Det är ju lustigt att boxen hänger sig av olika anledningar för oss. Min hänger sig aldrig vid spolning, men däremot ofta när jag är i EPG och byter kanaler. Inte hänger sig förresten. Stänger av sig är vad den gör.Ja precis. Det skulle vara väldigt efterlängtat!!
Min "hänger" sig så gott som alltid när man spolar med inspelat HD-material.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 03 mars 2009 - 09:15
Postad 03 mars 2009 - 12:27
CD har en ny mjukvara som de testar nu, hur det har gått med detta vet jag inte. Går det bra så borde en ny mjukvara kunna släppas i denna månaden, går det dåligt jag då vet vi vad det blir....När kommer den nya mjukvaran?
mvh/Örnvik
Postad 03 mars 2009 - 14:36
Man kan ju testa sönder en ny version också! Ingen ny version lär vara buggfri, men förhoppningsvis bättre än den förra. Bättre att släppa flera mindre uppgraderingar oftare. Det gör tex Sony till sina BD-spelare om man har den nätverkskopplad.CD har en ny mjukvara som de testar nu, hur det har gått med detta vet jag inte. Går det bra så borde en ny mjukvara kunna släppas i denna månaden, går det dåligt jag då vet vi vad det blir....
Postad 03 mars 2009 - 15:34
Är det någon mer som får en bild som hackar på HD-kanalerna, har precis köpt en Pioneer KRP-A
och när man tittar på HD-kanaler så kan bilda hacka någon millisekund.
Någon som har något tips.
MVH Jonas
Postad 03 mars 2009 - 15:57
Har haft boxen i 5 dagar nu och allt har fungerat kanon tills igår. Hade spelat in melodifestivalen och började se det, när jag blev lite trött på thorleifs tänkte jag att det är ju bara att snabbspola förbi, jovisst, efter 4 hängningar/omstarter satt man och lirade killzone istället. Finns det något trix att komma förbi detta? Eller är det bara tur om det fungerar.
Om du har samma problem som jag så har jag en enkel lösning. Vid inspelat matrial på Hårdisken så kan det låsa sig när man startar ett program eller när man just har spolat eller pausat.
För att starta igen gör följande. Spola tillbaka tryck play spola tillbaka tryck play spola tillbaka tryck play tills de släpper. Tråkigt att de ska vara så. Men det funkar för mig i alla fall
Postad 03 mars 2009 - 16:03
Hej
Är det någon mer som får en bild som hackar på HD-kanalerna, har precis köpt en Pioneer KRP-A
och när man tittar på HD-kanaler så kan bilda hacka någon millisekund.
Någon som har något tips.
MVH Jonas
Ja, det händer mig också. Jag hade rätt stora problem med hackningar på HD-kanaler i början när jag köpt boxen. Det var för ca ett år sen. Sen försvann hackningarna när en av uppdateringarna kom. Den senaste tror jag.
För ett tag sen återkom dom, om inte lika allvarliga. Jag verkar ha mest hackningar när jag kollar ishockey på C+ sport HD
Postad 03 mars 2009 - 16:08
Ja, det händer mig också. Jag hade rätt stora problem med hackningar på HD-kanaler i början när jag köpt boxen. Det var för ca ett år sen. Sen försvann hackningarna när en av uppdateringarna kom. Den senaste tror jag.
För ett tag sen återkom dom, om inte lika allvarliga. Jag verkar ha mest hackningar när jag kollar ishockey på C+ sport HD
Skönt att höra på sätt och vis, trodde ett tag att det var Plasman som strulade.
Tack för svaret.
Postad 04 mars 2009 - 10:43
Exakt!Bättre att släppa flera mindre uppgraderingar oftare.
När är senaste uppdateringen för den här boxen egentligen?
Postad 04 mars 2009 - 19:04
Postad 04 mars 2009 - 19:48
Verkar som om senaste uppgraderingen (version 1.4.1) kom 2008-03-05. Kanske kommer en ny på årsdagen av senaste - hmmm.. nej knappast troligt.Exakt!
När är senaste uppdateringen för den här boxen egentligen?
Postad 04 mars 2009 - 22:02
Jag har haft den kopplad via en Pioneer AX-4 utan problem, och när jag bytte till en Pio LX-81:a, så får jag numer bara ljud men ingen bild via HDMI.
Skulle ju kunna tänkas att det är förstärkaren, men allt annat (TViX, BD, annan CD box) via HDMI växeln fungerar prickfritt. Någon som haft samma problem, eller tror sig veta vad det kan vara?
Gjort fabriksåterställning och valt HD-signal ut.
Postad 05 mars 2009 - 08:15
Lite felsökningsförslag:Jag har problem med min CD box sen jag bytte förstärkare.
Jag har haft den kopplad via en Pioneer AX-4 utan problem, och när jag bytte till en Pio LX-81:a, så får jag numer bara ljud men ingen bild via HDMI.
Skulle ju kunna tänkas att det är förstärkaren, men allt annat (TViX, BD, annan CD box) via HDMI växeln fungerar prickfritt. Någon som haft samma problem, eller tror sig veta vad det kan vara?
Gjort fabriksåterställning och valt HD-signal ut.
- testa att ta HDMI kabeln till TV direkt, då är det bild?
- jag vet att det kan var problem med handskakning mellan boxen och andra HDMI interface, beroende på vad som är på först etc. så testa att med att ha olika saker på först samt att ha att sätta HDMI växlen i olika lägen när boxen kör sin init.
Postad 05 mars 2009 - 08:26
Det är vid det senare det har skitit sig hittills, dvs när CD ska testa den så blir den underkänd!Hörde med CD idag, skall komma en uppdatering nu i mars sa dom (en kille på cd). Skall tydligen finnas en mer eller mindre färdig fil hos Sagem som då först skall godkännas av cd innan den släpps.
Postad 05 mars 2009 - 08:55
Ja, det har jag provat och det är bild.Lite felsökningsförslag:
- testa att ta HDMI kabeln till TV direkt, då är det bild?
Får prova att slå av och på grejorna, i olika ordning.
Jag ska prova med komponent idag. Blir det samma bild- och ljudkvalitet om man kör komponent och digitalutgång?
Postad 05 mars 2009 - 09:36
Ruva, blir inte temperaturen för hög. Jag testade så i några minuter när jag moddade min box, efter 15-20minuter så var jag uppe över 45C. Man får också tänka på sommaren när det är varmare hemma
Tempen håller sig, utan locjk+fläkt mellan 42-45 och i orginalutförande 38-47

