Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 28 April 2015 - 19:10
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det händer mkt när man kliver upp några snäpp
Du kanske kan testa detta RIAA, men med både MC och MM för 1700:- hmm. Vilka andra RIAA har du kollat på? Eller kan du pröva ett HEED men beställer med det med antingen MM eller MC ingång. Jag har ett HEED och kör min högnivå MC-Puppa på min MM ingång som också fungerar.
Mitt första RIAA kostade kring 1000:- (Vincent PHO-111) men det hade mkt brus.
Musical Fidelity har ett fint RIAA som jag blev spänd på det har display och justerbara motstånd, och vidare har det balanserade ingångar, men kostar ganska mkt också.
Redigerat av Glidtassen, 28 April 2015 - 19:28.
Postad 29 April 2015 - 13:59
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
tack för ditt svar glidtassen, fick ortofon 2m blue nålen i dag. det var ett riktigt bök med att koppla kabelkontakterna till pickupen det är så smått. det låter väldigt bra tycker jag, men jag tycker att botten av pickupen kommer så nära skivan. det är ju bara några millimeter till godo. nu är det bara eventuellt ett nytt riaasteg kvar att uppgradera med. dom riaasteg jag har kollat på är detta dynavox tpr-2, och ett thorens för 2.200, tycker det drar i väg prismässigt med heed runt 3.000 kr. har ställt nåltrycket med elektronisk nålvåg på 1,5 vet att rekommenderat nåltryck är 1,8 men då hammnar ju botten på pickupen nästan i skivan. har spelat vinyl hela kvällen, det här var verkligen ett steg upp med ortofon 2m blue.låter görgött.
Redigerat av mr richards, 29 April 2015 - 20:39.
Postad 04 May 2015 - 11:22
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
blir det bättre ljud med ett 3.000 kronors riaa tex, heed än ett riaa för typ tex dynavox tpr-2 för ca, 2.200. intresant att höra åsikter om det.
Redigerat av mr richards, 04 May 2015 - 11:24.
Postad 04 May 2015 - 17:35
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Svårt att svara på det, jag har inte hört på endera av de två. Testa dem om du har möjlighet. I viss mån får man ju vad man betalar för även om det finns undantag.
Men generellt tycker jag att man ska ta ganska stora kliv när man gör uppgraderingar. Dvs om du idag har ett riaa för 2000 SEK så tror jag inte att du vinner så mycket genom att byta till ett för 3000 SEK. Om du ska uppgradera så ta i ordentligt på en gång (givet att det finns lite balans i anläggningen i övrigt). Shoppa begagnat är mitt råd när det gäller riaa.
Postad 04 May 2015 - 17:45
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
blir det bättre ljud med ett 3.000 kronors riaa tex, heed än ett riaa för typ tex dynavox tpr-2 för ca, 2.200. intresant att höra åsikter om det.
Begagnat ger mest för pengarna. Du kan ofta hitta för runt halva nypriset och de här sakerna står bara still och tuffar på i många många år utan problem.
Postad 04 May 2015 - 17:57
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Helt omöjligt att svara på din fråga men jag skall ändå försöka hjälpa dig på traven.
Om det är mellan dessa riaa du väljer mellan så skulle jag råda dig att titta närmare på heed då dom har en helt annan byggkvalitet som borgar för mindre problem och mer njutning.
nu har jag ingen koll på vad du har för pickup mm.
För alla som går i tankar om riaa så håll koll på nätdelen som man antingen kan köpa till eller bygga själv om det inte ingår en bra från början.
Sedan måste jag sluta som nästan alltid med mitt tjöt om ifi phono riaa som är en dräpare i klassen.
Lycka till mvh Jas
Postad 04 May 2015 - 22:06
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
tack ska ni ha för svaren, riaasteget som jag har är tc-750. och som pickup har jag ortofon 2m blue, till en thorens td 240-2.
Redigerat av mr richards, 04 May 2015 - 22:30.
Postad 05 May 2015 - 08:53
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
tack ska ni ha för svaren, riaasteget som jag har är tc-750. och som pickup har jag ortofon 2m blue, till en thorens td 240-2.
Vad har du för nätdel till detta?
det verkar vara en enkel 12v dc matning med + på mittpinne så har du ett bilbatteri kan du prova att koppla det till ditt riaa så kommer du med all säkerhet att bli nöjd. Jag tror nämligen att själva korrigeringen i detta riaa är minst lika bra som mycket annat på marknaden.
Mvh Jas
Postad 05 May 2015 - 09:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Sålde min 2m Blue till en kompis.
Han har en Pro-Ject Debut 3. Eftersom han har haft en Ortofon OM5 installerad tidigare var skuvarna för korta för puppan. Vidare menar han att 2M Blue är för tung för denna tonarm, och att den inte går att ställa i våg. Tycker att det låter konstigt? Kanske kan vara att han inte fått fast puppan ordentligt på armen innan han började justera.
Verkar som om man köpt en Debut 3 så kommer den förinstallerad, och min vän fick den med OM5. Motvikten skall hålla för 5.5 gram, och 2M Blue väger runt 7gram.
Redigerat av Glidtassen, 05 May 2015 - 09:34.
Postad 05 May 2015 - 12:09
CBR
-
CBR
-
Användare
-
-
237 inlägg
2m blue funkar fint på den spelaren, körde själv med den setupen tidigare. Skruvarna som följde med till 2m blue ska funka med armen, originalskruvarna är mycket riktigt för korta. Han behöver byta ut motvikten mot denna, standardvikten är för lätt.
http://www.analogues...nterweight.html
Redigerat av CBR, 05 May 2015 - 12:11.
Postad 05 May 2015 - 13:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tack, jag har vidareförmedlat länken till honom.
Postad 06 May 2015 - 15:56
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
i dag fick jag tag på ett nytt riaa, det blev en nad pp2e. och även nya signalkablar van den hul the name. tycker det låter bra.
Postad 07 May 2015 - 06:11
Någon som har praktiskt erfarenhet av Jelcos 750 armar? Har nu köpt en 12" som ska installeras på en Denon DP80 men vill gärna få tips på fallgropar eller sånt som inte står att läsa någonstans. (Det brukar alltid vara så).
http://s230.photobuc...ain011.jpg.html
Jelco-armen ser f.ö väldigt välgjord ut men känns inte lika gedigen som t.ex Linn Ekos (som jag har på min LP12). Ljudet är huvudsaken - så det blir en intressant duell framöver!
Redigerat av 982jan, 07 May 2015 - 06:19.
Postad 07 May 2015 - 06:21
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Någon som har praktiskt erfarenhet av Jelcos 750 armar? Har nu köpt en 12" som ska installeras på en Denon DP80 men vill gärna få tips på fallgropar eller sånt som inte står att läsa någonstans. (Det brukar alltid vara så).
http://s230.photobuc...ain011.jpg.html
Jelco-armen ser f.ö väldigt välgjord ut men känns inte lika gedigen som t.ex Linn Ekos (som jag har på min LP12). Ljudet är huvudsaken - så det blir en intressant duell framöver!
Jag har en sådan 12" och jag har inte på dom åren jag ägt den hört att det skulle vara något specielt att tänka på.
Skulle det vara något så är det att armen förtjänar ett annat huvud men det är inget jag själv provat.
Lycka till mvh Johnny
Postad 07 May 2015 - 08:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
i dag fick jag tag på ett nytt riaa, det blev en nad pp2e. och även nya signalkablar van den hul the name. tycker det låter bra.
Yes det är nog ett bra instegs-riaa. Om du sedan blir biten i jakten på ett nytt riaa så rekommenderar jag HEED.
Postad 07 May 2015 - 14:11
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
jag kör så här ett tag med nad riaat, får se sen hur det blir.
Postad 07 May 2015 - 14:25
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Vad är det HEED-riia't gör "bättre"?
Har själv ett nad pp2 nu men går i uppgraderingstankar när skatteåterbäringen kommer.
Jag vill ha högre utnivå då jag (i dagsläge) måste höja avsevärt mer med vinyl som källa.
Spelar idag med en AT95e PU.
Postad 07 May 2015 - 14:37
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
jag undrar över detta också, heed-riaat måste vara nåt alldelles speciellt. ser att många verkar vara Lyriska över heed-riaa.
Postad 07 May 2015 - 14:41
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
jag undrar över detta också, heed-riaat måste vara nåt alldelles speciellt. ser att många verkar vara Lyriska över heed-riaa.
Jag kör Heed. Jag är absolut nöjd. Hade hemma ett Rega Fono (inte mini) och tyckte de lät ganska lika i min rigg. Både var dock ett större steg upp i ljud från mitt Rega fono mini jag hade sen innan. Jag tycker det ger mer att satsa pengar på nålen om man har begränsad budget. Där har jag gjort störst framsteg mellan 1000 och 3000kr. Men många bäckar små 
Postad 07 May 2015 - 20:12
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Vad som gör HEED bättre:
Jag har haft ett billigare RIAA ett Vincent PHO-111. Det är ett prisvärt RIAA, men dess brister blev synliga i jämförelse med HEED Questar.
Hade HEED hemma på besök. Direkt vid inkoppling insåg jag hur mkt bättre det lät: mer detaljer, tystare bakgrund, mindre brus. Jag lät RIAAT så på över natten och kickade igång följande dag: Ohhhh, god dammit!
Nu kom både: mer värme, nattsvart bakrund och givetvis mindre brus. Överlag känns musiken mer artikulerad nu, allt har blivit tydligare.
Om jag skulle rangordna mina uppgraderingar i mån om hur mkt det höjt lyssningsupplevelsen skulle det bli enligt följade:
1. Ny puppa
2. Nytt RIAA
3. Justera VTA
4. Subplatta i metall
5. Skaffa en bra skivtvätt som t.ex. Knosti
Redigerat av Glidtassen, 07 May 2015 - 20:14.
Postad 07 May 2015 - 20:14
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Vad som gör HEED bättre:
Jag har haft ett billigare RIAA ett Vincent PHO-111. Det är ett prisvärt RIAA, men dess brister blev synliga i jämförelse med HEED Questar.
Hade HEED hemma på besök. Direkt vid inkoppling insåg jag hur mkt bättre det lät: mer detaljer, tystare bakgrund, mindre brus. Jag lät RIAAT så på över natten och kickade igång följande dag: Ohhhh, god dammit!
Nu kom både: mer värme, nattsvart bakrund och givetvis mindre brus. Överlag känns musiken mer artikulerad nu, allt har blivit tydligare.
Om jag skulle rangordna mina uppgraderingar i mån om hur mkt det höjt lyssningsupplevelsen skulle det bli enligt följade:
1. Ny puppa
2. Nytt RIAA
3. Justera VTA
Kör du den fetare strömförsörjningen till din Heed?
Postad 07 May 2015 - 20:17
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kör bara med vanlig, utan extern strömförsöjning
Min lista över uppgraderingar upp-hottades läs ovan.
Redigerat av Glidtassen, 07 May 2015 - 20:16.
Postad 07 May 2015 - 20:19
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Kör bara med vanlig, utan extern strömförsöjning
Min lista över uppgraderingar upp-hottades läs ovan.
Blivit sugen på den så får se om man ska ta steget. Kostar dock mer än själva RIIA´t. Ljudmakarn svarade så här gällande den stora strömförsörjningen. Det är ju inte små ord man använder..
"Absolut allt blir avsevärt bättre, det område man märker mest i är i basen som blir både mer definierad samt presenterar ett bättre och "djupare" fundament. Även i mellan- och övre registret blir det markant bättre, det kommer fram betydligt mer detaljer."
Postad 08 May 2015 - 05:50
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
intressant att läsa om detta, man blir ju nyfiken på heed.
Postad 08 May 2015 - 06:04
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Blivit sugen på den så får se om man ska ta steget. Kostar dock mer än själva RIIA´t. Ljudmakarn svarade så här gällande den stora strömförsörjningen. Det är ju inte små ord man använder..
"Absolut allt blir avsevärt bättre, det område man märker mest i är i basen som blir både mer definierad samt presenterar ett bättre och "djupare" fundament. Även i mellan- och övre registret blir det markant bättre, det kommer fram betydligt mer detaljer."
Drobbo
skulle vara kul om du köpte den för jag har tjatat i fem år om nätdelars betydelse och det är ganska jummet intresse om något så viktigt som nätdelarna i en anläggning och framförallt i riaa.
lycka till njut mvh jas
Postad 08 May 2015 - 11:52
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Om jag idag skulle handla ett RIAA och jag hade ögonen på Heed Audio Questar + extern nätdel (Q-PSU 3) så skulle jag i stället satsa på storebror Heed Audio Quasar. Med den får man extern nätdel "på köpet" samt fler matchningsmöjligheter i.o.m. att både MM och MC- pickuper kan köras ihop med Quasar....
Postad 08 May 2015 - 11:56
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Om jag idag skulle handla ett RIAA och jag hade ögonen på Heed Audio Questar + extern nätdel (Q-PSU 3) så skulle jag i stället satsa på storebror Heed Audio Quasar. Med den får man extern nätdel "på köpet" samt fler matchningsmöjligheter i.o.m. att både MM och MC- pickuper kan köras ihop med Quasar....
På köpet vet jag inte va? 
Heed Questar + QPSU = 6280kr
Heed Quasar + QPSU = 7990kr.
Diff 1700kr
Postad 08 May 2015 - 12:21
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
På köpet vet jag inte va? 
Heed Questar + QPSU = 6280kr
Heed Quasar + QPSU = 7990kr.
Diff 1700kr
Quasar håller högre kvalitet vad det gäller komponenter och MM/MC- möjligheten finns där också- klart man får betala en slant för detta. F.ö. så är Quasar ett steg upp från Questar också ljudmässigt vilket inte ska ringaktas i sammanhanget.... som jag ser det är 1700 spänn inte en ouppnåelig investering om man ändå är uppe på angiven nivå och nosar....
Postad 08 May 2015 - 19:01
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det snurriga med vinylvärlden är att man underhåller hela tiden ett bristfälligt medium: Det finns alltid uppgraderingar som skall motverka en brist i verket eller annan utrustning, och det blir: dyrare, dyrare, dyrare 
Postad 08 May 2015 - 19:35
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Det snurriga med vinylvärlden är att man underhåller hela tiden ett bristfälligt medium: Det finns alltid uppgraderingar som skall motverka en brist i verket eller annan utrustning, och det blir: dyrare, dyrare, dyrare 
Det ligger lite i det!
Det är också sant för det blir med rätt mix ALLTID bättre hur sjuka mycket pengar man än tycker det är.
Det är ju inte det som är det riktiga tjusningen med musiklyssning.
Jag uppskattar så sjukt mycket när man hittar något som lirar gött utan att göra mig singel på kuppen.
Men det finns inga genvägar heller för att påstå att en pickup för 3 papp skall köra 8or runt en för 60k finns liksom inte. Det är ju likadant med tonarmar mm, sjukt mycket pengar spelar också på en helt annan nivå tyvärr.
Men en lagom balanserad anläggning kan också spela underbar musik och man måste inte försöka jaga Nirvana för det är så j...vla få som någonsin kommer att vara där så att njuta av det man har och känna tjusningen av dom små stegen man ändå tar för att hålla intresset uppe.
Jas
Postad 09 May 2015 - 12:17
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
det stämmer bra det jas 74, jag är nöjd nu med dom små stegen jag har uppgraderat i alla fall.
Postad 14 May 2015 - 12:53
MC-stepup vs. MC-ingång/headamp?
Jag har experimenterat en del med mitt Ming-Da 2006 RIAA som är mycket kompetent och klarar både MM och MC. Det är rörbestyckat och jag har bytt ut originalrören (JJ) mot EH-gold. Det blev tystare och bättre driv tycker jag.
Från min LP-12 kör jag via en DENON mc step-up in i MM-ingången och trots att SUTen inte är något i hi-end hästväg så låter den vägen betydligt bättre än att köra på MC-ingången direkt. Har kollat en del fora på nätet och flera verkar hålla med mig. DENONs SUT går att få tag i för runt 2000 kr och hittar man ett i övrigt högkvalitativt MM-riaa så kanske det både sparar pengar OCH ger bättre ljud att gå den vägen. Någon med samma eller helt andra erfarenheter? (PS. är medveten om olika laster osv. Har lekt med det också..DS)
mingda.GIF 11.79K
1 Antal nerladdningar
denon sut.GIF 15.48K
0 Antal nerladdningar
linnlp12.GIF 12.46K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 May 2015 - 19:44
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jordbrum och RIAA
Blev chockad idag när jag insåg att mitt RIAA brummade i höger kanal. Fattade inte vad det var först, men började sortera sladdarna på baksidan av mediamöbeln och insåg att kylskåpet måste ha suttit på samma fas som uttaget där min grendosa sitter. Vidare var TV, mediaspelare och tv-box kopplade till samma grendosa.
Detta blev klart för mig när jag stannade skivtallriken och drog upp volymen bara för att lyssna på RIAAT, det var då felen blev uppenbara.
Jag började dra ut sladdar och sorterade förstärkare och RIAA på en grendosa till ett separat uttag. Brummet försvann, och musiken började andas med ett helt annat lugn.
Har tidigare fått tipset att inte sätta känsliga enheter i samma grendosa som tv apparater mm, detta med tanke på parallellkopplingen.
Redigerat av Glidtassen, 18 May 2015 - 19:50.
Postad 24 May 2015 - 17:10
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
är det värt att gå upp ett steg prismässigt på ett riaa med rör. vad säger ni därute som har erfarenhet av riaa med rör. är väldigt sugen att testa ett rör-riaa.
Postad 01 June 2015 - 06:13
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Uppdaterade min Pro-Ject debut III Esprit med ny pickup igår då nålen gått sönder och den pickupen jag hade har utgått (orkade inte specialbeställa bara nål). Det blev Ortofon 2M Red. Nu lite frågor...
Fråga 1: Jag har sedan tidigare kört på en riktigt risig liten RIAA stärkare från teknikmagasinet och tänkte byta upp mig lite. Inget superduper men en prislapp runt 1000-1500kr hade jag tänkt mig. Någon som har några bra tips eller låter alla i denna prisklass lika bra/dåligt?
Fråga 2: Nu har jag min skivspelare ca 7 meter från stereon och frågan är då vad som är bäst. Att ha RIAA`t där skivspelaren står och en 7m lång kabel från den till stereon eller en 7m lång kabel från skivspelaren till Stereon och ha RIAA´t där?
Postad 01 June 2015 - 06:56
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
Uppdaterade min Pro-Ject debut III Esprit med ny pickup igår då nålen gått sönder och den pickupen jag hade har utgått (orkade inte specialbeställa bara nål). Det blev Ortofon 2M Red. Nu lite frågor...
Fråga 1: Jag har sedan tidigare kört på en riktigt risig liten RIAA stärkare från teknikmagasinet och tänkte byta upp mig lite. Inget superduper men en prislapp runt 1000-1500kr hade jag tänkt mig. Någon som har några bra tips eller låter alla i denna prisklass lika bra/dåligt?
Fråga 2: Nu har jag min skivspelare ca 7 meter från stereon och frågan är då vad som är bäst. Att ha RIAA`t där skivspelaren står och en 7m lång kabel från den till stereon eller en 7m lång kabel från skivspelaren till Stereon och ha RIAA´t där?
Jag kan svara på fråga 2:
RIAA't skall du placera vid skivspelaren pga den låga signalnivån ut från pick-upen på 5,5mV och ut från RIAA't har du 2V.
Redigerat av jln, 01 June 2015 - 06:56.
Postad 01 June 2015 - 07:35
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Jag kan svara på fråga 2:
RIAA't skall du placera vid skivspelaren pga den låga signalnivån ut från pick-upen på 5,5mV och ut från RIAA't har du 2V.
Tackar för snabbt svar.
Postad 01 June 2015 - 10:16
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Ang. RIAA så tror jag Regas Fono Mini A2D är en bra produkt för MM om man vill lägga det runt tusenlappen (http://www.whathifi....mini-a2d/review), har en själv.
Den låter bra men är ju ingen looker direkt, ingenting är speciellt märkvärdigt med den. Sen tror jag att man behöver hoppa till 3000 kr och uppåt för att få mer valuta för pengarna på den fronten. Går själv i tankar om att uppgradera till ett Heed eller liknande.
Postad 01 June 2015 - 11:08
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Ang. RIAA så tror jag Regas Fono Mini A2D är en bra produkt för MM om man vill lägga det runt tusenlappen (http://www.whathifi....mini-a2d/review), har en själv.
Den låter bra men är ju ingen looker direkt, ingenting är speciellt märkvärdigt med den. Sen tror jag att man behöver hoppa till 3000 kr och uppåt för att få mer valuta för pengarna på den fronten. Går själv i tankar om att uppgradera till ett Heed eller liknande.
Ah ok. tack för tipset.
Nu är inte detta riktigt min budget men är Rega Fono MM bra skit eller? tror jag kan komma över den ganska billigt nämligen.
Postad 01 June 2015 - 17:24
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Men Draj, ett HEED måste du allt ha! Du kommer inte att bli besviken. Om du inte pluggat klart förstår jag att ekonomin är tight.
Postad 01 June 2015 - 19:22
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Men Draj, ett HEED måste du allt ha! Du kommer inte att bli besviken. Om du inte pluggat klart förstår jag att ekonomin är tight.
Mycket möjligt Tassen. Jag kommer nog inte lägga mer pengar på Regan hursomhelst, så nästa steg vore en ny spelare eller nytt RIAA, men jag kommer nog se till att få ett med så mycket uppgraderingsmöjligheter som möjligt så det går att kliva upp till MC puppor eller så om andan faller på. Jag har mest tittat på gamla Thoréns spelare senaste tiden, eventuellt köra en till vinylrigg i vardagsrummet alternera dem, behöver ett nytt projekt 
Postad 03 June 2015 - 08:54
Unregistered6fd7a8a8
-
Unregistered6fd7a8a8
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Mycket möjligt Tassen. Jag kommer nog inte lägga mer pengar på Regan hursomhelst, så nästa steg vore en ny spelare eller nytt RIAA, men jag kommer nog se till att få ett med så mycket uppgraderingsmöjligheter som möjligt så det går att kliva upp till MC puppor eller så om andan faller på. Jag har mest tittat på gamla Thoréns spelare senaste tiden, eventuellt köra en till vinylrigg i vardagsrummet alternera dem, behöver ett nytt projekt 

Postad 03 June 2015 - 09:37
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
har ett nytt riaa nu dynavox tpr-2, låter riktigt bra. bytte till det bättre röret ecc82. inget brus alls. är faktiskt väldigt överaskad över hur bra det låter.
Redigerat av mr richards, 03 June 2015 - 09:46.
Postad 04 June 2015 - 20:17
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Vad är viktigt att tänka på när man matchar riaa med puppa?
Jag har Ortofon 2M Red och är sugen på Rega Fono MM eller Cambridge 551p. Tyvärr specar dem inte riktigt samma saker för direkt jämförelse.
Är det viktigt att kapacitansens stämmer med varandra? ifall det är det så verkar Cambridgen matcha bättre till Ortofonen då den vill ha 150-300pF. Rega har "bara" 100pF medans Cambridge har 220pF.
Redigerat av beat_strandh, 04 June 2015 - 20:23.
Postad 04 June 2015 - 21:33
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Du har kapacitans i kablaget också...tror nästan att Rega'n matchar bättre.
Postad 05 June 2015 - 20:12
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Examenspresent från min älskling, inte varje hifi-nörd som har dedikerad skivborr 

Postad 05 June 2015 - 20:28
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Examenspresent från min älskling, inte varje hifi-nörd som har dedikerad skivborr 

Bra andra hälft du trillat över........ Keb Mo har gjort några sköna plattor så den får du allt droppa i några droppar i glaset o njuta av och kanske ha turen att få den andra hälft att ta platsen brevid.
Kul grej med nörd borr men finner du det vara ett problem så såga av tappen istället så slår du två flugor i en smäll 
Trevlig helg mvh Jas
PS grattis till examen bra jobbat o välkommen till arbetslivet sköna stunder
Postad 05 June 2015 - 21:06
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Bra andra hälft du trillat över........ Keb Mo har gjort några sköna plattor så den får du allt droppa i några droppar i glaset o njuta av och kanske ha turen att få den andra hälft att ta platsen brevid.
Kul grej med nörd borr men finner du det vara ett problem så såga av tappen istället så slår du två flugor i en smäll 
Trevlig helg mvh Jas
PS grattis till examen bra jobbat o välkommen till arbetslivet sköna stunder
Keb Mo är fantastisk, hon är rätt bra hon med avnjöt precis plattan med henne i soffan bredvid. Tack för gratulationen, känns bra att tjäna lite stålar igen så man kan köpa lite fler Keb Mo plattor för egen peng.
Postad 11 June 2015 - 15:17
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Sådär ja. Igår kom nya motvikten som behövdes då nya pickuppen var tyngre än originalet. Idag kom min nya RIAA stärkaren. Det blev Rega Fono MM. fick den för en billig slant så det var inget att fundera på. Hoppas det låter bättre nu 
Postad 25 June 2015 - 18:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Måste bara visa detta
Vertikal
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|