Japp, jag såg det. Men det var därför jag hänvisade till en sida som hade den i lager. ![]()
Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 23 February 2016 - 08:13
Postad 02 March 2016 - 20:31
Jas74
Postad 13 March 2016 - 21:36
Roligt Jas, vi verkar vara på samma adress - DIY.
Jag har planerat att bygga min andra plint i flera år nu, gjorde en mindre bra prototyp för hand för några år sedan. Material och iden inför konstruktionen föll platt. Många av de trämaterial som jag använda mig av då visade sig inte avleda vibrationer tillräckligt bra.
Första bilden nedan visar prototypen runt 2010, den är också tunnare. De övriga bilderna är från plinten 2016.
Spånskivorna utgör större delen av plinten, men bilderna visar också hur jag tillverkat ett tjockt faner av flera olika plankor, och sedan skurit dessa i 1 cm tjocka skivor. Senaste arbetet fick med, eftersom jag inte kunde sköta vissa maskiner. Vidare kostade detta mig inte ett öre, alla material är återvunna. På skolan där jag arbetat har jag: slaktat ett trasigt säte från skolans aula, och därifrån tog jag björkplywood. Inslaget av ek på sidorna kommer från en gammal fönsterskiva. Spånskivan kommer från ett sönderklottrat elevprojekt.
Resultatet ljudmässigt: Regas stora brist är deras lätta plintar. Dessa går inte att skydda från luftburna vibrationer. Men genom att få upp skivspelarens plint från ett sämre underlag (som i mitt fall, en ihålig mediamöbel) så går det att göra mkt. Den nya basen/plinten väger mellan 5-6 kilo lätt, och vilar på tre gummitfötter, diametralt i förhållande till skivspelarens fötter.
Överlag har ljudbilden lugnat ned sig, speciellt diskanten spretar inte lika mycket och basen flyter inte längre ut. Sammantaget har jag fått mer detaljer, snärtigare musik. Varje ton, rytm återges med stramare fokus. Nu när en stor del av rumble-effekten är borta, så har jag "fått upp öronen" för vad rumble ställer till med.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 13 March 2016 - 22:25.
Postad 19 March 2016 - 21:04
Bra namn men vilken schiit det verkar vara.......skall det vara så svårt att låta kunderna få något för pengarna.Bästa namnet på ett Hifi företag ever!
Schiit
Kolla deras RIAA, verkar spännande.
Kolla vidare tassen i träsket för det finns med all säkerhet så mycket bättre.....
Postad 20 March 2016 - 09:32
Har redan ett RIAA som sannolikt är bättre (HEED Questar) men anledningnen till länkningen var för alla som kanske inte vill ha de billigaste RIAAT från
Kjell& Co.
Postad 20 March 2016 - 20:17
Du får förlåta mig men vad menar du med att det sannolikt är bättre? Ta en titt under locket och jämför det med det billigaste från Kjell.Har redan ett RIAA som sannolikt är bättre (HEED Questar) men anledningnen till länkningen var för alla som kanske inte vill ha de billigaste RIAAT från
Kjell& Co.
För mig är det inte hifi pressens bäst i test som slår högst utan oftast vilken nätdel samt vilka kondingar mm som troligen är det som kommer ge mig störst välbehag.
Nu är det inte hela sanningen för det finns undantag i regelverket som gör att vissa konstruktörer lyckas få till det.
Jag vill bara väl så ta det inte som någon kritik utan som något roligt att kolla under locken på dom fina plåtburkar som säljs.
Jas
Postad 21 March 2016 - 06:58
Du kan nog ha rätt JAS.
Jag vet inte vad som är i detta RIAA, och det kostar 329:- på Kjell & Co. Mitt HEED Questar köpte jag på Ljudmakarn för ca: 3000:- hoppas att jag inte blivit blåst ![]()
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 21 March 2016 - 07:01.
Postad 21 March 2016 - 08:08
Du kan nog ha rätt JAS.
Jag vet inte vad som är i detta RIAA, och det kostar 329:- på Kjell & Co. Mitt HEED Questar köpte jag på Ljudmakarn för ca: 3000:- hoppas att jag inte blivit blåst
Jag kan ju tipsa om att INTE köpa det där steget från Kjell & Co vilket jag gjorde för några år sedan. Jag har en budgetspelare och tänkte hur dåligt kan det steget vara?
Det lät riktigt illa! Jag lämnade omgående tillbaka det och skaffade ett NAD PP2 istället. Nu kan jag lyssna och njuta även med en budget.
Postad 21 March 2016 - 20:58
5 stora röda stjärnor i what hifi? Det kan ju bara inte vara fel. Det som verkar mest rätt är det frågetecknet efter deras egna namn eftersom dom själva inte kan svara på vad det är :-)
Jag har lyssnat på Heed och skulle inte påstå att du gått på någon mina utan man skall köpa det man trivs bäst med.
Jag hittade inga bilder på Kjell riaa förutom deras tc 750 som kostar en femhundring och det skall inte kunna mäta sig med det du har för nätdelarna skiljer sig troligen åt en hel del.
Så mitt tips till alla är att googla på produkten och försöka se vad som döljer sig bakom den fina fasaden för det är ganska roligt.
Mvh jas
Postad 21 March 2016 - 21:11
Jag håller med dig JAS på det stora hela, det tror jag att du förstår att jag gör. Hur bugetelektronik göms i finare skal och sedan säljs för på tok för mkt pengar. Men du vet även att jag äger ett HEED RIAA, och jämfört det med Vincent PHO-111. Har jag köpt ett bra RIAA? Japp jag anser det. Men jag förstår inte vad denna diskussionen leder till? Som jag skrev ovanstående, det är ingenting nytt att Hifi-Märken säljs i finare skal, och hur det kan finnas mer prisvärda budgetalternativ.
Jag ironiserade inte över produkten från Schiit, utan bara namnet på bolaget. De kanske runt utav gör bra RIAA?
Jag började diskussionen med att återkoppla till Schiits RIIA: jag har ingen aning om hur det låter? det är en helt ny produkt för mig, ingeting som jag ens överväger eftersom jag är väldigt nöjd med mitt HEED och har haft det sedan 2009. Att sedan Kjell och Co skulle kunna sälja en produkt frö 329:- kronor som skulle kunna konkurrera med mitt RIAA från HEED angår egentligen mig inte eftersom jag inte är intresserad av att byta.
För att undvika vidare missförstånd: alla som överväger ett nytt RIAA, börja med Kjell & Co, det finns en möjlighet att det är prisvärt ![]()
Valet för mig föll på HEED eftersom jag först hade det hemma på lån och jämförde det med ett Vincent RIAA för 1200:- och efter det är resten historia.
Redigerat av Glidtassen, 21 March 2016 - 21:14.
Postad 21 March 2016 - 21:25
Tassen...... Jag tycker du var rolig när du la in en bild med dom fina fem stjärnorna efter det jag skrev innan:-)Jag håller med dig JAS på det stora hela, det tror jag att du förstår att jag gör. Hur bugetelektronik göms i finare skal och sedan säljs för på tok för mkt pengar. Men du vet även att jag äger ett HEED RIAA, och jämfört det med Vincent PHO-111. Har jag köpt ett bra RIAA? Japp jag anser det. Men jag förstår inte vad denna diskussionen leder till? Som jag skrev ovanstående, det är ingenting nytt att Hifi-Märken säljs i finare skal, och hur det kan finnas mer prisvärda budgetalternativ.
Jag ironiserade inte över produkten från Schiit, utan bara namnet på bolaget. De kanske runt utav gör bra RIAA?
Jag började diskussionen med att återkoppla till Schiits RIIA: jag har ingen aning om hur det låter? det är en helt ny produkt för mig, ingeting som jag ens överväger eftersom jag är väldigt nöjd med mitt HEED och har haft det sedan 2009. Att sedan Kjell och Co skulle kunna sälja en produkt frö 329:- kronor som skulle kunna konkurrera med mitt RIAA från HEED angår egentligen mig inte eftersom jag inte är intresserad av att byta.
För att undvika vidare missförstånd: alla som överväger ett nytt RIAA, börja med Kjell & Co, det finns en möjlighet att det är prisvärt
Valet för mig föll på HEED eftersom jag först hade det hemma på lån och jämförde det med ett Vincent RIAA för 1200:- och efter det är resten historia.
Att köpa från Kjell får stå för dig så det inte blir några missförstånd då jag aldrig lyssnat på detta och således inte ger mig in i att ge några råd där.
Jag hoppas ingen har röda tår för det har ju aldrig varit min mening med att tipsa om att för skoj skull titta inuti burkarna man vill köpa.
Mvh Jas
Postad 21 March 2016 - 21:32
Näeh, jag är på bra humör
och ger dig poäng för din synpunkt.
Jag köpte en begagnad MacBook Pro i somras. Den hade 4GB RAM och en HDD 320GB. Den var helt repfri och kostade mig 4500:-
Jag öppnade den själv och bytte till en 1TB SSHD + 8GB RAM (kostnad 1500 tillsammans) Undrar vad Apple sålt en sådan laptop för i butik med den prestandan?
Jag skall hjälpa en vän att installera en Audio Technica 95 under lovet, han är osäker på hur man byter puppa
Samma kille gav jag bort Kjell och Co RIAA i present för många år sedan, samma modell som vi talade om, jag tar med mitt HEED bara för att jämföra. Jag återkommer om detta test blir av, kan bli en kul historia med tanke på bakgrunden:) Hoppas jag slipper skämmas ![]()
Redigerat av Glidtassen, 21 March 2016 - 21:33.
Postad 21 March 2016 - 21:39
Sitter och njuter av Division Bell plattan med Pink Floyd och en god skvätt 16 årig.
Mvh Jas
Postad 21 March 2016 - 21:41
Bra då är vi två.....
Sitter och njuter av Division Bell plattan med Pink Floyd och en god skvätt 16 årig.
Mvh Jas
Fusk, har ingen whisky hemma
Lyssnade på Kate Bush igår, dessförinnan Pink Floyd's - Wish You Were Here. Älskar min Dynavector puppa, men blir fast med den och min Rega ett tag till. Kan rekommendera Midlake's - The Courage Of Others, bra press.
Redigerat av Glidtassen, 21 March 2016 - 21:44.
Postad 07 April 2016 - 19:54
Kanske är fel tråd men föräldrarna har en Lenco L78 och en Weltron 2007, osäker dock på om dem fungerar, i källaren som de funderar på att sälja. Tips på vart och vad man tänkas ta för dessa två?
Postad 14 April 2016 - 10:45
Är på jakt efter en ny MM-pickup,finns det nån pickup som ni kan rekommendera?
Jag har kollat lite på dessa två.
https://www.prisjakt...t.php?p=3499425
https://www.prisjakt...ukt.php?p=16206
Armen på min vinylspelare är en Jelco 750D
Postad 14 April 2016 - 11:25
En personlig budget favorit är Dynavector 10x5 men den är en High output mc så klarar riaat din den så ¨ha den med på listan!
Ser att det varit en pristigning på Dynavector kostet tidl 3k.
Men själv hade jag isf sparat lite och gått för en Dynavector 20X2 (mc) Har haft den själv på min Nottingham Hyperspace
Postad 14 April 2016 - 11:50
En personlig budget favorit är Dynavector 10x5 men den är en High output mc så klarar riaat din den så ¨ha den med på listan!
Ser att det varit en pristigning på Dynavector kostet tidl 3k.
Men själv hade jag isf sparat lite och gått för en Dynavector 20X2 (mc) Har haft den själv på min Nottingham Hyperspace
![]()
Har en MC-pickup med high output idag men jag tycker inte det funkar nå bra
Postad 14 April 2016 - 13:03
Det blev en Audio Technica AT150MLX från svalander,han talade mycket gott om den ![]()
Postad 14 April 2016 - 15:14
Har en MC-pickup med high output idag men jag tycker inte det funkar nå bra
Vilken mc pu är det, och vad har du för riaa?
Postad 14 April 2016 - 21:20
Vilken mc pu är det, och vad har du för riaa?
Benz Micro MC20E2H och jag kör det inbyggda riaat i min audio space reference 3.1
Redigerat av Peterwallbom, 14 April 2016 - 21:20.
Postad 15 April 2016 - 07:19
Benz Micro MC20E2H och jag kör det inbyggda riaat i min audio space reference 3.1
... och där finns förklaringen till att det inte funkar. Din förstärkare kan (enligt uppgift på hemsidan) inte hantera MC-pickuper utan enbart MM-pickuper.
Postad 15 April 2016 - 07:52
Har läst lite om denna pickup och det märkliga är att den anges vara high output när den i själva verket är en low output pickup med sina 0,5mV. Det är troligen inget fel på din Benz, du behöver antingen skaffa en step up transformator alternativt skaffa ett RIAA- steg som klarar MC- pickuper. Investerar du i något av dessa val så tror jag att din pickis kommer att briljera...
Postad 15 April 2016 - 08:19
Jag bytte ut den igår mot en Audio Technica AT150MLX och det låter riktigt bra,Benzen är för lätt för min Jelcoarm så jag fick köra med separata vikter och det såg inge roligt ut.
Om nån vill köpa min Benz så är det bara att skicka PM,den har använts max 20 timmar.
... och där finns förklaringen till att det inte funkar. Din förstärkare kan (enligt uppgift på hemsidan) inte hantera MC-pickuper utan enbart MM-pickuper.
Jo jag vet,man fick vrida på rejält på volymvredet för att få nån volym på ljudet.
Postad 12 May 2016 - 14:16
Är på jakt efter en ny pickup, det ska vara en MM-pickup, armen jag har är en Jelco 750D. Har kollat lite på Goldring 1042 och undrar vad folket tror om den matchningen? vill gärna få tag I en pickup som har en bra nål,tycker min Benz pickup är lite väl känslig.
Tar gärna emot fler förslag ![]()
Redigerat av Peterwallbom, 12 May 2016 - 14:16.
Postad 13 May 2016 - 17:24
Är på jakt efter en ny pickup, det ska vara en MM-pickup, armen jag har är en Jelco 750D. Har kollat lite på Goldring 1042 och undrar vad folket tror om den matchningen? vill gärna få tag I en pickup som har en bra nål,tycker min Benz pickup är lite väl känslig.
Tar gärna emot fler förslag
Varför inte ta ett steg uppåt till en Benz Micro ACE i stället? Den lär åka i åttor runt din nuvarande Benz...om jag var i din sits skulle jag inte ta steget in MM- världen. Jag tog steget ur denna för 4 år sen och jag har aldrig sneglat över axeln efter det, var själv en styvnackad MM- förespråkare dessförinnan. Det är ack så skönt att upptäcka att man har fel ibland...
Postad 13 May 2016 - 19:56
Tar gärna emot fler förslag
Inte nöjd med din AT150MLX heller?
Postad 13 May 2016 - 20:53
Jag får glida in och påstå att det är väl den slutliga ljudupplevelser som är den avgörande faktorn för vad man skall välja.eller?Varför inte ta ett steg uppåt till en Benz Micro ACE i stället? Den lär åka i åttor runt din nuvarande Benz...om jag var i din sits skulle jag inte ta steget in MM- världen. Jag tog steget ur denna för 4 år sen och jag har aldrig sneglat över axeln efter det, var själv en styvnackad MM- förespråkare dessförinnan. Det är ack så skönt att upptäcka att man har fel ibland...
Jas
Postad 14 May 2016 - 08:40
Jag tyckte den pickupen hade så jäkla känslig nål,lämnade tillbaka den.Inte nöjd med din AT150MLX heller?
Har faktiskt spanat in den pickupen.Varför inte ta ett steg uppåt till en Benz Micro ACE i stället? Den lär åka i åttor runt din nuvarande Benz...om jag var i din sits skulle jag inte ta steget in MM- världen. Jag tog steget ur denna för 4 år sen och jag har aldrig sneglat över axeln efter det, var själv en styvnackad MM- förespråkare dessförinnan. Det är ack så skönt att upptäcka att man har fel ibland...
Det som lockar med en goldring 1042 är att jag har ett mm-riaa inbyggt i min audio space reference förstärkare sen att man kan få den pickupen för 3000 kr ifrån England.
Redigerat av Peterwallbom, 14 May 2016 - 08:40.
Postad 21 May 2016 - 15:19
Kul. Hoppas det blir bra. Jag hade en Goldring tidigare som jag gillade.
Fick hem den igår,låter riktigt bra
Postad 22 May 2016 - 11:19
Fick hem den igår,låter riktigt bra
Âr din Nottingham fortfarande til salu?
Postad 23 May 2016 - 08:35
Âr din Nottingham fortfarande til salu?
Nej tyvärr jag kommer nog behålla den,monterade på en Goldring 1042 i Fredags. Va du intresserad?
Redigerat av Peterwallbom, 23 May 2016 - 08:36.
Postad 23 May 2016 - 17:35
Nej tyvärr jag kommer nog behålla den,monterade på en Goldring 1042 i Fredags. Va du intresserad?
Det var nån på Norska hifisentralen som hade sett annonsen och tipsade om ett bra köp!
Postad 30 May 2016 - 06:44
Har en nästan helt ny Benz MC20E2 H som jag vill bli av med, kontakta mig via PM vid intresse.
Postad 30 May 2016 - 21:50
Har fortfarande problem med el-nätet.
Vissa tider på dygnet, vissa dagar brummar riaat mer än någonsin. Vad skall man göra, skaffa ett nätfilter?
Postad 31 May 2016 - 05:35
Postad 04 June 2016 - 19:01
Var för ett par kvällar sedan på något så trevligt som en vinylkväll och fokus stog på vinylspelarna. Vi möttas av 3st olika spelare i olika prisklasser. De tre var Rega Rp1 (2990kr), Gold Note (8990kr om jag minns rätt) och en som jag inte kan minnas namnet på för 14990kr. Det som gjorde kvällen så intressant var valet av pickups som alla 3 kom från audio technika och den billigaste hade en för 400kr, den mellersta för 600kr och den dyraste för 800kr.
På sådant sätt var det lättare att avgöra om och hur själva vinylspelaren påverkar ljudet. Regan fick allt att låta ganska instängd och dåligt den åkte bort ganska fort, de andra två lyssnade vi lite mer på. En väldigt intressant sak var när vi lyssnade på Opeth Deliverance and Damnation två skivor som jag har på cd. När den åkte upp på mellanspelaren tyckte jag att det låter helt ok men skulle valt cdskivan alla dagar i veckan, Mikael kom inte ner i samma djupa growl och hela ljudbilden var lite defust. Men när vi klev upp på den dyrare spelaren satte sig allt på plats och vilket tryck och känsla vi fick. Insåg redan på andra skivan att så här vill jag att vinyl ska låta.
Tidigare hade jag funderingar på om och vad jag skulle uppdatera på min Rega RP3, köpa en ny spelare kändes för dyrt och onödigt. Men efter hört vad som händer har jag ändrat siktet. Pluggar med CSN så hifikontot är lite skralt för tillfället.
Ville bara dela med mig och för nyfikenhetens skull, vad ska man sikta på efter Rega?
Postad 04 June 2016 - 21:47
Kul att höra - intressant grepp att ha hyfsat lika förutsättningar på PU, så att det blir andra skillnader som man kan lyssna till. Var det på LYD i Umeå? ![]()
Rega RP 3 - om du är nöjd med Regan så finns ju större modeller att ta till. RP8 eller RP10 om man vill slå på stort (tror att steget till RP6 inte är tillräckligt stort för att motivera kostnaden).
Men vilken spelare du ska välja - tja, det är en svårare fråga. Finns så många varianter att lyssna på - blir ju ett val av filosofi i slutändan.
Lätt och odämpad spelare (Rega)
Tungt, odämpat drivverk - T.ex. Avid
Dämpad spelare - Linn m.fl.
För egen del gick jag från en Rega P7 till en Linn LP12. Det var inte så att jag var missnöjd med Regan utan det var mer av att jag insåg att det handlade om att förverkliga en dröm. Hittade och köpte en begagnad utan arm och med Valhalla motorstyrning. Efter drygt 2 år här hemma har den fått nytt innerchassi (Kore) och motorstyrning (Lingo).
Redigerat av hultin, 06 June 2016 - 16:54.
Postad 05 June 2016 - 09:16
Precis vad som var meningen med kvällen, att vi skulle lyssna på vinylspelarna för sig själv men någolunda samma förutsättning, och ja det var LYD i Umeå som jag var hos.
Är igentligen inte missnöjd med min Rega men uppdateringssugen som alltid och när jag upptäckte hur mycket en spelare kan påverka så bestämde jag mig då för att det blir ett byte när lite mer cash ramlar in.
Vi spelade som sagt bl a Opeth och när vi matade på med den dyrare spelaren kändes det som jag var en kristen som just träffat Jesus. En av de roligaste sakerna var när en herre lite längre bak sa "den här skivan kan jag utan och innan fram och baklänges, men hittade nya detaljer hela tiden. Blev tvungen att ställa mig upp för jag trodde inte mina öron."
Själv hade jag inte förväntat mig någon skillnad eller något väldigt lite som "jag tror att hatten, låter lite högre. Jag tror att sångaren står mer i mitten." Men ack vilken skillnad, kändes som nya högtalare varje gång vi bytte spelare!
Postad 21 June 2016 - 19:38
Postad 07 July 2016 - 20:57
Efter att ha levt med den vobblande originaltallriken till min Rega RP1 har jag äntligen gjort slag i saken och beställt hem en akryltallrik från actrylteller. Ska bli underbart att slippa detta rent ut sagt vidriga vobblande som nu stört mig i ett par års tid. Att den dessutom är ruskigt snygg är ju bara ett stort plus. Förväntar mig inga enorma skillnader när det kommer till ljudåtergivning, men jag slipper som sagt vobblandet som jag får för mig sliter både skivor och pickup samt en snygg tallrik.
Funderar även på att lägga en beställning på regas white belt samt Michell Engineering Record Clamp For Rega Turntables när man ändå är igång.
Hur kör ni andra, med eller utan skivklämma? Anpassar ni er beroende på humör, vilken skiva ni snurrar?
Postad 08 July 2016 - 21:38
Har kollat runt lite med stenhuggerier i närheten men verkar svårt att få tag på de måtten jag söker. Bakstenen går att få i bra storlek samt rimligt pris, enda nackdelen är väl att den enbart är 2 cm tjock, hade väl helst velat ha 3-4 cm.
Någon som har några tankar?
Postad 16 July 2016 - 20:41
Här behövs lite noob-hjälp till en blivande vinylsvarare ![]()
Behöver lite tips på måste-ha-tillbehör till mitt köp av spelare osv.
Har redan valt spelare, som i nuläget lutar åt en:
https://www.prisjakt...t.php?p=2439520
Till denna kommer jag köpa till ett försteg av lite enklare sort:
https://www.prisjakt...kt.php?p=250905 (eller något i samma klass)
Allting kommer till en början att spelas på en
https://www.prisjakt...kt.php?p=622497
Detta är grunden just nu, då jag med tiden skall köpa en ren stereoförstärkare och bygga vidare mitt intresse på så fort jag får lite mer plats.
Vad är must-have i tillbehörsväg för att komma igång?
Behöver tips till de bästa antistatiska innerfodralen till skivorna, en bra antistatborse, bra platsfodral för att skydda mina plattor i sin helhet, då jag enbart kommer att jaga ordentliga pressningar och många original. Behöver ett tips på matta, oavsett om det är gummi eller läder som är bäst. Betalar gärna lite om motiveringen finns för alla saker. Även rengöring för skivorna uppskattas att få lite tips osv på.
Något jag saknar?
Tack på förhand ![]()
Postad 16 July 2016 - 21:36
Det verkar som om du har en fin start. Jag skulle rekommendera en Knosti vinyltvätt, nästan ett måste om du skall börja shoppa begagnad vinyl.
Jag shoppade Joni Michells - Blue original, och den var så smutsig så jag knappt ville lyssna på den, och efter några varv i vinyltvätten var den som en helt nypressad skiva. Största vinsterna du får är att noggrant se över puppor = pick-up tillsammans med ett bättre riaa. Det bästa riaa för rimliga pengar som jag hört är det som jag äger HEED Questar. Men testa först med det kit som du ser över, och sedan får du utvärdera om du blir biten av vinyl eller inte?
Jag har en MacBook Pro som jag spelar FLAC genom en Hegel Dac, men återkommer hela tiden till vinyl, även om jag har riktigt bra utrustning i den digitala sfären.
Vinyl ger musiken mer kött på benen enligt min mening, det låter helt enkelt mer levande och vitalt.
Postad 16 July 2016 - 21:51
Det verkar som om du har en fin start. Jag skulle rekommendera en Knosti vinyltvätt, nästan ett måste om du skall börja shoppa begagnad vinyl.
Jag shoppade Joni Michells - Blue original, och den var så smutsig så jag knappt ville lyssna på den, och efter några varv i vinyltvätten var den som en helt nypressad skiva. Största vinsterna du får är att noggrant se över puppor = pick-up tillsammans med ett bättre riaa. Det bästa riaa för rimliga pengar som jag hört är det som jag äger HEED Questar. Men testa först med det kit som du ser över, och sedan får du utvärdera om du blir biten av vinyl eller inte?
Jag har en MacBook Pro som jag spelar FLAC genom en Hegel Dac, men återkommer hela tiden till vinyl, även om jag har riktigt bra utrustning i den digitala sfären.
Vinyl ger musiken mer kött på benen enligt min mening, det låter helt enkelt mer levande och vitalt.
Så krasst sagt borde man alltså klara sig med t.ex Knosti-tvätten och en liten antistatborste? Har hört att man egentligen skall använda en antistatborste inför varje spelning av sina skivor, men kan man över-antistata på nåt vis så att det har bieffekter, eller är det onödigt att ens göra det så ofta.
Jag kommer mestadels lägga pengar på att köpa helt nya (där det går) plattos, men annars bara mint-skivor.
Jag har nämligen tillbaka mitt intresse för att lyssna på musik igen, och då man börjar närma sig 40, vill jag ha lite mer kvalitet i tillvaron. Tänkte långt ifrån ersätta min musiksamling, men tänkte börja med att skaffa mig en 100%-ig Dream Theater-samling där många av de gamla originalskivorna fortfarande finns att få tag på helt nya.
I början tänker jag köra på de delarna som följer med spelaren, för att sedan byta ut det som går efter hand. Är det generellt bättre att satsa på en fristående RIAA, än att ha det inbyggt alltså? Heed Questar har jag kikat lite på faktiskt, men eftersom detta kommer (förhoppningsvis) bli ett livslångt projekt, där massor med saker ska bytas och tweakas osv, vill jag i alla fall lägga en bra grund åtminstone. Har läst en hel del i denna tråden, men det talas inte så mycket om mattor osv. Vad använder du själv och varför? ![]()
Redigerat av Salmonboy, 16 July 2016 - 21:56.
Postad 16 July 2016 - 22:19
Vad använder du själv och varför?
Jag håller nu på med små tweeks och stora tweeks. Köpte en ny Pro-ject Leather it matta samt Clamp it.
Två riktigt bra och fina produkter som hjälper till. Mattan som följde med till min Thoréns TD295:a blev statisk o jobbig.
Leather It känns stabilare och jag upplever det som bättre för mina Vinyler.
RIAA är ngt som är lite knepigt, även PU är en vetenskap. Matcha dessa två...sååå jaaa det blir en del uppgraderingar 😀
Men det är ngt magiskt med vinyl
Postad 16 July 2016 - 23:06
Dessutom, klarar man sig utan en nålvåg av något slag? Går sånt att ställa in utan ett sådant dito?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
85 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?