Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 14 March 2017 - 20:33

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Den inbyggda appen funkar alldeles utmärkt för dolby vision hdr och 4k bild. Har nu jämfört med pansonics uhd spelare ub700 netflix app. Föredrog nog DV mot ub700as hdr 10 bild (daredevil) som jag tycker blev för mörk och lite mer skrikiga färger och såg knappt nån skillnad vid 4k bild.

Hd bild dock tycker jag inte dom inbyggda apparna visar så bra. Ps3 gör det mycket bättre.

Redigerat av axion84, 14 March 2017 - 20:39.

Postad 14 March 2017 - 21:27

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Har börjat uppleva att bilden vid tv-sändningar i HD (genom tivo-box) samt Netflix via tvn eller Apple TV är väldigt "brusiga", framförallt i partier med dämpad belysning, t.ex. en röd, svart eller grön bakgrund brusar / flimrar medan ett exempelvis ett ansikte i bilden är skarpt, detta oavsett om bilden är still eller panorerar. Har testat att köra en panelrensning men hjälper inte, alla funktioner så som brusreducering etc är avstängda. Någon som upplever motsvarande problem eller har tips på åtgärd? Har 65b6v. Tack på förhand.

Postad 14 March 2017 - 21:32

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Har börjat uppleva att bilden vid tv-sändningar i HD (genom tivo-box) samt Netflix via tvn eller Apple TV är väldigt "brusiga", framförallt i partier med dämpad belysning, t.ex. en röd, svart eller grön bakgrund brusar / flimrar medan ett exempelvis ett ansikte i bilden är skarpt, detta oavsett om bilden är still eller panorerar. Har testat att köra en panelrensning men hjälper inte, alla funktioner så som brusreducering etc är avstängda. Någon som upplever motsvarande problem eller har tips på åtgärd? Har 65b6v. Tack på förhand.

Har 55" versionen. Skrev om detta fenomen i tråden själv för ett tag sedan. Ser detta i mycket material (både Netflix och Blu-ray skivor) i mörka partier som dessutom innehåller mycket filmbrus. Släng i "Aliens" på Blu-ray så kommer du se flimmer i många sekvenser. Filmen har som bekant en hel del naturligt filmbrus och är mestadels väldigt mörk. B6 flimrar i bilden på många ställen i den här filmen. Min arbetskamrat som har 65" ser exakt samma sak. Inget nytt under solen.

VI kommer nog inte åt detta med några inställningar är jag rädd.

Postad 14 March 2017 - 21:40

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Har 55" versionen. Skrev om detta fenomen i tråden själv för ett tag sedan. Ser detta i mycket material (både Netflix och Blu-ray skivor) i mörka partier som dessutom innehåller mycket filmbrus. Släng i "Aliens" på Blu-ray så kommer du se flimmer i många sekvenser. Filmen har som bekant en hel del naturligt filmbrus och är mestadels väldigt mörk. B6 flimrar i bilden på många ställen i den här filmen. Min arbetskamrat som har 65" ser exakt samma sak. Inget nytt under solen.

VI kommer nog inte åt detta med några inställningar är jag rädd.

Äsch då, detta är alltså något som sker på b6 men inte på andra fabrikat? Konkret exempel, avsnitt 1 av Innan vi dör på SVTplay, ljusbruna väggen i några scener från ca 44 minuter in i avsnittet, flimrar galet mycket för mig - hur ser det ut för er? Givetvis inte den mest pålitliga källan, men bortse från den detaljen.

Postad 14 March 2017 - 21:43

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Äsch då, detta är alltså något som sker på b6 men inte på andra fabrikat? Konkret exempel, avsnitt 1 av Innan vi dör på SVTplay, ljusbruna väggen i några scener från ca 44 minuter in i avsnittet, flimrar galet mycket för mig - hur ser det ut för er? Givetvis inte den mest pålitliga källan, men bortse från den detaljen.

Rent spontant misstänker jag följande: panelen har problem att hantera "near dark" sekvenser i visst material om dem samtidigt innehåller brus. Att köra brusreducering av/på hjälper inte situationen dem gångerna jag testat. Mest framträdande är detta fenomen med just "Aliens" på Blu-ray (i min erfarenhet) men har även sett det på nyare filmer på Blu-ray och Netflix. Såg det senast med "John Wick" på Blu-ray häromdagen, även om det var två korta sekvenser under endast några sekunder. Ser jag samma material på min Samsung LCD i sovrummet syns inget flimmer överhuvudtaget - bilden är helt stabil. Inte lika vacker som på en OLED givetvis, men åtminstone inget flimmer.

