Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2010 - 23:18

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
är det bara jag eller har bilden blivit mörkare sen senaste fw? jag har tappat dynamik i bilden !!

Postad 04 December 2010 - 00:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
är det nån som fått mörkare bild sen senaste FW?

Postad 04 December 2010 - 11:15

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

är det nån som fått mörkare bild sen senaste FW?

Jag har inte märkt någon förändring alls.

Postad 04 December 2010 - 13:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt någon förändring alls.

konstig för jag får mörkare bild sen uppdateringen det är som mörka partier blir för mörka

Postad 10 December 2010 - 10:55

Rock-Lente_2
  • Rock-Lente_2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

konstig för jag får mörkare bild sen uppdateringen det är som mörka partier blir för mörka

Jag håller med, har tappat ljusstyrka tycker jag. Jag får även 3 delad bild ibland vid uppstart av boxen. Får start om.

Postad 12 December 2010 - 10:44

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
När jag slår på boxen med fjärrkontrollen måste jag nästan alltid trycka 2ggr. Det spelar ingen roll om första trycket är långt eller kort, boxen går inte igång, men på andra trycket startar den direkt. Är det så på alla boxar? Är det någon form av standby-sleep-funktion på boxen som måste "väckas" innan boxen reagerar på kommandon?

Postad 15 December 2010 - 16:11

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

När jag slår på boxen med fjärrkontrollen måste jag nästan alltid trycka 2ggr. Det spelar ingen roll om första trycket är långt eller kort, boxen går inte igång, men på andra trycket startar den direkt. Är det så på alla boxar? Är det någon form av standby-sleep-funktion på boxen som måste "väckas" innan boxen reagerar på kommandon?

låter som ett fel

Postad 15 December 2010 - 20:18

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Samma för mej oftast, men inte alltid. Gäller bara påslagning, inget annat.

Postad 16 December 2010 - 15:29

Baboonass
  • Baboonass
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla dumburksblängare! ;)
Ny här och börjar med ett grinigt inlägg!
Har både en å en annan åsikt angående denna digitalbox. Programvaran är ynklig. Sämre än en gsm-telefon.
Jag har googlat och fått totalt radom svar i mina frågor.

Menyerna är undermåliga. Inte mycket man kan göra med boxen. "Redigera kanaler" Vadå? Det går inte ens skapa en lista och välja egen ordning på kanalerna.

USB. Är det NÅN som vet OM det ens går att kunna föra över inspelat matreal på Humax'en till en annan? För att just spara? INTE för att titta i nån annan dator, utan just spara och formatera Humax-hårddisken. Och VAD är det för format på dikarna? FAT32? Herrejösses, och detta ska vara en HD-box.

Haft min box i snart ett par år, (minns inte exakt) och det har blivit en hel del inspelat som sen raderats. och mycket har man sparat. Och det där man vill spara växer ju naturligtvis. Sen får man prioritera vad man får offra eftersom hårdisken börjar bli full. Och då vore det nice att just spara det på nån annan hårddisk. Vilket jag då inte hittat nån lösning på. Är det nån som vet så är det svaret mkt välkommet.

Story:

Tills igår så satt jag och raderade igen en massa och då får naturligtvis Humax-burken spel och hänger sig. Startar om den via strömbrytaren bakpå. Det går nån sekund sen kommer den där sega soptunnan upp igen, ytterligare nån sekund går och boxen hänger sig igen. Låter den stå. Den startar om av sig själv och gör om exakt samma procedur igen . Om och om igen.

Och vid nästa uppstart så hinner jag faktiskt gå in i menyerna och göra en "fabriksinställning". Det hänger sig och startar om. Men jag har turen att den är då nollställd. Gör mina inställningar och boxen funkar igen... trodde jag. Efter att ha stängt av den för kvällen och startar dagen efter så börjar problemet igen.

Förstår att hårddisken är knäpp. Provar en extern hårddisk oformaterad men Humax kan inte formatera den själv i FAT32. Har inga verkyg att göra detta själv. Så det får bli ett USB som är FAT-formaterad. Men DÅ kunde Humaxen formatera USB-minnet. Alltså. Den kan bara formatera en enhet som redan är formaterad i FAT...? MUPP! :D

Och det är DÅ det slår mig att man kan INTE föra över matreal ändå till USB-minnet. VAD är då poängen med USB-porten, kolla på bilder och lyssna på musik? Eller har jag fått en kallsup brännvin här?

Det slutade med att jag fick formatera hela Humax-hårddisken ändå. KUL! INTE!!!
Det måste ha vart nåt klusterknas. Borde finnas en defragmenteringfunktion i Humax'en. Jag menar. Om man håller på att spela in och raderar hela tiden så måste hårddisken blir rejält fragmenterad efter ett par års användande. Och enda lösningen är då att formatera.

Nej, ro hit med en box som man kan redigera inspelat matreal, stor hårddisk. Möjlighet att spela in direkt på en extern osv. Möjligheter att kunna spara på andra hårddiskar. Ordna kanallistor mm. Jag betalar gärna för att slippa allt tjaffs.

Med detta lagt bakom mig nu (ja det sved som f-n) så får man försöka tänka positivt.

Frågor:
Sett att det finns dom som byter ut sina diskar till större. Men jag har en fråga där.
-VAD är det störta man kan ha och som Humax'en klarar av?
-Går det ex sätta en 4TB-disk?
-Är det 3.5 eller 2.5?
-Är det nån som provat SSD? Visst SSD finns inte så stora och kostar apa. Men där finns heller inga klusterknas att tampas med. Och SSD rasar konstant i pris. Om ett år så kanske en SSD i 512GB inte är så vansinnigt dyr!

Mkt tacksam för svar!
Mvh// Baboonaas ;)

Postad 16 December 2010 - 15:53

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu tänker jag vara väldigt lat (många sidor att läsa igenom). Antagligen så kan de flesta svara mycket enkelt på min fråga.

Jag har idag en Boxer box med ständigt 14 dagars full EPG. Har blivit väldigt bortskämd med det. Nu har jag hört från en kollega att denna box har max 2-3 dagars EPG. Är det så i comhem eller är det boxen som inte klarar mer.

Finns det några workarounder för att få minst en veckas EPG?

Postad 16 December 2010 - 20:52

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Nu tänker jag vara väldigt lat (många sidor att läsa igenom). Antagligen så kan de flesta svara mycket enkelt på min fråga.

Jag har idag en Boxer box med ständigt 14 dagars full EPG. Har blivit väldigt bortskämd med det. Nu har jag hört från en kollega att denna box har max 2-3 dagars EPG. Är det så i comhem eller är det boxen som inte klarar mer.

Finns det några workarounder för att få minst en veckas EPG?

Tror det är Comhem och inte boxen. Tänk dock på att Comhems EPG skall hålla runt 200 kanaler per dag medans Boxers bara behöver 25-30 eller något sådant.

Postad 18 December 2010 - 16:02

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Även jag kan nu rapportera om ett lyckat hårddiskbyte enligt den diskussion Humaxowner och Goran99 hade för ett par trådsidor sedan.

Köpte en likadan disk som Humaxowner; dvs en Seagate Barracuda 7200,12 1TB SATA 3,0Gb/s för 545:- från Komplett. Det satt i original en Seagate 320 GB i min box från december 2008. Jag följde sedan anvisningarna från Mattisborgen73 från inlägg 15 februari 2009. Jag behövde inte byta några gummibussningar eller nånting, utan det var bara att starta upp boxen efter diskbytet, så meddelade den att den ville formatera disken, vilket man svara OK på enligt det enda alternativ som fanns. Sedan var man igång med alla inställningar av program mm orörda och kunde börja om med en helt tom hårddisk med 955 GB tillgängligt att spela in på! Härligt!

För att komma åt det inspelade mtrlet på den gamla hårddisken följde jag Goran99:s tips om en Deltaco USB/ESATA Dockning för 2,5" och 3,5" SATA-hårddiskar för 249:- från Dustin Home. Har nu flyttat över de filmer vi helst vill se. De ligger nämligen inspelade i HD-format och därmed kodade, så det går då inte att titta på dem direkt från yttre disken. Överflyttningen (via USB) tar ganska lång tid. Filmen "Precious" i HD tog nästan en timme att flytta över, men en annan enklare film tog en kvart. Men man kan se innehållsförteckningen på den yttre disken (några tryck in i menyerna) och kan ju planera för överflyttning i god tid om man vill se någon särskild inspelning...

Mycket nöjd! Och tack alla som delger sina erfarenheter på detta forum, så att jag till slut vågade göra ingreppet. Nu ska det bli en mysig jul med den nya 50" plasma-TV:n LG 50PK550N uppkopplad mot Humax-boxen!

/ Ulf

Redigerat av Unregistered7cd61031, 19 December 2010 - 11:23.

Postad 21 December 2010 - 07:35

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Någon som har problem med hackigt ljud på TV4-HD. Har provat att göra en fabriksinställning samt kopplat om ljudet på alla sätt som går. Har pratat lite med support och de skulle skicka en ny antennkabel att prova med men jag tror inte det fungerar heller. Förslag någon. Bor i Norrköpingsområdet

Postad 21 December 2010 - 09:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Någon som har problem med hackigt ljud på TV4-HD. Har provat att göra en fabriksinställning samt kopplat om ljudet på alla sätt som går. Har pratat lite med support och de skulle skicka en ny antennkabel att prova med men jag tror inte det fungerar heller. Förslag någon. Bor i Norrköpingsområdet

Många, inklusive jag, har samma problem. Det är anmält i ComHem-tråden men av någon anledning svarar ComHem på alla frågor utom den.

Postad 21 December 2010 - 09:55

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Tycker att EPG:n börjar bli helt värdelös. Den verkar behöva uppdateras hela tiden. Som det är nu måste jag nästan alltid gå till TV1000 kanalen för att kunna få se ca 4 dagar framåt uppdaterade. De borde väl kunna ha ett bättre system än det som är idag.

Postad 21 December 2010 - 10:13

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Tycker att EPG:n börjar bli helt värdelös. Den verkar behöva uppdateras hela tiden. Som det är nu måste jag nästan alltid gå till TV1000 kanalen för att kunna få se ca 4 dagar framåt uppdaterade. De borde väl kunna ha ett bättre system än det som är idag.

Jupp, den har definitivt blivit mycket sämre. Ibland försvinner allt utom närmaste timmen. Jag antar att TV1000-kanalen bara fungerar för EPG:n om man abonnerar på den?

Postad 21 December 2010 - 10:55

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det hackande ljudet på TV4 HD verkar vara just TV4´s fel. Det är alltså problem med utsändningen ifrån TV4 och inte distributörernas fel. Man kan nämligen se här på forumet att folk med både Canal Digital, Viasat och Com Hem har samma problem med just TV4 HD.

Postad 21 December 2010 - 12:52

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Jupp, den har definitivt blivit mycket sämre. Ibland försvinner allt utom närmaste timmen. Jag antar att TV1000-kanalen bara fungerar för EPG:n om man abonnerar på den?

Jo men man kan gå till den kanalen för att få EPG:n att uppdatera sig snabbare. Man går helt enkelt till Tv 1000 o väntar en stund medans EPG:n fyller på med program för de närmaste dagarna. Brukar göra det när listan är helt off o inte uppdaterar sig.

Redigerat av it2ceda, 21 December 2010 - 12:52.

Postad 21 December 2010 - 15:03

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Det hackande ljudet på TV4 HD verkar vara just TV4´s fel. Det är alltså problem med utsändningen ifrån TV4 och inte distributörernas fel. Man kan nämligen se här på forumet att folk med både Canal Digital, Viasat och Com Hem har samma problem med just TV4 HD.

Skönt att höra, då får man väl ligga lågt å se om TV4 åtgärdar problemet..........

Postad 22 December 2010 - 18:22

Baboonass
  • Baboonass
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej alla dumburksblängare! :)
Har både en å en annan åsikt angående denna digitalbox. Programvaran är ynklig. Sämre än en gsm-telefon.
Jag har googlat och fått totalt radom svar i mina frågor.

Menyerna är undermåliga. Inte mycket man kan göra med boxen. "Redigera kanaler" Vadå? Det går inte ens skapa en lista och välja egen ordning på kanalerna.

USB. Är det NÅN som vet OM det ens går att kunna föra över inspelat matreal på Humax'en till en annan? För att just spara? INTE för att titta i nån annan dator, utan just spara och formatera Humax-hårddisken. Och VAD är det för format på dikarna? FAT32? Herrejösses, och detta ska vara en HD-box.

Haft min box i snart ett par år, (minns inte exakt) och det har blivit en hel del inspelat som sen raderats. och mycket har man sparat. Och det där man vill spara växer ju naturligtvis. Sen får man prioritera vad man får offra eftersom hårdisken börjar bli full. Och då vore det nice att just spara det på nån annan hårddisk. Vilket jag då inte hittat nån lösning på. Är det nån som vet så är det svaret mkt välkommet.

Story:

Tills igår så satt jag och raderade igen en massa och då får naturligtvis Humax-burken spel och hänger sig. Startar om den via strömbrytaren bakpå. Det går nån sekund sen kommer den där sega soptunnan upp igen, ytterligare nån sekund går och boxen hänger sig igen. Låter den stå. Den startar om av sig själv och gör om exakt samma procedur igen . Om och om igen.

Och vid nästa uppstart så hinner jag faktiskt gå in i menyerna och göra en "fabriksinställning". Det hänger sig och startar om. Men jag har turen att den är då nollställd. Gör mina inställningar och boxen funkar igen... trodde jag. Efter att ha stängt av den för kvällen och startar dagen efter så börjar problemet igen.

Förstår att hårddisken är knäpp. Provar en extern hårddisk oformaterad men Humax kan inte formatera den själv i FAT32. Har inga verkyg att göra detta själv. Så det får bli ett USB som är FAT-formaterad. Men DÅ kunde Humaxen formatera USB-minnet. Alltså. Den kan bara formatera en enhet som redan är formaterad i FAT...? MUPP! :)

Och det är DÅ det slår mig att man kan INTE föra över matreal ändå till USB-minnet. VAD är då poängen med USB-porten, kolla på bilder och lyssna på musik? Eller har jag fått en kallsup brännvin här?

Det slutade med att jag fick formatera hela Humax-hårddisken ändå. KUL! INTE!!!
Det måste ha vart nåt klusterknas. Borde finnas en defragmenteringfunktion i Humax'en. Jag menar. Om man håller på att spela in och raderar hela tiden så måste hårddisken blir rejält fragmenterad efter ett par års användande. Och enda lösningen är då att formatera.

Nej, ro hit med en box som man kan redigera inspelat matreal, stor hårddisk. Möjlighet att spela in direkt på en extern osv. Möjligheter att kunna spara på andra hårddiskar. Ordna kanallistor mm. Jag betalar gärna för att slippa allt tjaffs.

Med detta lagt bakom mig nu (ja det sved som f-n) så får man försöka tänka positivt.

Frågor:
Sett att det finns dom som byter ut sina diskar till större. Men jag har en fråga där.
-VAD är det störta man kan ha och som Humax'en klarar av?
-Går det ex sätta en 4TB-disk?
-Är det 3.5 eller 2.5?
-Är det nån som provat SSD? Visst SSD finns inte så stora och kostar apa. Men där finns heller inga klusterknas att tampas med. Och SSD rasar konstant i pris. Om ett år så kanske en SSD i 512GB inte är så vansinnigt dyr!

Mkt tacksam för svar!
Mvh// Baboonaas :)

Bumpar den här då jag söker svar på mina frågor!
Tacksam för svar! ;)

Postad 22 December 2010 - 21:17

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Bumpar den här då jag söker svar på mina frågor!
Tacksam för svar! :)

Dina frågor har redan svar i tråden. Det är bara att kolla bakåt lite grand. T ex har ju jag beskrivit hur jag bytte hårddisk enligt de tips som tidigare lämnats sju inlägg upp på denna sida. Där kan man se att det handlar om en traditionell "gammaldags" 3,5"-disk om man vill uppgradera med befintliga fästen o dyl.

Anledning till att jag valde en 1TB-disk är ju att det verkar enklast och bäst (och även prismässigt fördelaktigt). För storlekar däröver får man formatera disken på speciellt sätt (som också ett par användare - minst - beskrivit). Boxen hanterar helt utan problem disk upp till 1TB om man väljer rätt disk, så därför valde jag en sådan (av rätt typ)....

Vad gäller SSD-diskar är naturligtvis boxen inte gjord för dessa, men du själv eller någon annan kunnig kan kanske testa om det går med någon form av övergång eller specialvagga eller dyl...

Ovanstående är ingenting som ComHem kan eller vill svara på, eftersom de inte stödjer att man är inne och pillar i boxen. Man får själv ansvara för konsekvenserna och söka svar (i den mån de finns) hos likasinnade kompisar, som ju finns på detta forum... Annars får man väl prova själv! Så prova du gärna SSD t ex och återkom till oss andra med svar!

/ Ulf

Postad 22 December 2010 - 23:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej alla dumburksblängare! :)
...

Jag hade visst missat det här inlägget. Kan försöka svara på några av frågorna.

USB: går bra att föra över alla inspelningar till usb-minne eller extern hårddisk för lagring. Fria kanaler (svt1, svt2, tv4 och tv6 i stort sett) går även att (oftast) spela upp från extern enhet. FAT32 funkar, tror även att ext2 eller ext3 gör det. Jag tror att du inte luskat ut hur man kopierar inspelningar bara.

Byta hårddisk är lätt. Upp till 1TB klarar boxen att formattera själv, större måste man partitionera i en dator innan. 3.5" ska det vara, men med en adapter är jag säker på att 2.5" fungerar bra. Kanske även SSD.

Det låter som att dina problem med hårddisken beror på att du satt och raderade inspelningar. Av någon anledning uppstod ett klusterfel. Det hade kanske fungerat att flytta hårddisken till en dator, tagit backup på alla inspelningar, formatterat hårddisken och sedan kopierat tillbaka inspelningarna. Det är vad jag hade provat åtminstone.

Boxen är verkligen inte perfekt (redigeringsfunktion hallå?), men den har ändå den bästa funktionaliteten jag varit med om i en digitalbox.

Postad 23 December 2010 - 02:08

Baboonass
  • Baboonass
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Aha?!

Tack så mycket för hjälpen! Ja jag var lite inne på att slå till på den största hårddisken i världen typ. Men så slog det mig att dumboxen inte klarar av för stora hårddiskar. Då får det bli en 1TB. Lär ju räcka ett bra tag!

Sen får jag gå tillbaka i den här tråden och försöka lista ut hur man flyttar filer till en extern hårddisk???
Tyckte jag bläddrade ihjäl mig i menyerna utan att hitta nån sån funktion. Men 1TB så kommer det trots allt dröja ett tag (nåt år) innan den börjar bli full. Och då kanske det har kommit ny programvara eller t o m en ny box?!

Men håll med om att programvaran i dessa boxar är undermåliga? Speciellt när man tänker på vad det finns för mobiltelefoner idag! ;)

Redigerat av Baboonass, 23 December 2010 - 02:09.

Postad 23 December 2010 - 07:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Tack så mycket för hjälpen! Ja jag var lite inne på att slå till på den största hårddisken i världen typ. Men så slog det mig att dumboxen inte klarar av för stora hårddiskar. Då får det bli en 1TB. Lär ju räcka ett bra tag!

Sen får jag gå tillbaka i den här tråden och försöka lista ut hur man flyttar filer till en extern hårddisk???
Tyckte jag bläddrade ihjäl mig i menyerna utan att hitta nån sån funktion. Men 1TB så kommer det trots allt dröja ett tag (nåt år) innan den börjar bli full. Och då kanske det har kommit ny programvara eller t o m en ny box?!

Men håll med om att programvaran i dessa boxar är undermåliga? Speciellt när man tänker på vad det finns för mobiltelefoner idag! B)

När man spelar in i HD äts även 1TB upp efter ett tag tyvärr ;)

Det finns inga menyer för att kopiera till USB, det är snabbknappar på fjärren som gäller. Du ställer dig på en inspelning, trycker opt+ på fjärren och väljer flytta. Sedan trycker du på röda knappen på fjärren (under "rec"), då får du möjlighet att välja utrustning (HDD/USB). OBS att usb-disken måste vara ansluten först, annars får du inte upp något.

edit: förtydligande

Redigerat av distortion2, 23 December 2010 - 07:58.

Postad 23 December 2010 - 17:28

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

När man spelar in i HD äts även 1TB upp efter ett tag tyvärr ;)

Det finns inga menyer för att kopiera till USB, det är snabbknappar på fjärren som gäller. Du ställer dig på en inspelning, trycker opt+ på fjärren och väljer flytta. Sedan trycker du på röda knappen på fjärren (under "rec"), då får du möjlighet att välja utrustning (HDD/USB). OBS att usb-disken måste vara ansluten först, annars får du inte upp något.

God Jul Humaxvänner.

Att byta diskar enligt mitt vis är att dra ut sata kablarna för anslutning av diskana utanför chassiet. Det har jag gjort med min Hårddiskinspelare av modell Sony HXD 870.

Det är med min metod superenkelt att byta diskar...flera 1 TBajtare.. bara att dra ut kabln ur en disk och anslut en annan.

EDIT: Hade ju faktiskt en bild på hela konstverket...2 diskar på skumt underlag på brännaren/Inspelaren..men det funkar utmärkt. Köpte den högra disken ( 1 Tb ) för 399 kr )

Bifogad fil(er)

Redigerat av Latman, 23 December 2010 - 17:37.

Postad 23 December 2010 - 18:43

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

God Jul Humaxvänner.

Att byta diskar enligt mitt vis är att dra ut sata kablarna för anslutning av diskana utanför chassiet. Det har jag gjort med min Hårddiskinspelare av modell Sony HXD 870.

Det är med min metod superenkelt att byta diskar...flera 1 TBajtare.. bara att dra ut kabln ur en disk och anslut en annan.

EDIT: Hade ju faktiskt en bild på hela konstverket...2 diskar på skumt underlag på brännaren/Inspelaren..men det funkar utmärkt. Köpte den högra disken ( 1 Tb ) för 399 kr )

Låter vettigt!

Någon som provat på en ComHem-Humax? Det behövs väl en strömförsörjningskabel (och inte bara själva SATA-kabeln) också, eller..? Finns den i burken som disken ligger i? Vad är det för burkar, Latman?

Åt det hållet får det bli nästa gång...

GOD JUL alla tipsare och frågare!

/ Ulf

Postad 23 December 2010 - 19:07

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Låter vettigt!

Någon som provat på en ComHem-Humax? Det behövs väl en strömförsörjningskabel (och inte bara själva SATA-kabeln) också, eller..? Finns den i burken som disken ligger i? Vad är det för burkar, Latman?

Åt det hållet får det bli nästa gång...

GOD JUL alla tipsare och frågare!

/ Ulf

Tjena

Strömkablarna är de samma som original, vilka jag ska förlänga när lusten infaller sig.
Har längre signalkablar som ska bytas när samma lust infaller.

Diskarna ligger i silikonhöljen inköpta på Kjell&co för 65 kr/st . Är endast skydd för
disken( Utgången modell finns bara tills lagret tar slut

Ska ge mig på Humaxen inom kort--- skaffa nytt längre kablage --- har ytterligare två diskar till den burken.

Postad 24 December 2010 - 12:39

mikaelse
  • mikaelse
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Till er som bor i radhus eller villa har COMHEM och är sugna på HD.

Köpte HD-PVR boxen utan att prata med COMHEM innan. Ganska OK funktion på HD fastän COMHEM säger att nätet ut till oss inte är uppgraderat för att fungera. Hade jag ringt dom innan så hade dom troligen bara beklagat att det inte skulle fungera. (Då hade jag nog fått tummen ur och bytt till CANAL DIGITAL istället efter 20 år som COMHEM kund.).

Jag har 6 st HD kanaler jag borde kunna ta emot med mitt abbonemang. LARGE . 5 av dem fungerar helt ok och ger kanonbild. (Svårt tillvänjande med HD-bilden...) Magiskt bra med HD-projektor på 100 tum.
TV4 HD är dock helt död. Comhem säger att det nog beror på kablaget eftersom lådan rapporterar "Svag eller ingen signal" eller liknande. Pratade med några olika på supporten.
Dom blev typ mållösa när jag sa att HD funkar "nästan" perfekt. Dvs jag har haft tur eller så är jag en av dom få som provat.....

Nu till det lite sura. Är sugen på TV1000HD. Där säger burken "ingen åtkomst" vilket torde betyda att signal finns. COMHEM säger att jag tyvärr inte kan välja till TV1000HD. erbjuds inte i fastigheter med icke uppgraderat nät. I och för sig förstår jag dom. Om mr/mrs tummen mitt i handen ringer och klagar på att det funkar "ibland" skulle det tynga ned supporten.

SENS MORAL. Är du sugen på HD och supporten säger att det inte funkar. Låna någons burk och testa .
Du kan kanske få liv i det allra mesta.

Är det någon nörd som vet om jag kan komma åt TV4 HD med en förstärkare som kranar upp dom höga frekvenserna som har svårt att ta sig fram. Är inte främmande för att köpa eller bygga förstärkare med speciell
boost av högre frekvenserna.

PS2: supporten var helt ok och dom kopplade mig till vettiga människor som visste över förväntan vad dom snackade om.

Ganska nöjd..

Postad 24 December 2010 - 14:39

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Bara en liten kommentar om kablar. Jag hade relativt dåliga värden med den vita medskickade special antenn-kabeln. Eftersom den också var lite i det kortaste laget så köpte jag en längre guldplätterad "high-end" antennkabel hos Kjell&Co. Den fungerar klart bättre för mig än comhems egna specialantennkabel. Inte heller har jag kvar det filter som skulle vara bra för spänningsfel mellan antenn och apparat - som jag uppenbarligen borde ha nytta av - som det känns iaf. :P

Jag har för mig att det var denna kabel jag köpte:
http://www.kjell.com/
> TV/video / Antenntillbehör / Antennkabel / Hi-End antennkabel / 37822

Billigt att testa, så kanske du kan fortsätta att göda comhem i 20 år till... :D
Även om comhem supporten kommer att säja att du har fel så kanske du kan se TV4HD med perfekt bild ändå, jag kan det... :)
Jag tror jag har 3 st comhem-special-antennkablar liggandes som dom skickat för att "se om det är fel på den första/...andra"... :P

Postad 24 December 2010 - 16:36

humaxowner
  • humaxowner
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Dom kör kampanjen med hdpvr boxen för 995:- igen på facebook,skynda fynda
http://www.facebook....120041911387710

Postad 25 December 2010 - 23:46

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Dom kör kampanjen med hdpvr boxen för 995:- igen på facebook,skynda fynda
http://www.facebook....120041911387710

Det är alltså Humax 1000C HD PVR dom säljer för 995:- Måste man teckna sig för något?

Postad 25 December 2010 - 23:49

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Synd att comhem har så himla usel EPG? Man kan inte själv fixa till med EPG´n på något sätt genom att ta in externa data från tex. swedb eller dagenstv?

Någon som vet hur denna box läser av EPG informationen? Det laddas väl ner till boxen på något sätt?

Postad 26 December 2010 - 15:03

Björz
  • Björz
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Synd att comhem har så himla usel EPG? Man kan inte själv fixa till med EPG´n på något sätt genom att ta in externa data från tex. swedb eller dagenstv?

Någon som vet hur denna box läser av EPG informationen? Det laddas väl ner till boxen på något sätt?

Hej!

Jag har för mig att jag läst/hört någonstans att det är på kanalplats 85 (TV1000) som EPG-information hämtas. Om man vill snabba upp hämtningen av informationen så ska man enligt uppgift ställa sig på kanalplats 85 ett tag (även om man inte har TV1000 i sitt utbud).

OBS! Jag minns inte var jag fått denna information ifrån så ni behöver inte skälla och bli arga på mig om jag har fel! Själv upplever jag faktiskt att EPG:n laddas snabbare om jag ställer mig på kanalplast 85 en stund.

God Jul!

Postad 26 December 2010 - 23:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det är alltså Humax 1000C HD PVR dom säljer för 995:- Måste man teckna sig för något?

Om du läser erbjudandet (jag vet, konstig grej att göra ;)) så står det faktiskt: "Erbjudandet gäller vid tecknande av ett Com Hem Digital-tv-abonnemang".

Tänka sig.

Redigerat av distortion2, 26 December 2010 - 23:02.

Postad 27 December 2010 - 07:43

He1ge
  • He1ge
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Läste om erbjudandet igår. Tog en sväng till Expert för att kolla om de hade erbjudandet...

-Nej, det kan inte stämma. Det låter för billigt, det måste vara någon hake angående detta, som att binda upp sig längre på en viss betalkanal. Skulle det stämma så skulle jag köpa 100st till butiken.Sa han.

Sa att jag läst om det och tackade för mig och tog en broschyr. Ringde upp kundtjänst och frågade. Jupp det stämde ;) . Tecknade mig på large paketet som går att ner gradera inom 3månader.

Hoppas bli nöjd nu när jag tagit klivet in i det digitala (precis skaffat platt tv).

Vill tacka för tipset.

Mvh H

Postad 27 December 2010 - 08:02

MKKA
  • MKKA
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Mitt 24mån går ut nu. Detta betyder nog att det kommer komma en ny box... den har ändå funnits i mer än 2år nu.

Postad 27 December 2010 - 08:34

He1ge
  • He1ge
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ja han på Comhem nämnde att en ny Samsung skulle komma, en billigare och med mindre hårddisk.

Postad 27 December 2010 - 10:41

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Ja han på Comhem nämnde att en ny Samsung skulle komma, en billigare och med mindre hårddisk.

Låter perfekt!

Då har jag den här från och med nu och byter upp mig, om den nya är bättre och när alla barnsjukdomar är borta, om ett år!

Billigare kan jag förstå men mindre hårddisk verkar ju lite dumt.

Redigerat av Brel, 27 December 2010 - 10:42.

Postad 27 December 2010 - 11:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Låter ju inte som att den kommer vara bättre än den vi har. Mindre hårddisk, låter nästan som att det inte går att spela in i HD på den.
Mindre hårddisk än 320 GB år 2011, det är ju ett skämt.

Postad 27 December 2010 - 11:21

MKKA
  • MKKA
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Låter ju inte som att den kommer vara bättre än den vi har. Mindre hårddisk, låter nästan som att det inte går att spela in i HD på den.

Tolkningsfråga... 500gb 2,5" kanske då. Undrar vad det heter mer än samsung.

Postad 27 December 2010 - 11:33

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ja, och om Samsung är sin vana trogen med hantering av hårddiskar så lär den inte gå att byta ut heller.

De CH kunder som köper den boxen kommer väl snart känna sig blåsta, precis vad comhem behöver, fler ignorerade upprörda kunder. :P

Undrar vem/vilka av stjärnskotten i ledningen som varit med och specat denna box? ;)

Redigerat av BestRip, 27 December 2010 - 11:34.

Postad 27 December 2010 - 17:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Undrar vem/vilka av stjärnskotten i ledningen som varit med och specat denna box? :)

Jag misstänker att de är nöjda med den box som finns som "high end-box". Nu har man skaffat sig en ny box som instegsmodell för de som vill ha hårddisk. Vi får se på vilka sätt den slår gamla icke-hd samsungarna P770 och P850.

Postad 27 December 2010 - 17:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Här är nya boxen: https://www.minhembi...howtopic=275223

Postad 27 December 2010 - 20:21

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Hmm, HD-PVR med 250 GB hårddisk. Då ska den vara bra billig för särskilt användbar för att spela in i HD-kvalitet blir den ju inte. Jag tenderar att ha ganska många osedda program på min disk för att sen beta av dem när tiden tillåter och då äts nog det utrymmet upp tämligen snabbt. Man kan nog hoppas på redigeringsmöjligheter dock. Det har ju den vanliga SD-PVR:en

Postad 27 December 2010 - 20:27

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Fick min box idag, dessvärre var den väldigt repig på fronten och ingen form av skyddstejp att dra bort, det är väl inte standard???!

Kändes iaf som att detta var en gammal box de fått tillbaka från nån butik eller dylikt. Är den plasten över fronten/luckan nertill xtra känslig för repor el? tänker om många ser ut så från fabriken.

Dock var det lite väl synliga repor för att man inte ska byta ut den.

EDIT: Hitta skyddsplasten :)

Redigerat av henke007, 27 December 2010 - 23:05.

Postad 27 December 2010 - 20:51

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Bara en liten kommentar om kablar. Jag hade relativt dåliga värden med den vita medskickade special antenn-kabeln. Eftersom den också var lite i det kortaste laget så köpte jag en längre guldplätterad "high-end" antennkabel hos Kjell&Co.

Jag hade jätteproblem med signalstyrka. Jag har ca 15 meter från vägguttaget till tv:n, så jag köpte Kjell och Cos bästa valfrilängd kabel, och provade med den. Resultat = mycket, mycket bättre signalstyrka, inga problem med bilden längre. Tyvärr eftersom gamla kabeln går igenom väggarna visade det sig omöjligt att dra om kabeln, så efter många timmars arbete var vi litte deppiga. Sen kom jag på en idé. Gamla väggkabeln kopplades kom bara till en vägguttag vid tv:n, och därifrån gick ComHems originalkabel till tv:n. Vi tog bort väggkabeln från vägguttaget, drog ut den längre från väggen (det gick att dra ut den ett par meter, men inte hela vägen), och kopplade den direkt till tv:n. Resultatet var inte lika dramatiskt som med Kjells kabel, men det var en stor förbättring, och nu har vi nästan aldrig hackande bild.

Slutsats: kabelkvalité spelar ganska stor roll när det gäller digitaltv.

Postad 27 December 2010 - 21:38

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Henke: är du helt 100 på att det inte sitter skyddsfolie? Den kan vara rätt svår att se nämligen, annars så är det bara att reklamera att du fått en beggad box.

Postad 27 December 2010 - 21:50

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Henke: är du helt 100 på att det inte sitter skyddsfolie? Den kan vara rätt svår att se nämligen, annars så är det bara att reklamera att du fått en beggad box.

:o faen vad den var osynlig, tack för confirmation om plasten Palle. Nu såg det lite bättre ut :blush: . Nån enstaka liten repa i plasten till luckan nertill men det syns ju knappt :o

Är mkt nöjd med bilden iaf, var gott att göra sig av med sista Scart sladden och köra HD och HDMI fullt ut till Kuron med HD DVD, BD och HDTV. :)

Postad 28 December 2010 - 01:56

Baboonass
  • Baboonass
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

När man spelar in i HD äts även 1TB upp efter ett tag tyvärr :)

Kanon! Tack :o

Postad 28 December 2010 - 09:39

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Slutsats: kabelkvalité spelar ganska stor roll när det gäller digitaltv.

Kan bara hålla med. Har en liknande historia där Kjell & Co's Clicktronic-kablar gjorde stor skillnad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.