Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 September 2015 - 11:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

ja det klart. det behöver ju inte vara fejk-konton. det kan ju vara släktingar som sagt. 

Vad händer med  Yamazaki förresten? varför finns det inget att köpa från dom längre, allt verkar vara slut överallt. Har dom inget kvar på lager ?

Postad 29 September 2015 - 17:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Japansk whisky har blivit tokhypat just nu.. framförallt åldersbestämd då den slutat säljas.

Så tyvärr är det bara att betala snordyrt för japansk NAS ett par år framöver!;)

Postad 29 September 2015 - 18:57

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag bryter ut i offtopic och har bestelt mej en Grappa från Nonino, En såkallad Riserva.

Postad 29 September 2015 - 19:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Japansk whisky har blivit tokhypat just nu.. framförallt åldersbestämd då den slutat säljas.
Så tyvärr är det bara att betala snordyrt för japansk NAS ett par år framöver!;)

Gällde inte det bara nikka trodde jag?

Så både nikka och yamazaki står helt tomma på whisky nu? Eller vart finns nas:en?

Postad 29 September 2015 - 19:51

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

VA, WOW!? Hade jag vetat detta hade jag köpt ett gäng Yamazaki eftersom det är lite av en favorit japan  :angry:

Postad 30 September 2015 - 08:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

VA, WOW!? Hade jag vetat detta hade jag köpt ett gäng Yamazaki eftersom det är lite av en favorit japan  :angry:

vilken av dom?

dom kommer ju fortfarande tillverka whisky, det är bara den åldersbestämda som inte finns längre. 

Har två japanare i hyllan  än så länge.

En yamaaki 12 och en taketsuru 17

ska försöka köpa på mig några till tror jag. En yama 18 hade varit fint :)

Postad 30 September 2015 - 09:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1

Jag bryter ut i offtopic och har bestelt mej en Grappa från Nonino, En såkallad Riserva.

Mmm... Grappa kan vara riktigt gott! :)

Gällde inte det bara nikka trodde jag?

Så både nikka och yamazaki står helt tomma på whisky nu? Eller vart finns nas:en?

Gäller nog egentligen hela whiskyvärlden nästan även om alla inte riktigt gått så långt. Kolla bara på Macallan som knappt har någon åldersangiven whisky på marknaden, samma gäller snart Glenlivet som tar bort sin 10 åriga whisky! Men jag har för mig att alla japanare har mer eller mindre slutat med åldersangiven whisky!

Ryktas hårt om att tom Lagavulin kommer behöva plocka bort sin 16 åring ett tag för att komma ikapp! Laffe har ju redan slutat med 18 åringen. Bunna sprutar ur sig mer och mer NAS'ar, Ardbeg har i princip bara 10 åringen som är åldersangiven. Samma mönster ser man nu överallt! Bara för att man skall kunna "spä ut" whiskyn med något yngre sprit för att nå efterfrågan!

Sen om NAS är bra eller inte är en helt annan diskussion. Förstår att det är ett nödvändigt ont, men att sälja ung whisky dyrt med en finare etikett gör mig bara less!

Postad 30 September 2015 - 09:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Mmm... Grappa kan vara riktigt gott! :)

Gäller nog egentligen hela whiskyvärlden nästan även om alla inte riktigt gått så långt. Kolla bara på Macallan som knappt har någon åldersangiven whisky på marknaden, samma gäller snart Glenlivet som tar bort sin 10 åriga whisky! Men jag har för mig att alla japanare har mer eller mindre slutat med åldersangiven whisky!

Ryktas hårt om att tom Lagavulin kommer behöva plocka bort sin 16 åring ett tag för att komma ikapp! Laffe har ju redan slutat med 18 åringen. Bunna sprutar ur sig mer och mer NAS'ar, Ardbeg har i princip bara 10 åringen som är åldersangiven. Samma mönster ser man nu överallt! Bara för att man skall kunna "spä ut" whiskyn med något yngre sprit för att nå efterfrågan!

Sen om NAS är bra eller inte är en helt annan diskussion. Förstår att det är ett nödvändigt ont, men att sälja ung whisky dyrt med en finare etikett gör mig bara less!

på Facebook säger dom att yamazaki inte har gått ut och sagt att dom ska sluta med åldersbestämd whisky.  och att 12 åringen fortfarande tillverkas. Men det är också den enda som finns att köpa på marknaden. Inte ens NAS från dom går att köpa.  dom har alltså bara en enda whisky ute på marknaden. Väldigt konstigt tycker jag. 

Hade dom ett väldigt litet lager kanske?

Har inte läst att lagavulin 16 kommer sluta säljas. Den är en av mina favoriter. och till det priset den säljs för så är det ju bara att bunkra i så fall :)

Postad 30 September 2015 - 10:10

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Men 12 åringen finns väl kvar på systemet?

Den verkar dock hoppat upp 200:- i pris om jag minns rätt.

Postad 30 September 2015 - 10:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Men 12 åringen finns väl kvar på systemet?

Den verkar dock hoppat upp 200:- i pris om jag minns rätt.

mjo det gjordes en prisökning på en både i april och nu i höst på den. i januari kostade den typ 500kr

Postad 04 October 2015 - 17:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

nikka yoichi 12 eller 15. vilken ska man satsa på? 

jag har fått erbjudande om att byta till mig en av dom men vet inte vilken. Personen säger att 12 är mindre vanlig och att jag ska köra på den.  han är dock villig att byta bort båda två.

Postad 05 October 2015 - 08:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Min favorit från Nikka är Miyagikyo 10 som inte heller är så lätt att få tag i längre. En väldigt lättflörtad whisky som ändå är komplex och spännande med mycket goda smaker i olika lager. Undrar hur den hade varit i lite högre alkoholstyrka!?

Postad 10 October 2015 - 19:23

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

nikka yoichi 12 eller 15. vilken ska man satsa på? 

jag har fått erbjudande om att byta till mig en av dom men vet inte vilken. Personen säger att 12 är mindre vanlig och att jag ska köra på den.  han är dock villig att byta bort båda två.

Kan inte svara på vilken av de två som är mer vanlig/ovanlig men har 12 åringen hemma och tycker att den är helt förträfflig. Riktigt bra!

Postad 11 October 2015 - 10:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Kan inte svara på vilken av de två som är mer vanlig/ovanlig men har 12 åringen hemma och tycker att den är helt förträfflig. Riktigt bra!

Det blev 15 åringen men har även fått tag i 12 åringen nu :)

Postad 11 October 2015 - 17:42

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Det blev 15 åringen men har även fått tag i 12 åringen nu :)

Härligt! =) Du får gärna återkomma med intryck när du provat 15 åringen!

Postad 11 October 2015 - 18:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Härligt! =) Du får gärna återkomma med intryck när du provat 15 åringen!

Tror inte jag kommer öppna dessa japanare nu. Kul att ha kvar sådanna som inte går att få tag i snart. :)

Postad 14 October 2015 - 06:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Lyckades skrapa fram ett par gamla Longrow CV :)

Postad 14 October 2015 - 09:26

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Försöker för övrigt att uppskatta bourbon men det vill sig inte.

Smakar inte bra vare sig rent eller i cocktails.

Älskar whisky och blev omedelbart förtjust i Rye direkt på första provsmakningen men 

den där, för bourbon troligtvis karaktäristiska, omogna, råa, "syrligt trä-tonen" förtar det hela för mig.

Någon som lyckats ta sig över över från det skeptiska lägret eller det är lika bra att ge upp?

Redigerat av Sambuccashake, 14 October 2015 - 09:27.

Postad 14 October 2015 - 09:47

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ge upp ska man väl aldrig göra men som du kan jag inte med bourbon. Min svåger bjuder mig med jämna mellanrum på olika bourbon, från dom simplaste till de dyrare men det funkar bara inte. Vet egentligen inte vad som gör det men kan bara konstatera att det är en smakprofil som inte funkar på mig. Har en teori att då som jag förstått det är majs som används i första hand är smakerna som ges av den som förstör för mig.

Jag tror inte att bourbon någonsin kommer bli min grej men då preferenserna vad gäller whisky ändras med tiden vet man ju aldrig. Men skulle inte sätta några pengar på det. :mellow:

Postad 14 October 2015 - 10:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag tillhör väl dom som lyckats... :)

Finns lite olika bourbon. Du säger att du gillar rye. Rye skiljer ju sig från bourbon enbart på att det måste innehålla minst 51% råg (rätta mig om jag har fel). Många bourbon har ett högt råginnehåll i mäsken, andra har mer vete, en "wheated" bourbon innehåller oftast ingen råg då den helt är ersatt av vete och blir därmed lite mildare i tonen medans rye blir lite mer kryddig, eller hur man skall uttrycka det.

Nackdelen är ju att de riktigt bra sorterna kostar ganska mycket här hemma. De överhypade sorterna däremot brukar gå att få tag i till vettiga priser. Du köper en "top shelf" bourbon i USA för runt 300-400,- och en Pappy 15 för 10.000,-, i Sverige kostar dessa mellan 700-2000,- oavsett hur hypade dom är. Världen är lite upp och ner ibland!

Det är en helt annan djungel som sagt, finns mycket att prova innan man dör.

Själv har jag (utöver whisky, bourbon och rom) börjat snegla lite på armangac, tequila/mezcal och grappa som, om man prickar rätt, kan leverera riktigt häftiga smakupplevelser.

Postad 14 October 2015 - 10:54

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Har bara testat Bulleit rye (95% råg) så jag vet inte ifall den är representativ för klassen men den hade inga spår av den där smakprofilen jag ogillade.

På Bourbonsidan har jag en flaska vardera Makers Mark och Wild Turkey 101. (de lär vara ett tag...)

Postad 14 October 2015 - 12:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Makers ska ju vara en wheated bourbon, den är ganska len. Wild Turkey 101 är helt okej.

Bulleit Rye har jag aldrig provat faktiskt, den skall dock vara bra sägs det. Bulleit Bourbon gillar jag.

En Rye som kanske inte tillhör toppskiktet men ändå är helt okej är Jim Beam Rye.

Postad 14 October 2015 - 21:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag ska snart på besök i ett kul destilleri. :)

Postad 14 October 2015 - 21:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Finns det såna där minifat med whiskey att köpa? Med kran och allt?

Postad 15 October 2015 - 07:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag ska snart på besök i ett kul destilleri. :)

Alla destillerier är väl mer eller mindre kul!? ;)

Speciellt om dom tillverkar whisky!

Postad 15 October 2015 - 09:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

vet inte om det finns att köpa med färdig whisky men du kan köpa ett kit och göra din egen. Verkar riktigt kul

https://www.masterof...ature-your-own/

Postad 15 October 2015 - 10:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

http://www.thorslund...o_servering.php

Postad 16 October 2015 - 11:18

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hört rykten om att Bunnahabhain skall höja sina priser! Dumt o chansa så inhandlade 4st Bunna 12 för säkerhets skull. :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes: 
Min källas uppgifter har stämt rätt bra hittills så blir intressant att se hur det blir med det.

Bunna 12an är min favorithuswhisky både framför tvn och i fiskepluntan så kan väl inte få för många o det finns ju alltid något hål att trycka in dom i.

Postad 16 October 2015 - 14:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Är det Bunna som höjer eller importören?!

Importören har väl bara två?! fönster per år att höja priset på SB... har jag för mig.

Postad 16 October 2015 - 15:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

har bara smakat  bunna moine som alla hyllar så mycket.  Jag tycker den smakar riktigt dåligt faktiskt. Den har en speciell fadd och kvalmig  dålig lukt och smak som jag absolut inte klarar av.  Vad är det jag missar? för alla tycker den är jättegod. 

Postad 16 October 2015 - 15:11

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Frågade inte men tror det kom från representant från Destilleriet. Men egentligen rätt ointressant om det stämmer att priserna kommer höjas vem som vill ha våra surt förvärvade pengar.

Postad 16 October 2015 - 15:14

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

har bara smakat  bunna moine som alla hyllar så mycket.  Jag tycker den smakar riktigt dåligt faktiskt. Den har en speciell fadd och kvalmig  dålig lukt och smak som jag absolut inte klarar av.  Vad är det jag missar? för alla tycker den är jättegod.

Kanske inte jättegod men helt ok. Försök få tag på en Ceobanach, den är riktigt bra däremot!
Har du inte smakat 12an så gör det.

Redigerat av Unregistered0d487954, 16 October 2015 - 15:16.

Postad 16 October 2015 - 15:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Kanske inte jättegod men helt ok. Försök få tag på en Ceobanach, den är riktigt bra däremot!
Har du inte smakat 12an så gör det.

Jag tycker den blir tokhyllad i facebookgrupperna i alla fall.  luktar och smakar som en billig skitwhisky. Lite samma lukt och smak som ileach, speciellt lukten. väldigt blended typ.

Har inte smakat några andra. kanske skulle göra det. :)

Postad 16 October 2015 - 15:33

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Håller med om att den får lite väl mycket lovord men smaken e ju som baken .....

Postad 16 October 2015 - 20:56

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag gillar blended så vel som Single malts. Jag har tre single malts i hyllan. Och fikk kritik för detta då jag är i ekonomiska utmaningar med skattevärket.

Sedan jag snart har födelsesdag så vankar det några gåvepengar från familj och fru. Tenkte då resolut at ordna taxfree på gratis båtresa. Då blir det en Grants Familie reserve blended liter til 180kr och nåt billig rödvin. Jag skal nog ta med mej et par taxfree öl ochså i anledning födelsesdagen, och sen blir det billig halv norsk cognac och aqevit halvflaska (det blir inte jul utan Aqevit och cognac för norrbaggar....) och handla ribba...

Jag saknade Subwooferen när jag spelade Avicii idag, som blandt svenska artister är något jag tycker mycket om. Men frun har lovat mej ny eh helst brukt subwoofer på nyåret.

Jag spelar numera bara klassisk, och tenker nedgradera från Xtz 99.26 och XTZ effekt til nåt jag får bytat til mej från Denon eller rimlig Nad och Dali Zensor som jag tycker om.

Då kommer vi i balans med Skatteverket, och et nytt år står snart för tid... med nya möjligheter. Men blir taxfree prosecco och inte Champagne.. huffamei..  <_<

Får satsa på at jag blir bjuden på nåt champagne då...

Redigerat av Danke, 16 October 2015 - 21:04.

Postad 16 October 2015 - 21:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Bunna är kvalite och har aldrig blivit besviken på dom, 12 åringen är något av det besta som urökt Islay har att bjuda på. Bowmore derimot har gjort mej besviken.

Moine är absolut firstilled fat som är kvalite, men jag vet at inte alla gillar det med rökt whisky. Är nog de nya faten du inte gillar. Den smakar absolut inte ungt heller. Typ 6-8 ff.

Bowmore Black Rock derimot, äsj, fy phtöy spott. Altför ungt och fattar inte att folk köper det på maltwhiskyfönstret på FB.....

Redigerat av Danke, 16 October 2015 - 21:11.

Postad 16 October 2015 - 21:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Bunna är kvalite och har aldrig blivit besviken på dom, 12 åringen är något av det besta som urökt Islay har att bjuda på. Bowmore derimot har gjort mej besviken.

Moine är absolut firstilled fat som är kvalite, men jag vet at inte alla gillar det med rökt whisky. Är nog de nya faten du inte gillar. Den smakar absolut inte ungt heller. Typ 6-8 ff.

Bowmore Black Rock derimot, äsj, fy phtöy spott. Altför ungt och fattar inte att folk köper det på maltwhiskyfönstret på FB.....

Är inte så insatt så jag vet skillnad på firstfill eller inte, men det är möjligt att det är det som jag inte gillar.

Är du besviken på bowmore, har du smakat deras laimrig? En an dom godaste whisky jag har provat. Finns tyvärr inte att köpa längre, men jag fick hem en flaska idag som tur är :)

Postad 16 October 2015 - 22:48

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag klarar inte heller av smaken av Bunna, men jag har då bara köpt och provat Toiteach och deras 12years. Gav bort bägge två till en jobbarpolare efter jag testat båda vid 3-4 olika tilfällen. Testat både ovattnat och vattnat. Det är den speciella smaken, men kan inte riktigt exakt sätta fingret på vad det är jag ogillar...

12an var dock lite bättre än den andra skall tilläggas.

Redigerat av z0k4, 16 October 2015 - 22:49.

Postad 16 October 2015 - 23:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Är inte så insatt så jag vet skillnad på firstfill eller inte, men det är möjligt att det är det som jag inte gillar.

Är du besviken på bowmore, har du smakat deras laimrig? En an dom godaste whisky jag har provat. Finns tyvärr inte att köpa längre, men jag fick hem en flaska idag som tur är :)

Tusan trodde dom hadde kvar. Var den whisky jag skulle gi til min polare i 40 års present...

Han ville ha nåt rökig, och jag vil gi honom nåt gammalt.... några tips på bolaget för denna spesiella födelsesdag????

Altså Bowmore... lite besviken på Tempest, och mycket besviken på Black rock nas...

Redigerat av Danke, 16 October 2015 - 23:07.

Postad 17 October 2015 - 09:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tusan trodde dom hadde kvar. Var den whisky jag skulle gi til min polare i 40 års present...

Han ville ha nåt rökig, och jag vil gi honom nåt gammalt.... några tips på bolaget för denna spesiella födelsesdag????

Altså Bowmore... lite besviken på Tempest, och mycket besviken på Black rock nas...

Jag har en Ardbeg supernova du kan köpa och ge bort till honom. En fin present

Redigerat av andreassofus, 17 October 2015 - 09:31.

Postad 17 October 2015 - 09:21

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur noga då sa du? (f'låt!)

Postad 17 October 2015 - 09:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Hur noga då sa du? (f'låt!)

haha damnit :D

ändrat nu :)

Postad 17 October 2015 - 10:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag har en Ardbeg supernova du kan köpa och ge bort till honom. En fin present

För dyrt och förr ungt. Men det är nog en jättegod whisky, som jag aldrig har hatt råd till at prova..

Postad 17 October 2015 - 12:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt mest blivit lite besviken på Bunna den senaste tiden... 18 åringen är ju grym och allt annat ovanför den (som man inte har råd med) så klart. Men av de billigare sorterna är det inte många som fallit mig i smaken den senaste tiden. 12 åringen hoppas jag bara att jag hade en dålig dag då jag drack den senast.

Inte att dom nödvändigtvis är dåliga, mest bara enkelspåriga och ointressanta. Men hittar man en tung sherrylagrad IB så är chansen ganska stor att jag kommer gilla den! :)

Postad 17 October 2015 - 17:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt mest blivit lite besviken på Bunna den senaste tiden... 18 åringen är ju grym och allt annat ovanför den (som man inte har råd med) så klart. Men av de billigare sorterna är det inte många som fallit mig i smaken den senaste tiden. 12 åringen hoppas jag bara att jag hade en dålig dag då jag drack den senast.

Inte att dom nödvändigtvis är dåliga, mest bara enkelspåriga och ointressanta. Men hittar man en tung sherrylagrad IB så är chansen ganska stor att jag kommer gilla den! :)

12 åringen behöver en god dosa vatten efter at dom ökade prosenten och nonchillade.....

I mitt tycke eller hva ni kallar det, så behöver söta och sherrywhisky mycket vatten för at få fram de gode smakarna och dempa elden.

Rökiga derimot kan man nesten dricka bar Cask Strenght, Iaf 46 48.... Der skal elden brinna...

Redigerat av Danke, 17 October 2015 - 17:29.

Postad 18 October 2015 - 11:25

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Kan lägga till Gold Reef till Bowmore's *usch* lista... har en riktigt underlig smak

Är inte totalt emot Bowmore, dom har bra whisky också (ex enigma, Signatory buteljeringar, SB bourbon cask mfl) men det är rätt mkt högt och lågt ... vet aldrig riktigt vad man kan/ska förvänta sig

Någon som provat Bowmore White sands?

Postad 18 October 2015 - 12:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Bowmores standar tapningar är alt förr preglösa och tilsminkade med karamell etc...'

Ralfy sejer blandt annat at det är det distilleriet på Islay som tiltalar han minst, han gav emedlertidig tummen upp for Bowmore Tempest 10 cs tror det var batch 1 eller 2.

Bowmore är den enda whisky från Islay som ger klara flaskar med brunt innhald. Detta är klart tecken på överdreven bruk av karamell, ganske mycket. Det at namna sin flaska Bowmore Darkest, är helt misplaserad om den inneholder karamell. Iallafall för whiskykunniga folk. Jag har smakat den och tyckte sådar ok om den. Jag tycker dock at 12 åringen, Darkest och 18 är ok whiskys. En kool gest från Bowmore ryktas att dom serverar gratis 12 Bowmore så mycket man orkar i deras bar på Bowmore destilleriet.....

Dom har deremot spesialtapningar som är ok, Tempest är bra sjelvom jag tyckte den hadde altför lite rök. Den var firstfill. Smak från fat kan forstöra rök. Laimrig har jag aldri smakt, men hört mycket bra om. Dessa inneholder inte karamell och har goda fat sejs det, är heller inte kylfiltrerade. Bowmore är den av rökwhiskyane som ochså har minst rök av Islay grupporna.

Ardbeg 10 har till eksempel firstfilled and second filled Jack Daniels fat.

Firstfill betyder att man aldri har brukt faten til att lagra whisky förut, dom kommer oftast från Bourbon och sherryfat och man får då mycke smak från faten. Smakstecken kan vara naturlig vanilj, frukt, peppar och kryddror. Dessa smaker kommer från eken och resterna från tex Bourbon, sherry.

Refill eller secondfill betyder att man brukar fat som är brukt att lagra whisky förut, dessa ger mindre smak och aldring.

Man kan seja at firstfilled är et kvalitetstekn, men det kan vara bra för rökwhisky som Ardbeg 10 att hitta en balans så man beholder röksignaturen.

Redigerat av Danke, 18 October 2015 - 17:23.

Postad 18 October 2015 - 17:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Annars är det troligt at Bunna öker priset på 12 för at dom vil svenskarna skal köpa mera Moine...

Postad 19 October 2015 - 12:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Kan lägga till Gold Reef till Bowmore's *usch* lista... har en riktigt underlig smak

Är inte totalt emot Bowmore, dom har bra whisky också (ex enigma, Signatory buteljeringar, SB bourbon cask mfl) men det är rätt mkt högt och lågt ... vet aldrig riktigt vad man kan/ska förvänta sig

Någon som provat Bowmore White sands?

Blandar alltid ihop dom där... White Sands, vist är det nya "travel retail" 17 åringen?! Isf är den helt okej. Den är väl prisvärd om inte annat.

Bowmore har under senaste tiden förändrats en hel del. Pratade just om det under en provning för inte så länge sedan. För kanske 15 år sedan var det mycket viol i deras smakprofil, sen gick det över i mycket rök och sot, nu är den mer tillbakadragen, ganska söt och ren i grunden. Deras new make som strömmar ur pannorna idag är däremot inte ren, den smakar ve och fan ärligt talat! :)

Så jag vet inte om dom är inne i en ny era eller vad som är på gång. Om det är deras new make som förändrats, om det är bättre fatpolicy nu för tiden eller vad det kan vara. Helt klart är att det alltid är lika spännande att öppna en ny Bowmore! :)

Postad 24 October 2015 - 16:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

När det gjelder Bowmore Black rock som jag hadde oturen av att smaka.... Dom har en annan Black rock ochså som är typ 40-50 år gammal...

Iaf til Bowmore Black Rock taxfree.. Jag tycker det är konstig att en kend whisky med minst tre år i fat smakar urusselt sammanlignat med en Grappa Nonino Riserva typ 1,5 år.

Konklusjonen bör vara att fat och destillasjon har alt att seja, och at man inte skal se sej blind på ålder.

Redigerat av Danke, 24 October 2015 - 16:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.