Hösten är här, det är dags för lite pys-mys.
Vet inte mkt om vilka modeller som har släppts av olika tillverkare, kanske har ni andra sett någonting spännande?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 24 September 2015 - 20:20 Hösten är här, det är dags för lite pys-mys.
Vet inte mkt om vilka modeller som har släppts av olika tillverkare, kanske har ni andra sett någonting spännande? Postad 05 October 2015 - 08:30 Har en liten fråga som jag dumpar här. Vet att många verkar köpa fläcksuddare (?) för att rengöra nålen. Är det något speciellt märke eller duger dessa?
http://www.jula.se/c...suddare-813217/
Är det bara att sänka nålen på den som det vore en skiva, sedan klart eller? Postad 05 October 2015 - 11:36
Den där duger finfint! Kör själv ibland med ICA:s variant som troligtvis är av samma fabrikat.
Sänk ner armen några gånger och höj- sen är det klart. Tänk dock på att vara lite försiktig med att röra armen i sidled då nålen kan häkta tag i själva svampen, finns nog en och annan som har havererat sin pickup på fläcksuddare på det sättet. Jag kör för egen del huvudsakligen med Onzow Zerodust vilket känns lite säkrare/mer skonsamt för nålens del... Redigerat av GyroSE, 05 October 2015 - 11:37. Postad 02 November 2015 - 21:18
Vet inte om det har diskuterats tidigare men men skivspelarlock, typ ostkupa modell som pro-ject säljer. Nog borde det gå att hitta substitut för några hundringar. Har googlat och googlat men kan inte hitta något på nätet.
Någon som vet om det finns någon lämplig glasburk? Har tänkt se till att skydda pick-uppen och verket när jag ej spelar. Postad 15 November 2015 - 14:34 Hej, lagt till lite bilder i mitt album för den som är intresserad. Det blev "vinyltillbehöret" högtalare denna gång! Kanske tveksamt om det räknas som ett sådant, men bättre än inget. Klistrade ihop Valutronics nya SQ 150, låter väldigt bra precis som SQ 50 gör. Postad 15 November 2015 - 16:57 Roligt att tråden är igång igen.
Jag är helnöjd med min Rega P3-24 fortfarande och har haft den sedan 2009. Jag följer utvecklingen på senare modeller, men som tidigare nämnt är jag inte så förtjust i designen på nuvarande topp-modeller.
Jag har inte skaffat en ny pro-tractor, utan använder Regas pappersmall, hoppas på att den är tillräcklig? Postad 15 November 2015 - 21:49
Tror nog att pappersmallen duger och jag ställde in noga med den först, Tyckte det lät bra men efter inställning med Mint protraktorn upplevde jag en klar förbättring. Ställde först in "azimuth" så noga jag kunde. Behövde shimsa ena sidan på pu med en pappersbit. (ett par tiondelar). Regas nuvarande design? Tja armen och tallriken är det ju hög klass på, men resten motsvarar knappast priset utseendemässigt! Att det hela fungerar som avsett är det ingen tvekan om. Jag använder min insatt i ramen, lättare att hantera armen då. Nu är det ju så att Mint protraktorn är avsedd endast för mitt ex av RP 10. Annars kunde du få låna den bara för att testa. Avståndet armfäste till tallrikscenter måste vara exakt samma som på min i så fall annars får man inte bästa precision. Postad 16 November 2015 - 07:27 Har skrapat ihop en slant
Som alla vet råder det akut bostadsbrist i Stockholm, så jag har lagt pengarna på en kommande lägenhet istället. Visst kliar det i fingrarna när jag ser en RP8/RP10, men jag avstår denna gång. Tror dock att min impulskontroll besegrat mig om det inte vore för att sidorna på dessa spelare känns för grov. Visst, Rega premierar strukturen i sina spelare, men jag tycker det ser ut som billigt pack-material. Det för tankarna till det material som man hittar i en kartong för att skydda en produkt mot stötar.
Jag är säker på att Rega RP8 ser ut som den gör av en anledning, men utseende räknas också. För mig är en skivspelare en skulptur som också skall fascinera genom att vara dekorativ.
Bifogad fil(er)Postad 16 November 2015 - 10:53 Ramen som även håller locket på plats döljer ju "foam"- strukturen till stor del. Då ser ju spelaren finare ut i mitt tycke. Både RP8 och RP10 har ju fått mycket fina omdömen runt om i värden.
Själv har jag lågbudgetalternativet RP6. Njuter av vinylen i fulla drag även med denna modesta spelare! Postad 16 November 2015 - 12:34 Hej hej i tråden! Till våren tänkte jag få igång en liten vinylanläggning: skivspelare -> dj art pre 2 -> brik förstärkare -> piP
Vilken halvbillig (<1000) pickup skulle ni rekommendera till linn akito-arm monterad på en fjäderupphängd thorens?
Är det värt att köpa en AT95e för att se hur det blir, eller är det heeeeeelt fel val av någon för mig okänd anledning? Postad 16 November 2015 - 19:11 AT95E är riktigt, riktigt bra - har haft den i Linn Akito under något år, innan uppgraderingsdjävulen tog tag i mig på allvar. Svårt att se så många bra konkurrenter under 1000-lappen... Postad 17 November 2015 - 11:49
Tack! då blir det den. Postad 23 November 2015 - 23:53 Var beger jag mig efter Rega, om jag söker mer botten och lugn över musiken? Postad 24 November 2015 - 09:46
Nottingham Analogue, Michell, Avid eller kanske Clearaudio? Finns ytterligare tillverkare som kan läggas till..... Postad 24 November 2015 - 21:03 Jag är ingen vän av Rega men tror inte tyvärr du kommer finna det du söker genom att byta maskin utan det är nog mer andra parametrar som gör detta möjligt. Finns det något annat media hemma hos dig som du tycker låter mer musik än vinyl? Du får lägga ett PM om du vill så sotar vi inte ner tråden med sidospår. Jas Postad 24 November 2015 - 21:34 Skriver några rader i ett PM till dig nu JAS.
Gyro, jag har under många år aspirerat på många andra svarvar men aldrig gjort slag i saken. Jag har nog pressat min Rega P3-24 så pass långt det går.
Länge har jag varit intresserad av en Avid Diva 2, eller en Michell Gyrodec, men som sagt, det är pengar. Postad 02 February 2016 - 14:52
Kan ni inte dra någon kortversion av vad som händer i tråden. Sitter nyfiket och funderar Postad 13 February 2016 - 09:46 Vad händer i tråden?
Har inte skrivit på länge nu, och har inte gjort några uppgraderingar. Grubblar lite på att åtgärda strömförsörjningen till stereon. Mitt RIAA tar upp en del störningar vid enstaka tillfällen. Akkelis säljer sin ISO-PLUG. Kanske denna skulle eliminera en del av sus och brum?
Vet inte om ni har kopplat någonting annorlunda till er vinylrigg för att dämpa störningar till RIAAT. Sist kollade jag även på en uppgradering av nätdel till Regans PSU.
Det finns en uppgradering att göra från Swagman
Bifogad fil(er)Redigerat av Glidtassen, 13 February 2016 - 09:53. Postad 13 February 2016 - 18:08 Intressant fråga - strömförsörjningen borde göra en del - frågan är om det är värt kostnaden? Kikade på SwagmanLabs hemsida och den ligger på 111 dollar - borde kanske landa på 1500:- hemma i Sverige då. Inga stora pengar, och kanske värt att experimentera?
Soteks plug - tja, jag minns när det var en del snack om PS Audios Noise Harvester, som man kan hittat tester på på olika forum. Hade den aldrig hemma själv, men var nyfiken på om det kunde ha någon effekt.
För egen del händer inget med stereon just nu, överväger några uppgraderingar men de kommer att kosta flis..... Skulle vilja köpa en Radikal strömmatning men det kostar mer än vad jag lagt på hela spelaren hittills..... Det blir nog en annan uppgradering istället.... Postad 13 February 2016 - 21:08 Kanske kan göra skillnad?
Åtminstone får man bort den billiga trafon från gredosan, den borde skräpa ned signalen för övrig elektronik också? Sedan har den nya uppgraderingen en riktig jordkontakt, vilket torde vara bättre Redigerat av Glidtassen, 13 February 2016 - 21:08. Postad 13 February 2016 - 21:58 Ja om man har jordade uttag i boendet:-) Jag har en reningsbula som jag provade utan några större skillnader för min del men det kan säkert skilja en del mellan boende emellan hur mycket skräp som far omkring i husen. Jag skaffade mig ett filter från grekiska Lab12 som heter Gordian och den visar mycket vad som händer på nätet och korrigerar det som den tycker försämrar ljudupplevelser eller så kan man låsa dom inställningar som man själv uppskattar. Jag har gjort stora förändringar på min skivspelare hemma med att motorn driver på tallrikens insida ock inte via rem......:-) Magnetlager som avlastar kulan med ca12kg vilket förlänger lagrets livslängd utan att ta livet av kopplingen däremellan. Den nya motorn är på 20w och är en styrd dcx motor från maxon motor och så jämt som tallriken går nu har den aldrig varit i närheten av innan och drivet tajmingen och musikaliteten som man vann på att driva motorn direkt på tallriken var om inte häpnadsväckande så av enbart godo. Tror inte jag kan göra detta bättre nu så jag får se över puppa o riaa nästa gång. Mvh Jas74 Postad 14 February 2016 - 10:56 Jag antar att isande tystnad också är ett svar. Väldigt svenskt sådant om jag får säga det själv. Nåväl, det finns ju anglofona sidor som är en smula mer välkomnande mot newbies. Jag lämnar klubben för inbördes beundran åt sitt öde Postad 14 February 2016 - 11:14
Hej Ric-Tic
Jag är skapade tråden för några år sedan. Om du läser inledande kapitlet på denna tråd förstår du att den inte är exkluderande. Det kan ha varit så att ingen haft just en synpunkt på det du skrev. Så klart att du är välkommen i tråden.
Vi är en skara av vinylfantaster fast med olika infallsvinklar på mediet. En del böjar med en blygsam budget, och andra lägger större summor på enskilda tonarmar, tallrikar osv.
Skriv om ditt inlägg får vi se om någon kan hjälpa dig Postad 14 February 2016 - 14:47
Tack för svaret. Och nej tack, den här tråden är inget för mig. Det är ju också typiskt svenskt att skriva att "man" är inkluderande men sedan de facto inte är det eller inte lever upp till normen. Jag tycker nog att du ska titta dig i spegeln på den fronten. Jag skriver ett glödande inlägg om hur bra stämningen är i den här tråden och om vinylavspelning i allmänhet och avslutar med att ställa en fråga. Tystnad. Det är fine om folk inte kan svara, eller har erfarenhet. Sedan skriver du väldigt mycket senare "vad har hänt i tråden". Schysst mottagande av en person som är ny (nej verkligen inte!).
I anglofona forum brukar oftast någon säga - nej sorry, det är ingen som kan svara på din fråga. (Jag kan googla det är inte det som är fallet, utan att det är oftast en fördel att uttrycka sig på sitt modersmål om debattklimatet tillåter dvs). Postad 14 February 2016 - 19:51
Är frågan ett litet sträck (#4217) eller har du plockat bort frågan? Du verkar väldigt lättretlig, "typiskt svenskt" i var och varannan mening....? Postad 14 February 2016 - 20:45
Hur löd frågan? Har inte varit inne på forumet på länge så jag har helt missat detta, inget bra drag att ta bort frågan om man vill ha napp men jag förstår samtidigt din frustration. Lugna ner dig ett par snäpp och ställ frågan på nytt så ska vi se om vi kan hjälpa dig. Tack på förhand!
Edit: F.ö. kan väl nämnas att just denna tråd ofta "slumrar in" under kortare eller längre perioder, den speglar väl livet i övrigt där allt går i vågor. Ibland kan aktiviteten vara helt obefintlig och det är väl helt naturligt kan jag tycka då kanske inte alla av oss "bor" härinne för jämnan...åtminstone är det så för egen del.... Redigerat av GyroSE, 14 February 2016 - 20:58. Postad 14 February 2016 - 21:00
Oj då
Det är som tur inte varje dag man möts av dålig stämning i denna tråd. Nu finns det ju ingen regel utan undantag och så gäller det säkert i denna tråd men jag hoppas det blir kortvarigt och jag var en av dom som inte kunde svara på vederbörandes fråga men så är det ibland. Här har alla alltid varit välkomna och så även ric tic. Nu tycker jag inte man skall skriva allt man känner enbart för att man kan utan bör tänka sig för och inte ha en allt för hård och oförskämd attityd mot andra medlemmar på forumet. Jag själv har inte alltid samma åsikt som andra här och det tycker jag man får ha och även uttrycka sin åsikt. Skulle inte vara så kul om alla tyckte samma! Men vi kan väl hålla oss till ämne som ger oss mervärde till musik och inga personangrepp. Jas74 Postad 14 February 2016 - 21:55 Känner mig inte orolig över dåligt stämning. Tror att tråden appellerar till en lite äldre publik, prestige är inte lika viktigt. Därför hittar oftast medlemmarna tillbaka till en bra ton i tråden.
Vi återgår till ämnet eller hur
Apropå skivspelare... Postad 14 February 2016 - 22:58
Själv hade jag inget bra att svara på Ric Tics inlägg så då skrev jag inget eftersom jag tycker sånt är onödigt och "stökar till" i trådar... Däremot kan jag hålla med om att glidtassens inlägg "vad händer i tråden" blev lite konstig i sammanhanget även om jag förstod att det inte var något illa menat...
Redigerat av beat_strandh, 14 February 2016 - 23:00. Postad 15 February 2016 - 09:33 Trist att det blev en sån grej av det här, har aldrig tidigare varit med om att stämningen i tråden har blivit upprörd ens då det har debatterats hårt om något.
En liten reflektion; beträffande Tassens inlägg "Vad händer i tråden?"- han svarade ju faktiskt bara upp på Satsvears fråga från den 2 februari så jag ser inget fel i just det...observera också att det tog 11 dagar innan Tassen svarade på tal om att tråden slumrar in ibland...
Nej, nu tar vi ett omtag! Ric-Tic; upp med din fråga på nytt, vi är många som vill försöka hjälpa dig att hamna rätt... Postad 15 February 2016 - 16:40 "Vad händer i tråden"
Detta var bara ett sätt att bumpa tråden, för att få lite liv i den igen. Vad jag förmodligen missade var att inte uppmärksamma ett tidigare inlägg. Så detta ges i sammanhanget alltför stora proportioner. Ingen split har uppstått pga. delade meningar i ett ämne. Ingen har blivit ifrågasatt eller medvetet nonchalerad.
Jag har ingen personlig relation till någon i forumet, och diskuterar aldrig personliga saker. Vid ett enstaka tillfälle har jag träffat forummedlemmar i samband med en resa till Götet för många år sedan.
Så, återigen - har ni kollat in någonting nytt?
Har någon köpt: RIAA, testat ny skivspelare, sugen på ny puppa?
Mitt RIAA tar upp störningar från nätet, men har inte orkat att kolla upp om det är någon annan produkt i grendosan som kanske stör?