Postad 14 March 2017 - 21:50

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Borde inte något sådant gå att lösa med en "HDFury Integral"?

Ja den fixar men det är nog bättre och enklare att lägga pengarna på en reciever som har HDCP 2.2

Postad 14 March 2017 - 22:04

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Det ni beskriver med oroligheter i nära-svart är dessvärre en del av hur B6 (och resten av 2016 års modeller) funkar. Man har valet att antingen klippa dessa detaljer nära svart (blir av med problemet men får givetvis black crush på köpet) eller leva med lite oroligheter nära svart men ändå se alla detaljer.

Intressant om årets modeller:

"There’s less noise and quantisation blockiness in darker scenes too: we checked out the now-infamous final act in Skyfall where Javier Bardem makes his way up to the chapel, and the pixels in the night sky were much calmer and less pixellated than last year’s models – essentially as clean as the recently-reviewed Philips 901F OLED as well as high-end plasmas and LED LCDs.

Turning our attention to more heavily-compressed sources, we played a clip of Father Brown recorded off BBC (thanks to David Laine at FlashBackSales.com who sells high-quality audio cables for his help), and the E7 displayed less blockiness and dithering noise than previous year’s LG OLEDs.

LG attributed this to a combination of higher bit-depth allocation for near-black processing, a new decountour filter and a revamped dithering algorithm."

- saxat från (p)review av nya W7 från http://www.hdtvtest....01703114438.htm

Postad 14 March 2017 - 22:05

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Ja den fixar men det är nog bättre och enklare att lägga pengarna på en reciever som har HDCP 2.2

Tja, sitter ju lite i den sitsen själv, min gamla stärkare gav upp för ett tag sedan (Denon AVC A1) så jag blev ju tvungen att skaffa något nytt, detta hände just innan HDCP 2.2 var spikat så jag köpte en receiver med HDMI 2.0 men utan HDCP 2.2 (Marantz SR7009) och kompletterade den med ett slutsteg också.

Nu kan jag ju inte tala för alla andra som är i min sits, men min åsikt är i alla fall att har man lagt ut mer än 10k på förstärkeriet de senaste åren så kanske man inte byter sådär i en handvändning de närmsta åren heller utan man avvaktar tills det dyker upp apparater med HDMI 2.1 (som blev färdigt i år) och med det i tankarna så kanske en HDFury integral inte är så dumt om man vill kunna njuta av det HDR material som finns tillgängligt och samtidigt få med bättre ljud än "vanlig" DD eller DTS.

Redigerat av Nebudchanezzer, 14 March 2017 - 22:07.

Postad 14 March 2017 - 22:21

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Rent spontant misstänker jag följande: panelen har problem att hantera "near dark" sekvenser i visst material om dem samtidigt innehåller brus. Att köra brusreducering av/på hjälper inte situationen dem gångerna jag testat. Mest framträdande är detta fenomen med just "Aliens" på Blu-ray (i min erfarenhet) men har även sett det på nyare filmer på Blu-ray och Netflix. Såg det senast med "John Wick" på Blu-ray häromdagen, även om det var två korta sekvenser under endast några sekunder. Ser jag samma material på min Samsung LCD i sovrummet syns inget flimmer överhuvudtaget - bilden är helt stabil. Inte lika vacker som på en OLED givetvis, men åtminstone inget flimmer.

Stämmer säkert som du skriver, trist dock...

Postad 14 March 2017 - 22:25

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Det ni beskriver med oroligheter i nära-svart är dessvärre en del av hur B6 (och resten av 2016 års modeller) funkar. Man har valet att antingen klippa dessa detaljer nära svart (blir av med problemet men får givetvis black crush på köpet) eller leva med lite oroligheter nära svart men ändå se alla detaljer.

Intressant om årets modeller:
"There’s less noise and quantisation blockiness in darker scenes too: we checked out the now-infamous final act in Skyfall where Javier Bardem makes his way up to the chapel, and the pixels in the night sky were much calmer and less pixellated than last year’s models – essentially as clean as the recently-reviewed Philips 901F OLED as well as high-end plasmas and LED LCDs.
Turning our attention to more heavily-compressed sources, we played a clip of Father Brown recorded off BBC (thanks to David Laine at FlashBackSales.com who sells high-quality audio cables for his help), and the E7 displayed less blockiness and dithering noise than previous year’s LG OLEDs.

LG attributed this to a combination of higher bit-depth allocation for near-black processing, a new decountour filter and a revamped dithering algorithm."

- saxat från (p)review av nya W7 från http://www.hdtvtest....01703114438.htm

Intressant! I mitt fall rör det sig dock inte om endast near-black sekvenser, i exemplet rör det sig om en ljusbrun vägg i ett hyfsad upplyst rum, men det kanske är att jämställa med near-black vad avser det här fenomenet? Känns ju spontant som att jag nästan hellre har black crush, vilka inställningar behöver justeras för att möjliggöra detta? Känns ju inte som det mest optimala givetvis även om det kanske är en vettigare lösning i förhållande till nuvarande.

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 14 March 2017 - 22:43.

Postad 14 March 2017 - 23:44

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Svt play har mycket orolig bild near black ibland, för datamängden som streamas är inte jätte stor 2800 kbit/s - 1280x720.

Och jag tror en del av det här har att göra med kamerorna som filmade från början tex aliens från 1986. För på viss material kan man se oroligheterna mer än på andra. Kan säkert också skilja mellan tv apparater hur synligt det blir.

Redigerat av axion84, 15 March 2017 - 05:07.

Postad 15 March 2017 - 09:29

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Svt play har mycket orolig bild near black ibland, för datamängden som streamas är inte jätte stor 2800 kbit/s - 1280x720.

Och jag tror en del av det här har att göra med kamerorna som filmade från början tex aliens från 1986. För på viss material kan man se oroligheterna mer än på andra. Kan säkert också skilja mellan tv apparater hur synligt det blir.

Nu är det ju inte bara svt play som problemet uppstår på. Har parabol med canal digital, det är problem på alla kanaler.

Personligen tycker jag att man ska akta sig för LG. Tror att vilken annan aktör som börjar med OLED kommer att vara bättre.

Har en LG OLED65E6V som jag blir mer och mer irriterad på. Ja svärtan är bra men resten är skit.

Postad 15 March 2017 - 09:40

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Allt som är "grynigt" har inte med TV:n att göra, så det är viktigt att skilja på källans (filmens) grain och TV:ns introducerade pixelation/blockiness/noise. Alla filmer innan ca 2002 spelades in med analoga kameror på fysiska filmrullar. En naturlig konsekvens av detta är "film grain", vilket med dagens extremt högupplösta TV-apparater kan se "brusigt" ut. Aliens är ett väldigt bra exempel på en film med mycket "film grain". Det är alltså inget fel som TVn introducerar, utan den visar helt enkelt filmen som den ska se ut. Idag har vi blivit så vana med digitalt inspelat material som är helt fritt från "film grain", så när vi tittar på äldre filmer blir vi lite överraskade av hur allt ser ut. Men som sagt, det är så det ska se ut och inget fel.

Exempel på film grain: 1999-024-04-crop.jpg

Exempel på fel som antingen TVn introducerar eller som beror på taskig komprimering:

skyfall-large.jpg

Tänk på att ju sämre bitrate man kikar på, desto mer komprimeringsartefakter dyker upp i bilden. Nära-svart-partier är oftast där sämre encodes visar mest artefakter. Men även blu-ray är komprimerat och inte utan sina "fel".

Postad 15 March 2017 - 10:01

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Allt som är "grynigt" har inte med TV:n att göra, så det är viktigt att skilja på källans (filmens) grain och TV:ns introducerade pixelation/blockiness/noise. Alla filmer innan ca 2002 spelades in med analoga kameror på fysiska filmrullar. En naturlig konsekvens av detta är "film grain", vilket med dagens extremt högupplösta TV-apparater kan se "brusigt" ut. Aliens är ett väldigt bra exempel på en film med mycket "film grain". Det är alltså inget fel som TVn introducerar, utan den visar helt enkelt filmen som den ska se ut. Idag har vi blivit så vana med digitalt inspelat material som är helt fritt från "film grain", så när vi tittar på äldre filmer blir vi lite överraskade av hur allt ser ut. Men som sagt, det är så det ska se ut och inget fel.

Exempel på film grain: 1999-024-04-crop.jpg

Exempel på fel som antingen TVn introducerar eller som beror på taskig komprimering:

skyfall-large.jpg

Tänk på att ju sämre bitrate man kikar på, desto mer komprimeringsartefakter dyker upp i bilden. Nära-svart-partier är oftast där sämre encodes visar mest artefakter. Men även blu-ray är komprimerat och inte utan sina "fel".

Grain ska inte förväxlas med stora block (rutor) i bilden som LG OLED presterar. Min gamla Samsung hade inte dessa problem.

Redigerat av ROBRUG, 15 March 2017 - 10:02.

Postad 15 March 2017 - 10:56

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 1

Som sagts innan i tråden, eftersom de flesta apparater inte kan visa de mörkaste nyanserna så kapar ofta komprimeringen bort mycket information där, vilket då nästan enbart syns på OLED apparater eftersom resten inte kan visa den information ändå. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är det du ser, men något man ska vara medveten om och säkerställa att så inte är fallet innan man skyller på tv'n.

Postad 15 March 2017 - 11:13

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Allt som är "grynigt" har inte med TV:n att göra,

Nej, "film grain" har absolut inget med B6 eller OLED i sig att göra. Vi hoppas de flesta vet det.

Det jag beskrev som ett "flimrande" fenomen på B6 uppstår emellanåt om materialet i fråga har naturligt förekommande brus i kombination med "near dark" scener, där då filmen "Aliens" är ett lysande exempel. Här ser man på flera ställen något som också kan beskrivas som "flashing" - det "blixtrar" till i dessa sektioner av bilden, likt ett "flimmer" helt enkelt, medan resten av bilden kan vara helt lugn och stabil.

Min 8 år gamla Samsung LCD när den matas med samma material via samma källa (Oppo BDP-103D) påvisar inte dessa tendenser. Någonting hos LG och OLED orsakar fenomenet. Skulle personligen inte kalla det allvarligt, men visst är det störande ibland.

Postad 15 March 2017 - 11:16

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Nu är det ju inte bara svt play som problemet uppstår på. Har parabol med canal digital, det är problem på alla kanaler.
Personligen tycker jag att man ska akta sig för LG. Tror att vilken annan aktör som börjar med OLED kommer att vara bättre.
Har en LG OLED65E6V som jag blir mer och mer irriterad på. Ja svärtan är bra men resten är skit.

Har haft 65E6V över en månad nu efter prövat en 75KS8005 och den senare tyckte jag hade skarpare bild fast det var en 75", tx CD via parabol. Men som andra har skrivet: skit in ännu värre skit ut och bra in "makalöst bra ut" . 3D upplevelsen var bara den värt pengarna. Den sista o bästa 3D tvn kanske håller ett visst värde en tid framåt.

Postad 15 March 2017 - 12:39

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 1

https://www.forbes.c...s/#44e3387367ed

Äntligen

Postad 15 March 2017 - 13:06

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

yey!

Postad 15 March 2017 - 14:38

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Nej, "film grain" har absolut inget med B6 eller OLED i sig att göra. Vi hoppas de flesta vet det.

Det jag beskrev som ett "flimrande" fenomen på B6 uppstår emellanåt om materialet i fråga har naturligt förekommande brus i kombination med "near dark" scener, där då filmen "Aliens" är ett lysande exempel. Här ser man på flera ställen något som också kan beskrivas som "flashing" - det "blixtrar" till i dessa sektioner av bilden, likt ett "flimmer" helt enkelt, medan resten av bilden kan vara helt lugn och stabil.

Min 8 år gamla Samsung LCD när den matas med samma material via samma källa (Oppo BDP-103D) påvisar inte dessa tendenser. Någonting hos LG och OLED orsakar fenomenet. Skulle personligen inte kalla det allvarligt, men visst är det störande ibland.

Finns det några inställningar som minimerar detta? Även om det istället innebär crushed blacks dvs.

Postad 15 March 2017 - 14:44

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Finns det några inställningar som minimerar detta? Även om det istället innebär crushed blacks dvs.

Om du menar fenomenet som du ser på Skyfall-bilden så sänker du ljusstyrkan (brightness) något steg eller två.

Postad 15 March 2017 - 15:05

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Om du menar fenomenet som du ser på Skyfall-bilden så sänker du ljusstyrkan (brightness) något steg eller två.

Syftar på det som rickydeg beskriver ovan, near-black flimmer, antar att det är vad du syftar på också?

Postad 15 March 2017 - 15:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Finns inga som jag hittat, och jag har prövat mängder. Har nog inte nåt med en inställning att göra. Som sagt; jag tror det är något hos LG och OLED som orsakar fenomenet med "flashing" / "blixtrande" flimmer med sånt här material. Att försöka minska synbara effekten av det genom att sänka ljusstyrkan gillar jag inte. Fenomenet dämpas då bara något men är fortfarande kvar och man förlorar ju detaljer i hela bilden om man gör på det sättet. 

Har du själv tittat på just "Aliens" på Blu-ray? Ta sekvensen mellan ca 1:11-1:14 in i filmen (förlängda "Special Edition" versionen) när de diskuterar hur dem ska förhindra varelserna från att ta sig in i komplexet - här ser man mycket "flashing" / "blixtrande" flimmer efter varann. Men på min Samsung LCD ser man inget sådant...

Postad 15 March 2017 - 15:12

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om man tycker det är ett problem: Alternativ är att sänka några steg i White Balance 5 IRE. Kanske också 10 IRE.Antingen Luminance eller lika mycket på RGB respektive.
Lätt att prova. Sänker man Brightness sänker man hela ljusbilden.
Ärligt talat ser jag ytterst sällan problem. Tycker bilden till 99% är det bästa jag haft.

Postad 15 March 2017 - 15:55

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Finns inga som jag hittat, och jag har prövat mängder. Har nog inte nåt med en inställning att göra. Som sagt; jag tror det är något hos LG och OLED som orsakar fenomenet med "flashing" / "blixtrande" flimmer med sånt här material. Att försöka minska synbara effekten av det genom att sänka ljusstyrkan gillar jag inte. Fenomenet dämpas då bara något men är fortfarande kvar och man förlorar ju detaljer i hela bilden om man gör på det sättet. 

Har du själv tittat på just "Aliens" på Blu-ray? Ta sekvensen mellan ca 1:11-1:14 in i filmen (förlängda "Special Edition" versionen) när de diskuterar hur dem ska förhindra varelserna från att ta sig in i komplexet - här ser man mycket "flashing" / "blixtrande" flimmer efter varann. Men på min Samsung LCD ser man inget sådant...

Nix, har den dessvärre inte på Blu-ray så kan inte testa, kanske finns på Netflix? Om så antar jag att flimret är ännu värre med hänsyn till komprimering etc.

Postad 15 March 2017 - 16:13

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Nix, har den dessvärre inte på Blu-ray så kan inte testa, kanske finns på Netflix? Om så antar jag att flimret är ännu värre med hänsyn till komprimering etc.

Ok. Tror inte den finns på Netlix. Jag ska kolla in den sekvensen som du nämnde tidigare.

Postad 15 March 2017 - 16:46

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

LG have now added Hybrid Log-Gamma (HLG) and Technicolor support as well. The inclusion of HLG is important because this will be the main form of delivering broadcast HDR and the 2017 OLED TVs will support it out of the box. LG will also be adding HLG support to their 2016 OLED TVs as well, through a firmware update in the third quarter.

Postad 15 March 2017 - 17:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

LG have now added Hybrid Log-Gamma (HLG) and Technicolor support as well. The inclusion of HLG is important because this will be the main form of delivering broadcast HDR and the 2017 OLED TVs will support it out of the box. LG will also be adding HLG support to their 2016 OLED TVs as well, through a firmware update in the third quarter.

BRA JOBBAT LG !!  :)

Postad 15 March 2017 - 17:41

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Vilka svenska kanaler kommer sända i HLG?

Postad 15 March 2017 - 17:45

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Vilka svenska kanaler kommer sända i HLG?

Eventuellt kanske andra bra förbättringar kommer till den förövrigt dåliga bildhanteringen.

Redigerat av ROBRUG, 15 March 2017 - 17:46.

Postad 15 March 2017 - 19:10

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Eventuellt kanske andra bra förbättringar kommer till den förövrigt dåliga bildhanteringen.

De får vi hoppas för HLG i sig har vi väl ingen användning för?

Postad 15 March 2017 - 23:28

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Har jämfört lite hdr 10 med dv netflix. Såg att hdr 10 marco polo hade jätte pixlig himmel medans dv är helt pixel fritt. Så det är nog dv som gäller om man ska köpa en extern spelare i framtiden.
Hdr 10 från panasonic ub700 uhd spelare.
Nu vet man att dom inbyggda apparna duger utmärkt till 4k/hdr.

Redigerat av axion84, 15 March 2017 - 23:30.

Postad 15 March 2017 - 23:33

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

https://www.forbes.c...s/#44e3387367ed

Äntligen

Bra, hoppas dom kan fokusera på bildmässiga förbättringar nu.
Vad var det som b6an hade som b7an har? Samma rörelse chip? Kanske bra för oss b6 ägare då om vi kan få samma förbättrings uppdatetingar som b7 får.

Redigerat av axion84, 15 March 2017 - 23:36.

Postad 15 March 2017 - 23:41

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Bra, hoppas dom kan fokusera på bildmässiga förbättringar nu.
Vad var det som b6an hade som b7an har? Samma rörelse chip? Kanske bra för oss b6 ägare då om vi kan få samma förbättrings uppdatetingar som b7 får.

Yes samma SOC. Från Realtek om jag inte missminner mig!

Redigerat av FettAnka, 15 March 2017 - 23:42.

Postad 15 March 2017 - 23:51

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Nu säger dom att det inte är ett oled problem längre med 2017 års modellerna, i allfall philips och dom nya lg.

Från hdtv test om philips pos901

"Better Above-Black Handling
Although the near-black gradation of LG’s 2016 OLEDs was improved over the company’s 2015 models, it’s still not as clean as that seen on plasmas and LED LCDs, making many video enthusiasts wonder if it’s an inherent OLED flaw that cannot be overcome. After spending extensive time testing and comparing Philips’ 55POS901 beside a 2016 LG OLED (both calibrated), we’re extremely pleased to report that this theory is simply not true."

Från hdtvtest LG W7 review

"There’s less noise and quantisation blockiness in darker scenes too: we checked out the now-infamous final act in Skyfall where Javier Bardem makes his way up to the chapel, and the pixels in the night sky were much calmer and less pixellated than last year’s models – essentially as clean as the recently-reviewed Philips 901F OLED as well as high-end plasmas and LED LCDs."

Redigerat av axion84, 16 March 2017 - 08:12.

Postad 16 March 2017 - 08:08

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Har jämfört lite hdr 10 med dv netflix. Såg att hdr 10 marco polo hade jätte pixlig himmel medans dv är helt pixel fritt. Så det är nog dv som gäller om man ska köpa en extern spelare i framtiden.
Hdr 10 från panasonic ub700 uhd spelare.
Nu vet man att dom inbyggda apparna duger utmärkt till 4k/hdr.

Kan man välja vilket format man vill köra på i netflix. Skifta mellan hdr och dv?

Postad 16 March 2017 - 08:13

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Kan man välja vilket format man vill köra på i netflix. Skifta mellan hdr och dv?

Nix. Styrs av Netflix.

Postad 16 March 2017 - 08:17

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Nej inte vad jag tror. Lgs oled kommer automatiskt välja dv om det finns både hdr 10 och dv på tex en uhd blueray film. Den uhd spelaren jag testa hdr 10 netflix med har inte dv. Men inbyggda apparna har bara dv.

Postad 16 March 2017 - 08:29

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Nej inte vad jag tror. Lgs oled kommer automatiskt välja dv om det finns både hdr 10 och dv på tex en uhd blueray film. Den uhd spelaren jag testa hdr 10 netflix med har inte dv. Men inbyggda apparna har bara dv.

Så marco polo finns som både dv och hdr. Nice

Postad 16 March 2017 - 08:33

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Tyckte det var jätte dålig hdr 10 bild på marco polo. Med jätte pixlig himmel på en scen nåt man aldrig sett på dv med inbygda appen. Så jag kommer hålla mig till dv med streaming om det ska vara hdr.

Postad 16 March 2017 - 08:54

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Tyckte det var jätte dålig hdr 10 bild på marco polo. Med jätte pixlig himmel på en scen nåt man aldrig sett på dv med inbygda appen. Så jag kommer hålla mig till dv med streaming om det ska vara hdr.

Jo men jämför du olika källor med olika tv serier som är inspelade på olika utrustning, mastrad på olika sätt etc?

Postad 16 March 2017 - 09:10

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

netflix är inte en bra källa även fast det är 4k.. visst det funkar men vill du maxa tv:n så är det blu-ray som gäller 1080p eller 4k.. eller 65gb filer från datorn funkar också... :rolleyes:

Postad 16 March 2017 - 11:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Nu säger dom att det inte är ett oled problem längre med 2017 års modellerna, i allfall philips och dom nya lg.

Från hdtv test om philips pos901

"Better Above-Black Handling
Although the near-black gradation of LG’s 2016 OLEDs was improved over the company’s 2015 models, it’s still not as clean as that seen on plasmas and LED LCDs, making many video enthusiasts wonder if it’s an inherent OLED flaw that cannot be overcome. After spending extensive time testing and comparing Philips’ 55POS901 beside a 2016 LG OLED (both calibrated), we’re extremely pleased to report that this theory is simply not true."

Från hdtvtest LG W7 review

"There’s less noise and quantisation blockiness in darker scenes too: we checked out the now-infamous final act in Skyfall where Javier Bardem makes his way up to the chapel, and the pixels in the night sky were much calmer and less pixellated than last year’s models – essentially as clean as the recently-reviewed Philips 901F OLED as well as high-end plasmas and LED LCDs."

Förbättringar av det där slaget låter förvisso lovande i sig, men jag är inte hundra på att detta ens handlar om fenomenet med "flashing" i bildsektioner med visst material som innehåller naturligt förekommande bildbrus och near black i kombination med varann.

Postad 16 March 2017 - 15:27

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Yes samma SOC. Från Realtek om jag inte missminner mig!

B6 och B7 har väl inte samma chip? B7 ska ha samma som resten av 7-serien.

Postad 16 March 2017 - 15:59

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

B6 och B7 har väl inte samma chip? B7 ska ha samma som resten av 7-serien.

Blir de inte som 6-serien då B har externt tillverkar medans C,E och G har LGs egna?

Postad 16 March 2017 - 16:15

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Blir de inte som 6-serien då B har externt tillverkar medans C,E och G har LGs egna?

Från hdtvtest: "Although the LG OLED65W7 is likely to be out of reach for most buyers price-wise (the OLED65W7V will cost £8000 in the UK), our findings (which we also cross-checked against the E7) should be of use to anyone who’s interested in buying a 2017 LG OLED TV, because according to the Seoul-headquartered brand, every range in its OLED lineup this year – including the G7, C7 and B7 – will use the same SoC (system-on-a-chip), promising fundamentally identical picture quality across the board. Time waits for no man, so let’s get started."

Och alla andra sidor har sagt samma sak.

Postad 16 March 2017 - 16:58

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Från hdtvtest: "Although the LG OLED65W7 is likely to be out of reach for most buyers price-wise (the OLED65W7V will cost £8000 in the UK), our findings (which we also cross-checked against the E7) should be of use to anyone who’s interested in buying a 2017 LG OLED TV, because according to the Seoul-headquartered brand, every range in its OLED lineup this year – including the G7, C7 and B7 – will use the same SoC (system-on-a-chip), promising fundamentally identical picture quality across the board. Time waits for no man, so let’s get started."

Och alla andra sidor har sagt samma sak.

Då hade jag fel :)

Postad 16 March 2017 - 18:47

sohe
  • sohe
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

PÅ AVforums har någon länkat till en LG server där den nya mjukvaran för europeiska B6 (04.31.10) finns. Verkar vara det "real deal" så snart borde den dyka upp "officiellt".

Postad 16 March 2017 - 18:55

rivoz
  • rivoz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har ni också problem med att se på play-kanaler via inbyggda webläsaren?

Första veckan kunde jag se Viafree men nu visas bara reklamen sedan står det att något gick fel när programmet ska starta. SVT Play fungerar fortfarande.

Jag testade att göra en fabrikåterställning men det hjälpte inte.

Fungerar det för er? Kan det vara någon inställning jag kommit åt i menyn?

Postad 16 March 2017 - 19:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nvm

Redigerat av pacman, 16 March 2017 - 19:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.