Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 10 februari 2009 - 15:22
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag har haft 5.0-ljud på samtliga Hd-program på SVT HD i en vecka ungefär. På SVT:s SD-kanlal har det samtidigt varit 5.1. Nåt fel i utsändningen? Har mejlat SVT.
MVH Lundis
Det borde ju inte finnas någon bas då, men jag har inte märkt att det låter sämre. edit: Vilket man nog inte gör om det inte förekommer mycket dunder och brak. Citat från svt.se: "Den resterande siffran .1 står för en extra lågbaskanal kallad LFE kanal. I LFE kanalen sänds enbart lågbasinformation inom frekvensområdet 10 Hertz till 125 Hertz och som har höga ljudnivåer." (Att .1=LFE visste jag ju, men inte frekvensområdet för detta.)
Redigerat av agpath, 10 februari 2009 - 15:25.
Postad 11 februari 2009 - 09:32
toksmurfen
-
toksmurfen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Dum fråga kanske men vad exakt förlorar man med PCM ljudet jämnfört med AC3, är helt noob på det här med ljud.
Har nämligen en Onkyo SR-606 och en CD box, på displayen står det PCM fs när jag kör ut ljudet från CD boxen, ska man köra med en separat ljudkabel för att bättre ljud?
Postad 11 februari 2009 - 13:18
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Har ringt CD kundtjänst idag och bett dem skicka en ny box vilket de skulle göra.
Har haft min box i 14 månader nu och är i stort nöjd med den. Lite hög ljudnivå men den står bakom glas och med bra ventilation så ligger HDD på 44 grader. Men fläktvibrationerna hörs faktiskt igenom glaset!.
Nåväl, det är inte anledningen till att jag ber om ett byte. För ett tag sedan började den stänga av sig eller starta om utan anledning så jag fick då ett nytt nätaggregat att prova. Detta är nu gjort och det är likadant så nu kommer en ny box.
Hoppas jag får en ny och inte en "åtgärdad" maskin så att det blir både tystare och stabilare förhoppningsvis
HJ
Postad 11 februari 2009 - 22:50
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Dum fråga kanske men vad exakt förlorar man med PCM ljudet jämnfört med AC3, är helt noob på det här med ljud.
Har nämligen en Onkyo SR-606 och en CD box, på displayen står det PCM fs när jag kör ut ljudet från CD boxen, ska man köra med en separat ljudkabel för att bättre ljud?
Hej, är inte expert men du skall köra med hdmi-kabel mella boxen och Onkyon, köp gärna en bättre kabel än den som följer med (den är faktiskt kass) så funkar det mycket bättre, tex. när du spelar upp inspelat hd material. Men kolla också så du har boxen inställd på "Bioljud". PCM "Pulse-Code Modulation" är ett digitalt okompromerat ljud och är det bästa man kan ha (tror iaf att det är så), Onkyons dekoder kodar av denna signal till tex. 5.1 ljud. Läs mer här: http://en.wikipedia....code_modulation
Postad 11 februari 2009 - 22:59
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Klarar boxen att skicka 5.1 över HDMI?
Har för mig att den inte gör det och att man därför måste köra S/PDIF till Onkyon för ljudet samt HDMI för bilden.
/oibmeh
Postad 12 februari 2009 - 06:29
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Klarar boxen att skicka 5.1 över HDMI? Har för mig att den inte gör det och att man därför måste köra S/PDIF till Onkyon för ljudet samt HDMI för bilden.
/oibmeh
Enligt bugglista Nej och enligt mina erfarenheter Nej. Denna uppdatering har varit utlovad länge nu men det har inte hänt något ännu. Alltså måste du köra HDMI till tv och S/PDIF till förstärkaren
Postad 12 februari 2009 - 06:45
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
...PCM "Pulse-Code Modulation" är ett digitalt okompromerat ljud och är det bästa man kan ha (tror iaf att det är så), Onkyons dekoder kodar av denna signal till tex. 5.1 ljud. ...
Nej. När denna boxen skickar ut "PCM" så är det i 2 kanaler. (Det kan innehålla Dolby Surround ljud som surround-förstärkaren kan avkoda med någon variant av Dolby Prologic men är inte diskret multikanal.) Om sändningen innehåller diskret multikanal-ljud (Dolby Digital 5.1) så kan boxen, ännu så länge sägs det, bara skicka ut det via S/PDIF utgången. När ljudspåret "AC3" inte innehåller ljud i 5.1 (5.0) så är det Dolby Digital 2.0. Det kan alltså möjligen ge en viss skillnad jämfört med standard-ljudspåret men den största skillnaden är praktisk då det ljudet måste avkodas av ljudförstärkaren istället för boxen.
Postad 12 februari 2009 - 13:00
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ok, det är dags för mig att bestämma mig...
Sitter idag på Viasat med inspelningsbar box som går ut (är uppsagd) om 2-3 veckor.
Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med detta inlägg?  kanske bara en... ja kör, du kommer bli nöjd kommentar!
Viasat vet jag att det funkar, boxen har så gott som varit felfri i 2år. Men jag vill gärna se lite HD och kan numera inte vara utan HDD.
Postad 12 februari 2009 - 14:23
toksmurfen
-
toksmurfen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har precis talat med kundtjänsten på Canal Digital ang. att man bara får stereo ljud via HDMI kabel, det lät inte som om det ens kommer att komma en fix för detta problem utan dom rekomenderade bara att man kör med S/P DIF kabel.... surt sa räven
Så man får väl bita i det sura äpplet och dra en kabel till.
//D
Postad 12 februari 2009 - 14:28
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Har precis talat med kundtjänsten på Canal Digital ang. att man bara får stereo ljud via HDMI kabel, det lät inte som om det ens kommer att komma en fix för detta problem utan dom rekomenderade bara att man kör med S/P DIF kabel.... surt sa räven 
//D
Vi befinner här INTE i en värld av HD utan snarare i något slags mellanland! Jämför med att köra Blue Ray, tex. Äkta HD (1080p) och äkta HD-ljud! Vad har vi här? Jo halv HD och ett ljud som är exakt identiskt med SD-TV. Och ja, jag har blivet mer kräsen sedan jag skaffade en BD-spelare...
Postad 12 februari 2009 - 14:31
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ok, det är dags för mig att bestämma mig...
Sitter idag på Viasat med inspelningsbar box som går ut (är uppsagd) om 2-3 veckor. Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med detta inlägg? kanske bara en... ja kör, du kommer bli nöjd kommentar! Viasat vet jag att det funkar, boxen har så gott som varit felfri i 2år. Men jag vill gärna se lite HD och kan numera inte vara utan HDD.
Om du tror att någon här ska säga: "Ja, kör du kommer att bli nöjd" så misstar du dig  Om man inte har boxen redan så är det förmodligen rekommendabelt att vänta några veckor tills den nya programvaruversionen dyker upp. Under tiden kan du ju roa dig med att läsa bugglistan i början av tråden, så får du en glimt av hur vi användare av denna box har det...
Postad 12 februari 2009 - 15:55
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Är det någon som vet något om problemet/buggen med att en uppspelning avbryts när ny inspelning är klar?
Fick information att ny mjukvara skulle släppas om någon vecka så nu får man se om det blir månader som vanligt.
Börjar bli ganska irriterad av kommande fixar som inte löser de problem man önskar. Eller fixar som lovas men inte kommer.
Postad 12 februari 2009 - 15:58
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Om du tror att någon här ska säga: "Ja, kör du kommer att bli nöjd" så misstar du dig Om man inte har boxen redan så är det förmodligen rekommendabelt att vänta några veckor tills den nya programvaruversionen dyker upp. Under tiden kan du ju roa dig med att läsa bugglistan i början av tråden, så får du en glimt av hur vi användare av denna box har det... 
Ja det var väl det jag misstänkte... Måste dock bestämma mig nu eftersom jag sagt upp Viasat (gjordes redan för flera månader sedan efter ett vredesutbrott på deras kundtjänst) Så jag får väl chansa helt enkelt, de har nån kampanj där boxen kostar 1995:- just nu
Postad 12 februari 2009 - 19:55
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
//D
Hej igen, detta problem kände jag inte igen då min HK 7500 inte har hdmi så jag kör med koaxialkabel mellan HK:n och boxen och det ljudet tycker jag är helt lysande... i dessa mörka tider. Är ju igenligen ingen förlust i ljudväg eller, bara då inköp av en kabel till som du också nämner.
Postad 12 februari 2009 - 20:00
toksmurfen
-
toksmurfen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har nu kopplat in S/PDIF kabeln men min Onkyo SR-606 känner fortfarande bara av PCM ljud oavsett vilken kanal jag kör på, d.v.s. det spelar ingen roll om det är Canal + HD ( AC3 ljud )eller Kanal 5 ( Stereo ) förstärkaren säger att det är PCM fs 48kHz och ja jag har ändrat ljudinställningen i förstärkaren.
Är det någon annan som har samma problem med samma utrustning , eller har en lösning på detta eller är det så att inte alla filmer sänds i något annat än PCM ljud.
//D
Postad 12 februari 2009 - 20:16
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ja det var väl det jag misstänkte... Måste dock bestämma mig nu eftersom jag sagt upp Viasat (gjordes redan för flera månader sedan efter ett vredesutbrott på deras kundtjänst) Så jag får väl chansa helt enkelt, de har nån kampanj där boxen kostar 1995:- just nu
Trots vissa buggar så funkar den att använda och titta på varje dag så jag tror inte du ångrar dig (du känner ju till att det finns prob.) för den bild och det ljud man får levereran ingen annan box på marknaden idag (iaf. inte för detta pris). Och skaffar du dig en bättre hdmikabel så funkar det riktigt bra. Detta kan jag säga om just min box. Sedan så verkar ju det vara så att Sagem/CD är väldigt sega med att leverera buggfixar. Har nu kopplat in S/PDIF kabeln men min Onkyo SR-606 känner fortfarande bara av PCM ljud oavsett vilken kanal jag kör på, d.v.s. det spelar ingen roll om det är Canal + HD ( AC3 ljud )eller Kanal 5 ( Stereo ) förstärkaren säger att det är PCM fs 48kHz och ja jag har ändrat ljudinställningen i förstärkaren.
Är det någon annan som har samma problem med samma utrustning , eller har en lösning på detta eller är det så att inte alla filmer sänds i något annat än PCM ljud.
//D
Du måste ha missat att ställa in boxen på "hemmabio".
Postad 12 februari 2009 - 20:22
toksmurfen
-
toksmurfen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jern:
Nope, jag önskar att jag hade gjort det... har testat att gå fram och tillbaka ett par gånger men får samma resultat
//D
Postad 12 februari 2009 - 20:31
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jern: Nope, jag önskar att jag hade gjort det... har testat att gå fram och tillbaka ett par gånger men får samma resultat 
//D
Dumma frågor men har du sparat din inställning så att når du kollar i menyn så står det hemmabio och inte stereo. Har du sattet kabeln i rätt kontakt i boxen/Onkyon ställt in Onkyon rätt. Kolla om du har ljud när du tittar på Woom har du det så är nog någon inställning fel för den kanalen sänder bara digitalt... får väl tillägga "tror jag".
Postad 12 februari 2009 - 20:56
toksmurfen
-
toksmurfen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jern:
Nu äntligen funkar det!
Funkade inte att spara inställningen när jag gjorde det via fjärren, men gjorde jag inställningen direkt på själva förstärkaren genom att trycka på "Digital Input" så funkade det på en gång.... blir inte klok på det, men skit samma nu funkar det
Postad 12 februari 2009 - 21:01
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jern: Nu äntligen funkar det! Funkade inte att spara inställningen när jag gjorde det via fjärren, men gjorde jag inställningen direkt på själva förstärkaren genom att trycka på "Digital Input" så funkade det på en gång.... blir inte klok på det, men skit samma nu funkar det 
Nu kan du njuta som jag gör...
Postad 13 februari 2009 - 05:37
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Fick svar från SVT idag:
Hej Lundis
Roligt att du tittar på SVT HD. De ljudproblem du hänvisar till - att LFE-kanalen (dvs .1- kanalen i 5.1-ljudet) försvann, har att göra med vissa inkörningsproblem vi har med ett nytt tekniskt system för utsändningarna som togs i drift för ungefär ett halvår sedan. Detta problem som du påpekade bör vara åtgärdat nu, dock föreligger en viss risk att det dyker upp igen de närmsta två veckorna. Men efter den perioden så skall det vara löst.
Vi tackar för din uppmärksamhet och hoppas på att du har överensende med felet.
Funkade redan under torsdag kväll.
MVH Lundis
Postad 14 februari 2009 - 01:55
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Fick hem min box i förra veckan. Är supernöjd med bildkvaliteten samt även ljudnivån från hårddisken.
Men jag har en liten frågeställning ang inspelning via epg:n.
När jag ska starta ett inspelat program så fryses bilden efter ca 3-5 sekunder. För att jag ska få igång programmet som jag spelat in, så måste jag spola med bild fram och tillbaka några gånger. Känns problemet igen?
Postad 14 februari 2009 - 08:04
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Fick min box förra veckan. Än så länge funkar allt perfekt.
Både tyst och sval. EPG inspelningen funkar också ( även på canal+ ).
Hoppas det håller i sig..
Postad 14 februari 2009 - 18:03
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Fick hem min box i förra veckan. Är supernöjd med bildkvaliteten samt även ljudnivån från hårddisken.
Men jag har en liten frågeställning ang inspelning via epg:n.
När jag ska starta ett inspelat program så fryses bilden efter ca 3-5 sekunder. För att jag ska få igång programmet som jag spelat in, så måste jag spola med bild fram och tillbaka några gånger. Känns problemet igen?
Hej, det är ett känt problem hos CD, uppdatering som skall fixa detta skall vara på väg enligt CD. Själv har jag fixat en stor del av detta genom att inskaffat bättre hdmi-kabel. Köpte en kabel från Supra.
Postad 15 februari 2009 - 10:25
Sacken
-
Sacken
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej
Har nu haft boxen i en vecka.
En del hängningar och flera tillfällen då den inte svarat på kommandon från fjärrkontrollen har det varit, men
bildkvaliteten är jag mycket nöjd. De övriga "defekterna" kände jag till sedan tidigare tack vare forumet.
Jag har dock ett problem jag inte lyckats lösa.
Jag hade planerat att ha en HDMI-kabel ansluten till min TV som står i närheten av mottagaren. Ville sedan dra komponentkabel till min projektor som står i ett angränsande rum.
Får dock inte boxen att lägga ut någon bild på komponentutgången, och efter de tidigare inläggen i forumet borde detta fungera. Förutsättningen är att RGB är avaktiverat från Scartutgången.
Finns det något annat jag kan ha missat?
Har helt nya kablar. Har dessutom kopplat dem mellan komponent ut på mottagaren, direkt till TVn istället.
Ingen bild där heller!
Kör jag med samma kablar via Xbox eller Xbox360 fungerar det klockrent.
Har även testat med kortare kablar direkt mellan mottagare och TV (2.5m) men inte heller detta går.
Finns det något mer att pröva? Kör nu med upplösningen 1080i. Fabriksåterställning?
Postad 15 februari 2009 - 12:38
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Hej, det är ett känt problem hos CD, uppdatering som skall fixa detta skall vara på väg enligt CD. Själv har jag fixat en stor del av detta genom att inskaffat bättre hdmi-kabel. Köpte en kabel från Supra.
Ok, tackar så mycket för svaret. Uppdatering på väg enligt CD säger du? När fick du det besket? Hej
Har nu haft boxen i en vecka. En del hängningar och flera tillfällen då den inte svarat på kommandon från fjärrkontrollen har det varit, men bildkvaliteten är jag mycket nöjd. De övriga "defekterna" kände jag till sedan tidigare tack vare forumet.
Jag har dock ett problem jag inte lyckats lösa.
Jag hade planerat att ha en HDMI-kabel ansluten till min TV som står i närheten av mottagaren. Ville sedan dra komponentkabel till min projektor som står i ett angränsande rum. Får dock inte boxen att lägga ut någon bild på komponentutgången, och efter de tidigare inläggen i forumet borde detta fungera. Förutsättningen är att RGB är avaktiverat från Scartutgången. Finns det något annat jag kan ha missat?
Har helt nya kablar. Har dessutom kopplat dem mellan komponent ut på mottagaren, direkt till TVn istället. Ingen bild där heller! Kör jag med samma kablar via Xbox eller Xbox360 fungerar det klockrent.
Har även testat med kortare kablar direkt mellan mottagare och TV (2.5m) men inte heller detta går.
Finns det något mer att pröva? Kör nu med upplösningen 1080i. Fabriksåterställning?
Välj HD-utsändning nej kanske?
Postad 15 februari 2009 - 14:02
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej,
Nu blir detta lite off-topic...men
Jag ska lägga beställning idag på CD boxen, men har ett litet problem.
Jag har tyvärr bara en DVI-I ingång på min tv och där sitter idag en HDMI -> DVI (Supra) från min DVD-spelare.
Någon bra idé hur jag löser detta utan att behöva byta sladden varje gång jag ska kolla på DVD?
Postad 15 februari 2009 - 14:30
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
[quote name='Harrywill' post='2316722' date='Feb 15 2009, 14:02 ']Hej, Nu blir detta lite off-topic...men Jag ska lägga beställning idag på CD boxen, men har ett litet problem. Jag har tyvärr bara en DVI-I ingång på min tv och där sitter idag en HDMI -> DVI (Supra) från min DVD-spelare. Någon bra idé hur jag löser detta utan att behöva byta sladden varje gång jag ska kolla på DVD?[/quote] Hej, kanske funkar med en sådan här... http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2001[quote name='denoudsten' post='2316621' date='Feb 15 2009, 12:38 ']Ok, tackar så mycket för svaret. Uppdatering på väg enligt CD säger du? När fick du det besket? Fick beskedet för drygt tre veckor sedan, då skulle den komma i slutet av januari.
Redigerat av Jern, 15 februari 2009 - 14:32.
Postad 15 februari 2009 - 15:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hej,
Nu blir detta lite off-topic...men
Jag ska lägga beställning idag på CD boxen, men har ett litet problem. Jag har tyvärr bara en DVI-I ingång på min tv och där sitter idag en HDMI -> DVI (Supra) från min DVD-spelare. Någon bra idé hur jag löser detta utan att behöva byta sladden varje gång jag ska kolla på DVD?
Använd Component-utgången istället.
Postad 15 februari 2009 - 16:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag hade planerat att ha en HDMI-kabel ansluten till min TV som står i närheten av mottagaren. Ville sedan dra komponentkabel till min projektor som står i ett angränsande rum. Får dock inte boxen att lägga ut någon bild på komponentutgången, och efter de tidigare inläggen i forumet borde detta fungera. Förutsättningen är att RGB är avaktiverat från Scartutgången. Finns det något annat jag kan ha missat?
Det går i alla fall att köra komponent med HD i "på-läge", det har jag själv provat men då är RGB inaktiv till SCART. Kanske går det inte att du kör HDMI till TV samtidigt, kan vara så att TV'n handskakar med boxen och på något sätt bryter kompentutgången. Prova med en fabriksreset och se vad som fungerar med HD i läge på, (för det är väl det du vill köra. Kanske bäst att testa ett interface i taget. Jag har tyvärr bara en DVI-I ingång på min tv och där sitter idag en HDMI -> DVI (Supra) från min DVD-spelare. Någon bra idé hur jag löser detta utan att behöva byta sladden varje gång jag ska kolla på DVD?
Det finns ett antal olika HDMI-switchar för kanske en 500:- och uppåt. Man kan också använda en HEMBIO receiver med HDMI-switch om du vill satsa på något sådant, är det för en 3000:- och uppåt? Fick beskedet för drygt tre veckor sedan, då skulle den komma i slutet av januari.
Det blir i alla fall inte i Januari. CD har inte ännu fått nästa version att testa, men den lär ligga för dörren, om den kommer i nästa vecka och den skulle fungera klockrent, så borde det snabbaste man kan tänka sig var slutet av Februari, men det har vi ju trott förr
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 februari 2009 - 16:48.
Postad 15 februari 2009 - 20:25
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Använd Component-utgången istället.
Min tv är tyvärr bara begåvad med 1st DVI samt 2st Scart Men ska testa tipset om denna: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2001Någon soim testat och är i samma sits som jag själv får gärna hojta till... Tack för hjälpen
Postad 16 februari 2009 - 09:06
Unregistered32081
-
Unregistered32081
-
Rookie
-
7 inlägg
Min tv är tyvärr bara begåvad med 1st DVI samt 2st Scart Men ska testa tipset om denna: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2001
Dette er en jo en DVI splitter, men du skal vel ha en HDMI splitter, da du har utgang fra DVD og dekoder er HDMI og den andre enden av tv kabelen er HDMI? Så de finnes mange løsninger. Kan den kabelen HDMI->DVI overføre lyd?
Postad 16 februari 2009 - 09:27
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Dette er en jo en DVI splitter, men du skal vel ha en HDMI splitter, da du har utgang fra DVD og dekoder er HDMI og den andre enden av tv kabelen er HDMI? Så de finnes mange løsninger.
Kan den kabelen HDMI->DVI overføre lyd?
För min del får det bli DVD-spelare: HDMI -> DVI-splttern (HDMI -> DVI kabel) Canal Digital-box: HDMI -> DVI-splittern (HDMI -> DVI kabel) DVI splitter -> DVI ingång på TV HDMI -> DVI överför inte ljud, det tar jag optiskt Är jag tokigt på det?
Redigerat av Unregisteredfd2e4d83, 16 februari 2009 - 09:28.
Postad 16 februari 2009 - 19:06
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
För min del får det bli DVD-spelare: HDMI -> DVI-splttern (HDMI -> DVI kabel) Canal Digital-box: HDMI -> DVI-splittern (HDMI -> DVI kabel) DVI splitter -> DVI ingång på TV
HDMI -> DVI överför inte ljud, det tar jag optiskt
Är jag tokigt på det?
Visst överför HDMi och DVI ljud även scart gör det.
Postad 16 februari 2009 - 19:42
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Tyvärr inget ljud med dvi. Har man en så gammal TV och behöver växla både ljud o bild så är nog en reveiver bästa valet.
Postad 16 februari 2009 - 20:56
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
DVI bär enbart bild. Det är en kontakt för dator till bildskärm som delar bildstandard med HDMI som då även bär ljud. Fast med en lite not. Med en adapter på mig Radeon 4850HD-kort så kan jag ansluta HDMI till kortet som bara har DVI och då även få ut ljud. Detta torde dock vara något av en specialllösning och inte normalt för DVI.
Postad 18 februari 2009 - 14:08
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Uppdateringen har varit "på gång" i över 1 år nu enligt Canal Digital... Lite tråkigt med så sjukt mkt buggar i en och samma produkt och så gör dom ingenting åt det. Jo förresten varje gång man ringer in och klagar så skickar dom blixtsnabbt ut en ny box (iof lika dassig den eftersom alla har samma hårdvara och mjukvara) men man får känslan av att de bryr sig och så står man ut ett par veckor till :-) Jag har kommit till det läget nu att jag slutat bry mig och man är glad bara den klarar av att visa bild och ljud en hel kväll utan hängningar ...
Postad 18 februari 2009 - 14:18
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Fick min box förra veckan. Än så länge funkar allt perfekt. Både tyst och sval. EPG inspelningen funkar också ( även på canal+ ). Hoppas det håller i sig..
Har du din dekoder i en stereobänk med dörrar eller liknande? Anledningen till att jag frågar är att jag har min dekoder monterad på ett väggfäste under TVn och jag tror helt allvarligt att jag skulle kunna avgöra från övervåningen (dekodern är på nedervåningen) om dekodern är av eller på. Jag är inne på min tredje dekoder av samma modell nu och jag tycker att alla låter likadant dvs alldeles för mkt för att det ska vara vettigt.
Postad 19 februari 2009 - 12:17
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Fick min box förra veckan. Än så länge funkar allt perfekt. Både tyst och sval. EPG inspelningen funkar också ( även på canal+ ). Hoppas det håller i sig..
Jag gissar att du kör med scart och inte HDMI? Enligt mina egna tester så går boxen mycket bättre när man använder scart än när man kör HDMI Men då faller ju faktiskt hela vitsen med boxen.
Postad 19 februari 2009 - 15:12
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Uppdateringen har varit "på gång" i över 1 år nu enligt Canal Digital... Lite tråkigt med så sjukt mkt buggar i en och samma produkt och så gör dom ingenting åt det. Jo förresten varje gång man ringer in och klagar så skickar dom blixtsnabbt ut en ny box (iof lika dassig den eftersom alla har samma hårdvara och mjukvara) men man får känslan av att de bryr sig och så står man ut ett par veckor till :-)
Jag har kommit till det läget nu att jag slutat bry mig och man är glad bara den klarar av att visa bild och ljud en hel kväll utan hängningar ...
Har bara haft min ett par månader... synd att du inte bryr dig längre, inte skall du låta dom få vinna.
Postad 19 februari 2009 - 15:16
Jern
-
Jern
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har du din dekoder i en stereobänk med dörrar eller liknande? Anledningen till att jag frågar är att jag har min dekoder monterad på ett väggfäste under TVn och jag tror helt allvarligt att jag skulle kunna avgöra från övervåningen (dekodern är på nedervåningen) om dekodern är av eller på. Jag är inne på min tredje dekoder av samma modell nu och jag tycker att alla låter likadant dvs alldeles för mkt för att det ska vara vettigt.
Synd... jag/vi lever med vissa buggar men decodern är fan så tyst, hör den inte ens om jag är i samma rum, skumt. Har normal hörsel tror jag. Lite tur har jag...
Postad 19 februari 2009 - 15:19
Unregistered5e7b02dc
-
Unregistered5e7b02dc
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
En fundering:
Går det att få ut bild både på Scart- och HDMI-utgångarna samtidigt?
mvh Tomas
Redigerat av Unregistered5e7b02dc, 19 februari 2009 - 15:19.
Postad 19 februari 2009 - 16:45
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
En fundering: Går det att få ut bild både på Scart- och HDMI-utgångarna samtidigt?
mvh Tomas
Det går bra.
Postad 20 februari 2009 - 01:28
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Har suttit några timmar med att klippa ut videosnuttar från Discovery HD.
Dom sänder ju härliga flygfoton från diverse städer och kustlinjer i mellan de ordinarie programmen.
Jag blev inte lite arg när boxen mitt under mitt klippande stängde av sig, och sedan visade sig ha tappat all den information jag har jobbat med!!
Uppskattningsvis 3 timmars arbete förgäves pga in instabil hårddisk. UPPDATERING TACK!!
Postad 20 februari 2009 - 07:24
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har suttit några timmar med att klippa ut videosnuttar från Discovery HD.
Dom sänder ju härliga flygfoton från diverse städer och kustlinjer i mellan de ordinarie programmen.
Jag blev inte lite arg när boxen mitt under mitt klippande stängde av sig, och sedan visade sig ha tappat all den information jag har jobbat med!!
Uppskattningsvis 3 timmars arbete förgäves pga in instabil hårddisk. UPPDATERING TACK!!
Låter som bugg 16 nedan, säkrast är att inte redigera i boxen, utan ta ut materialet ur boxen istället. Tyvärr så tappar man HD kvalitén då, om man inte har den TV-PVR box som bolaget som börjar på H.... följt av en massa bokstäver som man aldrig kommer ihåg eller kan uttala. 10- Redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen. Den visas i listan men kan inte visas, är svart Åtgärd: använd inte denna redigeringsfunktion Skulle tro att detta gäller flertalet boxar 16- Vid redigering med flera klipp samt sammanslagning av 3-4 filer så försvann allt efter att lämnat inspelningslistan Åtgärd: använd inte denna redigeringsfunktion Några få har rapporterat in detta, men det är ju inte så ofta som man gör denna redigering, kan vara generellt
Postad 21 februari 2009 - 12:24
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Hauppauge heter märket Que och boxen är väll denna. Men har för mig att den bara tar in optiskt ljud så 5.1 kan man glömma.
Postad 21 februari 2009 - 15:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jo, det stämmer det är Hauppauge (vem kommer ihåg det), har för mig att det har spelats in från boxen i 5.1, tror att det finns coax till optisk konverterare som man kan använda
Postad 21 februari 2009 - 18:10
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Postad 21 februari 2009 - 19:30
Jennifer
-
Jennifer
-
Användare
-
-
148 inlägg
Vet vad jag gör för fel, men jag får inte ut 5.1 ljud på canalplus HD och Canalplus sport HD men
på alla andra HD kanaler som sänder 5.1 ljud går det bra.
Vad skall jag göra?
Postad 21 februari 2009 - 21:34
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Vet vad jag gör för fel, men jag får inte ut 5.1 ljud på canalplus HD och Canalplus sport HD men på alla andra HD kanaler som sänder 5.1 ljud går det bra.
Vad skall jag göra? 
Kanske de sände ut ljudet i Dolby Digital 2.0? Detta händer ibland. Wasgo
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|