Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 augusti 2013 - 07:38

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 1

Dock har Comhems nya reklamslogan "Det är kul när det går fort" fått många män se mer positivt på sitt sexliv....

Hahaha, Underbart (när Underlivet är Bart!) !

Postad 23 augusti 2013 - 08:08

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur du har kollat men när jag kollar får jag fram följande:
Detta hade jag: Com Hem 8 favoriter (11 kanaler+0 programbibliotek+ingen möjlighet att se kanalerna via mobilen, dator eller platta) 307 kr/månad. Årskostnad: 3684 kr

Detta bytte jag till: Telia Stor (49 kanaler, 34 programbibliotek, plus möjlighet att se kanalerna via mobilen, dator eller platta) 278 kr/månad.
Årskostnad: 3336 kr. För dessa dryga 300 kr man sparar kan man ha mycket kul :-)

Tycker det är glasklart vilken operatör som är mest prisvärd. Kan man inte se det måste man ha rejäla skygglappar på sig. Plus att bilden är så enormt mycket bättre hos Telia.

Glöm heller inte att Telia har dom HD-kanaler många här suktar efter som Kanal5 HD för att ta ett exempel. Och när det gäller utländska kanaler har ju Com Hem obskyra kanaler som ingen vettig person har någon nytta av. Typ Al-Jazira, Hayat, Trk1 och sånt skräp. Men när det gäller nordiska kanaler som kan vara värdefulla om man vill se mycket sport så har dom ju bara NRK1 och DR1 och TV Finland som separata kanaler. NRK1 kostar 29 spänn hos Com Hem. Lika mycket hos Telia MEN då ingår också NRK2 och TV2 Norge (sänder Premier League, det ni ;-) ) Tre kanaler alltså till samma pris som en hos Com Hem. Och häromkvällen såg jag Champions Leaguekvalet hos Yle2. 39 kr i månaden för Yle1, Yle2 och TV Finland. Lite billigare än glutta på Viasat, där man måste betala tresiffrigt i månaden för att kolla på Champions League eller Premier League. Nej är det något Com Hem är, så är det girigt och därför är det bra att det finns bättre och mycket mycket billigare alternativ. Som jag skrev förut - sänker inte Com Hem priserna och det rejält dessutom, så kommer dom snart att ha tappat alla sina kunder till andra, bättre och framförallt billigare konkurrenter.

Netflix? Ha ha ha. Seriöst??? Är det folk som betalar för den skiten? Där det bara finns en massa gammal skåpmat och ej kompletta säsonger av serier. Då föredrar jag att kunna hyra dom senaste filmerna som släppts på DVD i HD-kvalitet för en nätt kostnad av 49 kr för 48 timmar. Plus att jag slipper mötas av en tom hylla, om filmen jag tänkte hyra är slut hos videouthyraren nere på hörnet.
Och när jag kollar i HBO:s programbibliotek i boxen så finns ALLA säsonger där av dom serier man vill se Game of Thrones, Newsroom eller Rome eller vad man nu gillar. Lite annat än Netflix det :-)

Nu måste jag faktikst försvara Com Hem, 8 favoriter kostar 248:- i månaden (inkl. Krypteringsavgift) = 2976:-
Så Telia är giriga i jämförelse;)

Postad 23 augusti 2013 - 13:32

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Nu måste jag faktikst försvara Com Hem, 8 favoriter kostar 248:- i månaden (inkl. Krypteringsavgift) = 2976:-
Så Telia är giriga i jämförelse;)

Ser det nu ja att krypteringsavgiften ingår. DOCK för att kunna beställa digital-tv MÅSTE man också ha ett analogt kabel-tv abonnemang och det kostar där jag bor, 119 kr/månad. Och det behövs inte alls hos Telia.Så 248 kr + 119 för dom analoga kanalerna blir 367 riksdaler. i månaden och det blir 4 404 kr om året. Så hur du än vrider och vänder på det och "försvarar" Com Hem (varför man nu ska försvara ett sånt skitbolag) så är dom dyrare än Telia.

Om du ser här så står det längst ned på kostnader som tillkommer:"avgift för analogt grundutbud"

https://www.comhem.s...54/-/index.html

Dessutom om du räknar på vad varje kanal kostar så blir det 5,67 kr hos Telia Stor (278 kr delat på 49 kanaler) mot 31 kr per kanal när det gäller Com Hem 8 favoriter (248 kr delat 8 kanaler). Som sagt, hur du än vänder och vrider på det är Com Hem dyrare. Förstår inte hur folk man fortsätta bli lurade av girigbukarna hos Com Hem.

Redigerat av sportmats, 23 augusti 2013 - 13:37.

Postad 23 augusti 2013 - 13:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Ser det nu ja att krypteringsavgiften ingår. DOCK för att kunna beställa digital-tv MÅSTE man också ha ett analogt kabel-tv abonnemang och det kostar där jag bor, 119 kr/månad. Och det behövs inte alls hos Telia.Så 248 kr + 119 för dom analoga kanalerna blir 367 riksdaler. i månaden och det blir 4 404 kr om året.

Om du ser här så står det längst ned på kostnader som tillkommer:"avgift för analogt grundutbud"

"https://www.comhem.s...54/-/index.html

Det analoga grundutbudet kan du (väl) inte avtala bort på individbas, så det betalar du (väl) för även om du byter till Telia? Då blir den avgiften ovidkommande i sammanhanget.

Dessutom är det analoga grundutbudet inget grundkrav, det kan fastighetsägarna förhandla bort om de skulle vilja. I praktiken betalar ju dock de flesta i comhemhus för sitt analoga grundutbud som en del av hyran/avgiften (väl)? Så är det hos mig i alla fall.

Postad 23 augusti 2013 - 14:44

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Det analoga grundutbudet kan du (väl) inte avtala bort på individbas, så det betalar du (väl) för även om du byter till Telia? Då blir den avgiften ovidkommande i sammanhanget.

Dessutom är det analoga grundutbudet inget grundkrav, det kan fastighetsägarna förhandla bort om de skulle vilja. I praktiken betalar ju dock de flesta i comhemhus för sitt analoga grundutbud som en del av hyran/avgiften (väl)? Så är det hos mig i alla fall.

Jovisst kunde jag avtala bort det analoga grundutbudet om jag inte har något annat tv-abonnemang från Com Hem.
Jag har sagt upp alla mina åtaganden gentemot Com Hem, så jag betalar noll kronor för analog tv då jag inte har någon sådan, analog kabel-tv alltså.
Och analog-tv avgiften ingår inte hyran där jag bor, utan det var en kostnad som tillkom på det Com Hem abonnemang jag hade.

Redigerat av sportmats, 23 augusti 2013 - 14:45.

Postad 23 augusti 2013 - 14:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Fastighetsägaren/föreningen har rätt att debitera avgift för kabel-tv som en del av hyran/avgiften. Det är fastighetens kostnad för kabel-tv-nätet enligt avtal med den leverantör t ex ComHem som fastighetsägaren/föreningen valt.
Oftast ingår någon form av analogt utbud i avgiften men det kan vara så litet som ComHems analoga basutbud i fd UPC-hus som bara består av SVT1 & 2, SVT 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV Com hem och en lokal kanal t ex Öppna kanalen.
Men i vissa fastigheter finns ett utökat analogt grundutbud som kan innehålla ca 15 kanaler även t ex Kanal 5, TV3 och TV4 Sport.
Den kabel-tv-avgift som fastighetsägaren/föreningen debiterar är obligatorisk på samma sätt som alla i fastigheten måste betala för värme och vatten. Även den som anser sig inte behöva ha tillgång till kabel-tv måste alltså betala. Det rör sig inte om några stora belopp, oftast kring 100 kr/mån om inte fastighetsägaren förhandlat om något annat också än det analoga grundutbudet.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 23 augusti 2013 - 14:47.

Postad 23 augusti 2013 - 15:54

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

I ComHems koaxnät samsas kabel-tv och bredband om en och samma givna bandbredd. Det finns alltså inget från början avdelat "körfält" för tv specifikt och inget för bredband. Förmodar att många sett att ComHem nu graderar upp hastigheten för bredbandstjänster (mot betalning förstås) upp till maxhastigheten 500/50 Mbit/s. Risken finns att ComHem tycker att det är mer lönsamt att använda en given bandbredd till bredband snarare än till ytterligare HD-kanaler i kabel-TV-utbudet. Man kan tycka att detta är en märklig strategi för ett kabel-tv-företag eftersom det spelar streamingtjänster som Viaplay, C Sports, Netflix och Filmnet i händerna dvs ComHems konkurrenter. Men uppenbarligen har ComHem gjort valet att snabbare bredband i det egna nätet är mer intressant än fler HD-kanaler till en mättad kabel-tv-marknad. Konkurrensen på bredbandssidan innebär för ComHem en risk på så sätt att om en fastighetsägare drar in konkurrerande bredband t ex BBB, Stadsnät eller Telia fiber tappar ComHem förmodligen också kabel-tv-biten i den fastigheten. Så ComHem: Eftersom ni likt NSA lär följa detta forum om än på avstånd, kan vi få synpunkter på hur ni ser på fördelningen av bandbredd mellan bredband och tv. Svaret ska helst inte innehålla ordet "förhandling(ar)". :)

Hej,

Nu vet jag inte riktigt vart du fått information ifrån gällande att vi i vårt nät inte har någon uppdelning för leverans av våra tjänster, men informationen är inte korrekt. Exempelvis Bredband och Digital-tv har ett eget så kallat ”körfält” i vårt nät, vilket gör att de inte påverkar varandra.

Beroende på fastighet och hur det är byggt i ett område så har vi en teoretisk och teknisk möjlighet att leverera ca 370 HD-kanaler, ca 740 vanliga digitala kanaler eller ett bredband på ett antal tusen Mbit/s. Vilken vanlig konsument som sedan skulle kunna eller har ett behov av att nyttja drygt 1000 tv-kanaler eller ett bredband på flertalet tusen Mbit/s är dock en annan fråga, men den tekniska möjligheten existerar.

Så att vi levererar ett bredband på 500 Mbit/s påverkar inte på väldigt långa vägar den möjlighet som vi har till att ta in HD-kanaler i vårt nät utan det handlar om andra saker. Jag tänker inte skriva orden till den främsta orsaken då du ville att vi skulle undvika det, men du vet vad jag menar ;)

Om du vill ladda ner i 500 Mbit/s, snacka i telefon och samtidigt kolla på en HD-kanal, kör i vind!

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 augusti 2013 - 16:21

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Den kabel-tv-avgift som fastighetsägaren/föreningen debiterar är obligatorisk på samma sätt som alla i fastigheten måste betala för värme och vatten. Även den som anser sig inte behöva ha tillgång till kabel-tv måste alltså betala. Det rör sig inte om några stora belopp, oftast kring 100 kr/mån om inte fastighetsägaren förhandlat om något annat också än det analoga grundutbudet.

Ja fast den är inte obligatorisk överallt tydligen. I det hyreshus jag bor i (Ägs av en stiftelse som förvaltas av en privat värd) så ingår INTE kabel-tv avgiften i hyran, utan det är upp till var och en att välja om man vill ha kabel-tv eller inte. Com Hem är alternativet när det gäller kabel-tv. Com Hem och Telia när det gäller digital-tv. Men vårt hus är inte uppgraderat med "tre hål i väggen", så vill man ha snabbt bredband är det via Telia man får hämta det.

Postad 23 augusti 2013 - 16:38

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Skönt att se att man från comhems sida fortfarande medverkar i tråden.

@comhem:
comhems TiVo har programbibliotek från film2home, Netflix of SF Anytime bl.a. Finns det några planer på att få med HBO Nordic i detta också?

Redigerat av LiMiT, 23 augusti 2013 - 16:39.

Postad 23 augusti 2013 - 17:16

Zerokelvin
  • Zerokelvin
  • Beroende

• 1 358 inlägg
  • 0

Då är jag igång med Tivo, fick hem boxen idag. Mina första intryck är blandade, en del är bra och en del mindre bra. Det var inga problem med installationen. Det verkar inte gå att numrera om kanaler så att man får SVT1HD på kanalplats 1 istället för 66. Då det bara verkar gå att sortera kanaler på kanalnamn eller nummer har jag inte lyckats samla sportkanalerna så att det går att snabbt bläddra mellan dem med piltangenterna.

Intressant! Hoppas du skriver lite här och rapporterar hur det funkar och så.
Är ganska nyfiken på Tivo måste jag säga.

Postad 23 augusti 2013 - 17:42

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej,
Nu vet jag inte riktigt vart du fått information ifrån gällande att vi i vårt nät inte har någon uppdelning för leverans av våra tjänster, men informationen är inte korrekt. Exempelvis Bredband och Digital-tv har ett eget så kallat ”körfält” i vårt nät, vilket gör att de inte påverkar varandra.

Beroende på fastighet och hur det är byggt i ett område så har vi en teoretisk och teknisk möjlighet att leverera ca 370 HD-kanaler, ca 740 vanliga digitala kanaler eller ett bredband på ett antal tusen Mbit/s. Vilken vanlig konsument som sedan skulle kunna eller har ett behov av att nyttja drygt 1000 tv-kanaler eller ett bredband på flertalet tusen Mbit/s är dock en annan fråga, men den tekniska möjligheten existerar.
Så att vi levererar ett bredband på 500 Mbit/s påverkar inte på väldigt långa vägar den möjlighet som vi har till att ta in HD-kanaler i vårt nät utan det handlar om andra saker. Jag tänker inte skriva orden till den främsta orsaken då du ville att vi skulle undvika det, men du vet vad jag menar ;)
Om du vill ladda ner i 500 Mbit/s, snacka i telefon och samtidigt kolla på en HD-kanal, kör i vind!
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Tack för svar.
Självklart är att tv och bredband i ComHems nät är separerade på olika frekvenser så i det avseendet kan man säga att de använder olika körfält. Det jag menade var att man totalt sett disponerar en viss bandbredd i nätet som sedan ska delas upp på frekvenser för tv resp bredband.
Men av svaret att döma så råder absolut ingen brist på frekvenser i ComHems nät eftersom kapaciteten verkar vara nästan obegränsad åtminstone om man ser till det behov som finns idag och kan tänkas komma att finnas i den överblickbara framtiden.
Men är det verkligen så att fastigheternas äldre koaxnät klarar "drygt 1000 tv-kanaler eller ett bredband på flertalet tusen Mbit/s" eller är detta vad fiber klarar?
Många fastighetsnät är koaxnät från 90-talet även om de matas med fiber av modernare ursprung och har uppgraderats under 2000-talet med nya förstärkare och multimediauttag.
Vad jag förstår innebär alltså inte heller den plats som analoga tv- och radiokanaler upptar i ComHems nät något problem i dagsläget. Jag har sett uppgifter om att det analoga utbudet av tv och radio skulle blockera för utbyggnad av digital-tv men det verkar inte vara så om kapaciteten är så outnyttjad som svaret antyder.
Sist så konstaterar jag att vi inte behöver vara oroliga för att det är kapacitetsbrist eller satsningen på snabbare bredband som sinkar lanseringen av nya HD-kanaler. Det var en liten tröst ändå. :)

Postad 23 augusti 2013 - 17:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Intressant! Hoppas du skriver lite här och rapporterar hur det funkar och så.
Är ganska nyfiken på Tivo måste jag säga.

Du kan även följa beta-testarnas rapporter här:
http://testativo.comhem.se/

Postad 23 augusti 2013 - 17:48

Zerokelvin
  • Zerokelvin
  • Beroende

• 1 358 inlägg
  • 0

Du kan även följa beta-testarnas rapporter här:
http://testativo.comhem.se/

Aha! tack, har jag missat :)

Postad 23 augusti 2013 - 19:00

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Skönt att se att man från comhems sida fortfarande medverkar i tråden. @comhem: comhems TiVo har programbibliotek från film2home, Netflix of SF Anytime bl.a. Finns det några planer på att få med HBO Nordic i detta också?

Hej,

Vi erbjuder i dagsläget exempelvis varken Netflix eller HBO Nordic som en del av vår TiVo-tjänst men med det sagt är det inte uteslutet att det eventuellt i framtiden kommer att erbjudas den möjligheten.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 augusti 2013 - 19:22

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Tack för svar. Självklart är att tv och bredband i ComHems nät är separerade på olika frekvenser så i det avseendet kan man säga att de använder olika körfält. Det jag menade var att man totalt sett disponerar en viss bandbredd i nätet som sedan ska delas upp på frekvenser för tv resp bredband. Men av svaret att döma så råder absolut ingen brist på frekvenser i ComHems nät eftersom kapaciteten verkar vara nästan obegränsad åtminstone om man ser till det behov som finns idag och kan tänkas komma att finnas i den överblickbara framtiden. Men är det verkligen så att fastigheternas äldre koaxnät klarar "drygt 1000 tv-kanaler eller ett bredband på flertalet tusen Mbit/s" eller är detta vad fiber klarar? Många fastighetsnät är koaxnät från 90-talet även om de matas med fiber av modernare ursprung och har uppgraderats under 2000-talet med nya förstärkare och multimediauttag. Vad jag förstår innebär alltså inte heller den plats som analoga tv- och radiokanaler upptar i ComHems nät något problem i dagsläget. Jag har sett uppgifter om att det analoga utbudet av tv och radio skulle blockera för utbyggnad av digital-tv men det verkar inte vara så om kapaciteten är så outnyttjad som svaret antyder. Sist så konstaterar jag att vi inte behöver vara oroliga för att det är kapacitetsbrist eller satsningen på snabbare bredband som sinkar lanseringen av nya HD-kanaler. Det var en liten tröst ändå. :)

Hej,

Främst skrev jag om KOAX-näten och självklart kan det ju i extrema fall vara så att en fastighet kanske har gamla/skadade kablar och att det då behöver bytas ut om det är några problem, men om det inte är några problem med exempelvis leverans av 500 Mbit/s till en sådan fastighet idag så bör det inte vara problem vid några ytterligare uppgraderingar heller.

Den plats som analoga tv-kanaler och radiokanaler upptar idag är inte något problem i dagsläget, vore det ett problem och det skulle orsaka hinder så skulle det självklart vidtas åtgärder (exempelvis kanalomläggningen som vi gjorde tidigare, om du kommer ihåg den, som gjorde att vi kunde använda vår kapacitet på ett bättre sätt). Analoga kanaler tar upp ett större utrymme än en motsvarande digital kanal, men som sagt är det inte något som är ett hinder i dagsläget.

Korrekt konstaterat, du och alla andra här behöver inte oroa er över att utökade hastigheter skall hindra lansering av nya kanaler, vare sig i HD eller SD. :)

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!

TIPS! På lördag kommer C More First HD att visa "Hobbit - En oväntad resa" klockan 21. Jag vet inte hur ni ska göra men jag kommer då i alla fall att bänka mig framför min 90" duk med Epson EH-TW3200, det är en sak som är säker!

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 augusti 2013 - 19:39

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
@ ComHem
Några planer på att få med Viaplay för de som fortfarande kör Viasatpaketen?
Själv vågade jag inte chansa utan gick över till Viaplay-boxen.

Postad 23 augusti 2013 - 19:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

.....
Korrekt konstaterat, du och alla andra här behöver inte oroa er över att utökade hastigheter skall hindra lansering av nya kanaler, vare sig i HD eller SD. :)
TIPS! På lördag kommer C More First HD att visa "Hobbit - En oväntad resa" klockan 21. Jag vet inte hur ni ska göra men jag kommer då i alla fall att bänka mig framför min 90" duk med Epson EH-TW3200, det är en sak som är säker!
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Tack för tipset om filmen!
Jag programmerade genast in en inspelning på min Humax HDPVR-1000C (uppgraderad med en 2TB hdd). Denna fantastiska digitalbox! Synd att den inte längre tillhandahålles av ComHem - har en extra i reserv för jag vill gärna kunna fortsätta med denna box även om den jag nu har skulle paja.
Har dessutom en Motorola VIP1963 för att inte missa möjligheten till On demand och Play-funktioner. Dessutom inspelning av mina tillvalskanaler som inte speglas på syskonkortet som sitter i Humax-boxen. Dumt att bara grundabonnemangets kanaler speglas när man har syskonabonnemang (samt snälla C More förstås). För Viasat är det 99 kr/mån extra. Kunde förbättras...
Det bästa av två världar alltså. Kommer att klara mig ett tag med denna Humax/Motorola combo medan TiVo lusas av av betagänget. :)

Postad 24 augusti 2013 - 07:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej,
Vi erbjuder i dagsläget exempelvis varken Netflix eller HBO Nordic som en del av vår TiVo-tjänst men med det sagt är det inte uteslutet att det eventuellt i framtiden kommer att erbjudas den möjligheten.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

När TiVo kompletteras med intressanta appar kommer även jag att titta närmare på vad TiVo innebär för mervärde för mig. Än så länge klarar jag mig med mina två inspelningsbara boxar Humax HDPVR-1000C och Motorola VIP1963.
Först när TiVo kan anses vara ett Media Center med integration av kabel-tv, play, on demand och intressanta streaming- och play-appar så tror jag den har en konkurrensfördel jämfört med de lösningar som finns idag i form av inspelningsbara on demand-boxar, HTPC, mediaspelare osv.
Visst skulle det vara tjusigt med appar för Netflix, HBO, Filmnet, C Sports och Viaplay i TiVo!
Med frågan är förstås hur ComHem skulle tjäna pengar då...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 augusti 2013 - 07:05.

Postad 24 augusti 2013 - 08:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
En till viktig sak för att det ska vara intressant för många är att det ska fungera oavsett plattform dvs även på t.ex. Linux. Nåt som varken Netflix, HBO eller andra alternativ klarar av att fixa idag.

Postad 24 augusti 2013 - 09:57

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

TIPS! På lördag kommer C More First HD att visa "Hobbit - En oväntad resa" klockan 21. Jag vet inte hur ni ska göra men jag kommer då i alla fall att bänka mig framför min 90" duk med Epson EH-TW3200, det är en sak som är säker! Med vänlig hälsning Johan Åström Kundservice

Ahhh, så Comhem har alltså Frivisning av den filmen på den kanalen, menar du ... ?! :ph34r:

Redigerat av Kung Nu, 24 augusti 2013 - 09:58.

Postad 24 augusti 2013 - 10:08

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

@ ComHem
Några planer på att få med Viaplay för de som fortfarande kör Viasatpaketen?
Själv vågade jag inte chansa utan gick över till Viaplay-boxen.

Hej,

Vi arbetar tillsammans med Viaplay för att få till en sådan lösning men inget är dock klart i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 24 augusti 2013 - 10:15

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Ahhh, så Comhem har alltså Frivisning av den filmen på den kanalen, menar du ... ?! :ph34r:

Hej,

Nej då, det var bara ett tips från mig till er, bra film! :)

Har man inte C More First HD men ändå vill se den i HD så finns även möjligheten att hyra den i On Demand för 49:-. Då får man se den så många gånger man hinner under 48 timmar.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 24 augusti 2013 - 10:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nån hejd och måtta för del väl ändå vara! There's no such thing as free movie. :D

Postad 24 augusti 2013 - 12:15

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Hej,

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Aha - kunde ha svurit på att Netflix fanns med i Playarkivet under "Filmer". Nu verkar något ha tillkommit under just den punkten, men jag vet inte vad...

Postad 26 augusti 2013 - 07:00

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Jag dolde ett par inlägg som började gå lite Off Topic. Låt oss höja nivån på diskussionen och låta tråden behandla det som den är skapad för. :)

Postad 26 augusti 2013 - 13:22

Besser-Wisser
  • Besser-Wisser
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Passande namn Herr "Besser-Wisser". Lite ödmjukhet skulle inte skada kanske?
Eller du är vad du heter eller? Hur ska en oinsatt veta att det just du skriver är sant då?!?

Jag är ödmjuk inför kunskap. Tyckte det var bra med en tydlig intro av mig själv. Jag kan ju skriva att jag är professor, ingen kan kolla. Ni kommer att märka att det är sant. :)

Postad 26 augusti 2013 - 13:29

Besser-Wisser
  • Besser-Wisser
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

http://mobil.idg.se/...rticle:1.478351 absolut inget fel på netflix om man är insatt.

Tvbilden kanske är bättre för dig hos telia men den logiska förklaringen är simpel: du fick ett uppsving iom att du bytte till bättre box tillsammans med byte av leverantör. Bitraten är samma med möjligen nån enstaka kanals undantag. Canal digital har ju tex reklamat att dom har bättre bild och ljud men det är rent bondfångeri. <...> Operatörerna micklar inte med bitraten i onödan.

Korrekt. Ingen operatör vill koda en kanal i onödan. Det kräver utrustning, redundant utrustning, övervakning och support = kostnader. Många av de kanaler du ser hos Com Hem kommer ursprungligen från Canal Digitals satelliter, helt opåverkade.

Boxer kodar bl a C More själva eftersom de har en väldigt begränsad nyttolast i marknätet och vill nyttja statisk multiplexering för att kunna nyttja bandbredden effektivare.

<...> Dessutom om du räknar på vad varje kanal kostar så blir det 5,67 kr hos Telia Stor (278 kr delat på 49 kanaler) mot 31 kr per kanal när det gäller Com Hem 8 favoriter (248 kr delat 8 kanaler). Som sagt, hur du än vänder och vrider på det är Com Hem dyrare. Förstår inte hur folk man fortsätta bli lurade av girigbukarna hos Com Hem.

Fel. Com Hem 8 favoriter innehåller 19 kanaler. 11 förvalda, 8 valbara.

Redigerat av Besser-Wisser, 26 augusti 2013 - 13:33.

Postad 26 augusti 2013 - 17:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Hej,

Främst skrev jag om KOAX-näten och självklart kan det ju i extrema fall vara så att en fastighet kanske har gamla/skadade kablar och att det då behöver bytas ut om det är några problem, men om det inte är några problem med exempelvis leverans av 500 Mbit/s till en sådan fastighet idag så bör det inte vara problem vid några ytterligare uppgraderingar heller.

Den plats som analoga tv-kanaler och radiokanaler upptar idag är inte något problem i dagsläget, vore det ett problem och det skulle orsaka hinder så skulle det självklart vidtas åtgärder (exempelvis kanalomläggningen som vi gjorde tidigare, om du kommer ihåg den, som gjorde att vi kunde använda vår kapacitet på ett bättre sätt). Analoga kanaler tar upp ett större utrymme än en motsvarande digital kanal, men som sagt är det inte något som är ett hinder i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

konstigt där jag bodde gick nätet ner från 180Mbit till ca 20Mbit varje dag när folk kom hem från jobbet och eran kundservicr sa at det berodde brist på bandbredd...

Postad 26 augusti 2013 - 17:15

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

konstigt där jag bodde gick nätet ner från 180Mbit till ca 20Mbit varje dag när folk kom hem från jobbet och eran kundservicr sa at det berodde brist på bandbredd...

Du följer väl Sweclockers om du är intresserad just av ComHems bredband?
http://www.sweclocke...-comhem-traden/
Där finns tips, ris och ros, utbyte av prestanda osv.

Postad 30 augusti 2013 - 16:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Lite helgläsning för den som missat:
http://tele2tv.blogs...m-nej-tack.html
https://www.facebook...151802965551907
https://www.facebook...otal_comments=6
Fast ikväll hade det inte hjälpt med Viaplay för inte ens där direktsänds matchen UEFA Super Cup: Chelsea - Bayern München i HD-kvalitet! Direktsändningen går i TV10 som ju bara finns i SD och tydligen på Viaplay i SD också. Sedan blir det eftersändningar bl a i Viasat Fotboll HD. Mycket märkligt att Viasat/MTG inte lyckats förhandla sig fram till direktsändning i HD!
Fast hade MTG fått sändningsrätten till direktsändning i HD hade nog matchen hamnat i TV6 HD och den kanalen har vi ju ännu inte hos ComHem. Men den kommer säkert snart - inte bara till TiVo. :)

Postad 31 augusti 2013 - 01:54

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Såg att det var någon som skrev på ComHems Facebook om att det inte går att sortera favoritlistor i TiVo. Det finns säkert ett och annat som inte fungerar som det ska men så är TiVo också ute på något slags lansering/betatest.
Kanske därför som bindningstiden är hela 24 månader? Första 12 månaderna går nog åt till att få TiVo att fungera som man tänkt sig. :unsure:

Lite sent svar men jag har från säker källa att TiVo har bekräftat att sortering av kanalordning inte är en funktion som är planerad.

Postad 31 augusti 2013 - 15:49

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Lite sent svar men jag har från säker källa att TiVo har bekräftat att sortering av kanalordning inte är en funktion som är planerad.

Det verkar tyvärr så. För mig är det obegripligt att inte en så simpel funktion finns. Det är väldigt störande att behöva gå in i miniguiden för att leta upp kanalerna när man följer flera matcher samtidigt istället för att bara växla match med piltangenterna. Det går såklart att ha en lapp med kanalnummer framför sig och byta med siffertangenterna men det är ganska krångligt. Rekommenderar därför inte de som är vana vid att sortera t ex sportkanaler för sig att skaffa Tivo.

Postad 31 augusti 2013 - 16:38

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Com Hem skulle behöva städa upp kanalnumreringen rätt ordentligt ändå.

Tanken som det ser ur nu är väl att kanaler som ingår i olika paket ska ligga tillsammans, samt ordnade i viss mån efter transportström för att snabba upp bläddring.

Men även med hänsyn till det har det blivit totalt kaos i hur kanalerna är ordnade. Att inte kunna skapa sorterade favoritlistor på TiVo är vansinne.

Postad 31 augusti 2013 - 17:54

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kanalsortering kan ske genom sortering på kanalnummer eller kanalnamn i TiVo. Man kan dock inte tilldela eller flytta kanalerna genom att ge dem nya kanalnummer.

Man kan byta mellan de tre olika mottagarna genom en knapptryckning, men hur man får de olika mottagarna att ställa sig på de kanaler man vill, har jag ingen aning om. Teoretiskt skulle man då kunna följa tre matcher genom att ta upp miniguiden och välja nästa mottagare (nästa match).

EDIT: Det var enkelt, man väljer mottagare och byter kanal helt enkelt och upprepar detta för vaje mottagare.

Redigerat av LiMiT, 01 september 2013 - 11:11.

Postad 01 september 2013 - 16:13

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kanalsorteringen är under all kritik. Det går bara att sortera i nummer- eller bokstavsordning. Det går inte heller att sortera favoritlistor på annat sätt än ovanstående. På Humax-boxen kan man sortera favoritkanaler utan att byta nummer. Då kan man använda piltangenterna på ett vettigt sätt men inte ens det fungerar på Tivo-boxen. Dessutom finns det andra problem med boxen. Menyerna är väldigt långsamma så ofta tror man inte att boxen tagit emot kommandot och trycker en gång till vilket då gör att man hamnar för långt in i menysystemet. Det saknas stopp-knapp på fjärrkontrollen men det finns en gigantisk gul paus-knapp.

Postad 01 september 2013 - 16:43

greve12
  • greve12
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Då va vi inne i september då... ja och Comhem har inte lyckats få till några avtal om viasat sport kanalerna i hd +andra hd kanaler som vi vill ha... snart börjar hockey säsongen igen ...ja vad ska man säga tragiskt :(

Redigerat av greve12, 01 september 2013 - 16:44.

Postad 01 september 2013 - 17:29

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Då va vi inne i september då... ja och Comhem har inte lyckats få till några avtal om viasat sport kanalerna i hd +andra hd kanaler som vi vill ha... snart börjar hockey säsongen igen ...ja vad ska man säga tragiskt :(

Jag vidhåller min misstanke att det är Viasat som inte vill ge fler HD-kanaler till ComHem eftersom de föredrar att kunder skaffar Viaplay istället. De HD-kanaler som ComHem har tillgång till idag dvs tre av totalt tio tillgängliga är förmodligen det minimum som Viasat kan släppa till för att inte råka ut för anmälan till Konkurrensverket för leveransvägran,
Jag hoppas jag har fel och att ComHem snart kan erbjuda i första hand Viasat Sport HD och Viasat Hockey HD.
Dessutom är det väldigt viktigt att vi snarast får tillgång till TV6 HD och Kanal 5 HD eftersom dessa kanaler sänder mycket sport numera.

Postad 01 september 2013 - 18:23

stgre
  • stgre
  • Användare

• 171 inlägg
  • 1
Jag har beställt tivo från comhem och kommer få hem boxen i veckan.
För att allt skall gå smidigt så tänkte jag lägga in boxen i min Logitech Harmony fjärrkontroll.
Är det någon vänlig själ som kan säga vad det är för modell på boxen?

Postad 01 september 2013 - 20:30

PatrikGolfer
  • PatrikGolfer
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag vidhåller min misstanke att det är Viasat som inte vill ge fler HD-kanaler till ComHem eftersom de föredrar att kunder skaffar Viaplay istället. De HD-kanaler som ComHem har tillgång till idag dvs tre av totalt tio tillgängliga är förmodligen det minimum som Viasat kan släppa till för att inte råka ut för anmälan till Konkurrensverket för leveransvägran,
Jag hoppas jag har fel och att ComHem snart kan erbjuda i första hand Viasat Sport HD och Viasat Hockey HD.
Dessutom är det väldigt viktigt att vi snarast får tillgång till TV6 HD och Kanal 5 HD eftersom dessa kanaler sänder mycket sport numera.

Jag är övertygad om att du har fel. Jag tror knappast att Viasat förnekar Com hem nya hd-kanaler med motiveringen att Viasat vill prångla ut sin box.

Hur många digital-tv kunder har Comhem? 400.000, 500.000, 600.000? Det är betydligt enklare för Viasat att få Comhem att distribuera och sälja in nya kanaler än att Viasat själva skall prångla ut sin box och få kunderna att byta teknik.

Nej jag är fullständigt övertygad om att det är ovilja/snålhet från comhems sida att vi inte får flera hd-kanaler oavsett om dessa är från Viasat eller någon annan.

Postad 01 september 2013 - 20:30

MrAssov
  • MrAssov
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

....Vilken vanlig konsument som sedan skulle kunna eller har ett behov av att nyttja drygt 1000 tv-kanaler....

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Då ni anser att 1000 kanaler är mycket för en tv tittare, så har ni bestämt er för att INTE ha de kanaler som folk efterfrågar i ert utbud. Så, tittarna erbjuds kanaler så som Outdoor channel istället för efterfrågade Viasat HD kanaler, Kanal 5 HD, Fox News Etc?
Har ni inte förstått att er monopol är bruten. Vi kunder tänker inte betala för en massa skit längre. Leverera det som kunderna efterfrågar eller gå under...

Postad 01 september 2013 - 21:15

greve12
  • greve12
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag tror att billiga hd kanaler som Outdoor channel,är vad Comhem vill ha i nätet undrar bara om kunderna vill ha detta ??? ha ha :angry: föresten det va väll större efterfrågan på den än Kanal 5 hd va??!tror inte det ..................

Postad 01 september 2013 - 21:17

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Igår släcktes TV4 News ned och ComHems XL-paket tappade ännu en kanal. För en månad sedan försvann ESPN America HD och ESPN Classic från XL-paketet. Dags att fylla på med några kanaler kan man tycka. Får jag föreslå Kanal 5 HD och TV6 HD?
Vad värre är mister ComHem nästan 30 miljoner kr i årlig inkomst från distributionen av TV4 News framför allt i det analoga grundutbudet till samtliga ComHem-hushåll (om uppgiften tidningen Resumé var riktig).
Man kan förmoda att detta i alla fall inte förbättrar utbudet av nya kanaler för oss kunder. Nu blir det ett hål som måste täppas igen med nya inkomster eller lägre kostnader.
Dessutom - vilket är mindre viktigt - är att TV Com Hem på kanalplats 20 nu blivit av med det innehåll som fyllde ut tiden mellan de ständiga repriserna av Com Hem Companiet. Med förlusten av TV4 News förlorar förmodligen TV Com Hem sina sista tappra tittare!

Postad 01 september 2013 - 21:55

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
suck... några fler som har audio drop outs på TV4 HD (Wallander Skytten) nu? (Dolby Digital)

Postad 03 september 2013 - 19:20

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
TiVo-trubbel (Kanalen är inte tillgänglig / Kanalen är inte godkänd), avhjälps genom att göra boxen strömlös i minst en och en halv minut. Starta sedan upp den igen och kontrollera om felet kvarstår.

Felsökning med TiVo från användarsidan görs i följande ordning:

1. Inställningar -> Inställningar -> Nätverk -> Anslut och uppdatera
...om det inte hjälper...
2. Gör boxen strömlös i en och en halv minut, starta upp den igen och se om felet kvarstår
...om detta (alternativ 2) inte hjälper, måste man ringa kundtjänst och göra en felanmälan.

Lägger in detta här för andra att se då kön till TiVo-supporten är lååååååång (just nu iaf)...

Redigerat av LiMiT, 03 september 2013 - 19:21.

Postad 03 september 2013 - 19:24

greve12
  • greve12
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Nu kommer cmore fotboll hd också 1 okt, först ut är sappa som får det... ännu en ny hd kanal ....ja inte till comhem nja det måste ju förhandlas först ju :lol: !

Postad 03 september 2013 - 19:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nu kommer cmore fotboll hd också 1 okt, först ut är sappa som får det... ännu en ny hd kanal ....ja inte till comhem nja det måste ju förhandlas först ju :lol: !

Det blir förmodligen enklare för ComHem att erbjuda C More Fotboll HD än Viasat Sport HD och Viasat Hockey HD.
Helt olika utgångspunkter i förhandlingarna. C More tar månader och Viasat evigheter.

Postad 04 september 2013 - 06:38

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ganska säker på att Sappa kommer med TV6 HD väldigt snart också,deras support antyder detta i vaga ordalag <_<
edit: nu officiellt tv6 hd till sappa 1 okt ,dock med prisökning till följd.
http://www.sappa.se/...mer-till-sappa/

Redigerat av Unregistered40562de1, 04 september 2013 - 10:21.

Postad 04 september 2013 - 11:25

greve12
  • greve12
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Och vad kommer Comhem med då ja inget, blä....................

Postad 04 september 2013 - 20:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Sappa har nu flest HD-kanaler av alla kabel-tv-operatörer i Sverige. 31 får jag det till med kanalerna som lanseras 1 okt dvs C More Fotboll HD och TV6 HD.
Sappa har ganska många HD-kanaler som saknas hos ComHem: Fashion TV HD, MTV Live HD, Penthouse HD, Viasat 14 HD, Viasat Film Action/Drama/Family/Nordic HD, Viasat Sport HD, Viasat Hockey HD, Viasat Golf HD och ovan nämnda TV6 HD och C More Fotboll HD.
Intressant att notera är att Sappa likt ComHem verkar ha problem med Kanal 5 HD eftersom även Sappa förhandlar. Undrar just vad som kan vara så krångligt med Kanal 5 HD?
Förhoppningsvis kommer Comhem snart med en del glada överraskningar när det gäller nya HD-kanaler. Framför allt vore det kul att se utbudet från Viasat/MTG utökas och den länge efterlängtade lanseringen av Kanal 5 HD som ju nu sänder mycket sport och inte bara egenproducerade töntigheter och repriser på serier.

Postad 05 september 2013 - 16:23

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jag hoppas att comhem "bjuder" TiVo-ägarna på TiVoToGo när det blir tillgängligt, för jag kan inte se "nyttan" med TiVo utan det.

Om jag jämför TiVo med min gamla Samsung SMT-C7160 så är det egentligen inte så mycket "nytt", förutom Play-bibliotek och filmtjänsterna (som för övrigt är förkastligt att "browsa" i). Tumme upp/ner har jag inaktiverat för att inte få en massa inspelningar i onödan. Filmtjänsterna är ju smidigt att ha "direkt" i TV:n, men vilken SmartTV har inte det idag? Är man TV-seriefreak är TiVo helt gyllene, men jag är ju ingen sån.

Det som talar för TiVo vore TiVoToGo, men att pröjsa ytterligare 100:-/mån är jag faktiskt inte så där jätteintresserad av.

Nja, det kanske bara blir 24 månader för mig med TiVo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.