* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 24 januari 2009 - 09:40
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Det blir ju knappast den trådlösa bildöverföringen som fixar kanalbyten. Antingen får du skaffa någon RF-sändare å "läsa in" kanalbyteskoden från Telia fjärren å sedan konvertera signalen till IR å till boxen i vardagsrummet.
Typ någon Logitech Harmony om de sänder över RF.
Eller någon IR-bender med JÄTTELÅNG sladd, ett öga i sovrummet å ett på boxen i vardagsrummet, därimellan en lång sladd.
Inte för att jag har någon större erfarenhet av olika trådlös ljud/bild-överföring, men jag trodde att hanteringen av IR i "backriktningen" är nånting som alla produkter har. Själv har jag en gammal Thomson VS 540 och den fixar alldeles utmärkt att skicka "tillbaka" signalen från fjärrkontrollen och därmed styra boxen.
Så det du beskriver låter som en väldigt krånglig omväg för nånting som en vettig ljud/bild-överförare bör fixa åt dig. Ta en titt på prisjakt.nu för fler liknande produkter. /Peter Cigéhn
Postad 24 januari 2009 - 12:02
damir2d
-
damir2d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej igen, jag tyckte också att jag såg mottagare/sändare som kan både för över bild/ljud samt fjärrsignal dock kan jag inte så mycket om just detta men nedan lite länkar om någon vet om detta kan styra även digitalboxen från sovrummet som är i vardagsrummet. http://www.clasohlso...spx?id=62905856http://www.clasohlso...spx?id=59033113http://www.clasohlso...spx?id=60637723Så som jag uppfattar den ska den även före över fjärrens signaler trådlöst, stämmer detta eller är det jag som tänker fel? Rätt billiga produkter då jag har max 2 väggar "betong" emellan vardagsrummet samt sovrummet och ca 5-7 meter.
Postad 24 januari 2009 - 20:15
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Någon som har koll på vad som uppgraderats mer då det nu är mjukvara 5_0_6_28 i boxen ?
Kanke är det bara små rättningar, jag har allafall inte märkt något ytterligare.
Redigerat av Volvis, 24 januari 2009 - 20:16.
Postad 24 januari 2009 - 21:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Någon som har koll på vad som uppgraderats mer då det nu är mjukvara 5_0_6_28 i boxen ?
Kanke är det bara små rättningar, jag har allafall inte märkt något ytterligare.
Skillnaderna mellan föregående version 5_0_6_23 och nuvarande version 5_0_6_28 (som kom i torsdags den 22:a) är precis som du säger bara några mindre ändringar. Det ser ut som om man har backat på (kommenterat bort) funktionalitet relaterat till föräldrakontrollen för Video On Demand. I övrigt är det inga ändringar. /Peter Cigéhn
Postad 24 januari 2009 - 21:56
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Skillnaderna mellan föregående version 5_0_6_23 och nuvarande version 5_0_6_28 (som kom i torsdags den 22:a) är precis som du säger bara några mindre ändringar. Det ser ut som om man har backat på (kommenterat bort) funktionalitet relaterat till föräldrakontrollen för Video On Demand. I övrigt är det inga ändringar.
/Peter Cigéhn
Ok, ville bara försäkra mig om att jag inte missat något, typ den blå knappen funktionen
Postad 24 januari 2009 - 22:07
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Postad 25 januari 2009 - 09:05
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Tack för svar så då bör HDMI samt scart fungera tillsammans att visa bild eller sända bild samtidigt genom både HDMI samt scart. Då återstår det är att köpa en trådlös överföring för video/ljud dock är min fråga följande finns det vissa trådlösa överföring med funktion där man kan byta kanal från t ex sovrummet om man har digital boxen i vardagsrummet? Hur fungerar det isåfall samt vilken trådlös överföring bör man köra med?
Denna funktion finns. Köpte en billig variant på Lidl för nåt år sen för en 300-400 kr, funkar klockrent. Master'n placeras vid digitalboxen och ansluts med RCA-kontakter (via SCART-plug om så önskas) till källan (digital-boxen eller vad det nu må vara). Till denna ansluts även en kabel med ett antal (3 st i mitt fall) IR-moduler (ser ut som svarta sockerbitar ungefär) som sätts fast på utrustningen man vill styra (=digital-boxen). Slaven ansluts till den TV man vill titta på och styra boxen ifrån. Bilden skickas via en rund antennen medan fjärrkontrollsignalen går via ett vanligt antennspröt. Funkar som sagt mycket bra. Jag tror att nästan alla system för trådlös överföring stödjer denna funktionalitet, dvs bildöverföring och IR-styrning...
Postad 25 januari 2009 - 10:40
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Någon som har tips på en bra router som fungerar med Telias Digital TV ? Eller fungerar alla routrar? Vill helst ha en med inbyggt ADSL modem också. Har tittat på denna: Surfinbird IX78 http://www.dustin.se...5010131838.aspxVerkar iaf stödja IPTV: http://www.surfinbir...=...92&Itemid=1Är less på den ostabila routern från Telia som har en tendens att hänga sig. Nackdelen är väl priset men man brukar ju få lite mer kvalité när man betalar för sig
Postad 25 januari 2009 - 11:35
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Telias modem har jag väldigt svårt att tänka mig att du kan slippa. Däremot borde du ju kunna använda vilken router du vill, det har ju ingenting med digitalTVn att göra, eftersom den kopplas direkt till modemet och inte till routern.
Postad 25 januari 2009 - 12:05
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Jasså, är det några speciella inställningar i Telias modem som gör att man inte kan skaffa vilket som helst eller ?
Borde ju fungera så länge det är samma teknik i dom tycker man.
Postad 25 januari 2009 - 16:58
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jasså, är det några speciella inställningar i Telias modem som gör att man inte kan skaffa vilket som helst eller ? Borde ju fungera så länge det är samma teknik i dom tycker man.
Telia använder flera olika VLAN med olika prioritering för att kunna hantera tripple play på ett bra sätt. I Telias modem är de olika portarna bryggade till de olika VLAN:en. Kopplar du in annan utrustning än Telias kommer den inte kunna hantera dessa VLAN och du kan därför säkerligen inte få igång digital-tv med en sån. Telefoni kommer fungera hjälpligt på internet-VLAN:et om du inte tankar för mycket och öppnar för rätt portar... Behåll Telias Zyxel-modem. Den är Telias mest välfungerande låda och krånglar inte till nåt.
Postad 25 januari 2009 - 20:28
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Har nu insett att jag saknar en funktion i den nya kanallistan, vet inte om det bara är hos mig det är så därför kollar jag här först.
När jag har kanallistan uppe borde man kunna välja en kanal genom att trycka på
nr.et till kanalplatsen och inte behöva scrolla ner i listan och klicka på OK.
Det går förivsso att välja ett nummer men kanallistan ligger då kvar tills man trycker på
exit.
Fler som har synpunkter på detta ?
Postad 25 januari 2009 - 21:25
damir2d
-
damir2d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej igen. Jag tänkte på en sak, jag har som sagt Tv+digital box från Telia via fiber lan i vardags rummet samt så har jag antenn kabel redan dragen från vardagsrummet till sovrummet sedan tidigare, finns det någon adapter som gör att man kan använda kabeln till sovrummet istället för att köra trådlös overföring då det kan uppstå störningar mm eftersom jag har 2 stora tjocka betong väggar emallan?
Postad 26 januari 2009 - 08:13
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej igen. Jag tänkte på en sak, jag har som sagt Tv+digital box från Telia via fiber lan i vardags rummet samt så har jag antenn kabel redan dragen från vardagsrummet till sovrummet sedan tidigare, finns det någon adapter som gör att man kan använda kabeln till sovrummet istället för att köra trådlös overföring då det kan uppstå störningar mm eftersom jag har 2 stora tjocka betong väggar emallan?
En vanlig videobandspelare klarar väl att ta scart som input och skicka ut det på antennkabel?
Postad 26 januari 2009 - 08:19
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Japp.
Eller kan man använda en RF-modulator (finns hos www.kjell.com mfl.) Problemet blir kanalbytena.
Redigerat av defiant, 26 januari 2009 - 08:30.
Postad 26 januari 2009 - 13:04
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Skillnaderna mellan föregående version 5_0_6_23 och nuvarande version 5_0_6_28 (som kom i torsdags den 22:a) är precis som du säger bara några mindre ändringar. Det ser ut som om man har backat på (kommenterat bort) funktionalitet relaterat till föräldrakontrollen för Video On Demand. I övrigt är det inga ändringar.
/Peter Cigéhn
När jag byter kanal får jag inte längre upp informationslisten automatiskt, utan måste trycka på "info" för att se vilket program som visas osv. Är detta något som ändrades i senaste uppdateringen? Kan man på något sätt få tillbaka det gamla beteendet?
Postad 26 januari 2009 - 13:18
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Postad 26 januari 2009 - 14:01
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
När jag byter kanal får jag inte längre upp informationslisten automatiskt, utan måste trycka på "info" för att se vilket program som visas osv. Är detta något som ändrades i senaste uppdateringen? Kan man på något sätt få tillbaka det gamla beteendet?
Jag gissar att din box har hamnat i något konstigt läge (ibland får timeout hantering frispel och vissa saker som styrs av timeouter, som t ex att visa info, volymkontrollen osv, osv slutar att fugngera). Som Telias egen support skulle säga: Prova och starta om boxen, eventuellt genom att dra ur sladden, och prova igen. /Peter Cigéhn
Postad 26 januari 2009 - 15:01
damir2d
-
damir2d
-
Rookie
-
9 inlägg
Japp.
Eller kan man använda en RF-modulator (finns hos www.kjell.com mfl.) Problemet blir kanalbytena.
Jag har försökt att koppla in gammal video spelare kopplade in scart från digital box på scart uttag på video boxen, blå scart hette recorder eller liknande, sedan antenn ut till TV i sovrummet dock så fungerade det inte, sökte efter kanaler men funkade ändå inte tyvärr. Dock körde jag redan HDMI i vardags rummet från boxen, ska Motorola 1910 kunna sända genom HDMI samt scart tillsammans?
Postad 26 januari 2009 - 15:34
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Om du kör igång ett videoband i videon kan du då se det på tvn i sovrummet?
Postad 26 januari 2009 - 16:01
damir2d
-
damir2d
-
Rookie
-
9 inlägg
Om du kör igång ett videoband i videon kan du då se det på tvn i sovrummet?
brukar tyvärr inte ha video band hemma, men ska hämta ett hos mina föräldrar och se, bör ju fungera men jag ska testa, hade testat innan men hade inte det tillgängligt.
Postad 26 januari 2009 - 16:26
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Jag har försökt att koppla in gammal video spelare kopplade in scart från digital box på scart uttag på video boxen, blå scart hette recorder eller liknande, sedan antenn ut till TV i sovrummet dock så fungerade det inte, sökte efter kanaler men funkade ändå inte tyvärr.
Dock körde jag redan HDMI i vardags rummet från boxen, ska Motorola 1910 kunna sända genom HDMI samt scart tillsammans?
Jag kör så själv hemma utan problem. /F
Postad 26 januari 2009 - 17:31
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag kopplade in min video och testade.
Jag kopplade 1910-9 från scart (TV) till till videon scart 2(dekoder) sen ställde jag videon på kanal A2 så fick jag bild via antennkabel.
Postad 26 januari 2009 - 20:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För er som är intresserade av IPTV-tekniken och vad som är på väg att hända framöver så kan följande artikel som publicerades i Elektronik Tidningen vara av intresse. TeliaSonera omnämns flera gånger i artikeln. /Peter Cigéhn
Postad 26 januari 2009 - 23:54
damir2d
-
damir2d
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag kopplade in min video och testade.
Jag kopplade 1910-9 från scart (TV) till till videon scart 2(dekoder) sen ställde jag videon på kanal A2 så fick jag bild via antennkabel.
Nu fick jag det fungera med en gammal video, var tvungen att sätta kanal på videon till decoder så fungerar det bra, bilden är mycket bra jämnfört med trådlö överföring då det kan komma lite störning som en vän till mig har ibland och jag har redan sedan innan Antenn kabel fördragen ända fram till sovrummet. Så i mitt fall lönar det sig att köpa en RF modulator eftersom bilden blir bra sedan fixa en remote extender för att kunna styra tv i sovrummet bara. Jag har dock väldigt mycket Wireless network hemma och lite olika wireless prylar vilket förmodligen hade stör video överföring trådlös då wireless routern sitter mitt emellan vardagsrummet och sovrummet. Så en sådan här blir nog bra: http://www.kjell.com...o...57139&path=Sedan fixa en Remote extender, kollade på denna: http://www.kjell.com...o...66061&path=Lite dyr remote extender enligt mig men ska tydligen vara bra, finns det billigare varianter som fungerar bra eftersom jag har ca 6-8 meter mellan dem 2 olika tv och 2 tjocka betong väggar?
Postad 27 januari 2009 - 15:23
urdjur
-
urdjur
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
För er som är intresserade av IPTV-tekniken och vad som är på väg att hända framöver så kan följande artikel som publicerades i Elektronik Tidningen vara av intresse. TeliaSonera omnämns flera gånger i artikeln.
/Peter Cigéhn
Tack för tipset - intressant läsning. För mig som inte är så insatt i de olika standarderna är det dock svårt att se exakt hur den nya standarden kommer att skilja sig från motsvarande lösningar som finns idag, t.ex. telias triple play fiber. På artikeln låter det som om det är helt nya kablar som ska dras (?)
Postad 27 januari 2009 - 21:29
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tack för tipset - intressant läsning. För mig som inte är så insatt i de olika standarderna är det dock svårt att se exakt hur den nya standarden kommer att skilja sig från motsvarande lösningar som finns idag, t.ex. telias triple play fiber. På artikeln låter det som om det är helt nya kablar som ska dras (?)
Nej, det behövs inte dras några ny kablar. Det handlar bara om ett standardiserat gränssnitt för hur olika system pratar med varandra. Problemet idag är att det inte finns någon standard så som t ex DVB-T och DVB-C. T ex skulle det ju vara kul om en tv-tillverkare stoppade in ett IPTV-gränssnitt i sina tv-apparater. Problemet är då bara att Telia måste garantera stora volymer eftersom det inte finns någon standard och övriga IPTV-operatörer har löst sina nät på sitt sätt. Att sätta in ett DVB-T gränssnitt kan de ju enkelt göra eftersom det är en standard och det inte spelar någon roll var tv:n säljs så länge man kör DVB-T. Det som beskrivs i artikeln att man t ex skulle kunna påbörja en sändning via sitt IPTV-nät och sedan fortsätta titta i sin mobiltelefon kräver att både IPTV-nätet och mobilnätet pratar samma språk (signalleringsmässigt) och det här är ett steg åt det hållet. /A
Postad 27 januari 2009 - 21:57
chowie
-
chowie
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
jag har två olika uppkopplingar, en där jag enbart använder min telia bredbandstv, finns det något sätt att undgå att använda modemet/routern, dvs koppla direkt ifrån väggen & in i boxen?
Postad 27 januari 2009 - 22:42
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
jag har två olika uppkopplingar, en där jag enbart använder min telia bredbandstv, finns det något sätt att undgå att använda modemet/routern, dvs koppla direkt ifrån väggen & in i boxen?
Jag tror att det finns andra som kan detta bättre, men jag tror inte att du kan göra det eftersom, om jag inte har fel, du måste ha en "burk" som kan sära på olika VLAN. /A
Postad 28 januari 2009 - 08:17
klabbarpan
-
klabbarpan
-
Användare
-
-
229 inlägg
Hej
Jag fick igår samtal från en försäljare som ville sälja på mig Telias paket med telefon, bredband och internet...
De frågade vad jag hade idag och så, idag har jag Comhem 2 Mbit bredband och comhems HD-box (ej pvr) och en del kanaler.
Hon som ringde sa ett par saker som jag är mycket tveksam till att de stämmer, därför jag vill kolla mer er.
1 Ökas bandbredden på bredbandet för digital tv´n. dvs om jag tecknar 2 Mbit så får jag 2Mbit oavsett om jag kollar digitaltv eller inte? enligt henne lägger de på 5-6 Mbit för Digitaltv´n? (ok detta är kanske inte omöjligt men vill veta...)
2 Detta blev jag mer fundersam på, har Telia Digital TV HD sändningar? dvs får jag in Discovery HD, Canal + Sport HD och Film HD och de andra hd kanalerna som comhem har? (Canal + HD så krävs det ju det på abbonemanget men det är ett grundkrav  )
Hur nöjda är ni annars med Telias Digital tv?
Hur är bilden? någon som haft möjlighet att jämföra med Comhem?
Hälsningar
Klapparpan
Postad 28 januari 2009 - 08:41
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Hon som ringde sa ett par saker som jag är mycket tveksam till att de stämmer, därför jag vill kolla mer er.
1 Ökas bandbredden på bredbandet för digital tv´n. dvs om jag tecknar 2 Mbit så får jag 2Mbit oavsett om jag kollar digitaltv eller inte? enligt henne lägger de på 5-6 Mbit för Digitaltv´n? (ok detta är kanske inte omöjligt men vill veta...)
2 Detta blev jag mer fundersam på, har Telia Digital TV HD sändningar? dvs får jag in Discovery HD, Canal + Sport HD och Film HD och de andra hd kanalerna som comhem har? (Canal + HD så krävs det ju det på abbonemanget men det är ett grundkrav )
1. Bandbredden höjs på ditt bredband, med surfhastigheten påverkas inte utan den extra bandbredden ligger i ett separat VLAN (separat förbindelse i förbindelsen kan man enkelt förklara det som). Har du 2 Mbit/s på surf så kommer surfhastigheten inte att påverkas alls. Har man däremot 6-8 Mbit/s och uppåt så kan hastigheten påverkas när man tittar på TV. Allt detta finns beskrivet på Telias hemsida. 2. HDTV finns inte än. Det kommer att komma, men vilka som blir erbjudna det, dvs fiberkunder eller ADSL-kunder, är det ingen som vet än.
Postad 28 januari 2009 - 10:03
klabbarpan
-
klabbarpan
-
Användare
-
-
229 inlägg
Tackar för svaren, då var det bara lureri från den säljaren, det bästa är att jag bad henne återkomma hehe...
Ska hon nog få förklara hur jag kan få hd-tv direkt om jag byter över till telia....
Postad 28 januari 2009 - 10:13
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Haha, Klabbarpan
Du måste bara låta oss få ytterligare ett skratt efter att hon har återkommit till dig.
Vi är nog många som undrar hur det ska gå till, gå över till ett konkurrerande alternativ kan hon väl knappast rekommendera
/ J
Postad 28 januari 2009 - 13:39
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Beställde idag förlängning i 12 mån. med 1st. tvillingbox och 49- tillägg, sammanlagt 348:-. vi har tidigare betalat 349:-, får då 2st. nya 1910 boxar istället för gamla 1510 bxen också. Tycker detta är överkommligt pris för, bredband, telefoni, TV och jag har varit nöjd än så länge.
Tänkte först koppla trådlös överföring från sovrum till vardagsrum, som beskrivits här, men har kanske missuppfattat det hela, för enligt killen jag pratade med på Telia, så skulle det inte fungera utan en extra box.
Har killen på Telia fel för sig ?
Förövrigt kan jag tillägga att jag har Viasat parabol, europakanalerna via annan parabol och marksänd boxer i vardagsrummet, men tycker nog att Telia har överlag jämnare och bättre kvalite på det mesta , därför vill jag ha detta i vardagsrummet också.
Hur är er uppfattning överlag, blir det ändå bättre kvalite med HDMI överföring, Har kanske besvarats en del redan.
Redigerat av ffodil, 28 januari 2009 - 14:00.
Postad 28 januari 2009 - 16:12
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Finns det en senare box än 1910 boxen, tyckte jag läste om en senare/efterföljare, 1920box, stämmer det och isåfall, vilken är skillnaden ?
Postad 28 januari 2009 - 18:54
Ripperkof
-
Ripperkof
-
Rookie
-
1 inlägg
Var aktiverar jag HDMI på Vp1910? Hittar det inte någonstans`?
Postad 28 januari 2009 - 19:10
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Aktivera HDMI / Komponent etc
1. dra ur sladden till boxen
2. håll "info" intryckt på fjärren och fjärren riktad mot boxen
3. sätt i sladden
så får du upp en meny med inställningar.
Redigerat av defiant, 28 januari 2009 - 19:13.
Postad 29 januari 2009 - 21:11
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Jackade in en Ruckus Mediaflex igår och kunde då köra med HDMI från 1910-boxen till LCD-tn'n hemma trots att modem och box är på olika våningsplan. Funkar klockrent, och stabilt verkar det oxå  Men ack så besviken jag är på bilden. Oavsett om jag väljer att boxen skall skala bilden eller TV'n så blir den bara ok, inte mer. Jämfört med tv'ns inbyggda box som jag kör Tele2 på så är bilden märkbart sämre. Det kryper mer i bilden, inte samma lugn som med Tele2 och dessutom känns bilden mindre detaljrik. En besvikelse, helt klart  Framförallt känns det ju aldrig bra att nedgradera sig...
Har även noterat (även med 1510-boxen) att formatet på bilden som skickas ut via SCART inte funkar nå vidare vid t ex trådlös överföring (iaf inte för mig). Då blir bilden överxponerad eller hur man ska säga, väldigt intensivt ljus, vilket inte kan kompenseras fullt ut med ljusstyrka å kontrast på tv'n Lyckades dock lösa det (av en ren slump) genom att koppla signalen genom en SCART-väljare (2 ingångar som man med en switch styr vad som skall gå till utgången, t ex för 1 vhs och dvd kopplad till en tv med bara ett SCART-uttag). Om man gör en liten loop i denna, dvs kopplar en SCART-sladd till ena ingången och andra änden till utgången och sätter den trådlöa överföringen (SCART-hona/hane-kontakt med 3 RCA ut från sidan) på utgången (scart-switch <-> "trådlös"-scart <-> andra ändan på scart från ena scart-ingången) så blir bilden normalexponerad. Vet inte riktigt hur det hänger ihop, men jag har ju sett att fler här på forumet har ljus bild, så nå som vet får gärna förklara varför denna loop behövs  ...
Postad 29 januari 2009 - 23:46
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Skulle vilja ha svar på denna simpla fråga! Vill nämligen försäkra mig om att min tv inte är som den ska
När man trycker på Gul på fjärrkontrollen så får man upp Tv Guiden.
Det jag undrar är vilken färg har den i bakgrunden för er?
Dvs rutan där alla kanaler listas. Min är nämligen "gråsvart".. för mig att den skall vara helt svart?
Dock kanske den skall vara svart. Misstänker nämligen att det hänt något med min tv. Mörka partier upplevs nämligen som "gråa".. men vore ju ett säkert svar om nu vet med er att den skall vara svart?
Postad 30 januari 2009 - 11:25
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Skulle vilja ha svar på denna simpla fråga! Vill nämligen försäkra mig om att min tv inte är som den ska 
När man trycker på Gul på fjärrkontrollen så får man upp Tv Guiden.
Det jag undrar är vilken färg har den i bakgrunden för er? Dvs rutan där alla kanaler listas. Min är nämligen "gråsvart".. för mig att den skall vara helt svart?
Dock kanske den skall vara svart. Misstänker nämligen att det hänt något med min tv. Mörka partier upplevs nämligen som "gråa".. men vore ju ett säkert svar om nu vet med er att den skall vara svart?
Yttersta fältet ska vara grått, sedan lite svart-grått längre in och så en smal del runt själva guiden som är svart.
Postad 31 januari 2009 - 20:05
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Någon mer som har problem med kanalinfo:n jag kan inte trycka på ok längre för då kommer inget upp gul knapp händer heller inget och info kommmer inget upp....vad har hänt har gamla 1510 boxen och testat starta om den och även dra ur sladden borde jag testa något mer ??
Postad 31 januari 2009 - 20:51
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Någon mer som har problem med kanalinfo:n jag kan inte trycka på ok längre för då kommer inget upp gul knapp händer heller inget och info kommmer inget upp....vad har hänt har gamla 1510 boxen och testat starta om den och även dra ur sladden borde jag testa något mer ??
Rent spontant låter det ju som du har problem med boxen. Har själv en 1910 box men där fungerar allt som det ska.
Postad 02 februari 2009 - 11:57
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tänkte bara höra med er som är lite insatta i Telia om de har någon form av studentrabatt om man vill ha deras paket erbjudande? Eftersom jag inte har hittat något om det på hemsidan antar jag att de ej har det, men bra å veta om någon har frågat dem personligen.
Mvh
Daniel
Postad 02 februari 2009 - 20:50
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Är det någon annan som har uppmärksammat att Telia har halverat priserna på tvillingabonnemangen? Kolla in prislistan så får ni se. Tidigare så kostade ju tvillingabonnemangen lika mycket som grundabonnemanget. Halva priset på tvillingabonnemmanget verkar gälla för alla kanalpaketen, inklusive Canal+ och Viasat-paketen. Dessutom verkar det finnas extraabonnemang där man kan välja kanalpaket Lagom och Stor som ett extrabonnemang kopplat till en huvudabonnemang med ett dyrare kanalpaket. Jag är osäker på hur länge dessa priser har gällt, men av döma av prislistans filnamn så är det rätt nyligen man har ändrat priserna. Tänkte bara informera för er övriga som inte heller hade uppmärksammat detta (vilket inte jag hade gjort i alla fall). /Peter Cigéhn
Postad 02 februari 2009 - 23:57
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Kan nån hjälpa mig med inkoppling av Telia Ruckus trådlösa pryl?
Jag fick inte med nån bruksanvisning och enligt Ruckus är det nån specialkonfig Telia gjort där de tagit bort massa konfigurations flikar i webgränssnittet.
Ska den röda IPTV porten på Zyxel modemet kopplats till WAN porten på Ruckus?
Ska den gula Data porten på Zyxel modemet kopplas till Port 4 på Ruckus?
Kan jag koppla min dator med kabel till antingen port 1-3 på Ruckus och då ska jag få IP från Telias DHCP ?
Redigerat av Neophasis, 02 februari 2009 - 23:57.
Postad 03 februari 2009 - 05:59
Berlan
-
Berlan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon annan som har uppmärksammat att Telia har halverat priserna på tvillingabonnemangen? Kolla in prislistan så får ni se. Tidigare så kostade ju tvillingabonnemangen lika mycket som grundabonnemanget. Halva priset på tvillingabonnemmanget verkar gälla för alla kanalpaketen, inklusive Canal+ och Viasat-paketen. Dessutom verkar det finnas extraabonnemang där man kan välja kanalpaket Lagom och Stor som ett extrabonnemang kopplat till en huvudabonnemang med ett dyrare kanalpaket.
Jag är osäker på hur länge dessa priser har gällt, men av döma av prislistans filnamn så är det rätt nyligen man har ändrat priserna. Tänkte bara informera för er övriga som inte heller hade uppmärksammat detta (vilket inte jag hade gjort i alla fall).
/Peter Cigéhn
Kanske skedde ändringen när man började ta ut kortavgift? För visst blir det väl numera ytterligare en kortavgift att betala? / JC
Redigerat av Berlan, 03 februari 2009 - 06:03.
Postad 03 februari 2009 - 08:07
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Februari å fortfarande ingen HD-TV sändning.....
Postad 03 februari 2009 - 08:24
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Kan nån hjälpa mig med inkoppling av Telia Ruckus trådlösa pryl?
Jag fick inte med nån bruksanvisning och enligt Ruckus är det nån specialkonfig Telia gjort där de tagit bort massa konfigurations flikar i webgränssnittet.
Ska den röda IPTV porten på Zyxel modemet kopplats till WAN porten på Ruckus?
Ska den gula Data porten på Zyxel modemet kopplas till Port 4 på Ruckus?
Kan jag koppla min dator med kabel till antingen port 1-3 på Ruckus och då ska jag få IP från Telias DHCP ?
Du kopplar endast TV-porten till Ruckus WAN-port. Sedan inget mer då Ruckusen endast skall användas för TV. Den gula porten på Zyxel modemet kopplar du antingen direkt till en dator eller till en separat router.
Postad 03 februari 2009 - 09:13
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Kanske skedde ändringen när man började ta ut kortavgift? För visst blir det väl numera ytterligare en kortavgift att betala?
Kortavgift (eller krypteringsavgiften som den numer kallas då de fysiska korten inte längre existerar) har Telia alltid haft. Dock så är det väl så att det har varit en massa erbjudanden där Telia har "bjudit" på kortavgiften. Så att denna ändring i prissättning på tvillingabonnemang och extraabonnemang har nog ingenting med någon eventuell kortavgift att göra. /Peter Cigéhn
Postad 03 februari 2009 - 11:40
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Du kopplar endast TV-porten till Ruckus WAN-port. Sedan inget mer då Ruckusen endast skall användas för TV. Den gula porten på Zyxel modemet kopplar du antingen direkt till en dator eller till en separat router.
Ah ok, tack då vet jag.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|