* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2009 - 23:35
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Efter att ha ring Telia och bytt kanalpaket så får jag inte dom nya kanalerna, dock ligger dom gamla kvar. Har testat att starta om digitalboxen men ingen skillnad. Why?
Låter som om Telia inte har gjort sitt jobb på serversidan och verkligen uppdaterat med det nya kanalpaketet. Du får nog ta och ringa dom en gång till... Normalt så skall ett byte/tillägg av kanalpaket uppdateras helt automatiskt av boxen inom 5-10 minuter efter det att Telia har gjort uppdateringen på serversidan. /Peter Cigéhn
Postad 02 januari 2009 - 23:45
Gallardo
-
Gallardo
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Låter som om Telia inte har gjort sitt jobb på serversidan och verkligen uppdaterat med det nya kanalpaketet. Du får nog ta och ringa dom en gång till...
Normalt så skall ett byte/tillägg av kanalpaket uppdateras helt automatiskt av boxen inom 5-10 minuter efter det att Telia har gjort uppdateringen på serversidan.
/Peter Cigéhn
Tack för ett snabbt svar Peter, får ringa mupparna imorrn
Postad 03 januari 2009 - 14:53
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Du måste logga ut och in igen om du ska se nya kanalerna.
Postad 03 januari 2009 - 15:12
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Var är nya kanalen Comedy Central förresten?
Den skulle ju starta 1:a Januari enligt MTV Networks pressrelease och Telia var en av operörerna som skulle erbjuda den.
Postad 03 januari 2009 - 15:20
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Var är nya kanalen Comedy Central förresten?
Den skulle ju starta 1:a Januari enligt MTV Networks pressrelease och Telia var en av operörerna som skulle erbjuda den.
Ett snabbt sök på google gav följande: "Telia Kanalen ingår i kanalpaket Stor från och med 9 januari. Kanalen kommer även att vara tillgänglig i ett open window för alla Telias IPTV-kunder under perioden 14/1-31/3 2009. " http://www.comedycentral.tv/Faq.aspx
Postad 03 januari 2009 - 15:26
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Du måste logga ut och in igen om du ska se nya kanalerna.
Nej, man måste inte logga ut och in igen för att se nya kanaler. Boxen tar kontinuerligt kontakt med inloggningsserver helt automatiskt var 5-10:e minut och får i det svaret tillbaka en lista med de kanalerna som ingår i aktuella utbudet. Så det krävs varken en omstart eller ut- och inloggning för att få nya (eller att tappa gamla) kanaler. Det vore ju väldigt dumt om man helt sonika skulle kunna låta boxen vara i fallet att man t ex har sagt upp en kanalpaket, men ändå fortsätta att titta på det. Sjävklart så uppdaterar boxen helt automatiskt vilka kanaler som man för tillfället har tillgång till. /Peter Cigéhn
Postad 03 januari 2009 - 17:38
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Under frivisningen av Canal+ förra året så försvann alla fri-kanaler utom den jag hade ingång på boxen, den försvann först när man bytte från den till en annan kanal. Så det gäller väl att titta på en kanal om man inte vill förlora den efter nån förändring, tvärt om är ju lite svårare =)
Postad 03 januari 2009 - 17:44
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Nej, man måste inte logga ut och in igen för att se nya kanaler. Boxen tar kontinuerligt kontakt med inloggningsserver helt automatiskt var 5-10:e minut och får i det svaret tillbaka en lista med de kanalerna som ingår i aktuella utbudet. Så det krävs varken en omstart eller ut- och inloggning för att få nya (eller att tappa gamla) kanaler.
Det vore ju väldigt dumt om man helt sonika skulle kunna låta boxen vara i fallet att man t ex har sagt upp en kanalpaket, men ändå fortsätta att titta på det. Sjävklart så uppdaterar boxen helt automatiskt vilka kanaler som man för tillfället har tillgång till.
/Peter Cigéhn
Då uppdateras det var 15:e minut eller nåt för jag var tvungen logga ut och in för att dom nya kanalerna skulle synas och detta var inom en 5 minuters period som jag testade om de nya kanalerna fanns i listan. Ett snabbt sök på google gav följande:
"Telia Kanalen ingår i kanalpaket Stor från och med 9 januari. Kanalen kommer även att vara tillgänglig i ett open window för alla Telias IPTV-kunder under perioden 14/1-31/3 2009. " http://www.comedycentral.tv/Faq.aspx
Kul att Telia själva inte kan gå ut med denna information. Det finns en nyhetssida i boxen och i den lägger dom aldrig information i, det vore bra om Telia kunde anstränga sig istället för att man ska använda Google.
Postad 03 januari 2009 - 19:56
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Ja, dom är inte snabba på Telia. Boxen har samma nyheter som senast la ut på denna sida verkar det som. http://www.telia.se/...ster_tv_nyheter
Postad 03 januari 2009 - 20:32
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Under frivisningen av Canal+ förra året så försvann alla fri-kanaler utom den jag hade ingång på boxen, den försvann först när man bytte från den till en annan kanal. Så det gäller väl att titta på en kanal om man inte vill förlora den efter nån förändring, tvärt om är ju lite svårare =)
Visst, boxen kan inte tvingas att byta kanal (av vad jag sett bakom kulisserna så verkar det dock finnas funktionalitet i Kreatel/Motorolas plattform för att tvinga en omboot av boxen, men det är ingenting som jag tror att Telia någonsin har utnyttjat). Så om du "ligger kvar" på en av kanalerna som försvinner från din kanallista så kan du ju se den så länge som du inte byter kanal. Men precis som du säger så kan du ju sedan inte byta tillbaka till den... /Peter Cigéhn
Postad 03 januari 2009 - 20:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Då uppdateras det var 15:e minut eller nåt för jag var tvungen logga ut och in för att dom nya kanalerna skulle synas och detta var inom en 5 minuters period som jag testade om de nya kanalerna fanns i listan.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg exakt hur ofta det är som boxen "pingar" inloggningsservern och då får reda på vilka kanaler som ingår i det aktuella kanalutbudet. Jag har tyvärr lämnat tillbaka den hubb som jag hade lånat för att med Wireshark sniffa på nätverkstrafiken till boxen. Så jag kan tyvärr inte kolla upp det exakta intervallet. Det är mycket möjligt att det är med 15 minuters intervall som detta görs, men absolut inte längre. Men att det görs en sådan kontroll med jämna intervall det vet jag. Och att det automatiskt dyker upp nya, och försvinner gamla, kanaler, som t ex vid frivisningarnarna som Telia numera kör med mer eller mindre hela tiden, utan att man behöver starta om boxen vet nog dom flesta vid det här laget. /Peter Cigéhn
Postad 04 januari 2009 - 14:11
kaell
-
kaell
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har Telia FiberLAN och Motorola 1910-boxen. Vad används USB-porten till på denna box?
Är lite sugen på en inspelningsbar box, men tänkte om man kunde lösa det på något sätt via datorn istället...
Postad 04 januari 2009 - 14:51
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har Telia FiberLAN och Motorola 1910-boxen. Vad används USB-porten till på denna box? Är lite sugen på en inspelningsbar box, men tänkte om man kunde lösa det på något sätt via datorn istället...
Om den här tråden hade haft en FAQ så hade det varit fråga nummer ett! USB-porten på boxen, både 1910:an och 1510:an, används inte alls eftersom Telia har valt att inte stoppa i någon programvara i boxen som utnyttjar USB-porten. /Peter Cigéhn PS. Ett tips är att använda sökfunktionen i tråden och helt enkelt söka på USB. Då får man en massa inlägga där USB portens vara eller inte vara diskuteras. DS.
Postad 04 januari 2009 - 20:34
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Är det någon som fått fram kanalen Comedy Central än? Jag ser inte röken av den hos mig iaf (kanalpaket stor).
Postad 04 januari 2009 - 20:46
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Är det någon som fått fram kanalen Comedy Central än? Jag ser inte röken av den hos mig iaf (kanalpaket stor).
Som vanligt är Telia lata, men enligt en annan tråd står det på en helt annan site att den börjar 9:e Januari hos Telia. Telia kanske borde lära sig använda funktionerna i boxen istället, det finns en informations sektion om man trycker på Meny, där har det aldrig stått något. Sen kan dom börja uppdatera VoD tjänsten lite mer för det är samma gamla filmer om och om igen som listas.
Postad 04 januari 2009 - 21:21
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Som vanligt är Telia lata, men enligt en annan tråd står det på en helt annan site att den börjar 9:e Januari hos Telia.
Man kan läsa mer i Comedy Centrals egen FAQ. Telia Kanalen ingår i kanalpaket Stor från och med 9 januari. Kanalen kommer även att vara tillgänglig i ett open window för alla Telias IPTV-kunder under perioden 14/1-31/3 2009.
/Peter Cigéhn
Postad 05 januari 2009 - 10:32
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hej!
Har inte själv denna tjänsten men jag undrar om det går att få in tvn i datorn på något sätt? Har man en HTPC som man vill utnyttja så skulle man ju vilja komplettera denna med någon form av tv-kort eller rent av någon mjukvara?
Någon som vet eller kan hjälpa mig?
Tack på förhand!
Postad 05 januari 2009 - 10:58
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Oj, innan ni blir arga på mig ber jag om ursäkt för en så dum fråga! Hej!
Har inte själv denna tjänsten men jag undrar om det går att få in tvn i datorn på något sätt? Har man en HTPC som man vill utnyttja så skulle man ju vilja komplettera denna med någon form av tv-kort eller rent av någon mjukvara?
Någon som vet eller kan hjälpa mig?
Tack på förhand!
Postad 05 januari 2009 - 13:09
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Oj, innan ni blir arga på mig ber jag om ursäkt för en så dum fråga!
Det var väl ingen dum fråga. Det är en alldeles utmärkt och berättigad fråga. Sedan att den har ställts väldigt många gånger tidigare och att det också finns en helt egen tråd som dryftar detta spörsmål är ju en annan sak... I och med att du svarar dig själv så gissar jag också att du redan anser dig ha fått svaret också, dvs både ett ja (om du fortfarande använder boxen för att avkoda kanalerna och du plockar in TV-signalen in i datorn via någon form av kort som kan avkoda någon av utsignalerna från boxen, t ex kompositvideo, S-Video osv, och sedan får låta datorn styra bytet av kanaler på boxen via någon form av IR-sändare) eller nej (om du inte vill använda boxen överhuvudtaget, vill kunna få in alla kanaler inklusive de krypterade kanalerna, inte vill hålla på med massa specialhandpåläggning för att överhuvudtaget kunna koppla in datorn direkt på ADSL-modemets IPTV-utgång osv osv). /Peter Cigéhn
Postad 05 januari 2009 - 19:18
eas76
-
eas76
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej har idag tv från viasat parabol. Har precis sakt upp mitt bredband hos tele 2.
Kollade in telias erbjudande på bredband tv telefoni, som verkar billigt ca halva pricet mot det man har nu.
Ni som har tv Funkar det bra blir bilden bra på en 50 tums plasma ?
Är det mycket störningar?
Någon som kör trådlöst med rokoflex i så fall hur funkar det?
ip telefoni funkar det bra?
Tack på förhand
Andreas
Postad 05 januari 2009 - 19:38
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Är det mycket störningar?
ip telefoni funkar det bra?
Tack på förhand Andreas
Jag upplever inte några störningar. Har haft en del problem med telefonen men det brukar lösa sig genom att starta om adaptern för telefoni. Supporten på Telia har varit superbra  MVH Kribban
Postad 05 januari 2009 - 20:00
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Har internet, TV och Tele från Telia, allt via fiber. Inte haft några problem med nåt av dom.
Postad 05 januari 2009 - 20:41
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej har idag tv från viasat parabol. Har precis sakt upp mitt bredband hos tele 2. Kollade in telias erbjudande på bredband tv telefoni, som verkar billigt ca halva pricet mot det man har nu. Ni som har tv Funkar det bra blir bilden bra på en 50 tums plasma ? Är det mycket störningar? Någon som kör trådlöst med rokoflex i så fall hur funkar det? ip telefoni funkar det bra?
Tack på förhand Andreas
Jag har Telia IPTV med deras ADSL bredband 24/2.5 Det är inga störningar med bilden och har aldrig haft några störningar förutom på radiokanalerna som de har nu fixat. Jag har även Comhem och HD kanalerna samt SD kanalerna i Large paketet, om man jämför direkt ser man inte stor skillnad men jag märkte när jag såg i helgen på SVT en konsert så märkte jag att Telia kör med hårdare komprimering vilket syntes i ljusa himmelpartier osv som mackroblock. Dock har ju inte Telia HD och med Comhem är det ju så klart natt som dag när man byter till Discovery HD på Comhem. Men antar det kommer till Telia nån gång.... Som ren tjänst är det inget fel på det, jag har själv en 50" plasma och skulle tycka dom kunde dock dra på lite mer bitrate för det är lite i underkant nu om man jämför som jag gjorde. Största tveksamheten till om jag kommer fortsätta efter bindningstiden är bredbandet som sänks rejält om man sitter på ADSL. Dom sätter taket på 14Mbps totalt, med IPTV boxen påslagen så blir det drygt 8Mbps över samt att dina pingtider om du spelar spel åker i höjden lite grann, dock spelar inte jag så det spelar mindre roll. Största pluset är ju deras VideoOnDemand tjänst som du inte kan få med dom andra operatörerna som Comhem eller satellit, det var jag imponerad av. Det är VoD som kommer hjälpa IPTV men då gäller det att operatören och uppdaterar med nyaste filmer och får en omsättning på det hela tiden samt nya leverantörer. Vad ska man säga om boxen då? den känns ju lite halvfärdig, du kan tex inte få ut 576i på komponent om det är så att din TV de-interlacar bättre vilket dom flesta gör än boxarna. Fjärren är bra och boxen svarar ganska snabbt. Du har ingen bra EPG som Comhem eller Canal Digital, där behövs förbättring på deras egen EPG. Radiokanalutbudet är dåligt, de har typ 3-4 kanaler och det är allt, Comhem har ju MusicChoice med massor med kanaler och för att inte prata om satellit där det finns obegränsat nästan. Bootningen av boxen är slö som en dator och det är en liten dator som ska boota med operativ, själv börjar jag tröttna på alla Linux prylar som dyker upp i elektronik därför dom ska bootas precis som en dator och det tar några minuter. Comhem startar på 2sekunder och du har bild, detsamma med parabol om du inte har en Linux satbox förstås. Annars har Telia snyggt gränssnitt, när du bläddrar kanaler har du deras kanallogo som kommer upp, det är ganska snyggt. Zappningen går rätt fort men inte som med en satellitbox, man blir inte irriterad i varje fall.
Redigerat av IPTV, 05 januari 2009 - 20:42.
Postad 05 januari 2009 - 21:30
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Hej har idag tv från viasat parabol. Har precis sakt upp mitt bredband hos tele 2. Kollade in telias erbjudande på bredband tv telefoni, som verkar billigt ca halva pricet mot det man har nu. Ni som har tv Funkar det bra blir bilden bra på en 50 tums plasma ? Är det mycket störningar? Någon som kör trådlöst med rokoflex i så fall hur funkar det? ip telefoni funkar det bra?
Tack på förhand Andreas
Har precis kopplat in Ruckus Mediaflex (som jag antar att du menar). Hittills har det fungerat bra. Väldigt smidigt faktiskt.
Postad 05 januari 2009 - 21:55
eas76
-
eas76
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack för alla svar Ni verkar ju nöjda så man kanske ska slå till.
Får man ut 5.1 ljud på köp filmerna?
Någon av er som byt från viasat till telia som kan jämför bildkvaliten?
Andreas
Postad 05 januari 2009 - 23:06
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag kör oxå med telias IPTV och är väl överlag nöjd men önskade mig mer (Förstås)
Jag hade innan jag skaffade det precis köpt en 42" Plasma som jag matade analogt via min samfällighets anläggning.
