#4101
Postad 14 January 2018 - 22:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo, men även den blir enligt rykten förvånansvärt dyr för att vara en bil i den klassen.
Rykten? Det finns ju officiella priser.
Är i nivå med konkurrenterna så det borde inte förvåna.
Mikkiz: Stämmer (och 312 för D3).
Redigerat av pacman, 14 January 2018 - 22:09.
#4102
Postad 15 January 2018 - 09:10
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Rykten? Det finns ju officiella priser.
Är i nivå med konkurrenterna så det borde inte förvåna.
Mikkiz: Stämmer (och 312 för D3).
Vart hittar du priser för XC40? Finns ju i alla fall inte med på "Bygg din Volvo".
Edit: inte på Google heller?
Redigerat av MrSpokk, 15 January 2018 - 09:31.
#4103
Postad 15 January 2018 - 09:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
#4104
Postad 15 January 2018 - 10:41
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Se där ja, dock inget officiellt från Volvos håll (frågat två olika säljare men de har inte fått informationen själva än).
#4105
Postad 15 January 2018 - 11:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Definitionsfråga vad man menar med "officiellt" möjligen; men de här priserna är uppenbarligen de som Volvo kommunicerat till press.
#4106
Postad 15 January 2018 - 16:33
Hoggeman
-
Hoggeman
-
Användare
-
-
243 inlägg
[quote name="pacman" post="4483103" timestamp="1515964046"]Rykten? Det finns ju officiella priser. Är i nivå med konkurrenterna så det borde inte förvåna. Mikkiz: Stämmer (och 312 för D3).[/quo Googla xc40 priser. Finns en sida från Teknikens värld där det står: Vid årsskiftet lanseras fler alternativ, bland annat 190-hästarsbensinaren T4 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift samt framhjulsdrivna T3 med 156 hästkrafter och 150-hästarsdieseln D3 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift. T3:ans instegspris i Kinetic-utförande landar på cirka 296 000 kronor medan D3:an med samma utrustningsnivå börjar på cirka 312 000 kronor. Båda prisuppgifterna syftar på de framhjulsdrivna varianterna.
#4107
Postad 15 January 2018 - 16:38
Hoggeman
-
Hoggeman
-
Användare
-
-
243 inlägg
[quote name="Hoggeman" post="4483250" timestamp="1516030411"][quote name="pacman" post="4483103" timestamp="1515964046"]Rykten? Det finns ju officiella priser. Är i nivå med konkurrenterna så det borde inte förvåna. Mikkiz: Stämmer (och 312 för D3).[/quo Googla xc40 priser. Finns en sida från Teknikens värld där det står: Vid årsskiftet lanseras fler alternativ, bland annat 190-hästarsbensinaren T4 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift samt framhjulsdrivna T3 med 156 hästkrafter och 150-hästarsdieseln D3 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift. T3:ans instegspris i Kinetic-utförande landar på cirka 296 000 kronor medan D3:an med samma utrustningsnivå börjar på cirka 312 000 kronor. Båda prisuppgifterna syftar på de framhjulsdrivna varianterna.[/quote] PS Såg just att det var länkat ovan. Pratade i veckan med en gammal kompis på Volvo PV marknadsavdelning. Klagade just på att Volvo blivit så fb..dyra. Han garvade och sa att tiden som folkbil mer eller mindre är förbi.. Man prioriterar andra kundgrupper nu för tiden.. Fina bilar men börjar tyvärr bli lite dyr....DS
#4108
Postad 15 January 2018 - 19:15
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Lånat hem en V90 D3 tills imorgon, förbannat fin bil, blir nog en sån.
Säljaren nämnde också att när nya V60 kommer så kan Volvo komma att höja priserna för V90...
#4109
Postad 15 January 2018 - 19:39
Hoggeman
-
Hoggeman
-
Användare
-
-
243 inlägg
V90 är ju praktisk och bra (inget dåligt val förmodligen) men S90 förb...snygg.
#4110
Postad 16 January 2018 - 15:05
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Lånat hem en V90 D3 tills imorgon, förbannat fin bil, blir nog en sån.
Säljaren nämnde också att när nya V60 kommer så kan Volvo komma att höja priserna för V90...
Nackdelen ser jag nu är att jag får välja mellan antingen manuell inkl drag, eller automat utan drag. Jag får inte in något mer i 7,5pbb.
#4111
Postad 16 January 2018 - 16:12
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Manuell och drag, om du nu inte nästan enbart kör stadskörning, sitter i bilköer
#4112
Postad 16 January 2018 - 16:20
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Oavsett bilköer så är diesel och manuell inte så upphetsande enligt mig.
Edit. Behöver du drag så är det bara att hyra. Du har ju förmånsbil 😛
Redigerat av K1M, 16 January 2018 - 16:22.
#4113
Postad 16 January 2018 - 16:23
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Manuell växel? Då cyklar jag hellre.......
#4114
Postad 16 January 2018 - 17:33
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Manuell är big no no!
Krav nummer ett för mig är automat.
#4115
Postad 16 January 2018 - 17:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Manuell är big no no!
Krav nummer ett för mig är automat.
Själv tycker jag tvärtom, automat känns pensionärs-varning och noll körglädje.
Bekvämare ja, men tråkigare ja.
Tur att smaken är delad.
#4116
Postad 16 January 2018 - 18:40
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Tog automat i min nya bil, alltid haft manuell, automat e ju bara så tråkigt, men otroligt skönt här i stockholm i alla fall. Rätt val för mig, men manuell är roligare
#4117
Postad 16 January 2018 - 18:43
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
En automat åker man i, en manuell kör man.
Allt i mitt tycke då 
Fick låna en "automat" när vi väntade på våran, bland det tråkigaste jag varit med om i bilvärlden.
Men visst fan har automaten sina fördelar, typ kökörning.
#4118
Postad 16 January 2018 - 18:52
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Är väl inte värre att köra diesel med manuell än automat? Min diesel+manuell funkar då helt utmärkt..Inte nå konstigare än min bensin+manuell.
Slökörning, stadskörning är ju automat guld.
Rolig körning, aktiv körning=manuell
#4119
Postad 16 January 2018 - 19:52
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Automat är guld i alla lägen, vill man fippla lite med spaken så får man väl lägga i ”växelläget”. Vet inte riktigt vad alla menar med aktiv körning, menar ni bana eller vad? Hur aktivt kan det bli med en D3 tänker jag. Bekvämligheten trumfar allt (personlig åsikt), framförallt i kombo med adaptiv farthållare.
Men själv hade jag inte kunnat välja mellan automat eller drag då jag använder draget alldeles för ofta och manuellt är big nono.
#4120
Postad 16 January 2018 - 20:00
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Min Mustang kommer om ett par månader med 10-växlad automat. Den är betydligt snabbare med automat än manuell,
#4121
Postad 16 January 2018 - 20:06
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Ja jag har ju inget att välja på eftersom man inte kan få in en V90 D3 Business med automat i 7,5pbb inkl vinterhjul.
Väntar på slutgiltiga offerten imorgon inkl Appe CarPlay, manuell, drag och vinterhjul.
#4122
Postad 16 January 2018 - 20:15
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Kan du inte lägga till lite själv då? Det gjorde jag när jag hade tjänstebil, för att få med det jag ville ha.
#4123
Postad 16 January 2018 - 20:27
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Ja fast offerten på en automat utan drag låg på 346 000kr (5000 över 7,5pbb).
Ska man sen ha drag blir det ytterligare 8000kr till, så det skulle innebära att jag måste hosta upp 16 papp för samma fast med automat...inkl Apple CarPlay då för 3000kr.
#4124
Postad 16 January 2018 - 20:47
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
OK, enligt tidigare info så tolkade jag det som att det var drag vs. automat det hängde på. För min egen del är manuell inte alternativ. På en modern bil med adaptiv farthållare faller dessutom hela konceptet om man ska ställa om utväxlingen själv.
Hur mycket du behöver drag vet du bara själv. Jag har det på min bil och köper nog inte en utan, men det är väldigt sällan jag använder det.
Ska du ha bilen i tre år så kanske 16 papp ändå inte är så farligt för att få det du vill ha, istället för att sitta där och sakna vissa saker i tre år.
#4125
Postad 16 January 2018 - 21:05
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Ni som säger att manuell kör man. Ni kommer växa upp. Nu pratar vi om en trött dieselspis. Lägger i ettan varvar till 1500 lägger i tvåan då är man uppe i trettio, typ . Osv. Köper lätt att manuell med sugmotor och lite mer klös är roligare. Men aldrig med en diesel, gjort det valet en gång i mitt liv . Aldrig mer.
#4126
Postad 16 January 2018 - 21:17
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Ni som säger att manuell kör man. Ni kommer växa upp. Nu pratar vi om en trött dieselspis. Lägger i ettan varvar till 1500 lägger i tvåan då är man uppe i trettio, typ . Osv. Köper lätt att manuell med sugmotor och lite mer klös är roligare. Men aldrig med en diesel, gjort det valet en gång i mitt liv . Aldrig mer.
Måste ha varit en sliten Volvo 240 diesel från början av 1980, stämmer då rakt inte in på dagens dieselmotorer.
#4127
Postad 16 January 2018 - 21:19
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Mercedes-Benz har just presenterat en ny CLS och en ny drivlina som finns i en serie modeller, AMG 53-series. Riktigt snygg bil och intressant drivlina! 
https://youtu.be/Z1yTFYK5_2c
Mer info och bilder finns här.
Nya Geländewagen ser också rätt kul ut, om man behöver en terrängbil. Själv har jag bara kört gröna, med något mer spartansk utrustning... 
#4128
Postad 16 January 2018 - 21:36
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Måste ha varit en sliten Volvo 240 diesel från början av 1980, stämmer då rakt inte in på dagens dieselmotorer.
BMW 320d 2013 184hk . Nu kör jag "samma" bil med automat och 190hk. Den förra var det sämsta jag ägt. Dum som man var förstod jag inte bättre. Var i samma tankar som vissa här, bara gubbar kör automat. Det var även min första dirselbil. Skulle inte "snålat" in 20k. Tre år av ****.
#4129
Postad 16 January 2018 - 22:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tja,körsättet med en liten diesel är ju ofta att växla innan 3k varv.
Brukar sällan ge så mycket att varva vidare.
Visst kan man dra mer på växlarna i en bensin men inte vet jag om man kör 70 på ettan innan man växlar för det.
Men för mig blir det nog helt klart automat nästa bil,och 4x4.
Dock är ju problemet att det bara finns diesel beggat.
Och jag ska inte ha diesel nästa bil.
Mitt körmönster passar nu inte alls för diesel.
Sen vettetusan om diesel är så vettigt om några år..
Verkar ju bli mer och mer hets mot diesel.
Byter man var 3e år spelar det ju kanske mindre roll men
#4130
Postad 17 January 2018 - 08:27
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Manuell växel är ju stenålder, sitta och rycka i en spak för att få rätt varvtal? Nej tack. Lite som att ha vev till fönsterhissarna eller icke servo-assisterade bromsar och styrning. Inom 10 år är den manuella lådan död och begraven.
#4131
Postad 17 January 2018 - 08:36
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Joo. Manuell låda lär istort sett vara utrotad.
Även i supersport bilar.
#4132
Postad 17 January 2018 - 08:50
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Manuell växel är ju stenålder, sitta och rycka i en spak för att få rätt varvtal? Nej tack. Lite som att ha vev till fönsterhissarna eller icke servo-assisterade bromsar och styrning. Inom 10 år är den manuella lådan död och begraven.
Så länge biltillverkarna envisas med att ta 10-20k extra för en automat så kommer nog aldrig den manuella lådan att dö ut.
Kör manuell i nuläget, hade lika gärna kunnat köra automat med.
Men samhället blir bekvämare och då måste våra maskiner vara det med, ska bli kul att läsa olycksrapporter om två år.
”Men min bakspegel lös inte, så det skulle inte vara någon bil där!”
#4133
Postad 17 January 2018 - 09:16
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Så länge biltillverkarna envisas med att ta 10-20k extra för en automat så kommer nog aldrig den manuella lådan att dö ut.
Kör manuell i nuläget, hade lika gärna kunnat köra automat med.
Men samhället blir bekvämare och då måste våra maskiner vara det med, ska bli kul att läsa olycksrapporter om två år.
”Men min bakspegel lös inte, så det skulle inte vara någon bil där!”
Precis så. Jag hade ju inget val för jag vill ha en V90 men har inte råd med automat.
#4134
Postad 17 January 2018 - 09:26
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Så länge biltillverkarna envisas med att ta 10-20k extra för en automat så kommer nog aldrig den manuella lådan att dö ut.
Kör manuell i nuläget, hade lika gärna kunnat köra automat med.
Men samhället blir bekvämare och då måste våra maskiner vara det med, ska bli kul att läsa olycksrapporter om två år.
”Men min bakspegel lös inte, så det skulle inte vara någon bil där!”
2016 slog nybilsförsäljningen över till att automat är vanligare än manuell så fortsätter trenden kommer manuell bli mer ovanligt. Trenden syns även bland de som tar körkort idag, det blir allt vanligare att ta automatkort. Om den trenden också håller i sig kommer marknaden för manuell låda försvinna till slut.
#4135
Postad 17 January 2018 - 10:01
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Tror oxå det blir mer och mer automat i framtiden.
Även andrahandsvärdet på bilar med automat kommer öka...
Har själv en bil med automat(E klassen) och en med manuell (ceed)....
Varje gång man tar Mercan så är det så himla skönt å slippa veva med spaken 
Men ibland kan jag sakna min Bmw 330 med manuell låda jag hade...
Redigerat av mikkiz, 17 January 2018 - 10:03.
#4136
Postad 17 January 2018 - 11:10
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Precis så. Jag hade ju inget val för jag vill ha en V90 men har inte råd med automat.
Råd tror jag du har, det är skatteverket som säger 7,5pbb och de flesta sätter sin bilpolicy efter det.
Överskjutande belopp blir det ”lyx-tillägg” på och vissa bolags policy accepterar det.
Jag förhandlade mig till ett nettolöneavdrag för att kompesera för merkostnaden (vi har varken netto- eller bruttolöneavdrag). Detta då min Passat GTE ligger en bra bit över 7,5pbb.
#4137
Postad 17 January 2018 - 11:58
Lillvilsmyr
-
Lillvilsmyr
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Kan tipsa om att kolla in Opel insignia annars. Finns i 3 varianter, grand sport, sports tourer och country tourer
Mycket bil för pengarna och väldigt bekväm, har själv beställt en grand sport och får den i april
#4138
Postad 17 January 2018 - 12:58
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Råd tror jag du har, det är skatteverket som säger 7,5pbb och de flesta sätter sin bilpolicy efter det.
Överskjutande belopp blir det ”lyx-tillägg” på och vissa bolags policy accepterar det.
Jag förhandlade mig till ett nettolöneavdrag för att kompesera för merkostnaden (vi har varken netto- eller bruttolöneavdrag). Detta då min Passat GTE ligger en bra bit över 7,5pbb.
Jo givetvis, men det hade blivit närmare 400-500 kr extra utgift varje månad och så sugen är jag inte på automat.
#4139
Postad 17 January 2018 - 13:03
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Prioriteringar 
Jag sänker min månadskostnad med ca 700kr/månad jämfört med nuvarande Touran.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 January 2018 - 13:04.
#4140
Postad 17 January 2018 - 13:18
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
2016 slog nybilsförsäljningen över till att automat är vanligare än manuell så fortsätter trenden kommer manuell bli mer ovanligt. Trenden syns även bland de som tar körkort idag, det blir allt vanligare att ta automatkort. Om den trenden också håller i sig kommer marknaden för manuell låda försvinna till slut.
Främsta anledningen till att folk tar automatkort är för att det är mycket lättare.
Behöver du inte lära dig att växla klarar du att lära dig köra bil på någon dag bara...
#4141
Postad 17 January 2018 - 13:46
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
När man kan köra manuellt så tänker man inte på det. Det är lika krångligt som att styra eller andas. Men visst, en bra automat är ju trevligt om man har pengar över.
#4142
Postad 17 January 2018 - 22:32
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Främsta anledningen till att folk tar automatkort är för att det är mycket lättare.
Behöver du inte lära dig att växla klarar du att lära dig köra bil på någon dag bara...
Jepp så är det ju och det bidrar till att automatköpen bara kommer öka.
När man kan köra manuellt så tänker man inte på det. Det är lika krångligt som att styra eller andas. Men visst, en bra automat är ju trevligt om man har pengar över.
Har man ytterligare bekväma system i bilen så som adaptiv farthållare skulle iaf jag störa mig enormt på att behöva växla. Har ju självklart kört manuellt i många år innan jag köpte mina första automat och kommer aldrig gå tillbaka. För mig personligen handlar det inte om att ha pengar över, jag skulle inte köpa en bil utan så ser det inte som ett tillägg utan en del av grundpriset. Samma med 4x4, skulle inte köpa en bil utan det heller.
#4143
Postad 18 January 2018 - 06:33
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Jag kör väldigt blandat mellan automat och manuell låda. Min uppfattning är att Manuell låda är roligare att köra medans automat är bekvämare att köra. Nu har jag två manuella själv men min vardags bil hade jag gärna haft automat på medans min andra bil vill jag absolut inte bli av med min manuella låda på alt automat med paddlar men det är inte riktigt samma sak... Jag tror som de flesta att automat kommer ta över i en ännu starkare grad för varje år.
#4144
Postad 18 January 2018 - 13:00
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ni som säger att manuell är så mycket roligare att köra, har ni supersportbilar och kör på bana då menar ni? eller varför skulle det vara så extremt kul att köra manuell med en helt vanlig standardbil i trafiken?
Kör själv manuell (ingen supersportbil) men tycker det är skittråkigt att växla hela tiden.
#4145
Postad 18 January 2018 - 13:08
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Smaken är som baken nu är min V90 beställd i alla fall, med manuell låda! Måtte det ändå bli maj månad nu...
#4146
Postad 18 January 2018 - 13:11
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag håller med om att det inte är ett dugg roligt att växla, men det stör mig inte. På min sportbil har jag en jättebra automatlåda samt paddlar på ratten. Det skulle aldrig falla mig in att växla med paddlarna. Skall jag göra några kvicka omkörningar så trycker jag på sportknappen och lådan växlar extra snabbt och håller lite lägre växlar.
#4147
Postad 18 January 2018 - 13:29
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Ja, så har jag i min skåpvagn också, men så är det sportpaket i den. Växlingsprogram Ekonomi, Sport eller Manuellt samt paddlar på ratten. Manuellt använder jag aldrig, Sport kan jag använda om jag vill göra några snabba omkörningar. Fast med en stark motor så duger oftast Ekonomi här med.
Känns som att det här systemet är betydligt mer likt det som sitter i en F1-bil än att veva med armar och ben för att ställa om utväxlingen. Men vad vet jag, jag är ju ingen sportig förare. Jag tycker det är bättre att koppla av och bara övervaka så att systemen som reglerar, fart, avstånd m.m. fungerar som de ska. 
#4148
Postad 18 January 2018 - 13:55
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
ni som säger att manuell är så mycket roligare att köra, har ni supersportbilar och kör på bana då menar ni? eller varför skulle det vara så extremt kul att köra manuell med en helt vanlig standardbil i trafiken?
Kör själv manuell (ingen supersportbil) men tycker det är skittråkigt att växla hela tiden.
Det blir mer aktiv körning vilket gör körningen mindre tråkig i mitt tycke.
Att starta bilen och bara gasa, bromsa och svänga skulle för mig kännas tråkigt.
Har haft automater som lånebil vid service och liknande och visst är det bekvämt, men körningen blir så händelselös.
Vill jag gasa på så växlar jag ner själv, gillar inte riktigt nerväxlingen som blir när man bara rör gaspedalen lite på en automat.
Sedan nu när sambon bestämt sig för att skaffa körkort så är det ju perfekt med manuell låda, så hon lär sig köra bil på riktigt.
Vet att automaterna blir bättre och sömlösare i sina växlingar, men senaste jag körde var en Kia Niro (hybrid) och den var helt hemsk långsam och hård i växlingarna.
Edit: För att undvika onödiga diskutioner:
Jag förstår att folk väljer automat, skulle jag stå i köer varje dag med manuell hade jag nog med smällt av, men så länge bilhandlarna tar 10-20k extra så kommer det aldrig bli automat här.
Redigerat av MartinAberg, 18 January 2018 - 13:56.
#4149
Postad 18 January 2018 - 14:32
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Är man inte bilintresserad så skiter man väl i vad man kör/åker med.
JAG tycker att det är roligare att köra manuell för att man är mer aktiv i körning än en säck potatis bakom ratten.
Knepigt hur folk inte förstår att folk är olika.
Varför måste man ha en supersportbil för att uppskatta bilkörning?
#4150
Postad 18 January 2018 - 21:34
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Det blir mer aktiv körning vilket gör körningen mindre tråkig i mitt tycke.
Att starta bilen och bara gasa, bromsa och svänga skulle för mig kännas tråkigt.
Har haft automater som lånebil vid service och liknande och visst är det bekvämt, men körningen blir så händelselös.
Vill jag gasa på så växlar jag ner själv, gillar inte riktigt nerväxlingen som blir när man bara rör gaspedalen lite på en automat.
Sedan nu när sambon bestämt sig för att skaffa körkort så är det ju perfekt med manuell låda, så hon lär sig köra bil på riktigt.
Vet att automaterna blir bättre och sömlösare i sina växlingar, men senaste jag körde var en Kia Niro (hybrid) och den var helt hemsk långsam och hård i växlingarna.
Edit: För att undvika onödiga diskutioner:
Jag förstår att folk väljer automat, skulle jag stå i köer varje dag med manuell hade jag nog med smällt av, men så länge bilhandlarna tar 10-20k extra så kommer det aldrig bli automat här.
Fast dom 10-20k har du ju tillbaks när du säljer bilen.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|