Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 21 January 2013 - 11:44
Unregistered82e67d8e
-
Unregistered82e67d8e
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Då måste jag fråga om problemet med "spökbilder" har blivit värre med åren? Enligt Panasonic själva så är detta ett mycket litet problem i dag, fast det kunde förekomma på de första generationerna. Jag fick aldrigt några bestående spökbilder på min gammla panna och då spelade ungarna en del och kollade på Cartoon network som är känt för sin "starka" logga etc. Skulle alltså de senaste generationerna vara så känsliga så var och varannan får bestående spökbilder, då borde Panasonic inte kunna sälja några plasma-apparater over huvudtaget och knappast prisats som "bästa" TV. Jag kan täbka meg att om man direkt plågar tv:n med statiska bilder i flera timmar, så skulle ett tillfäligt problem kunna uppstå, men om man är lite försiktig i början så borde detta inte vara ett problem i dag. Hur som helst så har jag inte upplevet detta ..
Tack för infon, har mailat dom. Har tvättat i 12h och ska fortsätta, fortfarande kvar men inte lika synligt. Om det inte försvinner så hoppas jag att det täcks av garantin. Såg Chelsea - Arsenal och senare första halvleken mellan Tottenham - Man.U, sorgligt att man inte kan se 3 halvlekar fotboll med flera avbrott utan att oroa sig för IR. De konstigaste är att ja kollat på många matcher innan utan IR...
Postad 21 January 2013 - 11:45
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Prova använda Intelligent frame creation och 24p smooth film och se om det hjälper.
Har testat alla sorters inställningar (inklusive de du säger) så tror tyvärr inte det är problemet:/
Postad 21 January 2013 - 11:46
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Har testat alla sorters inställningar (inklusive de du säger) så tror tyvärr inte det är problemet:/
Problemet kanske ligger i filerna du laddar hem? /Fredrik
Postad 21 January 2013 - 11:53
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Problemet kanske ligger i filerna du laddar hem?
/Fredrik
Nä tror inte det, då jag testat alla möjliga sorters:(
Postad 21 January 2013 - 11:59
Unregistered2c834d1b
-
Unregistered2c834d1b
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Förstår faktiskt inte varför det INTE skulle täckas av produktionsgarantin om en säg t ex radiozos 2 månader gamla plasma får inbränningar av att enbart ha använt THX-läget.
Inget jag skulle acceptera iaf och verkligen inte av en produkt för 15k.
Postad 21 January 2013 - 11:59
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Du får leva med det. Det va mest i början jag störde mig på rycket; nu, senaste gänget filmer, har jag inte tänkt på det alls. Trodde det skulle vara ett **** att spela på tv:n; men har faktiskt inte alls tänkt på det där! Så, det är nog bara en vanesak faktiskt  . Så fortsätt kolla bara så fixar det sig.
Postad 21 January 2013 - 13:39
Unregisteredc431bc4a
-
Unregisteredc431bc4a
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag får inte Netflix att funka på min 50VT50. Jag kunde logga in med mitt Netflix-konto, men det går inte att spela upp något (funkar på wii). Måste man ha ett registrerat Viera-konto, för det har jag inte, eller vad kan problemet vara? Har senaste programversionen ..
Postad 21 January 2013 - 19:52
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Jag får inte Netflix att funka på min 50VT50. Jag kunde logga in med mitt Netflix-konto, men det går inte att spela upp något (funkar på wii). Måste man ha ett registrerat Viera-konto, för det har jag inte, eller vad kan problemet vara? Har senaste programversionen ..
Nej min funkade direkt. Loggade bara in på mitt befintliga konto. Edit: Har för övrigt väldigt svårt att tro att man kan reklamera en tv pga en liten otydlig linbränning som bara syns på nära håll och vid helt vit bild. Men om det nu stämmer så är det ju kanon. JAG hade inte orkat bry mig om nu dom inte kommit hem med en ny och tagit den gamla med sig. Vilket inte är särskilt troligt.
Redigerat av Megaman1, 21 January 2013 - 20:00.
Postad 21 January 2013 - 19:57
niklaslj
-
niklaslj
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hej!
Min GT30 är nu skrotad och har av elgiganten fått möjlighet att hugga en ny TV. Valet står mellan GT50 och VT50 då de tyvärr inte har ST50 vilket vore ett självklart val.
Vad säger experterna? Har hört att VT50 är lite mindre ljusstark men jag tvivlar på att det är något jag kommer störa mig på. Verkar inte råda någon större prisskillnad, lyckades pruta lite på GT50 men de verkar hamna på ungefär samma pris (kommer få lägga typ 2000kr mellan).
Tacksam för svar!
Postad 21 January 2013 - 20:30
Unregisteredc431bc4a
-
Unregisteredc431bc4a
-
Användare
-
-
152 inlägg
Nej min funkade direkt. Loggade bara in på mitt befintliga konto.
Har du samma TV? Jag loggade in på mitt konto och får upp alla filmer, men ingen går att spela upp på tvn:s app, bara på wii-appen, men jag vill ju kunna se via tv:n. Inga tips från någon?
Postad 21 January 2013 - 20:47
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Har du samma TV? Jag loggade in på mitt konto och får upp alla filmer, men ingen går att spela upp på tvn:s app, bara på wii-appen, men jag vill ju kunna se via tv:n. Inga tips från någon?
Du har provat att logga ut och logga in igen? Men det var kanske det första du provade? /Fredrik
Postad 21 January 2013 - 21:03
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Nej min funkade direkt. Loggade bara in på mitt befintliga konto.
Edit: Har för övrigt väldigt svårt att tro att man kan reklamera en tv pga en liten otydlig linbränning som bara syns på nära håll och vid helt vit bild. Men om det nu stämmer så är det ju kanon. JAG hade inte orkat bry mig om nu dom inte kommit hem med en ny och tagit den gamla med sig. Vilket inte är särskilt troligt.
exakt så
Postad 21 January 2013 - 22:55
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag hade samma problem på min ST med Netflix. Har för mig att kag fick en felkod, eller så googlade jag helt enkelt på den texten som dök upp. Hittade då en guide på netflix hemsida hur man åtgärdade. Man måste stänga ner appen helt och sedan starta upp den igen. Hittade instruktionerna: Koppla från och återanslut Netflix-appen De här instruktionerna funkar på de flesta elektroniska enheter med en Netflix-app. Starta Netflix-appen. Ange följande sekvens med pilarna på din fjärrkontroll: Upp, upp, ned, ned, vänster, höger, vänster, höger, upp, upp, upp, upp Välj Inaktivera (Deactivate) och lämna skärmen. Starta om Netflix-appen och logga in på ditt konto.
Redigerat av kleinis, 21 January 2013 - 23:01.
Postad 21 January 2013 - 23:48
Unregisteredc431bc4a
-
Unregisteredc431bc4a
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag hade samma problem på min ST med Netflix. Har för mig att kag fick en felkod, eller så googlade jag helt enkelt på den texten som dök upp.
Hittade då en guide på netflix hemsida hur man åtgärdade. Man måste stänga ner appen helt och sedan starta upp den igen.
Hittade instruktionerna:
Koppla från och återanslut Netflix-appen De här instruktionerna funkar på de flesta elektroniska enheter med en Netflix-app. Starta Netflix-appen. Ange följande sekvens med pilarna på din fjärrkontroll: Upp, upp, ned, ned, vänster, höger, vänster, höger, upp, upp, upp, upp Välj Inaktivera (Deactivate) och lämna skärmen. Starta om Netflix-appen och logga in på ditt konto.
Tack för detta tips, nu hoppade Netflix i gång. Jag visste inte hur man kunde logga ut, men med piltangenterna så funkade det. Tack !!
Redigerat av Unregisteredc431bc4a, 21 January 2013 - 23:55.
Postad 22 January 2013 - 02:31
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej  Jag köpte en ny AV Surround Reciver Där står att den har Ljudretur (ARC)Ja Vad betyder detta?
Postad 22 January 2013 - 02:44
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
 Ja, snacka om att bli bortskämd.... Hoppas man kan köpa en 4K ,typ 90 tum snart. Om det sedan blir plasma, det vet man ju inte. Jag skulle INTE köpa en 55 tum oled. Men en sak är säker, jag går INTE ner i bildstorlek, en gång 65 tum alltid 65 tum eller större.... gärna 70-90 tum  Nu kan man "lätt" se om alla filmer man har, skillnaden är enorm...., nu är det bio vi snackar om, med mörkt rum.
Redigerat av Unregistered94bbe618, 22 January 2013 - 02:47.
Postad 22 January 2013 - 07:19
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hej  Jag köpte en ny AV Surround Reciver Där står att den har Ljudretur (ARC)Ja Vad betyder detta? 
Det betyder att den kan både skicka och ta emot ljud genom samma port.
Postad 22 January 2013 - 09:39
Unregisteredc431bc4a
-
Unregisteredc431bc4a
-
Användare
-
-
152 inlägg
 Ja, snacka om att bli bortskämd.... Hoppas man kan köpa en 4K ,typ 90 tum snart. Om det sedan blir plasma, det vet man ju inte. Jag skulle INTE köpa en 55 tum oled. Men en sak är säker, jag går INTE ner i bildstorlek, en gång 65 tum alltid 65 tum eller större.... gärna 70-90 tum 
Nu kan man "lätt" se om alla filmer man har, skillnaden är enorm...., nu är det bio vi snackar om, med mörkt rum.
Har du inte "problem" med lågupplöst, man ser ju inte på HD jämt? När jag sent om sider bytte min 42" mot en 50" så reagerade jag på hur sunkigt allt blev som inte var HD. Övriga familjemedlemmar gnällde och undrade varför vi hade fått så dålig bild.. Personligen är jag glad för att jag inte gick på 55", för då hade bilden upplevts som ännu sämre. Är detta inget som du upplever som störande?
Postad 22 January 2013 - 09:50
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag ser bara på HD på min 60". SD ser jag aldrig på numera.
Redigerat av Unregistereddc471864, 22 January 2013 - 10:05.
Postad 22 January 2013 - 09:54
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Jag ser bara på HD på min 65". SD ser jag aldrig på numera.
Så du bytte ut din 50 tummare till en 65 tums Panasonic? Måste blivit en skaplig skillnad i storlek? /Fredrik
Postad 22 January 2013 - 09:57
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Så du bytte ut din 50 tummare till en 65 tums Panasonic? Måste blivit en skaplig skillnad i storlek?
/Fredrik
Nej jag har 2 tvapparater. En 60" LG PK250 i vardagsrummet som jag tittar på tv på/spelar spel och en 50" VT50 i sovrummet som jag ser film/tvserier på. Ser inte så mycket på tv-sändningar överhuvudtaget. Det blir bara på spåret och vinterstudion på SVT HD i stort sett. Hade 40" innan jag köpte min 60" och ja det blev såklart stor skillnad första veckorna. Just nu hade jag gärna haft ännu större.
Redigerat av Unregistereddc471864, 22 January 2013 - 10:05.
Postad 22 January 2013 - 09:59
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Ok då är jag med. Fanns det 65 tums PK250?, trodde dom körde 60 tum?
/Fredrik
Postad 22 January 2013 - 10:05
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Ok då är jag med. Fanns det 65 tums PK250?, trodde dom körde 60 tum?
/Fredrik
Du har rätt 60" ska det såklart vara
Postad 22 January 2013 - 11:08
superjohan
-
superjohan
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Sneak varianten  PK250 va ju nästan gratis ett tag
Postad 22 January 2013 - 14:40
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Har du inte "problem" med lågupplöst, man ser ju inte på HD jämt? När jag sent om sider bytte min 42" mot en 50" så reagerade jag på hur sunkigt allt blev som inte var HD. Övriga familjemedlemmar gnällde och undrade varför vi hade fått så dålig bild.. Personligen är jag glad för att jag inte gick på 55", för då hade bilden upplevts som ännu sämre. Är detta inget som du upplever som störande?
Hej Jag ser bara på HD-kanaler numera och BD SD i nödfall, men det blir inte SÅ dåligt, Fast HD är ju kanonbra _________________________________________________________________________ BBB-HD vs Comhem-HD kanaler?Fick ett erbjudande från BBB i dag med 12 HD-kanaler + en massa andra.för 199 kr i mån. En HD-box följer med, man kan få en HD-pvr för 39kr i mån. extra, den har 320 GB Någon som har detta paket? Hur är bilden jämfört med typ comhem-HD ?
Redigerat av Unregistered94bbe618, 23 January 2013 - 01:14.
Postad 23 January 2013 - 09:12
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej Jag ser bara på HD-kanaler numera och BD SD i nödfall, men det blir inte SÅ dåligt, Fast HD är ju kanonbra
_________________________________________________________________________ BBB-HD vs Comhem-HD kanaler? Fick ett erbjudande från BBB i dag med 12 HD-kanaler + en massa andra.för 199 kr i mån. En HD-box följer med, man kan få en HD-pvr för 39kr i mån. extra, den har 320 GB
Någon som har detta paket? Hur är bilden jämfört med typ comhem-HD ?
Har ej paketet men fick erbjudandet och de sa att det inte skulle vara någon skillnad. Docks så vet jag inte om det verkligen stämmer i praktiken.
Postad 23 January 2013 - 12:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hej!
Min GT30 är nu skrotad och har av elgiganten fått möjlighet att hugga en ny TV. Valet står mellan GT50 och VT50 då de tyvärr inte har ST50 vilket vore ett självklart val.
Vad säger experterna? Har hört att VT50 är lite mindre ljusstark men jag tvivlar på att det är något jag kommer störa mig på. Verkar inte råda någon större prisskillnad, lyckades pruta lite på GT50 men de verkar hamna på ungefär samma pris (kommer få lägga typ 2000kr mellan).
Tacksam för svar!
GT50 har samma "handikapp" som VT50 så välj VT50 alla dar i veckan...
Postad 23 January 2013 - 12:39
niklaslj
-
niklaslj
-
Användare
-
-
110 inlägg
GT50 har samma "handikapp" som VT50 så välj VT50 alla dar i veckan...
Tack för svaret, det blev en VT50 som kommer nästa vecka. Får hoppas jag blir nöjd, var mycket nöjd med GT30!
Postad 24 January 2013 - 20:43
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Har ej paketet men fick erbjudandet och de sa att det inte skulle vara någon skillnad. Docks så vet jag inte om det verkligen stämmer i praktiken.
Hej  Jag tog reda på lite mer om BBB-TV. Det var rena bluffen rakt igenom. Jag skulle fått TOLV HD-kanaler enligt telefonsäljaren, men i verkligheten så var det bara tre HD-kanaler som ingick !!  Så jag behåller Comhem, där får man tolv HD-kanaler i HD-paketet. Samt att man kan få "TV4 sport extra" i HD för 39 kr extra.... Sedan slipper man allt jobb med att ändra med boxar mm. BBB får återkomma när dom verkligen kan erbjuda det antal HD-kanaler som jag blev lovad, det lär nog dröja
Postad 24 January 2013 - 20:46
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Hawk
Du är i helt fel tråd och diskuterar
Postad 24 January 2013 - 21:49
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hawk Du är i helt fel tråd och diskuterar 
Hej  Jag vet, det var bara ett litet stickspår
Postad 25 January 2013 - 09:09
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Fick hem en 42ST50Y för några dagar sen och tänkte dela med mig av intrycken så här långt.
När det gäller kontrast och svärta så är det rent ut sagt sk*tbra! Har tre st LCD sen tidigare och har varit nöjd med dessa, men får nu böja mig och inse att när det gäller svärta och kontrast (iaf ansikontrast...) så är det inget som slår en bra plasma. Jag har nog förvisso vetat om det även innan, men det blev lite av en ahaupplevelse igår när jag kollade på Transformers. Har fått ett exemplar som är fritt från buzzing och jag har ännu inte sett minsta lilla IR trots att teven står på väldigt mycket med barnkanaler med blaffiga loggor och som dessutom sänder en del i 4:3 format. Har dock dragit ner kontrastreglaget och ljusstyrkan nu i början för att minimera riskerna, men som sagt...hittills inte ett spår av IR.
Har även testat både Netflix och Viaplay via de inbyggda apparna i teven och måste säga att jag är positivt överraskad. Navigeringen i själva Smart gränssnittet är ju ganska segt och skulle förmodligen må bra av en dual core cpu, men när apparna väl har startat och man fått igång film eller teveserie så är det riktigt bra kvalitet på bilden. Sitter på en adsl från Telia med max 8 Mbit och jag hade inga problem i någon av tjänsterna med hack eller buffringar, inte ens med HD material.
Kanonteve så här långt! Klar rekommendation för alla som är köpsugna!
//P
Postad 25 January 2013 - 10:10
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Har dock dragit ner kontrastreglaget och ljusstyrkan nu i början för att minimera riskerna, men som sagt...hittills inte ett spår av IR.
"Ljus" eller "ljusstyrka" är världens sämsta beskrivning på ett reglage som inte har någonting med ljusstyrka att göra.  Det påverkar nivåerna av mörka nyanser så det enda du åstadkommer genom att dra ned det reglaget under -1, 0 +1 -någonstans är att du sotar igen bilden så att du inte längre ser skuggdetaljerna i bilden. Reglaget påverkar inte de ljusa detaljer som loggor och liknande vilka kan orsaka IR.
Postad 25 January 2013 - 12:24
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
"Ljus" eller "ljusstyrka" är världens sämsta beskrivning på ett reglage som inte har någonting med ljusstyrka att göra. 
Det påverkar nivåerna av mörka nyanser så det enda du åstadkommer genom att dra ned det reglaget under -1, 0 +1 -någonstans är att du sotar igen bilden så att du inte längre ser skuggdetaljerna i bilden. Reglaget påverkar inte de ljusa detaljer som loggor och liknande vilka kan orsaka IR.
Då har man lärt sig nåt idag med. Tack för det! //P
Postad 25 January 2013 - 13:38
krukväxt
-
krukväxt
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har ett litet problem som jag undrar om någon kan förklara. Jag har en Xbox 360, en Telia HD-box och en dator kopplad till min Onkyo-förstärkare som i sin tur är kopplad till TV:n. Jag har inga problem med konsollen eller TV-boxen men bilden från datorn är inte helt 100. Vid ljusa områden upplever man att det flimrar väldigt mycket bredvid där man fäst blicken. Det flimrar aldrig där man fäst blicken, utan bara bredvid, en bit i från. Detta märker man om man flyttar blicken dit det flimrar. Jag har ett integrerat AMD-chip på moderkortet vilken är inställd att putta ut 1080p @60Hz. Det spelar för övrigt ingen roll vilken uppdateringsfrekvens jag sätter, det flimrar ändå (24/50/59..). Jag har bytt runt på HDMI-kablarna för att utesluta dem samt förstärkarens HDMI-switch. XBMC är även inställd på vertical sync så när jag startar en film medelar Panan att den ändrat till 1080p/24Hz (samma ruta som dyker upp om man trycker på "i" -knappen på fjärkontrollen), och när jag sätter på en serie brukar den visa 1080p/50Hz. Overscan är avstängd på TV:n. Flimret är alltså konstant från datorn men inte de övriga enheterna. Är det någon som kopplat in en dator utan att få detta resultat och vad har ni isf för grafikchip?
Redigerat av krukväxt, 25 January 2013 - 13:39.
Postad 25 January 2013 - 15:14
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Kan vara så att bilden från datorn är överstyrd och behöver nivåjusteras med testmönster. På den här sidan ska du ha täckning hela vägen upp till digital 254: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
Blir det helvitt innan är bilden överstyrd. Nyanser som ska vara svagt grå återges istället i samma helvitt, "bilden fräter ut".
Tänkt också på att datorn i sig är mer benägen att tryck på med stora ytor av 100% vitt. Kör du också normal-läget som flimrar mest så blir det mycket som kan börja flimra. Det kan vara lika mycket flimmer på de andra källorna men eftersom dessa TV-sändningar inte är Windows-fönster eller liknande märks inte flimmret på samma sätt.
Postad 25 January 2013 - 15:34
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Näe nu kan jag inte vara tyst...   Har dock dragit ner kontrastreglaget och ljusstyrkan nu i början för att minimera riskerna, men som sagt...hittills inte ett spår av IR.
Det där ser man ofta. En fundering, och inget ont menat, men när du drog ner Ljusstyrka (som Ringblixt påpeka det tokiga i), märkte du inte att det blev sk*t av bilden då?  (förutsatt att du drog ned den i nån betydande grad) Tycker förövrigt det är märkligt att hålla på med att dra ner Kontrast (att man väntar med att dra upp [från default] kan jag dock förstå). Funkar det inte att köra ST50 i Eco:Off, True Cinema-läget och default-Kontrast (36, eller vad det är) så har man skaffat sig en trasig tv, se till att få den bytt! Att sitta och kolla på skräpbild (relativt vad ST50 är kapabel till) bara för att tv:n är ny kan iaf jag tycka är konstigt.
Redigerat av pacman, 25 January 2013 - 15:35.
Postad 25 January 2013 - 16:29
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Hur är det med kontrast och ljusstyrka egentligen, med ST50..? Minns att "ni" snackade om att man, på VT50, kunde dra upp kontrasten utan de negativa effekter detta brukar ha (minns inte vad det va riktigt :/). Samma på ST50 eller? Har provat o tycker det ser lite småweird ut (i battlefield: bad company; där jag, av nån anledning, var tvungen att höja contrast till nästan max för att det skulle bli "vanligt" ljus). Nu minns jag iofs att det var med spelets kontrast-kontroll som jag ändrade; kanske skulle prova tv:ns istället?
Postad 25 January 2013 - 16:40
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
För de som har fått IR så är de just bara IR. kanaloggor ska försvinna om man använder tv.n normalt. min logga som satt i länge länge och som jag fick i början är borta. Har en st50.
Postad 25 January 2013 - 16:59
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Näe nu kan jag inte vara tyst... 
Det där ser man ofta. En fundering, och inget ont menat, men när du drog ner Ljusstyrka (som Ringblixt påpeka det tokiga i), märkte du inte att det blev sk*t av bilden då? (förutsatt att du drog ned den i nån betydande grad)
Tycker förövrigt det är märkligt att hålla på med att dra ner Kontrast (att man väntar med att dra upp [från default] kan jag dock förstå). Funkar det inte att köra ST50 i Eco:Off, True Cinema-läget och default-Kontrast (36, eller vad det är) så har man skaffat sig en trasig tv, se till att få den bytt! Att sitta och kolla på skräpbild (relativt vad ST50 är kapabel till) bara för att tv:n är ny kan iaf jag tycka är konstigt.
Jo, det funkar säkert att köra med deafultinställningarna på True Cinema, men man kan väl säga att jag kör livrem och hängslen med tanke på att det är mycket barnkanaler med blaffiga loggor som går här hemma. Om det är onödigt försiktigt vet jag faktiskt inte, men om inte annat så känns det bra för mig...haha. //P
Postad 25 January 2013 - 17:55
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Nu minns jag iofs att det var med spelets kontrast-kontroll som jag ändrade; kanske skulle prova tv:ns istället?
"kontrast", "Ljusstyrka", "Filmläge" plus allt annat som saker och ting kallas i menyer är endast benämningar. Hur de fungerar och hur de påverkar bilden är något man måste lista ut från fall till fall. Vad gäller "Ljusstyrka" så är det ganska konsekvent ett reglage för svartnivåer. På TV-apparater i alla fall. "Kontrast" på en apparat kan ha helt annan effekt jämfört med "Kontrast" på en annan apparat. Ibland är det flera reglage i kombination. Hos Panasonics plasma är kontrast ett ABL-reglage (som alltså reglerar ljus- och tröskelnivåerna i panelen) men det sätts i kombination med aktuellt bildläge. ABL-Effekten är stor i "Normal", betydligt mildare i "Bio". Det är också ett traditionellt "kontrast"-reglage som påverkar nivån för vitt i bilden. Men du kan egentligen bara sänka den nivån och inte överstyra den.
Redigerat av Ringblixt, 25 January 2013 - 20:16.
Postad 25 January 2013 - 19:36
krukväxt
-
krukväxt
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har ett litet problem som jag undrar om någon kan förklara.
Jag har en Xbox 360, en Telia HD-box och en dator kopplad till min Onkyo-förstärkare som i sin tur är kopplad till TV:n.
Jag har inga problem med konsollen eller TV-boxen men bilden från datorn är inte helt 100. Vid ljusa områden upplever man att det flimrar väldigt mycket bredvid där man fäst blicken. Det flimrar aldrig där man fäst blicken, utan bara bredvid, en bit i från. Detta märker man om man flyttar blicken dit det flimrar.
Jag har ett integrerat AMD-chip på moderkortet vilken är inställd att putta ut 1080p @60Hz. Det spelar för övrigt ingen roll vilken uppdateringsfrekvens jag sätter, det flimrar ändå (24/50/59..). Jag har bytt runt på HDMI-kablarna för att utesluta dem samt förstärkarens HDMI-switch.
XBMC är även inställd på vertical sync så när jag startar en film medelar Panan att den ändrat till 1080p/24Hz (samma ruta som dyker upp om man trycker på "i" -knappen på fjärkontrollen), och när jag sätter på en serie brukar den visa 1080p/50Hz.
Overscan är avstängd på TV:n.
Flimret är alltså konstant från datorn men inte de övriga enheterna.
Är det någon som kopplat in en dator utan att få detta resultat och vad har ni isf för grafikchip?
Nu märkte jag att det inte var exklusivt för datorn, jag får flimmer i vita partier med boxen också. Är flimmer i vita områden vanligt på dessa modeller, känner ni andra igen er? Det upplevs alltid i "ögonvrån" och alltså aldrig direkt där man fokuserar blicken.
Redigerat av krukväxt, 25 January 2013 - 19:36.
Postad 25 January 2013 - 19:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Upplevelsen av flimmer har varit den vanligaste kritiken mot Panasonics plasma för de senaste två generationerna, så vad du upplever är ingenting udda. Att flimmer syns i ögonvrån är det normala och beror på periferiseendet. Har nog stötts och blött i trådarna rätt många gånger vid det här laget.
Ifall du ändrar bildläge från "Normal" till något av de andra lägena minskar flimret eftersom panelen då använder en annan metod för pulsviddmoduleringen. De flesta upplever att flimret minskar med tiden.
Postad 25 January 2013 - 19:58
krukväxt
-
krukväxt
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag kör på Cinema. Då är det helt enkelt något man får leva med.
Tack för infon, det känns på någt sätt bra att veta att det är ett "kännt" problem med dessa modellserier och att det inte bara är jag som har det.
Postad 27 January 2013 - 04:33
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej igen Allt beror ju på vad du har för signal-kvalitet. Dålig in-signal ger dålig bild vise värsa Bästa man kan ha är en HTPC, där kan man se i stort sett "allt" material i HD= toppkvalitet på bilden. Ju större TV du har, ju längre ifrån bör du sitta. Jag själv gick från en 50" till en 65", jag blev "tvungen att flytta min TV-fåtölj ca. en meter bakåt, samt att jag fixade så TV:n kom närmare väggen, med ett väggstativ, en skillnad på 1,3 meter. SD kanaler som sänds digitalt är användbara, men inte mer. Helt analog signal...är inget att se på, varken på en 50" eller 65", inte på en ännu mindre heller Så du måste ha en digitalbox, helst med HD, om du vill få bra bild. Du behöver ju bara en CA-modul med HD så slipper du extra box, finns till dom flesta TV-leverantörerna. ___________________________________________________________________________________ Från det ena till det andra så köpte jag ett par glasögon från Samsung SSG-4100GB för 139 spänn. Dom fungerar utmärkt. Jag klippte till två bitar av en tunn svart fleecepläd (19 kr på Rusta ) ock limmade fast med lite smältlim, både i skälmarna och ena sidan av dom rektangulära glasen (på ramen i plast) Se bilden. Det gjorde biffen, nu är dom nästan bättre än dom dyra Panasonic TY-ER3D4ME.EDIT: Jag kollade nu och jämförde dom två paren glasögon och jag kan då inte se någon skillnad, lika bra båda två  , men det måste vara svart tyg på sidorna på Samsung, som inte släpper igenom något ljus. 
Redigerat av Unregistered94bbe618, 27 January 2013 - 06:35.
Postad 27 January 2013 - 05:45
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej Jag har ett problem När jag kör ett spel på TV:n så blir det en stor svart sorgkant runt spelet, det täcker inte hela bildrutan. Det vanliga Windows skrivbord, täcker hela TV-bilden, även alla filmer ! Men så fort jag skall spela något spel, så blir det sorgkanter. Jag har ingen aning on hur man skall fixa detta 
Redigerat av Unregistered94bbe618, 27 January 2013 - 06:01.
Postad 27 January 2013 - 10:57
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ändra spelets upplösning till FullHD (1920x1080) och se om det hjälper. Så där brukar det bli om spelen kör en annan upplösning än Windows, och jag förutsätter att du kör FullHD i Windows.
Postad 27 January 2013 - 13:29
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hej igen
Allt beror ju på vad du har för signal-kvalitet. Dålig in-signal ger dålig bild vise värsa
Bästa man kan ha är en HTPC, där kan man se i stort sett "allt" material i HD= toppkvalitet på bilden. Ju större TV du har, ju längre ifrån bör du sitta. Jag själv gick från en 50" till en 65", jag blev "tvungen att flytta min TV-fåtölj ca. en meter bakåt, samt att jag fixade så TV:n kom närmare väggen, med ett väggstativ, en skillnad på 1,3 meter. SD kanaler som sänds digitalt är användbara, men inte mer. Helt analog signal...är inget att se på, varken på en 50" eller 65", inte på en ännu mindre heller
Så du måste ha en digitalbox, helst med HD, om du vill få bra bild. Du behöver ju bara en CA-modul med HD så slipper du extra box, finns till dom flesta TV-leverantörerna. ___________________________________________________________________________________  Från det ena till det andra så köpte jag ett par glasögon från Samsung SSG-4100GB för 139 spänn. Dom fungerar utmärkt. Jag klippte till två bitar av en tunn svart fleecepläd (19 kr på Rusta ) ock limmade fast med lite smältlim, både i skälmarna och ena sidan av dom rektangulära glasen (på ramen i plast) Se bilden. Det gjorde biffen, nu är dom nästan bättre än dom dyra Panasonic TY-ER3D4ME. EDIT: Jag kollade nu och jämförde dom två paren glasögon och jag kan då inte se någon skillnad, lika bra båda två , men det måste vara svart tyg på sidorna på Samsung, som inte släpper igenom något ljus.

Haha ghetto-mod is teh shit
Postad 27 January 2013 - 13:55
Unregisteredd21a8587
-
Unregisteredd21a8587
-
Amatör
-
-
96 inlägg
10% på alla Panasonic modeller nu i helgen på Electroworld!
Postad 27 January 2013 - 14:12
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
10% på alla Panasonic modeller nu i helgen på Electroworld!
Wow VT blir ju rätt nice, 55 vt för 16200:- och 65an för 26800:-. Läskigt billigt men electroworld är inte den handlare jag i första hand skulle vilja använda.
Redigerat av wesslan, 27 January 2013 - 14:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|