Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 09 March 2011 - 10:41
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har i två dagar haft en TV_guide som bara visar några timmar framåt. Är det bara jag som har det så?
Dagens tips: Ställ dig på kanal 85 och vänta ett tag, så uppdateras EPG:n. Den sänds tydligen på den kanalen... (Såna smarta råd kan man få av ComHem Helpdesk om man ifrågasätter dem lite... Det känns inte ok att reboota hela boxen för att få fram EPG:n. Men - det är klart - dom får ju betalt per samtal. Dom vill inte lösa problem permanent. Dom vill att vi ringer igen. :-/)
Postad 09 March 2011 - 12:07
ronnie47
-
ronnie47
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Dagens tips: Ställ dig på kanal 85 och vänta ett tag, så uppdateras EPG:n.
Den sänds tydligen på den kanalen... (Såna smarta råd kan man få av ComHem Helpdesk om man ifrågasätter dem lite... Det känns inte ok att reboota hela boxen för att få fram EPG:n. Men - det är klart - dom får ju betalt per samtal. Dom vill inte lösa problem permanent. Dom vill att vi ringer igen. :-/)
Har nu stått på kanal 85 i en timme och det enda som hänt är att jag har en lista på alla program på kanal 85. Andra kanaler funkar inte. TV1 t.ex har en lista till 13.00 idag, sedan är det ett hål till 10.30 i morgon.
Postad 10 March 2011 - 14:12
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Har nu stått på kanal 85 i en timme och det enda som hänt är att jag har en lista på alla program på kanal 85. Andra kanaler funkar inte. TV1 t.ex har en lista till 13.00 idag, sedan är det ett hål till 10.30 i morgon.
Har du tillräckligt signalstyrka/kvalitet på kanalplats 85 ? Jag hade problem med min EPG innan jag skaffade antennförstärkare. Det visade sig att just TV1000 var en av de kanaler som hade dålig signal. Har du gjort boxen strömnlös och väntat minst 30 sek innan du bootade om den ? Det kan alltid ligga "skräp" som blockerar uppdateringen av EPG.
Postad 10 March 2011 - 14:18
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Den har varit borta ganska länge.
Humax HDPVR-1000C finns fortf hos Comhems återförsäljare bl a hos OnOff, Elgiganten och Netonnet. Jag köpte en HDPVR själv hos Elgiganten för inte så länge sedan. Den ger t o m bättre bild än min Humax CXHD-5000C som jag har det andra programkortet i.
Postad 10 March 2011 - 14:24
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Någon annan som har problem med Canal + Series HD och material som sänds i 1080i? Bilden bara pixlar sig hemma hos mig. Testat olika HDMI-kablar samt ingångar på TV:n bara för att utesluta såna fel.
Sändning i 720p fungerar hur bra som helst (SVT HD). Signalstyrka är runt 50% samt 100% i kvalitet på båda tuner.
Frågan är dock om felet ligger i min box eller i signalen från Comhem?
Menar du Canal+ Film HD ? Canal+ series finns bara i SD. Jag hade själv stora problem med den kanalen innan jag skaffade en antennförstärkare för 149 kr på Kjell & Co. HD-kanaler vill ha 75-85% styrka och naturligtvis 100% kvalitet.
Postad 10 March 2011 - 19:13
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Hur ser man vad som sänds i hd och inte på hd-kanalerna?
Postad 10 March 2011 - 19:16
ronnie47
-
ronnie47
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Har du tillräckligt signalstyrka/kvalitet på kanalplats 85 ? Jag hade problem med min EPG innan jag skaffade antennförstärkare. Det visade sig att just TV1000 var en av de kanaler som hade dålig signal. Har du gjort boxen strömnlös och väntat minst 30 sek innan du bootade om den ? Det kan alltid ligga "skräp" som blockerar uppdateringen av EPG.
Ringde Comhem och de skriver att alla hade samma problem. Det är åtgärdat nu.
Postad 10 March 2011 - 23:35
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Man kan nog inte se det utan att kolla programtablån på tex Internet.
Postad 10 March 2011 - 23:59
Goran99
-
Goran99
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tryck i (information) på fjärrkontrollen som finns mellan volym och kanalväljarknapparna. Då får man en lista med information om aktuell kanal. Om man är på en HD-kanal så står här "HD" och den upplösning som gäller exempelvis 720p eller 1080i. Om man är på en vanlig digital kanal så står här 576i. Här finns även information om bildstorlek exempelvis "16:9", om ljudet är Dolby Digital så finns här även symbol för detta.
Postad 11 March 2011 - 08:15
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Tryck i (information) på fjärrkontrollen som finns mellan volym och kanalväljarknapparna. Då får man en lista med information om aktuell kanal. Om man är på en HD-kanal så står här "HD" och den upplösning som gäller exempelvis 720p eller 1080i. Om man är på en vanlig digital kanal så står här 576i. Här finns även information om bildstorlek exempelvis "16:9", om ljudet är Dolby Digital så finns här även symbol för detta.
Jo men det står väl alltid hd/720p/1080i på hd-kanalerna även fast programmet inte sänds i hd så det säger ju inte så mycket.
Postad 11 March 2011 - 08:38
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Jo men det står väl alltid hd/720p/1080i på hd-kanalerna även fast programmet inte sänds i hd så det säger ju inte så mycket.
Kanalerna har sin fasta bildupplösning t ex SVT HD i 720p och Eurosport HD 1080i. Materialet anpassas sedan till den upplösningen - är det HD-material från början sk native HD är allt gott och väl för då får man maximal bildkvalitet om man har rätta grejor hemma. Men mycket material som sänds i HD-kanalerna är inte HD-material i egentlig mening dvs inspelat med HD-teknik från början. Om man sänder ett program i en HD-kanal inspelat med lägre bildupplösning än HD-kanalens egen måste upplösningen anpassas till den högre t ex 1080i dvs 1920×1080×25i. Detta kallas uppskalning och innebär en kvalitetsförsämring jämfört med materialets eget format t ex 720x576x50i. Många HD-kanaler använder fortfarande uppskalning för en stor del av sitt utbud pg av av brist på HD-material. De kanaler som har bästa genomsnittliga HD-kvalitet är enligt mig iaf Eurosport HD, National Geographic HD, Discovery HD Showcase och History Channel HD. De har alla 1080i upplösning och hög andel "native HD".
Redigerat av Unregistered558ade6e, 11 March 2011 - 16:16.
Postad 11 March 2011 - 16:10
A.S.
-
A.S.
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag får störningar på kanalerna National Geographic HD, TV1000 HD, Viasat Hockey och Viasat Sport HD/(Fotboll HD) - det vill säga de kanaler som sänds på 434 Mhz. Störningarna uppstår varje gång jag använder fjärrkontrollen (eller vilken fjärrkontroll som helst som sänder via IR) och jag tror det har att göra med min IR-till-RF-omvandlare som sänder på 433 Mhz. Någon annan som har detta problem eller som kan räkna ut var det stör? Alltså om det är via boxen, antennkabeln eller någon annanstans? Hjälper det att skaffa någon skärmad antennkabel eller är det boxen jag måste skärma av på något sätt?
Postad 12 March 2011 - 20:31
gagarin_
-
gagarin_
-
Rookie
-
5 inlägg
Ska det gå att spela in ett program medan man ser på ett annat? För mig, så låses den kanalen som jag spelar in på, men jag hade för mig att så inte skulle vara fallet? av andylin Jag hade själv stora problem med den kanalen innan jag skaffade en antennförstärkare för 149 kr på Kjell & Co.
Själv så får jag ingen bättre signal med min antennförstärkare, men den kanske är av dålig kvalitet.
Postad 12 March 2011 - 21:06
gagarin_
-
gagarin_
-
Rookie
-
5 inlägg
Nej, nu såg jag min klant, att det var därför att jag spelade in 2 program samtidigt
Postad 13 March 2011 - 07:26
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Ska det gå att spela in ett program medan man ser på ett annat? För mig, så låses den kanalen som jag spelar in på, men jag hade för mig att så inte skulle vara fallet?
av andylin
Själv så får jag ingen bättre signal med min antennförstärkare, men den kanske är av dålig kvalitet.
Antennförstärkaren kan bara höja styrkan i signalen, inte förbättra kvaliteten. Är det skräp och störningar redan i vägguttaget så kommer antennförstärkaren att förstärka dessa också. Då är det Comhem som får komma och mäta för man kan inte själv höja kvaliteten på signalen.
Postad 13 March 2011 - 07:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag hade själv stora problem med den kanalen innan jag skaffade en antennförstärkare för 149 kr på Kjell & Co. HD-kanaler vill ha 75-85% styrka och naturligtvis 100% kvalitet.
Antennförstärkaren kan bara höja styrkan i signalen, inte förbättra kvaliteten. Är det skräp och störningar redan i vägguttaget så kommer antennförstärkaren att förstärka dessa också. Då är det Comhem som får komma och mäta för man kan inte själv höja kvaliteten på signalen.
Jag har testat med två olika antennförstärkare direkt i antennuttaget och ser ingen förändring alls i signalstyrkan. Vilken sorts förstärkare ska man ha?
Postad 13 March 2011 - 12:03
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
De kanaler som har bästa genomsnittliga HD-kvalitet är enligt mig iaf Eurosport HD, National Geographic HD, Discovery HD Showcase och History Channel HD. De har alla 1080i upplösning och hög andel "native HD". BBC HD verkar också ha nästan 100% av sitt material i "native HD". De har genomgående bästa bilden av alla de HD-kanaler jag har.
Postad 13 March 2011 - 14:28
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Jag har testat med två olika antennförstärkare direkt i antennuttaget och ser ingen förändring alls i signalstyrkan. Vilken sorts förstärkare ska man ha?
Det var märkligt. Min signalstyrka på en av kanalerna är 12% utan förstärkning och 70% efter. Utan förstärkaren har jag varken bild eller ljud utan bara "Ingen eller svag signal". Jag har en enkel förstärkare köpt på Kjell & Co för 149 kr: http://www.kjell.com.....79a59208f3f,0Den har reglerbar förstärkning upp till 18dB så man får bästa bild. Blir bilden inte bättre av förstärkning beror det på att kvaliteten är för dålig och då blir bilden snarare sämre med förstärkaren eftersom även brister i signalen blir starkare.
Postad 13 March 2011 - 20:13
hassekongo
-
hassekongo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej! Jag äger en Humax HDPVR-1000c. Jag har inte haft nga problem med min förrens nu. Min dotter sabbade fjärrkontrollen med vattenbad. Jag letade på nätet och hittade fjärrkontroller som ser likadana ut och heter likadant. Humax rm-301 men affärerna som säljer dem säger att den tillhör humax iCord HD-500. Tror ni en sån skulle funka till min com hem box?
Tacksam för svar. Comhem säljer inte denna box mer.
Hasse
Postad 13 March 2011 - 20:18
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Nu är jag inte helt hubdra men tror att boxarna är identiska men att iCord HD-500 är för dvb-s (Satelit), men det borde inte påverka fjärren.
Maila humax annars?
Postad 13 March 2011 - 20:47
hassekongo
-
hassekongo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu är jag inte helt hubdra men tror att boxarna är identiska men att iCord HD-500 är för dvb-s (Satelit), men det borde inte påverka fjärren.
Maila humax annars?
Tack för svaret. Har mailat dem..men svar kan ju dröja...
Postad 15 March 2011 - 09:48
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej
Köpte denna box igår men undrar lite om kopplingsschemat.
Vart ska jag dra HDMI ut från boxen, direkt till tv:n eller till hemmbioförstärkaren?
Postad 15 March 2011 - 09:54
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hej
Vart ska jag dra HDMI ut från boxen, direkt till tv:n eller till hemmbioförstärkaren?
Om du drar direkt till stärkaren så drar du en till hdmi från stärkaren till TV´n, kolla bara så att din stärkare klarar av att ta emot ljud via hdmi (Är den hyffsat ny så är det inga problem).
Postad 15 March 2011 - 10:01
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Hej
Eftersom Humax HDPVR inte har stöd för HDMI Control måste bilden gå till TV-mottagaren via HDMI direkt och ljudet via optisk kabel från boxen till ljudanläggningen. Så har jag iaf gjort för annars får min Sony RHT-G900-bänk fnatt. Men det kan förstås vara annorlunda beroende på vilken ljudanläggning man har... Enda problemet hittills med min HDPVR-1000c har varit att ljudet inte synkas vid hackihäl-uppspelning men det fungerar vid vanlig uppspelning av program efter inspelningen.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 March 2011 - 10:03.
Postad 15 March 2011 - 10:06
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Det var märkligt. Min signalstyrka på en av kanalerna är 12% utan förstärkning och 70% efter.
Jag hade comhem hemma hos mig då jag hade runt 36% i signalstyrka och upplevde en hel del störningar. När teknikern hade bytt min kabel och jack så visade boxen lika mycket i signalstyrka. Han talade då om för mig att boxen i sig visar för låg signal. Den egentliga signalen som han mätte upp var runt 60% medans boxen visade 36%. Detta vet dock inte comhems support någonting om. Nu hoppas jag dock att mina blockbildningar o andra störningar kommer att försvinna eftersom kabeln o det nya jacket är nya o bättre. Den galvaniserade kabeln är bara skit enligt teknikern så det var ju skönt o slippa den. Nu sitter galvaniseringen i jacket istället.
Postad 15 March 2011 - 11:14
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Jag hade comhem hemma hos mig då jag hade runt 36% i signalstyrka och upplevde en hel del störningar. När teknikern hade bytt min kabel och jack så visade boxen lika mycket i signalstyrka. Han talade då om för mig att boxen i sig visar för låg signal. Den egentliga signalen som han mätte upp var runt 60% medans boxen visade 36%. Detta vet dock inte comhems support någonting om. Nu hoppas jag dock att mina blockbildningar o andra störningar kommer att försvinna eftersom kabeln o det nya jacket är nya o bättre. Den galvaniserade kabeln är bara skit enligt teknikern så det var ju skönt o slippa den. Nu sitter galvaniseringen i jacket istället.
Jag har också hört att många dömer ut den antennkabel med störningsdämpande ferritkärnor som Comhem skickar med boxarna men många gånger är det nog signalen i uttaget som är för svag/dålig. Om jag har förstått rätt så hjälper inte ferritkärnor mot störningar som finns i signalen från början utan bara mot störningar i omgivningen. Jag har testat många olika antennkablar inkl en guldpläterad Real Cable men det enda som gav skillnad i mitt fall var antennförstärkaren från Kjell & Co för hälften av vad en antennkabel från Real Cable kostar! Det ska vara en justerbar förstärkare så signalen kan optimeras för bästa bild - en dopad bild ger skuggor och kanske andra störningar.
Postad 15 March 2011 - 11:28
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Jag har också hört att många dömer ut den antennkabel med störningsdämpande ferritkärnor som Comhem skickar med boxarna men många gånger är det nog signalen i uttaget som är för svag/dålig. Om jag har förstått rätt så hjälper inte ferritkärnor mot störningar som finns i signalen från början utan bara mot störningar i omgivningen. Jag har testat många olika antennkablar inkl en guldpläterad Real Cable men det enda som gav skillnad i mitt fall var antennförstärkaren från Kjell & Co för hälften av vad en antennkabel från Real Cable kostar! Det ska vara en justerbar förstärkare så signalen kan optimeras för bästa bild - en dopad bild ger skuggor och kanske andra störningar.
Det är inte en störningsdämpande ferritkärna som sitter i ComHems kabel, utan en galvanisk avskiljare för att ta bort potentialskillnader mellan jord i antennuttaget och jord i eluttaget. Kan iof sitta en ferritkärna där inne också.
Postad 15 March 2011 - 11:38
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Det är inte en störningsdämpande ferritkärna som sitter i ComHems kabel, utan en galvanisk avskiljare för att ta bort potentialskillnader mellan jord i antennuttaget och jord i eluttaget. Kan iof sitta en ferritkärna där inne också.
Man lär så länge man lever. Tack för upplysning om den galvaniska avskiljaren. Jag har mina två Comhem-kablar mellan atennförstärkaren/splittern och till de två Humax-boxarna (CXHD-5000C och HDPVR-1000C). Mellan antennuttaget och förstärkaren/splittern går en antennkabel av icke-Comhem ursprung men också den med en "klump" på (galvanisk avskiljare?). Men som sagt, jag har inte märkt någon skillnad om jag använder andra kablar än Comhems. Testade många olika lösningar innan förstärkaren kom som en räddare. Hade ingen bild alls ("Ingen eller svag signal") på t ex Canal+ Film HD och TV1000 HD men det fixade sig.
Postad 15 March 2011 - 12:36
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Man lär så länge man lever. Tack för upplysning om den galvaniska avskiljaren. Jag har mina två Comhem-kablar mellan atennförstärkaren/splittern och till de två Humax-boxarna (CXHD-5000C och HDPVR-1000C). Mellan antennuttaget och förstärkaren/splittern går en antennkabel av icke-Comhem ursprung men också den med en "klump" på (galvanisk avskiljare?). Men som sagt, jag har inte märkt någon skillnad om jag använder andra kablar än Comhems. Testade många olika lösningar innan förstärkaren kom som en räddare. Hade ingen bild alls ("Ingen eller svag signal") på t ex Canal+ Film HD och TV1000 HD men det fixade sig.
Ok, men störningar som blockbildningar då? Där hjälper väl inte antennförstärkaren eller?
Postad 15 March 2011 - 13:26
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Ok, men störningar som blockbildningar då? Där hjälper väl inte antennförstärkaren eller?
För mig räckte det med att byta från ComHems antennkabel till en från Clicktronic (säljs på kjell & co). Sedan dess försvann all blockbildning.
Postad 15 March 2011 - 13:28
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Jag fick iaf bukt med frysningar och blockbildningar när jag satte in min antennförstärkare. En orsak var också att jag behövde en splitter eftersom jag har två boxar. Comhem lämnar ingen support om man bara sätter in en T-kontakt i vägguttaget. För övrigt räcker oftast inte signalstyrkan till två boxar utan förstärkning.
Postad 15 March 2011 - 13:29
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
För mig räckte det med att byta från ComHems antennkabel till en från Clicktronic (säljs på kjell & co). Sedan dess försvann all blockbildning.
Ok, jag fick ju en ny kabel o jack av comhem o jag tycker mig ha märkt att jag inte har några direkta störningar längre. Förrut var det typ två gånger per timme eller liknande.
Postad 16 March 2011 - 07:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Det var märkligt. Min signalstyrka på en av kanalerna är 12% utan förstärkning och 70% efter. Utan förstärkaren har jag varken bild eller ljud utan bara "Ingen eller svag signal". Jag har en enkel förstärkare köpt på Kjell & Co för 149 kr: http://www.kjell.com.....79a59208f3f,0 Den har reglerbar förstärkning upp till 18dB så man får bästa bild. Blir bilden inte bättre av förstärkning beror det på att kvaliteten är för dålig och då blir bilden snarare sämre med förstärkaren eftersom även brister i signalen blir starkare.
Tack för tipset. För 149kr kan man ju testa.
Postad 16 March 2011 - 08:38
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Tackar för infon! Jag kopplade HDMI ut (från digitalboxen) direkt in i förstärkaren. Därefter HDMI upp till Plasman. Gick finfint!
Postad 16 March 2011 - 09:17
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Tackar för infon! Jag kopplade HDMI ut (från digitalboxen) direkt in i förstärkaren. Därefter HDMI upp till Plasman. Gick finfint!
Vad bra! Det är ju så man vill att det ska fungera. Har du en Blu-Rayspelare också som går på samma sätt dvs med HDMI till förstärkaren och gemensam HDMI ut till din TV? Dvs lyckas du få till växelfunktionen så att du väljer källa (box eller BDP) i ljudanläggningen och inte i TVn? Det är det jag inte lyckats med eftersom bara min Blu-Rayspelare har HDMI Control-stöd och inte Humax-boxen. Men jag har en Sony RHT-G900 ljudanläggning så det kan vara annorlunda.
Postad 16 March 2011 - 19:09
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Fortfarande så visar TV-guiden bara några dagar framåt hos mig, hos vissa kanaler bara några timmar. Har kontaktat Cohem angående detta via deras hemsida, hoppas att de åtgärdar...
Postad 18 March 2011 - 15:43
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Vad bra! Det är ju så man vill att det ska fungera. Har du en Blu-Rayspelare också som går på samma sätt dvs med HDMI till förstärkaren och gemensam HDMI ut till din TV? Dvs lyckas du få till växelfunktionen så att du väljer källa (box eller BDP) i ljudanläggningen och inte i TVn? Det är det jag inte lyckats med eftersom bara min Blu-Rayspelare har HDMI Control-stöd och inte Humax-boxen. Men jag har en Sony RHT-G900 ljudanläggning så det kan vara annorlunda.
Jag bytte plats i stärkaren. HDMI från boxen in i" HDMI 1 In" på stärkaren och från min DVD Recorder körde jag "HDMI2 In" på stärkaren. Funkar fint. Sitter fortfarande med en Dvd (recorder) och den är ganska nyinköpt (2 år sen), då jag väntar på en Blu ray- recorder. Får nog vänta ett tag. Ringde och pratade med Panasonic och sa att dom har ju redan några modeller, när kommer dom till oss? - Inget som vi har hört om, svarade dom:-(
Postad 19 March 2011 - 08:09
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Svar från Comhem angående TV-guiden (eller EPG) :
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
I vår motorolabox kan man se programinformation för en vecka frammåt i tiden, men detta är tack vare att man kopplar in den boxen till ett modem. Det finns ingen plan i dagsläget på att utveckla den möjligheten i övriga boxar.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Så då är boxen lika i funktionalitet som en VHS-videobandspelare från 80-talet....
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 19 March 2011 - 08:12.
Postad 20 March 2011 - 02:59
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Svar från Comhem angående TV-guiden (eller EPG) :
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
I vår motorolabox kan man se programinformation för en vecka frammåt i tiden, men detta är tack vare att man kopplar in den boxen till ett modem. Det finns ingen plan i dagsläget på att utveckla den möjligheten i övriga boxar.
Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice
Så då är boxen lika i funktionalitet som en VHS-videobandspelare från 80-talet....
Modem hör ju till 80-talet. "Det finns ingen plan i dagsläget på att utveckla den möjligheten i övriga boxar" - Typiskt comhem-uttalande, tyvärr brukar de hålla vad de lovar när det gäller det negativa.
Postad 20 March 2011 - 07:41
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Modem hör ju till 80-talet. "Det finns ingen plan i dagsläget på att utveckla den möjligheten i övriga boxar" - Typiskt comhem-uttalande, tyvärr brukar de hålla vad de lovar när det gäller det negativa.
Modemanslutning (dvs till fasta telenätet) av en digitalbox kom väl till på 90-talet innan fastighetsnäten uppgraderats? På så sätt skulle man t ex kunna beställa Pay-per-View filmer och program via fjärrkontrollen och tydligen också kunna få tillgång en mer omfattande programguide i boxen. Vill minnas att min första digitalbox från Sagem hade en modemanslutning till telefonjacket men som jag inte hade någon nytta av. Den skulle vara för "framtida tjänster"...Den Sagem-boxen är återvunnet elektronikskrot flera gånger vid det här laget. Comhem ändrar inte gärna i specarna för de boxar de godkänner - möjligen kan man ändra i firmware om det inte är för krångligt. När Humax, Samsung, Motorola eller vem det nu är väl har skruvat ihop en box enligt specen från Comhem ("ingen redigeringsmöjlighet", "ingen möjlighet till export av inspelat material"...) så händer inget på hårdvarusidan. Då får man vackert vänta till nästa box men att telemodem skulle inkluderas är inte så sannolikt- allt färre har ju fast telefoni. Utvecklingen går snarare mot att bredband och digital kabel-tv blir en tjänst där man inte vet när den ena börjar och den andra slutar. Bandbredden för bredbandstjänster har nått nivåer då de idag klarar av att streama HD-material och då är det inte längre nödvändigt att ha den vanliga arbetsfördelningen mellan TV och bredband. I detta kommer säkert de analoga tv-kanalerna att försvinna. De tar alldeles för stor plats i nätet förhållande till sin dåliga kvalitet. Välkommen till framtiden!
Redigerat av Unregistered558ade6e, 20 March 2011 - 07:43.
Postad 20 March 2011 - 11:15
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Du tänker på modem för telejacket. Motorolaboxen är (väl?) ansluten till ComHems kabelmodem som klarar 200 MBit/s nedströms. Inte så mycket 80-tal över det.
Postad 20 March 2011 - 11:37
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Du tänker på modem för telejacket. Motorolaboxen är (väl?) ansluten till ComHems kabelmodem som klarar 200 MBit/s nedströms. Inte så mycket 80-tal över det.
Du menar alltså Netgear CG3100? Det är för On-Demand-funktionen i Motorola-boxen antar jag. Konstigt att inte alla nyare boxar har stöd för Ethernet - det kommer nu i alla nyare Blu-Ray spelare t ex. Gränserna mellan bredband och tv är helt klart på väg att suddas ut.
Postad 24 March 2011 - 23:55
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Scaaaaaary!!!
Alldeles nyss fick jag för mig att radera 4 säsonger av inspelat Sopranos från boxen. Som ni vet tar det ju rätt lång tid att radera filer (och nu var det typ 45-50 avsnitt) så medan boxen höll på att radera filer så klickade jag runt lite i menyerna.
Plötsligt låser sig boxen, mitt i raderingen. Jag väntade typ 10 minuter innan jag gav upp och stängde av boxen med knappen på baksidan. Startade upp boxen på nytt och då fortsatte raderingen i några sekunder. När jag sedan tryckte på "media" för att kolla om alla Sopranosavsnitt var raderade fick jag en smärre chock:
Alla inspelningar i grundkatalogen var borta! Typ 100 inspelningar av blandat slag. Suuuuck. Stängde av, satte på. Borta!
Fast jag kunde se på utnyttjat minne att inspelningarna inte var raderade (förutom Sopranos då) för de tog fortfarande upp plats på disken.
Började fundera på om jag skulle plocka ut disken, sätta in i dator och köra en diskkontroll mm. Men innan jag gjorde det provade jag med en hard reset på baksidan igen. PUST! Alla inspelningar dök upp igen.
Sensmoral: låt boxen vara ifred när den raderar filer, annars kan det bli läskigt.
Postad 25 March 2011 - 07:10
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Sensmoral: låt boxen vara ifred när den raderar filer, annars kan det bli läskigt.
Kan bara instämma: Som gammal datanörd har jag också lärt mig att låta datorer och liknande maskiner jobba i fred när de gör kritiska operationer. Det kan vara raderingar, installationer, rensning av register, återställning, skapande av systemavbildningar mm. Du hade tur denna gång! Data på en hårddisk finns normalt fysiskt kvar även efter vanlig "radering", som du skriver, men det är inte helt lätt att återskapa dem. Inte på egen hand iaf eftersom det krävs sk forensiska metoder och specialprogram.
Postad 29 March 2011 - 20:54
Goran99
-
Goran99
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Dåligt med aktivitet här, får väl bidra med ett inlägg. CH har ännu inte fixat problemet på Silver HD, det går alltså inte att pausa, spela in eller spola framåt eller bakåt. CH påstår att det har varit så från början som Silver HD började sändas men det stämmer inte. Jag har en inspelning på kanalen som gjordes för 11 månader sen. Kanske någon annan har en inspelning som ligger närmare i tiden?
Postad 29 March 2011 - 21:00
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Min box avslutar inspelningen några minuter förtidigt, problemet verkar vara att EPG'n ligger lite förskjuten (När jag tittar på ett program och öppnar EPG'n ser det ut som att nästa redan börjat trots att det jag tittar på inte slutat).
Någon mer med samma problem? Tror det kom i samband med med att vi gick över till sommartid.
Postad 29 March 2011 - 21:10
Johnnie
-
Johnnie
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Min box avslutar inspelningen några minuter förtidigt, problemet verkar vara att EPG'n ligger lite förskjuten (När jag tittar på ett program och öppnar EPG'n ser det ut som att nästa redan börjat trots att det jag tittar på inte slutat).
Någon mer med samma problem? Tror det kom i samband med med att vi gick över till sommartid.
Har samma problem och har alltid haft det.
Postad 31 March 2011 - 10:41
Unregistered60ec3204
-
Unregistered60ec3204
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag slår av strömmen och startar om boxen ca 1 gång/mån då klockan inte automatiskt uppdateras i boxen utan man får förskjutning av tiden. Vid omstart så läses klockan ner med rätt tid.
Postad 31 March 2011 - 11:18
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Jag slår av strömmen och startar om boxen ca 1 gång/mån då klockan inte automatiskt uppdateras i boxen utan man får förskjutning av tiden. Vid omstart så läses klockan ner med rätt tid.
Räcker det inte att växla mellan användnings- och viloläge med standbyknappen? Min box startar i alla fall upp då man aktiverar användningsläget och jag utgår från att den synkroniserar tiden mot Comhems nät. Har iaf inte märkt någon förskjutning av tiden under den dryga månad jag haft boxen... Inte behöver man väl göra boxen strömlös för att uppdatera klockan?
Postad 02 April 2011 - 10:25
Unregistered9f5b1f70
-
Unregistered9f5b1f70
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Någon mer som har problem med inspelning och timeshift med kanalen Canal+ Sport HD? Vid inspelning ser det ut som allt är OK men det blir inget inspelat. Alla andra kanaler fungerar som de ska.
Är det bara min box som inte fungerar eller är det något med kanalen som spökar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|