Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2018 - 21:57

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Fast dom 10-20k har du ju tillbaks när du säljer bilen.

Så när jag sålde min V70 från 1998 så skulle jag fått 25k istället för 10k om jag haft automat?
Begagnatmarknaden bryr sig inte om växellåda, kanske kan få ytterligare 3k när jag säljer min bil i nuläget om jag haft automat, men den kommer bli inbytesbil så blir underpris ändå ;)

Redigerat av MartinAberg, 18 January 2018 - 21:58.

Postad 18 January 2018 - 22:20

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Så när jag sålde min V70 från 1998 så skulle jag fått 25k istället för 10k om jag haft automat?
Begagnatmarknaden bryr sig inte om växellåda, kanske kan få ytterligare 3k när jag säljer min bil i nuläget om jag haft automat, men den kommer bli inbytesbil så blir underpris ändå ;)

Nej inte i ditt fall där bilen i princip är värd vad en aut låda kostar :)
Men generellt om du kollar på lite nyare beg bilar, säg runt 150-200k så får du bet mer för automat...
Iaf Mercedes, Bmw, Audi/vag brukar vara så tycker jag.

Redigerat av mikkiz, 18 January 2018 - 22:21.

Postad 18 January 2018 - 22:40

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Upp till 5-7 år gamla bilar ger 10000:- mer i värde för automat.

Postad 19 January 2018 - 08:17

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Det här med automat vs. manuell verkar vara en lika infekterad diskution som Apple vs. Android  :lol:  :lol:

Nej inte i ditt fall där bilen i princip är värd vad en aut låda kostar :)
Men generellt om du kollar på lite nyare beg bilar, säg runt 150-200k så får du bet mer för automat...
Iaf Mercedes, Bmw, Audi/vag brukar vara så tycker jag.

Men du skrev ju att man har tillbaka de pengarna ;)

Kikade lite på Kia Ceed, som jag kör, och visst kanske automaterna låg ute för någon tusing mer, men det hade varit kul att se säljsiffrorna.

Upp till 5-7 år gamla bilar ger 10000:- mer i värde för automat.

Känns som en bättre investering att lägga de pengarna på aktier istället.

Har du några siffror som stödjer ditt påstående mer än allmän uppfattning?

Postad 19 January 2018 - 08:30

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Kan vara inbillning, men jag tror att ju mindre aktiv man är i själva körningen - vare sig det gäller att växla, hålla avståndet, bromsa, ligga rätt i fil eller liknande - desto mindre uppmärksam är man på själva körningen och säkerheten. 

Jag har idag automat, adaptiv farthållare, lane-assist och rubbet och det känns som att man slappnar av och blir tröttare på ett annat sätt nu vid långresor än tidigare när man kört manuellt, vanlig farthållare utan lane-assist. 

Men som sagt, det är bara min uppfattning. Och det är inte därför jag valt manuell låda ;) 

Postad 19 January 2018 - 09:18

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det här med automat vs. manuell verkar vara en lika infekterad diskution som Apple vs. Android :lol: :lol:

Men du skrev ju att man har tillbaka de pengarna ;)
Kikade lite på Kia Ceed, som jag kör, och visst kanske automaterna låg ute för någon tusing mer, men det hade varit kul att se säljsiffrorna

Finns ju undantag givetvis. Som med allt annat. Äldre automater är inte lika poppis känns det som. Folk vill ha nyare modernare lådor..

När t.ex jag letade Mercedes för 3 år sedan låg motsvarande med manuell låda runt 10-20k billigare. Med samma motor och utr.
Slog även på bmw 320d på blocket å typ 8 av 10 billigaste är med manuell låda.. automat 10-20k högre.
Sen är det ju olika mellan olika märken å årsmodeller.
Men skitsamma får du en med automat billigare så är det ju bara gratulera :)

Postad 19 January 2018 - 10:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Är man inte bilintresserad så skiter man väl i vad man kör/åker med.

JAG tycker att det är roligare att köra manuell för att man är mer aktiv i körning än en säck potatis bakom ratten.

Knepigt hur folk inte förstår att folk är olika.

Varför måste man ha en supersportbil för att uppskatta bilkörning?

jag menade inte att jag inte förstår att folk tycker det är roligt eller att folk är olika. Det var mer en undran vad det är som är så roligt. kanske jag formulerade mig fel :)

Jag kan dock  fortfarande inte se vad det roliga är att dra i en växelspel och använda kopplingen i en helt vanlig standardbil. Men som du säger själv, alla är olika :)

Postad 19 January 2018 - 10:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Mercedes-Benz har just presenterat en ny CLS och en ny drivlina som finns i en serie modeller, AMG 53-series. Riktigt snygg bil och intressant drivlina! :)

https://youtu.be/Z1yTFYK5_2c

Mer info och bilder finns här.

Nya Geländewagen ser också rätt kul ut, om man behöver en terrängbil. Själv har jag bara kört gröna, med något mer spartansk utrustning... :)

Riktigt läcker! Älskar inredningen i nyare mercedes!
Vill ha......:)

Postad 19 January 2018 - 11:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
G-mercan har alltid varit cool. Jag gillar inte när folk sätter lågprofildäck på den bara...

Postad 19 January 2018 - 12:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Inför KS09 (oktober 2003) fick vi hämta ut ett antal nya G 270 CDI.

Bifogad fil  Nya GW i Södertälje.JPG   190.69K   0 Antal nerladdningar

Jämfört med de civila jag länkade till tidigare så är de förstås lite spartanska invändigt, men jämfört med tidigare  290 GD var det här rena lyxbilen. Luftkonditionering, dieselvärmare, tryckknappar till diffar och framför allt en automatlåda gjorde dem riktigt bekväma.

Bifogad fil  Inredning GW.JPG   167.7K   0 Antal nerladdningar

Om jag inte minns fel hade vi väl först lite teori och övningar på Almnäs innan det bar av till Strängnäs för att öva terrängkörning.

Här har de unga kaptenerna lyckats lorta ner bilarna utan att få en fläck på sina nya fina uniformer! (undertecknad till vänster)

Bifogad fil  GW utb Strängnäs.JPG   214.01K   0 Antal nerladdningar

Den nya common rail-motorn var rena raketen jämfört med den gamla förkammardieseln på 95 hk (den fanns med turbo också, men de var inte vanliga i FM.)

Trots att den gamla motorn var trött så var det dock aldrig några problem vid terrängkörning, bottendraget var bra och det fanns alltid en lägre växel att lägga i.

Inga lågprofildäck här! Sätter man det på en terrängbil så säger det väl mer om ägaren än bilen. :)

Postad 19 January 2018 - 12:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Apropå G-wagon och tveksam smak...

https://youtu.be/7aVzH_fBc8g

Postad 19 January 2018 - 12:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

:D Ja, det där var väl kanske inte riktigt i min smak, men har man pengar och vill synas så.... Lite lustigt att den har ratten på vänster sida, men det har ju även Ferrarin. 

Brabus brukar inte göra de mest smakfulla ombyggnaderna av MB, och de är inte "godkända" av MB. Det är därför den inte har några stjärnor eller att det inte står Mercedes-Benz på den. När AMG var ett fristående bolag var den ändå godkända och fick ha stjärnan på sina bilar. Numera är AMG ägt av MB och mer att se som en sportigare version av bilarna.

Postad 19 January 2018 - 13:01

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Personligen valde jag bort nya Mondeon när jag skulle byta bort min Mondeo ST220 pga att nya Mondeon bara fanns med automat på motorn med 240 Hk.

Blev en Focus ST med manuell och 250 Hk istället.

Jag vill absolut bara ha en bil med manuell låda men jag vet att jag nog är rätt ensam om att föredra manuell.

De "vanliga" Fordarna kommer nog dock snart enbart finnas med automat gissar jag.

Men ST och RS-modellerna har jag svårt att se att de kommer med enbart automat.

Redigerat av Depeche, 19 January 2018 - 13:03.

