Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 februari 2009 - 11:11

Paul Holmgren
  • Paul Holmgren
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Bithastigheten är som sagt var halverade på de MPEG4 strömmar som Telia provsänder. De lilla jag har provat att kolla med VLC på datorn så kan jag inte avgöra någon större kvalitétsskillnad mellan en MPEG2 ström på ca 5 Mbit/s och de MPEG4 strömmar på ca 2.5 Mbit/s. Så jag misstänker som sagt var att det handlar om kvantitet och kvalitet.

/Peter Cigéhn

Då jag suttit och läst på detta forumet "ett tag" så har jag för mig att det nämdes att MPEG4 var variabel bitrate så även om det är en gisssning kan man ju förmoda att det som oftast näms som dålig bildkvaliet via Telia IPTV med blockighet vid panoreringar blir avhjälpt med MPEG4 kodning.
Men jag håller med det är nog för att klara två kanalströmmar via ADSL som MPEG4 införs på SD kanaler.

//Paul

Postad 08 februari 2009 - 11:28

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Då jag suttit och läst på detta forumet "ett tag" så har jag för mig att det nämdes att MPEG4 var variabel bitrate så även om det är en gisssning kan man ju förmoda att det som oftast näms som dålig bildkvaliet via Telia IPTV med blockighet vid panoreringar blir avhjälpt med MPEG4 kodning.
Men jag håller med det är nog för att klara två kanalströmmar via ADSL som MPEG4 införs på SD kanaler.

//Paul

MPEG2 kan också vara i variabel bithastighet. Flera av kanalerna som Telia distribuerar i MPEG2 distribueras också med variabel hastighet. Läs mer i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer för mätningar som jag gjorde för länge sedan (mätningar som dock är lika relevanta idag).

De enda kanaler som jag tänka mig att Telia uppvisar nämnvärt sämre kvalitet än andra operatörer är SVT:s kanaler där Telia tvingas köra konstant bithastighet på 4.44 Mbit/s (videoströmmen) där andra operatörer som Teracom/Boxer och ComHem istället kan köra variabel bithastighet upp 6 Mbit/s. Se vidare i tråden jag nämner ovan. Anledningen är säkerligen att den variabla hastigheten skulle kunna "slå huvudet i taket" vad gäller ADSL-förbindelsen kapacitet.

Sedan huruvida det blir bättre eller sämre kvalitet om, och när, MPEG4 införs kan bara framtiden utvisa.

/Peter Cigéhn

Postad 08 februari 2009 - 19:38

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0

Har din TV en Dolby Digital avkodare? Har du boxen inställd på att mata ut digitalt ljud (dvs Dolby Digital)? Om TV:en inte har Dolby Digital avkodare och du matar ut digitalt ljud (dvs Dolby Digital) så blir det nog också tyst på SVT1 eftersom SVT1 (är en av få kanaler som) sänder i Dolby Digital. Se mitt föregående inlägg också.

Du får se till att ställa om boxen att mata ut analogt ljud (lite missvisande eftersom det egentligen handlar om den matar ut det vanlig MPEG stereoljudet, fortfarande digitalt om du använder en digital anslutning, men att den inte matar ut Dolby Digital ljudet).

Nu har jag i och för sig ingen egen 1910 box och har själv ingen erfarenhet av hur 1910:an beter sig och funkar med HDMI kabel. Så ovanstående är bara mitt logiska resonemang om hur jag tycker att 1910 borde bete sig, vilket mycket väl kan vara helt felaktigt.

/Peter Cigéhn

Löste det idag när jag ställde om det till analogt som du sa. Helt sjukt när alla andra kanaler klarar av Dolby Digital. För att jag skulle kunna köra via HDMI kabel på min box så var jag tvungen att nollställa min 1910 box.

Postad 08 februari 2009 - 20:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Löste det idag när jag ställde om det till analogt som du sa. Helt sjukt när alla andra kanaler klarar av Dolby Digital. För att jag skulle kunna köra via HDMI kabel på min box så var jag tvungen att nollställa min 1910 box.

Nu verkar det vara nåt missförstånd här (eller så gör jag mig väldigt otydlig). Inga andra kanaler sänder i Dolby Digital än SVT1 (om man bortser från några Canal+ kanaler). Så vad är det du menar med "när alla andra kanaler klarar av Dolby Digital". Det finns ju som sagt vara inga andra som sänder i Dolby Digital, utan bara i "vanligt" MPEG stereoljud. Eller vad är det du menar egentligen?

/Peter Cigéhn

Postad 08 februari 2009 - 23:05

zyntharn
  • zyntharn
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har lånat en 1910 av en jobbarpolare och skulle kolla skillnaden på den och min 1510.
Men när jag loggar in får jag till svar att det redan finns en som är inloggad på mina uppgifter.
Är det månne så att det inte funkar att använda en som inte är reggad på mig hos mig?! Nån som vet hur jag ska göra om det nu går??

Postad 09 februari 2009 - 07:49

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag bytte box mellan 2st 1910-9.
Jag fick meddelandet om att det redan var någon inloggad och jag ska prova igen om 15minuter hela kvällen så jag kopplade in den nya boxen slog på den och lät den står över natten sen fungerade det.

Postad 09 februari 2009 - 08:40

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Nu verkar det vara nåt missförstånd här (eller så gör jag mig väldigt otydlig). Inga andra kanaler sänder i Dolby Digital än SVT1 (om man bortser från några Canal+ kanaler). Så vad är det du menar med "när alla andra kanaler klarar av Dolby Digital". Det finns ju som sagt vara inga andra som sänder i Dolby Digital, utan bara i "vanligt" MPEG stereoljud. Eller vad är det du menar egentligen?

/Peter Cigéhn

Jag får också tyst i svt 1 och 2 om jag använder "digitalt ljud" ( tror jag hade samma problem med boxer).

det verkar som om ljudet när det är dolby går ut via en enda källa, vilken vet jag inte. på Boxerboxen var det via optiska kabeln så hade jag inte stereon på så vart det tyst.
Men jag undrar vart ljduet tar vägen i 1910 boxen? jag har en förstärkare som kodar av ala möjliga format, och jag kör box via hdmi till förstärkare och sedan vidare till tv.
visserligen har jag även scart inkopplad till inspelningsbar dvd, men det borde inte påverka? digitalt ljud ska inte gå genom scart eller?
ställer man om till analog så är det inte riktig dolby digital man får ut, i alla fall inte enligt förstärkaren.

Postad 09 februari 2009 - 08:49

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Har lånat en 1910 av en jobbarpolare och skulle kolla skillnaden på den och min 1510.
Men när jag loggar in får jag till svar att det redan finns en som är inloggad på mina uppgifter.
Är det månne så att det inte funkar att använda en som inte är reggad på mig hos mig?! Nån som vet hur jag ska göra om det nu går??

Jag fick hem en ny box och hade samma problem när jag startade den, enligt teknikern på Telia som jag fick prata med så måste de "släppa inloggningen" hos dem innan man kan använda samma inloggningsuppgifter på den nya boxen.

Postad 09 februari 2009 - 09:27

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

Okej menar digitalt ljud(Dolby Digital) står det i min box i alla fall

Postad 09 februari 2009 - 10:54

Ford38
  • Ford38
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej.
Jag funderar jag på att köpa mig en mediaspelare.
Men nu undrar jag om någon vet om Telia har något sådant på gång?
Där man kan surfa på TVen titta på You Tube och även SVT plays alla program m.m. ?
//Lars

Postad 09 februari 2009 - 13:04

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag får också tyst i svt 1 och 2 om jag använder "digitalt ljud" ( tror jag hade samma problem med boxer).

det verkar som om ljudet när det är dolby går ut via en enda källa, vilken vet jag inte. på Boxerboxen var det via optiska kabeln så hade jag inte stereon på så vart det tyst.
Men jag undrar vart ljduet tar vägen i 1910 boxen? jag har en förstärkare som kodar av ala möjliga format, och jag kör box via hdmi till förstärkare och sedan vidare till tv.
visserligen har jag även scart inkopplad till inspelningsbar dvd, men det borde inte påverka? digitalt ljud ska inte gå genom scart eller?
ställer man om till analog så är det inte riktig dolby digital man får ut, i alla fall inte enligt förstärkaren.

I manualen till 1910-9-boxen står det att den sänder ut digitalt ljud via HDMI coh på Telias hemsida står det att man ska ställa in boxen på analogt ljud om man inte får något ljud på SVT1 och någon/några av Canal+ kanaler. Jag har testat coax-spdif och TOS-link och då funkar ljudet på SVT1 även om boxen är inställd på digitalt ljud. Nackdelen är att ljud och bild då inte är i synk. Antingen sänder inte 1910-boxen digitalt 5.1 ljud via HDMI, eller också är det som Peter Cigéhn skrev att TV:n inte kan avkoda Dolby digital. Jag har mailat Philips och frågat dom om TV:n stöder Dolby digital men inte fått något svar än. Jag har en 42PFL9603H. Tidigare hade jag en 42PFL9632 som hade både SPDIF in och ut och då var det inga problem. Då kopplade jag boxens SPDIF ut till TV:ns SPDIF in och TV:ns SPDIF ut till ljudsystemet. Den nya TV:n har bara SPDIF ut.

Postad 09 februari 2009 - 13:48

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
En intressant sak jag noterat är att SVT kanalerna är cirka 10 sekunder före SVT över Comhem.

Verkar som det är fördröjningar i Comhems nät.

Har dock inte testat andra kanaler om det är likadant med dom.

Postad 09 februari 2009 - 20:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag fick hem en ny box och hade samma problem när jag startade den, enligt teknikern på Telia som jag fick prata med så måste de "släppa inloggningen" hos dem innan man kan använda samma inloggningsuppgifter på den nya boxen.

Uppenbarligen är det bara att konstatera att den funktionalitet som finns i boxen för att "logga ut", dvs den som man kommer åt med MENU knappen > Inställningar > Systeminställningar > Ta bort användarkoder, inte funkar som det är tänkt.

Denna funktionalitet tar alltså bort användarkoderna (dvs identifikations- och kontrollkod) från boxen så att vid nästa omstart av boxen så måste man mata in dessa (eller nya) igen. Samtidigt så skall boxen också ta kontakt med inloggningsservern i Telias nät för att tala om att man har "loggat ut" boxen. Sedan skall boxen starta om av sig själv.

Uppenbarligen så funkar varken funktionaliteten att tala om inloggningsservern att boxen är utloggad (i och med att folk måste vänta över natten, eller ta kontakt med Telias support för att tvinga en utloggning). Dessutom så funkar inte heller den automatiska omstarten.

Jag har kollat i koden i GUI-programvaran och den ser ut att göra ovanstående, vad gäller kontakt med inloggningsserver och begäran om återstart, men uppenbarligen är det alltså något som inte fungerar. Att utloggningen inte funkar är nog i huvudsak ett problem på serversidan i Telias nät.

/Peter Cigéhn

Postad 09 februari 2009 - 21:32

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Det blev väldigt många inlägg om hur ljudet fungerar i boxen och jag inser att det är rätt förvirrande. Så jag tänkte ta det grundligt från början hur jag har förstått att det fungerar. Jag har själv bara en 1510 så mina erfarenheter är baserat på hur den fungerar. Jag antar att 1910 funkar på motsvarande sätt, förutom en grundläggande skillnad som jag fick bekräftat av tekniska supporten på Motorola i Linköping för väldigt länge sedan.

Det förvirring som finns kring ljudet i boxen tror jag bottnar till stor del på de förvirrande namnen som Telia har valt på de två inställningar man kan välja i boxen. Via Inställningar > Ljud > Ljudformat så kan man välja:
  • Analogt ljud (stereo)
  • Digitalt ljud (Dolby Digital)
Den stora förvirringen tror jag skapas av det som står först, dvs analogt eller digital ljud. Texten inom parentes indikerar nog egentligen mer om vad det handlar om.

Först lite bakgrund: Alla TV kanaler distribueras alltid med minst en ljudström på MPEG1 Audio Layer II format, dvs "vanligt" stereo ljud. Denna ljudström är ju självklart en digital ljudström (vi pratar ju om digital-TV). Vissa TV kanaler distribueras med två ljudströmmar, dvs en extra ljudström på Dolby Digital (eller AC3) format. Denna ljudström kan i sin tur vara på 2.0 format, dvs stereo, med även för vissa program på 5.1 format (surround).

De kanaler som i dagsläget distribueras med två ljudströmmar, dvs både MPEG och Dolby Digital, är SVT1 samt några av Canal+ kanalerna. Även SVT2 distribuerades tidigare med två ljudströmmar, men sedan några månader tillbaka så distribueras även SVT2 enbart med en, MPEG, ljudström.

Om vi då går tillbaka till inställningarna som kan göra i boxen, vad betyder då dessa egentligen? Jo, den första valet "Analogt ljud (stereo)" har egentligen inte så mycket med att ljudet skall vara analogt att göra. Det handlar mer om "stereo", dvs att boxen alltid väljer MPEG ljudströmmen, i "stereo", i de fall att kanalen distribueras med två ljudströmmar. Väljer man inställningen "Digitalt ljud (Dolby Digital)" så talar man om för boxen att välja Dolby Digitial-ljudströmmen i de fall kanalen distribueras med en sådan. Om kanalen inte distribueras med Dolby Digital-ljudström så får den ta det som erbjuds, dvs den "vanliga" MPEG ljudströmmen i stereo.

Så inställningen handlar i huvudsak om hur boxen skall välja i de fall kanalen distribueras med två ljudströmmar. Men hur skickar boxen ut ljudet då?

På 1510 boxen så finns det två sätt att få ut ljudet: Analogt via SCART (eller den analoga audio utgången) eller digitalt via S/PDIF utgången.

Och det är här som jag tror förvirringen börjar. För även om man har boxen inställd på "Analogt ljud (stereo)" så matas det fortfarande ut en digital ljudsignal över S/PDIF utgången. Det som dock alltid matas ut är den vanliga MPEG ljudströmmen i "stereo" (troligtvis så är det en vanlig PCM kodat ljudström, avkodat från MPEG1 Layer II formatet, som matas, men här har jag nu passerat mina kunskaper). Samtidigt så matas det alltid ut analogt ljud på de analoga utgångarna, dvs via SCART och audio utångarna. I och med att boxen avkodar MPEG1 Layer II strömmen till vanlig PCM kodning så klarar också boxen av att höja och sänka volymen i boxen, dvs med boxens fjärrkontroll. Volymen höjs och sänks då på både de digititala och det analoga utgångarna.

Ställer man istället in "Digitalt ljud (Dobly Digital)" så beror det på vilken kanal man tittar på. Tittar man på en kanal med enbart en vanlig MPEG ljudström så beter sig boxen exakt på samma sätt som med inställningen "Analogt ljud (stereo)". Det är enbart då man tittar på en kanal som verkligen distribueras med en Dolby Digital-ljudström som det börjar hända nånting.

För det första så klara bara 1510 boxen att "extrahera" en ljudström åt gången. Så i det här fallet så väljer boxen att extrahera Dolby Digital ljudströmmen. Men i och med att boxen själva inte har någon Dolby Digital avkodare så måste den skicka vidare Dolby Digital-ljudströmmen helt oavkodat ut på den digital utgången, S/PDIF på 1510 boxen. I och med att den inte kan avkoda den enda extraherade Dolby Digital ljudströmmen så kan det nu inte mata ut något analogt ljud. Det är därför det också blir "tyst" på SCART utgången (och audio utgången) på 1510 boxen. Det är också detta som gör att man inte kan höja och sänka ljudet på en kanal med Dolby Digital ljud, i och med att boxen inte själv kan avkoda (och därmed förändra volymen) för Dolby Digital.

Enligt utsago från tekniska supporten på Motorola i Linköping så skall inte 1910 boxen ha denna begränsning som 1510:an har. I och med att jag inte själv har 1910:an så kan jag inte bekräfta detta. Men min gissning är att 1910:an borde kunna extrahera både Dolby Digital-ljudströmmen och mata ut den på de digital utgångarna (HDMI, S/PDIF, Toslink) och samtidigt extrahera MPEG-ljudströmmen, avkoda den, och mata ut den på de analog ljudutgångarna.

Om vi sedan tar mottagarsidan av ljudet, dvs TV och/eller förstärkare, så handlar det om mottagaren kan avkoda Dolby Digital eller inte. Om du kopplar boxen så att ljudet skickas digitalt till din TV, dvs med HDMI, S/PDIF eller Toslink, så kan du enbart ställa in "Digitalt ljud (Dolby Digital)" om din TV verkligen kan avkoda Dolby Digital (vilket nog långt ifrån alla, eller rättare sagt rätt få, TV apparater kan göra) så skall du inte ställa in denna inställning utan välja "Analogt ljud (stereo)". Du får som sagt var (missvisande nog) fortfarande digitalt ljud, men du kan vara säker på att din TV alltid kan hantera det avkoda PCM ljudet.

Om man kopplar ljudet direkt till en förstärkare så får man, beroende på TV:en och hur mycket bilden fördröjs av bildbehandlingen i TV:en, ett ljud som kommer före. Om jag förstått saken rätt så skall man kunna ställa in detta i förstärkaren (lip synch) för att kompensera för TV:ens fördröjning. Många TV apparater har därför en digital utgång så att man koppla ljudet via TV:en. Då säkerställer TV appareten att ljudet fördröjs lika mycket som TV:en "fördröjer" bilden och då bör ljudet hamna i synk med bilden automatiskt. Om man kopplar ljudet vidare till förstärkare (genom TV:en) och förstärkaren har Dolby Digital avkodning (vilket den rimligtvis har) så skall man sjävklart ställa in boxen på "Digitalt ljud (Dolby Digital)" för att få boxen att mata ut Dolby Digital-ljudet då det finns tillgängligt.

Jag hoppas detta ger en lite bättre förklaring till förvirringen kring hur ljudet funkar i boxen. Någon med 1910 box kan gärna får bekräfta, eller dementera, mina spekulationer om hur 1910 borde fungera.

/Peter Cigéhn

Postad 09 februari 2009 - 21:49

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Eller så kan vi kort bara säga att 1910 boxen inte kan (ännu?) skicka ut Dolby Digital som bitstream via HDMI. Precis som HD boxen från Humax (Com Hem) inte kunde göra förut, utan först efter en uppdatering av mjukvaran blev det möjligt.
Vill man ha Dolby Digital (och ljud för den delen) när man valt "Digitalt ljud" i menyn på boxen så får man glatt koppla in en Toslink- eller Coaxkabel och ta ut ljudet den vägen. Jag har själv varit tvungen att göra så på det sättet.

Postad 09 februari 2009 - 22:53

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Eller så kan vi kort bara säga att 1910 boxen inte kan (ännu?) skicka ut Dolby Digital som bitstream via HDMI. Precis som HD boxen från Humax (Com Hem) inte kunde göra förut, utan först efter en uppdatering av mjukvaran blev det möjligt.
Vill man ha Dolby Digital (och ljud för den delen) när man valt "Digitalt ljud" i menyn på boxen så får man glatt koppla in en Toslink- eller Coaxkabel och ta ut ljudet den vägen. Jag har själv varit tvungen att göra så på det sättet.

Okej, bra att få detta konfirmerat. Det innebär ju praktiken att en 1910:a kopplad med HDMI kabel har samma begränsning som 1510:a med SCART kabel, dvs att den inte lyckas mata ut något ljud vid Dolby Digital-sändningar på HDMI respektive SCART.

Och om det är så att både 1510:an och 1910:an har motsvarande begränsningar så är det ju en väldigt enkelt regel: Ställ aldrig in boxen (både 1510 och 1910) på "Digitalt ljud (Dolby Digital)" om du inte också har en anslutning på S/PDIF (eller Toslink) utgången vidare till en mottagare (TV eller förstärkare) som har en Dolby Digital-avkodare.

Tack för informationen Bergan. Jag har som sagt var ingen 1910 själv så jag har lite svårt att avgöra själv hur den verkligen beter sig.

Kan även någon som kopplar in 1910:an via SCART konfirmera om den lyckas mata ut analogt ljud på SCART utgången då man tittar på SVT1, även om boxen är inställd på "Digitalt ljud (Dolby Digital)"? Vilket alltås inte 1510:an klarar av. Enligt vad jag fick förklarat för mig av supporten på Motorola så skall inte 1910:an ha motsvarande (hårdvaru)begränsning som 1510:an har.

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 00:22

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Var påstår Telia att det skall vara Dolby Digital (AC3) på TV4? Mig veterligen så har Telia aldrig distribuerat Dolby Digital för TV4.

Vad gäller SVT, dvs SVT1 och SVT2, så skall dessa alltid sändas med Dolby Digitial, dock inte alltid med 5.1 men alltid åtminstone 2.0. Sändningar i 5.1 är bara vissa utvalda program, som Melodifestivalen.

Dock så har Telia sedan en rätt lång tid tillbaka (några månader eller mer) slutat att distribuera SVT2 med Dolby Digital (AC3) ljud. SVT2 distribuers numera enbart med vanligt MPEG stereoljud. Jag har ingen aning om varför inte SVT2 vidaredistriubueras med Dolby Digital.

Så det är i dagsläget enbart Dolby Digital ljud på SVT1 samt på (några av) Canal+ kanalerna.

/Peter Cigéhn

Man får tacka, Peter, för den energi du lägger ned i denna tråd på att förklara och reda ut begreppen! ;)
Jag använder mig inte av Telia som TV-leverantör utan Canal Digital via ett öppet stadsnät. Fiber ända in
i vardagsrummet. Prenumererar på drygt 60 kanaler hos cd. Dessutom har jag Comhem.
Men eftersom jag har IPTV och är intresserad av IPTV och dess möjligheter, så dräglar över denna tråd en del.
Nog om detta.
Tänkte bara komplettera med en liten lista på de kanaler jag vet sänder/lägger ut Dolby Digital ljud.
Kommer det inte ända fram till mottagaren, så får man klaga på distributören. En hel del program sänds
med DD-ljud numera. Ett av dem är "Antikrundan". Är inte det flådigt, att ta i ... ;)
Följande kanaler lägger ut DD-ljud:
- SVT1
- SVT2
- Canal + First
- Canal + Hits
- Canal + Action
- TV1000
- TV1000 Action
- TV1000 Classic

:D

Postad 10 februari 2009 - 01:16

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag fick min 1910-box idag efter att ha hoppat på Telia digital-tv igen.

Jag har ställt in den på Dolby Digital ut och jag får ljud genom HDMI-kabeln på alla kanaler. Jag kan även höja och sänka ljudet genom boxen.

Nu kanske inte detta var relevant med tanke på vad som diskuterats om ljud ut, har bara läst lite snabbt... ;)

Postad 10 februari 2009 - 14:04

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 268 inlägg
  • 0

Lite skvaller: Vad jag kan konstatera så har det påbörjats provsändningar av TV1000 Drama i Telias nät. TV1000 Drama är vad jag kan förstå av pressreleasen från Viasat deras 8:nde TV1000 kanal som är tänkt att lanseras den 16/2. Som ren spekulation så kanske man kan gissa att kanalen kommer att finnas tillgänglig på lanseringsdatumet även för Telias kunder.

/Peter Cigéhn

Från Telias hemida:

Ny kanal TV1000 Drama
Den 16 februari bygger vi ut kanalpaket Viasat Guld, Viasat Film och Viasat sport/Film med en helt ny filmkanal. TV1000 Drama är kanalen som spelar på hela känsloregistret med episka storfilmer, påkostade kostymdramer, klassiska snyftare och hårdkokta deckare.

Postad 10 februari 2009 - 19:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Tänkte bara komplettera med en liten lista på de kanaler jag vet sänder/lägger ut Dolby Digital ljud.
Kommer det inte ända fram till mottagaren, så får man klaga på distributören. En hel del program sänds
med DD-ljud numera. Ett av dem är "Antikrundan". Är inte det flådigt, att ta i ... :)
Följande kanaler lägger ut DD-ljud:
- SVT1
- SVT2
- Canal + First
- Canal + Hits
- Canal + Action
- TV1000
- TV1000 Action
- TV1000 Classic

:wub:

Jag kollade precis igenom listan ovan med TSReader Lite och kan konstatera att det distribuerades Dolby Digital på SVT1, Canal+ First, Canal+ Hits, Canal+ Action samt TV1000 Classic.

Det distribuerades enbart vanligt MPEG-2 ljud på SVT2, TV1000 samt TV1000 Action. Vad gäller TV1000 och TV1000 Action så kan det ju vara så att just då jag kollade så sändes ingen film med Dolby Digital. Själv har jag inte något Viasat kanalpaket så jag har heller ingen uppfattning om det brukar distribueras Dolby Digital på TV1000 och TV1000 Action.

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 19:58

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag fick min 1910-box idag efter att ha hoppat på Telia digital-tv igen.

Jag har ställt in den på Dolby Digital ut och jag får ljud genom HDMI-kabeln på alla kanaler. Jag kan även höja och sänka ljudet genom boxen.

Nu kanske inte detta var relevant med tanke på vad som diskuterats om ljud ut, har bara läst lite snabbt... :)

Relevant eller inte (och i och med att du "bara läst lite snabbt") så måste jag be dig att konfirmera på exakt vilka kanaler det är du får ovanstående beteende på. För om jag ska lita på vad Bergan skriver i sitt tidigare inlägg (citerat överst), så kommer du eventuellt och påstår det omvända.

Den konkreta frågan blir: Om du tittar på SVT1, kan du då som du påstår höja och sänka volymen via boxen och få ut ljudet via HDMI kabeln? I och med att det är en väldigt stor skillnad på om du tittar på en kanal som distribueras eller inte distribueras med Dolby Digital ljud så beter sig ju boxen helt olika vilket jag hoppas framgick av mitt långa inlägg där jag försökte (uppenbarligen förgäves) förklara hur saker funkar. För att utesluta att du bara tittar på en kanal som ändå bara sänder vanligt MPEG-2 ljud (en situation som gör att inställningen "Analogt ljud (stereo)" eller "Digitalt ljud (Dolby Digital)" i boxen är helt ointressant i och med att den inte gör någon som helst skillnad) så måste du testa detta på SVT1 (som vi med säkerhet vet alltid sänder i Dolby Digital).

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 20:10

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Relevant eller inte (och i och med att du "bara läst lite snabbt") så måste jag be dig att konfirmera på exakt vilka kanaler det är du får ovanstående beteende på. För om jag ska lita på vad Bergan skriver i sitt tidigare inlägg (citerat överst), så kommer du eventuellt och påstår det omvända.

Den konkreta frågan blir: Om du tittar på SVT1, kan du då som du påstår höja och sänka volymen via boxen och få ut ljudet via HDMI kabeln? I och med att det är en väldigt stor skillnad på om du tittar på en kanal som distribueras eller inte distribueras med Dolby Digital ljud så beter sig ju boxen helt olika vilket jag hoppas framgick av mitt långa inlägg där jag försökte (uppenbarligen förgäves) förklara hur saker funkar. För att utesluta att du bara tittar på en kanal som ändå bara sänder vanligt MPEG-2 ljud (en situation som gör att inställningen "Analogt ljud (stereo)" eller "Digitalt ljud (Dolby Digital)" i boxen är helt ointressant i och med att den inte gör någon som helst skillnad) så måste du testa detta på SVT1 (som vi med säkerhet vet alltid sänder i Dolby Digital).

/Peter Cigéhn

Jag har den senaste versionen av 1910-9 och jag kan bekräfta att du kan höja och sänka ljudet som går ut via hdmi respektive via spdif koax med hjälp av boxens fjärrkontroll. Detta funkar bra både SVT1 med DD och SVT2 med "STEREO".

Mvh

LG

Postad 10 februari 2009 - 20:21

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har den senaste versionen av 1910-9 och jag kan bekräfta att du kan höja och sänka ljudet som går ut via hdmi respektive via spdif koax med hjälp av boxens fjärrkontroll. Detta funkar bra både SVT1 med DD och SVT2 med "STEREO".

Mvh

LG

Hmmm... Jag förstår att det blir förvirrat här i tråden för nu är jag också totalt förvirrad.

Så du påstår alltså att du har ställt in boxen på "Digital ljud (Dolby Digital)", tittar på SVT1, och höjer och sänker ljudet via boxen och dessutom får ut Dolby Digital ljudet via HDMI? Detta måste ju innebära att 1910 boxen har en Dolby Digital avkodare (annars förstår jag inte hur den kan manipulera och ändra volymen på Dolby Digital ljudet). Du påstår då också att Bergan har fel i sitt påstående.

Hmm, vem ska man lita på. Ska jag måsta skaffa mig en egen 1910 för att själva bilda mig en uppfattning. För just nu fattar jag ingenting av vad ni alla 1910 ägare egentligen påstår. :)

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 20:21

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag har nu kopplat in min ljudanläggning med TOSLINK från digitalboxen och det går inte att ändra volymen på SVT1 med fjärrkontrollen när boxen är inställd på digitalt ljud. Jag harinte testat med stereo.

Postad 10 februari 2009 - 20:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har nu kopplat in min ljudanläggning med TOSLINK från digitalboxen och det går inte att ändra volymen på SVT1 med fjärrkontrollen när boxen är inställd på digitalt ljud. Jag harinte testat med stereo.

Tack för det. Detta bekräftar Bergans tes och motsäger alltså theelk och ragonline. Två mot två... :)

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 20:34

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Tack för det. Detta bekräftar Bergans tes och motsäger alltså theelk och ragonline. Två mot två... :)

/Peter Cigéhn

En liten korrigering Via SPDIF blir det digitalt. Alltså man reglerar inte ljudet mer än att ljudet går få på eller av via volym knapparna,
Via HDMI går det att reglera stegvis.

/LG

Postad 10 februari 2009 - 20:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

En liten korrigering Via SPDIF blir det digitalt. Alltså man reglerar inte ljudet mer än att ljudet går få på eller av via volym knapparna,
Via HDMI går det att reglera stegvis.

/LG

Nu börjar det likna nånting! Som du nu säger så är det enda du "justera" med boxen är om Dolby Digital-ljudet är på eller av. Ej höja/sänka i steg. Bra, då behöver vi inte spekulera huruvida boxen har en Dolby Digital-avkodare, för det ska den inte ha.

Men du förvirrar ändå då du säger "via S/PDIF blir det digitalt". Sjävklart så är ljudet via S/PDIF alltid digitalt (det är ju en digital utgång). Det viktiga är om det som matas ut är vanligt PCM kodat digitalt ljud eller om det är Dolby Digital ljud som matas ut.

Då frågar jag igen: Påstår du att du kan höja och sänka ljudet som matas ut via HDMI då du tittar på SVT1 då du har boxen inställd på "Digitalt ljud (Dolby Digital)"? Detta motsäger fortfarande eventuellt Bergans påstående som säger att inget ljud alls matas över HDMI i denna situation (eller så misstolkade jag Bergans påstående om att boxen inte kan mata Dolby Digital via HDMI).

Men om det är som du säger så måste alltså 1910 boxen (precis som tidigare beskrev) extrahera ut både MPEG-ljudströmmen och Dolby Digital-ljudströmmen då man tittar på SVT1 och mata ut en (avkodad och eventuellt volymjusterad) MPEG-ljudström över HDMI kabeln och den oförvanskade/oavkodade Dolby Digital-ljudströmmen över S/PDIF (och Toslink) utgången?

Eller skall jag fortfarande tolka Bergans påstående med att inget ljud överhuvudtaget matas ut över HDMI då man tittar på SVT1 och har boxen inställd på "Digitalt ljud (Dolby Digital)"?

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 10 februari 2009 - 20:48.

Postad 10 februari 2009 - 20:54

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Nu börjar det likna nånting! Som du nu säger så är det enda du "justera" med boxen är om Dolby Digital-ljudet är på eller av. Ej höja/sänka i steg. Bra, då behöver vi inte spekulera huruvida boxen har en Dolby Digital-avkodare, för det ska den inte ha.

Den skulle dessutom behöva en DD-kodare för att kunna skicka ut en ny "volymjusterad" DD-signal. Det kan jag garantera att de inte har byggt in i boxen.

Postad 10 februari 2009 - 21:04

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Men du förvirrar ändå då du säger "via S/PDIF blir det digitalt". Sjävklart så är ljudet via S/PDIF alltid digitalt (det är ju en digital utgång). Det viktiga är om det som matas ut är vanligt PCM kodat digitalt ljud eller om det är Dolby Digital ljud som matas ut.

Då frågar jag igen: Påstår du att du kan höja och sänka ljudet som matas ut via HDMI då du tittar på SVT1 då du har boxen inställd på "Digitalt ljud (Dolby Digital)"? Detta motsäger fortfarande eventuellt Bergans påstående som säger att inget ljud alls matas över HDMI i denna situation (eller så misstolkade jag Bergans påstående om att boxen inte kan mata Dolby Digital via HDMI).

Men om det är som du säger så måste alltså 1910 boxen (precis som tidigare beskrev) extrahera ut både MPEG-ljudströmmen och Dolby Digital-ljudströmmen då man tittar på SVT1 och mata ut en (avkodad och eventuellt volymjusterad) MPEG-ljudström över HDMI kabeln och den oförvanskade/oavkodade Dolby Digital-ljudströmmen över S/PDIF (och Toslink) utgången?

Eller skall jag fortfarande tolka Bergans påstående med att inget ljud överhuvudtaget matas ut över HDMI då man tittar på SVT1 och har boxen inställd på "Digitalt ljud (Dolby Digital)"?

/Peter Cigéhn

Jag har HDMI kablen direkt kopplad till TVn och SPDIF koaxkablen till Förstärkaren. Jag får alltså ut ljud båda vägarna sammtidigt. Boxen är inställd på att skicka ut DD ljud.

/LG

Postad 10 februari 2009 - 21:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag har HDMI kablen direkt kopplad till TVn och SPDIF koaxkablen till Förstärkaren. Jag får alltså ut ljud båda vägarna sammtidigt. Boxen är inställd på att skicka ut DD ljud.

/LG

Jag ger upp! :)

Du svarar fortfarande inte på min fråga om vad som händer med ljudet via HDMI och vilken typ av ljud din TV tar emot. Själv har jag en TV med Dolby Digital-avkodare så jag kan mycket väl tolka ovanstående svar som att du påstår att Dolby Digital-ljudet skickas ut via HDMI. Snälla, var lite mer specifik...

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 21:19

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag ger upp! :)

Du svarar fortfarande inte på min fråga om vad som händer med ljudet via HDMI och vilken typ av ljud din TV tar emot. Själv har jag en TV med Dolby Digital-avkodare så jag kan mycket väl tolka ovanstående svar som att du påstår att Dolby Digital-ljudet skickas ut via HDMI. Snälla, var lite mer specifik...

/Peter Cigéhn

Min TV har inte DD avkodare utan via HDMI kommer alltså två kanaligt stereo ljud som kan regleras från boxen.

Alltså skickar boxen ut både DD ljud via SPDIF samt vanligt avkodat stereo ljud via HDMI.

/LG

Postad 10 februari 2009 - 22:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Min TV har inte DD avkodare utan via HDMI kommer alltså två kanaligt stereo ljud som kan regleras från boxen.

Alltså skickar boxen ut både DD ljud via SPDIF samt vanligt avkodat stereo ljud via HDMI.

/LG

Så ja. Varför svarade du inte det på en gång? Då har vi ju svaret på gåtan... :)

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2009 - 22:32

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
- Jag har 1910-boxen inställd på Dolby Digital.
- Kopplad med HDMI till min TV (en Sony KDL-40W3000).
- Jag kan höja och sänka ljudet med fjärrkontrollen för boxen när jag kollar på SVT1

Postad 10 februari 2009 - 22:55

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

- Jag kan höja och sänka ljudet med fjärrkontrollen för boxen när jag kollar på SVT1

Detta beror på att programkällan för den aktuella sändningen inte producerar DD 5.1
och då matar boxen ut PCM-ljud på de digitala utgångarna och då går ljudet att reglera
från boxen. Kolla ett program som sänder 5.1 ljud, då blir det tyst i TV:n om den inte
kan dekodera 5.1 ljud. Sänds DD 5.1 går det INTE att reglera ljudet från boxen.
Lätt som en plätt :)
Om du inte har en TV eller förstärkare som INTE kan ta hand om DD 5.1 ljud så
bör du ställa boxen i läge "Analogt ljud" och då kommer alltid PCM-ljud
att matas ut på digitalutgångarna och man kan reglera med volymen i boxen.
Detta är med lite reservation då jag inte vet om man individuellt kan ställa
in SPDIF resp. HDMI - utgången på 1910 -boxen eller "annan" konstruktionslösning.
Har ingen 1910 i handen just nu ...

Summan av kardemumman:
- Matas PCM-ljud ut går det att reglera volymen från boxen.
- Matas DD 5.1 - ljud ut går det inte att reglera volymen från boxen.

Sedan är det upp till var och en att testa och meka lite grann ... det är ju kul! :unsure:
Dessutom borde det väl framgå i den heliga manualen, nån som kollat?
Jag tror att vi börjar närma oss början till slutet av förvirringen, eller ... :wub:
;)

Redigerat av hd-fan, 11 februari 2009 - 00:10.

Postad 10 februari 2009 - 23:38

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hehe...avancerade diskussioner detta.

Postad 10 februari 2009 - 23:43

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Hehe...avancerade diskussioner detta.

Ja, verkligen! Skall vi ta den där om att reglera volymen genom
att skicka olika stora ettor och nollor till digitalutgången ... :)

Postad 11 februari 2009 - 00:13

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hehe... Man blir lite snurrig :)

Jag hade fått för mig att SVT1 alltid sände DD (2.0 eller 5.1 beroende på program).

Min TV har Dolby Digital Plus. Men, om den kan ta emot DD via HDMI har jag inte riktigt fått klart för mig (eller om det enbart är via den inbyggda digitalboxen).

Postad 11 februari 2009 - 00:34

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Hehe... Man blir lite snurrig :)

Jag hade fått för mig att SVT1 alltid sände DD (2.0 eller 5.1 beroende på program).

Ja, det stämmer. Även SVT2 i min värld. Men MPEG-ljudströmmen sänds ju också parallellt med DD.
Bara så man inte lurar sig. (Och blir yr). Och detta i kombination med box och TV inställningar ...

Min TV har Dolby Digital Plus. Men, om den kan ta emot DD via HDMI har jag inte riktigt fått klart för mig (eller om det enbart är via den inbyggda digitalboxen).

Det kan nog vara som du säger men det borde framgå av TV:ns manual.
Mitt stående råd är att systematiskt testa och på så sätt lära känna hur apparaterna
fungerar ihop och med den kunskapen få det att fungera som du vill ha det.

Postad 11 februari 2009 - 07:58

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Om SVT1-sändningen har Dolby Digital (2.0 eller 5.1) och jag kör "Digitalt ljud" (från menyn i boxen) och jag har bara HDMI-kabeln kopplad till förstärkaren med rätt inställningar där så får jag inget ljud alls. Byter jag däremot kanal till vilken annan som helst som inte har DD så får jag ljud.
Dock så har jag inte provat med HDMI på SVT1 om de inte skulle sända DD.

Postad 11 februari 2009 - 08:59

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Om SVT1-sändningen har Dolby Digital (2.0 eller 5.1) och jag kör "Digitalt ljud" (från menyn i boxen) och jag har bara HDMI-kabeln kopplad till förstärkaren med rätt inställningar där så får jag inget ljud alls. Byter jag däremot kanal till vilken annan som helst som inte har DD så får jag ljud.

Det låter ju som förstärkaren inte kan ta hand om DD signalerna. Testade nu på morgonen
med en 1510-box och digitala utgången. Logiken torde vara likadan på 1910.
Boxen inställd på DD ut hela tiden.

- SVT: förstärkaren indikerar DD 2.0 ut eftersom inget 5.1 program just då. Fullt ljud ut i högtalarna. Det går INTE att reglera ljudet med volymkontrollen i boxen.

- "Annan" kanal: förstärkaren indikerar PCM ut. Fullt ljud i högtalarna. Det går att reglera ljudet med volymen i boxen.

Tror därför att din box gör som den skall, men vad händer på förstärkarsidan ?
:)

Postad 11 februari 2009 - 12:36

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Det låter ju som förstärkaren inte kan ta hand om DD signalerna. Testade nu på morgonen
med en 1510-box och digitala utgången. Logiken torde vara likadan på 1910.
Boxen inställd på DD ut hela tiden.

- SVT: förstärkaren indikerar DD 2.0 ut eftersom inget 5.1 program just då. Fullt ljud ut i högtalarna. Det går INTE att reglera ljudet med volymkontrollen i boxen.

- "Annan" kanal: förstärkaren indikerar PCM ut. Fullt ljud i högtalarna. Det går att reglera ljudet med volymen i boxen.

Tror därför att din box gör som den skall, men vad händer på förstärkarsidan ?
:)

Inget fel på förstärkaren.
Det är just detta den senare delen av tråden handlar om. Att DD inte går ut via HDMI som bitstream utan är det en sådan sändning då så får man inget ljud.
Enda sättet att få det att fungera nu är att både ha HDMI (för bild) och optisk (för ljud) inkopplat istället för att endast ha HDMI (både ljud och bild) inkopplat.

Postad 11 februari 2009 - 14:13

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
För att lämna ljudbiten lite så hitta jag detta i en Clas Ohlson katalog.
far
http://www.clasohlso...x?artnr=38-2669

Ska tydligen enligt detta fungera att dra nätverket via el uttagen. Min största fråga blir ju givetvis går det att koppla in IP Tvn till detta? (slippa sladden som går över halva rummet).

Telia har ju en trådlös lösning på IP TV, där två enheter kopplas i eluttagen. Men enligt detta så använder man fortfarande kabel. Någon som sett detta innan eller hört talas om? Som kan bekräfta om det fungerar?

Min undran är om man måste plugga till samma säkring?

/Ante

Postad 11 februari 2009 - 15:09

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Telia säljer Zyxel PLA-400 v2 för detta ändamål.

En del varianter verkar bara fungera på samma fas.
En del klagar på att enheterna inte håller så länge ( < 1år).
Jag har dock ingen egen uppfattning.

Postad 11 februari 2009 - 17:40

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Inget fel på förstärkaren.
Det är just detta den senare delen av tråden handlar om. Att DD inte går ut via HDMI som bitstream utan är det en sådan sändning då så får man inget ljud.
Enda sättet att få det att fungera nu är att både ha HDMI (för bild) och optisk (för ljud) inkopplat istället för att endast ha HDMI (både ljud och bild) inkopplat.

Trist att det ska vara så, tanken med hdmi är att man ska slippa dra femtielva kablar kors o tvärs.
jag har ingen lust att dra både hdmi och optisk ljudkabel till min förstärkare. hoppas det kommer en ändring på detta i en kommande box eller om det enbart är ett mjukvaruproblem det vet jag inte.

Postad 11 februari 2009 - 20:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Vi har alltså två motsägande uppgifter. I och med att SVT1 alltid sänder åtminstone i Dolby Digital 2.0 (och enskilda sändningar i 5.1) så tolkar jag de två ovanstående inläggen som motsägande. Jag har aldrig varit med om att SVT1 har distriuberats med enbart MPEG-2 ljud (som Telia alltså av någon anledning har börjat göra med SVT2).

Kan det vara så att det finns olika hårdvarugenerationer av 1910:an? Dvs en variant som vi inställningen "Digital ljud (Dolby Digital)" extraherar ut MPEG-2 ljudet, avkodar och volymjusterar, och skickar ut PCM kodat ljud på HDMI och samtidigt extraherar Dolby Digital-ljuder och matar ut det på S/PDIF och Toslink. Denna variant är vad ragonline beskriver.

Och en annan variant som enbart extraherar ut Dolby Digital-ljudet och skickar ut det på S/PDIF och Toslink, men sedan inte skickar ut nånging alls på HDMI utgången. Denna variant är vad Bergan beskriver.

Det känns fortfarande som det är rätt förvirrande vad 1910:an egentligen gör med ljudet på SVT1 med "Digitalt ljud (Dolby Digital)" inställningen. Vem har rätt och vem har fel? Eller har både rätt om det finns olika generationer av 1910:an som beter sig olika. Underligt är det i alla fall. Och jag har inte blivit något som helst klokare på dom senaste inläggen.

/Peter Cigéhn

Postad 11 februari 2009 - 21:00

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Jag skall prova på en gång för att se vad som händer om jag väljer i förstärkaren att den bara ska ta emot ljud via HDMI från 1910:an istället för optisk som den är vald på nu. Återkommer om en liten stund!

Postad 11 februari 2009 - 21:17

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Sådär!

Nu har jag provat att bara köra ljudet via HDMI i förstärkaren. Dvs att den väljer inte där ljudet kommer ut med automatik utan jag tvingar den att köra HDMI.

Så fort jag gör det så försvinner ljudet på SVT1. Det går någon dansk film eller serie där som sänder i 5.1 (såg det direkt när jag slog på TVn då jag har optisk sladd inkopplat). Förstärkaren indikerar att den inte får något ljud alls.
Byter jag kanal till t ex SVT2 så får jag ljud och förstärkaren indikerar att det är en stereo PCM signal.
Byter jag tillbaka till SVT1 och sedan går in menyn och väljer Analogt ljud (stereo) så får jag ljud direkt och förstärkaren säger stereo PCM signal.
Väljer jag tillbaka till Digitalt ljud (Dolby Digital) så försvinner ljudet igen och förstärkaren indikerar återigen att den inte har någon ljudsignal.
Jag går in i förstärkarens meny igen och ändrar tillbaka att jag ska köra från optisk kabel istället och förstärkaren indikerar då att den tar emot en Dolby Digital 5.1 signal.

Så mitt svar är Nej, min box kan inte skicka Dolby Digital signal som bitstream till förstärkaren via HDMI. Med den optiska fungerar det utmärkt.

Förmodligen är det bara en mjukvarufix som behövs för att lösa detta. Som jag påpekade tidigare så var det "samma" problem med Humax HD box för Com Hem förut innan man uppgraderade mjukvaran och löste detta på det sättet.

Postad 11 februari 2009 - 21:29

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag kan också konfirmera med TSReader Lite att det är en Dolby Digital 5.1 (eller 3/2 som TSReader Lite indikerar det) ljudström som distribueras med Sommer som går på SVT1 just nu.

Bara för sakens skulle så kanske du skall testa igen då det är en vanlig 2.0 sändning. Det bör inte vara någon skillnad, men bara för att säkerställa att beteendet är detsamma på en Dolby Digital 2.0 som en 5.1 sändning.

Men detta förklara ju inte hur ragonline lyckas få ljud över HDMI, och då uppenbarligen också vanlig PCM kodat ljud i och med att han dessutom kan få boxen att justera volymen på ljudet. Nu är det upp till ragonline att "bevisa" att hans box verkligen beter sig som den gör. Eller är det någon annan som kan konfirmera det beteende som ragonline beskriver?

Kan någon annan också konfirmera det beteende som Bergan beskriver?

/Peter Cigéhn

Postad 11 februari 2009 - 21:42

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag kan också konfirmera med TSReader Lite att det är en Dolby Digital 5.1 (eller 3/2 som TSReader Lite indikerar det) ljudström som distribueras med Sommer som går på SVT1 just nu.

Bara för sakens skulle så kanske du skall testa igen då det är en vanlig 2.0 sändning. Det bör inte vara någon skillnad, men bara för att säkerställa att beteendet är detsamma på en Dolby Digital 2.0 som en 5.1 sändning.

Men detta förklara ju inte hur ragonline lyckas få ljud över HDMI, och då uppenbarligen också vanlig PCM kodat ljud i och med att han dessutom kan få boxen att justera volymen på ljudet. Nu är det upp till ragonline att "bevisa" att hans box verkligen beter sig som den gör. Eller är det någon annan som kan konfirmera det beteende som ragonline beskriver?

Kan någon annan också konfirmera det beteende som Bergan beskriver?

/Peter Cigéhn

Min box skickar ut DD 5.1 via SPDIF till min förstärkare samtidigt som den skickar ljud över HDMI som antagligen är PCM kodat eller analogt direkt till TVn. Det ljud som går över HDMI kablen går det att reglera volymen på.

Postad 11 februari 2009 - 21:44

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nu har jag testat igen. Passade på nu när Sommer gick och det tydligen går med DD5.1.

Började med att dubbelkolla så att inställningarna verkligen var på Digitalt (Dolby Digital).

Det går alldeles utmärkt att höja och sänka ljudet via boxen.

Jag växlade mellan "analogt" och digitalt på boxen för att se så det inte blivit något konstigt. Bägge inställningar skickar ljud men den analoga (stereo) är volymmässigt lite högre...

Min tv kan ej ta emot DD via HDMI lyckades jag hitta i manualen till slut. Står så här angående ljud via HDMI:

Ljud: Linjärt PCM-ljud med två kanaler
32, 44,1 och 48 kHz, 16, 20 och 24 bitar

Så, då måste ju boxen skicka ut PCM även när det är DD-sändningar och boxen är inställd på DD via HDMI.

Det kanske är som Peter Cigéhn misstänker att det är fixat i nyare versioner av boxen.
Jag fick min som sagt i måndags...

Sen så har jag ju iofs då ingen nytta av att ha boxen inställd på DD, men det är ju en annan sak :)

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.