Postad 22 January 2018 - 20:05
Blinkar höger fast du svänger vänster? 😄
Nu hoppas jag du skämtar? Alla dessa människor som blinkar vänster och sen kör ut ur rondellen är trafikfaror allihop.
Postad 22 January 2018 - 20:11
Nu hoppas jag du skämtar? Alla dessa människor som blinkar vänster och sen kör ut ur rondellen är trafikfaror allihop.
Ja jag skämtar, därav min smiley.
Ja jag skämtar, därav min smiley.
Du kan ju blinka vänster å sen höger när du kör ut ut rondellen. Ser inget trafikfarligt med det.
Postad 22 January 2018 - 20:52
Svänger du vänster inne i en rondell kör du ju över rondellhunden din djurplågare där.Blinkar höger fast du svänger vänster? 😄
Edit: Ahh, skämta Aprillo. Det tror jag vad jag vill om.
Redigerat av pacman, 22 January 2018 - 20:56.
Postad 22 January 2018 - 20:56
Helt otroligt att de få som vet hur man blinkar finns på forumet ![]()
På sommaren brukar jag roa mig med att skrika åt folk som inte blinkar ut, i de fall jag måste stanna för att de inte blinkat...
Självklart i de fall de har rutan nervevad, annars får man skrika högt ![]()
Själv blinkar jag alltid höger ut. I ytterst få fall blinkar jag även vänster när jag kör runt, beror lite på rondellens omgivning typ.
Händer även att jag inte blinkar ut ur rondeller, men detta är när man kör till jobbet vid 23.30 och inga bilar är ute och kör så långt ögat når.
Postad 22 January 2018 - 21:02
Ja jag skämtar, därav min smiley.
Tur, jag blev lite rädd. Nu kan jag sova bättre inatt ![]()
Postad 22 January 2018 - 23:08
Jag bor i Norrland, där känner alla alla, så alla vet ju vart jag ska. Orka blinka, liksom. ![]()
Ja, jag skämtar.... fast lite roligt är det i byn jag bor i, hur lite folk blinkar ![]()
Postad 23 January 2018 - 07:52
Roligaste människorna är ändå de som ska rakt fram i en rondell och blinkar vänster och sen direkt höger.
Postad 23 January 2018 - 07:59
Det i princip enda tillfället då jag kan störa mig på folk som blinkar är om man står i väntar vid ett rödljus i ren svängfil o bilen framför envisas med att ha sin blinkers igång. Framförallt i mörker o en bil med högt placerad blinkers. Är nära nog epilepsiframkallande....
Postad 23 January 2018 - 10:48
Denna bild borde alla studera minst en gång innan dom sätter sig i bilen!
Men tyvärr hjälper ju inte det alltid då det finns lokala avvikelser som frångår principen hur en rondell skall fungera. Men det skadar ju inte att ha en grundläggande förståelse hur saker och ting fungerar!
Postad 23 January 2018 - 14:05
Men samtidigt om du står i mötande svängfil hade du svurit om han inte blinkade eftersom du då kanske trott att hen skulle köra rakt fram.Det i princip enda tillfället då jag kan störa mig på folk som blinkar är om man står i väntar vid ett rödljus i ren svängfil o bilen framför envisas med att ha sin blinkers igång. Framförallt i mörker o en bil med högt placerad blinkers. Är nära nog epilepsiframkallande....
Alla kan hamna i fel fil, alltid bra med tydlighet
Får du nästan epilepsianfall av blinkers ska du nog fundera på att sluta köra bil
Postad 23 January 2018 - 15:28
Denna bild borde alla studera minst en gång innan dom sätter sig i bilen!
Men tyvärr hjälper ju inte det alltid då det finns lokala avvikelser som frångår principen hur en rondell skall fungera. Men det skadar ju inte att ha en grundläggande förståelse hur saker och ting fungerar!
Där jag bor har vi en rondell som är lik nummer 1 fast skyltningen säger att båda filer kan svänga vänster. Detta skapar trafikfarliga situationer dagligen när det ligger en bil i vänster fil och svänger över i högerfilen i rondellen samtidigt som det ligger en i högerfilen som också svänger vänster.
Postad 23 January 2018 - 16:13
Ser fram emot nästa vecka med xc60 , sen ska man komma till beslut oxå, huuuu
Postad 23 January 2018 - 18:21
Behöver nog mer köpråd - ska till sommaren byta in vår Kia Sportage -15 mot något annat hos Hedin Bil. Behöver något mindre än en Sportage och behöver inte vara en Kia.
Kanske en MB A-class?
Vad tror i gott folk? Vi snackar andrabil.
Postad 23 January 2018 - 20:17
Men samtidigt om du står i mötande svängfil hade du svurit om han inte blinkade eftersom du då kanske trott att hen skulle köra rakt fram.
Alla kan hamna i fel fil, alltid bra med tydlighet
Får du nästan epilepsianfall av blinkers ska du nog fundera på att sluta köra bil
Nu pratar jag inte om själva svängen, utan om de 5-10 minuter man står still alternativt långsamt rullar fram mot själva korsningen. Iofs har du kanske inte så mycket trafik där du bor så du förstår vad jag menar
Postad 23 January 2018 - 23:01
Tolkade det mer som blinkersen var på från det att slog om till rött och sedan grönt, inte att det var i köNu pratar jag inte om själva svängen, utan om de 5-10 minuter man står still alternativt långsamt rullar fram mot själva korsningen. Iofs har du kanske inte så mycket trafik där du bor så du förstår vad jag menar
Bor i Göteborg så har en del trafik, kör dock oftast utanför trängseltider så missar mestadelen av köerna
Postad 24 January 2018 - 04:10
Dags att skap en tråd för rondellkörning kanske ;-)
Jupp håller med! ![]()
HR lånat hem en Peugeot 3008 gt för test, än så länge är jag i imponerad på hur välbyggd den känns. Skarvar, brunnar eller håligheter tar den lika bra som premium bilar. Bra komfort och enkel att köra är mina intryck från några milstadskörning. Imorgon blir det lite mer provkörning å landsväg o e4:an.
Ser fram emot nästa vecka med xc60 , sen ska man komma till beslut oxå, huuuu
Har också provkört 3008 och tyckte faktiskt att den var grymt trevlig att köra.
Och precis som du skriver så kändes hjulupphängningen på bilen riktigt bra.
Klarade även kurvor med lite aktiv körning också.
Postad 24 January 2018 - 07:56
HR lånat hem en Peugeot 3008 gt för test, än så länge är jag i imponerad på hur välbyggd den känns. Skarvar, brunnar eller håligheter tar den lika bra som premium bilar. Bra komfort och enkel att köra är mina intryck från några milstadskörning. Imorgon blir det lite mer provkörning å landsväg o e4:an.
Ser fram emot nästa vecka med xc60 , sen ska man komma till beslut oxå, huuuu
Sist jag körde en peugeot så störde jag mig på småsaker t.ex. att man ändrade värmen i bilen på en touchdisplay (den va inte så responsiv heller). Detta va ju ett tag sedan så det kanske blivit bättre? Jag tror du kommer tycka XC60 spelar i en annan liga ![]()
Postad 24 January 2018 - 08:00
När ni sprutar på avfettning på bilen, skrubbar ni då med svamp efter ett par minuter eller sköljer ni bara av bilen?
Finns det ingen risk att man repar om man börjar skrubba ?
Postad 24 January 2018 - 08:22
Postad 24 January 2018 - 08:28
Låt avfettning vara kvar på bilen i ett par minuter därefter spola av med högtrycken så du får bort skiten därefter så tvättat du med svampen/bilshampo/vatten. Annars blir det som du skriver att du drar runt skiten och repar lacken.
Jag kör avfettning (täck bilen, låt verka, spola av med högtryck) sedan kör jag en förtvätt med skumlans för att ytterligare få bort så mycket småskit som möjligt. Därefter går jag på med svamp.
Postad 24 January 2018 - 08:31
Jag kör med OK/Q8s superavfettning (tror den heter så).Har väl pratat om detta förr med orkar inte leta.
När ni sprutar på avfettning på bilen, skrubbar ni då med svamp efter ett par minuter eller sköljer ni bara av bilen?
Finns det ingen risk att man repar om man börjar skrubba ?
Sprutar på och sköljer sedan av efter några minuter.
På de hårt smutsade ytorna spruat jag en gång till strax innan schamponering, upplever att det gör nästa tvätt enklare.
Postad 24 January 2018 - 09:51
Dagens tips: alkalisk avfettning (tar allt organiskt, tar inte olja och tjära) - grymt smidigt. Är ju typ samma sak som foam lance och det kan man köra på hela bilen.
Redigerat av MrSpokk, 24 January 2018 - 09:51.
Postad 24 January 2018 - 10:09
Sen en gång på våren går jag på med claybar för att verkligen få bort alla tjärfläckar. Lite polish och wax på det.
Redigerat av K1M, 24 January 2018 - 10:13.
Postad 26 January 2018 - 10:20
Lånat hem en V90 D3 tills imorgon, förbannat fin bil, blir nog en sån.
Säljaren nämnde också att när nya V60 kommer så kan Volvo komma att höja priserna för V90...
Det närmar sig...
https://paultan.org/...the-first-time/


Tror MYCKET på nästa V60.
Trepipen T3 Lätthybrid kommer bli nya "folk-Volvon" (nu när diesel häxjagas...), räknar med att man kan få den inkl automat och lite trevlig utrustning för 7.5 PBB.
Redigerat av pacman, 26 January 2018 - 10:24.
Postad 26 January 2018 - 10:40
Angående det här med blinkers i rondell. Anledningen till att det finns två skolor här är för att två kontor/myndigheter gick ut med olika regler samtidigt. De bestämde sig för att båda lösningarna var ok. Alltså att man antingen bara blinkar ut ur rondellen, men att man också kan blinka vänster om man ska stanna kvar i rondellen (t.ex. åka ut i tredje eller fjärde avfarten). På körskolan fick jag lära mig det sistnämnda och jag tycker personligen (precis som gif:en) att det underlättar för övriga trafikanter.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 26 January 2018 - 10:56.
Postad 26 January 2018 - 12:00
Angående det här med blinkers i rondell. Anledningen till att det finns två skolor här är för att två kontor/myndigheter gick ut med olika regler samtidigt. De bestämde sig för att båda lösningarna var ok. Alltså att man antingen bara blinkar ut ur rondellen, men att man också kan blinka vänster om man ska stanna kvar i rondellen (t.ex. åka ut i tredje eller fjärde avfarten). På körskolan fick jag lära mig det sistnämnda och jag tycker personligen (precis som gif:en) att det underlättar för övriga trafikanter.
Precis.. det underlättar ju inte för någon att myndigheterna går ut med dubbla budskap. Till slut blir det godtyckligt om man skall använda blinkers alls. ![]()
Jag håller med dig helt.. följer man bilden så underlättar man för alla andra i trafiken.
Finns väldigt många som sitter och svär över folk som inte använder blinkers och sen gör dom inte det själv heller av ena eller andra anledningen. Att föregå med gott exempel är inte någons grej verkar det som.
Redigerat av _Lucifer_, 26 January 2018 - 12:00.
Postad 26 January 2018 - 13:11
Nu finns XC40 D3 / T3 / T4 att bygga på Volvos hemsida. Pris från 293 900 kr.
Postad 26 January 2018 - 13:18
Angående det här med blinkers i rondell. Anledningen till att det finns två skolor här är för att två kontor/myndigheter gick ut med olika regler samtidigt. De bestämde sig för att båda lösningarna var ok. Alltså att man antingen bara blinkar ut ur rondellen, men att man också kan blinka vänster om man ska stanna kvar i rondellen (t.ex. åka ut i tredje eller fjärde avfarten). På körskolan fick jag lära mig det sistnämnda och jag tycker personligen (precis som gif:en) att det underlättar för övriga trafikanter.
Men du blinkar väl inte vänster om du ska åka ut i t.ex. tredje avfarten, då blinkar du väl vänster TILLS du ska svänga ut och blinkar då höger?
Postad 26 January 2018 - 22:48
Men du blinkar väl inte vänster om du ska åka ut i t.ex. tredje avfarten, då blinkar du väl vänster TILLS du ska svänga ut och blinkar då höger?
Det var det sistnämnda jag menade.
Postad 02 February 2018 - 20:02
Har åkt Peugeot i drygt 10 år och är jättenöjd, både att bruka och service har varit jätte bra. Men vore kul att testa något annat oxå, men sen kommer det med pengar in ibilden och då blir det svårt. Skiljer 180 tusen mellan dessa bilar, men jag brukar ha bilarna i 10 år så jag försöker intala mig att det inte behöver bli så stort gap på en tio års period.
Postad 03 February 2018 - 09:53
för första gången har jag haft problem med att lasta in grejer i min lille bil.
Har kört gasolflaskor, 120 kg plantjord, hund stora slutsteg på 40kg.
Men två pizzor var på gränsen....

Postad 03 February 2018 - 10:27
Har inte kört mer än 20 mil men är supernöjd. Tyst, pigg och mycket bra bagagerum för en hybrid. Det enda som inte känns genomtänkt är radarplaceringen för den adaptiva farthållaren som sitter i VW-emblemet. Minsta skitig eller för mycket snö så får man felmeddelande.
Postad 03 February 2018 - 10:46
Problemet med snö på radarn tror jag gäller de flesta bilar. Det gäller min MB E-klass från 2012 och jag har upplevt i flera olika hyrbilar, samt att jag hört även andra klaga på det. Jag har inte upplevt att vanlig smuts ställer till det, det är i första hand när det kommer blötsnö som lägger sig på fronten. Jag förmodar att sensorn måste sitta lågt och i fronten för att systemet ska fungera.
Det tråkiga är ju att den inte ens fungerar som en vanlig farthållare då, man måste sitta och själv läsa av farten på ett instrument och sen reglera den själv med ena benet; som man gjorde förr i tiden! På den tiden när man även fick ställa om utväxlingen i drivlinan själv! ![]()
Postad 03 February 2018 - 10:52
Men den borde ju tåla en hel del?
Dom familjen har/haft med acc så har radarn suttit under regskylten o har tålt massa smuts o det är bilar från VW koncernen så många delar är genomgående.


Redigerat av johan b-lund, 03 February 2018 - 10:53.
Postad 03 February 2018 - 10:56
Tyvärr gick det inte att välja bort, har svårt för ”hjälpmedel” som sänker uppmärksamheten i trafiken. Glad att jag slapp lane assist etc
Den sitter alltså i det släta emblemet i fronten
Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 February 2018 - 10:57.
Postad 03 February 2018 - 11:02
Kan bara hålla med, för mycket hjälpmedel o iaf jag slappnar av för mycket.
Jo då vet att den sitter där nu, känns som om någon blev kreativ o förstörde en redan fungerande lösning :/
Postad 03 February 2018 - 11:17
Tål en del gör den ju, det som ställer till problem är när det faller blötsnö som sätter sig på hela fronten. Jag har åtta mil hem från jobbet och häromdan slutade farthållaren att fungera efter ungefär två mil, när jag kom hem satt det ett centimetertjockt lager av snö på hela fronten.
På min MB sitter sensorn som en slät fyrkantig del i grillen. På de nyare som har en stor stjärna i grillen så sitter sensorn i den, på samma sätt som VW. Det jag funderat på är varför de inte satt värme i den. Längst upp på vindrutan (framför backspegeln) har min bil kamera för mörkerkörningsassistent och skyltavläsning samt lite mer grejer. Där är det uppvärmt så att snö smälter bort.
I går körde jag 2x9 mil med en Audi A4 i snöväder utan problem, men det var kallt då så snön var rätt kall och fastnade inte på fronten. Ska ha den till Gävle nästa vecka, så då blir det en bättre utvärdering av den. Verkade vara en fin bli jag fått, diesel, automat (ja, DSG då....), quattro, adaptiv farthållare, ljusautomatik, dieselvärmare, nån form av sportutförande och dubbdäck. Har inte kört nån A4 på länge, men sett att de fått bra omdömen i tester.
Redigerat av Erik_N, 03 February 2018 - 12:13.
Postad 03 February 2018 - 12:10
Men den håller iaf bilen isfri när laddkabeln är i, så man slipper åtminstone skrapa.
Monterade mina Blackvue 750 (2ch), ska bara få till en snygg installation med Powermagic Pro också, problemet är att alla paneler är så förbannat tighta.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 February 2018 - 12:11.
Postad 03 February 2018 - 16:38
Så här ser radarn till den adaptiva farthållaren ut på min bil.
IMG_3674.jpg 244.33K
0 Antal nerladdningar
Längst upp i vindrutan kan man se de andra grejerna jag nämnde. Jag vet inte om den där kameran har någon funktion för att farthållaren ska fungera.
Den används dock för mörkerkörningsassistenten som visar en bild i gråskala på skärmen, och ska varna djur eller människor. "Tyvärr" har jag inte fått se om det funkar än...
Min bil hade inte skyltavläsning när jag köpte den, men eftersom kameran redan fanns så gick det att lösa med en mjukvaruuppdatering.
Sen är det nog en sensor till ljusautomatiken som sitter där uppe också. Mycket grejer som kan ställa till problem med åren....
Inte roligt när man ska börja tvätta och hjulen ser ut så här. Här har jag lagt på första omgången avfettning och fälgrengöring så det ser väl lite extra kladdigt ut.
IMG_3672.jpg 434.56K
0 Antal nerladdningar
Efter att ha spolat bort det så fick jag lägga på en omgång till och sen jobba med både fälgborste och svamp en stund. Orkade inte ta bort alla små prickar i dag, men det blev helt OK till slut.
IMG_3673.jpg 369.07K
0 Antal nerladdningar
Dyrt att tvätta i GDS-hallen på OK nu för tiden 2:50 kr/min tar de! Jag stod där i över 1,5 h och sen tillkommer alla rengöringsmedel man ska ha. Billigare att lämna in till nån som tvättar, men jag litar ju inte på att de gör rent fälgarna ordentligt...
Postad 03 February 2018 - 18:17
Det var nog den fulaste lösning jag sett i fronten på nån bil.
Ser ju hemma pulat ut och verkligen inte värdigt MB.
Postad 03 February 2018 - 18:53
Det var nog den fulaste lösning jag sett i fronten på nån bil.
Ser ju hemma pulat ut och verkligen inte värdigt MB.
Volvo Cars hade liknande på EuCD bilarna, men placerad off center.
S80 respektive V60
Bifogad fil(er)
Postad 03 February 2018 - 20:20
Erik om det är en seriös bilvårdsfirma har de kemikalier som löser smutsen på fälgen så den ska lösa det utan att behöva slita hund, dessutom inte lika elakt som syran i fälgrengöringen. Bar en parantes.
Postad 03 February 2018 - 22:17
Någon av er som har erfarenhet av nya A4allroad, tanken var att köra den idag men vädret gjorde att det inte var någon id’e. Får bli på måndag. Nyfiken på både disel 190hk o 252hk bensin.
Erik om det är en seriös bilvårdsfirma har de kemikalier som löser smutsen på fälgen så den ska lösa det utan att behöva slita hund, dessutom inte lika elakt som syran i fälgrengöringen. Bar en parantes.
Man kör väl givetvis med syrafri.
Postad 04 February 2018 - 09:24
Bifogad fil(er)
Redigerat av hassesolo, 04 February 2018 - 09:26.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
37 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?