Postad 19 January 2018 - 17:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

är det vanligt att bilen varnar för att parkeringshjälpen (backkamera) inte fungerar  när det är vinter och snö och sånt ute?  råkade ut för det idag nämligen. men bara ibland när jag startade bilen. ibland var den som vanligt och då funkar kameran. 

kollade bak och torkade bort sensorerna med handen, men tyckte inte det hjälpte riktigt.   

Har ni också problem på vintern?  Första vintern jag har en bil med backkamera :)

Postad 19 January 2018 - 20:58

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Kan vara inbillning, men jag tror att ju mindre aktiv man är i själva körningen - vare sig det gäller att växla, hålla avståndet, bromsa, ligga rätt i fil eller liknande - desto mindre uppmärksam är man på själva körningen och säkerheten.
Jag har idag automat, adaptiv farthållare, lane-assist och rubbet och det känns som att man slappnar av och blir tröttare på ett annat sätt nu vid långresor än tidigare när man kört manuellt, vanlig farthållare utan lane-assist.

Men som sagt, det är bara min uppfattning. Och det är inte därför jag valt manuell låda ;)

Jag har precis samma uppfattning. Har också alla dom där grejorna och känner på något sätt att jag inte alls är lika alert när jag kör den bilen. Inte för att jag sitter och somnar, men jag känner mig inte lika aktiv i körningen på något vis.. en sak jag måste vänja mig av med är att när jag kört långt med adaptiv farthållare så får jag för mig att den ska bromsa åt mig när det kommer en korsning eller rondell :D

Postad 19 January 2018 - 21:40

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Kikar ju på ny leasingbil och idag har jag provkört en Volvo V60 T3.

Funderar dock på en S60 T3 aut just för den adaptiva farthållaren med körkörningsassist.

Sen velar jag mellan Premium Sound och standard stereon.

Det som är klart är att det blir Automat och 19" fälgar med sportchassi.

Övriga bilar jag kikar på och provat är följande.

Subaru XV

Honda Civic

Ford Focus Red edition (ej provkörd)

BMW 118i (ej provkörd)

Peugeot 3008

Sen har sambon fått upp ögonen på Skoda Fabia Style kombi.

Är nog glastaket hon blev kär i.

Postad 19 January 2018 - 22:20

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Mycket bråk om automat och manuell, men ni behöver inte oroa er. Ni kommer inte få ratta överhuvudtaget i framtiden :D

Postad 19 January 2018 - 22:46

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Nej bilar utan ratt utvecklas ju så framtiden ser ljus ut för dom som inte kan köra bil.

Vilket det dräller av i trafiken.

Och alla snåla j*vlar som inte kryssar i blinkers i tillbehörs listan. :)

Postad 19 January 2018 - 22:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nej bilar utan ratt utvecklas ju så framtiden ser ljus ut för dom som inte kan köra bil.

Vilket det dräller av i trafiken.

Och alla snåla j*vlar som inte kryssar i blinkers i tillbehörs listan. :)

framtiden ser ljus ut för dig med i så fall, för det är dom som inte kan köra bil som orsakar trafikolyckorna och eventuellt krockar och dödar dig så du ska vara nöjd du med :)

Postad 19 January 2018 - 23:15

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

framtiden ser ljus ut för dig med i så fall, för det är dom som inte kan köra bil som orsakar trafikolyckorna och eventuellt krockar och dödar dig så du ska vara nöjd du med :)

Ja det har du f.. rätt i helt klart! :)

Postad 19 January 2018 - 23:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

läste nyss på svt att det var dödsolycka precis här jag bor. Ett norskt par och det förvånar mig inte för dom kan aldrig respektera hastigheten när dom är här. det är snö och halka också. 

Ser idiotiska norska varje dag här jag bor. 

Postad 20 January 2018 - 00:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Ja dom har alltid bråttom när dom är här.

Postad 20 January 2018 - 00:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ser idiotiska norska varje dag här jag bor.

Finns det annat?
:D

Postad 20 January 2018 - 09:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Finns det annat?
:D

Haha nej knappt. Jag ör en av få som måste stå och försvara den svenska flaggan här 😀

Postad 20 January 2018 - 16:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Min gamla Benz fyllde sex år i går (från första registrering) och det firade vi med ett besök hos Bilprovningen, som självklart förlöpte utan anmärkning. :)

Bifogad fil  IMG_3638.jpg   325.79K   2 Antal nerladdningar

Det gångna året har dock inte varit helt utan anmärkning i övrigt. I somras när bilen stått nån vecka så startade den som vanligt, men det gick inte att lägga i växel och den varnade för att i princip alla system var ur funktion. Jag lossade en pol på batteriet, väntade några minuter, satte tillbaka och allt var normalt igen.

Körde med den dagligen och allt funkade, men sen stod den nån vecka igen och samma problem kom tillbaka. Lika lätt att åtgärda denna gång och eftersom jag hade lite dåligt med tid blev det aldrig av att kontakta verkstaden. Sen under semestern så hade den åter stått ett tag och den här gången hjälpte inga egna åtgärder, det fick bli bärgning till verkstaden.

De konstaterade rätt snabbt att det var något de kallade viloströmsrelä, som sitter ihop med nån sorts huvudsäkring. De hade gjort en "goodwill-sökning" och fått svar om 50 % från Mercedes-Benz, så jag fick betala 2090 kr för reservdelar och arbete. Kasst att det händer, men ändå rätt OK på en 5,5 år gammal bil som gått 12 000 mil. Bärgningen var gratis eftersom jag servar på auktoriserad verkstad och om jag hade behövt hade jag även fått fri hyrbil i tre dagar.

Det andra som krånglat under året är sensorer till varning för fordon i död vinkel. När jag köpte bilen i september 2015 så gick det bara nån månad innan systemet indikerade fel på vänster sida. Verkstaden konstaterade att sensorn (som sitter i bakskärmen) på vänster sida var kass. En ny sensor kostar 6500 kr, men det här var 100 % goodwill så det kostade mig ingenting.

Nu i november började det krångla även på höger sida och även här var sensorn kass, och även nu gick den på goodwill. De rekommenderade dock att även byta ut kablaget då det var oxid i kontakterna, och det gick inte på goodwill. Det kostade dock bara 1400 kr när de redan demonterat stötfångaren.

Sen gick det bara ett par veckor så fick jag felmeddelande på vänster sida, och efter kontroll byttes den sensorn igen! Ingen kostnad för mig nu heller.

Jag gnällde på dem lite över dåliga grejer. De förklarade att det kommer in fukt i sensorerna och sen sväller de och går sönder. Jag vet inte om detta är särskilt illa i nordiskt klimat.

Enligt verkstaden har det blivit nya reservdelsnummer på sensorerna flera gånger, så förhoppningsvis är de förbättrade.

Det jag konstaterat med både denna och min förra bil är att det mesta som krånglar på en bil i dag är elektronik och delar kopplade till nya extrautrustningar. Det är sällan det är några mekaniska problem eller något grundläggande för bilens funktion (det här med huvudsäkringen ser jag som ett undantag som bekräftar regeln :)).

En annan sak jag kan konstatera är att det är viktigt att se till att uppfylla kraven för goodwill, vilket hos MB i princip innebär att all service ska vara gjord på auktoriserad verkstad och i rätt tid.

MB är rätt generösa här och accepterar att man "kör över" 300 mil eller 90 dagar och anser ändå att den servats i rätt tid, men det finns många som inte klarar att sköta detta.

En säljare kan ange att en bil är "fullservad", men om man kollar den digitala servicerapporten så kan det framgå att all service inte är gjord i rätt tid. Det behöver inte vara något problem, men det kan ge sämre chanser till goodwill om man får behov av detta. Innan jag köpte den här bilen så ratade jag två andra där man missat att serva i rätt tid vid ett tillfälle på vardera bilen.

I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen, fantastiskt bra vinterbil! :)

Bifogad fil  IMG_3641.jpg   324.41K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Erik_N, 20 January 2018 - 16:34.

Postad 20 January 2018 - 16:46

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Min gamla Benz fyllde sex år i går (från första registrering) och det firade vi med ett besök hos Bilprovningen, som självklart förlöpte utan anmärkning. :)

attachicon.gifIMG_3638.jpg

Det gångna året har dock inte varit helt utan anmärkning i övrigt. I somras när bilen stått nån vecka så startade den som vanligt, men det gick inte att lägga i växel och den varnade för att i princip alla system var ur funktion. Jag lossade en pol på batteriet, väntade några minuter, satte tillbaka och allt var normalt igen.
Körde med den dagligen och allt funkade, men sen stod den nån vecka igen och samma problem kom tillbaka. Lika lätt att åtgärda denna gång och eftersom jag hade lite dåligt med tid blev det aldrig av att kontakta verkstaden. Sen under semestern så hade den åter stått ett tag och den här gången hjälpte inga egna åtgärder, det fick bli bärgning till verkstaden.
De konstaterade rätt snabbt att det var något de kallade viloströmsrelä, som sitter ihop med nån sorts huvudsäkring. De hade gjort en "goodwill-sökning" och fått svar om 50 % från Mercedes-Benz, så jag fick betala 2090 kr för reservdelar och arbete. Kasst att det händer, men ändå rätt OK på en 5,5 år gammal bil som gått 12 000 mil. Bärgningen var gratis eftersom jag servar på auktoriserad verkstad och om jag hade behövt hade jag även fått fri hyrbil i tre dagar.

Det andra som krånglat under året är sensorer till varning för fordon i död vinkel. När jag köpte bilen i september 2015 så gick det bara nån månad innan systemet indikerade fel på vänster sida. Verkstaden konstaterade att sensorn (som sitter i bakskärmen) på vänster sida var kass. En ny sensor kostar 6500 kr, men det här var 100 % goodwill så det kostade mig ingenting.
Nu i november började det krångla även på höger sida och även här var sensorn kass, och även nu gick den på goodwill. De rekommenderade dock att även byta ut kablaget då det var oxid i kontakterna, och det gick inte på goodwill. Det kostade dock bara 1400 kr när de redan demonterat stötfångaren.
Sen gick det bara ett par veckor så fick jag felmeddelande på vänster sida, och efter kontroll byttes den sensorn igen! Ingen kostnad för mig nu heller.
Jag gnällde på dem lite över dåliga grejer. De förklarade att det kommer in fukt i sensorerna och sen sväller de och går sönder. Jag vet inte om detta är särskilt illa i nordiskt klimat.
Enligt verkstaden har det blivit nya reservdelsnummer på sensorerna flera gånger, så förhoppningsvis är de förbättrade.

Det jag konstaterat med både denna och min förra bil är att det mesta som krånglar på en bil i dag är elektronik och delar kopplade till nya extrautrustningar. Det är sällan det är några mekaniska problem eller något grundläggande för bilens funktion (det här med huvudsäkringen ser jag som ett undantag som bekräftar regeln :)).

En annan sak jag kan konstatera är att det är viktigt att se till att uppfylla kraven för goodwill, vilket hos MB i princip innebär att all service ska vara gjord på auktoriserad verkstad och i rätt tid.
MB är rätt generösa här och accepterar att man "kör över" 300 mil eller 90 dagar och anser ändå att den servats i rätt tid, men det finns många som inte klarar att sköta detta.
En säljare kan ange att en bil är "fullservad", men om man kollar den digitala servicerapporten så kan det framgå att all service inte är gjord i rätt tid. Det behöver inte vara något problem, men det kan ge sämre chanser till goodwill om man får behov av detta. Innan jag köpte den här bilen så ratade jag två andra där man missat att serva i rätt tid vid ett tillfälle på vardera bilen.

I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen, fantastiskt bra vinterbil! :)

attachicon.gifIMG_3641.jpg

Ser ut att frysa, stackarn :)
Min har jag haft i 3 år snart. Inga fel än. Bara tanka å se glad ut.
Håller med om att det e en grym vinterbil. Bra/snabb värme och går som på räls på vinterväglag.

Postad 20 January 2018 - 17:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Nja, lite kall på utsidan kanske, men varm inuti! Kabeln sitter alltid i så att batteriet laddas, och här hade även värmen varit på några timmar. :)

Skönt att du inte haft några problem! Har du (aktiv) dödvinkelassistent i din?

Här har vi en lite kallare bild, från nyår i Tandådalen. :)

Bifogad fil  IMG_3543.jpg   239.58K   2 Antal nerladdningar

Postad 20 January 2018 - 17:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Nja, lite kall på utsidan kanske, men varm inuti! Kabeln sitter alltid i så att batteriet laddas, och här hade även värmen varit på några timmar. :)

Skönt att du inte haft några problem! Har du (aktiv) dödvinkelassistent i din?

Här har vi en lite kallare bild, från nyår i Tandådalen. :)

attachicon.gifIMG_3543.jpg

Nej ingen dödvinkelassistenst

Postad 20 January 2018 - 17:59

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag använder den adaptiva farthållaren varje dag. Jag gasar aldrig själv längre. Den digitala hastighetsmätaren visar fem kmh fel så jag kör alltid med 10kmh knapparna på farthållaren. 100 på 90 väg, två klick ner till 80 på 70väg osv. Sen har jag två nackkuddar under armarna och ratten i lägsta läget. Jag har ofta 5 timmar i bil per dag så det är bra med lite stöd för armarna. Tjänstebilen är en Passat SC 190hp 4motion aut. Jag är jäkligt nöjd att jag inte tog "stora stereon" för bilen är så j*vla bullrig att det är löjligt. Men det är lugnt. Jag kör alltid med mina Bose Q25 och poddar ifrån Acast som Nördigt, AVexcell, Snedtänkt, Nyfikat och filmfadango mm. Har också lyssnat igenom Harry Potter boxen läst av Stephen Frye en sex gånger. Tänk om bilar kom med NC.  Jag hoppas på Autopilot snart. Jag har ingen laneassist på bilen då jag aldrig använder blinkers och den bråkar då. Jag stör mig så mycket på alla som blinkar fel och skapar livsfarliga situationer att jag tog ett beslut för 15 år sedan att sluta med blinkers.

Postad 20 January 2018 - 18:02

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 3

Jag använder den adaptiva farthållaren varje dag. Jag gasar aldrig själv längre. Den digitala hastighetsmätaren visar fem kmh fel så jag kör alltid med 10kmh knapparna på farthållaren. 100 på 90 väg, två klick ner till 80 på 70väg osv. Sen har jag två nackkuddar under armarna och ratten i lägsta läget. Jag har ofta 5 timmar i bil per dag så det är bra med lite stöd för armarna. Tjänstebilen är en Passat SC 190hp 4motion aut. Jag är jäkligt nöjd att jag inte tog "stora stereon" för bilen är så j*vla bullrig att det är löjligt. Men det är lugnt. Jag kör alltid med mina Bose Q25 och poddar ifrån Acast som Nördigt, AVexcell, Snedtänkt, Nyfikat och filmfadango mm. Har också lyssnat igenom Harry Potter boxen läst av Stephen Frye en sex gånger. Tänk om bilar kom med NC.  Jag hoppas på Autopilot snart. Jag har ingen laneassist på bilen då jag aldrig använder blinkers och den bråkar då. Jag stör mig så mycket på alla som blinkar fel och skapar livsfarliga situationer att jag tog ett beslut för 15 år sedan att sluta med blinkers.

Är det inte bättre att du anv blinkers å blinkar rätt ist?

Postad 20 January 2018 - 18:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 4

Sluta med blinkers!? Det är väl de som inte blinkar vid filbyte som skapar farliga situationer?

Det var bland det dummaste jag läste på länge!

Postad 20 January 2018 - 18:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1

Är det inte bättre att du anv blinkers å blinkar rätt ist?

Precis. Man hoppas ju på ironi där, men säker kan man inte vara.

Postad 20 January 2018 - 18:30

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Jag stör mig så mycket på alla som blinkar fel och skapar livsfarliga situationer att jag tog ett beslut för 15 år sedan att sluta med blinkers.

Alltså.

Postad 20 January 2018 - 18:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 3

Kuddar under armarna, använder inte blinkers och hoppas på autopilot?

Det borde vara prispengar på att preja sopor som inte använder blinkers...

Postad 20 January 2018 - 18:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Jag har ingen laneassist på bilen då jag aldrig använder blinkers och den bråkar då. Jag stör mig så mycket på alla som blinkar fel och skapar livsfarliga situationer att jag tog ett beslut för 15 år sedan att sluta med blinkers.

Hoppas jag slipper möta bilister som har samma idiotiska filosofi som du har..

Postad 20 January 2018 - 18:58

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 2

Här har vi nån som garanterat ska ha en sån bil utan ratt sen! ;)  :)

Postad 20 January 2018 - 19:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Skulle vilja säga att det är en person som inte borde gå framföra ett fordon öht.

Postad 20 January 2018 - 19:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Snarare nån som inte borde få äga en bil alls.

Postad 20 January 2018 - 20:29

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Herregud!!! När är det viktigt att använda blinkers? När tycker ni det är viktigt att använda blinkers? Jag litar aldrig på någon som blinkar höger i en rondell. Och vid en stoppskylt bryr jag mig inte bara du stannar för mig. Jag är ju liksom förbi när du åker ut.  

Omkörningar E4: Nej, eftersom jag åker snabbare än 90% av alla andra bilister ligger jag redan i vänsterfilen när dom ser mig. Givetvis använder jag blinkers när jag är i storstäderna och byter filer.

Rondeller: Nej ingen mening där. 75% blinkar fel. Det händer att jag blinkar vänster i rusningstrafik.

Givetvis, om det är bilar bakom, blinkar jag höger om jag kör in på en P- ficka eller liknande. Och jag börjar blinka innan jag bromsar vilket är svårt tydligen om man tittar på medtrafikanterna

Olycksfri sedan 1992, dvs så länge jag haft körkort. Ingen fortkörningsböter någonsin då jag aldrig åker för fort i samhällen eller på stadsgator.

Mina hatobjekt i trafiken är:

Folk som inte kan följa hastighetsbegränsningar utan ligger 8-12kmh under och värst är dom som kör om mig genom samhällena på 50vägen och sedan ligger i 82 på 100vägen. Vad är det för fel på dom? Lätt att köra 15 för fort bredvid trottoarerna men inte bredvid mitträcket.

Folk som stannat på en P-ficka och sedan står och blinkar vänster när de väntar på en lucka för att ta sig ut. Blinka när du köra ut inte innan. Fast då är luckan så stor att ingen ser att du blinkar så du kan lika gärna hoppa över blinkers där.

Ha det bra nu och låna en gps som visar hastighet eller ladda ner en app till telefonen och lär er vad hastighetsmätaren visar vid äkta 100km/h så jag slipper att sitta och skrika...

Du borde inte få äga en bil alls!!!

Äger man en tjänstebil? Haha JAG äger ingen bil.

Postad 20 January 2018 - 20:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2

Herregud!!! När är det viktigt att använda blinkers? När tycker ni det är viktigt att använda blinkers? Jag litar aldrig på någon som blinkar höger i en rondell. Och vid en stoppskylt bryr jag mig inte bara du stannar för mig. Jag är ju liksom förbi när du åker ut.  

Omkörningar E4: Nej, eftersom jag åker snabbare än 90% av alla andra bilister ligger jag redan i vänsterfilen när dom ser mig. Givetvis använder jag blinkers när jag är i storstäderna och byter filer.

Rondeller: Nej ingen mening där. 75% blinkar fel. Det händer att jag blinkar vänster i rusningstrafik.

Givetvis, om det är bilar bakom, blinkar jag höger om jag kör in på en P- ficka eller liknande. Och jag börjar blinka innan jag bromsar vilket är svårt tydligen om man tittar på medtrafikanterna

Olycksfri sedan 1992, dvs så länge jag haft körkort. Ingen fortkörningsböter någonsin då jag aldrig åker för fort i samhällen eller på stadsgator.

Folk som inte kan följa hastighetsbegränsningar utan ligger 8-12kmh under och värst är dom som kör om mig genom samhällena på 50vägen och sedan ligger i 82 på 100vägen. Vad är det för fel på dom? Lätt att köra 15 för fort bredvid trottoarerna men inte bredvid mitträcket.

Folk som stannat på en P-ficka och sedan står och blinkar vänster när de väntar på en lucka för att ta sig ut. Blinka när du köra ut inte innan. Fast då är luckan så stor att ingen ser att du blinkar så du kan lika gärna hoppa över blinkers där.

Ha det bra nu och låna en gps som visar hastighet eller ladda ner en app till telefonen och lär er vad hastighetsmätaren visar vid äkta 100km/h så jag slipper att sitta och skrika...

låter som du trollar bara. 

Postad 20 January 2018 - 21:01

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Bilar utan ratt kommer dröja länge innan det fungerar i Sverige, snö och dåliga vägmarkeringar gör att det inte fungerar...

Postad 20 January 2018 - 21:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Snacka om att ha otur när man tänker...
Tala gärna om namnet till din arbetsgivare.

Postad 20 January 2018 - 21:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Haha JAG äger ingen bil.

Det tackar vi gudarna för att du inte gör. Dessvärre verkar det inte hindra dig från att framföra en bil på ett sätt som får oss andra bilister att bli mörkrädda och hoppas du blir av med körkortet snarast för alla andras skull.

Postad 21 January 2018 - 12:10

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
”Alla andra gör fel så då gör jag också fel”

Det argumentet är ju alltid lika bra.

Idioter som inte använder blinkers när de svänger, gör filbyten etc för att dom har varit olycksfria. Finns inte en människa på jorden som alltid ser allt.

Postad 22 January 2018 - 12:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1

Folk som inte använder blinkers eller använder blinkers fel borde kanske fundera på att ta om körkortet eller helt och hållet avstå från att köra bil!

Postad 22 January 2018 - 13:01

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Folk som inte använder blinkers eller använder blinkers fel borde kanske fundera på att ta om körkortet eller helt och hållet avstå från att köra bil!

Hade sparat mycket utsläpp om folk bara hade börjat blinka rätt i cirkulationsplatser...

Postad 22 January 2018 - 14:49

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Hade sparat mycket utsläpp om folk bara hade börjat blinka rätt i cirkulationsplatser...

Hehe, där jag bor så blinkar 90% överhuvudtaget inte i rondellerna, 9% blinkar men åt fel håll. 1 % (jag ..) blinkar åt rätt håll, dvs höger. Men så är jag ju bäst.

Postad 22 January 2018 - 18:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Hehe, där jag bor så blinkar 90% överhuvudtaget inte i rondellerna, 9% blinkar men åt fel håll. 1 % (jag ..) blinkar åt rätt håll, dvs höger. Men så är jag ju bäst.

Blinkar höger fast du svänger vänster? 😄

Postad 22 January 2018 - 19:02

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 3

Blinkar höger fast du svänger vänster? 😄

Det heter att man kör rakt fram så länge man kör i en rondell och endast ska blinka när man ska ut ur rondellen. Jag blinkar dock först vänster och sedan höger om jag ska vänster i en rondell.

Postad 22 January 2018 - 19:41

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Jag gör som ZooN_86 ibland men oftast blinkar jag bara ut. Jag fick lära mig att bara blinka ut på körskolan. Där jag  bor har vi dock bara enkelfiliga rondeller och ska jag vara ärlig vet jag inte hur man ska bete sig i en sådan. De få tillfällena jag stöter på dom så blir jag alltid lika nervös för att krocka med någon för alla kör så fort i dom tycker jag som är ovan :P

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.