Har någon hunnit testa Philips 55POS901F ännu?
Postad 23 december 2016 - 18:50
Postad 26 december 2016 - 00:40
http://www.oled-info...g-and-tv-panels
Ännu mer komplex konstruktion alltså...hmm, ok. 1000 nits sägs vara inom räckhåll iaf.
Mer ljus/större färgvolym vore ju trevligt. Hdtvtests artikel förklarar behovet:
http://www.hdtvtest....01612214392.htm
Redigerat av pacman, 26 december 2016 - 00:54.
Postad 26 december 2016 - 06:33
Hm. Jag har en känsla av att den ökade ljusstyrkan kommer försämra svärtan med den nya "stacken".
Postad 26 december 2016 - 09:05
Undrar om LG håller dessa nya paneler för sig själva så att de ska ha ett försprång mot sina konkurrenter? Känns ju inte helt omöjligt att de kommer att se så ut framöver, LG kör det nyaste och senaste medan resten ligger ett år efter?
Postad 26 december 2016 - 10:07
Eftersom?Hm. Jag har en känsla av att den ökade ljusstyrkan kommer försämra svärtan med den nya "stacken".
Postad 26 december 2016 - 10:10
Ingen aning, men det vore rätt korkat.Undrar om LG håller dessa nya paneler för sig själva så att de ska ha ett försprång mot sina konkurrenter? Känns ju inte helt omöjligt att de kommer att se så ut framöver, LG kör det nyaste och senaste medan resten ligger ett år efter?
Alla, inkl tv tillverkaren LG Electronics, köper paneler av LG Display. Att LG Display skulle tok-favorisera en enskild kund känns rätt osmakligt.
Redigerat av pacman, 26 december 2016 - 10:12.
Postad 26 december 2016 - 19:50
Eftersom?
När jag ser bilden på de staplade elementen som du postat så tänker jag att det blir inte lättare i alla fall. Om de offrar något för att öka ljusstyrkan så tror jag att svärtan försämras. Jag har inga tekniska bevis. Bara magkänsla. Hoppas jag har fel.
Postad 26 december 2016 - 21:22
Tjaa, finns ju inget uppenbart som säger att det är svårare att stänga av strömmen till 3 oleds än 2 oleds så jag ser inte riktigt vad oron är baserad på.När jag ser bilden på de staplade elementen som du postat så tänker jag att det blir inte lättare i alla fall. Om de offrar något för att öka ljusstyrkan så tror jag att svärtan försämras. Jag har inga tekniska bevis. Bara magkänsla. Hoppas jag har fel.
Däremot ser jag en än mer komplex subpixel-konstruktion (många oleds för en ynka pixel blir det) vilket inte lär vara positivt för produktionskostnaden vilket är oleds absolut största nackdel.
Postad 27 december 2016 - 12:33
Hej,Jag har köpt en Samsung 60KS7005 under BF och jag är relativt nöjd med bilden. Läser alla recensioner nu och undrar om det är verkligen värt 5-6k extra och -5" att byta till OLED55B6V.Det som vi mest tittar på är TV (Telia IP TV) och stream (Netflix,Viasat) ?
Är nog bara du som kan avgöra det men om inte LCD:erna blivit väldigt mkt bättre senaste året så är OLED-bilden klasser bättre. Men teknikracet lär väl inte avstanna nu heller så förmodligen kommer det dröja max 1-2 år innan jag står i elladorna och dregla över något som ska ersätta min 65" E6a. Så jag tycker absolut vänta.
Postad 27 december 2016 - 12:38
Vet inte om jag håller på att bli knäpp men något jag märkt sen jag skaffade OLED är att bilden blivit så "verklig" att jag kommer på mig själv med att tolka personer i bilden inte som som vore på TV utan som om dom faktiskt vore i rummet. Då menar jag inte att jag börjar prata med dom eller så utan mer autonoma saker, som att t.ex. om det är närbild på en person som ler (i bra högupplöst kvalité) så har jag kommit på mig med att le tillbaka.
Nån mer som upplevt detsamma?
Postad 27 december 2016 - 14:22
Ingen aning, men det vore rätt korkat.
Alla, inkl tv tillverkaren LG Electronics, köper paneler av LG Display. Att LG Display skulle tok-favorisera en enskild kund känns rätt osmakligt.
Nä, det är så sant. hade kanske varit skillnad om det var LG Electronics som sålde, men de som kommit hittils har väl varit samma generation så det är nog som du säger.
Postad 27 december 2016 - 19:08
Vet inte om jag håller på att bli knäpp men något jag märkt sen jag skaffade OLED är att bilden blivit så "verklig"
Grattis du har just upptäckt nyckeln till bra bild även upptäckt det så kallade AV heaven
Citat från Pioneer:
Black is the most important color
Svärtan är det som bygger upp hela bilden och det är därifrån allt startar även färgerna.
Många glömmer nog bort att även färgerna blir djupare och får mer "popp" i sig ju lägre svärtan är.
Hela bilden får ett större djup i sig och ser mer levande ut när svärtan är lägre och kontrasten högre.
Kontrast är och förblir nog NR1 för bildupplevelsen.(tätt följt av rörelsehanteringen)
allt annat är onödigt lull lull
vad du hade för tv innan OLED ?
Redigerat av sune bejas, 27 december 2016 - 19:50.
Postad 27 december 2016 - 19:31
Är nog bara du som kan avgöra det men om inte LCD:erna blivit väldigt mkt bättre senaste året så är OLED-bilden klasser bättre. Men teknikracet lär väl inte avstanna nu heller så förmodligen kommer det dröja max 1-2 år innan jag står i elladorna och dregla över något som ska ersätta min 65" E6a. Så jag tycker absolut vänta.
Om inte Oled kommer med ljusstarkare skärmar i framtiden är jag rädd för att Lcd kommer ta över. Svärta är sällan viktig för folk, utan ljusstyrka. Det kan tippa över till Lcd fördel.
Postad 27 december 2016 - 19:56
Om inte Oled kommer med ljusstarkare skärmar i framtiden är jag rädd för att Lcd kommer ta över. Svärta är sällan viktig för folk, utan ljusstyrka. Det kan tippa över till Lcd fördel.
skillnad på vem du pratar med
vanligt folk vet ju inte hur en korrekt bild ska se ut
Men det är väl kanon att det finns både LCD och OLED att välja på
Beroende på vilka prioriteringar man har så väljer man nån av dom.
Varför måste nån teknik vinna över den andra?
Redigerat av sune bejas, 27 december 2016 - 19:57.
Postad 27 december 2016 - 20:16
Grattis du har just upptäckt nyckeln till bra bild även upptäckt det så kallade AV heaven
Citat från Pioneer:
Black is the most important color
Svärtan är det som bygger upp hela bilden och det är därifrån allt startar även färgerna.
Många glömmer nog bort att även färgerna blir djupare och får mer "popp" i sig ju lägre svärtan är.
Hela bilden får ett större djup i sig och ser mer levande ut när svärtan är lägre och kontrasten högre.
Kontrast är och förblir nog NR1 för bildupplevelsen.(tätt följt av rörelsehanteringen)
allt annat är onödigt lull lull
vad du hade för tv innan OLED ?
Nja, du är nog 10 år för sent ute där när det gäller mig, men däremot är det väl först nu man kan få riktig svärta (annat än med full array local dimming men då lite andra nackdelar). Däremot har du rätt i att de fantastiska färgerna på OLED många gånger imponerar mer än den fantatiska svärtan.
Fast årets LG modeller tycker jag löst mycket av det problemet, väsentligt ljusstarkare än 2015 modeller. Tom så att jag, som brukade klaga på bristande ljusstyrka hos t.ex. plasmorna, har energiläget aktiverat på min E6 då jag tyckte det blev lite väl intensivt annars. Men bor man i Sahara-öknen så
Postad 29 december 2016 - 18:55
Verkar som att samsung kommer kalla alla sina lcd apparater nästa år för QLED, så nu kommer svenssons att bli rejält förbryllade, speciellt när det inte ens är riktiga QLED apparater utan pimpade lcd tv:
http://www.flatpanel...l&id=1482982908
Postad 29 december 2016 - 20:37
Man använder små Q-Led-punkter för att lysa upp en Lcd-tv. Och när de små kvantum-punkterna snart kan återge en bild utan Lcd-kristallerna, vad ska Samsung då kalla teven? Q-Oled?
Postad 29 december 2016 - 20:40
Jag hoppas/tror snarare att de använder LCD för att lysa upp kvantpunkter och att Zeros inlägg hade passat bättre i QDCF tråden.Man använder små Q-Led-punkter för att lysa upp en Lcd-tv. Och när de små kvantum-punkterna snart kan återge en bild utan Lcd-kristallerna, vad ska Samsung då kalla teven? Q-Oled?

https://www.minhembi...howtopic=330412
Redigerat av pacman, 29 december 2016 - 20:41.
Postad 29 december 2016 - 20:44
nu fattar jag ingenting, redan årets OLED är så ljusstarka att man får kisa ibland och varför skulle någon vilja byta bort svärtan mot ännu ljusare panel? då måste man ju va bra dum
Postad 29 december 2016 - 20:55
http://www.hdtvtest....01612214392.htmnu fattar jag ingenting, redan årets OLED är så ljusstarka att man får kisa ibland och varför skulle någon vilja byta bort svärtan mot ännu ljusare panel? då måste man ju va bra dum
Postad 29 december 2016 - 20:55
Jag hoppas/tror snarare att de använder LCD för att lysa upp kvantpunkter och att Zeros inlägg hade passat bättre i QDCF tråden.
https://www.minhembi...howtopic=330412
Varför inte göra en teve av kvantum-punkterna istället och skippa färg-filtrena? Saxat från flatpanel:
"You may already be familiar with the term since it has been used to refer to a new self-emitting display technology, that in many ways resembles OLED, over the last couple of years."
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 december 2016 - 20:56.
Postad 29 december 2016 - 21:05
Det är ju just skippa [traditionella] färgfilter man iofs tänkt göra men varför inte använda kvantpunkter som avger ljus med hjälp av elektricitet menar du? Tjaa, för att det nog är jävligt svårt skulle jag tro.Varför inte göra en teve av kvantum-punkterna istället och skippa färg-filtrena? Saxat från flatpanel:
"You may already be familiar with the term since it has been used to refer to a new self-emitting display technology, that in many ways resembles OLED, over the last couple of years."[/size]

Redigerat av pacman, 29 december 2016 - 21:05.
Postad 29 december 2016 - 21:14
Små små el-ledningar fram till varje kvantum-punkt kanske?
Skicka ett mail till Samsung & Co och tipsa dem. Nobelpriset är inom räckhåll.

Postad 31 december 2016 - 09:07
Lg teaser sina wallpaper oled apparater som de kommer presentera på Ces nu i Januari:
https://youtu.be/5usEIbDjQqc
Postad 31 december 2016 - 09:35
Lg teaser sina wallpaper oled apparater som de kommer presentera på Ces nu i Januari:
https://youtu.be/5usEIbDjQqc
Ryktet från en återförsäljare som får förhandsinfo är 55" 1080P för 60-70 000 kr, så inget för dom stora massorna men kul att det kommer iallafall.
Postad 31 december 2016 - 10:09
Enligt oled info så är det deras toppserie nästa år som kommer i 65" och 77" så din återförsäljare kanske vi inte ska lita på men dyra som fasiken kommer de säkert vara.. Här är hela artikeln:
http://www.oled-info...lpaper-oled-tvs
This new model (which will be called the OLEDW7 series) will come in either 65" or 77" and will probably be LG's top of the line model for 2017. Maybe I should have waited with my OLED TV purchase!
Konstig Teaser. Hur ska en vanlig kund förstå vad det handlar om?
Håller med men det är ju mer en teaser inför Ces, efter det kommer nog alla att förstå vad det handlar om
Postad 31 december 2016 - 11:15
Verkar som om oled apparater bara kommer öka nästa år, både i mobiler och tv-apparater:
https://youtu.be/fptU_i_8Bco
Postad 31 december 2016 - 19:26
Ryktet från en återförsäljare som får förhandsinfo är 55" 1080P för 60-70 000 kr, så inget för dom stora massorna men kul att det kommer iallafall.
4K-HDR var nog bara en fluga🙃
Postad 31 december 2016 - 19:41
Det tror jag inte. Men 3d var nog en fluga. Likaså det tramsiga försöket med banan-tv. En banan-fluga för de som fattar biolog-skämtet.
Nähä..
Postad 31 december 2016 - 20:47
4K-HDR var nog bara en fluga
Självklart hoppas jag också på detta.
Men tror det var Perra (på forumet ) eller vad han kallas som sa 1080P men märks om några dagar.
Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 31 december 2016 - 20:47.
Postad 01 januari 2017 - 09:47
Här är de där 1080P oled skärmarna som du tänkte på Jonas1979:
http://www.oled-info...d-signage-range
Postad 01 januari 2017 - 16:44
Här är de där 1080P oled skärmarna som du tänkte på Jonas1979:
Precis denna jag tänkte på stämmer perfekt på pris och storlek.
"Wallpaper Signage OLED TV is 55EJ5C-B (at least in the UK). This TV uses a 55" FHD panel (which is quite disappointing - I would have expected a 4K one!). LG already lists the TV in its UK and HK sites and also published the installation video above. MidWich.com also lists the price of this panel - £5,599 (almost $7,000 USD)."
Postad 01 januari 2017 - 19:51
Konstig Teaser. Hur ska en vanlig kund förstå vad det handlar om?
Är det inte just det som är ideen med en teaser?
Postad 01 januari 2017 - 20:24
Hej,Jag har köpt en Samsung 60KS7005 under BF och jag är relativt nöjd med bilden. Läser alla recensioner nu och undrar om det är verkligen värt 5-6k extra och -5" att byta till OLED55B6V.Det som vi mest tittar på är TV (Telia IP TV) och stream (Netflix,Viasat) ?
Jag köpte exakt den TV:n på BF, men lämnade tillbaka den PGA den extrema bandingen vid mörka scener... Dvs en hel del kolumn av TV-bilden blir ljus, samt avsaknande av detaljer pga för dåligt kontrast, t ex kontraster i vit päls (Secret Life Of Pets), kom ifrån en Panasonic 55ST50 som hanterade svärta väldigt bra, men har klassiska andra problem istället.
Köpte en Oled 55B6 på mellandagsrean och är supernöjd, den är så fantastiskt mycket bättre än LCD'n och klart framsteg mot min Plasma, nu är bara problemet om man ska uppgradera till 65"
Så mitt råd är att beställa en Oled 55B6V innan rean tar slut och iaf prova, du har ju alltid öppet köp!
Postad 02 januari 2017 - 00:52
På slutet i denna preview av CES så hintar Digital Trends om att årets TV-apparater innehåller "real innovation". Då deras host precis varit i Syd korea hos LG så är det ju ingen högoddsare att han pratar om deras OLED tv line. Spännande!
https://www.youtube.com/watch?v=0bkBSJ9hCd0
Postad 02 januari 2017 - 09:21
Då kommer ju tankarna om att lämna tillbaka och vänta på nya:P
Redigerat av Fellow88, 02 januari 2017 - 09:21.
Postad 02 januari 2017 - 09:30
På slutet i denna preview av CES så hintar Digital Trends om att årets TV-apparater innehåller "real innovation". Då deras host precis varit i Syd korea hos LG så är det ju ingen högoddsare att han pratar om deras OLED tv line. Spännande!
Jag tror inte det är Oled han syftar på i första hand men vi får se.
Postad 02 januari 2017 - 09:49
Jobbiga är ju om de kommer något väldigt intressant i år och de räknar med lägre priser.
Alltid dyrt när modellerna lanseras och sedan billigt på slutet av året, så vill du vänta till nästa BF för denna press release ??
Jag sitter lugnt kvar i båten med min B6
Postad 03 januari 2017 - 21:29
Sony kommer tydligen köpa 100 000 oled paneler ifrån LGD varje år med början av detta år, leveranserna ska börja i kvartal 2 detta år:
http://www.oled-info...-sony-each-year
Postad 03 januari 2017 - 22:55
Sony kommer tydligen köpa 100 000 oled paneler ifrån LGD varje år med början av detta år, leveranserna ska börja i kvartal 2 detta år:
Då blir Sony 2 gånger dyrare än LG:s egna OLED Tv.... Totalt ointressant!
Postad 03 januari 2017 - 22:56
Jobbiga är ju om de kommer något väldigt intressant i år och de räknar med lägre priser.
Det kommer ta tid innan det blir värt att uppgradera från det du redan har. Nyaste Oledapparaterna har givit oss en riktigt fin bild, numera är snarare problemet tillräckligt bra insignal och inte själva teven i sig.
Det "folk" anmärker på är lite röelsehantering och att de kanske saknas lite ljusstyrka men det är inget som kommer fixas till perfektion till nästa år.
Och det är tveksamt om det kommer hända något på prisfronten, kronan lär inte stärkas och dom nya modellerna lär hamna på ungefär samma intropriser. Nej sitt och njut av din TV istället för att oroa dig
Postad 04 januari 2017 - 08:02
Då blir Sony 2 gånger dyrare än LG:s egna OLED Tv.... Totalt ointressant!
Varför skulle de behöva vara dubbelt så dyra? Lgd säljer ju paneler till en väldans massa andra än bara LG idag, inte så att det är lika med dubbla priset på de tv-apparaterna.
Postad 04 januari 2017 - 09:51
Då blir Sony 2 gånger dyrare än LG:s egna OLED Tv....
Hehe. Nej, världen funkar inte så.
Hade Sony använt sina egna paneler hade de kanske blivit 10 ggr dyrare dock...och jäkligt mkt mindre.
Grejt att Sony är på G in i (konsument) Oled-världen!
Postad 04 januari 2017 - 10:42
Klart intressant information, även om Panasonic inte tror att Dolby vision är något för deras paneler så kommer förmodligen deras skärm prestera en riktigt bra och korrekt bild. Kommer garanterat tillverkas i en större utsträckning än förra OLED-modellen, men räkna inte med något budgetpris dock.
https://www.avforums...d-oled-tv.13237
Postad 04 januari 2017 - 10:53
Varför skulle de behöva vara dubbelt så dyra? Lgd säljer ju paneler till en väldans massa andra än bara LG idag, inte så att det är lika med dubbla priset på de tv-apparaterna.
Panasonics var dubbelt så dyr så han kanske trodde att Sony hade samma affärsidé som Panasonic. Det är nog inte sista gången vi får se något sådant heller
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar