Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 januari 2009 - 14:01

Lamajo
  • Lamajo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har för mig att vi hade uppe det med hängningar kontra HDMI tidigare och någon som då enbart körde komponent rapporterade in samma problem med sin, så det borde inte vara HDMI interfacet :) Kanske då uppskalningen som ställer till det? som SCART'n slipper. Lamajo, när du kör SCART sätter du då också om den till SD läge (vilket också ger RGB)? vilket stänger av uppskalningen

Konstigt nog så tycker jag 1.4.1 mjukvaran har blivit mer instabil med tiden, vilket inte ska var möjligt.

Jag ändra inget i boxen, byter bara sladd på boxen och startar om den. Ska kolla vad det står att det är för instälningar i boxen när jag använder scart. Men bilden är bedrövligt dålig med scart, jämfört med HDMI. Men den startar inte om alls med scarten. Sätter jag i HDMI kabeln så räcker det med att jag snabb spolar lite och trycker på play knappen så dör boxen.

Ser i ett inlägg här att det inte hjälpte med att uppdatera tv´n. Provar ändå att göra det till helgen.

lamajo

Postad 28 januari 2009 - 15:21

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Vad tror du att den här koden gör?

"900A 006D 0000 0001 860E 0FF0". (nec protokoll device 134.14 funktion 15).

Den gör ingenting...

Postad 28 januari 2009 - 18:14

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad tror du att den här koden gör?

"900A 006D 0000 0001 860E 0FF0". (nec protokoll device 134.14 funktion 15).

Varför undrar du när det var du som skrev "Denna koden verkar vara någon typ av "reset". Boxen stänger av sig bootar om och hamnar i "standby" läge."?????

Postad 29 januari 2009 - 10:02

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Pratade med CD i går ang ny SW och de trodde feb/mars. Har fått min box utbytt 2 ggr pga den stänger av sig vid snabbspolning ca 7 ggr av 10. Trodde det skulle lösa sig med en ny box men samma problem uppstod, ringde då igen och CD förstod ingenting tills de frågade sin tekniske chef som då var medveten om problemet med progvaran 1.4.1 - bara du spolar i 4 ggr hstighet så ska det fungera får jag till svar och det ska lösa sig i nästa SW. Men inte då går det ens med 4 ggr. Hur kul är det när man tittar med fördröjning för att kunna spola ikapp under reklampausen att eden stänger av sig och man förlorar allt o kommer in i realtid.............

Samt att på de 2 sista mottagarna så går det ej att sänka ljudet med cd fjärren, samma ljud fast den står på en grön plupp eller fullt ljud på rött läge, kör med HDMI till ldc´n. Detta hade de aldrig heller hört talas om - någon av er som har samma problem ??

Ny SW i feb/mars ??...vilket JÄ**A skämt !! De kan verkligen inte prioritera detta ärende. I våras var i september...i september var det Novermber...sedan absolut senast början av 2009 och nu feb/mars.

De driver ju med oss. De vet att 1000-tals kunder ######s varje dag med denna box men skiter i stort sätt i det. Hade de vilja lösa detta så hade det redan varit fixad. Att säga att de är extra noga och att de måste testa ännu mer är ju bara för att vinna tid....

Postad 29 januari 2009 - 16:53

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Varför undrar du när det var du som skrev "Denna koden verkar vara någon typ av "reset". Boxen stänger av sig bootar om och hamnar i "standby" läge."?????

För att det var någon som sökte "diskreta" av och på, det är ett tips i all välmening. En diskret av är ju rätt användbart.
Just denna koden är en funktion som inte iaf jag har på min fjärrkontroll. Den går att använda som en "diskret av", då det inte är en "toggle kod". Den bara stänger av, men den går inte ner i "standby av", utan bootar om och hamnar i "standby av".

Postad 30 januari 2009 - 11:23

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Ny SW i feb/mars ??...vilket JÄ**A skämt !! De kan verkligen inte prioritera detta ärende. I våras var i september...i september var det Novermber...sedan absolut senast början av 2009 och nu feb/mars.

De driver ju med oss. De vet att 1000-tals kunder ######s varje dag med denna box men skiter i stort sätt i det. Hade de vilja lösa detta så hade det redan varit fixad. Att säga att de är extra noga och att de måste testa ännu mer är ju bara för att vinna tid....

Att CD inte lärde sig från första HD-boxen. Sagem kan varken göra mjukvara eller hårdvara. Första HD-boxen har fortvarande buggar kvar efter flera år. Jag är nästan 100% säkert att när nya SW kommer så kommer även den att sakna vissa finesser och ha vissa buggar kvar. Hade Sagem haft professionella programmerare så hade boxen redan varit OK, men så är det inte. Ta t.ex. radiolist buggen, den borde de ha fixat för länge sedan, för hur många boxar har de fått tillbaka p.g.a. det? Kan de inte skicka ut en bugg fix bara för dem allvarligaste felen?
Samma sak är det med ljudet från fläkten. Att de inte kan sätta upp en fläk? Hur kan min bärbara Mac dator som har fläkt och HDD vara så tyst?
Det bästa vore egentligen om vi alla skickade tillbaka våra skitboxar till CD. Jag har redan tröttnat på denna box och kör med Vantage HD8000 som är 100 gånger bättre box och har en stabil mjukvara.

Postad 30 januari 2009 - 20:22

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

För att det var någon som sökte "diskreta" av och på, det är ett tips i all välmening. En diskret av är ju rätt användbart.
Just denna koden är en funktion som inte iaf jag har på min fjärrkontroll. Den går att använda som en "diskret av", då det inte är en "toggle kod". Den bara stänger av, men den går inte ner i "standby av", utan bootar om och hamnar i "standby av".

Jag testade med min pronto, helt utan resultat! Får väl testa igen.
Hur kom du över denna kod? Kan det möjlitvis finnas fler!?

Redigerat av skaris, 30 januari 2009 - 20:24.

Postad 31 januari 2009 - 09:10

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Har länge funderat på en box men när man läser denna tråd blir man tveksam. Är boxen verkligen så dålig? Är det ingen som tycker den funkar "hyffsat" eller?Har en gammal Nokia 9902. funkar finfint men den är grymt slö.

Postad 31 januari 2009 - 09:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har länge funderat på en box men när man läser denna tråd blir man tveksam. Är boxen verkligen så dålig? Är det ingen som tycker den funkar "hyffsat" eller?Har en gammal Nokia 9902. funkar finfint men den är grymt slö.

Det är en kombination av box och vad man själv har för kringutrustning som ser ut att vara avgörande. Det finns säkert dem som aldrig har upplevt något av de problem som vi har listat i tråden och det finns de som har dagliga problem, oftast då i kombination med vilken TV man har. Har CD fortfarande kvar nöjdkund garanti så kan du alltid testa i 3månader, eller kräv att få detta pga att du inte litar på boxen, CD vill säkert ha en testkund än ingen kund alls.

Tror många mig kan konfirmera att bilden och ljudet är på topp. Själv tycker jag uppskalningen är utmärkt där andra tycker att de har sett bättre (dvs SD kanalerna skalas upp i boxen och inte i TV'n). Själv har jag inte bättre SD kanaler från någon annan box.

Då till problemen, det finns några funktionaliteter som inte fungerar som vi anser de ska, dessa finns listade i #3 inlägget och dessa går oftast att kringå. Tidigare var missljudet från fläkten det största problemet men de senaste boxarna ska inte ha detta problem så det verkar nu grönt. Kommer ihåg på den "gamla tiden" då man fick lägga kuddar över boxen för att kunna höra TV'n.

Det största problemet nu är oförklarliga hängningar som man inte kan garantera sig ifrån. När dessa kommer beror som sagt mycket på sin hemmiljö. Några har aldrig upplevt dessa andra har de varje dag. Själv så har jag någon hängning (start om) i veckan och kanske 5 ljudursynkt per vecka (stopp/start) och kanske haft 5 misslyckade inspelningar på ett år, men man ska då komma ihåg att det ändå blir kanske 20 timmar inspelning som fungerar per vecka och dessa är lika bra som "originalet". Det beror också på hur man använder boxen timeshift har en större benägenhet att hänga sig än en vanlig inspelning etc.

Som sagt så väntar vi med spänning på nästa mjukvara, det gör CD också, hade kontakt med teknikern på testavdelningen på CD i går och de har inget nytt datum för nästa utgåva, men de förutsätter att den kommer snart för Sagem har en press att till slut få fram, något som fungerar.

Redigerat av Unregistered124686ac, 31 januari 2009 - 09:42.

Postad 31 januari 2009 - 09:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Så dålig är inte boxen. Jag har en Nokia 9902 till mitt Viasatkort och när man jämför dessa så är CD-boxen definitivt bättre. Problemet med CD-boxen verkar vara att olika boxar har olika fel av någon outgrundlig anledning. Min box (tredje, de två tidigare dog 2007) hänger sig inte mer än varannan, var tredje månad och jag tappar inga inspelningar, inte heller har jag problem med min fjärrkontroll (andra, den förra dog 2007). Nu kan jag haft tur med min box, men jag skulle nog vänta in nästa mjukvaruuppgradering (kommer i mars?) innan jag fattade något beslut om inköp. Sök på QUE i detta forum så hittar du den bugglista som han sammanställt.

Postad 31 januari 2009 - 12:08

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Min hängde sig för femtioelfte gången nu, på en HD-kanal som vanligt :D

Jag börjar allvarligt fundera på om man inte ska köpa en Vantage HD8000S istället för denna.

På pappret ser det ju ut som att sagemboxen har en fördel och det är två sat och en mark, på vantage får man välja, två sat eller en sat och en mark, men det skulle man kunna leva med till förmån för snabbare EPG och lite mer stabilitet och en användbar fjärrkontroll.

Är det någon här som jämfört dessa två boxar ?

All input från hands-on-jämförelser är välkommen !

Postad 31 januari 2009 - 17:49

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Min hängde sig för femtioelfte gången nu, på en HD-kanal som vanligt :D

Jag börjar allvarligt fundera på om man inte ska köpa en Vantage HD8000S istället för denna.

På pappret ser det ju ut som att sagemboxen har en fördel och det är två sat och en mark, på vantage får man välja, två sat eller en sat och en mark, men det skulle man kunna leva med till förmån för snabbare EPG och lite mer stabilitet och en användbar fjärrkontroll.

Är det någon här som jämfört dessa två boxar ?

All input från hands-on-jämförelser är välkommen !

Konstigt att det kan variera så? Jag har max haft en hängning i månaden och då spelar jag även in något varje dag.
Senaste två veckorna har jag kört med både komponent och hdmi och haft flera hängningar. Detta har enbart hänt när jag bläddrat i inspelningsmenyn. Börjar fundera på om det är hdmi-kopplingen som ställer till det...
Körde med enbart komponent innan.

Postad 04 februari 2009 - 09:09

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Konstigt för boxen i läge stereo så borde regleringen fungera i alla fall för min med 1.4.1 mjukvara

Jag kunde reglera volymenen med CD fjärren när boxen var kopplad via hdmi till min gamla LCD, men min nya Samsung LCD så fungerar det icke. :)

Postad 04 februari 2009 - 11:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag kunde reglera volymenen med CD fjärren när boxen var kopplad via hdmi till min gamla LCD, men min nya Samsung LCD så fungerar det icke. :)

Kan bero på att Samsung har HDMI 1.3 vilket är ett känt problem att det inte lirar så bra tillsammans med denna box som väl har 1.1. Det som jag har hört om Samsung är att det ska bli bildproblem då, men det är inget som jag har sett själv.

Postad 04 februari 2009 - 12:41

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig en ny Samsung och märker inte av några problem än så länge.

Postad 04 februari 2009 - 13:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har precis köpt mig en ny Samsung och märker inte av några problem än så länge.

De borde ha fixat detta få nyare Samsung. På tidigare fanns det en uppgradering för HDMI som man kunde installera.

Postad 06 februari 2009 - 01:27

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

De borde ha fixat detta få nyare Samsung. På tidigare fanns det en uppgradering för HDMI som man kunde installera.

Med min nya Samsung A656 med den nyaste firmware som finns, och den nyaste "firmware" till Sagem boxen, så måste jag slå på Boxen INNAN jag slår på TVn, den stör ut just den signalen.

När det blir bild på Samsungen så kan man ändra kanaler och dylikt på fjärren från Sagem, lite seg är den dock, kan behövas ett lasersikte för att en tryckning ska hjälpa.

När har baguetterna från Frankrike snickrat ihop en ny "firmware"? För att ha köpt den boxen borde man bli subventionerad av CanalDigital, typ FÅ pengar för att använda den "boxen".

Postad 06 februari 2009 - 08:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Med min nya Samsung A656 med den nyaste firmware som finns, och den nyaste "firmware" till Sagem boxen, så måste jag slå på Boxen INNAN jag slår på TVn, den stör ut just den signalen.

När det blir bild på Samsungen så kan man ändra kanaler och dylikt på fjärren från Sagem, lite seg är den dock, kan behövas ett lasersikte för att en tryckning ska hjälpa.

När har baguetterna från Frankrike snickrat ihop en ny "firmware"? För att ha köpt den boxen borde man bli subventionerad av CanalDigital, typ FÅ pengar för att använda den "boxen".

Fjärren är ju både ljussvag och riktningskänslig verkar det som. Med en Logitech funkar det utmärkt.

Postad 06 februari 2009 - 13:17

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Funderar på att beställa ett paket från CD med denna box, dock blir man lite rädd att allt ska strula. Boxen har de sänkt till 1999:- finns det någon annan liknade box som har samma möjligheter men är stabilare? Får kosta mer bara det fungerar bra.

Postad 06 februari 2009 - 14:09

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Funderar på att beställa ett paket från CD med denna box, dock blir man lite rädd att allt ska strula. Boxen har de sänkt till 1999:- finns det någon annan liknade box som har samma möjligheter men är stabilare? Får kosta mer bara det fungerar bra.

Det finns många som skriver om problem här men jag har haft min i c:a 1 år och är nöjd. Kanonbild och funkar bra för det mesta. Spelar in kanske 5 - 10 program i veckan och det funkar alltid. Visst finns det lite småproblem (en del löser sig med en Logitech fjärr) och en del andra lär man sig leva med. Det finns plats för förbättringar men jämfört med mina två tidigare boxar (Nokia 9902 och en Dilog box) så funkar den riktigt bra.

Postad 06 februari 2009 - 15:26

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Jag är mycket nöjd med min box. Har haft boxen över 1,5 år och den har hängt sig 2-3 gånger. Det enda som stört mig är problem inspelning när man använder EPG'n. Den har "klippt" program i början och/eller slutet. Lösningen från CD var att ställa in boxen så att den spelar in med 5 minuters marginal för och efter programmet. Det funkar förvisso men det blir problem när man vill spela in två program som angränsar till varandra.

Jag kan verkligen rekommendera denna boxen. Har förvisso Comhems galet dåliga Humax-box som enda jämförelse och då kanske man blir nöjd med allt:D

Postad 06 februari 2009 - 20:02

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
I min favoritlista B har det smygit in en kanal som heter Lifestyle TV. Det är tröttsamt att CD bestämmer vilka kanaler jag får se på, men när de rotar i mina favoritlistor blir jag sur. Men det jobbigaste är att marksända TV6 försvinner till som tätt av någon outgrundlig anledning.

Redigerat av Huddingebo, 07 februari 2009 - 09:02.

Postad 06 februari 2009 - 21:24

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Stackare...

Postad 06 februari 2009 - 22:37

oveb
  • oveb
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Boxen är gjord av halvpackade snikelmumsare det är helt klart...

Ingen med iallafall liiite kunskap om ergonomi skulle få för sig att användaren skall ha tre olika knappar för att "backa"...

Ibland skall "backaknappen" användas, ibland "TV" och ibland samma knapp som användes för att ta sig till en meny.

Fast jag vet att det fortfarande dricks vin till lunchen i Frankrike så jag är iiiinte förvånad !

Postad 06 februari 2009 - 23:32

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Det finns många som skriver om problem här men jag har haft min i c:a 1 år och är nöjd. Kanonbild och funkar bra för det mesta. Spelar in kanske 5 - 10 program i veckan och det funkar alltid. Visst finns det lite småproblem (en del löser sig med en Logitech fjärr) och en del andra lär man sig leva med. Det finns plats för förbättringar men jämfört med mina två tidigare boxar (Nokia 9902 och en Dilog box) så funkar den riktigt bra.

Konstigt nog har min tuffat på som tåget några veckor nu. Kan det ha att göra med att de gjort någon fix på TV 4?
Har för mig att det var SD HD:4 som bråkade med boxen.

Men avråder ändå till köp om man brys sig om detta:

Att Timeshift inte avbryts av en startad inspelning.
Man ska inte behöva pluttra med info-knappen om man vill ha DolbyDigital på Canal + HD
Man vill köra 5.1 genom HDMI
Man vill ha en rätt tyst box.
Man tycker EPG är viktigt för att spela in program.

Redigerat av ruva, 08 februari 2009 - 08:58.

Postad 07 februari 2009 - 08:28

be-rol
  • be-rol
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har använt denna box sedan okt.Mjukvara 141a .Har en Samsung LE40A656.
Jag har aldrig haft några som helst problem med fjärrkontrollen.Boxen har hängt sig
5-6 gånger under denna tiden.Fungerar igen efter att man gjort den strömlös.
Inspelningar fungerar,har varit problem någon gång när jag spolat fram.
Den är tyst.Hör endast fläkten vid uppstart.Det enda som irriterar mig är ändringarna
i favorit listan.Men det har blivit bättre efter det att jag tog bort de marksända kanalerna
från den.
Kvaliten på boxarna måste ju variera nåt oerhört!!
Frågan är om ny mjukvara löser nåt för alla med problemboxar.

Postad 07 februari 2009 - 15:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kvaliten på boxarna måste ju variera nåt oerhört!!
Frågan är om ny mjukvara löser nåt för alla med problemboxar.

Jag tror nog inte det är kvalitén på boxarna som varierar så kraftigt utan små variationer på boxarna och olika hemförhållande och med en HW-SW förhållande som lever på marginalerna. Om man ser till alla möjigheter av hängningar som har hänt, så beror nog detta på en design som ligger på gränsen. Det kan alltså räcka att man har en något mer kontrast på TV'n, ja kanske t.o.m vad som visas på skärmen och vilken bit-rate just den sekvensen har. Vi var flera personer som fick samma hängning precis på samma ställe i ett House TV4HD avsnitt för ett tag sedan. Vad man spelar in och tittar på, om man kör timeshift eller inte, om man snabbspolar etc etc. Hur mycket av hårddisken man utnyttjat, mycket spelar roll. Om nästa mjukvara kan lösa detta, ja vem vet? En förhoppning är att man med ny mjukvara kan ge mera mariginaler till resucherna och att detta då ska begränsa hängningarna, vi får se.

Men som sagt det som händer det händer och det tar kanske 1min att återställa boxen efter en hängning, och boxen är bra när den fungerar, så 1995:- ska den vara värd

Postad 08 februari 2009 - 07:24

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
För att fråga om något helt annat.
Jag är ingen fan av melodifestivalen men hustrun vill se så jag tittade lite grand igår. Ljudet på SVT HD är miserabelt. De gör reklam att det sänds i 5.1 men så f-n heller. Det är bättre ljud is SD kanalen än i HD kanalen och det beror sannolikt på att det de tror är 5.1 är egentligen bara centerkanalen somläggs ut som stereo.
Fick i alla fall ingen indikation på recievern att det skulle vara en 5.1 sändning.

Skickar signalen i HDMI till TV men SPDIF till förstärkaren.

Någon ide om vad det är eller är det skit bakom spakarna och meningen är att jag skulle ha gjort som det står i ett inlägg ovan om CD HD att använda "on demand" för att hitta rätt "ljudspår"?

Förslag mottages tacksamt :D

Postad 08 februari 2009 - 08:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag är ingen fan av melodifestivalen men hustrun vill se så jag tittade lite grand igår. Ljudet på SVT HD är miserabelt. De gör reklam att det sänds i 5.1 men så f-n heller. Det är bättre ljud is SD kanalen än i HD kanalen och det beror sannolikt på att det de tror är 5.1 är egentligen bara centerkanalen somläggs ut som stereo.
Fick i alla fall ingen indikation på recievern att det skulle vara en 5.1 sändning.

Skickar signalen i HDMI till TV men SPDIF till förstärkaren.

Någon ide om vad det är eller är det skit bakom spakarna och meningen är att jag skulle ha gjort som det står i ett inlägg ovan om CD HD att använda "on demand" för att hitta rätt "ljudspår"?

Förslag mottages tacksamt :D

Såg att man tog upp dåligt ljud i dena tråd
https://www.minhembi...howtopic=225798

Postad 08 februari 2009 - 12:20

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag hade jättebra ljud på melodifestivalen i SVT HD igår (förutom att inte alla artister sjöng riktigt rent med det kan man nog inte beskylla tekniken på) och recievern indikerade 5.1. Så du får nog ta och kolla upp din anläggning. Jag skrev några inlägg här för c:a ett år sedan och klagade på SVT's 5.1 sändningar men sedan visade det sig att sladden till vänster (eller om det var höger) front högtalare hade ramlat ut och att jag kalibrerat ljudet med sladden ur... Konstigt nog lät det bra på t.ex. DVD med 5.1.

Postad 08 februari 2009 - 14:17

st220rs
  • st220rs
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag blir inte riktigt klok på om denna box klarar fler satelliter än Thor. När jag kikar i manualen som finns på CDs hemsida tycks man kunna konfigurera boxen att hantera fler LNB. Jag har en parabol med fyra LNB.
Jag ringde CD och fick mycket svävande svar - sannolikt kan den bara hantera Thor, men man vet aldrig om det kommer någon ny firmware som tillåter boxen att hantera fler satelliter...

Kan boxen idag hantera både Thor och exempelvis Astra?

Prismässigt börjar den ju hamna rätt.

Hälsningar
Anders

Postad 08 februari 2009 - 14:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej,

Jag blir inte riktigt klok på om denna box klarar fler satelliter än Thor. När jag kikar i manualen som finns på CDs hemsida tycks man kunna konfigurera boxen att hantera fler LNB. Jag har en parabol med fyra LNB.
Jag ringde CD och fick mycket svävande svar - sannolikt kan den bara hantera Thor, men man vet aldrig om det kommer någon ny firmware som tillåter boxen att hantera fler satelliter...

Kan boxen idag hantera både Thor och exempelvis Astra?

Prismässigt börjar den ju hamna rätt.

Hälsningar
Anders

Jag tror inte det, eftersom man inte kan ta emot fler kanaler på Thor än de som CD anser man ska ha, dvs att man själv inte kan titta på andra fria kanaler, än de som ligger i CD's utbud. Den tillgänliga kanallistan uppdateras vid varje start av boxen och den listan hämtas ner är bunden till CD's utbud. Fördelen är att man enkelt får uppdaterade listor nackdelen är att detta sker ganska ofta och stökar om i favoritlistor.

Postad 08 februari 2009 - 15:44

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Jag hade jättebra ljud på melodifestivalen i SVT HD igår (förutom att inte alla artister sjöng riktigt rent med det kan man nog inte beskylla tekniken på) och recievern indikerade 5.1. Så du får nog ta och kolla upp din anläggning. Jag skrev några inlägg här för c:a ett år sedan och klagade på SVT's 5.1 sändningar men sedan visade det sig att sladden till vänster (eller om det var höger) front högtalare hade ramlat ut och att jag kalibrerat ljudet med sladden ur... Konstigt nog lät det bra på t.ex. DVD med 5.1.

Kul att det fungerade hemma hos dig, att det är felkopplat här är redan kollat och så är inte fallet. Min box skickade helt enkelt inte ut 5.1 från SVT HD vid den aktuella sändningen. Alla andra kanaler ger ut fullt fungerande 5.1. Vet inte vad problemet ligger i men som sagt det är inte inkopplingen av anläggningen men tack för tipset.

Postad 08 februari 2009 - 22:47

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej,

En liten kort fråga...
Jag har idag Viasats HDD box och mitt abonnemang går ut om några veckor, har nu funderingar på att gå över till CD.
En funktion som används ofta i hushållet är EPG´n och min fråga är om inspelningen är lika smidig på denna box?
Det kommer bli ett djäkla liv i familjen om saker och ting ser eller blir besvärligt ;)

Postad 09 februari 2009 - 06:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Hej,

En liten kort fråga...
Jag har idag Viasats HDD box och mitt abonnemang går ut om några veckor, har nu funderingar på att gå över till CD.
En funktion som används ofta i hushållet är EPG´n och min fråga är om inspelningen är lika smidig på denna box?
Det kommer bli ett djäkla liv i familjen om saker och ting ser eller blir besvärligt ;)

Visst är EPG:n smidig, men sträcker sig inte mer än ett par dygn.

Postad 09 februari 2009 - 07:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Visst är EPG:n smidig, men sträcker sig inte mer än ett par dygn.

....samt att den visas slumpvis i starten. Programmen visas per kanal, så först har man en lista med kanaler och efter att ha valt en kanal så får man upp programmen för denna kanal. Dessa program visas dock inte i en följd i starten utan först kommer de två program som alltid finns nedlagrat (närmast i tid) och sedan kommer oftast det som ligger 1-2 dygn bort därefter kommer ett mellan paket i tid och sedan kommer det block som ligger närmast i tiden (som man oftast vill åt). Denna process kan ta en 5-10 sekunder. Är man inte vakan när man markerar program i EPG'n så kan man få satt inspelningsmarkeringen på fel dag (dag visas i nedkant, men det är inte alltid man tänker på detta). Jag har nog missat ett tiotal inspelningar pga detta. Det hämtas ingen EPG data för alla kanaler samtidigt utan det är kanal för kanal, så det tar dessa 5-10 sekunder per kanal man ska titta på. Om du går in på CD hemsida så kan man hämta ner manualen och där framgår hur EPG'n fungerar. Att EPG är på det sätt som den är ger dock att man har en bra info per program men att översikten och snabbhet blir lidande. EPG startar dock fort eftersom den inte ska hämta något från start jämfört med de boxar som först ska ladda ner EPG datan, så det är för och nackdelr med det. Men det som stör mest är nog att det överförs i block utan någon som helst ordning och därför ska man var glad att den inte är längre än 1-2 dagar EPG, annars hade det säkert tagit mycket längre tid innan första dygnets program hade laddats ner. Har man förstått hur EPG'n laddas ner så är den inte så krånglig att förstå sig på, men det är möjligheter till förbättringar

Postad 09 februari 2009 - 08:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kul att det fungerade hemma hos dig, att det är felkopplat här är redan kollat och så är inte fallet. Min box skickade helt enkelt inte ut 5.1 från SVT HD vid den aktuella sändningen. Alla andra kanaler ger ut fullt fungerande 5.1. Vet inte vad problemet ligger i men som sagt det är inte inkopplingen av anläggningen men tack för tipset.

Håller med att det måste vara något fel hos dig. Jag har alltid 5.1-indikation på förstärkaren när jag kör SVT HD. Har du tryckt på Setup och kollat vilket ljudspår du använder? Detta låter ju som ljudbuggen på CD+ HD...som löses genom att ange svenska som både första och andra ljudspår.

Postad 09 februari 2009 - 09:41

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Håller med att det måste vara något fel hos dig. Jag har alltid 5.1-indikation på förstärkaren när jag kör SVT HD. Har du tryckt på Setup och kollat vilket ljudspår du använder? Detta låter ju som ljudbuggen på CD+ HD...som löses genom att ange svenska som både första och andra ljudspår.

Jag har rätt inkopplat hemma och jag hade 5.0 i SVT HD men på SVT1 hade jag 5.1 enl förstärkaren.

Postad 09 februari 2009 - 13:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har rätt inkopplat hemma och jag hade 5.0 i SVT HD men på SVT1 hade jag 5.1 enl förstärkaren.

Så noga kollade jag inte, det indikerar ju ändå flerkanalsljud. ".1" innebär bara att basen sänds som en separat kanal. På min Sony-reciever brukar det stå "3/2.1" när det avses 5.1. Hur som helst så hade jag bas, så det borde inte ha varit några problem (fast jag använder inte sub-bas).

Postad 09 februari 2009 - 16:36

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Ska tillverka ett nytt chassi till boxen snart. Hade isär det häromdan o konstruktionen e ju fan ett skämt. Fläkten låg ju i stort sett löst bara och att vissa har värmeproblem e inte konstigt. Locket ligger ju nästan på disken. Och hela chassit är av plast, tro fan att det blir missljud. Så nu blir det ett lite större chassi tillverkat i aluminium. :)

Redigerat av zitzo, 09 februari 2009 - 16:36.

Postad 09 februari 2009 - 19:36

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Spännande, du måste ta ett foto på den nya boxen. :)
Finns det fler som moddat sin box?

Postad 09 februari 2009 - 21:39

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Hej,

En liten kort fråga...
Det kommer bli ett djäkla liv i familjen om saker och ting ser eller blir besvärligt :)

Vet inte om detta gäller allmänt med epg, men du kan inte lita på den vid inspelning. Filmer på C+ kan bli halva inpelat och SVT HD lägger ut program som inte finns, t ex Mästarnas Mästare.

Postad 09 februari 2009 - 21:45

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
inte lita på den???
Funkar inte EPG'n? :)

Postad 09 februari 2009 - 22:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

inte lita på den???
Funkar inte EPG'n? :)

Jo, det tycker jag nog man kan. Det problem som jag haft det var att klockan gick fel på några kanaler, då spelades halva program in, men det var under en kort tid. Annars så tycker jag nog att inspelningar har funkat bra. Sedan så är det i vissa kanler typ TV4 komedi där det verkar så att vissa program generellt börjar kanske 5minuter senare än angivet så man får inte med slutet, men det tror jag inte man kan lasta boxen för.

Postad 10 februari 2009 - 06:00

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Jo det kan så vara, men inte på anläggningen utan i min hjärna ;)
Har ju precis köpt ny HD tv och har kört några dagar utan recievern inkopplad vilket gör att boxen har varit ställd på stereo ett par dagar (HDMI problemet) annars bidde det ju inget ljud.
Glömde ställa om det till hemmabio och detta kan ju mycket väl vara problemet.

Ibland blir det lite mycket att tänka på ;) Jag får se om jag får surround på SVT HD nu. Tack för hjälpen allihop.

Postad 10 februari 2009 - 07:09

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Lita på EPG ?

Jag sitter och funderar på att byta ut Boxer mot CD, sitter idag med en Dilog 550 med navigatorn och frågan om man kan lita på EPG kan nog vara befogad.

Det är väl kanske olika sorters EPG men jag ville gnälla på den jag använder mig av, den hämtar ju ner upp till 7 dagar, och eftersom jag gillar många av Discoverys program så blir det också så att man lägger in de för inspelning så långt det är möjligt, så långt allt rätt.

MEN varför händer det ofta att det blir inspelat rätt tid och rätt kanal men det är inte rätt program som visas, borde inte programändringar som kanalerna gör även kunna ändras i EPG, ex.-vis om jag valt att spela in Mythbusters och vill kolla på det dagen efter, så står det ju också Mythbusters för den inspelningen, men istället är det något helt annat program som Discovery valt att visa vid den tidpunkten, det kanske bara är Discovery som inte lämnar ut programändringarna, eller Boxers navigator som är bra nog, eller är det bara jag som märkt av detta ?

/ J

Postad 10 februari 2009 - 07:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

borde inte programändringar som kanalerna gör även kunna ändras i EPG,

Har du kollat om EPG data ändra, vid uppdatering när programmet har kommmit närmare i tid? Jag kan tänka mig att om du sätter inspelningar upp till 1v innan så är det tid och kanal du sätter även i EPG'n inte programmet, så när EPG data ändras kanske någon dag innan???? programmet sänds så är din inspelning nu låst till en felaktig tid. För att undvika detta så skulle man ha en EPG som var kopplad till programmet istället så blev det flyttat så flyttades också den satta inspelningen, men så smart tror jag inte EPG'n har blivit (ännu). Som sagt så har vi inte det problemet med CD, eftersom vi enbart har 1-2 dygn.

En annan lustig sak är boxen's namngivning av inspelningar. Jag hade en inspelning igår som under "hela" inspelningen var angiven med rätt namn, vilket jag såg i listan, men jag stängde inte av inspelningen förrän 1min efter slutet och då ändrades namnet till det nästkommnade. Så det är det sista som angivs för inspelningen, inte det den startar med

Postad 10 februari 2009 - 07:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ska tillverka ett nytt chassi till boxen snart. Hade isär det häromdan o konstruktionen e ju fan ett skämt. Fläkten låg ju i stort sett löst bara och att vissa har värmeproblem e inte konstigt. Locket ligger ju nästan på disken. Och hela chassit är av plast, tro fan att det blir missljud. Så nu blir det ett lite större chassi tillverkat i aluminium. ;)

:D, kom att tänka på en av mina första modifieringar där jag satta in boxen i press mellan två träskivor, en sandwich av - träskiva - en skiva isolerplatta - box - delar av isolerplatta (öppningar för ventilation) - träskiva och så skruvade jag ihop detta med bultar (träskivorna var 3cm bredare än boxen och där skruvade jag ihop paketet och som med gummifötter fick utgöra dämpad fot mot TV-bänkan. Detta var ett sätt att få lite tyst på boxen utan att öppna den. Den boxen är nu utbytt och de nya boxarna är ju betydligt tystare så det var enbart ett historiskt minne ;)

Redigerat av Unregistered124686ac, 10 februari 2009 - 07:45.

Postad 10 februari 2009 - 08:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jo det kan så vara, men inte på anläggningen utan i min hjärna ;)
Har ju precis köpt ny HD tv och har kört några dagar utan recievern inkopplad vilket gör att boxen har varit ställd på stereo ett par dagar (HDMI problemet) annars bidde det ju inget ljud.
Glömde ställa om det till hemmabio och detta kan ju mycket väl vara problemet.

Ibland blir det lite mycket att tänka på ;) Jag får se om jag får surround på SVT HD nu. Tack för hjälpen allihop.

Jag kollade igår och kan konstatera att "Stormen" sändes med 5.0-ljud på SVT HD. Kunde inte jämföra med SVT1 och se om det var 5.1 där för jag hade spelat in och kollade någon timme senare. Sen är frågan hur förstärkaren tolkar signalen. Min Sony indikerar Dolby Digital EX, vilket ju är 6.1, vilket jag också får ut i mina högtalare.

EDIT: Kollade på dolby.com. EX är en digital flagga som talar om för förstärkaren att den ska avkoda den 6:e kanalen ur de befintliga sorround-kanalerna. Dvs sändningen är fortfarande 5.1, men med 6.1 "inbakat".

Redigerat av agpath, 10 februari 2009 - 08:54.

Postad 10 februari 2009 - 15:00

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Jag har haft 5.0-ljud på samtliga Hd-program på SVT HD i en vecka ungefär. På SVT:s SD-kanlal har det samtidigt varit 5.1. Nåt fel i utsändningen? Har mejlat SVT.

MVH Lundis

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.