Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 24 mars 2009 - 10:26
Postad 24 mars 2009 - 12:50
Lite små saker syns på en gång...
Hinner inte kolla så noga - måste sticka till stan nu...
Dock verkar det fungera?
Postad 24 mars 2009 - 13:03
Så var det fixat....Uppdateringen
Lite små saker syns på en gång...
Hinner inte kolla så noga - måste sticka till stan nu...
Dock verkar det fungera?
Har også fått oppdatert HDPVR nå. Siden jeg kun har tilkoblet en LNB så måtte jeg kjøre prosedyren med å trykke OK når display viser 88:88 og deretter trykke meny. Da viste mottageren 00- og telte opp til 04- . Tok vel 5-10 minutter tenker jeg.
Bildekvaliteten (dvs. oppskalering) på SD kanaler er sterkt forbedret for å si det mildt. Det er også mye bedre kvalitet på HD kanalene. Det virker som bildekvaliteten er helt på høyde med andre HD mottagere ( f.eks. Topfield 7700 HDPVR, Humax iCord osv.). Sjekket mot Pioneer 50" TV.
Ser ut som boksen sender AC3 over HDMI. Det blir hvertfall stille på TV'n på de kanalene som sender AC3 når "hjemmekino" er aktivert. Må teste AC3 over HDMI mot AVreceiveren min senere :-)
EPG'en lastes ikke dersom kun en LNB er tilkoblet. Flyttet kabelen til inngang 2 for å teste. Ser ut som EPG fungerer greit da og det ser ut som HDPVR lagrer EPG i minnet slik at EPG er raskt tilgjengelig neste gang man velger EPG.
Det er ny visning av EPG som jeg syns ser bedre ut. "Old mode" visning er fortsatt mulig å aktivere.
HDPVR mottar 48 timers EPG og det sendes heller ikke ut EPG data for mer enn 48 timer.
Har ikke fått testet PVR funksjonene enda.
Postad 24 mars 2009 - 13:33
Postad 24 mars 2009 - 14:10
Hur var det man skulle gå till väga för att uppdatera??
Min mottagare frågade glatt om jag ville uppdatera när jag satte på den. Jag klickade OK och sedan var det klart på ett par minuter.
Postad 24 mars 2009 - 15:05
Nån som vet vad det beror på?
Postad 24 mars 2009 - 15:11
Nu e den uppdaterad och efter en snabbkoll så e det en fruktansvärd skillnad när det gäller fjärren. Och det går snabbare att bläddra i menyer o kanaler. enda jag e besviken på än är att epg´n inte visar mer än 1 timme framåt ca.
Nån som vet vad det beror på?
Jag var också irriterad på det men när jag stängde av och satte på igen, var det en jäkla skillnad. Jag kunde till och med sätta "24" som börjar 21.55 i kväll på inspelning med hjälp av EPG:n.
Postad 24 mars 2009 - 15:16
FLÄKTEN ÄR TYST - var tvungen att känna efter vid luftintaget att den fortfarande fungerade. Nu låter den som en liten "mygga" när den går på högvarv. De har lyckats att styra ner varvtalet riktigt bra och inga vibrationer i lådan längre.
Bilden är bättre både på HD/SD kanaler
Man kan ställa in mellan RGB(YCbCr) HD Color Space
Modernare Grafik med nya menyer och inforutor.
EPG finns där direkt och bättre vy över kanaler och program/kommande program.
Har inte kollat upp 5.1 ljudet via HDMI ännu.
Bilden ändras ej(stretch) för 14/9 inställningen mellan program/reklam för 4/3 sändningar vilket den gjort innan.
Kan dock inte se att 5.1 symbolen "lyser" upp på info-bannern som HD gör fast det är 5.1 utsändning.
Svara direkt på kanalbyte(snabbare) och menyhantering med fjärrkontrollen.
Fungerar den bara stabilt nu utan några hängningar så är nog allt förlåtet(nästan).
Ska göra lite inspelningar ikväll och testa lite till.
Tänk att man kan bli glad för en liten uppdatering

Postad 24 mars 2009 - 15:45
Postad 24 mars 2009 - 16:44
Om ljud sänds ut i ac3 vill man ju gärna lyssna på det via hemmabion om det tex är en film eller en
bra serie. Om det bara är nyheter eller så kanske man bara vill ha ljudet från tv:n.
Ställer man in "stereo" får man inget ac3 ljud via hemmabion, men ljud i tv:n.
Ställer man in "hemmabio" får man ac3 ljud i hemmabion men inget ljud i tv:n.
Jättekul att behöva in i menyn och ställa om ljudet varje gång man vill se en film eller serie...
Varför inte ha möjlighet att kunna få ut ac3 ljud på s/pdif utgången hela tiden och bara ändra ljudet på hdmi-utgången?
Postad 24 mars 2009 - 16:53
Annars måste jag säga att resten av uppdateringen är väldigt bra! Inspelningar, HD har jag testat nu, fungerar klockrent att spela upp. EPG:n och informationen vid kanalbyte mycket snyggare och överskådligare. Mer tryck i bilden, ser väldigt bra ut på HD-kanalerna.
Hann inte kolla hur inspelningsmenyn ser ut. Den var ju tidigare väldigt rörig om man hade ett gäng inspelningar.
/Micke
Redigerat av Micleg, 24 mars 2009 - 16:55.
Postad 24 mars 2009 - 16:56
Kör med HDMI mellan box och
Postad 24 mars 2009 - 17:04
En sak som är irriterande är om man har hdmi till tv:n och s/pdif till hemmabioförstärkaren.
Om ljud sänds ut i ac3 vill man ju gärna lyssna på det via hemmabion om det tex är en film eller en
bra serie. Om det bara är nyheter eller så kanske man bara vill ha ljudet från tv:n.
Ställer man in "stereo" får man inget ac3 ljud via hemmabion, men ljud i tv:n.
Ställer man in "hemmabio" får man ac3 ljud i hemmabion men inget ljud i tv:n.
Jättekul att behöva in i menyn och ställa om ljudet varje gång man vill se en film eller serie...
Varför inte ha möjlighet att kunna få ut ac3 ljud på s/pdif utgången hela tiden och bara ändra ljudet på hdmi-utgången?
Det hadde vært en fordel ja om begge utgangene kunne programmeres uavhengig. Har ikke sett noe slikt i andere HD mottagere heller ( det går f.eks. heller ikke med Humax HDCI2000,Topfield 7700 HDPVR, Humax iCord, Pace DS810 osv....).
Noen hembioreceivere løser problemet ved at de kan downmixe AC3 til stereo PCM og sende det videre til TV'n. Tror min Denon ARV 4308 skal støtte dette. Da vil AVreceiveren kunne gi 5.1 lyd mens TV'n gir stereolyd. Har ikke forsøkt funksjonen siden jeg ikke har høyttalere på min Pioneer.
Dette problemet tror jeg
Postad 24 mars 2009 - 17:10
Bara ca 1 timme här också. Har testat att slå av/på. Ingen skillnadJag var också irriterad på det men när jag stängde av och satte på igen, var det en jäkla skillnad. Jag kunde till och med sätta "24" som börjar 21.55 i kväll på inspelning med hjälp av EPG:n.

Postad 24 mars 2009 - 17:14
Vad gör jag för fel?[
Postad 24 mars 2009 - 17:18
Kommer det alltid ut ljud ut via HDMI-kabeln nu?
Alltid ljud ut via spdif (coax)?
Bara DD ur HDMI?
Jag kör allt ljud via hembioförstärkaren, men jag tror det blir väldigt opraktiskt om jag måste växla mellan spdif- och HDMI-ljud för denna ingång.
Postad 24 mars 2009 - 17:30
Någon som fattat hur ljudet ska fungera?
Kommer det alltid ut ljud ut via HDMI-kabeln nu?
Alltid ljud ut via spdif (coax)?
Bara DD ur HDMI?
Jag kör allt ljud via hembioförstärkaren, men jag tror det blir väldigt opraktiskt om jag måste växla mellan spdif- och HDMI-ljud för denna ingång.
Dersom "hembio" er aktivert så er det DD5.1 via HDMI for de kanalene som sender DD5.1. Alle andre kanaler har PCM stereo som tidligere (og de fleste kanalene sender kun stereo). Fungerer helt utmerket med min Denon AV receiver. Dersom AVreceiveren er satt manuelt til DD5.1 så kan det være årsaken til at lyd mangler. På min gamle Denon så var det mulig å tvinge AVreceiveren i DD5.1 modus og da ble det ingen lyd når AVreceiveren mottok stereo PCM lyd.
Vær oppmerksom på at en TV ikke fungerer med DD5.1 lyd så når "hembio" er aktivert så vil TV'n ikke gi lyd på kanaler som sender DD5.1 lyd.
Varför blir det ingen uppdatering när man startar boxen.
Vad gör jag för fel?[
Jeg oppgraderte mottageren ved å kjøre "forced upgrade".
1. Dra ut strømforsyning
2. Sett på strømmen
3. Trykk OK på remoten når display viser 88:88 og deretter trykk Meny.
Da viste mottageren 00- og vil telle opp til 04- . Det kan ta opp til 15 minutter tror jeg .
Postad 24 mars 2009 - 17:31
Postad 24 mars 2009 - 17:31
Varför blir det ingen uppdatering när man startar boxen.
Vad gör jag för fel?[
Samma här kan inte få igång updateringen heller. HAr försökt slå av och på och byta kanal... Ska man göra något speciellt förutom hålla tummarna?

Postad 24 mars 2009 - 17:39
Redigerat av Micleg, 24 mars 2009 - 17:58.
Postad 24 mars 2009 - 17:41
Buggen med att Timeshift och inspelningar avbryts när en ny inspelning går på är fortfarande kvar och det är skandal. Gör boxen till en skitbox om man som mig inte ser mycket direkt.
Ljudet fungerar för mig, både 5.1 ljud genom coaxial och HDMI men fortfarande måste man välja genom info på filmer från Canal+ HD vilket jag inte fattar att Canal+ rättat till.
EPG är 10 klasser bättre nu
Boxen har inte blivit tystare .
Alla gamla timerinspeningar raderas vid uppdatering (inte det inspelade)
Redigerat av ruva, 24 mars 2009 - 17:42.
Postad 24 mars 2009 - 17:56
Samma här kan inte få igång updateringen heller. HAr försökt slå av och på och byta kanal... Ska man göra något speciellt förutom hålla tummarna?
Ähh det va inget, körde manuell uppdatering funkar bra. HAr inte hunnit testa nått än. Ska bli spännande!
Postad 24 mars 2009 - 18:14
Bildekvaliteten (dvs. oppskalering) på SD kanaler er sterkt forbedret for å si det mildt. Det er også mye bedre kvalitet på HD kanalene. Det virker som bildekvaliteten er helt på høyde med andre HD mottagere ( f.eks. Topfield 7700 HDPVR, Humax iCord osv.). Sjekket mot Pioneer 50" TV.
Min box uppdaterades för 10 minuter sedan, men jag kan omedelbart inte se någon skillnad i bildkvalitet. Menyer och EPG är snabbare, snyggare och bättre. Äntligen!
Postad 24 mars 2009 - 18:26

Annars får jag nog säga att de verkar vara fina förbättringar,fast jag oxå bara får 1 timmes EPG.
Postad 24 mars 2009 - 18:40

Vad blir det för skillnad om man kör YCrCb istället för RGB? jag ser ingen skillnad
Postad 24 mars 2009 - 19:22
Äntligen då så funkar det med DD ljud i HDMI kabeln,men när jag sätter på t.ex Disc HD så får jag ut DD ljud men när jag trycker på info knappen så lyser bara HD "lampan" men inte 5.1!? Varför? Displayen på förstärkaren säger DD och de låter bra men boxen säger annat,eller är den lilla saken bara inte i funktion? Spelar ingen större roll visserligen så länge jag får ut DD ljudet
![]()
Annars får jag nog säga att de verkar vara fina förbättringar,fast jag oxå bara får 1 timmes EPG.
Det er en "bug" i boksen. 5.1 lampen lyser ikke selv om boksen mottar DD5.1 og AVreceiveren mottar DD5.1 lyd
Postad 24 mars 2009 - 19:29
Redigerat av Unregistered3f87cce3, 24 mars 2009 - 19:44.
Postad 24 mars 2009 - 19:44
Postad 24 mars 2009 - 19:50
Samma sak på "the tiger tail" på Canal+Drama. Kom igen, ingen annan med detta problem.....?Bug!!! Kan nån kolla Eleventh Hour på Canal+First? Jag får bara ljud ur mina frontare fast jag har Dolby Digital signal och 5.1.Kan nån bekräfta? Jag har en denon av11xva.
Annars så är boxen mycket snabbare och epg och info om program använbart.
Postad 24 mars 2009 - 20:11
Postad 24 mars 2009 - 20:11
Jag har följt denna tråden sedan start och måste kommentera er kamp för en fungerande box
Först måste jag fråga er om ni bara klagar här, eller om ni ringer en gång i veckan till CD och uttrycker
ert missnöje .. Sen undrar jag hur ni står ut ..
Jag var mycket irriterad på min första HD box från DB, men nu är jag salig.
Det tog dem bara ett par månader att fixa till en helt ny produkt med nya FW varje vecka
Jag bestämmer precis allt över min box. Hur allt skall se ut och hur allt skall fungera.
Vad jag vill komma till, är att ni som äger en av deras egna boxar, är dom som mest kan påverka
att man får använda andra boxar. Om ni varje gång ni klagar, säger att ni hellre skulle vilja ha
en box från en annan tillverkare och att ni vill bestämma själva, så orkar dom snart inte stå emot längre.
Men å andra sidan, så godkänner de flera boxar som sitter inbyggda i tvapparater och snart lär så också
ske för andra mediaprodukter. De måste följa utvecklingen och kundernas behov.
Detta gör att de måste ha adaptrar och annat för pairing vilket gör att man kan använda dessa för andras
boxar också. ( om de slår på pairning för fullt ) Så jag är på inget sätt orolig för att tex Dreambox inte
skulle fungera.
Hoppas ni får ordning på skiten, för det kan inte vara roligt att sitta med en till hälften fungerande box
Maveric
Postad 24 mars 2009 - 20:21
Postad 24 mars 2009 - 20:29
Men förrutom enklare EPG om an är ute efter vad kanalerna sänder ett visst klockslag och 5.1 ljud på HDMI har inte uppdateringen gett mig ett tjota. Jag vill ha timeshift buggen fixad nu!!! Eller struntar de i att åtgärda detta för att vi är så få som tycker timeshift eller titta ostört på inspelade program är viktigt.
Redigerat av ruva, 24 mars 2009 - 20:30.
Postad 24 mars 2009 - 20:38
Samma här men efter att ha tryckt "En dag framåt" så dök morgondagen upp och även dagen och efter det har det funkat.även jag har bara EPG 1 timme framåt med nya uppdateringen
Postad 24 mars 2009 - 20:53
Jag fick inte heller EPG i starten, SAT2 visade också röd stapel (vet inte varför), men efter en omstart av boxen och att jag satte en inspelning på SAT1 och kunde se att SAT2 fungerade med att byta kanal så gick det igång.Samma här men efter att ha tryckt "En dag framåt" så dök morgondagen upp och även dagen och efter det har det funkat.
Däremot fick jag ingen EPG visning förrän jag bröt inspelningen jag startat. Troligen så kan den inte hämta EPG data när en av SAT är upptagen med inspelning.
Annars funkar det mesta utmärkt, några svagheter har jag dock sett.
- när man tittar på info genom att klicka på ringen runt OK knappen så visas info för kanalerna men HD och 5.1 visas inte för de kanaler som info visas för (HD visas för den man tittar på) (5.1 har jag inte fått att lysa fastän det varit DD sändning)
- jag kommer att göra en stor justering av bugglistan och lista några av de buggar och svagheter som återstår
Enligt CD så är inte detta den sista uppdateringen utan det kan komma mera, så man behöver inte sluta att tycka.
Postad 24 mars 2009 - 20:53
Min fjärr känns sämre efter uppdat konstigt nog?
Inspelning har jag inte testat än.
Menyer epg osv känns fräshare.
Kan inte testa dd för min yamma är på service just nu men det verkar ju som att det ska funka.
Ang uppdat så gjorde jag det från 4'an.
1 års väntan är över & kanske är det lite tidigt att säja nått defenitivt än men förutom ljudet så känns det mest som kosmetika.
Sneglar mer o mer mot en linuxbox....
Postad 24 mars 2009 - 21:13
Tror det var sidan 127 men är inte säker... nån annan som råkat ut för detta??
Postad 24 mars 2009 - 21:14
Ang. epg så har jag oxå 1 timme & ff så väljer man kanal med tv knappen!!!
Min fjärr känns sämre efter uppdat konstigt nog?
Inspelning har jag inte testat än.
Menyer epg osv känns fräshare.
Kan inte testa dd för min yamma är på service just nu men det verkar ju som att det ska funka.
Ang uppdat så gjorde jag det från 4'an.
1 års väntan är över & kanske är det lite tidigt att säja nått defenitivt än men förutom ljudet så känns det mest som kosmetika.
Sneglar mer o mer mot en linuxbox....
Begge LNB innganger (SAT1 & SAT2) må være tilkoblet for
at EPG skal fungere med mer enn now&next.
Det er mulig å få EPG til å fungere med 1 LNB tilkobling men det er litt upraktisk:
http://avforum.no/fo...b-cd-hdpvr.html
Postad 24 mars 2009 - 21:17
Ljudet fungerar för mig, både 5.1 ljud genom coaxial och HDMI men fortfarande måste man välja genom info på filmer från Canal+ HD vilket jag inte fattar att Canal+ rättat till.
Problemet med 5.1 lyden på CANAL+FILM HD er lett å fikse. Sjekk HDPVR's språk og sørg for at Engelsk ikke er blandt audiospråkene. Da slipper du å velge 5.1 gjennom info på filmer.
Postad 24 mars 2009 - 21:22
Begge LNB innganger (SAT1 & SAT2) må være tilkoblet for
at EPG skal fungere med mer enn now&next.
Det er mulig å få EPG til å fungere med 1 LNB tilkobling men det er litt upraktisk:
http://avforum.no/fo...b-cd-hdpvr.html
Så nu är man tvingad att installera/borra/dra kabel bara för att få EPG´n att fungera?!?! Najs...
Redigerat av DanTheMan47, 24 mars 2009 - 21:23.
Postad 24 mars 2009 - 21:25
Har gjort detta fram och tillbaka några gånger i några månader men fortfarande samma problem. Och jag pratar om inspelat material eftersom jag aldrig ser LiveTV.Problemet med 5.1 lyden på CANAL+FILM HD er lett å fikse. Sjekk HDPVR's språk og sørg for at Engelsk ikke er blandt audiospråkene. Da slipper du å velge 5.1 gjennom info på filmer.
Postad 24 mars 2009 - 21:52
Snyggare och mer överskådligt GUI.
Att ställa in "marginaltider" före och efter inspelning när man programmerar via epg verkar inte fungera alls.
Instabil hårddiskhantering. Programmerade två inspelningar parallellt. Fungerar. Gick sedan in i listan över inspelat material och skulle bläddra fram till en inspelning jag ville se. Då hängde sig boxen. Det släppte inte förrän den första inspelningen var slut.
Omstarter och "norska reseter" hjälpte inte.
Det skall dock tilläggas att alla inspelningar var "låsta"=markerade med en nyckel. Nu begränsar de tydligen hårddiskhanteringen till 2 program (2 inspelningar eller 1 inspelning och 1 uppspelning).
Det är väl egentligen ganska logiskt och är väl inte en strikt bugg om man vet förutsättningarna, men det gick faktiskt bra tidigare.
Håller med ruva om att "Timeshift-buggen" nu är den absolut viktigaste.
Är också lite sur på att marginaltiderna inte verkar fungera. Skall testa lite till där men det är bara halmstrån och jag tror inte det blir någon skillnad. Om någon listar ut hur man får till detta utan att redigera timern efter programmeringen får denne gärna tipsa oss andra.
edit:
En sak jag till jag fortfarande saknar.
Det händer att jag spelar in från kanaler som sänder 4:3 letterbox. När jag vill se dessa inspelningar vill jag kunna ändra aspect ratio. Det går fortfarande inte.
Och varför kan man inte välja 16/9 när 4/3, 14/9 och helskärm (widescreen) finns?
Åtgärdande av dessa "features" skulle också vara trevligt.
Trots denna lista så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med boxen och har varit det sedan jag skaffade den för 14 månader sedan. Så länge man känner till dess egenheter kan man också navigera runt dem.
end edit.
ps
DD5.1 funkar för mig via SPDIF. Som min uppställning ser ut idag behöver jag inte DD5.1 via hdmi, men det skall testas någon dag

ds
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 24 mars 2009 - 22:02.
Postad 24 mars 2009 - 22:02
Jag ser ingen som helst anledning att satsa på någon annan box nu, det gjorde jag inte tidigare heller, det viktigaste, d v s inspelning, har fungerat i det närmaste felfritt för mig. En liten varning: om ni har programmerat inspelningar så försvinner de när man uppgraderar mjukvaran.
Postad 24 mars 2009 - 22:07
Det är inte meningen att jag ska ha Canal Digital. Jag har haft problemet att min box har tidigare inte har uppdaterat mjukvaran så jag har haft v1.1.0. Det har inte hjälpt att forcera uppdatering. Har inte haft marksända kanaler och alla problemen som funnits med den första versionen. Canal Digital har vägrat byta ut min box utan hänvisat till nästa version. Jag har ringt och bönat och bett att de ska byta ut boxen men de har vägrat. Jag har snällt väntat i 15 månader.
Idag fick jag den nya mjukvaran. Vilket lyft! Den är snabbare, bättre på alla sätt. Söker på markkanaler för första gången och intalar mig själv att äntligen har jag en box som håller den kvalité som jag förväntade mig från början.
Går igenom menyn, noterar att jag inte kan välja Setup. Stegar vidare och väljer Radio.
Boxen slocknar. Blir tyst.
Provar att starta om den, dra ur strömmen, provar allt jag kan komma på. Får varken bild eller ljud.
Ringer Canal Digital. Får svar att det är tyvärr ett känt fel som kan inträffa om man väljer Radio i menyn.
De skickar en ny box. Den skickas inom 3-7 arbetsdagar. Är nu utan TV i minst 5 dagar inkl helg.
Där fick jag för att jag väntat på en uppdatering i 15 månader.
OM DET NU FINNS ETT KÄNT FEL I DEN GAMLA MJUKVARAN ATT BOXEN KAN HAVERERA NÄR MAN VÄLJER RADIO, VARFÖR RÄTTAR MAN INTE DET I EN SÅ OMFATTADE UPPDATERING????????
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar