Det blev väldigt många inlägg om hur ljudet fungerar i boxen och jag inser att det är rätt förvirrande. Så jag tänkte ta det grundligt från början hur jag har förstått att det fungerar. Jag har själv bara en 1510 så mina erfarenheter är baserat på hur den fungerar. Jag antar att 1910 funkar på motsvarande sätt, förutom en grundläggande skillnad som jag fick bekräftat av tekniska supporten på Motorola i Linköping för väldigt länge sedan.
Det förvirring som finns kring ljudet i boxen tror jag bottnar till stor del på de förvirrande namnen som Telia har valt på de två inställningar man kan välja i boxen. Via Inställningar > Ljud > Ljudformat så kan man välja:
- Analogt ljud (stereo)
- Digitalt ljud (Dolby Digital)
Den stora förvirringen tror jag skapas av det som står först, dvs analogt eller digital ljud. Texten inom parentes indikerar nog egentligen mer om vad det handlar om.
Först lite bakgrund: Alla TV kanaler distribueras alltid med minst en ljudström på MPEG1 Audio Layer II format, dvs "vanligt" stereo ljud. Denna ljudström är ju självklart en digital ljudström (vi pratar ju om digital-TV). Vissa TV kanaler distribueras med två ljudströmmar, dvs en extra ljudström på Dolby Digital (eller AC3) format. Denna ljudström kan i sin tur vara på 2.0 format, dvs stereo, med även för vissa program på 5.1 format (surround).
De kanaler som i dagsläget distribueras med två ljudströmmar, dvs både MPEG och Dolby Digital, är SVT1 samt några av Canal+ kanalerna. Även SVT2 distribuerades tidigare med två ljudströmmar, men sedan några månader tillbaka så distribueras även SVT2 enbart med en, MPEG, ljudström.
Om vi då går tillbaka till inställningarna som kan göra i boxen, vad betyder då dessa egentligen? Jo, den första valet "Analogt ljud (stereo)" har egentligen inte så mycket med att ljudet skall vara analogt att göra. Det handlar mer om "stereo", dvs att boxen alltid väljer MPEG ljudströmmen, i "stereo", i de fall att kanalen distribueras med två ljudströmmar. Väljer man inställningen "Digitalt ljud (Dolby Digital)" så talar man om för boxen att välja Dolby Digitial-ljudströmmen i de fall kanalen distribueras med en sådan. Om kanalen inte distribueras med Dolby Digital-ljudström så får den ta det som erbjuds, dvs den "vanliga" MPEG ljudströmmen i stereo.
Så inställningen handlar i huvudsak om hur boxen skall välja i de fall kanalen distribueras med två ljudströmmar. Men hur skickar boxen ut ljudet då?
På 1510 boxen så finns det två sätt att få ut ljudet: Analogt via SCART (eller den analoga audio utgången) eller digitalt via S/PDIF utgången.
Och det är här som jag tror förvirringen börjar. För även om man har boxen inställd på "Analogt ljud (stereo)" så matas det
fortfarande ut en digital ljudsignal över S/PDIF utgången. Det som dock alltid matas ut är den vanliga MPEG ljudströmmen i "stereo" (troligtvis så är det en vanlig PCM kodat ljudström, avkodat från MPEG1 Layer II formatet, som matas, men här har jag nu passerat mina kunskaper). Samtidigt så matas det alltid ut analogt ljud på de analoga utgångarna, dvs via SCART och audio utångarna. I och med att boxen avkodar MPEG1 Layer II strömmen till vanlig PCM kodning så klarar också boxen av att höja och sänka volymen i boxen, dvs med boxens fjärrkontroll. Volymen höjs och sänks då på både de digititala och det analoga utgångarna.
Ställer man istället in "Digitalt ljud (Dobly Digital)" så beror det på vilken kanal man tittar på. Tittar man på en kanal med enbart en vanlig MPEG ljudström så beter sig boxen exakt på samma sätt som med inställningen "Analogt ljud (stereo)". Det är enbart då man tittar på en kanal som verkligen distribueras med en Dolby Digital-ljudström som det börjar hända nånting.
För det första så klara bara 1510 boxen att "extrahera" en ljudström åt gången. Så i det här fallet så väljer boxen att extrahera Dolby Digital ljudströmmen. Men i och med att boxen själva inte har någon Dolby Digital avkodare så måste den skicka vidare Dolby Digital-ljudströmmen helt oavkodat ut på den digital utgången, S/PDIF på 1510 boxen. I och med att den inte kan avkoda den enda extraherade Dolby Digital ljudströmmen så kan det nu inte mata ut något analogt ljud. Det är därför det också blir "tyst" på SCART utgången (och audio utgången) på 1510 boxen. Det är också detta som gör att man inte kan höja och sänka ljudet på en kanal med Dolby Digital ljud, i och med att boxen inte själv kan avkoda (och därmed förändra volymen) för Dolby Digital.
Enligt utsago från tekniska supporten på Motorola i Linköping så skall inte 1910 boxen ha denna begränsning som 1510:an har. I och med att jag inte själv har 1910:an så kan jag inte bekräfta detta. Men min gissning är att 1910:an borde kunna extrahera både Dolby Digital-ljudströmmen och mata ut den på de digital utgångarna (HDMI, S/PDIF, Toslink) och samtidigt extrahera MPEG-ljudströmmen, avkoda den, och mata ut den på de analog ljudutgångarna.
Om vi sedan tar mottagarsidan av ljudet, dvs TV och/eller förstärkare, så handlar det om mottagaren kan avkoda Dolby Digital eller inte. Om du kopplar boxen så att ljudet skickas digitalt till din TV, dvs med HDMI, S/PDIF eller Toslink, så kan du enbart ställa in "Digitalt ljud (Dolby Digital)" om din TV verkligen kan avkoda Dolby Digital (vilket nog långt ifrån alla, eller rättare sagt rätt få, TV apparater kan göra) så skall du inte ställa in denna inställning utan välja "Analogt ljud (stereo)". Du får som sagt var (missvisande nog) fortfarande digitalt ljud, men du kan vara säker på att din TV alltid kan hantera det avkoda PCM ljudet.
Om man kopplar ljudet direkt till en förstärkare så får man, beroende på TV:en och hur mycket bilden fördröjs av bildbehandlingen i TV:en, ett ljud som kommer före. Om jag förstått saken rätt så skall man kunna ställa in detta i förstärkaren (lip synch) för att kompensera för TV:ens fördröjning. Många TV apparater har därför en digital utgång så att man koppla ljudet via TV:en. Då säkerställer TV appareten att ljudet fördröjs lika mycket som TV:en "fördröjer" bilden och då bör ljudet hamna i synk med bilden automatiskt. Om man kopplar ljudet vidare till förstärkare (genom TV:en) och förstärkaren har Dolby Digital avkodning (vilket den rimligtvis har) så skall man sjävklart ställa in boxen på "Digitalt ljud (Dolby Digital)" för att få boxen att mata ut Dolby Digital-ljudet då det finns tillgängligt.
Jag hoppas detta ger en lite bättre förklaring till förvirringen kring hur ljudet funkar i boxen. Någon med 1910 box kan gärna får bekräfta, eller dementera, mina spekulationer om hur 1910
borde fungera.
/Peter Cigéhn