Bilden blev värdelös på platt tv med analog insignal så jag tänkte att jag hoppar på Telias 3 mån prova på.
Bilden är väl inte riktigt så bra som jag hade hoppats på och jag har varit i kontakt med Telias support några ggr för att se om den går att förbättra, har än så länge testat med :
En ny dyr HDMI kabel = Lite bättring
Nytt modem = ingen skillnad
ny nätverkskabel mellan Digitalbox och modem = ingen skillnad
Väntar nu på en ny Digitalbox som är skickad från telia i dagarna
Kanske är jag känslig gällande bildkvalitè och bilden kanske inte blir bättre efter bytet av Digitalbox.
Kanske är det mina förväntningar som är för höga på Digitaltv
Jag upplever bilden som grynig överlag, saknar skärpan i bilden.
Bilden är dock skitbra om man ser en film på dom flesta kanalerna, bilden är väldigt beroende på vad som sänds.
All Reklam som sänds är oftast kanonbild på så jag gissar på att det är materialet som sänds jag har problem med.
Kommer trots detta behålla det då jag allafall anser att det är prisvärt med 99:- i mån för det tjänsten erbjuder och är låååångt mycket bättre än mitt analoga. Dessutom tror jag det är framtiden med IPTV och förbättringspotentialen är stor, dessutom kommer väl hd inom en snar frammtid kan man hoppas.
Postad 05 januari 2009 - 23:24
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag upplever bilden som grynig överlag, saknar skärpan i bilden.
Jo du har rätt i det, det är inte riktigt samma "rena" bild som med Comhem tex. Jag gjorde en intressant test ikväll och kollade på SVT1 på Telia och Comhem samtidigt, det visar sig att Comhem signalen kommer 3 sekunder efter Telias signal Telias signal verkar mer i realtid, förmodligen pga att Telia får SVT direkt över fiber från SVT medans Comhem tar ner SVT över satellite, det är ju en roundtriptime eller fördröjning med satellit på cirka 800ms upp och ner från satellit, det övriga kommer väl kanske i processing nånstans.
Postad 06 januari 2009 - 09:51
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jo du har rätt i det, det är inte riktigt samma "rena" bild som med Comhem tex.
Undrar om detta är något telia jobbar aktivt med för att förbättra ? Någon som har en mailadress till Telia så man kan framföra sina synpunkter ?
Postad 06 januari 2009 - 10:07
eas76
-
eas76
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Man kanske ska ställa in sig på att bilden inte blir lika bra som med satelit.
Någon som vet om man har någon möjlighet att bryta avtalet om amn inte är nöjd med kvaliten?
Redigerat av eas76, 06 januari 2009 - 10:33.
Postad 06 januari 2009 - 10:31
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jo du har rätt i det, det är inte riktigt samma "rena" bild som med Comhem tex.
Jag gjorde en intressant test ikväll och kollade på SVT1 på Telia och Comhem samtidigt, det visar sig att Comhem signalen kommer 3 sekunder efter Telias signal
Telias signal verkar mer i realtid, förmodligen pga att Telia får SVT direkt över fiber från SVT medans Comhem tar ner SVT över satellite, det är ju en roundtriptime eller fördröjning med satellit på cirka 800ms upp och ner från satellit, det övriga kommer väl kanske i processing nånstans.
Jag håller helt och med. Jag har jämfört Comhem och Telia parallellt en vecka nu och bilden är mycket renare från Comhems digitalbox. Nu har jag bara några få dagar kvar med Comhem då vår fastighetsvärd har byt från Comhem till Telia som leverantör av TV. Det jag kommer sakna absolut mest är möjligheten att spela in direkt i boxen. Alla digital tv leverantörer har detta nu utom Telia. Mvh LG
Postad 06 januari 2009 - 11:24
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vad gäller skillnaden på den upplevda bildkvalitén mellan Telia och Comhem, speciellt vad gäller SVT:s kanaler, så är en anledning till detta att Telia tvingas använda konstant bithastighet 4,44 Mbit/s (på bildströmmen), medan Comhem (i likhet med marknätet) köra variabel bithastighet upp till 6 Mbit/s. Mätningar på detta finns nedtecknade i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer. Läs mer i den för den som är intresserad (räcker med första inlägget i tråden).
Anledningen till att Telia tvingas använda konstant bithastighet är den begränsande bandbredden på ADSL-förbindelser. En variabel bithastighet (på bildströmmen) upp till 6 Mbit/s får inte plats helt enkelt (för den stora huvuddelen av alla ADSL-kunder).
Det faktum att Telia har pågående sändningar med MPEG4 kodning (till skillnad mot den nuvarande MPEG2 kodning) indikerar väl att nånting är i görningen. Sedan om huvudsyftet med MPEG4 kodningen är förbättrad bildkvalité, eller att man vill kunna möjliggöra att man skickar två MPEG4 kodade strömmar (med halva nuvarande bithastigheten) kvarstår väl att se. Den som lever får se om det är kvalitet eller kvantitet som är den stora drivkraften.
Tyvärr har jag inte haft någon större möjlighet att jämföra bildkvalitén på de pågående MPEG4 provsändningarna eftersom VLC inte fixar att koda av strömmarna (den kraschar rätt snabbt). Dessutom så är min gamla dator lite för seg för att kunna koda av också (den går på 100% CPU och det ger nog inte bilden någon rättvisa).
Men det pågår alltså kontinuerligt provsändningar av fem olika MPEG4 kodade kanaler. Vilka kanaler det är byts med jämna mellanrum (just nu pågår provsändningnar från SVT1, SVT24, TV4, Eurosport, samt Canal+ Hits, men jag har även sett att man kört provsändningar med TV3 och TV5). Bithastigheterna på dessa MPEG4 kodade sändningar ligger alltså kring 2,5 Mbit/s, dvs ungefär hälften mot de nuvarande MPEG2 kodade sändningarna.
/Peter Cigéhn
Postad 06 januari 2009 - 11:34
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Någon som har en mailadress till Telia så man kan framföra sina synpunkter ?
På följande sida hittar du olika vägar att kontakta Telia. Tyvärr så verkar det som om Telia har tagit bort möjligheten att kontakta den tekniska supporten för digital-TV via mail (webbformulär). Det har jag gjort många gånger tidigare, men med de omstrukturerade webbsidorna så hittar jag inte tillbaka till webbformuläret. Kundtjänst kan man kontakta via följande sida. Där finns en länk till ett webbformulär där man säkert kan framföra synpunkter även på den upplevda bildkvalitén. /Peter Cigéhn PS. Jag provade att ändra lite i länken till webbformuläret och ange tvsupport istället för enbart tv och hamnar då på följande sida. Det ser ut att vara den saknade sidan med webbformuläret till den tekniska supporten för digital-TV. Om denna sida funkar eller inte kan jag inte garantera. Men ni kan ju alltid prova. DS.
Postad 06 januari 2009 - 11:48
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Man kanske ska ställa in sig på att bilden inte blir lika bra som med satelit. Någon som vet om man har någon möjlighet att bryta avtalet om amn inte är nöjd med kvaliten?
Dom har väl fortfarande kvar prova på perioden. 3 Månader grais och full returrätt om man inte är nöjd. På följande sida hittar du olika vägar att kontakta Telia. Tyvärr så verkar det som om Telia har tagit bort möjligheten att kontakta den tekniska supporten för digital-TV via mail (webbformulär). Det har jag gjort många gånger tidigare, men med de omstrukturerade webbsidorna så hittar jag inte tillbaka till webbformuläret.
Kundtjänst kan man kontakta via följande sida. Där finns en länk till ett webbformulär där man säkert kan framföra synpunkter även på den upplevda bildkvalitén.
/Peter Cigéhn
PS. Jag provade att ändra lite i länken till webbformuläret och ange tvsupport istället för enbart tv och hamnar då på följande sida. Det ser ut att vara den saknade sidan med webbformuläret till den tekniska supporten för digital-TV. Om denna sida funkar eller inte kan jag inte garantera. Men ni kan ju alltid prova. DS.
Kanonbra Peter !! Det webb formuläret jag hittade tidigare fungerade inte, när man skickad fick man ett felmeddelande bara. Nu gick det dock iväg så vi får se vad svaret blir. Tack för det.
Postad 06 januari 2009 - 11:51
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Vad gäller skillnaden på den upplevda bildkvalitén mellan Telia och Comhem, speciellt vad gäller SVT:s kanaler, så är en anledning till detta att Telia tvingas använda konstant bithastighet 4,44 Mbit/s (på bildströmmen), medan Comhem (i likhet med marknätet) köra variabel bithastighet upp till 6 Mbit/s. Mätningar på detta finns nedtecknade i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer. Läs mer i den för den som är intresserad (räcker med första inlägget i tråden).
Anledningen till att Telia tvingas använda konstant bithastighet är den begränsande bandbredden på ADSL-förbindelser. En variabel bithastighet (på bildströmmen) upp till 6 Mbit/s får inte plats helt enkelt (för den stora huvuddelen av alla ADSL-kunder).
Det faktum att Telia har pågående sändningar med MPEG4 kodning (till skillnad mot den nuvarande MPEG2 kodning) indikerar väl att nånting är i görningen. Sedan om huvudsyftet med MPEG4 kodningen är förbättrad bildkvalité, eller att man vill kunna möjliggöra att man skickar två MPEG4 kodade strömmar (med halva nuvarande bithastigheten) kvarstår väl att se. Den som lever får se om det är kvalitet eller kvantitet som är den stora drivkraften.
Tyvärr har jag inte haft någon större möjlighet att jämföra bildkvalitén på de pågående MPEG4 provsändningarna eftersom VLC inte fixar att koda av strömmarna (den kraschar rätt snabbt). Dessutom så är min gamla dator lite för seg för att kunna koda av också (den går på 100% CPU och det ger nog inte bilden någon rättvisa).
Men det pågår alltså kontinuerligt provsändningar av fem olika MPEG4 kodade kanaler. Vilka kanaler det är byts med jämna mellanrum (just nu pågår provsändningnar från SVT1, SVT24, TV4, Eurosport, samt Canal+ Hits, men jag har även sett att man kört provsändningar med TV3 och TV5). Bithastigheterna på dessa MPEG4 kodade sändningar ligger alltså kring 2,5 Mbit/s, dvs ungefär hälften mot de nuvarande MPEG2 kodade sändningarna.
/Peter Cigéhn
Skulle vara väldigt intressant att få höra vad någon som är med på provsändningarna med MPEG4 säger om bilden. Skulle va intressant att höra jämförelsen mellan det vi har nu mot MPEG4. Sen är det ju som du säger, vad är det Telia strävar efter med MPEG4. Är det mer tjänster eller är det kvalitèn på bilden ?
Postad 06 januari 2009 - 11:52
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
min digitalbox hade inte skickats allt fick jag reda på när jag ringde kundtjänst nu. Magnus på Telia fixade detta direkt och gav mig en fri månad på bredbandet som plåster på såret
Väntar spänt till måndag.
Postad 06 januari 2009 - 15:01
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Undrar om detta är något telia jobbar aktivt med för att förbättra ? Någon som har en mailadress till Telia så man kan framföra sina synpunkter ?
Jag har funnit andra konstiga missbildningar i bilden jämfört med tex Comhem, igår natt sent så är det ju testbild från SVT och jag jämförde direkt med Comhem, precis längst upp i färgbalken så går det ett en linje som är svårt säga vad det är men det är nån slags artifakt av deras komprimering. När jag tittade närmare i bilden är Telias bild mycket oroligare än Comhem, det rör sig saker i områden som är mörka, påminner starkt om gamla Divx filmer man tittade på men inte lika kraftiga artifakter. Jag skulle också vara intresserad av att veta om det går bryta avtalet pga man inte är nöjd med bilden?
Redigerat av IPTV, 06 januari 2009 - 15:02.
Postad 06 januari 2009 - 16:47
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag har funnit andra konstiga missbildningar i bilden jämfört med tex Comhem, igår natt sent så är det ju testbild från SVT och jag jämförde direkt med Comhem, precis längst upp i färgbalken så går det ett en linje som är svårt säga vad det är men det är nån slags artifakt av deras komprimering.
När jag tittade närmare i bilden är Telias bild mycket oroligare än Comhem, det rör sig saker i områden som är mörka, påminner starkt om gamla Divx filmer man tittade på men inte lika kraftiga artifakter.
Jag skulle också vara intresserad av att veta om det går bryta avtalet pga man inte är nöjd med bilden?
Gå in på www.konsumentverket.se eller wwww.arn.se Där bör det finnas information om vad som gäller avtal. Jag "tror" att man kan bryta ett avtal om leverantören inte levererar det den ska men det kan ju vara lite svårt att bevisa när det gäller något objektivt som Digitaltv. Hittade ett förtryckt brev på konsumentverkets sida http://www.konsument...se/klagoguiden/Det kan man använda för att skicka till tex telia med dom kraven man har
Postad 06 januari 2009 - 16:52
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag är själv ganska oinsatt i Digital tv och vad som krävs i utrustningsväg.
Om jag skulle välja något annat än telia, vilka leverantörer kan jag då köpa tjänsten av och vad behöver jag ?
Jag bor i en villa utan yttre antenn
Om jag väljer Viasat vad behöver jag då ?
Om jag väljer comhem vad behöver jag då ?
Har varit inne på deras hemsidor men saknar info om vad som krävs förutom en Digitalbox då
Fördelen med Telia är ju att jag bara behövde byta modem och dra en nätverkskabel till Digitalboxen.
Postad 06 januari 2009 - 16:54
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag skulle också vara intresserad av att veta om det går bryta avtalet pga man inte är nöjd med bilden?
På följande sidor hittar ni Telias allmänna och särskilda villkor. Jag har själv bara skummat igenom dom och kan inte hitta nånting skrivet vad gäller att man inte är nöjd med bilden. Det enda som står är att om Telia ändrar villkor eller ändrar själva tjänsten så att det är till nackdel för kunden så får kunden säga upp avtalet. Skulle det vara så att Telia gör en ändring i bildkvalitén så att den blir uppenbart sämre "till nackdel för kunden" så kan man nog hävda att man får säga upp avtalet. Men i och med att detta är den kvalité som Telia alltid har haft så tror jag att man får svårt att hävda sin rätt att säga upp avtalet. Men lusläs avtalen ovan så är det kanske någon som hittar en "lucka"... /Peter Cigéhn
Postad 06 januari 2009 - 17:21
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Detta svar fick jag från Telia : Hej! Tack för din förfrågan.
MPEG4 används för hd kvalité på bilden. Inspelningsbarbox finns i dagsläget inte. När det kommer information om förändringar med bilden eller inspelningsbara boxar så kommer detta att stå på våran hemsida. Mer information har jag inte att ge angående dessa saker eftersom inget har sagts om det än. Med vänlig hälsning Jag frågade i korta drag vad syftet med MPEG4 var, om det var för bildkvalitèn eller för mer tjänster- Jag frågade även om man jobbar med några kvalitè förbättringar när det gäller dagens system men fick inget svar på det så jag ställde om den frågan. Troligtvis jobbar man inte med det  . Irriterande att dom inte kan ge en hint om när det är på gång till oss vaniga dödliga med MPEG4, dom borde ju ha någon form av tidsplan allafall
Postad 06 januari 2009 - 17:48
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Skulle det vara så att Telia gör en ändring i bildkvalitén så att den blir uppenbart sämre "till nackdel för kunden" så kan man nog hävda att man får säga upp avtalet. Men i och med att detta är den kvalité som Telia alltid har haft så tror jag att man får svårt att hävda sin rätt att säga upp avtalet.
Men lusläs avtalen ovan så är det kanske någon som hittar en "lucka"...
/Peter Cigéhn
Nu har jag Prova på 30 dagar när jag tecknade så det ska nog gå bra. Det där med bildkvalite är ju väldigt individuellt, tror dom flesta "vanliga" som inte har denna hobby som intresse tycker bilden är väldigt bra. Men nu när man börjar jämföra och man haft tjänsten ett tag tycker jag att bilden inte riktigt håller dom krav jag är beredd betala för. Denna tjänst hade varit kanon för enbart FiberLAN kunder för då kunde dom krämat på ganska mycket och hållt en hög kvalite.
Postad 06 januari 2009 - 17:52
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag är själv ganska oinsatt i Digital tv och vad som krävs i utrustningsväg.
Om jag skulle välja något annat än telia, vilka leverantörer kan jag då köpa tjänsten av och vad behöver jag ?
Jag bor i en villa utan yttre antenn
Om jag väljer Viasat vad behöver jag då ?
Om jag väljer comhem vad behöver jag då ?
Har varit inne på deras hemsidor men saknar info om vad som krävs förutom en Digitalbox då
Fördelen med Telia är ju att jag bara behövde byta modem och dra en nätverkskabel till Digitalboxen.
Bor du i villa? Parabol som gäller utan tvekan i så fall. Jag körde med motorparabol i min förra lägenhet och saknar det nu har jag märkt. Du kan välja vilken box du vill ha, du kan få nästan obegränsat utbud av kanaler om det metoderna med kortdelning osv...tänker inte ta upp det här men det finns siter för just det.
Postad 07 januari 2009 - 11:30
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hur kan man "programera" boxen att lägga ut program för inspelning samma tid varje vecka ex 20.00 SVT1 Fredagar.
Jag tycker förövrigt att programguiden är fruktansvärt seg.
Mvh
LG
Postad 07 januari 2009 - 16:45
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Detta svar fick jag från Telia :
Hej! Tack för din förfrågan.
MPEG4 används för hd kvalité på bilden. Inspelningsbarbox finns i dagsläget inte. När det kommer information om förändringar med bilden eller inspelningsbara boxar så kommer detta att stå på våran hemsida. Mer information har jag inte att ge angående dessa saker eftersom inget har sagts om det än.
Med vänlig hälsning
Jag frågade i korta drag vad syftet med MPEG4 var, om det var för bildkvalitèn eller för mer tjänster- Jag frågade även om man jobbar med några kvalitè förbättringar när det gäller dagens system men fick inget svar på det så jag ställde om den frågan. Troligtvis jobbar man inte med det . Irriterande att dom inte kan ge en hint om när det är på gång till oss vaniga dödliga med MPEG4, dom borde ju ha någon form av tidsplan allafall 
Vad får dig att tro att det inte jobbas med "det"? Jag kan lova att det jobbas med massor inom digital-tv och jag har fått en hint om att det kommer hända en del i närtid. Men problemet som man också kan inse om man har läst igenom den här tråden är att varje liten hint som ges tolkas av "vanliga dödliga" som att Telia har "lovat" ditt och datt och idiotiska propåer om marknadsföringsbrott etc börjar svämma över i den här typen av forum. Att kundtjänsten inte sitter inne med detaljkunskap om olika utvecklingsprojekt är nog bara sunt eftersom det då skulle bli ännu fler hintar som kanske inte stämmer. /Andreas
Postad 07 januari 2009 - 17:56
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Vad får dig att tro att det inte jobbas med "det"?
Jag kan lova att det jobbas med massor inom digital-tv och jag har fått en hint om att det kommer hända en del i närtid. Men problemet som man också kan inse om man har läst igenom den här tråden är att varje liten hint som ges tolkas av "vanliga dödliga" som att Telia har "lovat" ditt och datt och idiotiska propåer om marknadsföringsbrott etc börjar svämma över i den här typen av forum.
Att kundtjänsten inte sitter inne med detaljkunskap om olika utvecklingsprojekt är nog bara sunt eftersom det då skulle bli ännu fler hintar som kanske inte stämmer.
/Andreas
Eftersom jag inte får några sådana svar från Telia misstänker jag att man inte jobbar med bildförbättringar på det "gamla" systemet, allstå MPEG2. Dessutom tycker jag Telia är vaga i sin information till oss användare då det borde finnas tidsplaner vad gäller uppgraderingar i systemet. Det finns ju en utmärkt finess i digitalboxen gällande nyheter, där borde man även om det är ospecifikt kunna läga ut information om vad som händer. Tror Telia kommer tappa kunder på att dom är dåliga på att informera om vad som kommer. Många går o väntar på HD tv tex occh så länge inte Telia har några presenterade planer för det kommer ju kunderna välja andra leverantörer av tjänsten. Tycker personligen att detta forum är väldigt trevlig och ödmjukt där vi delar information och kunskap på ett väldigt seriöst sätt. Anser därför att det är synd att du inte delar med dig av informationen du sitter på.
Postad 07 januari 2009 - 18:23
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Eftersom jag inte får några sådana svar från Telia misstänker jag att man inte jobbar med bildförbättringar på det "gamla" systemet, allstå MPEG2. Dessutom tycker jag Telia är vaga i sin information till oss användare då det borde finnas tidsplaner vad gäller uppgraderingar i systemet. Det finns ju en utmärkt finess i digitalboxen gällande nyheter, där borde man även om det är ospecifikt kunna läga ut information om vad som händer. Tror Telia kommer tappa kunder på att dom är dåliga på att informera om vad som kommer. Många går o väntar på HD tv tex occh så länge inte Telia har några presenterade planer för det kommer ju kunderna välja andra leverantörer av tjänsten.
Tycker personligen att detta forum är väldigt trevlig och ödmjukt där vi delar information och kunskap på ett väldigt seriöst sätt. Anser därför att det är synd att du inte delar med dig av informationen du sitter på.
De har väl inga projekt som ska genomföras just nu och det är väl problemet med Telia och investeringar överlag just nu. Stod ju på IDG förra veckan att det är stopp med investeringar i Telia i nya stora teknikprojekt, men det är ju så i hela branschen just nu pga rådande finansläge. Hur ska Telia fixa HD till ADSL kunder rent tekniskt? det är väl det gamla vanliga att dom kommer pressa bitraten och sen är vi tillbaka på ruta ett igen. Men så länge det säger HD går vanligt folk på det hela. Att pressa ut 15Mbit i DSL nätet för HD med nuvarande platform är högst osannolikt om dom inte uppgraderar sitt nät till VDSL2, men som jag läste senast så är så gått som stopp i nyinvesteringar hos Telia för tillfället så det låter osannolikt att VDSL2 skulle komma närmaste tiden. De skulle egentligen sälja Digital-tv tjänsten till FiberLAN kunder endast, där finns kapaciteten redan att få ut HD med rätt kvalite, just nu vill man bara mjölka deras DSL kunder på pengar för detta projekt som Telia drev igenom måste kostar massor, de vill ha return på det nu. Som det är nu så måste jag sätta IPTV boxen i standby när jag tankar för annars för jag inte ut mer än 8Mbps maximalt. Det skrev Telia också när man tecknade avtal men jag trodde faktiskt man skulle få 14Mbps när boxen är påslagen för de som hade 24/2.5 tjänsten. Att Telia sen begränsar upload fattar jag inte, dvs de sänker från 2.5Mbps till 1Mbps.
Redigerat av IPTV, 07 januari 2009 - 18:27.
Postad 07 januari 2009 - 19:17
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För er som väntar på Comedy Central så kan jag meddela att den numera har börjat att distribueras i Telias nät. Jag kan konstatera att en ny multicastström för Comedy Central har börjat distribueras under dagen. Så Comedy Central är uppenbarligen snart på gång...
/Peter Cigéhn
Postad 07 januari 2009 - 20:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Eftersom jag inte får några sådana svar från Telia misstänker jag att man inte jobbar med bildförbättringar på det "gamla" systemet, allstå MPEG2. Dessutom tycker jag Telia är vaga i sin information till oss användare då det borde finnas tidsplaner vad gäller uppgraderingar i systemet. Det finns ju en utmärkt finess i digitalboxen gällande nyheter, där borde man även om det är ospecifikt kunna läga ut information om vad som händer. Tror Telia kommer tappa kunder på att dom är dåliga på att informera om vad som kommer. Många går o väntar på HD tv tex occh så länge inte Telia har några presenterade planer för det kommer ju kunderna välja andra leverantörer av tjänsten.
Tycker personligen att detta forum är väldigt trevlig och ödmjukt där vi delar information och kunskap på ett väldigt seriöst sätt. Anser därför att det är synd att du inte delar med dig av informationen du sitter på.
Jag kan hålla med om att man skulle kunna informera lite mer, men samtidigt finns det en gräns när information istället tolkas som att man lovat något. Jag kan också förstå att du vill att jag skriver om det jag fått reda på, men jag tror inte att jag fick veta det för att jag direkt skulle skriva om det här. Dessutom om man skall vara helt krass så skulle det nog även bryta mot mitt anställningsavtal. Sedan håller jag med om att det som skrivs här till 99% är seriöst, dock syftade jag på en del insändare för en tid sedan som menade på att man bröt mot marknadsföringslagen för att någon för länge sedan sagt något som tolkades som att man "lovat" något. /A
Postad 07 januari 2009 - 20:33
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag kan hålla med om att man skulle kunna informera lite mer, men samtidigt finns det en gräns när information istället tolkas som att man lovat något. Jag kan också förstå att du vill att jag skriver om det jag fått reda på, men jag tror inte att jag fick veta det för att jag direkt skulle skriva om det här. Dessutom om man skall vara helt krass så skulle det nog även bryta mot mitt anställningsavtal.
Sedan håller jag med om att det som skrivs här till 99% är seriöst, dock syftade jag på en del insändare för en tid sedan som menade på att man bröt mot marknadsföringslagen för att någon för länge sedan sagt något som tolkades som att man "lovat" något.
/A
Ja, nog kunde telia bli lite bättre på information  . Men det är ju bra att en anställd har hittat hit och läser vad kunderna saknar så att det förhoppningsvis kan förbättras Jag håller med dig om att det finns en magisk gräns för information och att saker o ting kan misstolkas. Dela gärna med dig av information när det är ok att göra det, du ska ju inte göra något som inte är ok från företagets sida. Men vi är väääääldigt intresserade av information
Postad 07 januari 2009 - 20:59
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
De har väl inga projekt som ska genomföras just nu och det är väl problemet med Telia och investeringar överlag just nu.
Stod ju på IDG förra veckan att det är stopp med investeringar i Telia i nya stora teknikprojekt, men det är ju så i hela branschen just nu pga rådande finansläge.
Oj, jag skulle nog inte lite så värst mycket på IDG om jag vore du :-) /A
Redigerat av hallberg, 07 januari 2009 - 21:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|