Min Dynavector lämnar lite att önska och jag kommer förmodligen leva med denna i flera år till. Men jag tror att jag måste lämna den i inbyte när nålen slits ned?
Just nu är jag ganska pank (200:- tills lönen kommer). Har haft syskon på besök i Stockholm och vi var ute och åt och drack öl. Så mycket pengar har gått åt. Vidare sparar jag några tusen i månaden för att köpa lägenhet inom några år. Därför blir det alltmer sällan att jag köper Hifi.
Köpte ett par Wharfedale 9.1 till kontoret på jobbet, men dessa kostade bara runt 1500:- så det tycker jag är försumbart.
Kom igen nu alla, cheer up!
Jag vill läsa om snygga spelare, dregla över vinylsläpp, feta tonarmar Bifogad fil(er)Redigerat av Glidtassen, 15 February 2016 - 16:45. Postad 15 February 2016 - 16:52 Jag har börjat få problem med att jag plockar upp radiovågor då och då, alltid kvällstid och alltid rysk radio. Igår kväll var det värre än någonsin, radion överröstade skivan som snurrade. Det sker väldigt sällan så det är inget stort problem men vad kan man göra åt det? Går det ens att göra något? Redigerat av CBR, 15 February 2016 - 16:52. Postad 15 February 2016 - 19:38
Verkar skumt, vilken del av anläggningen plockar upp radiovågor? Postad 15 February 2016 - 20:23
Ja, det är ett lite udda problem men Svalander nämner det lite kort här, inte riktigt det jag upplever men att förstärkaren kan agera som radiomottagare https://www.svalande...onik/natfilter/
Jag gissar att det är spelaren som plockar upp det då jag aldrig hade de problemet med min gamla pro-ject. Framförallt är det intressant att det alltid är rysk radio och om det sker är det alltid efter 19-20 på kvällarna. Visserligen spelar de musik på radion då och då men det brukar sällan var det jag vill lyssna på. Redigerat av CBR, 15 February 2016 - 20:25. Postad 15 February 2016 - 22:30
I förändring har det inte skett alltför mycket på min front. Har flyttat hem till storstaden igen. Tyvärr skadades min nål när jag packade upp spelaren så den var det bara att kassera, synd! Lämnade in spelaren på Vinylcenter i Sumpan och fick hjälp med installation av den nya pickupen. Kände att detta var nödvändigt då jag car tvungen stt montera ihop spelaren själv när jag köpte den. Instruktionerna var hopplöst dåliga och lämnade alltför mycket eget initiativ vid montering. Så det känns skönt att äntligen få spela skivor och veta att allt är korrekt gjort. Dessutom år ägaren till butiken väldigt hjälpsam och trevlig. Varje besök blev drygt 45 minuter och vi satt ner och pratade musik och skivspelare en lång stund. Han har dessutom än ganska trevlig avdelning med skivor i butiken. Mycket välljudande och fina utgåvor. Men också en hel del begagnat. Kan jag varmt rekommendera om någon har vägarna förbi Sundbyberg.
Just det, det blev en Ortofon quintet red. Låter faktiskt bättre än tidigare. Tyvärr passade sambon på att fylla 30 precis i samband med bytet samt att vår nya lägenhet fullkomligen äter pengar nu i början. Andra hade jag satsat på en finare pickup. Men men jag är nöjd, sambon är nöjd och lägenheten börjar bli hemtrevlig. Kul med lite fart i tråden igen! Postad 15 February 2016 - 22:53
Wow tack för tipset. Bor ju i Bromma precis vid Sumpan och hade ingen aning om Vinylcenter. Dit måste jag gå å sukta efter nya prylar å skivor
Postad 16 February 2016 - 09:17 Har själv en Continuo Jr med Cantus arm som det sitter en Dynavector DV10X5 som jag tänkt uppgradera i många år till en ZYX R100. Bo Hansson pratade alltid varmt om denna pickup. Även Akkelis pratar varmt om denna pick-up. Skall matcha denna skivspelare väldigt bra. Har kopplat pick-upen till ASR Mini Basis. Väldigt nöjd med det RIAA-steget. Redigerat av jln, 16 February 2016 - 09:19. Postad 16 February 2016 - 14:35
Hmm ser mig själv som traditionalist ...
Och ser det lite som att svära i kyrkan att ex plocka att digitalisera den analoga signalen via AD konverterade. Men men blir mer och mer sugen på Devialets allt i ett anläggning som just gör det, Via analog ingångar digitaliseras signal innan den återigen blir analog. Och vad jag läser och hör ska resultatet vara mycket bra! Någon som har input eller erfarenhet av Devialet och grammofon eller synpunkter på signalkonvertering? Postad 16 February 2016 - 18:41 Tror att många saknat denna tråd under uppehållet
Men som sagt, det är bara att blåsa liv i den igen.
Det är snart dags för Hifi-mässan och jag är dessvärre pank, och annars hade det varit lite roligt att gå. Jag har inte varit på mässan på flera år.
Jag är inte längre prenumerant på Hifi & Musik sedan några år tillbaka, så jag vet inte vad som händer på vinylfronten? Jag har följt Rega, men undrar om inte Pro-Ject kanske släppt lite uppgraderade spelare? Vidare finns det så klart flera andra märken att välja mellan.
Postad 16 February 2016 - 22:37
Sweetspot är ju samma dag som high end mässan men med gratis inträde. Kolla hemsidan. Bara skriva upp sig så får man gratis inträde. Är den mässan bra så skippar jag nog high end mässan.
http://www.sweetspotevents.se Postad 16 February 2016 - 22:39
[quote name="Glidtassen" post="4310589" timestamp="1455644494"]
Tror att många saknat denna tråd under uppehållet Men som sagt, det är bara att blåsa liv i den igen. Jag tror snart det kommer en boom med direktdrivna eller mellanhjulsdrift men jag vet bara att Technics kommer med en ny maskin som kommer vara svindyr.........men bli inte förvånade om skivspelare med rem helt plötsligt blir iskalla att sälja!!! Kasta nu inte ut era maskiner på blocket för detta är bara vad jag TROR. Men det känns som remmen har haft en väldigt lång tid i strålkastarljuset och tillverkarna måste väl få oss att tro dom uppfunnit hjulet till oss så nya infallsvinklar måste till från deras sida. Nu finns det jädrans mycket att vinna med dessa varianter 2016 med tanke på vilka fina motorer det finns nuförtiden. Jas74 Redigerat av Jas 74, 16 February 2016 - 22:43. Postad 19 February 2016 - 12:48 Som sagt, tråduppehåll !!
Nej, inget helt nytt men min första mc blev en renoverad Linn Troika. Hörde jag någon säga "nostalgiker"? Jajamen, vad ska man annars ha på en Ittok Postad 19 February 2016 - 22:06
Du vet att man mycket enkelt kan byta enbart nålen? Butiken kanske ville sälja en hel pickup
Det var kanske en specialpickup du hade, i så fall kan du strunta i mitt inlägg, men de flesta pickuper har utbytbara nålar och kostar 'inget' jämfört med en hel pickup. Postad 20 February 2016 - 15:54 Verkar som DealExtreme inte har kvar deras nålvåg.
Men jag har hittat vad som ser ut som samma modell på en annan sida, kostar mkt mindre än vad Ljudmakarn tar ut.
Inte lika bra pris som DealExtreme hade, men ändå.
Redigerat av Glidtassen, 20 February 2016 - 16:03. Postad 22 February 2016 - 15:20 Hej Hultin.
Renoverade pickuper, här är en början på sökandet: http://www.theaudiofiles.co.uk
Good Luck Postad 23 February 2016 - 06:01
Finns kvar men tillfälligt slutsåld
http://www.dx.com/p/...esolution-16269 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |