Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 februari 2009 - 23:45

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Vet vad jag gör för fel, men jag får inte ut 5.1 ljud på canalplus HD och Canalplus sport HD men
på alla andra HD kanaler som sänder 5.1 ljud går det bra.

Vad skall jag göra? :)

Sørg for at ingen av lydspråk valgene er satt til "Engelsk". Da vil 5.1 lyden på Canal+Film HD fungere fint.

Canal+Sport HD sender ingen Dolby Digital lyd så der må du evt. benytte Prologic II for å oppnå surround effekt.

Postad 22 februari 2009 - 00:07

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Bobben har rätt. Själv har jag ställt in min utmärkta lilla Yamaha 363 receiver till att slå om till PL II om 5.1 ljud saknas på den kanal jag tittar på. Funkar helbra med CD-boxen.

Wasgo :)

Postad 22 februari 2009 - 08:28

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Har du din dekoder i en stereobänk med dörrar eller liknande? Anledningen till att jag frågar är att jag har min dekoder monterad på ett väggfäste under TVn och jag tror helt allvarligt att jag skulle kunna avgöra från övervåningen (dekodern är på nedervåningen) om dekodern är av eller på. Jag är inne på min tredje dekoder av samma modell nu och jag tycker att alla låter likadant dvs alldeles för mkt för att det ska vara vettigt.

Jag gissar att du kör med scart och inte HDMI? Enligt mina egna tester så går boxen mycket bättre när man använder scart än när man kör HDMI Men då faller ju faktiskt hela vitsen med boxen. :)

Jag har dekodern i öppen TV-bänk, ovanpå förstärkaren (har satt fötter imellan). Är själv ganska känslig för missljud, och var därför lite nervös innan köpet (har ju hört om problemet). Men jag lovar, den hörs nästan ingenting, min TVIX tex låter betydligt mer. Ibland om både förstärkaren och boxen har varit på hela dan, så ökar fläkten i ca 15 min, då dönar den lite. Jag kör skälvklart med HDMI, därav köpet..

Postad 22 februari 2009 - 20:07

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Har precis skaffat HD boxen pvr, och tyvärr så är den inte ljudlös. Ett jämt störande ljud från fläkten samt hårddisken gör sig ständigt påmind. Reklamerade denna och fick den utbytt och den nya beter sig exakt likadant. Ringde än en gång canal digital med hänvisning att dem tyvärr inte är bättre. Sitter på 3 meter och den är monterad på öppen hylla. Fattar inte varför dem gör boxen så designad istället för att göra den i större låda med bättre kylning och montera disken i gummiupphängnad. Pinsamt att 2009 ha nåt som surrar vid en tv.

Har hört att nån har moddat den, länk till bygge? och är även intresserad om någon byggt nån hushbox.

Postad 22 februari 2009 - 21:07

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag har haft min box sedan april förra året och den står på en hylla i sovrummet tillsammans med övrig hembioutrustning. Tycker inte den stör mycket alls. Den varvar upp en kort stund när man sätter på den, men sedan är den i det närmaste helt tyst. Ett svagt vinande från hårddisken kan anas, men det är också allt. Även jag är känslig för ovidkommande ljud, men störs ej alls av boxen. Kansk jag haft tur med min?

Wasgo :)

Postad 22 februari 2009 - 21:44

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Min varvar också upp vid start, för att sedan vara "tyst".

Ljudnivåproblemen tycker jag bleknar i jämförelse med att den ofta hänger sig vid spolning med bild, samt att den ofta helt sonika stänger av sig vid spolning.

Postad 23 februari 2009 - 08:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har precis skaffat HD boxen pvr, och tyvärr så är den inte ljudlös. Ett jämt störande ljud från fläkten samt hårddisken gör sig ständigt påmind. Reklamerade denna och fick den utbytt och den nya beter sig exakt likadant. Ringde än en gång canal digital med hänvisning att dem tyvärr inte är bättre. Sitter på 3 meter och den är monterad på öppen hylla. Fattar inte varför dem gör boxen så designad istället för att göra den i större låda med bättre kylning och montera disken i gummiupphängnad. Pinsamt att 2009 ha nåt som surrar vid en tv.

Har hört att nån har moddat den, länk till bygge? och är även intresserad om någon byggt nån hushbox.

Är den förste att hålla med om att det hade varit bättre att göra boxen 1-2cm högre och fått den tystare med lite dämpning, samt att man kunde lagt ner lite möda att sätta fast fläkten.

Om det är fel på boxen eller inte, så tycker jag man ska gå fingertoppskänsla. Tryck lätt på locket på olika ställen, kan man då ändra ljudet från boxen eller att t.o.m få hela lådan i resonans så är det fel på boxen. Är det så att det är ett likartat ljud så är det nog så att du har den ljudnivån som boxarna ger.

Jag har haft boxar som hörts 2-3 rum från där den stod, nästan så att den överröstade en dammsugare, och det är boxar som låter. Men med den nya modifieringen av locket samt en förbättrad fastsättning av fläkten (även om den som jag fick senast inte var optimal, så jag fick sätta fast den bättre själv) så är boxarna idag tillräckligt tysta för att inte störa om man har ljud på TV'n. Fläkten låter något och det gör också HDD'n, jag tycker nog att det är normalt är HDD'n som stör mest när man väl fått fast fläkten på ett bra sätt.

Postad 23 februari 2009 - 22:48

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Varför kan man inte se vilka matcher som spelas på Premier Leage på Canal+ kanalerna när man tittar i EPG,
det står ju bara på finska?

Postad 24 februari 2009 - 13:08

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Varför kan man inte se vilka matcher som spelas på Premier Leage på Canal+ kanalerna när man tittar i EPG,
det står ju bara på finska?

Har tyvärr inget svar men är lite nyfiken på vad Wolverhampton heter på finska.

Postad 24 februari 2009 - 15:11

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
lol

Postad 24 februari 2009 - 16:57

gummiturbon
  • gummiturbon
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nytt Problem!!!

Har haft min box snart i ett år o den har fungerat bra. För några dagar sedan ändrade en massa kanaler format. Beroende på vad som visas blir det ofta breda svarta ränder på sidorna, CSI på 5:an blev "inzoomat". HD-kanalerna är fortfarande rätt samt vissa andra. Tidigare har alltid hela TV rutan fyllts ut (Sony kdl 40 nånting). Har inte ändrat någon inställning, och de är rätt. Har kollat. Det lustiga är att även inspelade program som tidigare fyllt skärmen blivit smalare och de är smala redan på förhandstitten på hårddiskmenyn. Har CD skickat nån lustig uppdatering eller har boxen fått influensan???

Postad 24 februari 2009 - 18:03

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Du har väl inte råkat trycka på "On Demand"?

Postad 24 februari 2009 - 18:25

gummiturbon
  • gummiturbon
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Dagens ros till dig BenganJ !!!

Trodde inte det var möjligt då jag använder Logitechs Fjärr (utan "on demand" inlaggd). Dock hade frun tagit fram orginalfjärren i helgen av någon anledning när jag var på AC/DC. Så kan det gå. Tack.

Postad 24 februari 2009 - 19:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Upptäckte något intressant!

Min fjärrkontroll fungerade dåligt under nästan ett halvår till någon skrev att lågenergilampor störde, och jag hade en sådan som väggbelysning mellan soffan och boxen. Efter att bytt till en vanlig lampa i denna hållare så har fjärren fungerat fint fram till för någon dag sedan (då den vanliga lampan gick sönder). Jag satte i en vanlig lampa igen och nu fungerar fjärren utmärkt igen.

Kan detta bero på att ljuset från lampan tar bort / jämnar ut ljuset från TV-skärmen så att fjärren fungerar bättre :) :D

Ni som har en omöjlig fjärr skulle kunna prova om en belysning i närheten av box/TV (med vanlig glödlampa) kan hjälpa till!

Undra vad man ska göra när den gamla glödlampan försvinner, kan man inte använda sin HD box då :)

Postad 25 februari 2009 - 08:09

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Dagens ros till dig BenganJ !!!

Trodde inte det var möjligt då jag använder Logitechs Fjärr (utan "on demand" inlaggd). Dock hade frun tagit fram orginalfjärren i helgen av någon anledning när jag var på AC/DC. Så kan det gå. Tack.

Barn fruar/sambos och hundar ska typ..hållas borta från orginalfjärrar när man har en Logitech :) Lås in någonstans (fjärrarna alltså...)
För övrigt har jag lagt in ALLA orginalkommandon på min Harmony, så jag har inte det problem som du har. Då har man aldrig behov av orginalfjärren.

Postad 25 februari 2009 - 16:22

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Hittade en ny bugg tror jag.

On-demand funkar inte på inspelat material.

I måndags lyckades kanal5 sända csi som var i 16:9 i 4:3 format, alla såg ut som avlånga
anorektiker :rolleyes:

Tänkte att det kan man ju fixa med On-demand knappen Men icke. Inget hände.
Fick fixa det i tv:ns inställningar.

Kör med hdmi till min Pioneer tv.

Postad 25 februari 2009 - 19:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Vet att det gick innan att ändra blidformat på inspelat material men nu får man göra följande:
Sätt på Live TV och ändra bildformat där. Vola och det inspelade följer med.

PS - Jag har nu en knäpptyst box som inte hörs alls. Tog av locket och ryckte fläkten. Boxen har heller inte hängt sig sedan jag gjort detta (1 månad). Nu väntar jag bara på att de fixar timeshift/inspelnings-buggen så är boxen godkänd från mig.

PS 2 - Finns en recension här på den där Hauppauge HD PVR för er som funderar på att tanka av lite HD-material från era dyngfulla boxar.

Redigerat av ruva, 25 februari 2009 - 20:56.

Postad 25 februari 2009 - 21:16

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
ruva - intressant lösning men blir inte boxen överhettad även om du inte har locket på? Har du kollat vilken temp den håller med denna "modd"? Har varit nöjd med min moddning där jag strappade fast fläkten med tätningslist runt om vilket ger en nästan "tyst" box men det låter lockande att få den helt stum ;)

Till steve72, formatändringen(stretch) är mycket irriterande och för att fixa detta på en uppspelning är enklast att trycka på "Fast Forward" och sedan "Play" igen så ändrar formatet tillbaka till 14/9 som jag antar att du har den inställd på(vilket jag oxå har till min Pioneer). Hoppas att det kommer en buggfix på detta fenomen med formatändringen när man använder 14/9(Skifte mellan 16/9 och 4/3 material i reklampauser). Ska tillägga att det aldrig händer om man har ställt in boxen i 4/3 utan bara i 14/9.

Har haft ett irriterande problem den sista veckan med hackande 5.1 ljud på Canal +HD och bara på denna kanal - någon annan?

Måste säga att jag är nöjd med boxen för övrigt förutom att jag inte litar på att den spelar in alla gånger på Canal+HD och TV4HD då den kan avbryta en inspelning efter 5 min, detta händer inte på någon annan kanal.

Postad 26 februari 2009 - 07:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har nu en knäpptyst box som inte hörs alls. Tog av locket och ryckte fläkten.

Ruva, blir inte temperaturen för hög. Jag testade så i några minuter när jag moddade min box, efter 15-20minuter så var jag uppe över 45C. Man får också tänka på sommaren när det är varmare hemma

Postad 26 februari 2009 - 10:12

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Har haft ett irriterande problem den sista veckan med hackande 5.1 ljud på Canal +HD och bara på denna kanal - någon annan?

Måste säga att jag är nöjd med boxen för övrigt förutom att jag inte litar på att den spelar in alla gånger på Canal+HD och TV4HD då den kan avbryta en inspelning efter 5 min, detta händer inte på någon annan kanal.

Har också märkt hackande i ljudet på FILM HD... Ska ringa CD idag o felanmäla...

Avbrutna inspelningar har jag bara märkt när TV4HD är inblandad. Ska jag spela in nåt så brukar jag undvika
att stänga av dekodern (eller ha på den) på TV4HD om inspelningen inte ska göras på just denna kanal.
Tycker det har funkat bättre då...

MVH Lundis

Postad 26 februari 2009 - 10:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Ruva, blir inte temperaturen för hög. Jag testade så i några minuter när jag moddade min box, efter 15-20minuter så var jag uppe över 45C. Man får också tänka på sommaren när det är varmare hemma

Finns det någon anledning, förutom att ventilera bort hårddiskens värme, att de har satt en fläkt i boxen?
Är det något annat vitalt som måste kylas ner?

45° utan fläkt är inte farligt. Jag ligger på 38° med fläkt och har man låg ljudvolym så låter boxen.
Och det börjar bli irriterande...
Fast det är klart, 45° utan fläkt efter 15min kanske blir bortåt 60° efter ett par timmar?
Jag funderar iaf på att testa. Har inte kollat alls, vad är det för skruvar på boxen? Torx? Är det svårt ingrepp? Risk att skada något när man håller på?

Postad 26 februari 2009 - 11:20

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Köpte min HD receiver för drygt ett år sedan, och måste säga att de flesta problem som rapporteras här har jag inte drabbats av.

(Kopplat boxen mot Sony receiver DA5300ES, där jag ställt in under SAT att använda HDMI1 som bild, och SACD för ljud. Ljudsynk 28ms)
Bilden från LCD Sony X3500 klockren på samtliga kanaler, även icke HD. (kanske tack vare uppskalning till 1080i via stereo receiver)
Styr systemet via Harmony One fjärrkontroll.
Jag hade problem med bild som försvann, och konstant växlande av ljud, men det försvann efter byte till ny HDMI kabel mellan Stereo och TV.

De problem jag har,

- är att jag har EPG på DANSKA, och har fortfarande inte lyckats få den på Svenska. Någon som har något tips ?
- edit funktionen för inspelat material. Spelar in många avsnitt av Pocoyo från Disney till den lille, och när jag försöker klippa ihop dem så
händer det ofta att hela filen förvinner och boxen låser sig.
- efter en låsning efter editering, så raderades samtliga filmer på hårddisken. Efter det så beter sig hårdisken rätt skumt och ibland försvinner
inspelade filmer av sig själva. Misstänker att disken är rätt fragmenterad. Någon som känner till möjlighet att formatera om hårddisken ?

Postad 26 februari 2009 - 12:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

45° utan fläkt är inte farligt. Jag ligger på 38° med fläkt

. Nä 45C är inte farligt, disken är specifierad till 60C, men det är snarlikt min första box som hade en temp på 62C och hängde sig vid 70C. Den var tyst (pga att fläkten inte gick), nu hade den så klart lock på sig så ruvas fall är bättre men jag tycker det är lite farligt och jag tycker nog inte fläkten i de nya boxarna stör så mycket i läge 1. Dock när jag har varmt i rummet på sommaren så går den en del i läge 2 (kanske när den nått en 45C), och det läget hörs.

Misstänker att disken är rätt fragmenterad. Någon som känner till möjlighet att formatera om hårddisken ?

tror inte det finns något annt sätt än att radera allt som finns i din inspelningslista, förhoppningsvis så lägger den in den nyinspelade materialt samlat på disken då??? evet inte om en fabriksåterställning och val i menyer till svenska kan ta bort danskan i EPG'n???

Postad 27 februari 2009 - 22:34

champnicke
  • champnicke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har denna box från Canal digital och tycker bilden på Sd kanalerna inte blir så bra.Brus och flimrig bild blir det.
Tex på säsongkortet,tv4sport canal plus sport bland annat.
Fast på Hd kanalerna blir bilden bra.Är det ngt fel på min box som gör bilden dålig på Sd kanalerna?
Har en Pioneer tv så det borde bli bättre bild på denna box tycker jag.
Är det ngn annan som tycker bilden på standard kanalerna i denna box inte är så jättebra?
Har kopplat boxen via hdmikabel..
Annars funkar boxen bra.Den låter inte så mkt och låser sig sällan.

Postad 28 februari 2009 - 00:44

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Även jag har en Pioneer TV och bilden är mycket bra på både SD och HD kanalerna. Har lagt en del jobb på att ställa in TV:n som jag vill ha den och Pioneer har många inställningar. Har stängt av nästan alla bildförbättringsfunktioner som finns, ändrade bilden till Gamma 1för att få bättre djup/svärta samt en manuell färgtempinställning.

Använder du den medföjande HDMI-kabeln till boxen så investera i en ny supra eller liknande.

Sen finns det SD program som har en dålig kvalité i utsändning och dessa kan du inte göra något åt.
JAg är mycket nöjd med bild och ljud och det enda negativa om bildkvalitén på boxen är att den är något softad men det kan ju TV:n kompensera med (DRE)Dynamisk kontroll justerad till Hög.

Tweaka lite med TV:n och du blir nöjd. Vilken Pioneer har du förresten - jag har en 507XD.

Postad 28 februari 2009 - 08:00

Jern
  • Jern
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Har denna box från Canal digital och tycker bilden på Sd kanalerna inte blir så bra.Brus och flimrig bild blir det.
Tex på säsongkortet,tv4sport canal plus sport bland annat.
Fast på Hd kanalerna blir bilden bra.Är det ngt fel på min box som gör bilden dålig på Sd kanalerna?
Har en Pioneer tv så det borde bli bättre bild på denna box tycker jag.
Är det ngn annan som tycker bilden på standard kanalerna i denna box inte är så jättebra?
Har kopplat boxen via hdmikabel..
Annars funkar boxen bra.Den låter inte så mkt och låser sig sällan.

Rent generellt är det kanonbild från denna box även då sd-kanalerna så du får nog kolla dina inställningar igen. Har själv en Sony 46W4000 och där är det verkligen bra bild, hade en Topfield (boxer) innan och den är ju känd för att leverera bra bild men digitalboxen från CD är ju klart bättre… på bild alltså.

Postad 28 februari 2009 - 08:29

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Även jag har en Pioneer TV och bilden är mycket bra på både SD och HD kanalerna. Har lagt en del jobb på att ställa in TV:n som jag vill ha den och Pioneer har många inställningar. Har stängt av nästan alla bildförbättringsfunktioner som finns, ändrade bilden till Gamma 1för att få bättre djup/svärta samt en manuell färgtempinställning.

Använder du den medföjande HDMI-kabeln till boxen så investera i en ny supra eller liknande.

Sen finns det SD program som har en dålig kvalité i utsändning och dessa kan du inte göra något åt.
JAg är mycket nöjd med bild och ljud och det enda negativa om bildkvalitén på boxen är att den är något softad men det kan ju TV:n kompensera med (DRE)Dynamisk kontroll justerad till Hög.

Tweaka lite med TV:n och du blir nöjd. Vilken Pioneer har du förresten - jag har en 507XD.

HDMI kabelns märke saknar betydelse i fråga om bildkvalitet. Hållbarhet av kabel (många byten) är en annan sak.

Postad 28 februari 2009 - 08:55

Benny
  • Benny
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!
Jag kopplade in digitalboxen till mina föräldrar i går, men när jag kopplar in hdmi kabeln så blir det bara ljud på kanalerna men ingen bild så jag kopplade in en scart kabel och då fick jag bild och ljud.

Kan det vara någon inställning som är fel eller är det fel på hdmi kabeln?
om det behövs en ny hdmi kabel kan ni rekomendera en kabel som man kan köpa på onoff eller elgiganten
Tvn är en Panasonic PX80
Tacksam på förslag vad jag kan testa med.
Mvh
Benny

Postad 28 februari 2009 - 09:32

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Jag har en fråga om utsignaler från denna box,

Om jag förstått det rätt kan man med 2 kablar in från satelliten kunna spela in en kanal och samtidigt titta på en annan??

Om man då har spelat in en kanal, går det att via Scart utgången koppla till en trådlös överförare till en annan TV samtidigt som man tittar på en satellit kanal via HDMI??

Dvs, går det att se inspelat material och satellit-TV oberoende av varandra??

Postad 28 februari 2009 - 10:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej!
Jag kopplade in digitalboxen till mina föräldrar i går, men när jag kopplar in hdmi kabeln så blir det bara ljud på kanalerna men ingen bild så jag kopplade in en scart kabel och då fick jag bild och ljud.

Kan det vara någon inställning som är fel eller är det fel på hdmi kabeln?
om det behövs en ny hdmi kabel kan ni rekomendera en kabel som man kan köpa på onoff eller elgiganten
Tvn är en Panasonic PX80
Tacksam på förslag vad jag kan testa med.
Mvh
Benny

Kolla så att boxen i menyn är inställd för att sända HD signal ut samt att du på TV'n väljer HDMI ingången. TV'n kan inte välja detta automatiskt som den gör med SCART

Postad 28 februari 2009 - 10:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har en fråga om utsignaler från denna box,
Om jag förstått det rätt kan man med 2 kablar in från satelliten kunna spela in en kanal och samtidigt titta på en annan??

Ja, två satellit kan hanteras och en marksänd samtidigt men endast två strömmar kan spelas in samtidigt

Om man då har spelat in en kanal, går det att via Scart utgången koppla till en trådlös överförare till en annan TV samtidigt som man tittar på en satellit kanal via HDMI??

Dvs, går det att se inspelat material och satellit-TV oberoende av varandra??

Nej, den kanal som läggs ut är samma på samtliga utgångar (dvs en), resten är riktad mot HDD'n

Postad 28 februari 2009 - 11:10

Benny
  • Benny
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kolla så att boxen i menyn är inställd för att sända HD signal ut samt att du på TV'n väljer HDMI ingången. TV'n kan inte välja detta automatiskt som den gör med SCART

Tack que!
Det var som du skrev jag fick ändra i tv så nu funkar det!

Postad 28 februari 2009 - 17:34

champnicke
  • champnicke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har en Pioneer 508 xd och använder en Supra Hdmi kabel.
Visserligen är parabolen ngr till åren och vet ej om det kan vara det att det blir brus+flimmer i vissa sdsändningar.
Har isfkaliberat tvn så där är alla förbättringar avslagna.
Finns ju olika Drive Mode lägen på Pioneer.Ngn som har Pioneer tv med denna box?
Vilket drivemode använder ni isåfall till denna box? I nuläget kör jag med Drive Mode 2 läget.

Postad 28 februari 2009 - 19:19

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå Champnicke
Jag har samma TV, box som dig och vet inte riktigt vad du menar men jag kör också med drive mode 2 och tycker bildenär bra.

Postad 28 februari 2009 - 21:22

kjkomp
  • kjkomp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har precis satt upp mitt högtalarsystem och vill nu koppla in digitalboxen till recivern för bra ljud. Nu märkte jag att jag INTE kan komma in i MOTTAGARINSTÄLLNINGAR för att markera att den ska skicka digitalt ljud. SUCK ! det som händer är att rullistans med iconerna kommer upp men hoppar över mottagarinställningar iconen. VARFÖR ÄR DET SÅ? Har någon en bra ide om detta?

:P

Postad 28 februari 2009 - 22:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har precis satt upp mitt högtalarsystem och vill nu koppla in digitalboxen till recivern för bra ljud. Nu märkte jag att jag INTE kan komma in i MOTTAGARINSTÄLLNINGAR för att markera att den ska skicka digitalt ljud. SUCK ! det som händer är att rullistans med iconerna kommer upp men hoppar över mottagarinställningar iconen. VARFÖR ÄR DET SÅ? Har någon en bra ide om detta?

:P

inspelning pågår

Postad 01 mars 2009 - 02:11

Unregistered6ae5f149
  • Unregistered6ae5f149
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej alla kunniga människor.

Jag har under två dagar som jag haft CD´s HD-BOX med 250 GB hårddisk bara stött på en del krångel.
När väl bilden och ljudet från TV´n fungerar så är bilden kanonfin, och ljudet låter som det ska ur TV högtalarna.

PROBLEMEN
Det går inte att höja/sänka ljudet på CD fjärren så ljudet på TV´n påverkas. Däremot fungerar MUTE..
I min förra Sagem ITD-64 fick man fram en liten bild från aktuell kanal i APG:N, och som ändrades då man gick upp och ner bland kanalerna. Har Sagem tagit bort den funktionen?
Vissa kanaler, och oftast HD kanaleerna, försvinner ljudet på.

Sätter jag på TV´n först en sedan boxen måste jag "gå in på HDMI 1" för att få bild. Verkar vara en inställning med jag börjar ge upp nu 02:20..

KABLAGE
HDMI mellan box och Sony W52-4500
SCART från ett äldre Philips hemmabiosystem
Digital Coaxial mellan boxen och hemmabioförstärkaren

Jag börjar snart ge upp, så snälla, hjälp mig så jag få titta på TV i lugn och ro.

MVH

Postad 01 mars 2009 - 08:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

PROBLEMEN
1. Det går inte att höja/sänka ljudet på CD fjärren så ljudet på TV´n påverkas. Däremot fungerar MUTE..
2. I min förra Sagem ITD-64 fick man fram en liten bild från aktuell kanal i APG:N, och som ändrades då man gick upp och ner bland kanalerna. Har Sagem tagit bort den funktionen?
3. Vissa kanaler, och oftast HD kanaleerna, försvinner ljudet på.
4.Sätter jag på TV´n först en sedan boxen måste jag "gå in på HDMI 1" för att få bild.

1. Jag kan via HDMI interface justera ljudet på TV'n med CD fjärren, men jag tror att det beror på att jag har en äldre TV med HDMI 1,1 eller liknade. Du kan läsa mer i inlägget #3. Jag har läst senare inlägg med samma problem som du, inget att göra åt det med dagen programvara.

2. Den bild som visas är den kanal där EPG data hämtas ifrån, du kan visa den kanal som är markerad med "OK" men då avbryts också nedladdningen av EPG, se mer i inlägg #3.

3. Verkar inte normalt, är det både via HDMI och S/PDIF interfacet? både i STEREO och HEMBIO läge?

4. Är normalt, HDMI interfacet startar inte rätt om TV'n kommer på före boxen. På min TV så kommer dock bilden OK men utan ljud, om TV'n är på HDMI ingång före boxen är igång.

Redigerat av Unregistered124686ac, 01 mars 2009 - 08:33.

Postad 01 mars 2009 - 09:14

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hej alla i det Gamla Landet!
Själv gottar jag mig sedan tre månader i Valencia. Sagemboxen fick följa med och den tar in de marksända kanalerna utan problem. En stor parabol tar emot de engelska Sky-kanalerna, men inte i Sagemboxen. Signalstyrkan är OK men boxen hittar inte några SKY-kanaler vid en kanalsökning. Finns det någon som vet om detta går att fixa?

Postad 01 mars 2009 - 10:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej alla i det Gamla Landet!
Själv gottar jag mig sedan tre månader i Valencia. Sagemboxen fick följa med och den tar in de marksända kanalerna utan problem. En stor parabol tar emot de engelska Sky-kanalerna, men inte i Sagemboxen. Signalstyrkan är OK men boxen hittar inte några SKY-kanaler vid en kanalsökning. Finns det någon som vet om detta går att fixa?

Denna box kan endast ta emot de kanaler som den får via CD's transponder vid uppstart av boxen. Det är CD som styr vilka kanaler som är möjliga att få in (även de fria på Thor). Vad jag vet så finns det ingen möjlighet att undå detta med en egen kanalsökning

Postad 01 mars 2009 - 10:48

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Denna box kan endast ta emot de kanaler som den får via CD's transponder vid uppstart av boxen. Det är CD som styr vilka kanaler som är möjliga att få in (även de fria på Thor). Vad jag vet så finns det ingen möjlighet att undå detta med en egen kanalsökning

Om begränsningen ligger inbakad i mjukvaran så det bör finnas en lösning. Finns det någon version av Sagemboxen som är allround eller tillverkas den enbart för att ta emot CD's kanaler?

Postad 01 mars 2009 - 11:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om begränsningen ligger inbakad i mjukvaran så det bör finnas en lösning. Finns det någon version av Sagemboxen som är allround eller tillverkas den enbart för att ta emot CD's kanaler?

Kanske, hör med Sagem och titta på deras hemsida

Postad 01 mars 2009 - 13:44

Unregistered6ae5f149
  • Unregistered6ae5f149
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
3. Verkar inte normalt, är det både via HDMI och S/PDIF interfacet? både i STEREO och HEMBIO läge?

Då jag kopplar bort HEMBIO från boxen låter det hembiohögtalarna, men det låter ungefär lika mycket i alla.
Känns inte som 5.1.

Sen "fryser" en del kanaler helt plötsligt och blir tysta. Detta kan ibland avhjälpas med lite zappande.
Kanalerna det inträffar på är oftast lite blandade.

Är detta något man får leva med eller skall jag åka och byta box?

Fick min box oinstallerad i samband med parabolmontage, så jag kollade inte så noga på hur han gjorde vid kanalsökning.

Kan någon ge min några bra tips på kanalinstallation, det såg ut i manuelen som man kunde välja mellan vissa parametrar. Jag kan ingeting om det.

Tack för all hjälp hittils. :P

Redigerat av Unregistered6ae5f149, 01 mars 2009 - 13:45.

Postad 01 mars 2009 - 17:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det är inte så mycket man kan göra i själva installationen, enklast och bäst tror jag är att välja den automatiska vägen. Om du gör en fabriksåterställning så blir det den väg man tar. Tror inte att ditt problem ligger där, men gå in i menyn och kolla signalstyrkan och att det visar en grön stapel.

När det gäller ljudet så menar du att det helt dör bort och kommer tillbaka med zappande? det framgick inte om det bara var i HEMMABIO eller också i STREREO läge? och om det är via SPDIF eller via HDMI?

I STEREO läge så blir det ingen 5.1 ljud utan som du säger ung lika i de kanaler man har. Nu kör jag ändå oftast i detta då man annars måste byta mellan HEMMABIO och STEREO för att få ljud på alla kanaler på TV'n (via HDMI'n). För så är det, att om du kör i HEMMABIO och det är en AC3 utsändning så blir det inget ljud alls ur HDMI kabeln.

Postad 01 mars 2009 - 19:01

Unregistered4858ceb2
  • Unregistered4858ceb2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Igår klagade jag på ljudet från melodifestivalen. Idag tittar jag på reprisen som går på 24. Nu har jag bra ljud med bas och tryck. Igår så stog det DD EX Digital på förstärkaren. Idag på 24 står det PLII PCM digital. Tittar jag på AnimalPlanet HD så står det DD EX Digital, skillnaden att det är kanonljud. Vad är skillnaden på de olika ljuden?
Sen undrar jag vad följande betyder när man klickar på I på fjärren. B 3 1 AC3 så står det på Animal Planet HD och liknande på Melodi.. På 24 står det B 1 1 och inget mer. Men bra ljud är det.
Kan flika in att jag är kanonnöjd med min box. Den är tyst och sval. Har haft den sen jul och spelar in mycket och snabbspolar, no problems. Har kanske hängt sig tre gånger, ungefär samma som min pc gör!!

Postad 01 mars 2009 - 21:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Igår klagade jag på ljudet från melodifestivalen. Idag tittar jag på reprisen som går på 24. Nu har jag bra ljud med bas och tryck. Igår så stog det DD EX Digital på förstärkaren. Idag på 24 står det PLII PCM digital. Tittar jag på AnimalPlanet HD så står det DD EX Digital, skillnaden att det är kanonljud. Vad är skillnaden på de olika ljuden?
Sen undrar jag vad följande betyder när man klickar på I på fjärren. B 3 1 AC3 så står det på Animal Planet HD och liknande på Melodi.. På 24 står det B 1 1 och inget mer. Men bra ljud är det.
Kan flika in att jag är kanonnöjd med min box. Den är tyst och sval. Har haft den sen jul och spelar in mycket och snabbspolar, no problems. Har kanske hängt sig tre gånger, ungefär samma som min pc gör!!

DD och AC3 är samma sak, dvs Dolby Digital-kodat ljud. PCM är vanlig analog stereo. Det skiljer mellan olika kanaler vad de sänder för ljudformat.

Postad 02 mars 2009 - 11:48

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Har haft boxen i 5 dagar nu och allt har fungerat kanon tills igår. Hade spelat in melodifestivalen och började se det, när jag blev lite trött på thorleifs tänkte jag att det är ju bara att snabbspola förbi, jovisst, efter 4 hängningar/omstarter satt man och lirade killzone istället. Finns det något trix att komma förbi detta? Eller är det bara tur om det fungerar.

Postad 02 mars 2009 - 12:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har haft boxen i 5 dagar nu och allt har fungerat kanon tills igår. Hade spelat in melodifestivalen och började se det, när jag blev lite trött på thorleifs tänkte jag att det är ju bara att snabbspola förbi, jovisst, efter 4 hängningar/omstarter satt man och lirade killzone istället. Finns det något trix att komma förbi detta? Eller är det bara tur om det fungerar.

Det är nog mest tur eller otur! Själv har jag inte haft några problem med snabbspolningar eller i alla fall ytterst få. Då är det fler hängningar genom att byta rad i inspelningslistan eller växla kanal på boxen (men nog aldrig mer än några på en vecka max). Du borde ju inte ha så mycket lagrat på HDD'n eftersom den är så ny, samma gäller fabriksåterställning kan vara ett bra val om man har flera hängningar i rad, men det ska inte heller behövas på bara några dagar. Har tyvärr ingen dunderkur att ge dig, hur funkar fjärrkontrollen? En kontroll med dålig respons kan ge en ökad tendens till hängningar. Den nya mjukvaran som kommer i år :blush: kan kanske lösa en del

Postad 02 mars 2009 - 23:06

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Det är nog mest tur eller otur! Själv har jag inte haft några problem med snabbspolningar eller i alla fall ytterst få. Då är det fler hängningar genom att byta rad i inspelningslistan eller växla kanal på boxen (men nog aldrig mer än några på en vecka max). Du borde ju inte ha så mycket lagrat på HDD'n eftersom den är så ny, samma gäller fabriksåterställning kan vara ett bra val om man har flera hängningar i rad, men det ska inte heller behövas på bara några dagar. Har tyvärr ingen dunderkur att ge dig, hur funkar fjärrkontrollen? En kontroll med dålig respons kan ge en ökad tendens till hängningar. Den nya mjukvaran som kommer i år :blink: kan kanske lösa en del

När kommer den nya mjukvaran?
mvh/Örnvik

Postad 03 mars 2009 - 00:50

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Ja precis. Det skulle vara väldigt efterlängtat!!

Min "hänger" sig så gott som alltid när man spolar med inspelat HD-material.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.