Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 June 2012 - 19:17

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Greene king ipa var en riktigt god öl, kommer bli fler av den.
Motsatsen var Napa smith organic ipa, en av få öl som öl som kan klassas som odrickbar.

Postad 23 June 2012 - 21:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Druckit många denna vecka. Kan konstatera att brittiska Ale:s är för milda för mig och att jag fortfarande inte är förtjust i svarta öl.
Amager IPA var en höjdare.

Postad 24 June 2012 - 09:19

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Motsatsen var Napa smith organic ipa, en av få öl som öl som kan klassas som odrickbar.

Tycker att den var hygglig, samma med deras Cool Brew. Fast det kan ju kännas lite trist att det bästa med dom är deras snygga etiketter.

Postad 25 June 2012 - 12:50

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Absolut inget jag sitter och gör vågen över, men tyckte nog det var en helt ok öl.

Var i Madrid över helgen och återupptäckte, efter en längre period av IP:or och annat, att en lager i solen kan vara riktigt riktigt gott.
Om det blivit lager senaste åren har det väl främst blivit Pilsner Urquell, Lager 77 eller när nöden varit stor, en Mariestad på krogen.
Men vad har vi för riktigt bra lager på systembolaget?

Postad 25 June 2012 - 13:02

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Absolut inget jag sitter och gör vågen över, men tyckte nog det var en helt ok öl.

Var i Madrid över helgen och återupptäckte, efter en längre period av IP:or och annat, att en lager i solen kan vara riktigt riktigt gott.
Om det blivit lager senaste åren har det väl främst blivit Pilsner Urquell, Lager 77 eller när nöden varit stor, en Mariestad på krogen.

Mohawk Unfiltered! Tycker Fröslunda tjeckisk pilsner är bra också.

Redigerat av BrittBastard, 25 June 2012 - 13:02.

Postad 25 June 2012 - 14:18

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Mohawk Unfiltered är som Brittan sa riktigt trevlig. Jag köpte ett par lådor till en grillfest, och samtliga som provade tyckte att ölen var väldigt god, även de som normalt sett alltid dricker "fulöl".

Postad 25 June 2012 - 14:35

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Från vanliga sortimentet gillar jag Dugges Lager no:1 och Nils-Oscar God Lager bl.a.

Mohawk ULSE är riktigt fin den med, slank ner några såna på midsommar :)

Postad 25 June 2012 - 17:04

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Grebbestad Lunator som jag drack häromdagen var väldigt bra.
Brewdog 77
Primator Premium Dark

Är 3 st jag tycker är helt ok .

Postad 26 June 2012 - 05:32

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Brooklyn Lager alltid välkommen att flytta in i kylen här hemma. Mycket god tycker jag.

Falcon Raw är en perfekt sommar/grillbärs också och ju något så ovanligt som en god öl från Falcon.

Postad 26 June 2012 - 08:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Mina favoriter är S:t Eriks Pilsner, Mohawk Unfiltered Lager, Jämtlands Hell (har dock tappat på senare år), Dugges Lager Nr 1, Slottskällan Nelson och Nynäshamn Tjockhult Tjinook. Den sistnämnda är jag osäker på om man kan få på bolaget, kan dock drickas på OT eller Akkurat i Stockholm.

En annan riktigt trevlig lager är Mikkeller American Dream. Den måste du dock beställa lådvis via Brill.

Postad 26 June 2012 - 09:56

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Greene king ipa var en riktigt god öl, kommer bli fler av den.

Kul att smaken är som baken, jag provade Greene King IPA för ett par veckor sedan och konstaterade att jag aldrig kommer att köpa den igen :)

Postad 26 June 2012 - 10:47

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Kul att smaken är som baken, jag provade Greene King IPA för ett par veckor sedan och konstaterade att jag aldrig kommer att köpa den igen :)

Precis samma åsikt som mig. Jag upplevde Greene King som spritig, nästan lite whisky-aktig, Betyget hamnade runt godkänt (2/5), så inget jag köper igen. Napa Smith tycker jag är mycket bättre, men en något speciell tolkning av stilen.

Postad 26 June 2012 - 11:25

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Jag var nog inte riktigt så dåligt uppdaterad som jag trodde alltså, men några av tipsen var helt klart nya.
Mohawk Unfiltered Lager, Slottskällan Nelson, Falcon Raw(!?) och Dugges Lager no:1 kan jag inte minnas att jag druckit, så de ska absolut införskaffas.

Tack för tipsen!

Postad 26 June 2012 - 13:21

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Falcon Raw tillförde inte något till mitt liv, den var för slätstruken tyckte jag. Brutal Brewing Beervana Summer Edition är visserligen inget finlir, men bättre än många "ljusa lager med medelstor beska" som är större delen av det svenska utbudet.

Postad 26 June 2012 - 14:30

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Köpte ett gäng Beervana igår, blir intressant att testa till helgen. Förhoppningsvis så är Brutal Brewing något bra på spåren med Sir Taste-a-lot och Beervana, ska bli kul att se vad dom tar vägen i framtiden.

Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 26 June 2012 - 14:30.

Postad 26 June 2012 - 16:30

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Jag provade Beervana på fat för ett tag sen och då var den odrickbar. Provar nu om den på burk och det är en helt annan öl. Den jag drack måste varit infekterad för toalett-doften är borta och istället har den en noterbar humlearom. Långt från en humlebomb givetvis men intressant att man faktiskt känner något alls, det är den första av Pistonhead/Brutal Brewing/Spendrups-ölen som jag faktiskt känt någon humle i.

Dock så är det ingen öl jag kommer köpa igen, jag lägger i sånt fall hellre 5 kr extra och köper t.ex. en S:t Eriks Pilsner.

Postad 27 June 2012 - 10:42

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Svart, en riktigt trevlig porter helt i min smak.
http://www.systembol...=searchquery%2c

Postad 29 June 2012 - 13:10

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Mohawk Unfiltered! Tycker Fröslunda tjeckisk pilsner är bra också.

Testat Mohawk Unfiltered Lager (Summer Edition) nu, och det var absolut en trevlig sommaröl, men Lager? Isåfall är jag osäker på vad en lager är. En snäll Pale Ale tycker jag nog är bra mycket närmare sanningen.

Redigerat av jaQoB, 29 June 2012 - 13:10.

Postad 29 June 2012 - 14:56

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Det är jäsningsmetoden som avgör om en öl är lager eller ale. Är ölen underjäst (som lager är) kan det Således inte vara en ale :)

Mikkellers American Dream är ju ett exempel på en lager som smakar ovanligt mkt humle och därför mer påminner om IPA än lagern man är van vid

Postad 29 June 2012 - 15:01

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

F.i.n.a.l.l.y....

Testade Stone (IPA) på Carlas Café i Näsby under midstommarhelgen (de har grymt ölutbud), riktigt fina!

Redigerat av dhanjel, 29 June 2012 - 15:06.

Postad 30 June 2012 - 19:22

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Testat Mohawk Unfiltered Lager (Summer Edition) nu, och det var absolut en trevlig sommaröl, men Lager? Isåfall är jag osäker på vad en lager är. En snäll Pale Ale tycker jag nog är bra mycket närmare sanningen.

Om du testar Mohawk Unfiltered Lager mot Oppigårds Summer Pale Ale så kommer du känna en tydlig skillnad. I eftersmaken.

Postad 01 July 2012 - 08:14

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Tog en av mina Ale Smith IPA igår. Den var nog den bästa IPA jag smakat. Tur jag har en kvar.

Postad 01 July 2012 - 10:35

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Dock så är det ingen öl jag kommer köpa igen, jag lägger i sånt fall hellre 5 kr extra och köper t.ex. en S:t Eriks Pilsner.

Känner likadant nu när jag smakat ett par Beervana. En hygglig öl men har inte en chans mot öl som är 5-10kr dyrare.

Postad 01 July 2012 - 11:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag tyckte det var lite inlägg i den här tråden, såg nu att min prenumeration blivit avslutad.... =(

Postad 01 July 2012 - 13:24

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 1

Känner likadant nu när jag smakat ett par Beervana. En hygglig öl men har inte en chans mot öl som är 5-10kr dyrare.

5-10kr i det här fallet är ju 50-100% dyrare och så är det nog med mycket öl att om du dubblar priset får du helt andra grejer. I 10kr sortimentet är den ju ganska svårslagen tror jag.

Postad 03 July 2012 - 19:17

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
En arbetskamrat som var här och grillade för ett par veckor sen lämnade kvar 2 st Halmstad Summer Lager som jag drog i mig ikväll.
Det är inget jag rekommenderar nån att köpa. Blaskig och smaklös öl som enligt flaskan ska smaka päron och mint (!!) och visst kan man ana en svag svag eftersmak. Hade jag inte haft helt slut på öl till det grillade hade jag vaskat den, och jag köper alla gånger hellre en Sofiero än att dricka den ölen igen.

Postad 04 July 2012 - 12:25

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jo Halmstad är tunnare än Corona men fyller lite samma funktion. Varma sommardagar tror jag den kan vara helt ok men inte framför brasan på hostem kanske.

Postad 05 July 2012 - 17:38

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Helt ok Geuze detta.

Bifogad fil(er)

Postad 05 July 2012 - 17:52

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
En hembryggd DIPA (inte min egen dock):
Postad bild

Postad 05 July 2012 - 18:01

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

En hembryggd DIPA (inte min egen dock):
Postad bild

Ser god ut. Gillar den färgen hos dipor ;)

Postad 06 July 2012 - 20:07

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ja när det gäller lager så är American Dream den absoluta favoriten 2:a plats går nog till Dugges Lager No.1.
Öppnade precis den andra burken av Beervana, blev riktigt överraskad när jag drack den första, kändes riktigt humlig. Den andra var det inte lika mycket smak i.
Tur att man har en Stone Ruination kvar i kylen, makalöst bra DIPA :)

Postad 08 July 2012 - 11:51

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1
Postad bild

Postad bild

Två riktigt bra öl av Stefan "Ölsvammel" Eriksson, tack för dom!
Den övre är en APA (American Pale Ale) och den undre en välhumlad lager. Med betoning på välhumlad! Fan så god!

Postad 09 July 2012 - 10:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Snygga bilder och kul att du gillade dem. Det är för övrigt mina första två etiketter också. Håller fortfarande på och lär mig grunderna i Photoshop.

Postad 11 July 2012 - 19:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag har ju testat båda, grymt bra båda två, men headbanger är nog favoriten!
Sen får jag säga tack tack till storebror som var i Köpenhamn idag :D :D

Han berättade för killen i Ölbutikken att jag skulle slå knäskålarna av honom om han inte fick med en blåbär hem ;)

Bifogad fil  529563_3812860891576_746017535_n (1).jpg   123.23K   4 Antal nerladdningar

Postad 12 July 2012 - 07:47

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Du har en snäll storebror du :) Men jag blev förvånad över att de hade flaskor kvar, jag trodde det bara fanns flaskor för att dricka på plats.

Postad 12 July 2012 - 07:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Jag drack en Blåbaer på plats häromveckan när jag var på inköpsresa. Tyckte dock inte den var så märkvärdig :P Visst att den var god, det var den. Men den var nog inte värd all hype ;)

Ang försäljning av blåbaer i år tror jag väl de hade 1 dag man fick köpa med sig flaskan på, resten var drink in?

Blev denna igår.

Inte helt tokig faktiskt. Däremot var det lite tokigt att wiren man ska skruva upp för att ta loss locket ovanför korken, gick av ;) Det gjorde det hela aningen bökigare :)

Bifogad fil(er)

Postad 12 July 2012 - 08:39

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Du har en snäll storebror du :) Men jag blev förvånad över att de hade flaskor kvar, jag trodde det bara fanns flaskor för att dricka på plats.

Som jag fattade så fick han köpa en av dom som var avsedda att drickas i butiken. Vad han gjorde för att få göra det vill jag inte veta... :unsure:
Blåbär är helt ok, främst är den väl exklusiv och relativt svår att få tag på. Tror många (dom flesta?) köper den för att byta med amerikanare.

Squeeze; återkom gärna med intryck från Mikkellers surisar, jag har smakat två av dom (Spontanredcurrant och wildstrawberry) och tycker inte dom är några höjdare. Reedcurrant var dock den bättre av dom.

Redigerat av BrittBastard, 12 July 2012 - 08:39.

Postad 12 July 2012 - 12:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Jag har druckit mikkellers geuze, framboos ocv kriek. De förstnämnda är helt ok men krieken smakar metalliskt.

Postad 14 July 2012 - 22:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Är på semester i väst och plockade på mig ett par flaskor Sierra Nevada Hoptimum igår - dock tyckte jag faktiskt att det var för mycket sötma och spritighet för att de övriga smakerna skulle komma fram ordentligt. Tyckte att Pyramids Outburst Imperial IPA lyckades betydligt bättre med balansen.

Widmer Brother's Rotator Series Shaddock IPA med grapefrukt var en riktig höjdare, måste se om jag kan få tag i fler av den någonstans närmare än där jag hittade den sist (snubblade på den i en affär nära en outlet mall).

Postad 15 July 2012 - 20:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Bra öl!

Postad bild

Kan man lugnt säga.

Postad 15 July 2012 - 23:44

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Nu har inte jag smakat just Danish Red Wine men Swedish däremot. Tycker den var ganska tam och intetsägande faktiskt. Lite som svenskt vin kanske. ;)

Postad 16 July 2012 - 07:37

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Är på semester i väst och plockade på mig ett par flaskor Sierra Nevada Hoptimum igår - dock tyckte jag faktiskt att det var för mycket sötma och spritighet för att de övriga smakerna skulle komma fram ordentligt. Tyckte att Pyramids Outburst Imperial IPA lyckades betydligt bättre med balansen.

Jag provade Hoptimum för nått år sedan och håller med. Den var inte dålig egentligen, men för 399 kr flaskan (65 cl) så förvänar man sig något bättre än det man fick. Det finns massor med DIPA runt 30 kr (33 cl) som är mycket bättre.

Amager-ölen står fortfarande i farsans källare. Det blir nog provning i höst skulle jag tro.

Postad 17 July 2012 - 00:02

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Ja, for det priset kan jag tanka mig att du blev lite besviken. Da var Ace of Spades klart battre for 150:-/33cl.

Det ar sa trist att olen ar sa dyr hemma jamfort med har - Hoptimum tror jag kostade runt $11 for ett fyrpack eller da cirka 20kr flaskan...

Blir att ligga pa nu och testa genom den lokala afferns sortiment, sen far man se om det blir nagon tur till nagot av de lokala bryggerierna.

Postad 18 July 2012 - 08:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det fanns bara "dricka på plats" :)

Som jag fattade så fick han köpa en av dom som var avsedda att drickas i butiken. Vad han gjorde för att få göra det vill jag inte veta... :unsure:

Han är farlig min bror, man säger inte nej haha

Jag får inga mail längre förresten när jag prenumererar på den här tråden, därav inaktiviteten... kan inte ändra det heller, väldigt irriterande.

Kom paket idag, såna här x 12!

Bifogad fil  IMG_20120718_091315.jpg   149.16K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 July 2012 - 09:19

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Najs Martin! :)

Jag var på Bishops Arms igår och provade Bisk Hops. Det är Bishops i Örebros egna husöl som personalen varit med och brygt på Närke Kulturbryggeri. Bra öl, något lätt kropp men bra bett i beskan och trevlig humlearom.

Postad 18 July 2012 - 09:31

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tillslut har även jag lyckats prova Corne du diable, (på Bishops, Örebro) så nu blir det till att beställa en låda av den oxså, suck....

Bifogad fil  DSC_0632.JPG   297.9K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 July 2012 - 04:51

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Var pa en mer valsorterad affar igar och stiftade ater bekantskap med Stone Ruination, den var precis som jag kom ihag riktigt bra.

Sen efter att ha provat Widmer Brothers Nelson Imperial IPA maste jag nog ha faststellt att Nelson Sauvin-humlen ar en riktig favorit - maste forsoka hitta nagon ol som man kan tag i Sverige som anvender den.

Postad 19 July 2012 - 06:39

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Var pa en mer valsorterad affar igar och stiftade ater bekantskap med Stone Ruination, den var precis som jag kom ihag riktigt bra.

Sen efter att ha provat Widmer Brothers Nelson Imperial IPA maste jag nog ha faststellt att Nelson Sauvin-humlen ar en riktig favorit - maste forsoka hitta nagon ol som man kan tag i Sverige som anvender den.

Det finns flera, de flesta har den dock bara som en av flera humlesorter. Schneider Tap X är ju en singelhumlad veteöl med Nelson, men den är slut på bolaget tyvärr. Sen finns ju Slottskällan Nelson som är en singelhumlad lager med Nelson Sauvin, den kan du beställa styckvis. Riktigt bra färsk men tycker den tappar rätt fort jämfört med annan öl. Jag tror att Slottskällan Zero använder Nelson också, men då har de ett gäng andra humlesorter i den ölen också. Vet att det finns fler öl med Nelson men just står det still i huvudet, tror det är för tidigt på morgonen.

Jag drack en Ruination i tisdags förresten. Måste säga att jag förundras över hur mycket den skiftar från flaska till flaska. Vissa är tokbeska och andra är relativt milda. Men den är alltid mycket bra oavsett.

Postad 19 July 2012 - 08:45

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Zero har jag velat prova, men den gar tyvarr inte att bestella av nagon anledning. Far ta och bestalla nagra Slottskallan Nelson nar jag kommer hem. Tack for tipsen!

Postad 19 July 2012 - 09:04

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Zero har jag velat prova, men den gar tyvarr inte att bestella av nagon anledning. Far ta och bestalla nagra Slottskallan Nelson nar jag kommer hem. Tack for tipsen!

De har öppnat upp för styckbeställningar på den nu, tror det gjordes den 2:a juli. Det kommer bli fler öl i det lokala sortimentet allteftersom.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.