Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 02 April 2011 - 10:36
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Någon mer som har problem med inspelning och timeshift med kanalen Canal+ Sport HD? Vid inspelning ser det ut som allt är OK men det blir inget inspelat. Alla andra kanaler fungerar som de ska.
Är det bara min box som inte fungerar eller är det något med kanalen som spökar?
Jag programmerade en inspelning på Canal+ Sport HD att starta kl 11:45. Får se om det händer något. Jag återkommer med resultat. Har du din HDPVR på eller av när inspelningen ska börja? Är det inspelning via EPG eller direktinspelning du försöker med? Kan vara olika resultat beroende på...
Postad 02 April 2011 - 10:44
Unregistered9f5b1f70
-
Unregistered9f5b1f70
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag programmerade en inspelning på Canal+ Sport HD att starta kl 11:45. Får se om det händer något. Jag återkommer med resultat. Har du din HDPVR på eller av när inspelningen ska börja? Är det inspelning via EPG eller direktinspelning du försöker med? Kan vara olika resultat beroende på...
Boxen är påslagen. Inspelning både via EPG eller direktinspelning.
Postad 02 April 2011 - 11:28
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Boxen är påslagen. Inspelning både via EPG eller direktinspelning.
Jag har försökt spela in både via EPG och direkt från Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD med samma resultat. Ser normalt ut när inspelningen går och man kan avbryta den. Däremot finns inget i Medielistan. Egendomligt... Jag testade också SVT1 HD, Nat Geo HD och Viasat Fotboll HD men där är inget problem med inspelning. Jag tror inte jag tidigare haft anledning att spela in varken Canal+ Sport HD eller Canal+ Film HD under de sex veckor jag haft min Humax-box. Så jag vet inte om det har fungerat förut. Någon som har lyckats tidigare? Kan det vara något som hänger samman med Comhems kanaluppdateringar som ibland kan strula till saker och ting (uppdateringarna sker alltid första dagarna varje månad).
Redigerat av Unregistered558ade6e, 02 April 2011 - 11:39.
Postad 02 April 2011 - 12:14
Unregistered9f5b1f70
-
Unregistered9f5b1f70
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag har försökt spela in både via EPG och direkt från Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD med samma resultat. Ser normalt ut när inspelningen går och man kan avbryta den. Däremot finns inget i Medielistan. Egendomligt... Jag testade också SVT1 HD, Nat Geo HD och Viasat Fotboll HD men där är inget problem med inspelning.
Jag tror inte jag tidigare haft anledning att spela in varken Canal+ Sport HD eller Canal+ Film HD under de sex veckor jag haft min Humax-box. Så jag vet inte om det har fungerat förut. Någon som har lyckats tidigare? Kan det vara något som hänger samman med Comhems kanaluppdateringar som ibland kan strula till saker och ting (uppdateringarna sker alltid första dagarna varje månad).
Har anmält till Comhem och fick göra en fabriksåterställning men det blev ingen förbättring. De skulle överlämna till sin analysavdelning och sedan återkomma. Bad dem testa själva med en inspelning men de hade inga problem. Litar inte riktigt på dem eftersom du hade samma problem.
Postad 02 April 2011 - 14:39
Unregistered8029b76d
-
Unregistered8029b76d
-
Rookie
-
6 inlägg
Någon mer som har problem med inspelning och timeshift med kanalen Canal+ Sport HD? Vid inspelning ser det ut som allt är OK men det blir inget inspelat. Alla andra kanaler fungerar som de ska.
Är det bara min box som inte fungerar eller är det något med kanalen som spökar?
Har inte Canal+ Sport HD, men jag har exakt samma problem med Canal+ Film HD. Upptäcktes idag, men kan ha börjat tidigare. Enligt min fru så fungerade inspelning från Canal+ Film HD i början av veckan. Idag när jag provar att trycka på "Paus" så blir skärmen svart i 3 sekunder, därefter fortsätter uppspelningen "Live". På alla andra kanaler, Canal+ och andra, både HD och SD, så fungerar "Paus" som vanligt (och även inspelning naturligtvis). Signal-info visar styrka 48% och kvalitet 100%. Humax-boxens programversion är HDPXCX 1.00.27 och uppgraderingsdatum är 18 AUG 2010, ifall nån vill jämföra erfarenheter. Boxen har lyckats spela in Canal+ Film HD och andra kanaler utan problem i c:a 1.5 år.
Postad 02 April 2011 - 15:17
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Har inte Canal+ Sport HD, men jag har exakt samma problem med Canal+ Film HD. Upptäcktes idag, men kan ha börjat tidigare. Enligt min fru så fungerade inspelning från Canal+ Film HD i början av veckan. Idag när jag provar att trycka på "Paus" så blir skärmen svart i 3 sekunder, därefter fortsätter uppspelningen "Live". På alla andra kanaler, Canal+ och andra, både HD och SD, så fungerar "Paus" som vanligt (och även inspelning naturligtvis).
Signal-info visar styrka 48% och kvalitet 100%.
Humax-boxens programversion är HDPXCX 1.00.27 och uppgraderingsdatum är 18 AUG 2010, ifall nån vill jämföra erfarenheter. Boxen har lyckats spela in Canal+ Film HD och andra kanaler utan problem i c:a 1.5 år.
Jag tror det har hänt något i samband med abonnemangsuppdateringarna per 1 april. Comhem har uppmärksammats på det hela så förhoppningsvis ordnar det sig. Kan ha något med kopieringsskyddet HDCP att göra eftersom det rör sig om HD-kanaler.
Postad 02 April 2011 - 19:45
MirkkGoffe
-
MirkkGoffe
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Samma problem här, går inte att spela in någonting från C+HD, gäller både film och sport, inga problem med några andra kanaler jag testat. Nu märker man verkligen hur uselt det är att behöva passa tider för att se någonting och hur bortskämd man blivit senaste åren. Skönt att se att det inte är min box som fått spatt iaf... förhoppningsvis går det lite snabbare när x antal personer rapporterar fel än om bara en gör det  Nu måste man välja om man vill se i HD-kvalitet eller när det passar bäst... gaaalet.
edit: Detta började i slutet av Mars, har varit så iaf en vecka nu för mig så det var inte månadsuppdateringen som ställde till det.
Redigerat av MirkkGoffe, 02 April 2011 - 19:46.
Postad 02 April 2011 - 20:33
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Samma problem här, går inte att spela in någonting från C+HD, gäller både film och sport, inga problem med några andra kanaler jag testat. Nu märker man verkligen hur uselt det är att behöva passa tider för att se någonting och hur bortskämd man blivit senaste åren. Skönt att se att det inte är min box som fått spatt iaf... förhoppningsvis går det lite snabbare när x antal personer rapporterar fel än om bara en gör det Nu måste man välja om man vill se i HD-kvalitet eller när det passar bäst... gaaalet.
edit: Detta började i slutet av Mars, har varit så iaf en vecka nu för mig så det var inte månadsuppdateringen som ställde till det.
Jag skriver några rader också i Företagstråden så Comhem säkert ser det även här på MinHembio.
Postad 02 April 2011 - 20:57
Unregistered9f5b1f70
-
Unregistered9f5b1f70
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag skriver några rader också i Företagstråden så Comhem säkert ser det även här på MinHembio.
Kan meddela att jag fick sms om att Comhem skickar en garantifraktsedel för att jag ska skicka in min box för felsökning. Det är jag knappast intresserad av och behöva vara utan box kanske flera veckor. Jag tror inte felet ligger i boxen utan hos Comhem. Vad tycker ni andra som också har samma problem?
Postad 03 April 2011 - 06:18
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Kan meddela att jag fick sms om att Comhem skickar en garantifraktsedel för att jag ska skicka in min box för felsökning. Det är jag knappast intresserad av och behöva vara utan box kanske flera veckor. Jag tror inte felet ligger i boxen utan hos Comhem. Vad tycker ni andra som också har samma problem?
Diskussionen bedrivs också i Comhems Företagstråd. Inspelningsproblemen gäller de två Canal+ HD-kanalerna och även Silver HD. Självklart är det inte i en enskild box som detta problem finns utan hos Comhem någonstans. Om sen alla HDPVR-boxar inte skulle gå att använda med vissa kanaler hos Comhem kan man ju undra var felet ligger. Vi kan ju skicka in alla Humax HDPVR till Comhem om det är det de vill. Troligen var det inte den skarpaste kniven i lådan du fick prata med hos Comhem. De med höga pannor och runda glasögon är lediga på helgerna. Ring igen på måndag till Comhem supporten.
Postad 04 April 2011 - 13:22
Goldeanu
-
Goldeanu
-
Rookie
-
4 inlägg
Har samma problem som er, det kom upp 1 april . Har gjort också fabriksåterställning det hjälpte inte .
Postad 04 April 2011 - 14:06
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Har samma problem som er, det kom upp 1 april . Har gjort också fabriksåterställning det hjälpte inte .
Samma problem här. Vad sysslar de med..... Nu måste ju alla som har Comhem ringa ner växeln så att de fixar till det. Undrar vad de säger på Twitter...
Postad 04 April 2011 - 16:52
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag postar här med. Jag har testat med Samsung PVR och det fungerar med REC och Timeshift på Canal+HD och SilverHD. Möjligt att man ordnat något från Comhem precis eller så är det ett annat märkligt problem.
Postad 04 April 2011 - 19:03
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag postar här med. Jag har testat med Samsung PVR och det fungerar med REC och Timeshift på Canal+HD och SilverHD. Möjligt att man ordnat något från Comhem precis eller så är det ett annat märkligt problem.
Låter inte bra. Hoppades att felet bara låg hos Comhem. Nu verkar det ju vara Humaxen som strular. Illa Illa...
Postad 05 April 2011 - 13:54
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Har haft CXHD-1000C innan men den gick sönder så jag böt till HDPVR-1000C. Är det någon som gjort samma sak? För jag tycker nog att bilden var skarpare på CXHD:n. Kanske inbillar mig, men är det någon som tyckt likadant?
Postad 05 April 2011 - 15:13
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Har haft CXHD-1000C innan men den gick sönder så jag böt till HDPVR-1000C. Är det någon som gjort samma sak? För jag tycker nog att bilden var skarpare på CXHD:n. Kanske inbillar mig, men är det någon som tyckt likadant?
Jag har gjort samma byte, fast det var rätt länge sedan. För mig gav HDPVR:en en bättre bild men det har funnits några före dig som tyckt likadant. Jag är inte helt säker men jag tror att de hade samma märke på TV:n som kanske inte passar så bra ihop med HDPVR:en i så fall.
Postad 05 April 2011 - 16:01
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Jag har gjort samma byte, fast det var rätt länge sedan. För mig gav HDPVR:en en bättre bild men det har funnits några före dig som tyckt likadant. Jag är inte helt säker men jag tror att de hade samma märke på TV:n som kanske inte passar så bra ihop med HDPVR:en i så fall.
Har en Pioneer 5090h
Postad 05 April 2011 - 18:04
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Samma här med inspelningsproblem: varken Silver HD eller Canal Plus Film HD verkar gå att spela in. En schemalagd inspelning på Silver HD bara försvann. Provade också att spela in några minuter direkt från Film HD, fick då meddelandet att "kortare inspelning än 30s går ej att spara". Jag spelade dock in under säkert flera minuter. Provade samma med SVT 2 HD: gick bra att spela in bara en minut av Rapport. Felanmäler ikväll.
Allt är dock ganska suddigt att titta på just nu vare sig det är blu-ray eller HD-sändning, glasögonen gick sönder
Postad 05 April 2011 - 18:19
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Samma här med inspelningsproblem: varken Silver HD eller Canal Plus Film HD verkar gå att spela in. En schemalagd inspelning på Silver HD bara försvann. Provade också att spela in några minuter direkt från Film HD, fick då meddelandet att "kortare inspelning än 30s går ej att spara". Jag spelade dock in under säkert flera minuter. Provade samma med SVT 2 HD: gick bra att spela in bara en minut av Rapport. Felanmäler ikväll.
Allt är dock ganska suddigt att titta på just nu vare sig det är blu-ray eller HD-sändning, glasögonen gick sönder 
Meddelandet "inspelning (kortare än 30s) kanske inte lagras" tror jag är ett standardmeddelande som man får varje gång en inspelning avbryts. Jag har sett det vid inspelningar som pågått allt från några minuter till en timme eller mer.
Postad 05 April 2011 - 18:20
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Ja hoppas att alla felanmäler som har Canal + och boxen så att de fattar att det är grov bugg som måste åtgärdas på en gång. Man kan ju annars undra vad det är för klåpare som jobbar på Comhem. De verkade ju skita i det när de upptäckte att det inte gick att spela in från Silver HD men nu kan de ju knappast bara låta det vara annars lär de ju förlora ett gäng med kunder fast det bryr de sig väl inte om.
Postad 05 April 2011 - 19:10
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Ja hoppas att alla felanmäler som har Canal + och boxen så att de fattar att det är grov bugg som måste åtgärdas på en gång. Man kan ju annars undra vad det är för klåpare som jobbar på Comhem. De verkade ju skita i det när de upptäckte att det inte gick att spela in från Silver HD men nu kan de ju knappast bara låta det vara annars lär de ju förlora ett gäng med kunder fast det bryr de sig väl inte om.
SVAR 2011-04-05 19:52 Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Detta är ett känt fel som påverkar alla våra kunder med dessa boxar och dessa kanaler. Vi håller på att jobba med problemet och hoppas att det ska vara löst inom kort. Ha en fortsatt trevlig kväll! Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice Anton Russel Box 43 871 21 HÄRNÖSAND Tel direkt: 0771- 55 00 00 Fax: 020-55 44 11 [email protected] www.comhem.se -------------------------------------------------------------------------------- FRÅGA 2011-04-05 15:37 - Felanmälan från flöde: TV-support publikt Interntext: Gäller digital-tv. Beskriv ditt problem: Kan inte spela in eller använda time shift/paus på min Humax HDPVR. Gäller dock bara Canal+ Sport HD, Canal+ Film HD och Silver HD..
Postad 05 April 2011 - 19:36
busanII
-
busanII
-
Rookie
-
2 inlägg
Även jag har idag anmält problemet till Comhem.
Postad 05 April 2011 - 20:04
Unregistered8029b76d
-
Unregistered8029b76d
-
Rookie
-
6 inlägg
Det är troligtvis ComHem som har börjat sända saker i ett format som ställer till problem i Humaxen. ComHem skiter naturligtvis i problemet eftersom de inte längre säljer Humax-boxar.
Garantin på min Humax-box har gått ut för länge sen, så jag är beredd att öppna den och flasha om den och göra vad som krävs för att återställa korrekt funktion igen. I och med att den kör Linux så borde det inte vara särskilt svårt att fixa den om man bara kommer åt SATA-bussen, gissar jag. Någon som har försökt sig på detta, eller känner till var man kan hitta information om hur man gör?
Reverse engineering är 100% lagligt enligt överstatliga EU-direktiv, ifall nån undrar.
Postad 05 April 2011 - 21:03
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Garantin på min Humax-box har gått ut för länge sen, så jag är beredd att öppna den och flasha om den och göra vad som krävs för att återställa korrekt funktion igen. I och med att den kör Linux så borde det inte vara särskilt svårt att fixa den om man bara kommer åt SATA-bussen, gissar jag. Någon som har försökt sig på detta, eller känner till var man kan hitta information om hur man gör?
Reverse engineering är 100% lagligt enligt överstatliga EU-direktiv, ifall nån undrar.
Eftersom felet med Canal+ uppkom nu vid månadsskiftet så är det nog inget som har ändrats i själva boxen. Låter snarare som att ComHem ändrat något i hur kanalen skickas ut och i så fall kan du inte göra något åt det på din sida. Tycker jag det låter som iaf.
Postad 05 April 2011 - 21:39
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det är troligtvis ComHem som har börjat sända saker i ett format som ställer till problem i Humaxen. ComHem skiter naturligtvis i problemet eftersom de inte längre säljer Humax-boxar.
Hur skulle du gå till väga att nå dess eeprom via hårddiskens sata-buss? Det finns förmodligen en UART-port i den som går att använda för att programmera firmware, om det inte går visa USB, men då måste du först lyckas få tag i firmware som förmodligen är i formatet HDF. Den filen i sig kanske är okrypterad men är komprimerad och är en kapslad ELF-binärfil, troligen i proprietärt format. Varje fil i den filen har i sin tur en checksumma som baseras på filen innan i binärfilen, de använder en felaktigt modifierad SHA256-summa för att generera denna checksumma, som i sin tur har krypterats med ett blockchiffer. Lycka till!
Postad 06 April 2011 - 10:23
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Det är troligtvis ComHem som har börjat sända saker i ett format som ställer till problem i Humaxen.
Det är inte Com Hem som har börja sända på ett annat sätt. Vi tar emot signalen från satellit och skickar den vidare precis som den kommer in. Vi har etablerat kontakt med satellitoperatören Canal Digital/Telenor Satellite Services samt programbolagen Canal+ och Non Stop Television. Tillsammans jobbar vi för en snabb lösning. ComHem skiter naturligtvis i problemet eftersom de inte längre säljer Humax-boxar.
Du spekulerar, och du har fel. Com Hems affär är att erbjuda abonnemang på tv-kanaler och paket. Vi tar detta fel på största allvar. Garantin på min Humax-box har gått ut för länge sen, så jag är beredd att öppna den och flasha om den och göra vad som krävs för att återställa korrekt funktion igen.
Felet ligger i signalen, inte i boxen. Jag beklagar verkligen! Vi jobbar med en lösning. MVH Com Hem AB //Per Geijer
Postad 06 April 2011 - 10:53
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
... Vi har etablerat kontakt med satellitoperatören Canal Digital/Telenor Satellite Services... ...
Upplagt för konspirationsteorier alltså... Någon som vet om detta problem även drabbat Canal Digitals kunder i någon utsträckning?
Postad 06 April 2011 - 11:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Upplagt för konspirationsteorier alltså... Någon som vet om detta problem även drabbat Canal Digitals kunder i någon utsträckning?
inte via satellit, går utmärkt att spela in på de kanaler jag har. C+ till exempel. Ingen annan i CD PVR-tråden som rapporterat problem. Mr_Cable, är du officiell ComHem-person? Ska inte ni alla gå via Com Hem AB profilen? https://www.minhembi...showuser=205140Eller är du en underhuggare som sprider rykten, en kunnig som delger dina kunskaper?
Postad 06 April 2011 - 11:45
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
inte via satellit, går utmärkt att spela in på de kanaler jag har. C+ till exempel. Ingen annan i CD PVR-tråden som rapporterat problem.
Mr_Cable, är du officiell ComHem-person? Ska inte ni alla gå via Com Hem AB profilen? https://www.minhembi...showuser=205140 Eller är du en underhuggare som sprider rykten, en kunnig som delger dina kunskaper?
Jag är en Senior Produkt Specialist, som delger mina kunskaper. Sitter på produktavdelningen. //Per
Postad 06 April 2011 - 11:59
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Upplagt för konspirationsteorier alltså...
Varför skulle vi konspirera och mot vem? Och vem har tid och ork att göra något annat än att hålla sig till sanningen? Inte jag i alla fall  inte via satellit, går utmärkt att spela in på de kanaler jag har. C+ till exempel. Ingen annan i CD PVR-tråden som rapporterat problem.
Den helt korrekta beskrivningen är att felet uppstår i kombinationen av just denna box och de tre kanalernas signaler. Samsung HD-PVR funkar som den ska. Com Hem har inte gjort några förändringar i Humax-boxen eller i vår PlayOut. Vi vet att det har gjorts förändringar tidigare i signalkedjan och undersöker det.
Postad 06 April 2011 - 12:20
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Varför skulle vi konspirera och mot vem? Och vem har tid och ork att göra något annat än att hålla sig till sanningen? Inte jag i alla fall  ...
Jag försökte bara hitta en lustig infallsvinkel på det annars tråkiga i inspelningsproblemen. Det var inte min avsikt att någon skulle ta illa vid sig. När det stod att satellitoperatören är Canal Digital/Telenor Satellite Services samtidigt som Canal Digitals kunder inte märkt av något problem att spela in Canal+ HD tyckte jag att det var ett intressant sammanträffande bara som jag tog ett extra varv på skämt. Självklart misstänker jag inte någon - allra minst Comhem - för att konspirera. Jag tror självklart att orsaken till problemet är just den som vi fått förklarad här. Hoppas på snar lösning.
Postad 06 April 2011 - 12:23
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Den helt korrekta beskrivningen är att felet uppstår i kombinationen av just denna box och de tre kanalernas signaler. Samsung HD-PVR funkar som den ska. Com Hem har inte gjort några förändringar i Humax-boxen eller i vår PlayOut. Vi vet att det har gjorts förändringar tidigare i signalkedjan och undersöker det.
Något då man kan undra är ju varför ni inte gjorde något när det började strula med Silver HD kanalen eller är det så att ni famlar i blindo och inte har någon aning om vad det kan vara för fel. Felet med Silver HD kanalen har ju funnits där sedan januari har jag för mig. Hade ni fixat det problemet hade ni ju kunnat lösa Canal + HD kanalerna med en gång eller så hade det kanske ens aldrig uppstått. Om ni inte har löst problemet innan måndag nästa vecka så kan ni ju räkna med en Canal + kund mindre.
Postad 06 April 2011 - 12:33
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Något då man kan undra är ju varför ni inte gjorde något när det började strula med Silver HD kanalen eller är det så att ni famlar i blindo och inte har någon aning om vad det kan vara för fel. Felet med Silver HD kanalen har ju funnits där sedan januari har jag för mig. Hade ni fixat det problemet hade ni ju kunnat lösa Canal + HD kanalerna med en gång eller så hade det kanske ens aldrig uppstått. Om ni inte har löst problemet innan måndag nästa vecka så kan ni ju räkna med en Canal + kund mindre.
Nya Samsung HDPVR fungerar både med Silver HD och Canal+ HD även om den har en del andra problem. Kanske kan Comhem sända ut dessa utan extra kostnad till oss som har Humax HDPVR? Det kanske är enklare än att lösa problemet med inspelning/time shift/paus?
Redigerat av Unregistered558ade6e, 06 April 2011 - 12:35.
Postad 06 April 2011 - 13:12
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Nya Samsung HDPVR fungerar både med Silver HD och Canal+ HD även om den har en del andra problem. Kanske kan Comhem sända ut dessa utan extra kostnad till oss som har Humax HDPVR? Det kanske är enklare än att lösa problemet med inspelning/time shift/paus?
Jag skulle definitivt inte byta ut min Humax HDPVR mot Samsungen!
Postad 06 April 2011 - 13:32
Unregistered60ec3204
-
Unregistered60ec3204
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Varför skulle vi konspirera och mot vem? Och vem har tid och ork att göra något annat än att hålla sig till sanningen? Inte jag i alla fall 
Kan det ha något med att C+ börjat med 3D-utsändningar.......
Postad 06 April 2011 - 14:01
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Nu vet ju inte du vad vi har gjort och inte gjort, eller hur  men jag kan berätta. Vi har undersökt signaler på Silver HD tillsammans med Humax och har skickat undersöjkningsresultatet vidare till dem som ansvarar för tillverkningen av signalen. Nu dyker problemet upp på ytterligare två kanaler och då behandlas frågan utifrån denna utvidgade situation. Jag kan bara beklaga att det just nu inte funkar men jag lovar att vi gör allt vi kan för att lösa det!
Postad 06 April 2011 - 14:25
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Nu vet ju inte du vad vi har gjort och inte gjort, eller hur men jag kan berätta.
Vi har undersökt signaler på Silver HD tillsammans med Humax och har skickat undersöjkningsresultatet vidare till dem som ansvarar för tillverkningen av signalen. Nu dyker problemet upp på ytterligare två kanaler och då behandlas frågan utifrån denna utvidgade situation.
Jag kan bara beklaga att det just nu inte funkar men jag lovar att vi gör allt vi kan för att lösa det!
Det är naturligt att trycket inte varit lika stort från oss kunder när det gäller Silver HD - den har vi ju i de flesta fall fått "på köpet" i samband med andra mer intressanta kanaler i HD-paketet. Med Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD är det annorlunda - de är dyra premiumkanaler som många vill ha möjlighet att titta på med tillgång till alla funktioner i HDPVR. Självklart blir reaktionen en annan när det inte fungerar. Skulle samma problematik dyka på på SVT HD eller Viasat Fotboll HD kan man nog också räkna med snabba och ljudliga reaktioner. Såg f ö att Silver HD, Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD ligger alla tre på Thor 6. Silver HD på Transponder A05, Canal+ på transponder A16. Ser också att både SVT1 HD och SVT2 HD ligger där också på transponder A16. Hoppas Comhem inte får SVT den vägen också för då är det väl risk att också den signalen "drabbas" så att vi inte kan använda våra Humax HDPVR-boxar där heller...
Redigerat av Unregistered558ade6e, 06 April 2011 - 14:42.
Postad 06 April 2011 - 14:49
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Ser också att både SVT1 HD och SVT2 HD ligger där också på transponder A16. Hoppas Comhem inte får SVT den vägen också för då är det väl risk att också den signalen "drabbas" så att vi inte kan använda våra Humax HDPVR-boxar där heller...
SVTs HD-kanaler kommer inte från Thor. De kommer från SVT.
Postad 06 April 2011 - 19:43
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Kan konstatera att ikväll vid 20.30-tiden var det fortfarande inte fixat. En klen tröst är att det mesta på både C+Film HD o Silver sänds om o om igen, mer surt för de som har C+ Sport HD.
Postad 07 April 2011 - 12:18
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur gör man för att spela in ett program på söndagkväll då programmen i guiden inte finns uppdaterad än? Kan man på något sätt säga åt boxen att spela in mellan ex 19:00 till 20:00, nån som vet?
Postad 07 April 2011 - 12:34
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Hur gör man för att spela in ett program på söndagkväll då programmen i guiden inte finns uppdaterad än? Kan man på något sätt säga åt boxen att spela in mellan ex 19:00 till 20:00, nån som vet?
Det går alldeles utmärkt, men man får helt enkelt göra det manuellt. Har för tillfället inte digitalboxen framför mig och är inte hundra på vilka knappar som ska tryckas. Men om du tittar på avsnitt 6.3.3 i manualen ska det nog lösa sig: http://www.humaxdigi...618(Comhem).pdf/Stone
Postad 07 April 2011 - 12:35
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Sid SV35 i manualen - "Ny reservation". Ställ dig på den kanal du vill reservera så slipper du ange kanalnummer manuellt.
Postad 08 April 2011 - 14:31
Mr_Cable
-
Mr_Cable
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Nu har vi gjort en temporär work-around för Canal+ Sport HD så att den nu går att spela in på Humax HDPVR-1000c.
Vi jobbar vidare med att få till en work-around även för Silver HD och Canal+ Film HD. De kanalerna innehåller programtextning (sub-titles) som utgör en extra utmaning. Dessa båda kanaler kommer inte att lösas före helgen. OBS att det går att titta på kanalerna i realtid.
Parallellt jobbar vi tillsammans med Humax, tillverkaren av MPEG-kodare och muxar samt programbolag/satellitoperatör för att identifiera och åtgärda rotorsaken.
Med vänliga hälsningar och förhoppningar om en trevlig helg och vårkänslor!
Per Geijer
Com Hem AB
Senior Product Specialist TV
Postad 08 April 2011 - 16:21
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Vi jobbar vidare med att få till en work-around även för Silver HD och Canal+ Film HD. De kanalerna innehåller programtextning (sub-titles) som utgör en extra utmaning. Dessa båda kanaler kommer inte att lösas före helgen. OBS att det går att titta på kanalerna i realtid.
Parallellt jobbar vi tillsammans med Humax, tillverkaren av MPEG-kodare och muxar samt programbolag/satellitoperatör för att identifiera och åtgärda rotorsaken.
Per Geijer Com Hem AB Senior Product Specialist TV
Hmm så då kan det bli en temporär work-around längre fram då kanske eller måste ni "identifiera och åtgärda rotorsaken" för att man ska kunna spela in Canal+ Film HD kanalen?
Postad 08 April 2011 - 16:49
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Hmm så då kan det bli en temporär work-around längre fram då kanske eller måste ni "identifiera och åtgärda rotorsaken" för att man ska kunna spela in Canal+ Film HD kanalen?
Det är många "kockar" inblandade (Humax, tillverkaren av MPEG-kodare och muxar samt programbolag/satellitoperatör) så risken är väl att ingen vill ta på sig ansvaret och besväret att få signalen rätt. Hoppas Comhem kan patcha till inspelningsfunktionen även för Silver HD och Canal+ Film HD så vi slipper vänta tills man hittat den egentliga orsaken till problemet och fått en "frivillig" att rätta till signalen.
Postad 09 April 2011 - 13:43
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Nu har vi gjort en temporär work-around för Canal+ Sport HD så att den nu går att spela in på Humax HDPVR-1000c.
Tack för det. Härligt!
Postad 10 April 2011 - 08:10
Unregisterede118cf15
-
Unregisterede118cf15
-
Användare
-
-
118 inlägg
... Parallellt jobbar vi tillsammans med Humax, tillverkaren av MPEG-kodare och muxar samt programbolag/satellitoperatör för att identifiera och åtgärda rotorsaken.
Vackert så! Finns det ngn möjlighet att klämma in de efterlängtade buggfixarna, om det ev. blir en ny firmware-update? Tänker på tapp av favoritlistan, volym-problemet samt att time-shift hoppar till live utan att visa resten i fördröjt läge när ordinarie programtid är slut (kanske har glömt ngn nu?).
Postad 12 April 2011 - 22:19
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag upptäkte fredag den 8 april att jag inte kunde spela in canal+ hd film eller välja pause. Den ser ut som om den börjar spela in men ingenting spelas in. Alla andra hd kanaler och sd kanaler är ok. jag har inte de andra hd kanaler som inte går att spela in utan bara canal+ hd film.
En kommentar angående den nya samsung HD boxen (jag har inte den nya samsung boxen men ville påpeka att humax är bättre).
Några nackdlar med samsung hd recorder och extern inspelinig:
1. Den har inte Komponent (okrypterad hd signal) ut bara hdmi (krypterad hdcp). det går bara att spela in externt med SD deffiniton till en extern enhet (dålig kvallité)
2. Omöjligt att spela in externt hd material från de svenska public service kanaler. När man försöker att ta ut materialet med USB till dator så ar inspelninger krypterad och går inte att se. är det lagligt att göra så med de svenska public service kanalerna?
Redigerat av Unregistered6570d26f, 12 April 2011 - 22:48.
Postad 13 April 2011 - 07:14
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
--- En kommentar angående den nya samsung HD boxen (jag har inte den nya samsung boxen men ville påpeka att humax är bättre).
Några nackdlar med samsung hd recorder och extern inspelinig: 1. Den har inte Komponent (okrypterad hd signal) ut bara hdmi (krypterad hdcp). det går bara att spela in externt med SD deffiniton till en extern enhet (dålig kvallité) ----
Det är riktigt att man bara kan överföra SD-material och det genom uppspelning i realtid. Själv använder jag Scart för att spela över till min Sony RDR-HX910 där jag kan välja mellan att direkt bränna ut till DVD eller lägga över på hårddisken. Kvaliteten blir självklart inte den bästa så det är inget man i första hand gör med material från National Geographic HD eller motsv. Det är inte meningen att man ska kunna ta ut HD-material till extern hårddisk eller till USB-minne så det är en funktion som man inte ska kräva av någon HDPVR även om man skulle vilja att det var på annat sätt. Jag funderar på att skaffa en Samsung BD-D8900N med 1TB hårddisk om jag kan få tillräckligt bra indikationer på att man kan paira Comhems tv-modul med denna inspelningsbara blu-rayspelare. Både Samsungs och Humax HDPVR-boxar har för små hårddiskar med tanke på att HD-inspelningar tar så mycket större plats än SD. Alternativet är naturligtvis att välja inspelning från SD-kanalen när det finns dubbla. Men då förlorar man ju också mycket av finessen med en HDPVR tycker jag. Reser man bort två veckor och spelar in ett program i HD per dag är hårddisken full när man kommer hem.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 13 April 2011 - 07:31.
Postad 13 April 2011 - 08:07
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Samsung BD-D8900N är ju en intressant variant? Förutom den stora hårddisken behöver man inte ha en extra apparat för DVD/Bluray. Vad säger Comhem om den?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|