Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 11 januari 2009 - 20:07
Postad 11 januari 2009 - 21:38
Satt och tittade på en inspelning som jag samtidigt spelade in.
Så skulle boxen börja spela in på 5:an.
Den avbröt då mitt tittande på inspelningen, ett helt förväntat fel.
Men döm av min förvåning när jag en stund senare märkte att den inte alls hade börjat spela in på 5:an som den skulle. Va? Varför då avbryta mitt tittande och slå på 5:an på boxen?
När jag tittat klart på min inspelning så skulle jag slå på 5:an.
Det gick inte, hmmm. Jag kunde hoppa till alla kanaler utom 5:an.
Tryckte jag på 4:an kom jag dit
Tryckte jag på 5:an, visade den bara 5:an i displayen för att sedan återgå till kanalen jag tittade på utan att bilden på TV:n hade bytt kanal.
Jag kunde dock stega upp och ner och på så sätt komma till 5:an.
Postad 11 januari 2009 - 23:31
Robban, jo klockan har krånglat den senaste månaden till och från. Det kan variera mellan olika kanaler så klockan ändras när man byter kanal. Detta har inget med boxen att göra, utan det är nog något från satellit skulle jag tro.
Kanallistorna tappas när det görs uppdatering i listorna, och det finns möjlighet att få in en ny lista vid varje start av boxen. Tyvärr har det varit många uppdateringar sista tiden
5:1 idag fungerar via S/Pdif, när det kommer att fungera via HDMI får vi kanske se under året
Postad 12 januari 2009 - 07:03
Boxen läser tydligen in tiden från vilken som helst transponder (frekvens) den råkar ta emot...Robban, jo klockan har krånglat den senaste månaden till och från. Det kan variera mellan olika kanaler så klockan ändras när man byter kanal. Detta har inget med boxen att göra, utan det är nog något från satellit skulle jag tro.
...
(Inte alla boxar gör på det viset så därför berör det inte alla användare ...)
Jag rekomenderar att ni noterar vilka kanaler som ger felaktig tid och passar detta till CD kundservice.
E.v kan ni ta reda på vilka frekvenser det gäller, så blir listan kortare ...
(Så kan de passa problemrapporten till de som sköter upplänken.
Det är ju CD's ansvar att se till att tjänsten fungerar.)
Postad 12 januari 2009 - 22:48
MagnusBio, har du fått 5:an att fungera som vanligt nu. Om inte gör en fabriksåterställning. Har inte hört om det problemet tidigare.
Ja, den fungerar bra nu igen, har till och med spelat in på den.
Nej, har inte själv heller upplevt det felet innan, det var förhoppningsvis en engångsföreteelse.
Nyfiken på den kommande uppdateringen, när och vad den innehåller. Man kan ju alltid hoppas på någon ny kulig funktion man inte visste man behövde

Postad 15 januari 2009 - 10:33
Jag är också nyfiken, ingen som hört när eller vad osv??Nyfiken på den kommande uppdateringen, när och vad den innehåller. Man kan ju alltid hoppas på någon ny kulig funktion man inte visste man behövde
Postad 16 januari 2009 - 11:03
Hur gör man sedan för att ta bort kanaler i favoritlistan? Är hittills mycket nöjd med dekodern.
Kanonbild även vid uppspelning. Har en Sony LCD Bravia. Har lågenergilampor både högt och lågt med fjärren funkar oklanderligt.Det jag önskar är en mycket snabbare textfunktion. Hoppas
det kommer med uppdateringen. Läser denna tråd sena dekodern kom ut på marknaden.Har tveka länge pga allt negativt, men så började min gamla Force 1133 att krångla ibland och då slog jag till. Något som jag inte ångrar.
Postad 16 januari 2009 - 11:24
Du kan inte flytta kanaler i favoritlistan. Ligger en kanal fel så radera den med Röd knapp och infoga den sedan med Gul knapp på rätt ställe.Gjorde ett misstag häromdagen och startade en ny tråd "flytta i kanallistan". Min fråga är, hur gör man för att flytta kanaler i favoritlistan? Huvudlistan är väl inget man kan göra något åt.
Hur gör man sedan för att ta bort kanaler i favoritlistan? Är hittills mycket nöjd med dekodern.
Kanonbild även vid uppspelning. Har en Sony LCD Bravia. Har lågenergilampor både högt och lågt med fjärren funkar oklanderligt.Det jag önskar är en mycket snabbare textfunktion. Hoppas
det kommer med uppdateringen. Läser denna tråd sena dekodern kom ut på marknaden.Har tveka länge pga allt negativt, men så började min gamla Force 1133 att krångla ibland och då slog jag till. Något som jag inte ångrar.
Detta är vad vi måste göra varje gång som en kanal tillkommer eftersom favoritlistan då brukar möbleras om.
Text-funktion är inte prioriterad. Förmodligen därför att HD-kanaler inte har text-tv. Bättre att använda TVns texttv via marknätet.
Postad 18 januari 2009 - 17:21
Postad 18 januari 2009 - 19:09
Är du säker? Jag har ingen Onkyo men från manualen “Automatic Audio Input Selection Setup” (sid 46 i engelsk) skall det gå att ändra den förinställda prioritetsordningen.Var ute och hämtade en Onkyo TX-SR606 ...
Man måste koppla in S/PDIF kabeln och då kan man ändå inte få receivern att plocka in det ljudet om jag har HDMI kabeln kvar.
Postad 18 januari 2009 - 21:58
Postad 19 januari 2009 - 17:32
Har frågat CD idag hoppas på svar i morgon. Men om jag ska dra till med något så kanske mitten slutet av nästa månad som tidigast, men det bygger enbart på känsla (hoppas att jag har fel)ingen som vet när nästa upp dat kommer??
Postad 19 januari 2009 - 17:35
Jag har en Onkyo och det går utmärkt att ta bilden genom HDMI och ljudet genom spdif. På den andra HDMI har jag också PS 3 och även här endast en HDMI på min TV, så visst går det.
Japp det går. Ändå surt med den extra sladden. Tack!
Postad 19 januari 2009 - 17:54
Har frågat CD idag hoppas på svar i morgon. Men om jag ska dra till med något så kanske mitten slutet av nästa månad som tidigast, men det bygger enbart på känsla (hoppas att jag har fel)
Det hoppas jag åxå

Meddela gärna här om du får ett svar, vi är många som väntar på denna uppgradering

Postad 20 januari 2009 - 18:44
Sagem är hos CD denna vecka och förhoppningsvis så kommer de fram till något

Postad 20 januari 2009 - 19:09

Postad 20 januari 2009 - 19:14
och du har två kablar från satellit anslutna till boxen? någon överlappning satt i menyn att inspelningen ska starta och sluta + antal minuter ?Nu har jag haft min box sen 6/1och den fungerar kanonbra. Sval och tyst.
Men en sak ha hänt två gånger. Jag beställer en inspelning av ett program. Det står i listan som kommande inspelning. När tiden är inne så startar ändå inte inspelningen. När jag går in för att starta manuellt så säger den att inspelning pågår. Men det bllir inget. Men de flesta gången fungerar det förståss. Någon som känner igen detta?
Postad 20 januari 2009 - 19:18
Postad 20 januari 2009 - 20:20
- har för mig att en inspelning kan försvinna också spårlöst om det kommer en störning av typ snöfall, åsk, kraftigt regn etc som avbryter sändningen, har då för mig att hela inspelningen kan försvinna.
- kan också vara att man har satt en inspelning och så har favoritlistan ändrat pga av uppdatering i kanallistan, detta kan göra att inspelningar aldrig startar men timern tror att inspelning går fastän inget spelas in. Detta borde gå att kolla om kanalistan är omflyttad
fortsätter det så så prova med en fabriksåterställning
Postad 20 januari 2009 - 21:01
Hur som helst så är det bättre att ha den mjukvara vi har än att få en som är värre.
Mja, förutsatt att man får en där allt eller nästan allt är fixat ja, men jag skulle hellre ta en som är lite bättre än den nuvarande *nu* och en ännu lite bättre senare, då får de ju dessutom en del feedback på hur bra deras fixar är och kan förbättra ännu mer framöver.
Idén om att man ska kunna ta fram den ultimata mjukvaran genom noggranna tester och långa utvecklingscykler är gammal och förlegad, nu är det korta iterationer och mycket feedback som gäller. Det är inte perfekt, men det är betydligt bättre än de gamla metoderna i alla fall.
Postad 21 januari 2009 - 10:38
Jag tycker att det är bättre att de inte ersätter nuvarande mjukvara med en som inte går igenom deras tester.Mja, förutsatt att man får en där allt eller nästan allt är fixat ja, men jag skulle hellre ta en som är lite bättre än den nuvarande *nu* och en ännu lite bättre senare, då får de ju dessutom en del feedback på hur bra deras fixar är och kan förbättra ännu mer framöver.
Idén om att man ska kunna ta fram den ultimata mjukvaran genom noggranna tester och långa utvecklingscykler är gammal och förlegad, nu är det korta iterationer och mycket feedback som gäller. Det är inte perfekt, men det är betydligt bättre än de gamla metoderna i alla fall.
Hellre den gamla mjukvaran där jag känner till buggarna och oftast kan använda en "work around" än en mjukvara där en del buggar är fixade och nya, ej planerade, "features" finns med.
Vem vet?
Det kan vara så att den senaste versionen som testades inte ens startade...

Postad 21 januari 2009 - 11:14

Postad 21 januari 2009 - 11:25
Väldigt jobbigt som det är nu om man har en Harmony/Pronto som i bland gör fel.
Enda apparaten i min ägo som inte har detta som jag tycker borde vara standard.
Postad 21 januari 2009 - 23:57
Du har helt rätt och problemet var just nya "features". Det är viktigt att inte bara testa det man implementerar utan att också se till att det inte ställer till det för tidigare fungerande mjukvara, vilket ser ut att var fallet här. J

Kan de inte ens regressionstesta sin programvara innan de levererar till kunden (CD) ?
Menar du på allvar att CD hittade nya buggar i existerande funktionalitet, eller läser jag ditt inlägg fel nu ?
Om det nu skulle vara så hemskt så skulle de nog göra klokt i att köpa lite konsulttjänster från folk som i alla fall kan grunderna inom systemutveckling...
Postad 22 januari 2009 - 07:11
Nu har jag fått ett problem som jag inte hade tidigare. Jag har ju CD HDTV-boxen kopplad till recievern med SPDIF.
Mitt problem är att jag får olika volym på olika kanaler. De kanaler som sänds med Dolby Digital 5.1 - ljud har jättehög volym, medan de som sänder i stereo (och jag väljer Prologic I el. II) har jättelåg volym.
Inte så kul när man byter kanal och håller på att trilla av stolen för att det är så högt.
Detta problem hade jag inte med den gamla recievern. Jag hittar inget sätt att ändra volym på olika decodrar i revievern.
Jag tror inte felet ligger i CD-boxen, utan skriver här i förhoppning att hitta någon med samma problem, och en lösning. (Jag skriver givetvis oxå i Yamaha-tråden...)
Postad 22 januari 2009 - 07:38
Jo, du läser rätt, men det kanske inte är så lätt att testa allt i uppsatta testfall. Vi ser ju själva att vi har mest problem under TV4HD särskilt i övergång till reklam, hur ett sådant testfall sätts upp kan man ju undra. Det är ju både ljud, bild och text som ska synkas korrekt och inte bara för en kanal utan för upp till tre kanaler samtidigt. Boxen ska även under dessa fall, ha resurser att kunna ta emot kommandon från användaren. Vi ser att man ligger på marginalen för ibland så går ljudet ur synk eller försvinner helt och man får göra en paus/start för att få det i fas igen, oförklarliga hängningar är säkert också ett tecken på detta. Att peta i mjukvaran under dessa förutsättningar blir ju inte helt lätt. Men jag håller med dig och så gör CD, kanske inte bara nu utan redan när Sagem släppte första utgåvan av mjukvara så skulle de ha utfört bättre tester och mätt hur man utnyttjade HW och sett till att man med mjukvara kunde hantera "gå i taket" på ett bättre sätt än att bara fastna. Det finns ju fortfarande buggar som ger boxen dödsstöten som radiolist-buggen, vilket aldrig skulle ha kommit ut första gången.
Men snälla nån, vad är det för tomtar vi har att göra med här (på sagem alltså) ?
Kan de inte ens regressionstesta sin programvara innan de levererar till kunden (CD) ?
Menar du på allvar att CD hittade nya buggar i existerande funktionalitet, eller läser jag ditt inlägg fel nu ?
Om det nu skulle vara så hemskt så skulle de nog göra klokt i att köpa lite konsulttjänster från folk som i alla fall kan grunderna inom systemutveckling...
Men med Sagem på plats nu så får man hoppas att de enklare ser vad som är problem och fixar detta, hoppas också att det finns en möjlighet att mäta vilka marginaler man har för vissa processer så man kan göra mjukvaran sådan så att man undviker taket.
Titta i inlägg #3 i slutet om tips med AC3 ljud och PCM och hur detta fungerar med fjärrkontrollens ljudinställning, detta löser troligen ditt problem.Jag uppgraderade nyligen min reciever från en Yamaha RX-V430 (ca 5 år gammal) till en Yamaha RX-V663.
Nu har jag fått ett problem som jag inte hade tidigare. Jag har ju CD HDTV-boxen kopplad till recievern med SPDIF.
Mitt problem är att jag får olika volym på olika kanaler. De kanaler som sänds med Dolby Digital 5.1 - ljud har jättehög volym, medan de som sänder i stereo (och jag väljer Prologic I el. II) har jättelåg volym.
Inte så kul när man byter kanal och håller på att trilla av stolen för att det är så högt.
Detta problem hade jag inte med den gamla recievern. Jag hittar inget sätt att ändra volym på olika decodrar i revievern.
Jag tror inte felet ligger i CD-boxen, utan skriver här i förhoppning att hitta någon med samma problem, och en lösning. (Jag skriver givetvis oxå i Yamaha-tråden...)
Postad 22 januari 2009 - 11:54
Angående nya "features" , borde det inte vara möjligt för dom att lägga in diskreta koder för ONN/OFF.
Väldigt jobbigt som det är nu om man har en Harmony/Pronto som i bland gör fel.
Enda apparaten i min ägo som inte har detta som jag tycker borde vara standard.
Man tycker ju att detta inte skulle vara något större problem, jag har påpketat detta för CD men dom hänvisar bara till Sagem. Sagem i sin tur hänvisar till CD då dom inte har någon support för denna box.
Har aldrig stött på en apparat som varit så svår att få till bra i min Pronto, även om det saknas diskreta koder för on/off så brukar det ju gå att starta med en annan knapp (tex sifferknapp) men så ej i detta fall.
Postad 22 januari 2009 - 14:01
Postad 22 januari 2009 - 17:23
Postad 22 januari 2009 - 17:47
Man tycker ju att detta inte skulle vara något större problem, jag har påpketat detta för CD men dom hänvisar bara till Sagem. Sagem i sin tur hänvisar till CD då dom inte har någon support för denna box.
Har aldrig stött på en apparat som varit så svår att få till bra i min Pronto, även om det saknas diskreta koder för on/off så brukar det ju gå att starta med en annan knapp (tex sifferknapp) men så ej i detta fall.
Vad tror du att den här koden gör?
"900A 006D 0000 0001 860E 0FF0". (nec protokoll device 134.14 funktion 15).
Postad 22 januari 2009 - 21:34
Har väldit lite progaminformation i EPG-n sen igår, vad kan det bero på? Går det att göra något åt?
Förlåt frågan, men har du haft boxen länge? På min box har epg:n inte varit mer innehållsrik än att på t ex Canal+ Drama tala om att detta om en film: Drama med Herr X och fru Y, Jag tror att Canl + epg endast är till för lättare inspelning, inte att informera. Då går man till: http://www.canalplus...8/schedule.aspx
Redigerat av ruva, 22 januari 2009 - 21:35.
Postad 24 januari 2009 - 21:44
Samt att på de 2 sista mottagarna så går det ej att sänka ljudet med cd fjärren, samma ljud fast den står på en grön plupp eller fullt ljud på rött läge, kör med HDMI till ldc´n. Detta hade de aldrig heller hört talas om - någon av er som har samma problem ??
Postad 24 januari 2009 - 22:10
Redigerat av zitzo, 24 januari 2009 - 22:13.
Postad 25 januari 2009 - 15:32
Problem med snabbspolning har jag inte hört förut, har du 1.4.1 eller 1.4.1a mjukvara?Pratade med CD i går ang ny SW och de trodde feb/mars. Har fått min box utbytt 2 ggr pga den stänger av sig vid snabbspolning ca 7 ggr av 10. Trodde det skulle lösa sig med en ny box men samma problem uppstod, ringde då igen och CD förstod ingenting tills de frågade sin tekniske chef som då var medveten om problemet med progvaran 1.4.1 - bara du spolar i 4 ggr hstighet så ska det fungera får jag till svar och det ska lösa sig i nästa SW. Men inte då går det ens med 4 ggr. Hur kul är det när man tittar med fördröjning för att kunna spola ikapp under reklampausen att eden stänger av sig och man förlorar allt o kommer in i realtid.............
Samt att på de 2 sista mottagarna så går det ej att sänka ljudet med cd fjärren, samma ljud fast den står på en grön plupp eller fullt ljud på rött läge, kör med HDMI till ldc´n. Detta hade de aldrig heller hört talas om - någon av er som har samma problem ??
Ljudet ska fungera enligt nedan, beskriven i inlägg #3
LJUD
Med inställning HEMMABIO:
Ljudegleringen med fjärrkontroll samt i menyn, så är det enbart PCM ljud som påverkar S/PDIF interfacet inte AC3. Därför måste man ha både fjärr och regleringen på max för att få samma ljudnivå på PCM som AC3
Men för HDMI interfacet så påverkar fjärrkontrollen både PCM och AC3 ljudet. När man sätter reglering till HEMMABIO så får man inget AC3 ljud via HDMI.
Sätt både fjärrkontroll och mätaren i menyn på max för att få samma ljudnivå mellan AC3 och PCM
Med inställning STEREO:
I detta läge så är det ingen ljudnivåreglering via meyn. Regleringen med fjärrkontrollen påverkar nu både AC3 och PCM ljud och detta till både HDMI och S/PDIF interface
Postad 25 januari 2009 - 21:42
Problem med snabbspolning har jag inte hört förut, har du 1.4.1 eller 1.4.1a mjukvara?
Jag har precis samma problem att spola innebär att boxen bootar om sig... jag har 1.4.1a
Samt stora problem att få ljud o bild o synka efter att man spolat.
Fick precis hem en utbytes-box som det är 1.4.1 på o skall hårdtesta denna innan jag skickar tebax min "gamla".
Nån som vet vad som EGENTLIGEN skiljer 1.4.1a och 1.4.1 ?
finns det problem som visar sig bara på 1.4.1a och inte på 1.4.1 och vice versa ??
/ Vanheden
Postad 25 januari 2009 - 21:51
Postad 25 januari 2009 - 22:43
Det är ett annat chip-set i boxar som har 1.4.1a, därför annan mjukvara. Vet inte varför, kanske det gamla var obsolete.Jag har precis samma problem att spola innebär att boxen bootar om sig... jag har 1.4.1a
Fick precis hem en utbytes-box som det är 1.4.1 på o skall hårdtesta denna innan jag skickar tebax min "gamla".
finns det problem som visar sig bara på 1.4.1a och inte på 1.4.1 och vice versa ??
/ Vanheden
inte vad jag vet än så länge. Men 1.4.1 har ju varit ute i nästa ett år nu och jag tror inte jag har hört problem med snabbspolning förut, i alla fall inte såsom beskriv i tråden. Däremot så finns det alla andra möjligheter till hängning med 1.4.1 boxen, som troligen förkommer på "a" varianten ocksåfinns det problem som visar sig bara på 1.4.1a och inte på 1.4.1 och vice versa ??
Edit:
Kom på att jag nog har stött på detta några gånger när det gäller snabbspolning och omstart under timeshift (har 1.4.1). Jag kör inte timeshift så ofta pga att bl.a startar det en inspelning så blir man av med allt, samt att den har också en förmåga att hänga boxen. Därför tar jag en inspelning istället och tittar på den, brukar var betydligt stabilare. Timeshift tar jag bara om jag ska backa några minuter och se en "repris", men du har nog rätt vid längre timeshift så kan det hänga sig.
Har ni det så också att det bara är under timeshift eller har ni det också på en "vanlig" inspelning?
Redigerat av Unregistered124686ac, 26 januari 2009 - 07:05.
Postad 26 januari 2009 - 08:15
Har ni det så också att det bara är under timeshift eller har ni det också på en "vanlig" inspelning?
Nu e jag ju precis tvärtom så jag använder mest timeshift... o då e det idel hängningar när man spolar.
skall ta o testa lite djupare i inspelat.... fast jag har sett problemet där också vill jag bestämt minnas.
Annat problem jag just kom på med inspelat är om jag trycker på STOP knappen medans jag kollar inspelat så är det inte alltid att man kommer tillbaka till menyn för inspelat material utan man kommer direkt till bild för just nu aktuell kanal vilket innebär att när man skall in o kolla vidare på det inspelade så startar det från början igen o inte där man var förut. detta gäller då 1.4.1a i mitt fall.
/ Vanheden
Postad 26 januari 2009 - 10:15
Detta har jag aldrig fått, och då har du startat uppspelningen från inspelninglistan, så det är inte en timeshift du tittar på? Liknade inträffar när en ny inspelning startar då hamnar man ute i TV och tappar bokmärket (var man var i uppspelningen av inspelat).Annat problem jag just kom på med inspelat är om jag trycker på STOP knappen medans jag kollar inspelat så är det inte alltid att man kommer tillbaka till menyn för inspelat material utan man kommer direkt till bild för just nu aktuell kanal vilket innebär att när man skall in o kolla vidare på det inspelade så startar det från början igen o inte där man var förut. detta gäller då 1.4.1a i mitt fall.
Postad 26 januari 2009 - 10:40
Detta har jag aldrig fått, och då har du startat uppspelningen från inspelninglistan, så det är inte en timeshift du tittar på? Liknade inträffar när en ny inspelning startar då hamnar man ute i TV och tappar bokmärket (var man var i uppspelningen av inspelat).
Nä som jag skrev så var det inspelat från listan jag tittar på.
Timeshift säger ju sig själv att man kommer tillbaka till "direktsändning" vid stopp.
/ Vanheden
Postad 26 januari 2009 - 15:45
Problem med snabbspolning har jag inte hört förut, har du 1.4.1 eller 1.4.1a mjukvara?
Ljudet ska fungera enligt nedan, beskriven i inlägg #3
LJUD
Med inställning HEMMABIO:
Ljudegleringen med fjärrkontroll samt i menyn, så är det enbart PCM ljud som påverkar S/PDIF interfacet inte AC3. Därför måste man ha både fjärr och regleringen på max för att få samma ljudnivå på PCM som AC3
Men för HDMI interfacet så påverkar fjärrkontrollen både PCM och AC3 ljudet. När man sätter reglering till HEMMABIO så får man inget AC3 ljud via HDMI.
Sätt både fjärrkontroll och mätaren i menyn på max för att få samma ljudnivå mellan AC3 och PCM
Med inställning STEREO:
I detta läge så är det ingen ljudnivåreglering via meyn. Regleringen med fjärrkontrollen påverkar nu både AC3 och PCM ljud och detta till både HDMI och S/PDIF interface
Det är 1.4.1a som tyvärr ställer till det med boxen som stänger av sig, kör oftatst ljudet via Stereo i tv´n o då fungerar det inte att reglera nivån. Ska prova med Hemmabioanläggningen oxå.
Postad 26 januari 2009 - 17:28
Konstigt för boxen i läge stereo så borde regleringen fungera i alla fall för min med 1.4.1 mjukvaraDet är 1.4.1a som tyvärr ställer till det med boxen som stänger av sig, kör oftatst ljudet via Stereo i tv´n o då fungerar det inte att reglera nivån. Ska prova med Hemmabioanläggningen oxå.
Postad 27 januari 2009 - 11:17
Någon som vet när och om det kommer ny firmware med buggfixar?
Kommer de att "låsa upp" USB och NIC?
Postad 27 januari 2009 - 13:09
Köpte en ny box av CD före jul. Vet iof inte vilken SW jag har i den, men jag har också sett.....samt stora problem att få ljud o bild o synka efter att man spolat.
att ljud och bild inte synkar på inspelningar. Mer regel än indantag också att boxen hänger
sig när man snabbspolar i en inspelning. Har dock konstaterat att om man "lirkar lite"
(frammåt-play-back etc) så brukar man ibland få igång visningen.
Första gången jag kontaktade CD ang ovanstående tyckte dom att jag skulle göra en
fabriksåterställning. När detta inte löste problemet ringde jag igår igen. Då påstod dom
att det var fel på nät-delen

Förstår inte var jag läste allt positivt om denna box(innan jag köpte den). Nu hittar jag nästan
inget positivt. Nä, tacka vet jag min gamla Sagem DVR 6280 med 80GB HD. Den funka faktiskt
kanonbra och hade mycket bättre och överskådligare EPG.
mvh/ Ronis
Postad 27 januari 2009 - 14:21
Jag har precis samma problem att spola innebär att boxen bootar om sig... jag har 1.4.1a
/ Vanheden
Jag löste problemet genom att köra med scart kabel istället för HDMI. Så fort jag sätter i HDMI kabeln så startar boxen om vid snabbspolning mm. Bara då när man använder hårddisken. Aldrig vid vanligt tv tittande. Men med scarten så kan jag spola och pausa hur jag vill utan att boxen startar om. Är inne på min tredje box nu och andra transformatorn. Alla med samma fel. Det var supporten som sa att jag skulle köra med en scart kabel för att undkomma problemen tills en ny sw kommer, om den kommer. Fast för att få ut den bild jag betalar för så använder jag mig ändå av HDMI kabeln. Då får man aldrig röra dosan under en inspelning mm. Då startar vi om tycker boxen.
Det jag ska prova med nu är att uppdatera sw i tv´n för att se om det löser några problem. Har en Samsung 46A656. Återkommer med hur resultatet gick.
lamajo
Postad 28 januari 2009 - 07:20

Konstigt nog så tycker jag 1.4.1 mjukvaran har blivit mer instabil med tiden, vilket inte ska var möjligt.
Postad 28 januari 2009 - 13:22
Postad 28 januari 2009 - 13:33
Du ska få bild på SCART direkt utan några inställningar, då får du komposit. Tar du bort HD inställningen så får du RGB. Jag använder den för kopiering och bilden är väl skaplig, dvs normal SCART. Komponent ger HD kvalité ut (men något sämre än HDMI (tycker jag nog).Har en Samsung LE-46A558 och har precis alla problem som beskrivits här i tråden. Provade att uppgradera TVns mjukvara igår, men det blev ingen skillnad alls. Talade med CDs support idag och de säger att den utlovade mjukvaru-uppdateringen kommer "i slutet av Januari eller början av Februari". Hoppas att det är sant, annars får de ta tillbaka boxen. Provade för övrigt också att koppla in en SCART-sladd istället för HDMI-kabeln, men fick då ingen bild alls på TV:n! Är det något annat man måste göra för att få detta att funka? Och vilken kvalitet får man via SCART? Kan man använda komponent-ingångarna på TVn istället? Vilken kvalitet kan man få då? (Jag valde ju CD för HD-kanalernas skull).
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar