LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V
(TV)
|
8
|
(53)
|
Inga priser | |
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V
(TV)
|
9
|
(38)
|
Inga priser | |
LG C7 55" OLED
(TV)
|
8
|
(29)
|
Inga priser | |
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V
(TV)
|
8
|
(21)
|
Inga priser | |
LG E7 55" OLED
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V
(TV)
|
7
|
(4)
|
Inga priser | |
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V
(TV)
|
5
|
(2)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V
(TV)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
LG 55" Full HD - 55EG9A7V
(TV)
|
4
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 25 February 2018 - 21:33
Postad 25 February 2018 - 22:18
Ska man göra samma procedur för tex Netflix också?
Postad 26 February 2018 - 10:39
Kollade på skärmen ovanifrån. Man ser att skärmen är böjd. Man kan ju t.o.m böja den lite själv, ganska mjuk.
Nu verkar det inte inverka på bilden som jag kan se, men hade hellre önskat att skärmen var spikrak.
Postad 26 February 2018 - 11:04
Har problem med B7 65" LG SJ9 och Apple TV 4K. Mellan TV och LG SJ9 kör jag HDMI ARC.
När jag kopplar in Apple TV 4K direkt till TV:N har jag inga problem med bild och ljud (4K Dolby Vision)
Men om jag kopplar in Apple TV 4K direkt till LG SJ9 och ställer in 4K RGB Hög eller 4K Dolby Vision i bildinställningar på Apple TV så tappar bild/anslutning till TV:N.
Jag har provat med två olika typer av kablar (Deltaco och Netonnet), båda typerna ska vara 4K High-Speed Premium.
"Ultra HD Deep Color" är påslaget i TV:n.
Någon som har liknande problem? Någon som har liknande uppsättning och fått det att funka?
Postad 26 February 2018 - 11:27
Ni som har 65” varianten av b7, är er skärm rak?
Kollade på skärmen ovanifrån. Man ser att skärmen är böjd. Man kan ju t.o.m böja den lite själv, ganska mjuk.
Nu verkar det inte inverka på bilden som jag kan se, men hade hellre önskat att skärmen var spikrak.
Min är spikrak. Fick dock rådet i butik att inte röra övre delen av tv:n vid uppackning då det tydligen varit flera kunder som böjt skärmen av misstag.
Postad 26 February 2018 - 11:30
Fick inga råd alls i butiken. Men jag var noggrann med att inte hålla i övre delen vid uppackningen.Min är spikrak. Fick dock rådet i butik att inte röra övre delen av tv:n vid uppackning då det tydligen varit flera kunder som böjt skärmen av misstag.
Postad 26 February 2018 - 11:44
Bifogad fil(er)
Redigerat av magnus76, 26 February 2018 - 11:48.
Postad 26 February 2018 - 13:21
Kan tipsa om att med SIMPLINK aktiverat så är det sjukt smidigt att styra Apple tv med tv:ns fjärrkontroll om man nu även äger en sådan
Påverkar inte varandra..!
Räcker det att aktivera SIMPLINK så fungerar det på en gång?
Postad 26 February 2018 - 17:07
Angående spikraka paneler är inte min det heller! Lite böjd både på ovansidan och undersidan men ingenting som stör ännu iallafall ![]()
Räcker det att aktivera SIMPLINK så fungerar det på en gång?
Jag har för mig att jag fick aktivera "styr TV-apparater och mottagare" i Apple tv med ![]()
Postad 26 February 2018 - 17:35
Ja du såg ju på min bild hur min ovansida ser ut. Först tänkte jag, åk och byt. Men jag antar att risken att få en likadan är relativt hög. Sen är jag ju nöjd (än sålänge) på att banding etc inte syns så mycket. Min gamla lcd hade faktiskt kraftigare banding.Angående spikraka paneler är inte min det heller! Lite böjd både på ovansidan och undersidan men ingenting som stör ännu iallafall
Jag har för mig att jag fick aktivera "styr TV-apparater och mottagare" i Apple tv med
Har skummat igenom nätet och det verkar vara många som har lite ”sned” skärm. Så det kanske är ok tänker jag. Lite skaver det, men men.
Postad 26 February 2018 - 18:14
Den bästa uppdateringen till TVen är redan här 4.70.70 och den fixar Dolby Vision!
Att döma av kommentarerna från dem som testat den nya firmwareversionen verkar det som att de flesta är extremt nöjda. Firmwareversionen går alltså att ladda ner via den koreanska LG sajten.
***********Installeras på egen risk då det inte framgår eller ännu rapporterats på AV forums om eventuella problem eller att det finns en risk att "bricka" TVen om andra versioner installeras på den*****************
"HOLY ****, DOLBY VISION OVER HDMI IS FIXED ON 04.70.70!!!
- no more elevated black levels via HDMI on my Apple TV 4K!
Just updated my LG OLED B7A via USB to the 04.70.70. I was on the 04.70.36 US firmware before this.
Here's some proof. Here's the Mindhunter show on Netflix on episode 8 at around 8:50 minutes in. That scene where he's waiting outside on his stoop and his girlfriend arrives on a car had the black bars turn very gray on 04.70.36 while watching on the Apple TV 4K via HDMI 1. My Apple TV 4K is on the latest 11.2.6 public firmware.
For my test screens below, I used the Dolby 'Cinema Home' preset as I know that preset had even more issues with black levels. Using default presets with brightness at 50. Also tested with Dolby 'Cinema' (which is my day to day preset) with brightness at 50 as well to make sure both presets were fixed and they both are!"
Redigerat av Alan31, 26 February 2018 - 18:56.
Postad 26 February 2018 - 18:27
Jag har som jag tidigare skrev 04.70.60 och tycker DV ser fantastiskt ut efter justeringarna
Vad är det för problem som man ska uppleva?
Postad 26 February 2018 - 18:40
Jag har som jag tidigare skrev 04.70.60 och tycker DV ser fantastiskt ut efter justeringarna
Vad är det för problem som man ska uppleva?
De jämförelser som görs på AV forums visar, i alla fall enligt vad jag kan se, klara förbättringar vad gäller "bars" runt bilden samt crushed blacks som många rapporterat när det gäller DV materialet på Netflix.
Postad 26 February 2018 - 19:18
Slog på Marco polo serien via inbyggda Netflix. Dolby vision slogs på automatiskt. Jösses vad ljusstarkt det blev. Man blev ju bländad av textningen. Är det nån speciell inställning för dolby vision? Det sunes kanske bara ändrade annat men inte dolby vision? Vilka inställningar bör man köra på?
Det finns en scen i Marco polo, säsong ett, avsnitt två, 14.20 in i avsnittet. Känd för att uppvisa ev banding, och ja det fick jag också
Egentligen ska man inte leta, men en tv för dessa pengar ska ju kännas bra. Kollade även 5% grått (via youtube), och visst var bandningen där.
Postad 26 February 2018 - 19:41
De jämförelser som görs på AV forums visar, i alla fall enligt vad jag kan se, klara förbättringar vad gäller "bars" runt bilden samt crushed blacks som många rapporterat när det gäller DV materialet på Netflix.
Ok jag har tittat på den scenen nu flera gånger! Har dock 11.3 beta (atv:n) och räckena är svarta här
Är det någon mera här som har samma version som mig i tv:n?
Slog på Marco polo serien via inbyggda Netflix. Dolby vision slogs på automatiskt. Jösses vad ljusstarkt det blev. Man blev ju bländad av textningen.
Den är inte att leka med, appen går bort här med DV material.. ![]()
Är det nån speciell inställning för dolby vision? Det sunes kanske bara ändrade annat men inte dolby vision? Vilka inställningar bör man köra på?
Dessa kör jag med ![]()
https://www.avforums...ttings.2106641/
Egentligen ska man inte leta, men en tv för dessa pengar ska ju kännas bra. Kollade även 5% grått (via youtube), och visst var bandningen där.
Hänger man på ett forum är det svårt att låta bli ![]()
Redigerat av mcmike, 26 February 2018 - 19:42.
Postad 26 February 2018 - 19:48
Ok jag har tittat på den scenen nu flera gånger! Har dock 11.3 beta (atv:n) och räckena är svarta här
Är det någon mera här som har samma version som mig i tv:n?
Den är inte att leka med, appen går bort här med DV material..
Dessa kör jag med
https://www.avforums...ttings.2106641/
Hänger man på ett forum är det svårt att låta bli
Men har du kollat på 5% grått för att kolla din banding? Jag får ganska många tydliga streck. Ser såklart illa ut. I scenen med Marco Polo kunde de synas, men kan inte påstå att jag sett det på annat material. Har ju inte haft tvn så länge men den kommer granskas.
Du kör inte Sunes inställningar på något? Menar du att den inbyggda netflix appen inte gör dolby vision bra? Det är tyvärr den enda 4k spelare jag för närvarande har dessvärre.
Postad 26 February 2018 - 20:00
Jag får ganska många tydliga streck. Ser såklart illa ut. I scenen med Marco Polo kunde de synas, men kan inte påstå att jag sett det på annat material. Har ju inte haft tvn så länge men den kommer granskas.
Jag har banding där som nog de flesta har med just de scenerna
Inte sett tendens med något annat material eller scener ännu..!
Du kör inte Sunes inställningar på något?
Jo jag justerade in och använder med sdr material, ser riktigt bra ut
UHD/10 bit´s material gäller ovan länkade inställningar.!
? Menar du att den inbyggda netflix appen inte gör dolby vision bra? Det är tyvärr den enda 4k spelare jag för närvarande har dessvärre.
Jag menar att texten inte är lika stark genom äpplet, stor skillnad där ![]()
Redigerat av mcmike, 26 February 2018 - 20:02.
Postad 26 February 2018 - 20:25
Har ju många frågor då jag är en mycket mycket ovan men ”kalibrering”. Hade nog inte haft så mycket ”dumma” frågor om jag köpt en billigare tv. Nu vill man ju få till det så bra som möjligt.
Postad 26 February 2018 - 20:50
Menar du att du kör sunes vid vanlig tv, digitalbox? J
Beror på tid på dygnet (ljust) , annars använder jag mig av "användare standard"
Det du länkade, använder du det till tex den inbyggda netflix appen?
Ja jag använder länkade inställningar till all HDR material oavsett om det är från Apple tv eller inbyggda appen...Märker ingen skillnad bildmässigt förutom texten och att genom äpplet får man bättre flyt med 23.976hz ![]()
Har ju många frågor då jag är en mycket mycket ovan men ”kalibrering”. Hade nog inte haft så mycket ”dumma” frågor om jag köpt en billigare tv. Nu vill man ju få till det så bra som möjligt.
Då är forum bra, hjälp behöver vi alla ha ibland ![]()
Postad 26 February 2018 - 20:52
Eftersom man är en ”fel letare” så spanar jag efter bl.a. banding. Igår ställde jag in tvn efter Sune bejas. Dessa inställningar tillämpade jag till allt,
Slog på Marco polo serien via inbyggda Netflix. Dolby vision slogs på automatiskt. Jösses vad ljusstarkt det blev. Man blev ju bländad av textningen. Är det nån speciell inställning för dolby vision? Det sunes kanske bara ändrade annat men inte dolby vision? Vilka inställningar bör man köra på?
Surfa till Netflix via din webbläsare och ändra textens intensitet, starta om appen. Problem löst. 😊
Postad 26 February 2018 - 21:03
Surfa till Netflix via din webbläsare och ändra textens intensitet, starta om appen. Problem löst.
Bra tips, men var kan man ställa in "ljusstyrkan" där?
Postad 26 February 2018 - 21:16
Bra tips, men var kan man ställa in "ljusstyrkan" där?
Ditt konto, undertextutseende.
Postad 26 February 2018 - 21:21
Ditt konto, undertextutseende.
Absolut, men jag hittar ingen "justering" för det där? ![]()
Postad 26 February 2018 - 21:24
Ja du såg ju på min bild hur min ovansida ser ut. Först tänkte jag, åk och byt. Men jag antar att risken att få en likadan är relativt hög. Sen är jag ju nöjd (än sålänge) på att banding etc inte syns så mycket. Min gamla lcd hade faktiskt kraftigare banding.
Har skummat igenom nätet och det verkar vara många som har lite ”sned” skärm. Så det kanske är ok tänker jag. Lite skaver det, men men.
Har haft en 55:a och 2st 65:or hemma och ingen har varit spikrak så nog mer vanligt än ovanligt. Den sista såg bäst ut och kommer inte lämna tillbaka nu när man fick tillbaka 3000kr och priset är uppe i 22900kr igen 😃
Postad 26 February 2018 - 21:29
Så känner jag också. Det är lite meckigt att hålla på att byta stora tv apparaterHar haft en 55:a och 2st 65:or hemma och ingen har varit spikrak så nog mer vanligt än ovanligt. Den sista såg bäst ut och kommer inte lämna tillbaka nu när man fick tillbaka 3000kr och priset är uppe i 22900kr igen
Nu håller jag mest på att konstatera om jag tycker bandingen är acceptabel. Alltid ska det vara något.
Postad 26 February 2018 - 21:34
Postad 26 February 2018 - 22:00
Absolut, men jag hittar ingen "justering" för det där?
Rutan till höger om typsnitt, klicka på den och välj halvgenomskinlig eller vad det står.
Postad 26 February 2018 - 22:05
Rutan till höger om typsnitt, klicka på den och välj halvgenomskinlig eller vad det står.
Grymt, vilken skillnad! Tack för tipset ![]()
Postad 26 February 2018 - 22:10
Tack för tipset.
Vad tycker du annars om tvn? Nöjd med artefakter som banding etc?Har haft en 55:a och 2st 65:or hemma och ingen har varit spikrak så nog mer vanligt än ovanligt. Den sista såg bäst ut och kommer inte lämna tillbaka nu när man fick tillbaka 3000kr och priset är uppe i 22900kr igen 😃
Man lägger ner ganska mycket tid och engagemang kring hur ens tv presterar. Det gjorde man knappt på tjocktv eran
Postad 26 February 2018 - 22:19
Klickade i halvgenomskinlig. Men då blev texten lite väl blek i filmer som normalt hade ok kontrast i texten. I Marco polo var det iof tacksamt
Lägg till bakgrund på texten om du inte har det. 😊
Postad 26 February 2018 - 22:31
För undersöka sakenLägg till bakgrund på texten om du inte har det. 😊
Postad 26 February 2018 - 22:32
Så känner jag också. Det är lite meckigt att hålla på att byta stora tv apparater
Nu håller jag mest på att konstatera om jag tycker bandingen är acceptabel. Alltid ska det vara något.
Min första var spikrak men mycket banding, den jag behöll är lite böjd men med väldigt lite banding.
Ingen kommer vara perfekt :-)
Postad 27 February 2018 - 06:35
Klickade i halvgenomskinlig. Men då blev texten lite väl blek i filmer som normalt hade ok kontrast i texten. I Marco polo var det iof tacksamt
Tack för tipset.
Vad tycker du annars om tvn? Nöjd med artefakter som banding etc?
Man lägger ner ganska mycket tid och engagemang kring hur ens tv presterar. Det gjorde man knappt på tjocktv eran
Väldigt nöjd måste jag säga, man blir lite fängslad av svärtan. Har inte upplevt någon banding/artefakter men har inte letat så mycket heller. Kanske skulle testa Marco Polo som alla nämner 😃
Postad 27 February 2018 - 06:56
Kör denna. Om du törsVäldigt nöjd måste jag säga, man blir lite fängslad av svärtan. Har inte upplevt någon banding/artefakter men har inte letat så mycket heller. Kanske skulle testa Marco Polo som alla nämner 😃
Redigerat av magnus76, 27 February 2018 - 06:56.
Postad 27 February 2018 - 11:17
Postad 27 February 2018 - 11:31
Kan val av kalibrering vara en orsak till att tex banding blir tydligare? Kollade efter banding typ out of the box och såg inget speciellt. Men nu efter att ha ställt efter sunes råd tycker jag bandingen blev lite värre.
Kalibrering är individuellt för varje exemplar. Många åtgärder handlar om att kompromissa med de brister som finns hos de inviduella exemplaren. Man kanske väljer att ta lite mer posterisering/bandning för att få bort en missfärgning till exempel. Men allt sådant är specifikt för just det exemplaret. Vissa reglage är också värre än andra på att skapa dessa problem.
Vilka "råd" är det du använder?
Postad 27 February 2018 - 12:11
Använder mig av Sune bejas kalibrering. Den finns länkad några poster bakåt i tråden.Kalibrering är individuellt för varje exemplar. Många åtgärder handlar om att kompromissa med de brister som finns hos de inviduella exemplaren. Man kanske väljer att ta lite mer posterisering/bandning för att få bort en missfärgning till exempel. Men allt sådant är specifikt för just det exemplaret. Vissa reglage är också värre än andra på att skapa dessa problem.
Vilka "råd" är det du använder?
Postad 27 February 2018 - 13:06
Använder mig av Sune bejas kalibrering. Den finns länkad några poster bakåt i tråden.
Det förklarar en hel del - det använder 20-stegsreglaget samt färgrymdsreglagen. Dessa fungerar inte tillförlitligt vilket skapar posterisering/bandning, särskilt i kombination med varandra. Därför använder man normalt inte dessa reglage då de förstör bilden mer än vad de förbättrar. Den som kalibrerar måste vara väldigt försiktig med att använd dem och ofta är det bättre att helt enkelt låta dem vara.
Dessutom är alla dessa inställningar anpassade för just det exemplaret. Det har en godtycklig effekt på just din TV och som sannolikheten ser ut är detta så gott som alltid en försämring.
LG:s OLED-modeller är så bra de kan bli när utgår från någon av Expert-inställningarna. De är knappast perfekta, men "good enough". Alla steg närmare en mer korrekt bild kräver individuell justering.
Redigerat av Ringblixt, 27 February 2018 - 13:06.
Postad 27 February 2018 - 13:27
Tack för infon.Det förklarar en hel del - det använder 20-stegsreglaget samt färgrymdsreglagen. Dessa fungerar inte tillförlitligt vilket skapar posterisering/bandning, särskilt i kombination med varandra. Därför använder man normalt inte dessa reglage då de förstör bilden mer än vad de förbättrar. Den som kalibrerar måste vara väldigt försiktig med att använd dem och ofta är det bättre att helt enkelt låta dem vara.
Dessutom är alla dessa inställningar anpassade för just det exemplaret. Det har en godtycklig effekt på just din TV och som sannolikheten ser ut är detta så gott som alltid en försämring.
LG:s OLED-modeller är så bra de kan bli när utgår från någon av Expert-inställningarna. De är knappast perfekta, men "good enough". Alla steg närmare en mer korrekt bild kräver individuell justering.
Ja det går ju alltid att återställa inställningarna och testa.
Postad 27 February 2018 - 17:30
Det förklarar en hel del - det använder 20-stegsreglaget samt färgrymdsreglagen. Dessa fungerar inte tillförlitligt vilket skapar posterisering/bandning, särskilt i kombination med varandra. Därför använder man normalt inte dessa reglage då de förstör bilden mer än vad de förbättrar. Den som kalibrerar måste vara väldigt försiktig med att använd dem och ofta är det bättre att helt enkelt låta dem vara.
Jepp och för att förtydliga så betyder sistnämnda individuell justering alltså en professionell kalibrering med dator och ljussensor.
Skulle inte råda folk att använda Sunes inställningar om ni inte vet vad ni gör. Inte för att dem är fel men att dem med stor sannolikhet inte passar andras TV än just hans. Det kan ju hända att ens TV är väldigt lik Sunes i utgångspunkt men risken att det blir fel är nog större än chansen att det blir rätt.
Postad 27 February 2018 - 19:41
Nollställde bildinställningarna och körde efter detta istället https://www.avforums...ttings.2106641/ som mcmike tipsade om.Jepp och för att förtydliga så betyder sistnämnda individuell justering alltså en professionell kalibrering med dator och ljussensor.
Skulle inte råda folk att använda Sunes inställningar om ni inte vet vad ni gör. Inte för att dem är fel men att dem med stor sannolikhet inte passar andras TV än just hans. Det kan ju hända att ens TV är väldigt lik Sunes i utgångspunkt men risken att det blir fel är nog större än chansen att det blir rätt.
Den inställningen är ju inte lika djup som sunes och kanske är mer ”basic”? Jag är verkligen kass på detta med kalibrering. Speciellt när det handlar om så många olika plattformar. Det är parabol tv men ganska medioker kvalite, inbyggda netflix/viaplay, hdr, dolby vision etc.
Tvn är ju faktiskt väldigt ljusstark och fått sänka lite på ”trycket”. En sak jag märke var att man inte kunde ställa in tex hdr om man inte hade på något hdr material. Liksaså med dolby.
Tvn har ju två isf lägen. Är dessa ”good enough” eller bör man köra efter länken ovan eller rtings inställningar?
En annan fråga. Eftersom jag körde efter sunes inställningar och ändrade 20 punkts ire (eller vad det nu hette) undrar jag om detta försvann när jag återställde bildinställningarna?
Redigerat av magnus76, 27 February 2018 - 19:42.
Postad 27 February 2018 - 20:44
En annan fråga. Eftersom jag körde efter sunes inställningar och ändrade 20 punkts ire (eller vad det nu hette) undrar jag om detta försvann när jag återställde bildinställningarna?
Man får återställa det aktuella bildläget, som då återgår till standardinställningar ![]()
Redigerat av mcmike, 27 February 2018 - 20:44.
Postad 27 February 2018 - 21:58
Idag var en av de ljusaste dagarna på länge efter de mörka vintermånaderna
Inga problem där heller
Stör mig inte heller på reflektioner som man kan göra på andra TV som jag hade på min tidigare plasma
Postad 27 February 2018 - 22:21
Kör denna. Om du törs
Men då vet du vart bandingen finns iaf. https://m.youtube.co...h?v=Qi4Wy7vE8-o
Why nu förstörde du min kväll 😃, nädå självklart lite banding men inget extremt tycker jag. Ska aldrig mer kolla på de klippet
Postad 28 February 2018 - 10:38
"Bandning" vid 5%-testmönstret (1) och "bandning" som i posterisering (2) som följd av avvikelser i luminanskurvan för R, G och B är i grunden två olika saker. Den första biten med 5%-mönster går inte att kalibrera bort eftersom det är en följd i hur apparaten fungerar. LG kan endast bli av med det problemet (1) genom att bli bättre i sin panel- och produktutveckling. Inte genom att man drar i reglage.
Upplever man att en "kalibrering" gör 5%-testmönstret (1) bättre eller sämre handlar det bara om att man flyttat runt på nivåerna. (1)-problemet kanske syns mindre på 5%-mönstret men är i stället lika illa eller värre på 4% eller 6%. Men eftersom en endast letar aktivt efter felet med och samma testmönster missar man att problemet bara har flyttat på sig.
(2)-Posterisering från avvikelser i luminanskurvan är något som hänger ihop med kalibrering och är då ofta en följd av att reglagen som används inte har tillräcklig precision. Samt att den som drar i reglagen tenderar att stirra på mätningarna och glömma bort bilden - det senare är väldigt vanligt. Tittar man på exempelvis Rtings annars alldeles utmärkta genomgångar så brukar deras avancerade inställningsförslag göra just detta: snyggare mätningar men också påtagligt sämre bild.
Därför är det bättre att köra på Expert-lägena som de är, justera OLED-ljus efter rum och låta alla avancerade RGB-reglage och liknade vara tills någon med kunskap om (2) och mätprogram kan mäta och kalibrera hur just ditt exemplar fungerar och beter sig. ![]()
Edit: alltså, auto-smileys...
Redigerat av Ringblixt, 28 February 2018 - 10:41.
Postad 28 February 2018 - 10:47
Ringblixt: Undra hur kommer LGs och Calmans kommande "autokalibrering" på några få minuter hantera just detta du säger: Samt att den som drar i reglagen tenderar att stirra på mätningarna och glömma bort bilden - det senare är väldigt vanligt.
För min gissning är att hela deras grej är ju att ställa alla kurvor och staplar exakt efter en standard, no more no less. Däremot verkar den ju få tillgång till djupare kalibrering i mjukvaran som ingen annan (eller?) kommer åt om jag inte fattat det fel.
Redigerat av wesslan, 28 February 2018 - 10:50.
Postad 28 February 2018 - 11:08
För min gissning är att hela deras grej är ju att ställa alla kurvor och staplar exakt efter en standard, no more no less.
Jag vet med all säkerhet att det är precis så LG tänker eftersom jag bokstavligen sett LG:s egna ingenjörer sitta och fullständigt och dra sönder bilden med 20-stegs och färgrymdsreglagen - för att sedan peka på mätningen och säga: "Look: excellent". ![]()
Så jag är minst sagt skeptisk till att deras auto-kalibreringsfunktion skulle tillföra något nytt eller göra något bättre än vad man redan åstadkommer idag med 2-stegs gråskala och sedan att låta resten vara.
Postad 28 February 2018 - 11:11
Tack för infon. Du har säkert rätt"Bandning" vid 5%-testmönstret (1) och "bandning" som i posterisering (2) som följd av avvikelser i luminanskurvan för R, G och B är i grunden två olika saker. Den första biten med 5%-mönster går inte att kalibrera bort eftersom det är en följd i hur apparaten fungerar. LG kan endast bli av med det problemet (1) genom att bli bättre i sin panel- och produktutveckling. Inte genom att man drar i reglage.
Upplever man att en "kalibrering" gör 5%-testmönstret (1) bättre eller sämre handlar det bara om att man flyttat runt på nivåerna. (1)-problemet kanske syns mindre på 5%-mönstret men är i stället lika illa eller värre på 4% eller 6%. Men eftersom en endast letar aktivt efter felet med och samma testmönster missar man att problemet bara har flyttat på sig.
(2)-Posterisering från avvikelser i luminanskurvan är något som hänger ihop med kalibrering och är då ofta en följd av att reglagen som används inte har tillräcklig precision. Samt att den som drar i reglagen tenderar att stirra på mätningarna och glömma bort bilden - det senare är väldigt vanligt. Tittar man på exempelvis Rtings annars alldeles utmärkta genomgångar så brukar deras avancerade inställningsförslag göra just detta: snyggare mätningar men också påtagligt sämre bild.
Därför är det bättre att köra på Expert-lägena som de är, justera OLED-ljus efter rum och låta alla avancerade RGB-reglage och liknade vara tills någon med kunskap om (2) och mätprogram kan mäta och kalibrera hur just ditt exemplar fungerar och beter sig.
Edit: alltså, auto-smileys...
Det är ju så att när man köpt något som man tycker är ganska dyrt är man (jag) extra noga.
Men visst. Det blir nog bra att köra på expertlägena. Samt att stänga av bildförbättrings möjligheterna.
Postad 28 February 2018 - 12:14
Jag vet med all säkerhet att det är precis så LG tänker eftersom jag bokstavligen sett LG:s egna ingenjörer sitta och fullständigt och dra sönder bilden med 20-stegs och färgrymdsreglagen - för att sedan peka på mätningen och säga: "Look: excellent".
Haha, det var en rolig stund med mr LG. Kommer aldrig glömma hans min när han var klar och vi sa att det såg ut som skit.
Postad 28 February 2018 - 13:03
Haha, det var en rolig stund med mr LG. Kommer aldrig glömma hans min när han var klar och vi sa att det såg ut som skit.
Vi får hoppas att han tog med sig lite insikt tillbaka till högkvarteret. ![]()
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud
5 filmer
20 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?