Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 11 mars 2009 - 19:15
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Jag har boxen sedan några dagar och visst, den låter, men det är ingen katastrof.
Det enda jag verkligen upplever some tt problem är uppspelningen. Jag får verkligen jobba för att få igång den; spola bakåt och framåt eller ända till början, för att få igång uppspelningen. Det är nog så att HD-inspelningarna är värst på detta.
Sedan får jag lite för mycket danska i EPG:n och vissa knapptexter. Slarv helt enkelt, men när den värsta chocken lagt sig inget som stör. Jag ser dock fram emot en ny programversion, men kan det vara möjligt? Det är ju ett år sedan sist!
Postad 11 mars 2009 - 20:06
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag har boxen sedan några dagar och visst, den låter, men det är ingen katastrof.
Det enda jag verkligen upplever some tt problem är uppspelningen. Jag får verkligen jobba för att få igång den; spola bakåt och framåt eller ända till början, för att få igång uppspelningen. Det är nog så att HD-inspelningarna är värst på detta.
Sedan får jag lite för mycket danska i EPG:n och vissa knapptexter. Slarv helt enkelt, men när den värsta chocken lagt sig inget som stör. Jag ser dock fram emot en ny programversion, men kan det vara möjligt? Det är ju ett år sedan sist!
Kunde inte ha sagt det battre själv. NY FIRMWARE!!!
Postad 11 mars 2009 - 20:38
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Sedan någon dag har jag haft problem med bildförhållandet dvs att namn mm klipps av till vänster (eller) höger på tv skärmen. Inte texten alltså utan om någon presenteras med namn på rutan om jag säger så.
Boxen är inställd på 720 p ut och därmed ska det väl vara widescreen signal som sänds till min plasma, eller? Min tv (panasonic 42px80) har jag på 16:9 och namn mm klipps bort vilket läge än jag än väljer på den så jag lutar åt att problemet sitter i boxen.
Det knepiga är att detta kommit typ sen igår och finns nu på Tv4, Tv 4 Fakta, Discovery mfl.
Sen hänger boxen sig då och då, och väsnas men för vem gör den inte det;-)
Redigerat av Hooch, 11 mars 2009 - 20:39.
Postad 11 mars 2009 - 20:42
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Jag fick 4 månader avgiftsfritt som kompensation för dåligt fungerande box, dessutom valet att avsluta abonnemang i förtid. Jag valde det förstnämnda med hopp om ny firmware.
Hoppas innerligt att Fransoserna inte har gått på långlunch.....
Postad 11 mars 2009 - 20:56
Ghost199
-
Ghost199
-
Rookie
-
3 inlägg
Vet inte om det är till nån hjälp men troligt har du Stretch 1080 på tryck på "on demand" på fjärren
så får du Helskärm 1080 på istället Kanske hjälper...
Termos
Postad 11 mars 2009 - 21:11
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Ghost199:
Tack, givetvis var det så!
Däremot kommer det bli omöjligt att få reda på den skyldige i familjen som trycket stretch på on demand knappen!
Postad 13 mars 2009 - 21:12
Unregistered6ae5f149
-
Unregistered6ae5f149
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Känns lite som dom skickar ut kablar för att slippa våra gnälliga samtal ett par dagar iaf.. 
Fått likadan strömkabel med posten och nu funkar ALLT perfekt..... I händelse av att någon hade hoppats på det, måste jag göra den personen besviken, samma som innan. Trodde någon nåt annat? F-N vad less jag blir!!!
Postad 14 mars 2009 - 01:08
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Ingen som fått ett extra nät agg som kan tänka sig att sälja ett av dom för en billig penning ?
Postad 14 mars 2009 - 22:43
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hej,
min programguide försvinner så fort jag byter kanal. Stänger jag av och på så är den där men så fort som jag byter är den försvunnen igen. Någon som har nått bra tips eller är det fel på boxen?
mvh/Örnvik
Postad 15 mars 2009 - 01:18
peoy
-
peoy
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har haft min CD Sagem HD PVR 101-ST box 3 dar nu, och har hittills irriterat mig på följande...
När jag går in i EPGn byter boxen kanal (i minibilden).. Störande med tanke på att man kansle ville se lite av den kanalen man hade på medans man bläddrar i EPGn
Det som är ännu mer förvirrande är att den kanal som visas i minirutan inte finns - loggan sitter i vänstra övre hörnet och är blå och vattendroppsformad. Jag har sökt igenom alla kanalerna och kan bara inte hitta den (verkar vara nå barnprogram fram tills ca 20 och nåt annat sen, om det kan hjälpa för identifiering)
En annan grej som har med EPGn att göra (förutom att den är totalt oanvändarvänlig som redan många andra har nämnt), är att om man går in i den och letar nåt att se, trycker på OK för att byta till den kanalen i lilla rutan, fortsätter bläddra, och sen väljer att gå ur EPGn (med TV-knappen), så byter boxen till den kanal man stod på i listan, inte den man visar i den lilla preview-rutan.
Finns det kanske nåt bättre sätt att gå ur EPGn än att trycka på TV-knappen ?
Postad 15 mars 2009 - 02:21
Unregistered6ae5f149
-
Unregistered6ae5f149
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Har haft min CD Sagem HD PVR 101-ST box 3 dar nu, och har hittills irriterat mig på följande...
När jag går in i EPGn byter boxen kanal (i minibilden).. Störande med tanke på att man kansle ville se lite av den kanalen man hade på medans man bläddrar i EPGn
Det som är ännu mer förvirrande är att den kanal som visas i minirutan inte finns - loggan sitter i vänstra övre hörnet och är blå och vattendroppsformad. Jag har sökt igenom alla kanalerna och kan bara inte hitta den (verkar vara nå barnprogram fram tills ca 20 och nåt annat sen, om det kan hjälpa för identifiering)
En annan grej som har med EPGn att göra (förutom att den är totalt oanvändarvänlig som redan många andra har nämnt), är att om man går in i den och letar nåt att se, trycker på OK för att byta till den kanalen i lilla rutan, fortsätter bläddra, och sen väljer att gå ur EPGn (med TV-knappen), så byter boxen till den kanal man stod på i listan, inte den man visar i den lilla preview-rutan.
Finns det kanske nåt bättre sätt att gå ur EPGn än att trycka på TV-knappen ?
Den märkliga kanalen som visas är Comedy channel. Fråga mig inte varför. CD:s box blir mer och mer konstig för varje dag som går.
Postad 15 mars 2009 - 08:13
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej, min programguide försvinner så fort jag byter kanal. Stänger jag av och på så är den där men så fort som jag byter är den försvunnen igen. Någon som har nått bra tips eller är det fel på boxen? mvh/Örnvik
Menar du att du inte kan komma åt EPG data (knappen längst till vänster) vid kanalbyte eller är det info knappen? När blev det så? En fabriksåterställning är alltid bra om något helt plötsligt verkar sämre När jag går in i EPGn byter boxen kanal (i minibilden).. Störande med tanke på att man kansle ville se lite av den kanalen man hade på medans man bläddrar i EPGn
Den använder den kanalen att hämta ner EPG data, men jag håller med bättre vore att ta bort bildvisningen helt. För trycker man OK så kommer den markerade kanalen upp men då tappar man länken med EPG data, så man har ingen nytta av bilden, samt att den är bäst på dagen när den är svart, annars kan det var ett jädrans liv, verkar som rösterna är högre från den kanalen, eller så är det bara den mest irriterande kanalen Det som är ännu mer förvirrande är att den kanal som visas i minirutan inte finns - loggan sitter i vänstra övre hörnet och är blå och vattendroppsformad. Jag har sökt igenom alla kanalerna och kan bara inte hitta den (verkar vara nå barnprogram fram tills ca 20 och nåt annat sen, om det kan hjälpa för identifiering)
Det är nu Comedy channel, men det har tidigare varit några Discovey kanaler som legat där, tror man väljer en kanal med låg bit rate så att man kan använda en del bandbredd för att skicka över EPG datan En annan grej som har med EPGn att göra (förutom att den är totalt oanvändarvänlig som redan många andra har nämnt), är att om man går in i den och letar nåt att se, trycker på OK för att byta till den kanalen i lilla rutan, fortsätter bläddra, och sen väljer att gå ur EPGn (med TV-knappen), så byter boxen till den kanal man stod på i listan, inte den man visar i den lilla preview-rutan.
. Håller med om att det inte är logiskt, har med detta som önskemål i "bugglistan" inlägg #3. OK visar markerad kanal. TV ger hopp tillbaka till TV. Tycker att OK borde ge hopp ut till TV med den kanal man står på i listan, TV borde ge hopp ut till TV med den gamla kanalen som man kom in med, samt att man tar bort bildvisningen helt, den medför säkert en större risk för hängningar Finns det kanske nåt bättre sätt att gå ur EPGn än att trycka på TV-knappen ?
Nej. Sedan lite eget tyckande: - Tycker att SVT-HD i 5.1 ger ett lågt ljud i "centerkanlen" om man kör i stereo läge med HDMI mot TV'n. Dvs detta ger ett lågt tal i jämförelse mot omgivningsljud. Allså att när alla kanalerna mixas ihop i stereo läge så undertrycks rösterna. Om jag kopplar över till SVT så är det betydligt högre ljud i tal i samma program. - Tycker att TV4 HD har kommit på fötter, inte dessa katastrofer i ljud som det var för en tid sedan, så något verkar de ha gjort
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 mars 2009 - 08:22.
Postad 15 mars 2009 - 08:33
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
... Det är nu Comedy channel, men det har tidigare varit några Discovey kanaler som legat där, tror man väljer en kanal med låg bit rate så att man kan använda en del bandbredd för att skicka över EPG datan ..
EPG-data skickas på den transponder (MUX) som Comedy Channel ligger på, 12456MHz. Med Sagems "lösning" måste boxen ställas på någon av de kanaler som ligger där. (De borde ha löst det på ett bättre sätt eller åtminstone stängt av ljudet.)
Postad 15 mars 2009 - 08:41
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
- Tycker att SVT-HD i 5.1 ger ett lågt ljud i "centerkanlen" om man kör i stereo läge med HDMI mot TV'n. Dvs detta ger ett lågt tal i jämförelse mot omgivningsljud. Allså att när alla kanalerna mixas ihop i stereo läge så undertrycks rösterna. Om jag kopplar över till SVT så är det betydligt högre ljud i tal i samma program.
SVTHD sänder väl bara med ETT "ljudspår" som är 5.1. Kan det vara så att boxen inte gör en "downmix" som den borde göra för att konvertera DD5.1 till 2 kanaler utan bara skickar Vänster/Höger Front channels?
Postad 15 mars 2009 - 08:55
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Den använder den kanalen att hämta ner EPG data, men jag håller med bättre vore att ta bort bildvisningen helt. För trycker man OK så kommer den markerade kanalen upp men då tappar man länken med EPG data, så man har ingen nytta av bilden.... Håller med om att det inte är logiskt, har med detta som önskemål i "bugglistan" inlägg #3. ...samt att man tar bort bildvisningen helt, den medför säkert en större risk för hängningar
- Tycker att TV4 HD har kommit på fötter, inte dessa katastrofer i ljud som det var för en tid sedan, så något verkar de ha gjort
Det finns faktiskt något bra med den lilla rutan i EPG, eller rättare sagt fanns innan Kanal Lokal konkurssade och Aftonbladet TV 7 försvann från marknätet. Enda sätter att få EPG-data från dessa kanaler för att spela in var att markera kanalerna så de dök upp i minirutan och sedan hämta marknätets epg-lista därifrån. TV 6 epg gick att hämta från Sattelit, konstigt nog. TV4/TV4 HD var nog orsaken till många Boxhängningar, tror jag. Sedan de lade in en liten paus med svart ruta, både i orginalreklampauserna och TV4:as egna reklampauser har jag inte fått några hängningar på Boxen och inte heller oförklariga stop i inspelningar från de kanalerna.. Och --- I alla fall ljudet vore nice om de tog bort från den lilla EPG-rutan och Inspelningslistan.
Postad 16 mars 2009 - 08:40
Unregistereda6d4ebb6
-
Unregistereda6d4ebb6
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag väntar nu på min 4:e box...SKa också be om kompensation för alla dagar jag varit tvungen att vänta på ny box.
På senaste boxen låste sig bilden och vid omstart loopade den bara med blinkande röd lampa. Efter att ha dragit strömmen några timmar gick den igång men visade ingen bild fast god signalstyrka. Menyer och marksänd tv fungerade. Gjorde några fabriksåterställningar men inget fungerade.Någon mer som fått byta 4 gånger eller fler?
Dom skulle även skicka ny strömkabel separat.
/P
Postad 16 mars 2009 - 11:35
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag väntar nu på min 4:e box...SKa också be om kompensation för alla dagar jag varit tvungen att vänta på ny box. På senaste boxen låste sig bilden och vid omstart loopade den bara med blinkande röd lampa. Efter att ha dragit strömmen några timmar gick den igång men visade ingen bild fast god signalstyrka. Menyer och marksänd tv fungerade. Gjorde några fabriksåterställningar men inget fungerade.Någon mer som fått byta 4 gånger eller fler? Dom skulle även skicka ny strömkabel separat. /P
Vi är några stycken som ligger på 4 eller mer. Själv har jag bytt 5 eller 6 (har tappat räkningen), men det var i starten (i princip trasiga när de skickades ut) . Den sista (som jag har nu) har nu gått ett år utan "problem"
Postad 16 mars 2009 - 12:59
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
CD:s box blir mer och mer konstig för varje dag som går.
Den typen av missnöje/felanmälan bara älskar (ironi) programmerare! Hur avhjälper man buggen "konstig"?
Redigerat av agpath, 16 mars 2009 - 13:15.
Postad 16 mars 2009 - 14:41
Unregisteredd3eb7b8e
-
Unregisteredd3eb7b8e
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Den typen av missnöje/felanmälan bara älskar (ironi) programmerare! Hur avhjälper man buggen "konstig"?
Men i detta specifika fallet är det ju inte så svårt, svårare att hitta något som inte är konstigt. Som att 5.1 ljudet faktiskt synkade på svt HD under melodifestivalen, det var jag förvånad över, testade dock svt1 och då vart det riktigt ur synk, en "fräck" effekt var att höja ljudet på tvn samtidigt, då blev det istortsätt omöjligt att höra någon melodi i låtarna (vilket kanske inte var så illa) eftersom att ljudet över hdmi låg 0.5 sek före.
Postad 16 mars 2009 - 16:30
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
[quote name='que' date='Mar 15 2009, 08:13 ' post='2361854'] Menar du att du inte kan komma åt EPG data (knappen längst till vänster) vid kanalbyte eller är det info knappen? När blev det så? En fabriksåterställning är alltid bra om något helt plötsligt verkar sämre  Ok, tack. Skall försöka med en fabriksåterställning. Kommer inte åt EPG data efter att jag bytt kanal, inte på någon kanal. Men stänger jag av och på igen så finns den direkt på den kanal som startar. Sedan vid byte till annan kanal så , vips borta. Gäller för övrigt info knappen också. Bara blev så hux flux, har funkat i ett halvår sedan jag fick hem boxen. mvh/Örnvik
Postad 17 mars 2009 - 11:00
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej,
Efter uppgradering av förstärkaren, har en fråga/problem....
Min Setup:
CD HD boxen -> köpt ny förstärkare: Onkyo TX-SR606 [via HDMI + ljud via coax]
Inställning på CD HD boxen:
"hemmabio".
På förstärkaren lyser AC3.
Frågor:
1) Är setup:en rätt för att få surround ljud?
2) hur ser jag på förstärkaren att det verkligen är surround (AC3?) ?
3) när jag slog om CD boxen från "stereo" -> "hemmabio, hade jag inte kopplat in coax utan hade bara HDMI, blev det ljud ändå.... varför? Bara vissa kanaler som inte skickar ut ljud på HDMI i hemmabioläget?
4) kan jag se i respektive kanals info, om den skickar ut surround till förstärkaren? Om ja, hur?
Alltså: när jag kollar på tex Canal + HD, är det surround ljud jag upplever? Hur ser jag det?
// S7
Postad 17 mars 2009 - 11:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hej,
Efter uppgradering av förstärkaren, har en fråga/problem....
Min Setup: CD HD boxen -> köpt ny förstärkare: Onkyo TX-SR606 [via HDMI + ljud via coax]
Inställning på CD HD boxen: "hemmabio".
På förstärkaren lyser AC3.
Frågor: 1) Är setup:en rätt för att få surround ljud? 2) hur ser jag på förstärkaren att det verkligen är surround (AC3?) ? 3) när jag slog om CD boxen från "stereo" -> "hemmabio, hade jag inte kopplat in coax utan hade bara HDMI, blev det ljud ändå.... varför? Bara vissa kanaler som inte skickar ut ljud på HDMI i hemmabioläget? 4) kan jag se i respektive kanals info, om den skickar ut surround till förstärkaren? Om ja, hur?
Alltså: när jag kollar på tex Canal + HD, är det surround ljud jag upplever? Hur ser jag det?
// S7
Boxen skickar bara ut stereoljud via HDMI. För AC3 måste du ha coax. Hur du kan se det måste du nog läsa i manualen till förstärkaren. Vanligen så brukar ju någon typ av lampa lysa och/eller stå i displayen.
Postad 17 mars 2009 - 13:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hos mig så står det DD = Dolby Digital när det är riktig surround med boxen i Hemmabio, coax och programmet i AC3.
Med PCM ljud sändningar eller boxen i läge STEREO så står det PL-II = Dolby Prologic II som är en simulerad surround.
HDMI kan idag inte överföra AC3 därför blir det bara ljud på de program som sänds med PCM.
Postad 17 mars 2009 - 14:05
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej.
Super tack för snabba svar. Jag kör ju med "ljud via coax" [se mitt inlägg ovan], alltså borde det ge surround?
//S7
Postad 17 mars 2009 - 15:50
Unregistered6ae5f149
-
Unregistered6ae5f149
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Att den blir "konstig" är bara ett samlat begrepp på att nya buggar dyker upp ideligen. Om nu programmeraren tycker att boxen är felfri och saknar buggar borde han överväga att byta jobb..
Postad 17 mars 2009 - 19:39
roer
-
roer
-
Rookie
-
8 inlägg
Tänk hur upplevelsen av en teknisk pryl kan variera! Jag har sen december 2006 deras gamla HD-box, en och samma box hela tiden, och inga stora problem alls. Den bara tickar och går, numer i sovrummet. Den nya med hårddisk tjänar troget i vardagsrummet sen november 2008, inga problem med den heller. Undrar om det bara är tur? Eller en kombination av tur och en i övrigt väldigt förlåtande miljö i form av annan apparatur som passar bra ihop med boxarna?
Det är ju många som klagar här så jag tänkte bara bryta av med en röst från en som helt enkelt är väldigt nöjd med båda boxarna...  Förmodligen har du inte någon plasmaTV
Postad 17 mars 2009 - 19:42
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Hos mig så står det DD = Dolby Digital när det är riktig surround med boxen i Hemmabio, coax och programmet i AC3. Med PCM ljud sändningar eller boxen i läge STEREO så står det PL-II = Dolby Prologic II som är en simulerad surround.
Indikering på surround förstärkaren kan variera. Somliga indikerar i displayen vilka/hur många diskreta kanaler som tas emot. Det kan vara symboler för FL-C-FR-SL-SR-LFE. Somliga indekerar t.ex. DD5.1 som 3/2.1. Om det inte syns något, leta efter "Display eller Info" visning. (Min Denon har symboler för vilka kanaler som den tar emot + symbol för 'Dolby Digital' + Text-display för vilken typ av avkodning som är inställd.) Några övriga lommentarer: Ljud i Dolby Digital (AC3) kan sändas med varierande antal diskreta kanaler. T.ex. kan det innehålla 2 kanaler (2.0). Detta bör fortfarande indikeras som Dolby Digital eller dylikt på förstärkaren. När det överförs 2 kanaler antingen som DD2.0 eller PCM brukar förstärkare vara förinställda på att försöka avkoda ljudet med Dolby Prologic (välj Cinema om det finns, inte Music). Detta läge är korrekt om det utsända ljudet är kodat i "Dolby Surround". (Det är de flesta filmer sedan säg 90-talet.) Det är inte korrekt att benämna sådant ljud som "simulerad surround". Ljudet bygger på surround-information i källmaterialet. Om de överförda 2 kanalerna inte är kodade i "Dolby Surround" så tycker jag det bästa man kan göra är att välja 5/7-ch stereo (eller liknande namn). Jag tycker inte att "Dolby ProLogic II Music" är något att ha även om det är tänkt att kunna _simulera_ surround från material som är i Stereo. Att förstärkaren växlar från avkodning enligt DD5.1 till Dolby Prologic är inget bevis för att materialet är kodat i Dobly Surround. Det visar bara att det inte är DD5.1. Man måste själv avgöra om det låter "rätt" och för stereo-material växla till 5/7-ch Stereo eller 2-kanal Stereo.
Postad 18 mars 2009 - 06:49
matz78
-
matz78
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej.
Super tack för snabba svar. Jag kör ju med "ljud via coax" [se mitt inlägg ovan], alltså borde det ge surround?
//S7
Hej, jag har en SR606 förstärkare också. Du måste välja ingång via en knapp på förstärkaren, sitter på jobbet nu så vet inte vad det hette. Bör ju vara digital input eller något. Det räcker inte att ställa in det via OSD:n. Om du får det att fungera så ska det stå Dolby D eller Digital eller något liknande i displayen när det är 5.1 ljud. Om du inte får det att fungera kan jag kolla närmare på det när jag kommer hem igen.
Postad 18 mars 2009 - 08:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Vi rör oss nog i gränslandet för OT, men kunde ändå var intressant att få en förtydligande på följande: När det överförs 2 kanaler antingen som DD2.0 eller PCM brukar förstärkare vara förinställda på att försöka avkoda ljudet med Dolby Prologic (välj Cinema om det finns, inte Music). Detta läge är korrekt om det utsända ljudet är kodat i "Dolby Surround". (Det är de flesta filmer sedan säg 90-talet.) Det är inte korrekt att benämna sådant ljud som "simulerad surround". Ljudet bygger på surround-information i källmaterialet.
Menar du, att om det är en PCM sändning 1 eller 2 kanals, och boxen är inställd på STEREO, så finns det ändå någon typ av surround-information i källmaterialet som receivern kan koda till flerkanaler? Alltid? Jag trodde att det istället skapades av receivern genom fasförskjutningar mellan kanalerna utan någon särskild inputdata i sändningen
Redigerat av Unregistered124686ac, 18 mars 2009 - 08:04.
Postad 18 mars 2009 - 08:16
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vi rör oss nog i gränslandet för OT, men kunde ändå var intressant att få en förtydligande på följande: Menar du, att om det är en PCM sändning 1 eller 2 kanals, och boxen är inställd på STEREO, så finns det ändå någon typ av surround-information i källmaterialet som receivern kan koda till flerkanaler? Alltid? Jag trodde att det istället skapades av receivern genom fasförskjutningar mellan kanalerna utan någon särskild inputdata i sändningen
Nja, bara om det är kodat i Dolby Suround, vilket bara förekommer i filmer.Sen kan det ju påpekas att det finns andra (bättre) sätt än Dolby Pro Logic II att avkoda sorround. Jag har tex ett 6.1-system och använder då DTS NEO för matris-avkodning av 2.0-stereo till 6.1-ljud. Funkar utmärkt. Låter bättre än Pro logic IIx (som också är 6.1), då DTS har en högre bitrate. Även DD5.1 kodas då om till 6.1. Det är det som är poängen med tex DD 5.1 EX, den bakre mittkanalen finns inkodad i AC3-signalen. Nävål, läs mer på dolby.com...
Postad 18 mars 2009 - 10:29
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej, jag har en SR606 förstärkare också. Du måste välja ingång via en knapp på förstärkaren, sitter på jobbet nu så vet inte vad det hette. Bör ju vara digital input eller något. Det räcker inte att ställa in det via OSD:n. Om du får det att fungera så ska det stå Dolby D eller Digital eller något liknande i displayen när det är 5.1 ljud. Om du inte får det att fungera kan jag kolla närmare på det när jag kommer hem igen.
Ok, super super tack Matz. Så i övrigt är inställningarna ok [CD box: "hemmabio", Coax ut från boxen och optic 2 som ingång i OSD menyn för digital input]? Vilken kanaler är lämpligt att testa med? //Fredrik
Postad 18 mars 2009 - 20:31
matz78
-
matz78
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ok, super super tack Matz. Så i övrigt är inställningarna ok [CD box: "hemmabio", Coax ut från boxen och optic 2 som ingång i OSD menyn för digital input]? Vilken kanaler är lämpligt att testa med?
//Fredrik
Du ska ha hemmabio på CD boxen, coax ut till SR606 fast bör väl gå till en coax ingång på den. Du väljer både coax i OSD + att du trycker på digital input knappen på förstärkaren tills den coax ingången dyker upp där. Sen kan du prova på nån canal + kanal, SVT eller TV4 så ska det stå Dolby D i displayen när det fungerar...
Postad 18 mars 2009 - 22:48
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Du ska ha hemmabio på CD boxen, coax ut till SR606 fast bör väl gå till en coax ingång på den. Du väljer både coax i OSD + att du trycker på digital input knappen på förstärkaren tills den coax ingången dyker upp där. Sen kan du prova på nån canal + kanal, SVT eller TV4 så ska det stå Dolby D i displayen när det fungerar...
Matz, du är en hjälte! Tusen tack! Har du några special trix för PS3:an in kopplad via HDMI, eller är det bara att köra? //S7
Postad 19 mars 2009 - 16:18
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Vad innebär fabriksåterställning, frågan är vad som händer med det som är inspelat, försvinner det eller kommer man åt det igen? Låter som att det inte är några problem men man vill ju ändå vara säker
Postad 19 mars 2009 - 19:11
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vad innebär fabriksåterställning, frågan är vad som händer med det som är inspelat, försvinner det eller kommer man åt det igen? Låter som att det inte är några problem men man vill ju ändå vara säker 
Hårddisken berörs inte. Endast inställningar och Favoritlistor.
Postad 20 mars 2009 - 19:55
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Nån som har lust att hjälpa till med att konstruera ett nytt chassi till boxen? Lite högre mm. Jag har tillgång till alla maskiner som behövs. Gravyr-maskiner, laser, stans, olika sorters aluminium, rostfritt , bockmaskiner mm mm. Det jag inte kan så bra är att komma fram till hur den ska vara konstruerad. Hålbild mm kan jag skanna av bara så det är inga problem. Men resten?? Skulle behöva en ritning över hur den ska vara uppbyggd. Botten o lock tex.
Redigerat av zitzo, 20 mars 2009 - 19:57.
Postad 21 mars 2009 - 09:08
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej,
Bara några reflektioner.
Det låter som om du har någon av de tidiga modellerna av boxen (eller har haft otur?).
Jag kör med en box levererad av CD från april 2008 med firmware 1.4.1 (1.4.1a finns också och innebär delvis annan hårdvara). Jag har en i princip ljudlös maskin (kanske jag som har haft tur?).
Jag bara funderar på om det är värt mödan att designa och tillverka ett annat chassi till boxen med tanke på tid och eventuell kostnad jämfört med att få den utbytt av CD eller ens att inskaffa en ny (om man inte ser det som en hobby att snida till det).
Postad 21 mars 2009 - 10:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej,
Bara några reflektioner.
Det låter som om du har någon av de tidiga modellerna av boxen (eller har haft otur?).
Jag kör med en box levererad av CD från april 2008 med firmware 1.4.1 (1.4.1a finns också och innebär delvis annan hårdvara). Jag har en i princip ljudlös maskin (kanske jag som har haft tur?).
Jag bara funderar på om det är värt mödan att designa och tillverka ett annat chassi till boxen med tanke på tid och eventuell kostnad jämfört med att få den utbytt av CD eller ens att inskaffa en ny (om man inte ser det som en hobby att snida till det).
Håller med, hade det varit en HTPC eller liknade som man kanske kan uppgradera och hålla liv i ett antal år så kan det var värt att göra något själv eller att det fanns någon större möjlighet att göra något med hårdvaran. Så länge som det inte går att byta till annan större eller fler diskar eller att modifiera hårdvaran/mjukvaran så att den blir stabilare så känns det inte värt det. Det enda du kan göra med ett bättre chassie är att sätta dit kanske en tystare fläkt och isolera lådan bättre. Störs du av ljudet så är det troligen fläkten som ligger an mot chassit och då är det mycket enklare att fixa detta med lite isoleringsmaterial och att sätta lite i locket för att få ner ljudet.
Redigerat av Unregistered124686ac, 21 mars 2009 - 10:02.
Postad 21 mars 2009 - 19:51
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Men i detta specifika fallet är det ju inte så svårt, svårare att hitta något som inte är konstigt.
Som att 5.1 ljudet faktiskt synkade på svt HD under melodifestivalen, det var jag förvånad över, testade dock svt1 och då vart det riktigt ur synk, en "fräck" effekt var att höja ljudet på tvn samtidigt, då blev det istortsätt omöjligt att höra någon melodi i låtarna (vilket kanske inte var så illa) eftersom att ljudet över hdmi låg 0.5 sek före.
Jag hade också glädjen att upptäcka att det var helt synk i ljud under Melodifestivalen (en fantastisk känsla då det sällan inträffar..TV4 HD är väl det värsta exemplet..Det ser ut som när den mörka killen i Polisskolan pratar som Bruce Lee...) Sen hände det sjuka att när frugans favoritlåt "Stay the Night" började så började det hacka i ljudet och jag tänkte då att om om jag zappar en kanal och sen tillbaka så kanske den hittar synk igen men då visade det sig att boxen hade hängt sig och den inte tog emot knapptryckningarna från fjärrkontrollen... fann ingen annan utväg än att rycka strömmen och starta om boxen...så var den låten slut när boxen väl startat upp.. Den här boxen har skapat så dålig stämning hemma ibland att det är helt sjukt... Vi gick från vår 7 år gamla Nokia 9802S till den här och det är tamejf*n det sämsta jag någonsin gjort. Finns det ingen människa som har ngn kontakt på PLUS som kan få dom att fronta CD med det här?
Postad 22 mars 2009 - 08:49
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Menar du att du inte kan komma åt EPG data (knappen längst till vänster) vid kanalbyte eller är det info knappen? När blev det så? En fabriksåterställning är alltid bra om något helt plötsligt verkar sämre
Tack för tipset, har funkat klockrent sen dess. mvh/Örnvik
Postad 23 mars 2009 - 20:02
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Det verkar som om en uppgradering på väg. http://www.canaldigi...R/24-mars-2009/
Postad 23 mars 2009 - 20:22
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Wow! Vilken nyhet! Har bara en kabel än så länge så jag körde "manuella" varianten och nu blinkar 00 precis som i instruktionerna. Dang! Nu kom det upp Er09 efter en stund. Kanske är jag lite tidigt ute. Får testa i morgon. Från websidan: Forbedret funksjonalitet Oppgradering som gjennomføres på HD PVR vil bl.a. forbedre følgende funksjonaliteter på mottakeren. * Enda bedre bildekvalitet på sendinger i både standard- (SD) og HD-format. * Vesentlig raskere oppdatert programguide (EPG). HD PVR-mottakeren har to såkalte ”tunere”. Tuner nummer 2 brukes til å laste ned EPG som gjør at EPG-en skal være oppdatert med engang man trykker på EPG knappen. Merk: Begge signal-inngangene (to antennekabler) må være tilkoblet for å motta oppdatert EPG i forbindelse med oppgraderingen. * Nytt oppdatert utseende på menyer. * Bedre fjernkontroll mottak. * Bedre HDMI tilkobling. * Bedre lyd med Dolby Digital (AC3) via HDMI kabelen når <Hjemmekino> er aktivert. Merk: Dolby Digital lyd tilbys kun av Canal + og noen HD kanaler. Forutsetter at du har koblet til et hjemmekinoanlegg. * I tillegg er det gjort over 40 andre småjusteringer i programvaren.
Redigerat av Micleg, 23 mars 2009 - 20:23.
Postad 23 mars 2009 - 21:08
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Hoppas en av de "40 andre småjusteringer i programvaren" är att vi nu slipper Timeshift/titta på inspelnings-buggen. Annars ska jag försöka häva mitt köp och satsa på en Dreambox.
"Dolby Digital lyd tilbys kun av Canal + og noen HD kanaler. Forutsetter at du har koblet til et hjemmekinoanlegg."
betyder inte det att om kanalen inte sänder DolbyDigital så hörs inget ljud från HDMI kabeln eller är jag ute och reser med min knackliga Norska.
Redigerat av ruva, 23 mars 2009 - 21:11.
Postad 23 mars 2009 - 22:01
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
...Dang! Nu kom det upp Er09 efter en stund. Kanske är jag lite tidigt ute. Får testa i morgon.....
Imorgon kl. 13:00 lanseras den nya mjukvaran till HDPVRen. Nedan ser ni en lista med de huvudsakliga förändringarna till denna mjukvara. Huvudförändringar i version 2.2.0 Ny grafisk layout Ny EPG (Två att välja mellan. Grid och klassisk) Bildrutan i den klassiska EPG:n fixad Dolby Digital på HDMI-utgången Uppdaterade drivrutiner för HDMI-utgången - Löser inkompatibilitetsproblem mot nyare TV-apparater Förbättrad IR-funktionalitet - Bättre mottagning från fjärrkontrollen då den inte skall vara lika störningskänslig. Mjukvarunedladdning från menyn Förbättrad bildkvalitet Stabilare PVR funktionalitet Ny text för "Ej uppdaterat programkort/No Access". "Om du abonnerar på denna kanal var vänlig invänta uppdatering av ditt TV-kort. Uppdateringen kan ta upp till 2 timmar- byt inte kanal under tiden."
Postad 23 mars 2009 - 22:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
"Dolby Digital lyd tilbys kun av Canal + og noen HD kanaler. Forutsetter at du har koblet til et hjemmekinoanlegg." betyder inte det att om kanalen inte sänder DolbyDigital så hörs inget ljud från HDMI kabeln eller är jag ute och reser med min knackliga Norska.
Skulle tro att det betyder att DD ljud kan man inte få från samtliga kanaler, tror nog att du får ljud ändå i de andra kanlerna men inte i DD, det verkar ju ändå betyda att det går att ta emot AC3 ljud via HDMI. Att den använder den andra mottagaren för EPG är ju smart, att föra över EPG data kan ju inte ta så lång tid, så det borde vara så att även om den andra mottagren blir upptagen pga inspelning så borde EPG data redan vara nedhämtad. Står tyvärr inte så mycket om en stabilare box...... Edit Stabilare PVR funktionalitet
Yep, då kom det också. Ska bli kul att riva den gamla bugglistan (och börja med en ny)
Redigerat av Unregistered124686ac, 23 mars 2009 - 22:08.
Postad 23 mars 2009 - 22:28
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Imorgon kl. 13:00 lanseras den nya mjukvaran till HDPVRen.
Även i Sverige? eller blir det först Norge och sen Sverige om det går bra? Ett lite försiktigt "tjoho" om det blir även i Sverige ! Hoppas verkligen att den funkar bra denna gång, spännande med ny grafik !
Postad 23 mars 2009 - 22:46
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Även i Sverige? eller blir det först Norge och sen Sverige om det går bra?
Ett lite försiktigt "tjoho" om det blir även i Sverige !
Hoppas verkligen att den funkar bra denna gång, spännande med ny grafik !
Kan bekräfta att 13.00 gäller även Sverige för mjukvaran. Mvh Tomas
Postad 23 mars 2009 - 22:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Someuser, du jobbar väl på CD. Kan du inte lägga ut en "buggfix" lista, vore fint att ha en sådan för att checka av mot vår bugglista. Tex radiolist buggen är den fixad? den är av den typen att den vågar man inte prova, mm
Postad 23 mars 2009 - 22:56
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Someuser, du jobbar väl på CD. Kan du inte lägga ut en "buggfix" lista, vore fint att ha en sådan för att checka av mot vår bugglista. Tex radiolist buggen är den fixad? den är av den typen att den vågar man inte prova, mm
Är lite si och så med informationsflödet, men skall kolla vidare hur det ser ut på bugglistfronten, återkommer ang det.
Postad 23 mars 2009 - 22:57
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Kan bekräfta att 13.00 gäller även Sverige för mjukvaran.
Mvh Tomas
Spännande ! Får hoppas att det blir ett lite större "tjoho" när man hunnit testa i morgon då
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|