Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2010 - 10:41

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med. Har en liknande historia där Kjell & Co's Clicktronic-kablar gjorde stor skillnad.

Kan bara instämma, det är precis min upplevelse också. Hade väldiga problem med signalstyrka med den medföljande antennkabeln, efter byte till clicktronics kablage och även en galvanisk avskiljare fick jag ut en stabil signal

Postad 28 December 2010 - 10:46

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Vad ligger ni på för signalstyrka i snitt??

Kör de flesta med den medföljande HDMI kabeln eller har ni köpt kvalle där med. Jag kör SUPRA till HD DVD och BD såklart men funderade på att skita i ännu en 400 kr kabel men kanske lika bra att köra fullt ut där med :)

Postad 28 December 2010 - 10:56

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kör de flesta med den medföljande HDMI kabeln eller har ni köpt kvalle där med. Jag kör SUPRA till HD DVD och BD såklart men funderade på att skita i ännu en 400 kr kabel men kanske lika bra att köra fullt ut där med :)

Jag använder Clicktronic hdmi men där har jag aldrig märkt någon skillnad mot medföljande hdmi-kabel. Enligt min erfarenhet är det antennkabeln som gör skillnad.

Postad 28 December 2010 - 12:03

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Kan bara instämma, det är precis min upplevelse också. Hade väldiga problem med signalstyrka med den medföljande antennkabeln, efter byte till clicktronics kablage och även en galvanisk avskiljare fick jag ut en stabil signal

Vilken galvanisk avskiljare kör du med då?

Original eller?

Börjar du med den?

Postad 28 December 2010 - 14:08

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Textremsorna på Canal + Film HD är inte så mkt HD tycker ja ser mer ut som DVD annars är bilden helt OK...

Redigerat av henke007, 28 December 2010 - 21:00.

Postad 28 December 2010 - 16:57

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Sedan kan man ju tycka att man 2011 kan begära lite mer dgara på EPG´n....som det är nu är ju ett skämt.

Postad 29 December 2010 - 13:12

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Har för det mesta runt 50% signalstyrka men alltid 100% signal"kvalitet" enligt boxen.

Om man behöver långa HDMI kablar bör det nog vara bra kvalle, är de en meter eller kortare tro jag inte det spelar ngn roll.

Postad 30 December 2010 - 14:03

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Vilken galvanisk avskiljare kör du med då?

Original eller?

Börjar du med den?

Jag kör den galvaniska avskiljaren direkt i jacket, därefter kör jag på en lite bättre antennkabel.

Ligger på en signalstyrka runt 50% och 100% signalkvalité, aldrig några problem.

Postad 30 December 2010 - 17:06

Florence Nightingale
  • Florence Nightingale
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

När man spelar in i HD äts även 1TB upp efter ett tag tyvärr ;)

Det finns inga menyer för att kopiera till USB, det är snabbknappar på fjärren som gäller. Du ställer dig på en inspelning, trycker opt+ på fjärren och väljer flytta. Sedan trycker du på röda knappen på fjärren (under "rec"), då får du möjlighet att välja utrustning (HDD/USB). OBS att usb-disken måste vara ansluten först, annars får du inte upp något.

edit: förtydligande

Jag skulle vilja köpa en extern USB hårddisk storlek helst 1TB att koppla till Humax HD PVR 1000C för kopiering av endast okodade kanaler enl ovan. Jag är klumpig och kan inte formatera själv. Kan någon tipsa mig om lämplig modell som kan köpas och bara kopplas via USBn. Om formatering nödvändig! Vilket format? Finns det ett företag där jag kan både beställa hårddisken och tjänsten att man formatterar åt mig innan leveransen! Ev pris?!?
Florence

Postad 30 December 2010 - 23:18

erikz
  • erikz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ägnat några timmar till att byta hårddisken på min box till en 1 Tb. Själva bytet är plättlätt och finns väl beskrivet på många andra ställen i tråden. Den jobbiga biten är att föra över filerna från den gamla hårddisken till den nya, det går minst sagt långsamt.

Mitt tips är att installera wubi (Windows Ubuntu Installer) om du har en stationär dator med S-ATA (om du inte redan är en linux-nörd med Ubuntu installerat, men varför läser du då här?). Wubi kör Ubuntu virtuellt och är väldigt belvämt, när du är less på det kan du avinstallera det från Windows som vilket annat program som helst. Vad är då fördelen i detta sammanhang? Jo, koppla bara in den nya och gamla hårddisken, boota Ubuntu och sen kan du kopiera filerna från den gamla till den nya, diskarna (under /media).

För att kopiera till den ny disken behöver du vara root (admin) om du förberett den i boxen. Öppna terminalen, under accessories. Gå till din nya hd genom att först backa ut till filsystemets root (cd .. ett par gånger), gå sedan tilll din nya disk (cd media, cd nydiskid, cd Video). För att kopiera från din gamla disk kör (sudo cp /media/gammaldiskid/Video/*.* .)

Om du som jag bara hade en extra S-ATA-kabel hemma kan du kopiera de filer som inte har åäö i filnamnet till din ordinarie disk (under /host). De med åäö får du kopiera till din virtuella Ubuntu disk som du väljer storlek på under installationen, max 30Gb. Det går att ändra storlek men det orkade jag inte hålla på med.

Wubi: http://www.ubuntu.co...ndows-installer

Lycka till!

Postad 31 December 2010 - 12:58

Nirre99
  • Nirre99
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag hade visst missat det här inlägget. Kan försöka svara på några av frågorna.

USB: går bra att föra över alla inspelningar till usb-minne eller extern hårddisk för lagring. Fria kanaler (svt1, svt2, tv4 och tv6 i stort sett) går även att (oftast) spela upp från extern enhet. FAT32 funkar, tror även att ext2 eller ext3 gör det. Jag tror att du inte luskat ut hur man kopierar inspelningar bara.

Byta hårddisk är lätt. Upp till 1TB klarar boxen att formattera själv, större måste man partitionera i en dator innan. 3.5" ska det vara, men med en adapter är jag säker på att 2.5" fungerar bra. Kanske även SSD.

Det låter som att dina problem med hårddisken beror på att du satt och raderade inspelningar. Av någon anledning uppstod ett klusterfel. Det hade kanske fungerat att flytta hårddisken till en dator, tagit backup på alla inspelningar, formatterat hårddisken och sedan kopierat tillbaka inspelningarna. Det är vad jag hade provat åtminstone.

Boxen är verkligen inte perfekt (redigeringsfunktion hallå?), men den har ändå den bästa funktionaliteten jag varit med om i en digitalbox.

Så om jag har förstått detta rätt, på en extern hårddisk kan jag lägga över inspelat material från hårddisken på PVR? Detta kan jag sedan spela upp på boxen direkt från den externa hårddisken? Eller måste filmen/programmet läggas tillbaka över till boxen innan uppspelning?

De okodade programmen, kan jag via den externa hårddisken spela upp dessa i min dator, utan att behöva gå via digitalboxen?

Kan jag lägga över andra filer från datorn till den externa hårddisken och spela upp dessa i tv:n genom boxen? Om ja, vilka format stöds?

Mvh

Postad 01 January 2011 - 12:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Så om jag har förstått detta rätt, på en extern hårddisk kan jag lägga över inspelat material från hårddisken på PVR? Detta kan jag sedan spela upp på boxen direkt från den externa hårddisken? Eller måste filmen/programmet läggas tillbaka över till boxen innan uppspelning?

Du kan spela upp program från de okodade kanalerna direkt från den externa hårddisken. Andra program måste kopieras tillbaka.

De okodade programmen, kan jag via den externa hårddisken spela upp dessa i min dator, utan att behöva gå via digitalboxen?

Jupp, det går bra.

Kan jag lägga över andra filer från datorn till den externa hårddisken och spela upp dessa i tv:n genom boxen? Om ja, vilka format stöds?

Hmm, det vet jag faktiskt inte. Boxen klarar av att koda av MPEG2/MPEG4 så det är möjligt att .ts-filer kodade i dessa format går att spela upp men det är inget jag provat.

Postad 01 January 2011 - 14:30

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Här är nya boxen: https://www.minhembi...howtopic=275223

undrar om denna också är en on demand box.

Postad 01 January 2011 - 19:50

Florence Nightingale
  • Florence Nightingale
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja köpa en extern USB hårddisk storlek helst 1TB att koppla till Humax HD PVR 1000C för kopiering av endast okodade kanaler enl ovan. Jag är klumpig och kan inte formatera själv. Kan någon tipsa mig om lämplig modell som kan köpas och bara kopplas via USBn. Om formatering nödvändig! Vilket format? Finns det ett företag där jag kan både beställa hårddisken och tjänsten att man formatterar åt mig innan leveransen! Ev pris?!?
Florence

Jag var lite otydlig. Jag vill kopiera okodade kanaler från HD PVR 1000C till extern USB hårddisk (storlek 1TB) utan att blanda in någon dator. Kan någon tipsa mig om lämplig extern hårddisk. Vilket format skall externa hårddisken vara formatterad i? Finns det ett företag där jag kan både beställa hårddisken och tjänsten att man formatterar åt mig innan leveransen! Ev pris?!?
Florence

Postad 03 January 2011 - 05:04

A.S.
  • A.S.
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Spoiler

Jag har en tid stört mig på att det inte är möjligt att stänga av timeshiften så att hårddisken inte tickar hela tiden. Nu tror jag att jag kommit på ett sätt: Sätt på den kanal som du vill titta på utan timeshift. Tryck "kanal framåt" och sedan direkt "kanal bakåt", så att du hamnar på samma kanal du precis var på (kanalen får inte växlas). Då "slipper" man timeshift (det går alltså inte att pausa, etc.) och boxen blir väldigt mycket tystare (om man stör sig på ljudet den avger...).

Kunde som sagt inte hitta något om denna feature/bugg tidigare i tråden.

Postad 03 January 2011 - 11:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag var lite otydlig. Jag vill kopiera okodade kanaler från HD PVR 1000C till extern USB hårddisk (storlek 1TB) utan att blanda in någon dator. Kan någon tipsa mig om lämplig extern hårddisk. Vilket format skall externa hårddisken vara formatterad i? Finns det ett företag där jag kan både beställa hårddisken och tjänsten att man formatterar åt mig innan leveransen! Ev pris?!?
Florence

Hej Florence.
Det är lite svårt att veta vad man ska ge för rekommendation till dig.

Antagligen skulle det fungera bra för dig att gå och köpa vilken extern hårddisk som helst med USB-kontakt. Vad jag vet så brukar de vara för-formatterade i filformatet FAT32 som fungerar med Humax HDPVR-1000C. Problemet är att det då endast går att spela in filmer/filer på upp till 4GB storlek så filmer i HD-kvalitet kommer inte att gå att spela in. Även vanliga filmer över 2 timmar KAN vara för stora för att få plats, jag vet inte riktig.

För att det ska gå att spela in filer som är större än 4 GB måste hårddisken formatteras om med filsystemet ext2 eller ext3 (lite osäker på vilken man ska välja) och då behöver man tillgång till Linux. Jag känner inte till något företag som kan fixa detta åt dig tyvärr, du känner ingen datorkunnig som kan hjälpa dig antar jag.

edit: Filsystemet som Windows XP, Vista och Windows 7 använder (NTFS) fungerar inte med digitalboxen. Kan vara bra att veta.

Redigerat av distortion2, 03 January 2011 - 11:06.

Postad 04 January 2011 - 22:25

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Florence

Jag köpte idag en USB-disk på 1 TB, men det var till min sat-mottagare vilken kräver FAT32 formatering. Formateringen gjorde Firman Alina systems i Uppsala för 50 kr. ( disken kostade 550 kr )Nu kanske någon undrar vad en sat-mottagare har i sammanhanget att göra ?

Mottagare är en kombi-burk för sat samt marknätet som spelar in alla okodade sat-kanaler samt marknätets utbud dvs svt1 och svt2.

Dagens inköp var en seagate på 1TB och låter prktiskt taget ingenting jämfört med den tidigare ansluna USB-disken ( Buffalo 1TB )som knattrade som f..n vid visning av bla inspelningslista.

Sedan finns ju möjlighet till inspelning av samma kanalet på min Sony DVB-T hårddisk-mottagare HXD870 med brännare. Så kanske ett införskaffande av en "markmottagare" för enklare inspelning enligt ditt önskemål är lämpligare

Postad 06 January 2011 - 23:49

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ett menyval är utgråat i huvudmenyn, Installation, dvs 3:e ikonen uppifrån. Jag ser den, men kan inte välja den. Har letat i manual, men ser inget uppenbart som ska kunna lösa det. Om någon har en idé, så fram med den!

Om det inte finns ngn smart lösning, hur återställer man boxen? Lämna utan ström en längre tid? Kommer ju inte åt fabriksåterställning, den ligger under Installations-menyn...

Fabriksåterställning respektive (ev.) "strömlös-återställning", det borde väl inte påverka inspelat material på hårddisken?

Redigerat av Unregisterede118cf15, 06 January 2011 - 23:55.

Postad 07 January 2011 - 03:26

A.S.
  • A.S.
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ett menyval är utgråat i huvudmenyn, Installation, dvs 3:e ikonen uppifrån. Jag ser den, men kan inte välja den. Har letat i manual, men ser inget uppenbart som ska kunna lösa det. Om någon har en idé, så fram med den!

Om det inte finns ngn smart lösning, hur återställer man boxen? Lämna utan ström en längre tid? Kommer ju inte åt fabriksåterställning, den ligger under Installations-menyn...

Fabriksåterställning respektive (ev.) "strömlös-återställning", det borde väl inte påverka inspelat material på hårddisken?

Det är säkert för att du hade en inspelning igång, då brukar man inte kunna komma åt "Installation".

Postad 07 January 2011 - 09:04

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Det är säkert för att du hade en inspelning igång, då brukar man inte kunna komma åt "Installation".

Hade ComHem-tekniker här igår, som fipplade med mätningar osv. Ville göra ny kanalsökning som ett steg i felsökningen. Är nog mkt troligt att det rullade en inspelning under tiden. Aldrig tänkt på att "Installation" skulle vara utgråat pga det. Tack för tipset! Funkar nu på morgonen.

Postad 08 January 2011 - 12:35

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Någon som vet något mer om den nya comhem boxen? Alltså den med HD, twin tuner. Kommer den månntro ha on demand tjänster?

Postad 09 January 2011 - 13:24

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Har nu också bytat hårddisk på min digitalbox. Det blev en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ.

Fungerar alldeles utmärkt än så länge. Verkligen ett bra köp för att få plats med 3 gånger så många inspelningar.

Använde ubuntu för att föra över de gamla inspelningarna till den nya.

Postad 10 January 2011 - 19:52

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
pairingen är tydligen avslagen på HistoryHD

Postad 10 January 2011 - 19:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Någon som vet något mer om den nya comhem boxen? Alltså den med HD, twin tuner. Kommer den månntro ha on demand tjänster?

Maila ComHem eller fråga i den för produkten ifråga avsedda tråden så tror jag att du får fler svar än om du frågar i den här tråden :)

Postad 10 January 2011 - 19:58

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Maila ComHem eller fråga i den för produkten ifråga avsedda tråden så tror jag att du får fler svar än om du frågar i den här tråden :)

Visste inte att det fanns en tråd för den nya boxen, tack

Postad 11 January 2011 - 20:55

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Har just köpt en Humax HDPVR-1000C. Hade tidigare den enklare HD1000-boxen utan PVR. Det blev ett lyft för bilden och även snabbare kanalbyten!

Mitt problem är att jag vill styra boxen med en Onkyo fjärrkontroll men hittar inga bra koder till Humax-boxen som fungerar på Onkyos fjärr. Det ska enligt Onkyo vara en femsiffrig kod. Någon som har stött på problemet?

Postad 11 January 2011 - 21:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har just köpt en Humax HDPVR-1000C. Hade tidigare den enklare HD1000-boxen utan PVR. Det blev ett lyft för bilden och även snabbare kanalbyten!

Mitt problem är att jag vill styra boxen med en Onkyo fjärrkontroll men hittar inga bra koder till Humax-boxen som fungerar på Onkyos fjärr. Det ska enligt Onkyo vara en femsiffrig kod. Någon som har stött på problemet?

sorry onkyo dosan kan inte styra boxen ;) jag sitter i samma båt som du ang detta

Postad 11 January 2011 - 23:37

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

sorry onkyo dosan kan inte styra boxen :P jag sitter i samma båt som du ang detta

säjer bara: Sony RM-VL610T... så kan du styra alla dina apparater, med bättre kontroll än den bästa vanliga fjärr du någonsin haft. ;)
(jag har 2 st VL610T och 1 st VL600T...!!!)

Postad 12 January 2011 - 00:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

säjer bara: Sony RM-VL610T... så kan du styra alla dina apparater, med bättre kontroll än den bästa vanliga fjärr du någonsin haft. ;)
(jag har 2 st VL610T och 1 st VL600T...!!!)

noop harmony fjärrarna tex denna
http://www.netonnet....0i/135896.3146/

finns självklart mycket bättre av harmony

Postad 12 January 2011 - 06:32

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Då innebär det att Humax ändrat på sina koder i PVR-boxen eftersom det fungerade utmärkt med den gamla 1000-boxen.

sorry onkyo dosan kan inte styra boxen ;) jag sitter i samma båt som du ang detta

Postad 12 January 2011 - 08:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Då innebär det att Humax ändrat på sina koder i PVR-boxen eftersom det fungerade utmärkt med den gamla 1000-boxen.

ja

Postad 16 January 2011 - 13:41

LOE2
  • LOE2
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har skummat igenom vad som hittills avhandlats i denna diskussion och känner igen många fel och brister, som aldrig blir åtgärdade. Några av mina allvarliga problem, som jag inte vet om de behandlats är följande. Jag kan nämna, att jag fått boxen bytt på garantin, utan att problemen försvunnit och att jag har en nästan ny TV av en toppmodell. Jag har uppvaktat det säljande företaget, deras supportföretag, agenten för boxen och Comhem. Jag måste säga, att kunskaperna om boxen är mycket små. Efter flera försök, har jag hittat en entusiast på Comhem, som hjälpt mig lösa de problem som förorsakas av Comhems mixtrande med signalen. Om det rådde konkurrens, skulle jag lämna tillbaka boxen och köpa en annan, men Comhem har ju monopol i sitt nät.

- Ibland i standby, vid påslagning med fjärrmanövern, är ljudet borta. Om man ställer in TV4 innan man slår av boxen tycks problemet inte uppstå (lika ofta åtminstone). Annars får man starta om boxen.

- Ibland när man slår på boxen, är ena halvan av bilden utslagen av ett fluktuerande mönster och man måste slå av och slå på igen för att bli av med problemet.

- Inspelningar har ibland störningar, t ex linjer över bilden eller flimrande partier eller "hack"

- Läppsynkfel åt "fel" håll, tycks vara en långkörare. Det varierar i förekomst över tid och med kanal

Postad 16 January 2011 - 15:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

- Ibland i standby, vid påslagning med fjärrmanövern, är ljudet borta. Om man ställer in TV4 innan man slår av boxen tycks problemet inte uppstå (lika ofta åtminstone). Annars får man starta om boxen.

Det var väldigt länge sedan jag råkade ut för detta, för mig känns det nästan som att felet är lagat.

- Ibland när man slår på boxen, är ena halvan av bilden utslagen av ett fluktuerande mönster och man måste slå av och slå på igen för att bli av med problemet.

Aldrig råkat ut för.

- Inspelningar har ibland störningar, t ex linjer över bilden eller flimrande partier eller "hack"

Detta kan hända om boxen får för mycket att göra, tex visa en kanal, spela in en annan kanal och dessutom radera en inspelning samtidigt. Då kan det bli störningar.

- Läppsynkfel åt "fel" håll, tycks vara en långkörare. Det varierar i förekomst över tid och med kanal

Har bara drabbat HD-kanaler för mig.

Postad 16 January 2011 - 15:55

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
LOE2: Har inte råkat ut för något av det som du har räknat upp..

Postad 16 January 2011 - 15:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
På måndag kommer min nya 1TB disk, kan jag lägga över mina gamla inspelningar (Tror inte jag har några i HD) på en ext HDD och sen flytta över dessa på den nya disken i boxen sen?

Redigerat av -Palle-, 16 January 2011 - 19:01.

Postad 16 January 2011 - 20:34

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

På måndag kommer min nya 1TB disk, kan jag lägga över mina gamla inspelningar (Tror inte jag har några i HD) på en ext HDD och sen flytta över dessa på den nya disken i boxen sen?

Det ska inte vara några problem. Se bara till att ha den externa hårddisken formaterad med ext3

Redigerat av weavex, 16 January 2011 - 20:34.

Postad 17 January 2011 - 13:00

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

En enkel lösning på detta problem är att köpa en USB-dockningssation och sätta den gamla hårddisken i denna och spela upp okodade inspelningar direkt härifrån. Kodade inspelningar överförs till den nya hårddisken i boxen och spelas upp från denna. På detta sätt får man totalt minne på 1,3 TB som är lättanvänt och lättillgängligt. Ett förslag på dockningsstation:

http://www.dustinhom...x?intcmp=aredir

Jag och flera andra här har den här setupen och är väldigt nöjda med den.

Postad 17 January 2011 - 15:16

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
En enkel lösning på detta problem är att köpa en USB-dockningssation och sätta den gamla hårddisken i denna och spela upp okodade inspelningar direkt härifrån.

Ja ja.. ringde nyss till Dustin och beställde två USB-dockningssationer. Det var ju kampanjpris....har faktiskt två diskar som ligger och skräpar.

Postad 18 January 2011 - 15:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jahapp, är min nya HDD paj eller?

När jag startar boxen så säger den att disken inte är formaterad, och frågar om man vill göra det. Jag väljer JA och sen står den och tugger ett par minuter innan den säger "formatering klar", men likförbannat så vill det inte funka. :)

När jag går in i menyn och väljer "hårdiskkontroll" så säger den igen att disken inte är formatterad, och väljer jag där att formatera den så startar boxen om och efter ett par minuter tuggande så säger den formatering klar igen...

Ringde till supporten på Inet och han rekomenderade att jag skulle pröva att formatera den i datorn, problemet är att jag inte har någon "riktig" dator utan en nettop, men den har ju en sån här e-sata ingång, kan jag med någon form av adapterkabel koppla in den där och pröva att formatera, eller tror ni disken är död?

Har köpt samma HDD som weavex:

Det blev en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ.

Postad 18 January 2011 - 16:04

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Vet inte om det spelar någon roll att du valt en SATA2 hårddisk eller om Samsung-diskar har speciella egenskaper. Jag valde denna: http://www.komplett....aspx?sku=478452 vilket fungerat perfekt. Detta hade ju redan en annan medlem konstaterat innan jag gjorde mitt val. Dessutom fanns i original en Seagate-disk i min box. Jag tror det är bra att gå på de rekommendation och referenser som redan finns. Att prova en ny disk är ju alltid en chansning...

/ Ulf

(se post # 4113 för vidare info)

Redigerat av Unregistered7cd61031, 18 January 2011 - 16:07.

Postad 18 January 2011 - 16:13

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Ja fast det funkade ju för weavex, det var anledningen till att jag köpte den ju.

Postad 18 January 2011 - 16:32

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ja fast det funkade ju för weavex, det var anledningen till att jag köpte den ju.

Jag hittar inte tipset från Weavex, så jag kan inte bedöma detta. Vilket nummer har inlägget?

Du kanske kan försöka PM:a honom direkt och fråga hur han gjorde och hur det funkar idag för honom...

Lycka till / Ulf

Postad 18 January 2011 - 17:29

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Vet inte om det spelar någon roll att du valt en SATA2 hårddisk eller om Samsung-diskar har speciella egenskaper. Jag valde denna: http://www.komplett....aspx?sku=478452 vilket fungerat perfekt. Detta hade ju redan en annan medlem konstaterat innan jag gjorde mitt val.

Både seagate- och samsungdisken har sata2 samt 32mb cache. (Vet att det var problem med WD-diskar med 64mb).

Jag hade en WD-disk som original i min box för övrigt.

Konstigt att det inte fungerar för dig. Jag bara stoppade i den nya och lät boxen formatera den. Sedan gjorde den någon omstart har jag för mig. Sedan gick jag in i "hårddisk kontrollen" och formaterade en gång till för att jag ville få Musik/Foto så liten som möjligt. Inga problem där.

Sedan kopplade jag den till datorn och förde över inspelningar från den gamla disken.

Postad 18 January 2011 - 17:54

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Jag hittar inte tipset från Weavex, så jag kan inte bedöma detta. Vilket nummer har inlägget?

Du kanske kan försöka PM:a honom direkt och fråga hur han gjorde och hur det funkar idag för honom...

Redan gjort ;)

weavew inlägg är fö från Jan 9 2011, kl 13:24.

Tack för svaret weavex! :)

Får pröva att låta datorn formatera den, men finns det någon sladd för detta? Har som sagt en sån där e-sata ingång på min nettop så man behöver väl något adapterkablage, kanske någon vänlig själ kan länka till ett passande?

Alternativet är ju att skicka tillbaka den, men om dom felsöker den och konstaterar att den är ok så åker man ju på att pynta transport och felsökningskostnad och det vill jag helst slippa.

Postad 18 January 2011 - 18:27

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
:) Hade skrivit ett långt inlägg så råkar jag klicka väck det.

Man får ju ha kvar hårddisken i digitalboxen så den får ström därifrån. Sedan använda sig av "eSATA till SATA"-adapter. Finns på Kjell & co.

Sedan är alternativen att testa formatera disken via windows med typ ntfs för att se att den fungerar? Kanske även göra nån typ av disk-kontroll.

Eller att testa direkt att formatera den med linux till rätt partioner som en har beskrivit här och här.

Detta är dock inget jag testat. Kanske inte ens digitalboxen vill starta upp om inte hittar hårddisken då sata-sladden är urkopplad.

Du har ingen vänlig kompis med en stationär dator?

Redigerat av weavex, 18 January 2011 - 18:35.

Postad 18 January 2011 - 18:36

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Funkar det om jag köper en sån där dockningsstation som det länkades till tidigare måntro?

Postad 18 January 2011 - 18:41

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Ja det ska det göra. Där får man ju strömförsörjning samt både USB och eSATA.

Postad 18 January 2011 - 18:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Gött, order lagd! :)

Får väl använda den gamla disken som en extern hårddisk för att motivera köpet ;)

Postad 19 January 2011 - 09:15

frim
  • frim
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Igår fick jag hem min nya HDPVR-1000c och efter inkoppling kunde jag genast konstatera att något inte stämmer, jag kan titta på gratiskanalerna (1,2,4,6 etc) men så fort jag försöker kolla på någon av de betalkanalerna får jag bara en svart bild. Tar jag ut kortet så säger den mycket riktigt att kortet saknas så den verkar ju känna av det i alla fall. Någon mer som upplevt detta problem? Är det bara att skicka tillbaka den och be om en ny/få den här reparerad.

Har testat följande:

Kortet funkar i mina andra boxar, Motorola ondemand box och Humax HDTV box.
Låta den stå strömlös i 30 sek.
Göra om sökningen efter kanaler.
Uppdatera programvaran.
Har mailat Comhem om och kollat så det inte behövs något speciellt kort till den här boxen men inte fått svar.

Mvh
Jakob

Postad 19 January 2011 - 09:32

Frelin
  • Frelin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Igår fick jag hem min nya HDPVR-1000c och efter inkoppling kunde jag genast konstatera att något inte stämmer, jag kan titta på gratiskanalerna (1,2,4,6 etc) men så fort jag försöker kolla på någon av de betalkanalerna får jag bara en svart bild. Tar jag ut kortet så säger den mycket riktigt att kortet saknas så den verkar ju känna av det i alla fall. Någon mer som upplevt detta problem? Är det bara att skicka tillbaka den och be om en ny/få den här reparerad.

Har testat följande:

Kortet funkar i mina andra boxar, Motorola ondemand box och Humax HDTV box.
Låta den stå strömlös i 30 sek.
Göra om sökningen efter kanaler.
Uppdatera programvaran.
Har mailat Comhem om och kollat så det inte behövs något speciellt kort till den här boxen men inte fått svar.

Mvh
Jakob

Hej!
Jag hade ett liknande problem i går när jag fick mitt nya kort. Problemet var att kortet inte var kopplat mot boxen. Kortet måste vara inställt att just använda med den boxen. Jag ringde till Comhem och de fixade det hela medans jag väntade i telefonen. Det tog ca 5 minuter.

MVH
Frelin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.