Om alla skulle köra elbil, är det sannolikt då att alla slipper fordonsskatten?
Nej, då skulle staten gå i konken ganska snart ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 11 January 2018 - 08:31
Nej, då skulle staten gå i konken ganska snart Postad 11 January 2018 - 09:20
Precis som föregående talare skriver, de kommer att införas kilometerskatt och någon form av drivmedelsskatt på elen, km priset kommer sannolikt motsvara vad det kostar med bensin/diesel idag, risken är väl mest att även hushållselen kommer bli lika dyr, om staten tycker att det är för krångligt att särskilja på vår elförbrukning i hemmet framöver...
Besten skall födas och den blir hungrigare och hungrigare...
EK Postad 11 January 2018 - 09:22
Haha... det där var lite väl naivt! Det system vi har nu är bara en typ av subvention för att få folk att byta till ett naturvänligare alternativ. Så fort "nog många" gått över till "miljöbilar" så kommer man börja beskatta dessa bilar hårdare för att kompensera upp intäkterna. Men hur och var man lägger skatten får framtiden utvisa. För skatt kommer vi alltid få betala oavsett vilka bilar vi kör, på gott och ont! Postad 11 January 2018 - 09:35
Kommer sannolikt ersättas av en kilometerskatt eller liknande, syftet är ju att beskatta "smutsiga" bilar högre än "renare" bilar. Så ja, fordonsskatten som den ser ut idag kommer man att slippa (finns ju iof begränsningar i hur mycket energi som får förbrukas när det gäller elbilar). Om alla skulle gå över till att köra elbilar så skulle staten tappa 50 miljarder i skatteintäkter.
Om alla skulle köra elbil, är det då sannolikt att alla slipper bensin/dieselskatten? Givetvis så behöver man inte skatta för bensin/diesel om man kör med eldrift, sen kommer ju säkerligen energiskatten att förändras alternativt om man bakar in allt i en kilometerskatt. Redigerat av lobo, 11 January 2018 - 09:36. Postad 11 January 2018 - 10:17 Vägskatten kommer nog förändras ganska drastiskt i framtiden. För även om du kör elbil så behöver vi ju alla vägar att köra på. Staten är ganska duktiga på att rita om skattkartan från år till år, så tror ingen av oss behöver vara oroliga för att vi kommer betala för lite i skatt! Postad 11 January 2018 - 11:01
Ta bara det där med att trängselavgifterna nu räknas med i förmånsvärdet, var är problemet liksom, staten har ju fått in trängselavgifterna oavsett vem som betalar dem, att nu företaget gör det som en förmån och det är "orättvist" för de som inte får det är för mig inget argument att förmånsbeskatta just trängselavgifter... men sen har vi ett skattesystem som bygger på "orättvist" parametern rent generellt
Jag har ett klockrent exempel inom vår familj på detta som innefattar både skola och vård med infallsvinkeln vad får (eller inte får) vi för välfärd med tanke hur mycket jag och min familj fyller på kommunala och statliga "välfärdskassan" varje månad... men det är en helt egen tråd det, men summerat så har vi "fel" socioekonomisk-profil för att få ta del av vad som erbjuds inom "välfärden" Sorry för OT
EK Redigerat av Unregisteredcec18524, 11 January 2018 - 11:05. Postad 11 January 2018 - 16:02 Trevligt att läsa att du i det stora hela är nöjd. T4 är jag nog spekulant på. Ska testa Passat nästa vecka, lite nyfiken på Gte, skulle åka både billigt och miljövänligt till stor del då jag ka ladda även på jobbet. Men väldigt förtjust i Volvon Postad 13 January 2018 - 04:00 Varit ut och kikat på bilar idag. Snart dags att lämna tillbaka leasing bilen så kikar runt för att se vad man fastnar för. Var på MB åf och kikade på CLA som dom ett par av hemma bla en AMG. Men den gick bort för jag kom inte ens in i baksätet. Hur fan tänkte dom där. Har ju en rätt orörlig rygg tyvärr men det var helt omöjligt att komma in i baksätet på vanligt vis. Så vi drog vidare och hamnade på Subaru ÅF och där blev jag väldigt förtjust i den nya XV. Provkörde båda bensin alternativen idag och den på 156hk var riktigt trevlig. Gillade bilen överlag och den är ett rejält kliv framåt mot förra modellen. Så den ligger väldigt bra till när det blir dags hos både mig och sambon.
https://lpaventure.c...it-tires-wheels
Postad 13 January 2018 - 09:59
Cool, den ser lite "off-roadig" ut Postad 13 January 2018 - 10:11
Finns endast två katergorier människor som är ursäktade att åka Subaru, norrlänningar och hästfolk
Redigerat av lobo, 13 January 2018 - 10:11. Postad 13 January 2018 - 15:09 Hästfolk är inte ursäktade nånting! Med tanke på att 75% av familjen är scouter och den andra 25% airsoftare så blir det ganska många turer i skogen. Postad 13 January 2018 - 15:16
Eller om man vill ha en bil tillverkad i Japan, av japaner samt med japansk kvalitetsfilosofi. Postad 13 January 2018 - 15:48 5 minuters laddning, gött
https://www.youtube.com/watch?v=mPCr_U9uFEY Redigerat av mcmike, 13 January 2018 - 15:50. Postad 13 January 2018 - 15:49
+1. Postad 13 January 2018 - 15:53
Då tar jag hellre tysk bil tillverkad i tyskland med tysk kvalitetsfilosofi Postad 13 January 2018 - 16:10
Ja det är ju det som lockar också! Sen ligger Subaru alltid i topp bland nöjda kunder.
Tysk kvalitet finns inte längre. Postad 13 January 2018 - 16:13 Inte japansk heller tyvärr Redigerat av mikkiz, 13 January 2018 - 16:14. Postad 13 January 2018 - 16:26 Jag äger två bilar. En tysk och en japansk. skulle jag vara tvungen att göra mig av med en av dom hade den tyska lämnat mitt hem utan att jag ens blinkade.. Då är den ändå 7 år nyare.. Postad 13 January 2018 - 17:15
Där har du tyvärr fel!
Varför lämna för att den har setts på film? Postad 13 January 2018 - 17:23 Ang tillverkningsland så är det idag en heltidssysselsättning att hålla kolla på vad en bil är tillverkat även om märket är svenskt, tyskt, amerikanskt, japanskt, koreanskt... Ta KIA, designade i Tyskland och byggda i Östeuropa.är det en koreansk eller tysk bil? BMW designad i Kalifornien och byggd i Spartanburg, SC (flertal X-modeller), är det en tysk eller amerikansk bil?
Eller dieselmotorn som under Ford tiden hos Volvo Cars hette D2, den Fordmotorn satt i 21 olika bilar/märken (inte bara Ford och Volvo Cars utan även PSA och några till...
Det är som med all annan elektronik, Designed by Apple in Calfornia (build in PRC)... kan vi acceptera det på en telefon för >10 KSEK så varför inte för en bil...
EK Postad 13 January 2018 - 17:25
Gissar på att han menar denna
https://www.expresse...00-ska-skrotas/ Jag gillar dragrace men avskyr streetrace. Dock är det tvärlarvigt att den ska skrotas! Postad 13 January 2018 - 17:30
Har du svårt å acceptera att jag inte tycker det? Postad 13 January 2018 - 17:36 Som vanligt skriver du så att dina subjektiva åsikter kan tolkas som objektiv fakta. Postad 13 January 2018 - 17:37
Ja å du ska gnälla som vanligt. Väx upp Postad 13 January 2018 - 17:40 Och du tycker att du visar på en hög mognadsgrad med det inlägget? Har du problem med att argumentera och tar allt personligt så kanske du ska hålla dig till Flasback istället. Redigerat av Unregistereda299ec85, 13 January 2018 - 17:41. Postad 13 January 2018 - 17:44
Ja å hur moget va det här menar du? Herregud! Postad 13 January 2018 - 18:08
Precis den. Men den har redan skrotats. Postad 13 January 2018 - 19:00
Min nya Kia är i vart fall tillverkat i Sydkorea.
Slå upp bilnummer på car.info så ser ni tillverkningsland. Postad 13 January 2018 - 19:28
Hade aldrig hört talas om den sidan. Men slog min egen bil och där fanns väldigt mycket info.. dock inte tillverkningsland på min men däremot kunde jag kolla alla andra bilar av samma modell i sverige på karta och det var ju lite spännande. pricken på kartan för min bil stämde på millimetern känns ju tryggt. Jag är inte rädd för att någon ska komma och stjäla min bil men kan tänka mig att det finns folk som är rädda för det. Nu vet jag iaf var de andra är som jag aldrig lyckats se. Postad 13 January 2018 - 19:45 Vad har du för modell? Trodde Kia byggde nästan alla Europa-bilar i Slovakien. Postad 13 January 2018 - 20:27
Hela den historien verkade ju helt galen.
Inte det minsta men som sagt du har fel!
Kan bara säga att det är ett japanskt märke som har bäst kvalitet i världen som alla jämför sig och vill efterlikna mer säger jag inte. Redigerat av Turtle, 13 January 2018 - 20:31. Postad 13 January 2018 - 20:52
Om du menar att ta sig från A till B så visst. Men kvalitet är så mycket mer.... Du får ha din åsikt. Det accepterar jag. Om jag får ha min. Om man tar tex toyota. Haft ett par byggda på 80 och 90 talet...å dom bara gick å gick. Tyvärr tycker ja inte de e lika felfria idag. Dom e fortf bra, missförstå mig inte. Men jag ger mig nu....lika bra så det inte urartar som vanligt med fanboys Postad 13 January 2018 - 20:54
Ingen fara på taket bara roligt att slänga käft lite med glimten i ögat. Älskar BMW helst från 80talet. Postad 13 January 2018 - 20:59 👍 på den Håller med. Kul! Kommer alltid finnas olika åsiker. Men tråkigt vore väl annars Redigerat av mikkiz, 13 January 2018 - 21:00. Postad 13 January 2018 - 21:15
Jag har haft en billig KIA i sex år och den har fungerat helt felfritt. Kvalitet är inte det samma som kvalitetskänsla.
Postad 13 January 2018 - 23:04
Optima laddhybrid. Står att den tillverkades i sydkorea. Tillverkningsland har stämt på alla mina bilar, Sverige, USA och Sydkorea. Postad 14 January 2018 - 16:40
Den ser helt ok ut. Har inte kollat priset men förhoppningsvis billigare än xc40 som verkar bli på tok för dyr.
Postad 14 January 2018 - 17:01
209.000kr lanseringspris med 115hk motorn Postad 14 January 2018 - 17:05
Var ut och åkte med polarn i veckan T-rocken, en liten gocart med den stora motorn😊 Han beställde en direkt, slutpris med auto/bensin 190hk ca 340tkr! Kampanj nu så vinterdäcken fick han gratis eller inte😁
Redigerat av mcmike, 14 January 2018 - 17:06. Postad 14 January 2018 - 17:07 Phuuh 340tkr. Då vare inte billigt längre Men den e rätt tuff tycker jag. Fattar dock inte vad dom gör med stolarna i vag bilar. Så grymt obekväma, iaf för mig. Men det kanske e för man e bortskämd med E klassens stolar Redigerat av mikkiz, 14 January 2018 - 17:11. Postad 14 January 2018 - 17:16 Volvo och Mercedes gör grymt sköna stolar.
Touranen har jag suttit bra i pga höjden, annars hade det inte fungerat. Stolarna i den Passat GTE jag väntar på var riktigt nice. Postad 14 January 2018 - 17:17
XC40 lanserades enbart med 190hk bensin eller diesel samt AWD och mer mindre maxutrustade Momentum-Intro paket. Iofs är fortfarande T-rocken billigare vid 340 KSEK också men inte lika stort glapp...
EK Postad 14 January 2018 - 17:23
Okej har inte testat alla stolar säkert. Finns väl flera olika? Ska till vag imorrn å kika på t roc tänkte jag Postad 14 January 2018 - 19:30
...och Volvo ska komma med andra motor- och drivningsalternativ när som helst på XC40 (läs: framhjulsdrift och bl a D3). Postad 14 January 2018 - 19:56
Jo, men även den blir enligt rykten förvånansvärt dyr för att vara en bil i den klassen. Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |