata om men det kanske kommer något nytt om vi har tur.
Det skulle förvåna mig om Panna dök upp med en Oled.
Postad 20 augusti 2016 - 05:47
Tack så mycket för svar, hade aldrig hört talas om panelbyte på oled, försäljaren dissade oled totalt och han menade att oled kommer dö ut snart men jag sa till han att oled är framtiden men inte enligt honom haha. Tror dock inte att det finns så många inställningar på min dator (mac mini) det enda som jag vet vad jag kan ändra är upplösningen men får hoppas på det bästa, bilden ser grym ut på oled, . Flyter det på bra i filmer osv?
Vet ni måtten på kartongen på en 55" oled? jag har en sedan så tänkte klämma in den i bilen om det går
Vart var den denna säljare jobbade? Det var inte så att hen var ute och cyklade och blandade ihop LED och OLED?
Jag har ju kartongen kvar här hemma, 144x80x23cm
Postad 22 augusti 2016 - 11:16
Enligt tyska hifi-forum.de är detta Philips nya OLED som de ska visa upp på IFA nästa vecka. Så ful med den där plastiga högtalaren där nedanför. Hade verkligen hopp om att Philips/TPvision skulle lösa rörelseproblemen med OLED och släppa något bra. Ambilight var liksom icing on the cake. Nåja, man får väl invänta IFA innan man helt avfärdar det:
OLED philips.jpg 505,35K
3 Antal nerladdningar
Postad 22 augusti 2016 - 11:31
Enligt tyska hifi-forum.de är detta Philips nya OLED som de ska visa upp på IFA nästa vecka. Så ful med den där plastiga högtalaren där nedanför.
Något ful kanske, ja, men ändå bra att andra aktörer nu börjar ger sig in på OLED-marknaden. Priset blir spännande!
Postad 22 augusti 2016 - 12:48
Något ful kanske, ja, men ändå bra att andra aktörer nu börjar ger sig in på OLED-marknaden. Priset blir spännande!
Därför det är enbart Lg som lyckats med panelerna kan jag garantera att Philips köpt dessa direkt från LG.
Visst LG får upp mer produktion på panelerna men ser svårt att Philips kan pressa priserna.
Skulle vara kul om någon annan lyckades med stora Oled paneler tills dess så är det LG som styr marknaden på detta segment.
Postad 22 augusti 2016 - 13:26
Därför det är enbart Lg som lyckats med panelerna kan jag garantera att Philips köpt dessa direkt från LG.
Visst LG får upp mer produktion på panelerna men ser svårt att Philips kan pressa priserna.
Skulle vara kul om någon annan lyckades med stora Oled paneler tills dess så är det LG som styr marknaden på detta segment.
Det är givet, eftersom bara LG än så länge som tillverkar TV-paneler bland dessa jättar.
Likadant med Loewe's kommande modell. Alla är LG-paneler.
Undrar hur det ser ut om säg 5 år...?
Postad 22 augusti 2016 - 19:31
Postad 27 augusti 2016 - 12:07
En ny aktör har dykt upp på OLED himmeln.
En av Europas största tillverkare,
kommer att visa sin OLED på IFA mässan.
VESTEL
Detta är vad jag fann.
Ingen modell betecking.
funktioner:
65" OLED TV
Flat (platt) Display
UHD upplösning 3840x2160
Inbyggd 4K-mottagare
Smart TV
bluetooth
Inbyggd WiFi
Inbyggd digital marksänd TV-mottagare
Perfekt svart
Naturlig ljusstyrka och utmärkta färger
Obegränsad Kontrast
Perfekt klarhet och bild
Pixellence Technology
Postad 27 augusti 2016 - 14:20
En ny aktör har dykt upp på OLED himmeln.
En av Europas största tillverkare,
kommer att visa sin OLED på IFA mässan.
VESTEL
Detta är vad jag fann.
Ingen modell betecking.
funktioner:
65" OLED TV
Flat (platt) Display
UHD upplösning 3840x2160
Inbyggd 4K-mottagare
Smart TV
bluetooth
Inbyggd WiFi
Inbyggd digital marksänd TV-mottagare
Perfekt svart
Naturlig ljusstyrka och utmärkta färger
Obegränsad Kontrast
Perfekt klarhet och bild
Pixellence Technology
Vestel äger bl a Finlux.
Hittar dock inget om just OLED på deras webplats http://vestelinterna...electronics/tv/
Postad 27 augusti 2016 - 14:24
Wow! Obegränsad kontrast... ! Det är som en bil med obegränsad hastighet..
Postad 27 augusti 2016 - 14:40
Och det kan man med OLED.
Postad 27 augusti 2016 - 15:13
Jo jag förstår. Det är bara så typiskt att man skriver saker som får folk att tro att teven kan blända solen.
Postad 27 augusti 2016 - 19:16
Men tyvärr är det ju inte jag som bestämmer...

Redigerat av Zacabeb, 27 augusti 2016 - 19:17.
Postad 28 augusti 2016 - 16:21
Ha-ha! Problemet är att den nivån hamnar så godtyckligt varje gång att det varierar mellan 50.000:1 till 5.000.000:1 beroende på vilka vägar man gick för sätta svartnivån så att det precis lyfter ur noll.
Postad 28 augusti 2016 - 16:55
Ha-ha! Problemet är att den nivån hamnar så godtyckligt varje gång att det varierar mellan 50.000:1 till 5.000.000:1 beroende på vilka vägar man gick för sätta svartnivån så att det precis lyfter ur noll.
Det är precis därför jag menar att panelen skulle tvingas alstra ljus med exakt den lägsta nivån över svart som den kan hantera internt, utan inblandning av någon bildbehandling.
Postad 30 augusti 2016 - 07:24
Så j*vla trött på att vi i sverige inte får amazon prime och vudu, helt sjukt faktiskt

Postad 30 augusti 2016 - 07:35
Någon som har koll på om jag ändrar till usa på min lg E6 kan ja ha usa netflix då och amazon prime och vudu ?
Så j*vla trött på att vi i sverige inte får amazon prime och vudu, helt sjukt faktiskt
Nej du kan inte ändra till USA (USA finns inte att välja). Men du kan ändra till UK och installera Amazon Prime sedan behöver du DNS-tjänst t.ex http://www.getflix.com.au/
Du kan använda ovan tjänsten till för Netflix USA oxå om den fungerar. Jag själv har givit upp Netflix och kör på Amazon Prime.
Redigerat av Enator, 30 augusti 2016 - 07:41.
Postad 30 augusti 2016 - 10:58

Postad 30 augusti 2016 - 11:52
Idag såg jag väsentliga problem i rörelseåtergivningen på min 910V för första gången. Tittade på Titanic och i slutscenen (spoilers men alla vet väl hur det går) där Rose och Jack försöker hålla varandra vid liv så kunde man se röd ghosting i de delarna av vågorna där det fanns reflektioner. Pausade man filmen och gick fram ruta för ruta var det helt problemfritt, men väl i rörelser såg just den scenen förskräcklig ut. I övrigt var det inga fel alls under filmen. Ska prova på lite andra skärmar och även uppdatera FW för ett nytt försök, men det här var verkligen något att bita i. Påminde lite om RBE från någon gammal DLP-projektor...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 augusti 2016 - 11:53.
Postad 30 augusti 2016 - 12:06
Idag såg jag väsentliga problem i rörelseåtergivningen på min 910V för första gången. Tittade på Titanic och i slutscenen (spoilers men alla vet väl hur det går) där Rose och Jack försöker hålla varandra vid liv så kunde man se röd ghosting i de delarna av vågorna där det fanns reflektioner. Pausade man filmen och gick fram ruta för ruta var det helt problemfritt, men väl i rörelser såg just den scenen förskräcklig ut. I övrigt var det inga fel alls under filmen. Ska prova på lite andra skärmar och även uppdatera FW för ett nytt försök, men det här var verkligen något att bita i. Påminde lite om RBE från någon gammal DLP-projektor...
Intressant. Ska gräva fram min "Titanic" Blu-ray och kolla in den sekvensen på min B6.
Postad 30 augusti 2016 - 19:16
Usch. Fortsätt att rapportera. Röd Ghosting. Ett nytt ord i listan över "features" man inte vill ha.
Postad 31 augusti 2016 - 00:37
Finns dock väldigt mycket på din KRP-500M som jag absolut inte vill ha...
Viss ghosting kommer dessutom alltid att finnas i emissiva bildvisare, vilket är en av fördelarna jag ser med transmissiva skärmar.
EDIT: Uppdaterade FW och problemet försvann. Härligt!
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 31 augusti 2016 - 06:13.
Postad 31 augusti 2016 - 21:03
https://www.youtube.com/watch?v=94TBdx9uyzc
Blir sugen på att se Panasonics nästa oled tv nu, verkar som de arbetar hårt på att förbättra near black återgivningen, se ca 39 min in i videon för oled informationen.
Redigerat av Zero, 31 augusti 2016 - 21:04.
Postad 31 augusti 2016 - 21:14
Här har whathifi en liten rapport från Panasonics nya OLED. Det är alltså inte en egenutvecklad OLED panel, såldes måste det vara LGs 2016 panel som de gjort grejer med.
http://www.whathifi....ew-oled-tv-2017
Postad 31 augusti 2016 - 21:18
Äntligen att de släpper en rak modell, sen får man ju hoppas att de prissätter den liite närmare konkurenterna denna gång...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar