Gissar nog att priset kommer att blir bra mycket högre än LG.
Postad 01 september 2016 - 07:17
Gissar nog att priset kommer att blir bra mycket högre än LG.
Postad 01 september 2016 - 13:13
Så smått börjar det röra på sig! Tummen upp!
LG, Panasonic, Loewe, Philips... och samtliga med LG-paneler då förmodar vi. Några fler aktörer...?
Postad 01 september 2016 - 13:31
LG, Panasonic, Loewe, Philips... och samtliga med LG-paneler då förmodar vi. Några fler aktörer...?
Samsung vill också vara med..men med LG-paneler..
Postad 01 september 2016 - 13:41
Fick höra av en säljare på en stor elektronikkedja att OLED snart är utdött, det var bara en fluga hävdade han.
Fick lite Ines Uusman vibbar där För er ungdomar som kanske inte vem Ines Uusman är så är/var hon politiker och sa: Internet är bara en fluga
Postad 01 september 2016 - 13:51
Samsung vill också vara med..men med LG-paneler..
De gjorde väl ett tidigt försök 2013 med en modell om jag inte minns fel...
Fick höra av en säljare på en stor elektronikkedja att OLED snart är utdött, det var bara en fluga hävdade han.
Fick lite Ines Uusman vibbar där
För er ungdomar som kanske inte vem Ines Uusman är så är/var hon politiker och sa: Internet är bara en fluga
Haha! Inte sällsynt att "säljare" på stora elektronikkedjor säger saker som inte stämmer...
Postad 01 september 2016 - 13:55
Fick lite Ines Uusman vibbar därFör er ungdomar som kanske inte vem Ines Uusman är så är/var hon politiker och sa: Internet är bara en fluga
Det var rubriksättarna på tidningen som tyckte det, inget Ines sade. Källa: wikipedia
Postad 01 september 2016 - 14:11
Och då har Philips också presenterat sin 55 tums OLED http://www.flatpanel...l&id=1472727435
AndroidTV, ambilight mm. Kommer i Q4
Precis vad jag väntat på! Synd bara att det sitter en soundbar nedtill...
Postad 01 september 2016 - 14:47
Verkar vara många fler märken på G med oled apparater med LG paneler:
http://www.flatpanel...l&id=1472548162
Sen finns det väl redan flera Kinesiska bolag som kör oled apparater..
Postad 01 september 2016 - 18:51
fan LG kommer ju snart inte ha några paneler kvar till sina egna TVs
Postad 01 september 2016 - 18:58
Finns dock väldigt mycket på din KRP-500M som jag absolut inte vill ha...
Viss ghosting kommer dessutom alltid att finnas i emissiva bildvisare, vilket är en av fördelarna jag ser med transmissiva skärmar.
EDIT: Uppdaterade FW och problemet försvann. Härligt!
Vad var ghostingen för något? Nyfiken som jag är..
Postad 01 september 2016 - 19:02
Spännande med Panasonic's OLED!
Väldigt. Panasonic kan sätta fart på konkurrensen. Bara de inte gör misstaget att göra för dyra apparater. Jag hoppas på en otrolig nära svärta upplevelse med Panasonic. Får de för sig att återinföra en silverram på underdelen av teven så ska jag banne mig åka till huvudkontoret och smiska någon.
Postad 01 september 2016 - 19:13
Verkar vara många fler märken på G med oled apparater med LG paneler:
http://www.flatpanel...l&id=1472548162
Sen finns det väl redan flera Kinesiska bolag som kör oled apparater..
Se där!
Väldigt. Panasonic kan sätta fart på konkurrensen. Bara de inte gör misstaget att göra för dyra apparater. Jag hoppas på en otrolig nära svärta upplevelse med Panasonic. Får de för sig att återinföra en silverram på underdelen av teven så ska jag banne mig åka till huvudkontoret och smiska någon.
Hoppas det gäller samtliga aktörer...!
Postad 01 september 2016 - 19:48
Risken att Panasonic skulle komma med en OLED som är tänkt att konkurrera med LG prismässigt inom överskådlig tid tror jag tyvärr är i princip obefintlig. Det kommer att vara en "high end"-produkt med pris där efter liksom den förra.
Postad 01 september 2016 - 20:44
Och då har Philips också presenterat sin 55 tums OLED http://www.flatpanel...l&id=1472727435
AndroidTV, ambilight mm. Kommer i Q4
Synda att dom inte släpper en 65".
Postad 02 september 2016 - 08:44
Risken att Panasonic skulle komma med en OLED som är tänkt att konkurrera med LG prismässigt inom överskådlig tid tror jag tyvärr är i princip obefintlig. Det kommer att vara en "high end"-produkt med pris där efter liksom den förra.
Synd om så är fallet. Vill börja se konkurrens i mer "normala" prisklasser. Men kommer nog dröja lite till?
Postad 02 september 2016 - 10:45
I England tycks riktpriset för Philips 901F blir 3500£. Samma riktpris som LG E6.
Postad 02 september 2016 - 12:08
lite kartell-priser lär det väl naturligt bli, då LG säljer paneler, men samtidigt vill väl inte få sina färdiga tv-lösningar bli osålda eller sjunka i profit. För att "konkurrenterna" kränger samma panelkvalitet i billigare "förpackningar". Så vill man ha oled-kvalitet, men med annan logga, får man nog punga ut samma flis.
Postad 02 september 2016 - 13:03
LG Electronics (ett LG företag) köper, precis som alla andra oled tv-tillverkare, paneler av paneltillverkaren LG Display (ett annat LG företag).
Jag tror inte det nödvändigtvis måste vara så, som så många tycks anta, att LGE får mer rabatt av LGD än vad andra (Philips, Panasonic etc) får.
För LGD, och LG som helhet, tycks snarare prio (även om det går tröööögt) ligga på att öka oled-volymen (är nog lättare att räkna hem alla investeringar som gjorts då) så det vore lite kontraproduktivt att hålla på med en allt för oschysst "pris-mobbning".
Postad 02 september 2016 - 20:19
Det var rubriksättarna på tidningen som tyckte det, inget Ines sade. Källa: wikipedia
Inte just den formuleringen men väl den innebörden, vilket hon själv bekräftat. Men det var nog många fler än hon som tänkte så på den tiden. And on that bomb shell....back to OLED
Haha!
Inte sällsynt att "säljare" på stora elektronikkedjor säger saker som inte stämmer...
Är inte det kravet för att få jobbet?
Postad 03 september 2016 - 12:33
Det påminner om en säljare i en lokal butik för många år sen...
"Plasma är framtiden. LCD-TV kommer inte att finnas kvar om några år"
Postad 04 september 2016 - 09:16
Hörde via en vän att OLED troligtvis kommer ersättas av QLED relativt snart, http://www.cnet.com/...beat-lgs-oleds/ . Efter att ha grävt lite själv i ämnet så tycker jag fortfarande det är oklart om QLED blir nästa generation (och i sådant fall när är det fullt med QLED apparater i handeln?) eller en parallell konkurrent till OLED i likhet med hur Plasma och LCD varit senaste 15-20 åren.
Skulle egentligen köpt en ny tv förra året men väntar ner priserna på OLED 4k, men skulle gärna vilja veta om OLED egentligen är en teknik med relativt kort marknadslängd och egentligen är det QLED som kommer gälla för alla tillverkare inom 1-3 år.
Postad 04 september 2016 - 09:38
Åtminstone minst 3-5 år till...
Redigerat av junkan, 04 september 2016 - 09:43.
Postad 04 september 2016 - 13:08
QLED är fortfarande LCD med alla dess brister!
Åtminstone minst 3-5 år till...
QLED är väl inte mer LCD än vad OLED är? Själva vitsen med QLED är att det är ljusalstrande "Quantum Dots" istället för fluorescerande punkter som kräver någon form av bakgrundsbelysning.
Postad 04 september 2016 - 13:27
Flera experter ger även rekommendation att vänta ett år till på OLED till nästa års modeller. Då har vi förhopningsvis billigare UHD-Filmer än idag, 299kr samt Ps4 och Xbox har fått ut sina UHD-kompatibla konsoler.
Redigerat av Foxxy, 04 september 2016 - 13:28.
Postad 04 september 2016 - 18:41
QLED är väl inte mer LCD än vad OLED är? Själva vitsen med QLED är att det är ljusalstrande "Quantum Dots" istället för fluorescerande punkter som kräver någon form av bakgrundsbelysning.
Det beror på vilka kvantprickar man menar:
De som finns i dag fungerar i princip som ett slags transformator; Man lyser på dem med blått ljus med hjälp av vanliga LED och det ljuset transformeras sedan via kvantprickar till rött eller grönt. Den här tekniken är alltså i grunden en LED-TV som skapar rött och grönt via kvantprickar.
Sen är det en ny teknik på väg, "quantum dot light emitting diodes" som ibland kallas QLED , ibland kallas QDLED, Där har man ingen bakbelysning utan varje pixel skapar sitt eget ljus ungefär som en OLED men sägs kunna ge bättre mättade färger, dra mindre ström osv.
Ovanstående är förstås förenklat så vill man veta mera så kan man läsa här:
http://www.cnet.com/...beat-lgs-oleds/
Mvh,
Ingvar
Postad 04 september 2016 - 18:56
Det beror på vilka kvantprickar man menar:
De som finns i dag fungerar i princip som ett slags transformator; Man lyser på dem med blått ljus med hjälp av vanliga LED och det ljuset transformeras sedan via kvantprickar till rött eller grönt. Den här tekniken är alltså i grunden en LED-TV som skapar rött och grönt via kvantprickar.
Sen är det en ny teknik på väg, "quantum dot light emitting diodes" som ibland kallas QLED , ibland kallas QDLED, Där har man ingen bakbelysning utan varje pixel skapar sitt eget ljus ungefär som en OLED men sägs kunna ge bättre mättade färger, dra mindre ström osv.
Ovanstående är förstås förenklat så vill man veta mera så kan man läsa här:
http://www.cnet.com/...beat-lgs-oleds/
Mvh,
Ingvar
Precis Ingvar, men det jag inte får riktigt klarhet i är hur pass mogen tekniken är och vilken påverkan den kommer ha på OLED om man tittar på hela branschen. Kommer OLED dominera i säg 10 års tid nu och sedan kommer detta eller kommer egentligen OLED bara vara en parantes i historien för att redan om 1-2 år så har alla tillverkare riktat in sig på QLED istället. Då är det kanske inte så kul att man valde att köpa en OLED nästa år om man som jag endast köper ny tv vart 10-15 år.
Postad 04 september 2016 - 19:42
Precis Ingvar, men det jag inte får riktigt klarhet i är hur pass mogen tekniken är och vilken påverkan den kommer ha på OLED om man tittar på hela branschen. Kommer OLED dominera i säg 10 års tid nu och sedan kommer detta eller kommer egentligen OLED bara vara en parantes i historien för att redan om 1-2 år så har alla tillverkare riktat in sig på QLED istället. Då är det kanske inte så kul att man valde att köpa en OLED nästa år om man som jag endast köper ny tv vart 10-15 år.
Tror det kommer ta lång tid innan vi ser några renodlade QLED apparater i butikerna, men visst ska du köpa om 10-15 år så lär de finnas
Postad 04 september 2016 - 22:05
TV heaven
https://www.youtube.com/watch?v=ZZL3SEE720A
Redigerat av mrchisholm, 04 september 2016 - 22:06.
Postad 05 september 2016 - 03:06
Tror det kommer ta lång tid innan vi ser några renodlade QLED apparater i butikerna, men visst ska du köpa om 10-15 år så lär de finnas
Det tror jag med. Det kostar mycket att ställa om tillverkningen för en ny teknik. Så vi får "dras" med Oled och Lcd ett tag till.
Postad 05 september 2016 - 06:50
TV heaven
High Frame Rate HLG, coolt.
Det är nerdiska för "sport-sändningar, done right" om nån undra.
Redigerat av pacman, 05 september 2016 - 06:51.
Postad 05 september 2016 - 12:14
The Grundig OLED TV is called 65VLO9790 and will be available in Europa later this autumn. The price was not announced but Arçelik has said its first 65” OLED TV will cost approximately 3300 Euro at launch.
http://www.flatpanel...l&id=1472983569
Redigerat av pacman, 05 september 2016 - 12:14.
Postad 05 september 2016 - 12:21
Stämmer det priset så är det ju ett bra snäpp ner från LG Sen är ju frågan hur pass bra dessa apparater kommer att prestera.
Redigerat av EVOVII, 05 september 2016 - 12:22.
Postad 05 september 2016 - 14:00
Suck men rimlig prissättning om det vore 3300 euro även här uppe.
"Grundig Nordic confirms that the suggested retail price will be 6500 Euro in the Nordics. The Nordics are usually some of the more expensive markets for TVs in Europe because of high VAT and other fees.
So price will vary depending on market."
Inputlag får de gärna förbättra lite på OLED med
Den hade jag faktiskt glömt. Den är ju urusel på B6 medans bra på de orimligt dyrare modellerna.
Postad 05 september 2016 - 18:12
Stämmer det priset så är det ju ett bra snäpp ner från LG
Sen är ju frågan hur pass bra dessa apparater kommer att prestera.
Är det inte Avforum som har tittat lite på Philipsen? Vad jag kommer ihåg så fick den inte jättehögt betyg. Jag har dock väldiga förväntningar på Panasonic. Jag tror de kan göra under med "närmast svärtan"-svärtan, om man säger så. Tänk om Pioneer också skulle våga sig in i leken igen. Då hade det blivit en tävling mellan Panasonic och Pioneer. Bara bra saker kan komma ur en sådan tävling.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 september 2016 - 18:13.
Postad 05 september 2016 - 18:26

"Grundig Nordic confirms that the suggested retail price will be 6500 Euro in the Nordics. The Nordics are usually some of the more expensive markets for TVs in Europe because of high VAT and other fees.
Någon som har kolla på vilka avgifter som vi har i Norden som inte dom andra länderna tar ut?
Redigerat av Prism, 05 september 2016 - 18:27.
Postad 05 september 2016 - 20:40
Suck
men rimlig prissättning om det vore 3300 euro även här uppe.
Känns ju som lite självmål av "Grundig". Har svårt att tro att det är speciellt många som är villiga att betala mer för en "Grundig" än en LG. Annars öppnar sig kanske en marknad för parallellimport? 3300€*9.55*1.25=39000:- (+ div avgifter?)
Postad 05 september 2016 - 21:09
Ang Grundig så fattar de nog att de inte kommer sälja nått för 6500 Euro.
Postad 06 september 2016 - 09:48
High Frame Rate HLG, coolt.
Det är nerdiska för "sport-sändningar, done right" om nån undra.
HDTVTest har skrivit kort om LG montern.
But perhaps the most interesting unveil at LG’s IFA booth was two OLED prototypes showing HFR (high frame rate) with HLG HDR video clips (100Hz, 10-bit, WCG) from the BBC and the EBU (European Broadcasting Union) over IP streaming and DVB-T2 transmission systems. The benefits of high-res HFR for sports broadcast were indisputable: motion clarity was natively superb without incurring interpolation artefacts as athletes ran across the tracks.
...
Judging from the info label, HEVC encoding of high frame rate content appeared to be incredibly efficient bandwidth-wise, with 576p100, 1080p100, 1440p100 and 2160p100 videos consuming only 5Mbps, 15Mbps, 20Mbps and 25Mbps respectively. LG said it will be focusing its HFR R&D on OLED display technology rather than LED LCD due to the former’s near-instantaneous pixel response time.
Sistnämda är ju intressant, 1080p100 vore ju julafton och funkar det med "bara" 15 Mbps så kan tv-bolagen inte gnälla så mkt om att det tar för mkt plats heller.
Postad 06 september 2016 - 17:50
Då är det själva skärmen som uppdaterar sig, ungefär som gamla crt-skärmar som man kunde skrämma upp till 100 hertz. Ingen "bildförbättringsfunktion" alltså?
Postad 06 september 2016 - 18:02
Ja, jag håller med det tycks som om QLED/QDLED är på experimentstadiet än så länge.
Mvh,
Ingvar
Redigerat av ingvar, 06 september 2016 - 18:03.
Postad 06 september 2016 - 19:26
Alla oled och bätte lcd skärmar klarar redan sen länge att uppdatera bilden i 100/120 Hz.Då är det själva skärmen som uppdaterar sig, ungefär som gamla crt-skärmar som man kunde skrämma upp till 100 hertz. Ingen "bildförbättringsfunktion" alltså?
Det är vägen fram till att skärmen adresseras som är det nya här, så att säga.
Postad 07 september 2016 - 20:40
Andra generationens Retina oled-skärm med Force Touch,
2× ljusstarkare (1000 cd/m2)
Ni som har koll, 1000nits i en liten oled-skärm.
Borde det inte vara möjligt till stora skärmar 2017?
Postad 09 september 2016 - 11:28
HDTVTest har skrivit kort om LG montern.
Sistnämda är ju intressant, 1080p100 vore ju julafton och funkar det med "bara" 15 Mbps så kan tv-bolagen inte gnälla så mkt om att det tar för mkt plats heller.
klart dom kan, viasat o CD kör ju sina kanaler me typ 5-10mbit VBR
dock vore det fantastiskt om vi fick 1080p100 och 2160p100
Redigerat av mrchisholm, 09 september 2016 - 11:30.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar