Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - D-link Boxee

8094 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2012 - 21:51

jonte
  • jonte
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

jaha då har man inhandlat en svart kub, men det med HD verkar den inte klara av som jag nästan förstod !!!!!!

Det hackar ju på filmen ? provade snabbt några filmer typ 9 där måste den buffra eller vad den gör syns en vit stapel ner till, samt Ljudet hackar var 5 min det verkar vara en bugg dom inte får bort ??

MrDTS

Har inga problem alls att köra Bluray 1080P eller FullHD TV både trådlöst från min dator eller den externa HDDn.
Om du nu var så säker på att den inte skulle fungera så undrar man varför du köpte den och inte en till Dune D1.

Postad 02 January 2012 - 21:55

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Drop-outs med HD-ljud är en Intelbugg som ska vara fixad men kräver certifikation innan den får släppas. Bör komma under Q1.
Om det hackar är det något annat problem med din setup.

Postad 02 January 2012 - 22:29

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
och vad kan det vara för setup har provat det mesta.
vad har ni inställt i VISA för att få det o fungera ?
(Hackar) är att den verkar buffra i mellan, syns en vit stapel i nerdre delen !
Med Full HD menar jag 1:1 rip av Blu-ray inget man tankar ner !
Vad jag vet så går detta inte att köra på trådlös, som någon här menade att man kunde men nu kör jag ju trådat !

MrDTS

Redigerat av Unregistered7126f11a, 02 January 2012 - 22:38.

Postad 02 January 2012 - 22:46

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Kör trådat förstås !

Har en Dune D1 i samma nätverk, men klart den är ju gjord för Full HD förstås.

Blir nog o lämna tillbaka skiten, om ingen har ett bättre förslag.

Du verkar ha en ganska trist inställning :(.
Lämna tillbaka den och satsa på en Dune D1 till istället.

Postad 02 January 2012 - 22:46

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Funkar klockrent att köra full HD från min externa disk o nära nog klockrent när jag kör trådlöst från min laptop också. Kan hända att den buffrar nån enstaka gång när jag kör trådlöst men det är inte ofta. Verkar vara nåt skumt med antingen din setup, vad vet jag inte riktigt, eller så är det helt enkelt nåt fel på din box

Postad 02 January 2012 - 22:57

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
kan ju vara något fel på boxen, för alla här verkar ju få den att fungera. :wacko:
ni som kör 1:1 rip har ni smb eller nfs ?

måste ge den en stjärna med, den klarar automatiskt att visa undertexten på BDMV filer, där måste man på Dune trycka på text knappen för att den ska visa fast den står på auto.

MrDTS

Postad 02 January 2012 - 23:06

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Med största sannolikhet är det inte fel på boxen, utan på din nätverksmiljö. Men det är ganska svårt att gissa sig till vad om du inte vill beskriva mer.

Postad 02 January 2012 - 23:21

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
ska prova imorgon att koppla in den på samma uttag som dune är på istället, det är en annan del av huset.
Har en vanlig win7 dator som (server) vanlig utdelning av film mapparna i hemma nätverk (smb) där hittar BB dom, samt Dune hämtar dom där ochså utan problem.
Nätverk 10/100 efter som switcharna är det, samt Telias Smart router/modem.

MrDTS

Postad 03 January 2012 - 09:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att köpa ett NAS till min Boxee, (Dlink-320) och undrar ifall det har någon betydelse huruvida routern är en fast ethernet eller gigabit ethernet.
Har en d-link dir-635 och kör trådlöst över n-tekniken. Jag har som mrDTS lite buffring när jag ser på en 1080p film från datorn, Flyter det bättre med ett nas och eller en gigabitrouter?

Postad 03 January 2012 - 10:52

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0

Ingen som kör eller testat lite med 3D?
Har surfat runt och fått tips om att ta bort overscan - Blev lite bättre - satt upplösningen till 720P - hände inget -
Vissa skriver att det funkar perfekt "out of the box"

Pröva factory reset. Möjligt att du lyckades ändra iställningarna första gången du ställde in bilden.

Gjorde en reset och nu funkar det, de svarta kanterna är borta!
MEN bilden har en hel del ghosting och är svår att fokusera på men det kan vara filen. Körde via TV:ns mediaspelare (Panasonic 55VT30Y) och det var samma bild.
Får testa med andra filmer eller rippa med andra inställningar och se om det kanske var kopian.

Postad 03 January 2012 - 10:53

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Ja, visst blir det lite smidigare att fixa med detta på PC:n än att strula och komplettera med information från Boxeen :).

Jag tror att det var dessa tips jag följde initialt:
http://forums.boxee....ead.php?t=33055

Fanart är avslaget.

Tack för länken, den hjälpte.

Jag startade med att döpa om alla mina filer med hjälp av ReNamer (http://www.den4b.com...product=renamer) till ex. namn.namn.(årtalet).iso, Det var inte helt lätt, då man får bygga upp egna regex-uttryck och regler, så att den verkligen kan döpa om alla möjliga varianter på filnamn.

En sak som stör mig i EMM. När jag markerar flera filer och kör automatisk scrape, så funkar det fint tills programmet stöter på en film som den inte känner igen, då verkar den missa även de efterföljande. Såna som den annars hittar, bara jag utesluter den felaktiga. Någon annan som märkt detta när man kör många filmer åt gången.
Annars riktigt bra program. Guld.

Jag ställer mig till skaran med mycket nöjda boxeeägare :)

Postad 03 January 2012 - 11:06

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Lägg till denna adress under "Lagringsplatser"
http://boxeeplay.tv/apps

Det behövs väl inte längre?
Du trycker väl bara på "TV-serier" pilar ned till "Kanaler" och sen SVTPlay?
Funkar utmärkt för mig i alla fall.

Postad 03 January 2012 - 11:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Det behövs väl inte längre?
Du trycker väl bara på "TV-serier" pilar ned till "Kanaler" och sen SVTPlay?
Funkar utmärkt för mig i alla fall.

Skillnaden är att du bara hittar serier där, medan den andra appen kan visa en hel del annat playmaterial också.
Jag kör från bägge "apparna" beroende på vad jag är ute efter.

Postad 03 January 2012 - 11:32

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Skulle lägga till denna under lagringsplatser men hittar inte vart man kan lägga till en URL adress, endast smb, nfs , boxee media manager etc...

help bitte?

Postad 03 January 2012 - 11:37

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

En sak som stör mig i EMM. När jag markerar flera filer och kör automatisk scrape, så funkar det fint tills programmet stöter på en film som den inte känner igen, då verkar den missa även de efterföljande. Såna som den annars hittar, bara jag utesluter den felaktiga. Någon annan som märkt detta när man kör många filmer åt gången.
Annars riktigt bra program. Guld.

Nej det är inte något som jag har noterat.
Nu hanterar jag ju inte 500 filmer i ett svep, utan det blir bara några filmer då och då ;).

Jag kör Update Library, och därefter (Re)Scrape Movie på en film i taget för att själv kunna välja vilken poster jag vill ha.
Det jag har noterat är att om det inte är den film som föreslås så måste jag manuellt mata in rätt IMDB-nummer. Vissa posters är heller inte i rätt format och ger ett felmeddelande, då söker jag upp en passande poster manuellt och klipp&klistrar in dess bildadress manuellt.

Jag får väl anta att det finns buggar även i EMM som med all annan programvara.

Jag ställer mig till skaran med mycket nöjda boxeeägare :)

Ja, visst fungerar den bättre än vad man kan tro när man läser en hel del kritik i denna tråd ;).

Postad 03 January 2012 - 11:40

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Jag har tänkt att köpa ett NAS till min Boxee, (Dlink-320) och undrar ifall det har någon betydelse huruvida routern är en fast ethernet eller gigabit ethernet.
Har en d-link dir-635 och kör trådlöst över n-tekniken. Jag har som mrDTS lite buffring när jag ser på en 1080p film från datorn, Flyter det bättre med ett nas och eller en gigabitrouter?

Trådlöst fungerar tyvärr inte särskilt bra då genomsnittliga genomströmningen blir för låg. Det spelar inte särskilt stor roll vilken router du har, utan i du får koppla in sladden istället.

Nätverk 10/100 efter som switcharna är det, samt Telias Smart router/modem.

Kan vara dina 100mbit switchar. Räcker med att du har någon annan trafik i nätverket så blir prioriteringen fel.

Gjorde en reset och nu funkar det, de svarta kanterna är borta!
MEN bilden har en hel del ghosting och är svår att fokusera på men det kan vara filen. Körde via TV:ns mediaspelare (Panasonic 55VT30Y) och det var samma bild.
Får testa med andra filmer eller rippa med andra inställningar och se om det kanske var kopian.

Inget proffs på 3D. Men vad jag förstått så brukar det se skit ut pga tekniken.

Postad 03 January 2012 - 11:40

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Skulle lägga till denna under lagringsplatser men hittar inte vart man kan lägga till en URL adress, endast smb, nfs , boxee media manager etc...

help bitte?

Från huvudvyn - klicka bakåt (knappen längst ner på fjärren) - välj "Appar" och underkategori "lagringsplatser".
Högst upp till höger på den nya sidan väljer du plustecknet, och där anger du önskad adress. Googla lite så hittar du ett antal intressanta ställen. Play-apparna och Navi-X är ett måste ;-).

Postad 03 January 2012 - 11:42

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

help bitte?

Fungerar inte. Vad är det du vill göra exakt?

Postad 03 January 2012 - 11:43

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

help bitte?

tror jag hittade nu! men varför skiljer sig detta innehållet från den som ligger under channels ?
- Sorry jag menade Boxee play apparna du nämnde tidigare i tråden .

har också märkt att vissa filmer saknas på Headweb via Boxeen, hittade inte Irene Huss filmerna när jag skulle hyra !?

Redigerat av Caulfield, 03 January 2012 - 11:44.

Postad 03 January 2012 - 11:45

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Headweb har inte avtal att visa alla filmer i Boxee tydligen. Du får läsa de 4 sista sidorna i den här tråden...

Postad 03 January 2012 - 12:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Trådlöst fungerar tyvärr inte särskilt bra då genomsnittliga genomströmningen blir för låg. Det spelar inte särskilt stor roll vilken router du har, utan i du får koppla in sladden istället.

Kan vara dina 100mbit switchar. Räcker med att du har någon annan trafik i nätverket så blir prioriteringen fel.

Inget proffs på 3D. Men vad jag förstått så brukar det se skit ut pga tekniken.

Ahh. Det var ju trist,tänkte slippa sladd men man får väl koppla den temporärt när man tittar i 1080p. 720p flyter fint via trådlöst hos mig.

Postad 03 January 2012 - 13:41

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Lägg till denna adress under "Lagringsplatser"
http://boxeeplay.tv/apps

Hur är tanken att jag någonsin skulle hitta den länken själv? Och finns det fler jag borde känna till???

Postad 03 January 2012 - 13:51

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Google... :)

http://boxee.zendesk...itory-addresses

http://boxeeappreviews.com/

Postad 03 January 2012 - 14:03

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Hur är tanken att jag någonsin skulle hitta den länken själv? Och finns det fler jag borde känna till???

Ja Google är en ganska så bra sökmotor ;)

Edit: SvtPlay appen är ingen officiell app därför den är lite svår att hitta.

Redigerat av lappen71, 03 January 2012 - 14:03.

Postad 03 January 2012 - 14:06

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Navi-X :).
Jag har googlat mig fram till det mesta ;).

Postad 03 January 2012 - 14:44

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
tack :)

Postad 03 January 2012 - 18:15

orpheus
  • orpheus
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej1 Jag är klippt usel på detta,någonting missar jag,kan nån hjälpa mig med ultra basic problem??
Nyköpt BB,installerad,hittar nätet,kan se svt play och dyl utan problem.
Kör in en sticka och filmen kan ses perfekt men ....... det är nu......som det skiter sig.

Jag är inte haj på att dela ut filer från datorn :(
Sitter med vista och tror mig ha delat ut en mapp,men när jag vill att BB ska hitta den så finns det ingenting någonstans.
NFS,SMB är tokgrekiska för mig.
Ska jag in och pilla under inställningar eller??

Hoppas någon kan sänka sig till min nivå och bereda sig på tokiga frågor.

Jag är övertygad om att BB är bra och att det beror på mig.

SNÄLLA!!!!!

Postad 03 January 2012 - 20:00

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
OK, sorry alla som jag retade upp igår kväll, nu flyter det som film :blush:
även ljudet fungerar :blink: som sagt så är den bara kopplad till Tv direkt så HD ljud buggen kanske bara är när den ansluts till en HD förstärkare.

Vad gjord jag då, ju bytte ut alla switchar till Gigabit ! det blir bättre ochså när jag för över film från huvuddatorn till server datorn från att det tog ca 1 tim för en full Hd film till nu 10 min :wub:

MrDTS

tur att jag inte lämnade tillbaka den idag, gav bara 1499 kr hos elgiganten (prisgaranti) mot (webhallen, Inet) gick bra det ochså.

Postad 03 January 2012 - 20:11

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Lite frågor
Den hittade ju alla filmerna o omslagen automatiskt på den ena disken har inte provat att skanna den andra disken (dottern tittar film på den nu ) men det hoppas jag inte är några problem.
Sedan tycker jag inte att alla omslagen är snygga, några var fel ochså, kan man själv ändra dessa ? sedan såg jag ingen info om själva filmen utan massa om vilka som är med i filmen, var kan man ändra detta ?
givet vis söker jag själv info om detta men kanske någon här är snabbare att svara.

MrDTS eller MrBOX :rolleyes:

Postad 03 January 2012 - 20:16

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Lite frågor
Den hittade ju alla filmerna o omslagen automatiskt på den ena disken har inte provat att skanna den andra disken (dottern tittar film på den nu ) men det hoppas jag inte är några problem.
Sedan tycker jag inte att alla omslagen är snygga, några var fel ochså, kan man själv ändra dessa ? sedan såg jag ingen info om själva filmen utan massa om vilka som är med i filmen, var kan man ändra detta ?
givet vis söker jag själv info om detta men kanske någon här är snabbare att svara.

Infon om filmen ser du om du klickar på filmen och sen väljer Info ikonen i popuprutan.
Oftast så får texten i plats när man browsar runt bland sina filmer utan man måste göra som ovanstående beskrivning.

Är omslaget fel måste väl BB ha identifiera filmen fel?
Han kan inte få filmen rätt men fel omslag?

Postad 03 January 2012 - 22:28

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Lite frågor

Jag antar att du har fått filmen identifierad korrekt, men att du har sett en annan "snyggare" poster än den som Boxee Boxen har valt!!?

Jag har ju tipsat ganska mycket om Ember Media Manager (se tips tidigare i tråden) som skapar NFO-filer.
Där har du själv möjlighet att välja valfri filmposter då dessa hämtas ner från ett antal olika ställen.

Postad 03 January 2012 - 23:13

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Ember Media Manager, verkar intressant den installeras som yaDIS på datorn då, var lagras info datan, på datorn eller BB, upptäckte nu att jag inte ser BB på nätverket när jag går in på datorn, men den hittar ju server datorn ? (kör endast tråd)

MrDTS

Postad 04 January 2012 - 09:00

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Någon som vet något om det finns/kommer stöd för BD-ISO med fulla menyer? Såg inget om detta i denna tråden, men har läst lite på andra forum. För min del känns det ganska knöligt att behöva leta upp rätt filer för film, extramaterial, undertexter, kommentarsspår. mm.

Postad 04 January 2012 - 09:31

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Ember Media Manager, verkar intressant den installeras som yaDIS på datorn då, var lagras info datan, på datorn eller BB, upptäckte nu att jag inte ser BB på nätverket när jag går in på datorn, men den hittar ju server datorn ? (kör endast tråd)

MrDTS

EMM installeras på datorn, och de NFO- och bildfiler som skapas läggs ihop med filmfilen där du placerat dem.
Det ger dig möjlighet att styra vilken poster och information som ska användas, och Boxee Boxen använder sig av denna information när den skannar din/dina mediadisk(ar).

Jag har även en ACRyan mediaspelare, och till den använder jag YAMJ för att skapa information som visas upp. Även YAMJ använder sig av de skapade NFO- och bildfilerna som EMM har levererat, så för mig löser EMM två bekymmer :).

Postad 04 January 2012 - 09:46

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Hej alla. Hör kanske inte hemma i denna tråd,men jag vill gärna tala om att elgiganten säljer D-link DNS 320 1 Tb för 990 bagis just nu. Bokade precis en via kundtjänst att hämta i butiken. Strykande åtgång för i Växjö fanns bara ett fåtal kvar. Lycka till om ni ska köpa.

Postad 04 January 2012 - 11:10

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Häromdagen så "dog" Boxee-boxen plötsligt. Mitt i en film blev det svart, trodde först att det var en scenväxling i filmen men efter ett tag förstod man att något var fel. Boxee-loggan hade slocknat, så jag trodde först att strömkabeln från nätdelen hade hoppat ut, men inte.

Det gick o starta Boxeen igen och att komma tillbaka till samma film, men inte att återuppta filmen direkt från där den stannade sist. Kunde dock spola fram o se på resten av filmen utan problem. Filmen var i format m2t, en ca 17GB stor fil, och inspelad av min bror på hans HD videokamera, från ett USB-minne pluggat i Boxeen. Någon annan som råkat ut för liknande fel?

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 04 January 2012 - 11:17.

Postad 04 January 2012 - 11:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Japp samma sak hände min förra box, den bara dog (tror tom jag skrev om det tidigare i tråden) och jag och andra trodde först det var adaptern som hade pajat som också tydligen var ett känt problem. Provade att dra ur sladden, resetta och allt som kan tänkas men den var stendöd.

Det skumma var att dan efter funkade den som vanligt igen, helt utan logisk förklaring.

Till slut gav den upp av andra skäl, den slutade mata ut bild alls men loggan lyste osv, så jag fick en ny.

Redigerat av masse70, 04 January 2012 - 11:16.

Postad 04 January 2012 - 12:29

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Skumt, kan bara hoppas att den inte lägger av helt. Har redan bytt Box tidigare, då en uppdatering av firmware gjorde att det inte längre gick att köra DVI ansluten utrustning.

Postad 04 January 2012 - 13:01

LimpFish
  • LimpFish
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Spotifyappen har inte fungerat för mig på ca 2 veckor, någon annan som upplevt samma problem? När jag försöker starta appen så loggar den in, och jag ser spotify-interfacet i typ 1 sekund, sen "snabbstartar" Boxeen om sig från läget med Boxee-loggan på svart bakgrund. Detta händer varje gång. Någon som har upplevt detta och har en fix på det?

Postad 04 January 2012 - 13:30

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har följt den här tråden sedan en längre tid Började med att jag körde Boxee tv,
Sedan några veckor har jag en Boxee Box. Den har många fina funktioner med bra appar och levererar fin bild. Nästan alla mina filmer (från NAS och extern HD ansluten till Router) indexeras rätt, ibland behövs lite manuell hjälp på traven. Undertexter i samma folder som videon ( samma namn som videon !) fungerar bra och att vid behov ladda ner en undertext går ju också fint. Ljud kör jag oftast via min TV (Panasonic Plasma) Har inställning allt ljud ut för att slippa ändra inställningarna för att få ut ljud via förstärkaren. Detta resulterar i endast stereo via förstärkare. Min gamla mediespelare (Asus HDPR1) klarar att leverera 5.1 ljud via reciever/förstärkare och stereo via TV högtalarna utan att behöva ändra i inställningarna
Finns det någon annan inställning för Boxee Box som jag missat?
Kan en modernare förstärkare med HDMI ingångar(HDMI ut till Plasman) medföra att HD ljudström (5.1 ) levereras via förstärkaren och att ljud (stereo) samtidigt kan nås via TV högtalarna?
Kan med HDMI in i recievern/förstärkaren ljud höras i TV högtalarna då förstärkaren är avstängd?

Postad 04 January 2012 - 13:38

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hej

Att spela upp film från dvd folder eller dvd iso klarar Boxee Box inte särskilt bra. När jag klickar enter visas snabbt upp en bild och sedan svart i rutan ett tag sedan nästa bild och sedan svart i rutan flera sekunder och därefter bild för navigering och sedan svart i rutan flera sekunder innan navigering är möjlig. Ofta en förvrängd bild som försvårar att välja alternativ När jag väl fått igång filmen får man akta sig för att spola framåt då det i värsta fall kan hända att filmen låses och man får börja om från början igen. Kan inte vad jag sett använda kapitel för att hoppa fram eller tillbaka.
Svårast är dvd med trailers för kommande filmer.
Minst trubbel om jag rippar om till iso och endast väljer huvudfilme (inget extra och ingen navigering) Inte särskilt trevligt med många sedan tidigare rippad dvd.
Inspelningar från satellitbox i tex .ts och wtv från Windows Media Center och divx/avi kan köras utan större problem, frånsett svart i rutan ett par gånger innan filmen löper. Går också bra att spola fram och tillbaka. Min gamla Asus HDPR1 klarar all uppspelning OK men saknar Boxee Box anknytning mot nätet med playfunktioner. Får väl använda dem paralellt om inte de här ovan beskrivna besvären kan lösas.
Kör med HDMI till plasma tv via NAS
Tacksam för synpunkter. Fler med samma problem?

Postad 04 January 2012 - 13:45

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jag har följt den här tråden sedan en längre tid Började med att jag körde Boxee tv,
Sedan några veckor har jag en Boxee Box. Den har många fina funktioner med bra appar och levererar fin bild. Nästan alla mina filmer (från NAS och extern HD ansluten till Router) indexeras rätt, ibland behövs lite manuell hjälp på traven. Undertexter i samma folder som videon ( samma namn som videon !) fungerar bra och att vid behov ladda ner en undertext går ju också fint. Ljud kör jag oftast via min TV (Panasonic Plasma) Har inställning allt ljud ut för att slippa ändra inställningarna för att få ut ljud via förstärkaren. Detta resulterar i endast stereo via förstärkare. Min gamla mediespelare (Asus HDPR1) klarar att leverera 5.1 ljud via reciever/förstärkare och stereo via TV högtalarna utan att behöva ändra i inställningarna
Finns det någon annan inställning för Boxee Box som jag missat?
Kan en modernare förstärkare med HDMI ingångar(HDMI ut till Plasman) medföra att HD ljudström (5.1 ) levereras via förstärkaren och att ljud (stereo) samtidigt kan nås via TV högtalarna?
Kan med HDMI in i recievern/förstärkaren ljud höras i TV högtalarna då förstärkaren är avstängd?

I moderna förstärkare kan man ställa in att den ska antingen skicka ljudet till tv´n eller spelas upp i förstärkaren.
Man kan också välja var bildsignalen ska skickas om den tex har två hdmi-utgångar en till tv´n och en till en projektor.
Men allt detta beror på specifikationerna på förstärkaren och det varierar från modell och märke.
Att få ut ljud både till tv´n och spela upp i förstärkaren vet jag inte om det går utan det får du som sagt kolla i specarna.

Postad 04 January 2012 - 14:03

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

I moderna förstärkare kan man ställa in att den ska antingen skicka ljudet till tv´n eller spelas upp i förstärkaren.
Man kan också välja var bildsignalen ska skickas om den tex har två hdmi-utgångar en till tv´n och en till en projektor.
Men allt detta beror på specifikationerna på förstärkaren och det varierar från modell och märke.
Att få ut ljud både till tv´n och spela upp i förstärkaren vet jag inte om det går utan det får du som sagt kolla i specarna.

Tack för Ditt svar. Kan jag med HDMI in på recievern och HDMI ut till Tv och rätta inställningar på recievern
och avstängd reciever få ljud ut i tv´n ?

Postad 04 January 2012 - 14:13

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Tack för Ditt svar. Kan jag med HDMI in på recievern och HDMI ut till Tv och rätta inställningar på recievern
och avstängd reciever få ljud ut i tv´n ?

det är helt beroende på om recivern klarar av skicka ut signaler eller ej.

Postad 04 January 2012 - 14:40

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

...att spela upp film från dvd folder eller dvd iso klarar Boxee Box inte särskilt bra...

Tacksam för synpunkter. Fler med samma problem?

Jag kör allt som DVD-ISO, och det fungerar bra...tycker jag.
Spolning är dock ett område som kan bli bättre...men visst kan jag spola fram till en speciell tidpunkt utan egentliga bekymmer. Jag startar då filmen...trycke på select-knappen i mitten av fjärren...pilar ner till "tidslinjen" och kör med höger pilknapp för att spola framåt till dit jag vill. Om du trycker select när "tidslinjen" är vald så växlar man tiden där man är och tid kvar av filmen...det kan vara bra att veta ;).

Vissa DVD-menyer blir förminskade, men inget problem att navigera ändå. Alla TV-serier sparar jag konstant med menyer för att underlätta navigeringen till de olika avsnitten. Jag kan inte heller hoppa kapitel för kapitel, det möjligheten verkar helt enkelt inte existera. Det blir aldrig nägon "svart ruta" för mig.

All min media ligger på en Windows Home Server 2011, och jag har ett gigabit-nätverk även om Boxeen bara klarar 100Mbit/s.

Postad 04 January 2012 - 15:07

Unregistered0abe60d6
  • Unregistered0abe60d6
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Jag kör allt som DVD-ISO, och det fungerar bra...tycker jag.
Spolning är dock ett område som kan bli bättre...men visst kan jag spola fram till en speciell tidpunkt utan egentliga bekymmer. Jag startar då filmen...trycke på select-knappen i mitten av fjärren...pilar ner till "tidslinjen" och kör med höger pilknapp för att spola framåt till dit jag vill. Om du trycker select när "tidslinjen" är vald så växlar man tiden där man är och tid kvar av filmen...det kan vara bra att veta ;).

Vissa DVD-menyer blir förminskade, men inget problem att navigera ändå. Alla TV-serier sparar jag konstant med menyer för att underlätta navigeringen till de olika avsnitten. Jag kan inte heller hoppa kapitel för kapitel, det möjligheten verkar helt enkelt inte existera. Det blir aldrig nägon "svart ruta" för mig.

All min media ligger på en Windows Home Server 2011, och jag har ett gigabit-nätverk även om Boxeen bara klarar 100Mbit/s.

Hej!
Tack för Ditt svar. Spolning av film, i detta fall dvd film, fungerar inte så bra. Inga bekymmer med divx .ts .mpg.
Använder fjärrkontrollen på samma sätt som Du kommit fram till.
Skall pröva boxen med en annan TV med nyare hdmi ingångar. Kanske min snart 6 år gamla plasma och äldre hdmi version är bekymret.

Postad 04 January 2012 - 15:34

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för Ditt svar. Spolning av film, i detta fall dvd film, fungerar inte så bra. Inga bekymmer med divx .ts .mpg.
Använder fjärrkontrollen på samma sätt som Du kommit fram till.
Skall pröva boxen med en annan TV med nyare hdmi ingångar. Kanske min snart 6 år gamla plasma och äldre hdmi version är bekymret.

Jag kör som sagt bara med DVD-iso-filer och inget annat, och ovanstående beskrivning fungerar för mig om än lite yxigt om man inte ska spola relativt långt.

Nä, TV eller HDMI-version lär ju inte vara problemet...det har jag svårt att få ihop!!?

Postad 04 January 2012 - 18:01

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Någon som vet något om det finns/kommer stöd för BD-ISO med fulla menyer? Såg inget om detta i denna tråden, men har läst lite på andra forum. För min del känns det ganska knöligt att behöva leta upp rätt filer för film, extramaterial, undertexter, kommentarsspår. mm.

Kommer aldrig att komma på xbmc och tvivlar på att boxee kommer punga ut licenskostnaderna.
Det är inte ett optimalt sätt att titta på extramaterial nej, men det finns några andra streamers som klarar detta om det är ett måste. Undertexter och ljudspår är oftast inga problem men det finns undantag där det krävs fullt profilstöd.

Postad 04 January 2012 - 19:57

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Köpte en boxee box nu innan jul och har mest provat lite lågkvalitetsmaterial. Ikväll drog jag igång en mkv-fil i 720p-upplösning, det tog cirka 5 minuter sen hängde den sig första gången sen hände det igen med några minuters mellanrum. Efter att den hängt sig typ 5 gånger tröttnade jag och provade en annan 720p mkv, dock samma problem med den. Vid ett par tillfällen har det hörts ett kort pip på kanske 1/5 sekund cirka 5-10 sekunder innan den hängt sig. Uppdaterade för cirka 10 dagar sedan till senaste mjukvara. Kör filerna från en liten extern 2,5" Laciehårddisk. Rumstempen är 23 grader och boxen står öppet och luftigt. Har en känsla av att det trots allt skulle kunna vara någon krets i boxen som blir överhettad. Någon som haft liknande problem och har en lösning på det hela, eller har några andra funderingar på vad det hela handlar om? Eller ska man bara svärandes packa ner skräpet i en låda, skicka tillbax och reklamera soporna?

Postad 04 January 2012 - 20:03

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Köpte en boxee box nu innan jul och har mest provat lite lågkvalitetsmaterial. Ikväll drog jag igång en mkv-fil i 720p-upplösning, det tog cirka 5 minuter sen hängde den sig första gången sen hände det igen med några minuters mellanrum. Efter att den hängt sig typ 5 gånger tröttnade jag och provade en annan 720p mkv, dock samma problem med den. Vid ett par tillfällen har det hörts ett kort pip på kanske 1/5 sekund cirka 5-10 sekunder innan den hängt sig. Uppdaterade för cirka 10 dagar sedan till senaste mjukvara. Kör filerna från en liten extern 2,5" Laciehårddisk. Rumstempen är 23 grader och boxen står öppet och luftigt. Har en känsla av att det trots allt skulle kunna vara någon krets i boxen som blir överhettad. Någon som haft liknande problem och har en lösning på det hela, eller har några andra funderingar på vad det hela handlar om? Eller ska man bara svärandes packa ner skräpet i en låda, skicka tillbax och reklamera soporna?

Reklamera...en arbetskamrat råkade ut för samma symtom och bytte enhet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.