Och om ni följer tråden noga märker ni att jag inte klagar så mycket efter att tagit bort locket och fläkten. Inte en hängning på lång tid, Väntar bara på att CD ska fixa timeshiftbuggen så man kan använda Boxen till det den är till för.
Redigerat av ruva, 05 mars 2009 - 09:45.
Postad 05 mars 2009 - 17:54
Hej alla kunniga människor.
Jag har under två dagar som jag haft CD´s HD-BOX med 250 GB hårddisk bara stött på en del krångel.
När väl bilden och ljudet från TV´n fungerar så är bilden kanonfin, och ljudet låter som det ska ur TV högtalarna.
PROBLEMEN
Det går inte att höja/sänka ljudet på CD fjärren så ljudet på TV´n påverkas. Däremot fungerar MUTE..
I min förra Sagem ITD-64 fick man fram en liten bild från aktuell kanal i APG:N, och som ändrades då man gick upp och ner bland kanalerna. Har Sagem tagit bort den funktionen?
Vissa kanaler, och oftast HD kanaleerna, försvinner ljudet på.
Sätter jag på TV´n först en sedan boxen måste jag "gå in på HDMI 1" för att få bild. Verkar vara en inställning med jag börjar ge upp nu 02:20..
KABLAGE
HDMI mellan box och Sony W52-4500
SCART från ett äldre Philips hemmabiosystem
Digital Coaxial mellan boxen och hemmabioförstärkaren
Jag börjar snart ge upp, så snälla, hjälp mig så jag få titta på TV i lugn och ro.
MVH
Efter att jag tagit bort HDMI kabeln och bara har SCART mellan boxen och tv-n kan jag reglera ljudet med CD fjärren (?!)
Hur hänger det ihop egentligen? Börjar nästan tro att boxen och övrig utrustning ar besatt!!

Redigerat av Unregistered6ae5f149, 06 mars 2009 - 01:10.
Postad 05 mars 2009 - 17:57
Men jag köpte en hd box för att kunna se på hd-kanaler med så bra bild som möjligt och inte vi scart!!!!
Någon som har en lösning?
Postad 05 mars 2009 - 18:28
Nu har jag provat med komponent och digital coax, med samma resultat. Ingen bild men ljud...Ja, det har jag provat och det är bild.
Får prova att slå av och på grejorna, i olika ordning.
Jag ska prova med komponent idag. Blir det samma bild- och ljudkvalitet om man kör komponent och digitalutgång?
Förstår verkligen inte detta.
Postad 06 mars 2009 - 01:13
Efter att jag tagit bort HDMI kabeln och bara har SCART mellan boxen och tv-n kan jag reglera ljudet med CD fjärren (?!)
Hur hänger det ihop egentligen? Börjar nästan tro att boxen och övrig utrustning ar besatt!!
Börjar tycka att det vore på sin plats med någon form av kompensation från CD.
Vi får ju betala fullt pris för något som inte funkar.
Redigerat av Unregistered6ae5f149, 06 mars 2009 - 01:15.
Postad 06 mars 2009 - 08:21
Förmodligen Samsungs fel. De ska ha en fix för bakåtkompatibiliteten mot 1.2.Jag har en Samsung LE-40A696 och en HD PVR 101-ST från canaldigital och när jag spelar in ett program och sedan ska titta på d så hackar det och på canaldigital säger dom att det beror på Hdmi versionen 1.2 och min samsung tv har 1.3 För att när jag kör med scart så fungerar det klockrent....
Men jag köpte en hd box för att kunna se på hd-kanaler med så bra bild som möjligt och inte vi scart!!!!
Postad 06 mars 2009 - 09:44
Precis, detta är Samsungs "fel". Du är inte ensam om att ha "HDMI-Problem" med en samsung-tv.Jag har en Samsung LE-40A696 och en HD PVR 101-ST från canaldigital och när jag spelar in ett program och sedan ska titta på d så hackar det och på canaldigital säger dom att det beror på Hdmi versionen 1.2 och min samsung tv har 1.3 För att när jag kör med scart så fungerar det klockrent....
Kolla villken firmware version du har och kolla sedan på Samsungs hemsida om det finns en senare att ladda ner.
Finns det inte det så får du kontakta Samsung support för det ska finnas en fix på detta.
Postad 06 mars 2009 - 11:17
En "lösning" kan vara att du använder komponentutgången istället, det ger i alla fall HD upplösning. Kanske inte så bra som HDMI interfacet men ett OK alternativ om detta inte funkar. Kolla också efter uppdateringar som andra här har skrivit om. Du kan göra en sökning på Samsung i denna tråd så kan du se att det finns många träffar, troligen några med samma problem som du harJag har en Samsung LE-40A696 och en HD PVR 101-ST från canaldigital och när jag spelar in ett program och sedan ska titta på d så hackar det och på canaldigital säger dom att det beror på Hdmi versionen 1.2 och min samsung tv har 1.3 För att när jag kör med scart så fungerar det klockrent....
Postad 06 mars 2009 - 13:09
Jag fick direkt problem med att fjärrkontrollen och konstaterade att TV 'n störde ut den fullständigt.
Jag provade att skärma sensorn på boxen och fann en fungerande lösning.
Den blev så här, satte en 15mm lång bit eltejp med början ca5mm till vänster om sifferdisplayen.
Nu har jag kört så här några dagar och det funkar tillfredställande.
Detta tyder på att sensorn har alldeles för hög känslighet.
Bra bildkvalitet men ganska taffligt gränssnitt.
Kör samtidigt med en Force 1199S sen många år och den har ett betydligt bättre gränsnitt.
MVH JFL

Postad 06 mars 2009 - 17:01
Har PVR boxen och en ny TV Philips 42PFL 9603H och har INTE uppleft några problem med de olika fjärrk. Ändå står mottagaren sida vid sida med TV!
Postad 06 mars 2009 - 20:29
Är det någon som har en länk till uppdatering av samsung Le-40A696 ? Jag sökte på samsungs hemsida och hittade http://org.downloadc...e-1203.pdf.djvuEn "lösning" kan vara att du använder komponentutgången istället, det ger i alla fall HD upplösning. Kanske inte så bra som HDMI interfacet men ett OK alternativ om detta inte funkar. Kolla också efter uppdateringar som andra här har skrivit om. Du kan göra en sökning på Samsung i denna tråd så kan du se att det finns många träffar, troligen några med samma problem som du har
För mig är det Grekiska!!!
Postad 07 mars 2009 - 13:30
Har PVR boxen och en ny TV Philips 42PFL 9603H och har INTE uppleft några problem med de olika fjärrk. Ändå står mottagaren sida vid sida med TV!, så skrev jag igår...
Å idag var/är det lördag å nu är min lika kass som jfl?
Jag satte tummen för och då funkar det? Nu har jag vikt en papperslapp och lagt över - så att det fungerar igen?
Skall flytta ut "apparaterna" en meter på sidan till en "kommod" som jag skall måla om först... då fungerar nog det hela u.a.
Provade dessutom med att flytta den för hand ca en 1/2 meter och då var det bra...
Postad 08 mars 2009 - 11:40
Kolla härÄr det någon som har en länk till uppdatering av samsung Le-40A696 ? Jag sökte på samsungs hemsida och hittade http://org.downloadc...e-1203.pdf.djvu
För mig är det Grekiska!!!
Kolla så att du inte har den senaste versionen bara och läs instruktionerna.
Redigerat av TomasL, 08 mars 2009 - 11:41.
Postad 08 mars 2009 - 14:33
Kolla här
Kolla så att du inte har den senaste versionen bara och läs instruktionerna.

Tack nu fungerar det att spola fram och tillbaka med boxen utan att det hackar ! Kanon Tack för hjälpen
Postad 08 mars 2009 - 20:17
Nu skämtar du väl ändå? Hur skulle en HDMI-kabel kunna fixa det problemet? Speciellt som det ju är synnerligen bevisat att kvalitén på dessa kablar inte spelar någon roll så länge dom inte går sönder rent fysiskt.Hej, det är ett känt problem hos CD, uppdatering som skall fixa detta skall vara på väg enligt CD. Själv har jag fixat en stor del av detta genom att inskaffat bättre hdmi-kabel. Köpte en kabel från Supra.
Jag har samma problem med uppspelningar. Sedan är det mycket jag inte förstått än vad gäller inspelningar. Den är ganska hemlig av sig och jag har ju bara en kabel ansluten än från parabolen så det verkar bli knas när en inpselning går igång och jag redan tittar på en kanal. Synd nog fattar den ju inte att kabel 2inte är ansluten utan klagar bara på signalnivån. Om den försod att bara en kabel är ansluten kunde den ju växla den kanal jag tittar på till den som ska spelas in, så den grejar mottagningen. Knepigt.
Postad 08 mars 2009 - 21:51
Tack för tipset JFL !!!Hej, har nu kört en vecka med PVR boxen och ny TV Philips 42PFL 9603D.
Jag fick direkt problem med att fjärrkontrollen och konstaterade att TV 'n störde ut den fullständigt.
Den blev så här, satte en 15mm lång bit eltejp med början ca5mm till vänster om sifferdisplayen.
Kör samtidigt med en Force 1199S sen många år och den har ett betydligt bättre gränsnitt.
MVH JFL
Funkar kanon här nu, och allt tack vare en tejpbit...
Var nästan beredd att göra vad CD's support bad mej, ställa boxen 2 meter höger TV'n
på en pall lr nåt, eehh men NEJ TACK
Så tack än en gång för tipset.
Postad 09 mars 2009 - 13:22
Börjar tycka att det vore på sin plats med någon form av kompensation från CD.
Vi får ju betala fullt pris för något som inte funkar.
Jag pratade med kundtjänst om just detta, de tyckte att man skulle återkomma efter att de släppt den nya mjukvaran så att de visste hur länge man haft problem, och då kunde räkna ut hur mycket/om man skulle få i kompensation.
Som vanligt var det inga svar på när mjukvaran skulle komma, och inga direkta svar på om man skulle kunna få kompensation, men om man nu här 10+ kända fel, så borde det ju iaf inte vara omöjligt.
pissbox.
Postad 09 mars 2009 - 15:57
Förhalningstaktik! Innebär då detta att vi alla som har problem kan kräva ersättning för "lidande" så snart som den nya mjukvaran har kommit? (Skulle tro att de glömt bor vad de sa till dig då.Jag pratade med kundtjänst om just detta, de tyckte att man skulle återkomma efter att de släppt den nya mjukvaran så att de visste hur länge man haft problem, och då kunde räkna ut hur mycket/om man skulle få i kompensation.
Som vanligt var det inga svar på när mjukvaran skulle komma, och inga direkta svar på om man skulle kunna få kompensation, men om man nu här 10+ kända fel, så borde det ju iaf inte vara omöjligt.
pissbox.

Postad 09 mars 2009 - 23:16
Hej, har nu kört en vecka med PVR boxen och ny TV Philips 42PFL 9603D.
MVH JFL
Kalas!
Nu fungerar båda fjärrkontrollerna som CD skickat

Någon som har problem med att ljudet försvinner emellanåt, någon minut i taget? (Hemmabiokoppling)
Igår under Davis Cup-sändningen var det helt hopplöst att se pga det skakiga ljudet.
Postad 10 mars 2009 - 17:02
Känns lite som att ju mer processer boxen belastas med desto mer trasslar den.
Efter samtal med CD så trodde dom att det kunde vara strömkabeln som var boven i dramat.
Så dom skulle skicka en ny. Känner mig dock lite skeptisk till att menyer och allt annat skulle påverkas av strömadaptern. Men men, vi får väl se.
Jag meddelar så fort jag vet hur det gått.
Får titta på BOXER under helgen, känns sådär..

Redigerat av Unregistered6ae5f149, 10 mars 2009 - 17:05.
Postad 10 mars 2009 - 18:12
Fick också en strömkabel hemskickad, hälpte inte ett dugg. Samma bekymmer som tidigare startar om,hänger sig med mera.Min box har krånglat sedan dag ett med diverse ofog såsom att bilden hänger sig, krångel vid uppspelning av inspelat material i synnerhet om man spelar in en annar kanal samtidigt, ljudet kommer och går samt att boxen svarar inte på knapptryckningarna utan totalt fastnar så man blir tvungen att dra ut strömkabeln.
Efter samtal med CD så trodde dom att det kunde vara strömkabeln som var boven i dramat.
Så dom skulle skicka en ny. Känner mig dock lite skeptisk till att menyer och allt annat skulle påverkas av strömadaptern. Men men, vi får väl se.
Postad 10 mars 2009 - 20:55
/Pelle
Postad 10 mars 2009 - 21:07
Min box har krånglat sedan dag ett med diverse ofog såsom att bilden hänger sig, krångel vid uppspelning av inspelat material i synnerhet om man spelar in en annar kanal samtidigt, ljudet kommer och går samt att boxen svarar inte på knapptryckningarna utan totalt fastnar så man blir tvungen att dra ut strömkabeln.
Jag har samma problem. Jag fick också förslaget om en ny adapter. Tackade dock nej. Väntar hellre på en ny mjukvara.
Postad 10 mars 2009 - 21:12

Postad 10 mars 2009 - 22:55
Du kan se lite bilder i inlägg #3. Det är i huvudsak fläktens infästning (eller brist på sådan) som du ska titta på. Se till att fästöglan (som inte används på fläkten inte ligger an mot botten samt att det ligger dämpmaterial i öppningen i väggen mot moderkortet. Jag satte också några dämpskivor i locket för att göra det tyngre samt dämpa ut resonaser, man får dock se upp för det är inte så mycket plats på sina ställen så det går inte att sätta i hela locket, sedan så behövs det lite utrymme att skjuta fast locket också.Hej, jag undrar om någon har gjort en lyckad mod för att för att få bort lite av missljudsproblemet och även om det finns bilder på det, jag är så himla less på detta ?. Var kollar man vilken temp hårddisken har?
/Pelle
Hårddisk temp ser du i menyn under information och hårddsikinformation
Postad 10 mars 2009 - 23:23
Postad 11 mars 2009 - 02:10
Känns lite som dom skickar ut kablar för att slippa våra gnälliga samtal ett par dagar iaf..Fick också en strömkabel hemskickad, hälpte inte ett dugg. Samma bekymmer som tidigare startar om,hänger sig med mera.

Postad 11 mars 2009 - 09:08
Börja med en reklamation, man ska ju inte störas av ljudet, gör man det så låter den ju för mycket. Eftersom nya boxar är bättre (tystare) så finns det stor chans att du får en som är tystare, om inte så kan du ju då göra en modTack för snabbt svar, jag tror inte det gått riktigt ett år sen jag köpte den men är det lönt att reklamera boxen eller får jag med all säkerhet en till som låter lika mycket. annars är det bara att lyfta på locket och moda min oxå för jag sitter bara och är förbannad när jag ska se tv på grund av oljudet.
Postad 11 mars 2009 - 09:11
Hoppet är nog till en ny mjukvara, sedan så påverkar sin hemmamiljö ganska mycket. Har man miljö som stör ut fjärrkontrollen så påverkar detta också risken för hängningar, för kommandon kommer inte fram och man trycker igen och till slut så blir det "för mycket" och boxen packar ihop och går ner i vilaKänns lite som dom skickar ut kablar för att slippa våra gnälliga samtal ett par dagar iaf..
Postad 11 mars 2009 - 09:20
Så tror jag att det är för klent eller dåligt avstört. För jag har märkt att när stora elförbrukare, som t.ex. dammsugare och till och med en dator som stängs av kan göra så att en spik i elnätet uppstår och att boxen startar om. Detta har hänt mer en en gång och inte bara en slump. Man jag bor iofs ute på landet med längre elledningar, så det kanske är känsligare hos mig.
Postad 11 mars 2009 - 11:38

Att det är mer än ett år sedan senaste FW uppdateringen kom till en box som har så buggig mjukvara är ofattbart. CD borde för länge sedan skicka tillbaka alla boxar till Sagem, begära pengarna tillbaka och gå över till en annan leverantör.
Postad 11 mars 2009 - 15:07
Jag hade samma problem men i mitt fall så hade jag en trådlös sändare av ljud o Bild till sovrummet som
stördeNär jag har sändaren avstängt så fungerar fjärren helt ok..
Termos
Postad 11 mars 2009 - 16:48
Hmm, väntar de på att alla garanti ska försvinna och släppa en ny modell? Den verkar inte gå fixa genom att uppdatera firmware så det är nog allvarliga fel på hårdvaran, klart CD och Sagem vill dra ut på tiden då.
Postad 11 mars 2009 - 16:57
Precis vad jag har tänkt...
Vem köper deras gamla box idag?
Jag har den oxå, var javligt missnöjd med den.
Så jag köpte en ny såklart, tyvär nästan lika sunkig.
Historien kommer nog att upprepa sig dessvärre

Postad 11 mars 2009 - 18:49
@borkis72
Precis vad jag har tänkt...
Vem köper deras gamla box idag?
Jag har den oxå, var javligt missnöjd med den.
Så jag köpte en ny såklart, tyvär nästan lika sunkig.
Historien kommer nog att upprepa sig dessvärre
Tänk hur upplevelsen av en teknisk pryl kan variera!
Jag har sen december 2006 deras gamla HD-box, en och samma box hela tiden, och inga stora problem alls. Den bara tickar och går, numer i sovrummet. Den nya med hårddisk tjänar troget i vardagsrummet sen november 2008, inga problem med den heller.
Undrar om det bara är tur? Eller en kombination av tur och en i övrigt väldigt förlåtande miljö i form av annan apparatur som passar bra ihop med boxarna?
Det är ju många som klagar här så jag tänkte bara bryta av med en röst från en som helt enkelt är väldigt nöjd med båda boxarna...

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar