+1Fint på vovven
Postad 12 January 2013 - 15:02
Min deltidshund (jag och familjen delar på den, jag har den när jag är ledig, dom har den resten av tiden, passar bra eftersom jag jobbar ganska mycket sena tider p.g.a. butiksjobb, så den behöver i princip aldrig vara ensam mer än 2 timmar om dagen)
Den har en lite rolig grej som ingen av våra tidigare hundar har haft, vanligtvis gillar ju hundar såklart att ligga nära personerna den gillar. Inte denna, hon gillar att sitta en bit ifrån och hålla en tass på personen. Något annorlunda kan man tycka.

Olympus OMD Voightlander [email protected] 12000ISO 1-25 sek by kjlif, on Flickr
Bilden blev inte perfekt, väldigt croppad och sen extremt uppskärpt för att bli acceptabel. Då enbart i liten storlek.
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 12 January 2013 - 15:02.
Postad 12 January 2013 - 16:14
Det där är en fransk bulldogHaha! Roligt och charmigt. Bra foto. Vad är det för ras?
Postad 12 January 2013 - 18:19
Ja franska bulldoggar är helsöta.....jag hittade själv några gryniga bilder på vår när den var valp.
Något som är extra roligt tyckte jag just med vår, var att den hade rent för stora öron, så den såg ut som en fladdermus
Mycket fin bild Floyd
Postad 12 January 2013 - 18:21
5052-forum-0328-300 mm-ISO 800-1-800 sek. vid f - 4,0-NIKON D300.jpg 374.95K
4 Antal nerladdningar
Postad 12 January 2013 - 18:55
Riktigt snyggt Johan!
Min deltidshund (jag och familjen delar på den, jag har den när jag är ledig, dom har den resten av tiden, passar bra eftersom jag jobbar ganska mycket sena tider p.g.a. butiksjobb, så den behöver i princip aldrig vara ensam mer än 2 timmar om dagen)
Den har en lite rolig grej som ingen av våra tidigare hundar har haft, vanligtvis gillar ju hundar såklart att ligga nära personerna den gillar. Inte denna, hon gillar att sitta en bit ifrån och hålla en tass på personen. Något annorlunda kan man tycka.
Olympus OMD Voightlander [email protected] 12000ISO 1-25 sek by kjlif, on Flickr
Bilden blev inte perfekt, väldigt croppad och sen extremt uppskärpt för att bli acceptabel. Då enbart i liten storlek.
Jäkla udda grej
fina hundar,
5052-forum-0328-300 mm-ISO 800-1-800 sek. vid f - 4,0-NIKON D300.jpg 374.95K 4 Antal nerladdningar
Vackert Peter!
Postad 12 January 2013 - 23:01
tycker nog att det ser bättre ut här
Hålla tungan rätt i mun

Nikkor 135mm f/2 Ai-s by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 12 January 2013 - 23:08.
Postad 12 January 2013 - 23:21
Postad 13 January 2013 - 08:43
Mycket bra Ronny! Grym bakgrund och bra ljus på vovve, en toppenbild helt enkeltHålla tungan rätt i mun
Postad 13 January 2013 - 11:05
En till men lite ala floyd och stark kontrast

Alt

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 January 2013 - 11:30.
Postad 13 January 2013 - 11:18
Postad 13 January 2013 - 11:31
Bättre Johan ?
jo det är den.. bra tips
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 January 2013 - 11:32.
Postad 13 January 2013 - 11:47
Postad 13 January 2013 - 14:31
Tid är en bristvara just nu, ...
Denna lilla vovve satt och väntade på sin matte utanför affären.
Klickaklicka

Taget med 35mm, och croppad rätt mycket !
Redigerat av mstoltz, 13 January 2013 - 14:33.
Postad 13 January 2013 - 15:27
Bra Morgan. Bilden är ren från distraktioner och fint ljus
Tack Micke. Och RonnyFint Morgan
Ja jag placerade även hunden lite mer åt höger så den inte var mitt i bild, samt att kopplet fick löpa utanför bild
Redigerat av mstoltz, 13 January 2013 - 15:50.
Postad 13 January 2013 - 16:57
5002-forum-1646-300 mm-ISO 200-1-125 sek. vid f - 5,6-NIKON 1 V1.jpg 424.57K
11 Antal nerladdningar
Postad 13 January 2013 - 17:30
Postad 13 January 2013 - 18:07
balans? Nja man får ju inte hålla i huset utan man håller i princip allt i objektiv och enbart använder avtryckaren på kameran.Nej handhållet måste du nog ha betydligt snabbare tider för att det ska "funka"
Häftig brännvidd. Kan inte föreställa mig hur "skakigt" det måste kännas
Hur blir balansen i kameran med V1an ?
Postad 15 January 2013 - 00:00
Postad 15 January 2013 - 13:27
Började med att jag inte kunde hitta mitt objektivlock på 50mm som satt på kameran så den fick jag lämna hemma utan lock på. (Den kom fram senare, när tjejen upptäckte att hon låg på den i soffan)
Var ute några timmar och "fotade" åkte till ett naturreservat där det var mkt liv i somras. Fullständigt stendött idag. Tills jag helt plötsligt får en riktigt stor rovfågel som lämnar trädet jag står bredvid och flyger ifrån mig. Reagerar blixtsnabbt och får ett gäng fina bilder på den medan den flyger ifrån mig. Trodde jag. När jag skulle kolla bilderna i kameran visar det sig att jag glömt minneskortet hemma i kortläsaren som sitter i datorn. För femtioelfte gången. Blir så trött och sen fick inte syn på fågeln mer sen. Som tur var hade jag med mig min andra kameran och plockade ut ett nytt kort från den.
Efter någon timme åkte jag vidare till ett annat ställe på vägen hem där jag tänkte det kanske kunde vara öppet vatten. Promenerade ner och satte mig en stund och mkt riktigt var det öppet vatten. Sen hände något fantastiskt. Genom ett par buskar i ögonvrån ser jag något röra sig. Kändes som att finna liv på Mars typ. Ett gäng gäss flöt runt och badade en bit bort. Smög bara några meter åt deras håll för att kunna ta lite bilder på dom. Ivrig givetvis.
Helt plötsligt sprängs vattnet och alla börjar lyfta. Jag som givetvis inte rört inställningarna på kameran på typ 1 timme eller så tvingas ju fota med vad jag har och därför blir tyvärr inte en enda av bilderna skarpa. De som "hade blivit bäst" var de allra oskarpaste. Just när de springer på ytan så vattnet far. Såg rätt ballt ut.
Av de bilder som blev minst dåliga var nog denna i topp.

DSC_1310 by Simon KG, on Flickr
Så. Nu har jag kräkts klart.
Postad 15 January 2013 - 13:33
jaja simon, det har hänt oss alla... helt kassa foto dagar, man hade lika gärna kunnat lämna kameran hemma och njuta av luften istället
men men... jag gillar bilden! Den ser ut att ha bra fokus, man ser ju små vattendroppar efter svanen
men jag hade nog beskärt in bilden lite till
Föresten... sist jag träffa Johan hade jag kameran inställt på nåt dynamiskt AF punkt läge, och jag tänkte inte att kolla fokus på LCD'n så noga. När jag kommer hem ser jag att 90% av bilderna är fel fokuserade...
Redigerat av Mikael_R, 15 January 2013 - 13:36.
Postad 15 January 2013 - 13:41
Jag hade 3Dföljning på fokus där tror jag. Vet inte riktigt varför. Även om nog som sagt följningen/fokus trots allt funkade bra i den situationen. Som du säger har nog alla såna dagar.
Fråga johan varför han ändrar inställningarna på din kamera
Postad 15 January 2013 - 13:44
Sen får man återställa hela kameran till fabriks.... alltså inte bara inställningar, man måste typ Ctrl Alt Delet'a den
format c:
Redigerat av Mikael_R, 15 January 2013 - 13:45.
Postad 15 January 2013 - 13:57
behöver inte fråga... jag vet att han gör det. han börjar alltid med "Få låna din kamera Micke, få jag få jag...."
Sen får man återställa hela kameran till fabriks.... alltså inte bara inställningar, man måste typ Ctrl Alt Delet'a den
format c:
Postad 15 January 2013 - 14:53
behöver inte fråga... jag vet att han gör det. han börjar alltid med "Få låna din kamera Micke, få jag få jag...."
format c:
Hahahaha!
Hysteriskt kul!
...Men så klart alldeles sant.
Simon, riktigt trevlig bild! Gillar den mycket.
Jag har två tips till dig där jag är lite osäker på hur bra det andra är så vi börjar med det första, eller vill du höra det andra först och spara det bästa till sist? Äh, vi kör som jag först tänkte.
1. Ställ in kameran att inte kunna ta bilder utan minneskort. Tror du har den i vad som kallas demoläge. Och detta hade ju kunnat bli tips 2 egentligen men det hör till tips 1 så här kommer 1.1, kolla alltid i toppdisplayen innan du drar ut. Då ser du om du har minne och batteri så det räcker.
2. Kolla U1 och U2 på programratten. Jag vet inte exakt vad du kan spara för inställningar där, men jag tänker en för stillastående motiv och en för rörliga. Det skulle kunna vara att du kör bländarprio med AUTO-ISO med inställning 1/500 eller 1/1000 på den för rörliga motiv och 3d följning eller dynamisk eller autopunkts AF på U1. På U2 kan du köra 1/40-1/125 eller nåt om du har VR. Kanske köra AF-S single point eller nåt. Det enda du då behöver göra är att köra U2 för det mesta, eller vanliga A, och sedan vrider du till U1 när det blir action och du vet då att du har rätt inställningar.
Men jag vet som sagt inte hur mycket du kan ändra i dessa lägen så mitt tips kanske inte funkar i praktiken.
Annars kan du programmera om AE-L till AF-ON och stänga av AF funktionen från avtryckaren. Då kan du alltid köra med följande fokus och fokusera medan du håller in AF-ON och om du släpper den har du låst fokus och kan komponera om. I kombination med AUTO-ISO och M kan du även snabbt ändra från stillastående motiv till rörliga genom att bara snabbt ändra slutartid med ena hjulet.
Postad 15 January 2013 - 15:27
Än så länge har jag inte programmerat U1 och U2 men det är helt klart för sånt som idag som det är jäkligt bra att ha det så. Tack!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
46 filmer
25 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?