Och det var bara 12 månaders bindningstid.
Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
Postad 05 september 2013 - 18:23
Och det var bara 12 månaders bindningstid.
Postad 06 september 2013 - 12:36
Jag sa snällt Nej tack.
Postad 06 september 2013 - 21:30
Angående prishöjningen av Viasat Sportpaketet som började gälla den 15/8. Jag sade upp mitt abonnemang och fick det bekräftat via mail från Er.
I brevet man fick står det "ditt paket från Viasat avslutas då den 15 augusti 2013, utan att det medför någon extra kostnad för dig"
Varför debiteras jag då för september månad?
Man kan givetvis säga att det är en månads uppsägningstid. Dock borde jag i så fall inte betala för prishöjningen.
Själv känner jag att jag inte skall betala alls för hela september. Räkna med ett samtal från mig på måndag.
:-)
Postad 06 september 2013 - 23:15
Känns som om gammelTV bara fortsätter att gräva sin egen grav.
På Tisdag har man inget annat val än att uppleva samma skit igen.
Varför ska man betala för HD för eller för den delen UltraHD som branschen snart vill pracka på oss när dom intressanta sändningarna har SD kvalitet och några hjärndöda amerikaners försök att pula ihop moppe #3001 visas i Glorious HD?
Postad 07 september 2013 - 05:47
Jag håller verkligen med. Under ett par års tid har jag och flera med mig påpekat hur angeläget det är att Kanal 5 HD kommer in i ComHems utbud.Så satt man och tittade på Sverige - Irland i sunkig SD på Kanal5.
Känns som om gammelTV bara fortsätter att gräva sin egen grav.
På Tisdag har man inget annat val än att uppleva samma skit igen.
......
Från början var svaret från ComHem att man ville försäkra sig om att Kanal 5 HD tillförde något i form av program i HD och alltså inte bara innebar en dubblering av kanalen. Det var då Kanal 5 HD i huvudsak sände gamla serier förmodligen producerade i SD och dessutom egna program som man kan anta inte heller producerades i 1080i DD 5.1.
Nu när Kanal 5 HD sänder mer och mer sport och det blir extra angeläget att få tillgång till HD-sändningar så håller inte det gamla argumentet.
Så ComHem: Försök komma till skott nu i förhandlingarna med SBS om Kanal 5 HD! Det är genant att vi inte kan se svenska fotbollslandskamper i HD-kvalitet i Sveriges ledande kabel-tv-nät!
Situationen:
"Det började med Tysklands-matchen i höstas. Därefter har Kanal 5 visat flera svenska matcher.
Och nu blir det ännu fler.
I dag kom nämligen beskedet att SBS har köpt rättigheterna för samtliga EM- och VM-kvalmatcher (europeiska) fram till 2018.
– För oss är det en del av en tillväxtstrategi. Det började med att vi gjorde ett avtal om Tysklandsmatchen med TV4-gruppen och efter det flera andra matcher. Det är en del av att vi vill hantera nationella angelägenheter på Kanal 5. Och nu innebär det här att vi sitter i förarsätet, säger Calle Jansson, kanaldirektör SBS Discovery TV, till SportExpressen.se"
http://www.expressen...es-landskamper/
Postad 09 september 2013 - 18:46
Postad 10 september 2013 - 08:43
Hej
Jag fick hem en Tivo box för snart 1 vecka sedan.
Jag har 2 problem.
1. Jag försöker lägga in koder för min Denon reciever så att jag kan sköta volymen på den via Tivos fjärrkontroll.
Jag har provat alla denons koder i pdffilen som finns på er supportsida och jag har gjort som det står att man skall göra. Inget verkar dock fungera.
Det jag läst mig till är att den är inställd på samsung TV som standard.
Om jag trycker på Power för tv så stängs min TV av och inte min reciever, borde inte det sluta fungera om man lägger in koder för en annan tillverkare?
2. Ganska ofta försvinner ljudet när man tittar på en kanal, då får man byta till en annan kanal och sedan tillbaka så fungerar ljudet igen.
Postad 10 september 2013 - 17:57
Postad 10 september 2013 - 18:20
Ja, det är svårt att förstå varför vi inte får tillgång till Kanal 5 HD nu när kanalen sänder landskamper i fotboll.Det här såna här kvällar man saknar Kanal 5 HD i Comhems nät. Det är så suddigt så att när kameran inte är ordentligt inzoomad har man ingen chans att se vem som har bollen.
Men å andra sidan tycker ju ComHem att vi ska nöja oss med fotboll i SD på Viasat Sport (Champions League i nästa vecka t ex) och ishockey i SD på Viasat Hockey.
Postad 10 september 2013 - 19:56
GRYMT JOBBAT COMHEM!
Postad 11 september 2013 - 08:29
Jag lyckas inte programmera min Tivo fjärr för att styra volymen på min reciever.
1 kompis till mig är betatestare så vi loggade in på tivoforumet för Com Hems betatestare för att se om det stod någonting där.
Vi hittade att man kan testa koder en efter en.
Jag följde alla stegen i guiden men när jag kom till steget att jag skulle slå in en viss kod för att kunna stega mellan koderna så står det "After you enter the code, the red (or amber) light will flash three times and then remain on."
Min fjärrkontroll blinkar 3 ggr men sedan slocknar den och jag kan inte stega mellan koderna.
Om jag kommer ihåg rätt så beter den sig på samma sätt när jag slår in koderna för min reciever, jag får inte möjligheten att trycka på "TV, Volymknappen och Source på TiVo-fjärrkontrollen." som det står i er guide.
Det vore trevligt om ni kunde svara på hur jag skall lösa detta.
Jag har fortfarande inte fått något svar på min fråga som jag skickade in via ert formulär i förra veckan.
Redigerat av stgre, 11 september 2013 - 08:30.
Postad 11 september 2013 - 09:00
Jobbar INTE på Com Hem men följande funkade för mig (har en Philips tv, tryckte in kod 4):
(notera att man bara kan välja att antingn styra sin tv eller in förstärkare och INTE kan ha både ock)
Ur manualen till TiVo:
Fjärrkontrollen
TiVo-fjärrkontrollen är lite smartare än andra fjärrkontroller. Du kan genom några enkla knapptryck programmera fjärrkontrollen för att styra din tv eller ljudanläggning. Vid leverans är fjärrkontrollen inställd för att fungera tillsammans med tv-apparater från Samsung.
TiVo-boxen saknar till exempel volymreglage men genom att fjärrkontrollen kan styra din tv eller ljudanläggning kan du ändå använda fjärrkontrollen för att justera volymen.
Detta kan du göra med TiVo fjärrkontrollen efter att du programmerat den
•Höja och sänka volymen på din tv.
•Starta och sätta din tv i standby läge.
•Byta källa på din tv.
•Höja och sänka volymen på din ljudanläggning.
Så här gör du inställningen för de vanligaste tillverkarna
1.Hitta tillverkaren av din tv/ljudanläggning i tabellen nedan.
2.Starta din tv/ljudanläggning.
3.Håll knappen TV och röd knapp på TiVo-fjärrkontrollen intryck tills den gröna lampan på fjärrkontrollen lyser med ett fast sken.
4.Rikta fjärrkontrollen mot din tv.
5.Håll därefter den sifferknapp som motsvarar din tv-tillverkare i tabellen nedan intryckt.
6.När din tv går i stand by-läge släpper du sifferknappen.
7.Klart!
Snabbkod Tv-tillverkare
1 Grundig
2 LG
3 Panasonic
4 Philips
5 Samsung
6 Sharp
7 Sony
8 Thomson
9 Toshiba
Postad 11 september 2013 - 09:07
Till stgre:
Jobbar INTE på Com Hem men följande funkade för mig (har en Philips tv, tryckte in kod 4):
(notera att man bara kan välja att antingn styra sin tv eller in förstärkare och INTE kan ha både ock)
Ur manualen till TiVo:
Fjärrkontrollen
TiVo-fjärrkontrollen är lite smartare än andra fjärrkontroller. Du kan genom några enkla knapptryck programmera fjärrkontrollen för att styra din tv eller ljudanläggning. Vid leverans är fjärrkontrollen inställd för att fungera tillsammans med tv-apparater från Samsung.
TiVo-boxen saknar till exempel volymreglage men genom att fjärrkontrollen kan styra din tv eller ljudanläggning kan du ändå använda fjärrkontrollen för att justera volymen.
Detta kan du göra med TiVo fjärrkontrollen efter att du programmerat den
•Höja och sänka volymen på din tv.
•Starta och sätta din tv i standby läge.
•Byta källa på din tv.
•Höja och sänka volymen på din ljudanläggning.
Så här gör du inställningen för de vanligaste tillverkarna
1.Hitta tillverkaren av din tv/ljudanläggning i tabellen nedan.
2.Starta din tv/ljudanläggning.
3.Håll knappen TV och röd knapp på TiVo-fjärrkontrollen intryck tills den gröna lampan på fjärrkontrollen lyser med ett fast sken.
4.Rikta fjärrkontrollen mot din tv.
5.Håll därefter den sifferknapp som motsvarar din tv-tillverkare i tabellen nedan intryckt.
6.När din tv går i stand by-läge släpper du sifferknappen.
7.Klart!
Snabbkod Tv-tillverkare
1 Grundig
2 LG
3 Panasonic
4 Philips
5 Samsung
6 Sharp
7 Sony
8 Thomson
9 Toshiba
Problemet är att mi Reciever inte finns som snabbkod utan jag måste trycka in den 5 siffriga koden.
Jo jag vet att det bara går att välja en annan enhet att styra och jag vill styra min reciever.
Postad 12 september 2013 - 06:28
Frågan är om jag ska kika i SD på TV10 eller i SD på Viasat Hockey? Förmodar att det är samma sändning så jag får väl växla.
För Viasat Hockey HD gäller Viasat, Viaplay eller Sappa. Inte ComHem i alla fall.
Men ComHem anser väl att HD-kanaler saknar efterfrågan. Många boende i ComHem-hus har ju inte ens skaffat digitalbox så då finns med säkerhet inget behov.
Viasat Motor HD var länge "onödig" tills alla motorintresserade med digital-tv i ComHem-hus till slut lyckades övertyga om motsatsen.
Tänk om det kunde bli så även med Viasat Hockey HD och Viasat Sport HD! Men det brådskar för nu är både ishockey och Champions League igång.
Postad 12 september 2013 - 07:01
Redigerat av greve12, 12 september 2013 - 07:02.
Postad 13 september 2013 - 09:06
Får passa på att uppdatera mig själv. Såg att det var fakturan på MinaSidor som var felaktig. Via autogirot drogs rätt belopp.@ComHem
Angående prishöjningen av Viasat Sportpaketet som började gälla den 15/8. Jag sade upp mitt abonnemang och fick det bekräftat via mail från Er.
I brevet man fick står det "ditt paket från Viasat avslutas då den 15 augusti 2013, utan att det medför någon extra kostnad för dig"
Varför debiteras jag då för september månad?
Man kan givetvis säga att det är en månads uppsägningstid. Dock borde jag i så fall inte betala för prishöjningen.
Själv känner jag att jag inte skall betala alls för hela september. Räkna med ett samtal från mig på måndag.
:-)
Och igår slutade alla kanaler i sportpaketet att fungera. => Får tacka för gratisdagarna i september.
Som grädde på moset är det väl bara Kanal 5HD som efterfrågas, många av de andra har jag ju redan med ViaPlay-boxen!

Postad 13 september 2013 - 09:38
Ja, det är stor risk att detta blir lösningen för de ComHem-kunder som efterfrågar fler Viasat sport- och filmkanaler i HD samt TV6 HD. Beklämmande att ComHem är så ointresserade av att förbättra för de kunder som ändå väljer till dyra tillvalspaket från Viasat och C More.Får passa på att uppdatera mig själv. Såg att det var fakturan på MinaSidor som var felaktig. Via autogirot drogs rätt belopp.
Och igår slutade alla kanaler i sportpaketet att fungera. => Får tacka för gratisdagarna i september.
Som grädde på moset är det väl bara Kanal 5HD som efterfrågas, många av de andra har jag ju redan med ViaPlay-boxen!
Man kan misstänka att dessa kunder är förhållandevis få - kanske bara 5% av totala antalet anslutna hushåll (min gissning) - och att intäkterna från dessa är ganska betydelselösa eftersom merparten av ComHems intäkter fortfarande kommer från fastighetsägarna som för ComHems räkning inkasserar från de boende låga men många kabel-tv-avgifter för det analoga grundutbudet .
Postad 13 september 2013 - 10:05
Vi betalar redan för HD-kanaler vi saknar och för Viaplay som vi inte har tillgång till.

"I somras valde systerbolaget Viasat att höja priset och samtidigt fick abonnenterna tillgång till Viaplay.
– Vi tycker att våra Viasatkunder som är de högst betalande även ska ha tillgång till vårt innehåll oavsett var de befinner sig."
http://www.dagensmed...icle3762364.ece
Postad 13 september 2013 - 10:50
Postad 13 september 2013 - 11:20
När ska Comhem kolla denna tråd dom verkar ju vara spårlöst borta................
Hej,
Vi kollar denna tråd i princip varje dag, så det behöver du inte oroa dig över

Ibland är vi aktiva och ibland passiva beroende på vad det skrivs om. För två veckor skrev jag senast och då handlade det om att rätta en information som inte stämde, vilket vi tycker är väldigt viktigt. Sedan dessa har det skrivits 46 inlägg som handlar om främst nya HD-kanaler (ett inlägg om hur man programmerar fjärrkontroll som en användare hjälpte till med).
Är det något speciellt som du känner att du saknas svar på? I sådana fall, ställ din fråga så bevakar jag detta forum kontinuerligt fram till 14:00 och svarar när jag ser din fråga.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 11:26
ComHem läs och begrunda. Förstår att det känns jobbigt att släppa in Viaplay bland kabel-tv-kunderna med Viasat-paket men att vägra dem möjlighten till Viaplay är ingen hållbar lösning!
Vi betalar redan för HD-kanaler vi saknar och för Viaplay som vi inte har tillgång till.![]()
"I somras valde systerbolaget Viasat att höja priset och samtidigt fick abonnenterna tillgång till Viaplay.
– Vi tycker att våra Viasatkunder som är de högst betalande även ska ha tillgång till vårt innehåll oavsett var de befinner sig."
Hej,
Självklart vägrar vi inte tillgången till Viaplay.
Vi och Viasat har inte kunnat komma fram till en lösning över hur vi ska kunna erbjuda Viaplay på ett bra sätt för våra kunder. Vi har sedan tidigare en mycket välfungerande lösning med C More för C More Play (ingår kostnadsfritt), vi har föreslagit en liknande lösning för Visast men de har valt att tacka nej till den lösningen.
Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att prissättningen av Viasats abonnemang styrs av Viasat och att det är de som har initierat en prishöjning av abonnemangen.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 11:53
Tack för svar.Hej,
Vi och Viasat har inte kunnat komma fram till en lösning över hur vi ska kunna erbjuda Viaplay på ett bra sätt för våra kunder. Vi har sedan tidigare en mycket välfungerande lösning med C More för C More Play (ingår kostnadsfritt), vi har föreslagit en liknande lösning för Visast men de har valt att tacka nej till den lösningen.
Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att prissättningen av Viasats abonnemang styrs av Viasat och att det är de som har initierat en prishöjning av abonnemangen.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Visst, det är Viasat som har höjt priserna men i detta sammanhang inkluderades Viaplay för den som abonnerar på Viasat kanalpaket. Detta har skett hos Viasat själva men även hos Telia, Tele2 och Sappa.
ComHem har vidareskickat prishöjningen till oss kunder men inte inkluderat Viaplay.
Viasat anser tydligen att ComHem blockerar Viaplay genom att ställa särskilda krav - annars skulle väl Viasat ha väntat med att höja priset för ComHems kunder om förseningen var hänförlig till dem?
Om kravet från ComHems sida på Viaplay är att vi ska kunna logga in med personnr och samma lösen som på Mina sidor likt det som gäller C More Play är det synd om detta skulle blockera Viaplay för oss som abonnerar på Viasat hos ComHem. Det kan inte vara rimligt att ComHem ska diktera hur inloggningen ska ske på Viaplay om nu Viasat bestämt att Viaplay ska ingå i kanalpaketen.
Vi hade ju en lösning för Viaplay tidigare i samband med sändningarna av Premier League som fungerade. Jag har absolut inget krav på att kunna använda Mina sidor-login för Viaplay. Tror inte heller att någon annan med Viasat tillvalspaket hos ComHem har detta som krav.
Är det där skon klämmer?
Slutligen, ComHem saknar ganska många av Viasats HD-kanaler som dock andra operatörer t ex Sappa tillhandahåller. Vi betalar dock samma pris. Orsaken är naturligtvis att förhandlingarna inte har lett fram till avtal om dessa kanaler men varför dessa förhandlingar inte lett fram till något trots att det snart är ett år sedan Viasat lanserade de nya HD-kanalerna är en fråga som vore intressant att få svar på.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 13 september 2013 - 11:54.
Postad 13 september 2013 - 12:25
Tack för svar.
Visst, det är Viasat som har höjt priserna men i detta sammanhang inkluderades Viaplay för den som abonnerar på Viasat kanalpaket. Detta har skett hos Viasat själva men även hos Telia, Tele2 och Sappa.
ComHem har vidareskickat prishöjningen till oss kunder men inte inkluderat Viaplay.
Viasat anser tydligen att ComHem blockerar Viaplay genom att ställa särskilda krav - annars skulle väl Viasat ha väntat med att höja priset för ComHems kunder om förseningen var hänförlig till dem?
Om kravet från ComHems sida på Viaplay är att vi ska kunna logga in med personnr och samma lösen som på Mina sidor likt det som gäller C More Play är det synd om detta skulle blockera Viaplay för oss som abonnerar på Viasat hos ComHem. Det kan inte vara rimligt att ComHem ska diktera hur inloggningen ska ske på Viaplay om nu Viasat bestämt att Viaplay ska ingå i kanalpaketen.
Vi hade ju en lösning för Viaplay tidigare i samband med sändningarna av Premier League som fungerade. Jag har absolut inget krav på att kunna använda Mina sidor-login för Viaplay. Tror inte heller att någon annan med Viasat tillvalspaket hos ComHem har detta som krav.
Är det där skon klämmer?
Slutligen, ComHem saknar ganska många av Viasats HD-kanaler som dock andra operatörer t ex Sappa tillhandahåller. Vi betalar dock samma pris. Orsaken är naturligtvis att förhandlingarna inte har lett fram till avtal om dessa kanaler men varför dessa förhandlingar inte lett fram till något trots att det snart är ett år sedan Viasat lanserade de nya HD-kanalerna är en fråga som vore intressant att få svar på.
Hej,
Prishöjningen är något som skett generellt för alla operatörer då det är Viasat som styr prissättningen av sin produkt.
Vilka exakta detaljer som ligger till bakgrund för att vi ännu inte kan erbjuda Viaplay har vi här tyvärr ingen information om och även om vi haft någon form av information så hade vi aldrig kunnat delge denna på grund av att det handlar om en förhandling, vilken vi aldrig kan delge information kring.
Vi, precis som ni, hoppas verkligen att vi kommer att få Viaplay så snart som det bara är möjligt men tills dess så är det tyvärr inte så mycket mer som vi kan göra.
Vad gäller de nya HD-kanalerna så kan vi tyvärr inte ge några detaljer kring varför de ännu inte kan erbjudas av oss, förutom att det troligen rör sig om antingen rättighetsfrågor, tekniska frågor och/eller ekonomiska frågor.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 12:27
Hej,
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Personligen så är jag måttligt intresserad av Viaplay. DOCK så vill jag ha Viasat sport HD, Viasat Hockey HD, Viasat Golf HD, Viasat Film Nordic HD, Viasat Film Action HD, Viasat Film Family HD och Viasat Film Drama HD.
Eftersom jag uppenbarligen betalar för dessa kanaler till Viasat via er!
Hur svårt skall det vara att fixa till detta? Helt fullständigt obegripligt att Comhem inte vill distribuera dessa kanaler!
Upprepar min fråga varför vill Comhem inte distribuera dessa kanaler när vi (som i mitt fall betalar för Viasat Golf och Viasat premium HD) betalar för dessa?
Postad 13 september 2013 - 12:32
Personligen så är jag måttligt intresserad av Viaplay. DOCK så vill jag ha Viasat sport HD, Viasat Hockey HD, Viasat Golf HD, Viasat Film Nordic HD, Viasat Film Action HD, Viasat Film Family HD och Viasat Film Drama HD.
Eftersom jag uppenbarligen betalar för dessa kanaler till Viasat via er!
Hur svårt skall det vara att fixa till detta? Helt fullständigt obegripligt att Comhem inte vill distribuera dessa kanaler!
Upprepar min fråga varför vill Comhem inte distribuera dessa kanaler när vi (som i mitt fall betalar för Viasat Golf och Viasat premium HD) betalar för dessa?
Hej,
Vi har tyvärr inte mer information om detta än vad jag svarade i föregående inlägg, klistrar in svaret här:
Vad gäller de nya HD-kanalerna så kan vi tyvärr inte ge några detaljer kring varför de ännu inte kan erbjudas av oss, förutom att det troligen rör sig om antingen rättighetsfrågor, tekniska frågor och/eller ekonomiska frågor.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 12:40
tyvärr fungerar inte hjälpen jag fick eftersom min reciever inte finns som snabbval.
Jag har pratat 2 ggr med kundtjänst och fått 2 olika sätt att göra det på.
Inget av sätten fungerar, det som står på supportsidan för tivo är också fel.
Jag satte mig ned igår och testade mig fram tills jag kom på hur man skall göra.
Ni får gärna kontakta mig om ni vill veta hur man gör ifall det ringer fler kunder.
Edit: tog bort citatet då det blev fel
Redigerat av stgre, 13 september 2013 - 12:41.
Postad 13 september 2013 - 13:10
Det var jag som skrev inlägget om fjärrkontrollen.
tyvärr fungerar inte hjälpen jag fick eftersom min reciever inte finns som snabbval.
Jag har pratat 2 ggr med kundtjänst och fått 2 olika sätt att göra det på.
Inget av sätten fungerar, det som står på supportsidan för tivo är också fel.
Jag satte mig ned igår och testade mig fram tills jag kom på hur man skall göra.
Ni får gärna kontakta mig om ni vill veta hur man gör ifall det ringer fler kunder.
Edit: tog bort citatet då det blev fel
Hej,
Självklart tar vi alltid emot tips med öppna armar!
Om du har möjligheten så vore det kanon om du kunde skicka dina steg till [email protected].
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 13:14
Hej,
Prishöjningen är något som skett generellt för alla operatörer då det är Viasat som styr prissättningen av sin produkt.
Det framgår inte om prishöjningen berodde på att Viaplay inkluderades eller om Viaplay las in för att göra det beska pillret lite mer välsmakande. Förmodligen en kombination.
Dock fick vi hos ComHem endast det beska pillret, inte sötningsmedlet.

Vilka exakta detaljer som ligger till bakgrund för att vi ännu inte kan erbjuda Viaplay har vi här tyvärr ingen information om och även om vi haft någon form av information så hade vi aldrig kunnat delge denna på grund av att det handlar om en förhandling, vilken vi aldrig kan delge information kring.
I svaret ovan skrev ComHem:
"Självklart vägrar vi inte tillgången till Viaplay.
Vi och Viasat har inte kunnat komma fram till en lösning över hur vi ska kunna erbjuda Viaplay på ett bra sätt för våra kunder. Vi har sedan tidigare en mycket välfungerande lösning med C More för C More Play (ingår kostnadsfritt), vi har föreslagit en liknande lösning för Visast men de har valt att tacka nej till den lösningen."
Jag uppfattar detta som att ComHem har krav på Viaplay att anpassa sig till en lösning likt den som C More Play har för inloggning av kunder hos andra operatörer. Som jag skrev ovan, som kund hos ComHem är jag villig att anpassa mig till Viaplays generella inloggning bara ComHem förser mig med en fungerande kod. Vi hade detta system tidigare för Premier League och ComHem har att tillvarata kundernas bästa vilket ibland behöver understrykas
Ja, så är det säkert. Man får inte förlora hoppet.Vi, precis som ni, hoppas verkligen att vi kommer att få Viaplay så snart som det bara är möjligt men tills dess så är det tyvärr inte så mycket mer som vi kan göra.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 13 september 2013 - 14:48
Hej,
Vi har tyvärr inte mer information om detta än vad jag svarade i föregående inlägg, klistrar in svaret här:
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Tack för svaret. Jag fick det svar som jag förväntade mig. Ni svarar likt Bosse Ringholm gjorde för ett antal år sedan när Inga-Britt Ahlenius fick sparken. Börjar faktiskt bli lika skattretande!
Postad 13 september 2013 - 19:00
Tack för svaret. Jag fick det svar som jag förväntade mig. Ni svarar likt Bosse Ringholm gjorde för ett antal år sedan när Inga-Britt Ahlenius fick sparken. Börjar faktiskt bli lika skattretande!
Hej,
Ja det kanske är lite papegoja då vi alltid säger samma sak (ibland med annan formulering) men det är ju svårt att ge ett annat svar då det faktiskt är hela sanningen.
Vilket svar hade du helst sett för att känna dig nöjd med svaret på din fråga?
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Redigerat av Tele2 Sverige, 13 september 2013 - 19:06.
Postad 13 september 2013 - 20:40
Ni vet att ni inte kan höja priserna, och ta av aktieägarnas tillgångar vågar ni inte.
våga, vinn, nån gång
jäv...gt besviken.
Postad 13 september 2013 - 20:41
Snart har alla operatörer utom Com Hem tagit in kanalen..
I ett läge påstod ni att den inte var prioriterad bla pga för lite HD material..
Men idag sänts massor i HD i kanalen, betydligt intressantare o mer än i TV3 HD tex...
Tex Fotbollens Vm kval då...
Ändå lyser den med sin frånvaro o enda svaret vi dyrt betalande kunder får är, förhandling pågår...
Så varför är NI så ovilliga att ta in de kanaler som efterfrågas???
Postad 13 september 2013 - 22:00
Postad 14 september 2013 - 05:22
Man kan bara hoppas att det finns en kanin att ta upp ur hatten snart när lanseringen av TiVo drar igång till en bredare krets. Det har sagts en tid nu bl a på Facebook att det ska komma nya HD-kanaler i samband med lanseringen och det är bara att hoppas på det. Man får utgå från att nya HD-kanaler inte förbehålles TiVo utan görs tillgängliga för alla kunder på olika sätt t ex i XL-, tillvals- och HD-paketen.Är väl bättre comhem vore ärliga kanske o säga att vi vill inte betala(eller får inte tillräckligt betalt för så verkar det ju ha varit ibland) och därmed sket sig förhandlingarna.För INGEN förhandlar i åratal som comhem gör med alla kanal bolag det finns inte på kartan.Säg som det är istället att förhandlingarna sket sig och ni har lagt ner det...för att köra erat mantra i åratal gör era kunder inte gladare.Dessutom ser dom ju era konkurrenters kunder få mer kanaler och i bättre kvalite till samma pris dom betalar hos er(viasat debaklet).Är väl dessutom 2 1/2 år sedan något hände i erat HD paket,bara det är ju otroligt.
Postad 14 september 2013 - 07:40
Hej,
Ja det kanske är lite papegoja då vi alltid säger samma sak (ibland med annan formulering) men det är ju svårt att ge ett annat svar då det faktiskt är hela sanningen.
Vilket svar hade du helst sett för att känna dig nöjd med svaret på din fråga?
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Ja, vilket svar hade jag varit nöjd med?
Med all respekt för dig som person så tror jag inte hela sanningen sägs. Att det skulle vara tekniska begränsningar låter föga troligt och om det skulle bero på bandbredd så är det väl bara att plocka bort några av tramskanalerna som ni har. Eller om det skulle vara något annat tekniskt som begränsar så får ni väl se hur era branschkollegor gör, för dom lyckas uppenbarligen!
Att det skulle ha med rättighetsfrågor är ett ännu sämre svar, kanalerna finns ju redan i SD-format. Däremot så tror jag att det är en rent ekonomisk fråga Comhem vill helt enkelt inte ta in några nya kanaler eftersom ni inte ser någon ekonimisk vinning i det (i det korta perspektivet).
Svaret att ni förhandlar är (åter igen skrivet med all respekt för dig) rent skitsnack och bara trams. Som någon skrev innan det finns inga bolag som förhamdlar i åratal i dessa spörsmål utan att komma överens!
Så vilket svar hade jag varit nöjd med? Det svar som hade gjort mig allra mest nöjd är att ni kommer ta in alla av mig uppräknade kanaler idag! Det svar som hade gjort mig näst mest nöjd med hade varit att ni sa hela sanningen, det vill säga "-att ni kunder kan glömma att vi tar in dessa kanaler i alla fall under överskådlig framtid". Med ett sådant svar så slapp man gå och hoppas på att någon förändring kommer ske.
Postad 14 september 2013 - 08:22
ComHem har bekräftat att det finns i princip obegränsat med bandbredd i deras nät:Ja, vilket svar hade jag varit nöjd med?
Med all respekt för dig som person så tror jag inte hela sanningen sägs. Att det skulle vara tekniska begränsningar låter föga troligt och om det skulle bero på bandbredd så är det väl bara att plocka bort några av tramskanalerna som ni har. Eller om det skulle vara något annat tekniskt som begränsar så får ni väl se hur era branschkollegor gör, för dom lyckas uppenbarligen!
Att det skulle ha med rättighetsfrågor är ett ännu sämre svar, kanalerna finns ju redan i SD-format. Däremot så tror jag att det är en rent ekonomisk fråga Comhem vill helt enkelt inte ta in några nya kanaler eftersom ni inte ser någon ekonimisk vinning i det (i det korta perspektivet).
......................
"Beroende på fastighet och hur det är byggt i ett område så har vi en teoretisk och teknisk möjlighet att leverera ca 370 HD-kanaler, ca 740 vanliga digitala kanaler eller ett bredband på ett antal tusen Mbit/s. Vilken vanlig konsument som sedan skulle kunna eller har ett behov av att nyttja drygt 1000 tv-kanaler eller ett bredband på flertalet tusen Mbit/s är dock en annan fråga, men den tekniska möjligheten existerar."
https://www.minhembi...dpost&p=3891021
När det gäller rättighetsfrågor så är det så att upphovsmännen ställer särskilda krav när man säljer rättigheterna till HD-inspelningar och HD-sändningar. Varför vet jag inte, troligtvis en kvarleva från den tid då HD var nytt och något man ville slå vakt om. Det ställs ju bl a strängare krav på kryptering och kopieringsskydd när det gäller HD-material (jfr BluRay).
Men inte tror jag att förhandlingarna om kanaler som t ex Kanal 5 HD, TV6 HD, ytterligare Viasat Sport- och Filmkanaler i HD osv står och faller med att man inte kommer överens om "rättighetsfrågor". De gör man ju i andra sammanhang t ex Viasat Fotboll HD, TV3 HD och Viasat Motor HD.
Inte heller jag kan se att det ligger annat än ekonomiska motiv bakom ComHems oförmåga att lansera nya HD-kanaler. Eventuellt förenat med en mindre samarbetsvillig inställning hos MTG/Viasat.
Det är värt att notera att om Kanal 5 HD lanseras på samma villkor som TV3 HD ingår idag så är det till oförändrade intäkter för ComHem (dvs ytterligare en kanal i HD-paketet/TiVo samt i XL-paketet).
När det gäller Viasat Sport och Viasat Film tar redan ComHem maximalt pris utan att ha komplett uppsättning
HD-kanaler (och ej heller Viaplay för den delen) så där finns ingen prishöjning heller att ta till.
Postad 15 september 2013 - 11:30

Postad 15 september 2013 - 12:44
Jag håller med om att kanaler i SD inte känns särskilt kul när man väl vant sig vid HD. När jag någon gång hamnar på en av mina få analoga kanaler blir jag riktigt förskräckt. Tänk att över en miljon ComHem-hushåll fortfarande sitter och tittar på analoga kanaler t ex TV3 och Kanal 5 som ingår i analoga grundutbudet men inte i det fria digitala utbudet som kan tas emot utan programkort.Är ju ganska surt att en kanal som bara är en spegling av SD versionen ska behöva bli en sådan kostnadsfråga,vi snackar ju inte något exklusivt innehåll här utan bara lite bättre bitrate från ett bolag som redan sänder ut signalen ialf.Gah snart 2014 borde ju HD vara standard, o dom som vill ha SD skit borde betala extra
HDTV är relativt nytt. Första HDTV-sändningarna började i Europa 2004. Blu-ray är ändå nyare - de första releaserna på Blu-ray kom 2006. Men visst kan man tycka att utvecklingen går långsamt när det gäller högupplöst tv jämfört med den rasande snabba utvecklingen av andra områden t ex smartphones och surfplattor.
Upphovsmännens krav på kopieringsskydd av högupplöst material (HDCP), rädslan för piratkopiering och operatörernas senfärdighet utgör hämmande faktorer. Största utbudet av HDTV har den som har egen parabol men i andra länder finns ett mycket stort utbud även i kabel-tv och ip-tv. I Storbritannien finns ca 75 HDTV-kanaler och i USA ca 150.
Under 2007-2008 bytte väldigt många ut sina gamla tv-apparater mot Full HD dvs 1080p, först plasma och sedan i ökad omfattning LCD.
Exakt varför man bytte till Full HD kan man ju undra eftersom relativt få utnyttjar den möjligheten hos mottagarna. De börjar ju för övrigt bli mogna för utbyte snart utan att ha kommit till sin rätt i många hushåll. Så fackhandeln får väl sälja på folk nya apparater som klarar den nya standarden 4K Ultra HD. Ska bli kul att se när ComHem startar den första kanalen med 4K-upplösning!

Postad 15 september 2013 - 18:11
ComHem har bekräftat att det finns i princip obegränsat med bandbredd i deras nät:
Så ... (Fy FAN! - ) vad dåligt av Comhem att bara sända 2½ dygn EPG i sitt nät!
SKÄMS Comhem!
EN veckas EPG är vad det alltid ska vara - MINST!
.
Redigerat av Kung Nu, 15 september 2013 - 18:12.
Postad 15 september 2013 - 19:14
Detta problem har påtalats flera gånger i forumet.Så ... (Fy FAN! - ) vad dåligt av Comhem att bara sända 2½ dygn EPG i sitt nät!
SKÄMS Comhem!
EN veckas EPG är vad det alltid ska vara - MINST!.
ComHem svarar då att den vanliga EPG man har i boxarna utan internetanslutning visar den information som innehållsleverantören förser ComHem med. Alltså max tre dagar framåt - och ibland inte ens det. ComHem kan alltså inte visa fler dagar framåt även om de skulle vilja det.
Lösningen på problemet med EPG som visar för få dagar heter alltså EPG (Guide) med uppdatering via internet. On demand-boxarna och TiVo har minst en veckas EPG.
Postad 15 september 2013 - 21:23
TiVo har 2 veckors EPG framåt och 1 vecka bakåt.Detta problem har påtalats flera gånger i forumet.
ComHem svarar då att den vanliga EPG man har i boxarna utan internetanslutning visar den information som innehållsleverantören förser ComHem med. Alltså max tre dagar framåt - och ibland inte ens det. ComHem kan alltså inte visa fler dagar framåt även om de skulle vilja det.
Lösningen på problemet med EPG som visar för få dagar heter alltså EPG (Guide) med uppdatering via internet. On demand-boxarna och TiVo har minst en veckas EPG.
Postad 15 september 2013 - 22:18
Postad 15 september 2013 - 23:31
Redigerat av Unregistered64f891a5, 15 september 2013 - 23:31.
Postad 16 september 2013 - 07:44
Sicket skitsnack det måste vara från Comhems sida!
Boxer har ju Fem-dagars EPG numera, vilket lär bero på just Bandbreddsproblem sen de började med HD-sändningar i marknätet, innan dess hade ju Boxer Sju-dagars EPG!
Om Comhem då säger de har 'obegränsad' bandbredd, måste de ju kunna sända Sju-dagars EPG även dem!
.
Postad 16 september 2013 - 08:08
ComHem har aldrig sagt att det var pg av otillräcklig bandbredd som man i de vanliga digitalboxarna bara har två-tre dagars EPG. De säger att det är den informationen som de får att vidarebefordra - det är ju inte ComHem själva som plockar ihop EPG.Sicket skitsnack det måste vara från Comhems sida!
Boxer har ju Fem-dagars EPG numera, vilket lär bero på just Bandbreddsproblem sen de började med HD-sändningar i marknätet, innan dess hade ju Boxer Sju-dagars EPG!
Om Comhem då säger de har 'obegränsad' bandbredd, måste de ju kunna sända Sju-dagars EPG även dem!
Jag tror att frågan inte är prioriterad hos ComHem eftersom man förmodligen menar att de kunder som efterfrågar EPG längre fram i tiden (dvs en och två veckor) ändå gör det för att kunna spela in. Då finns nu både inspelningsbar On demand-box och naturligtvis TiVo.
De kunder som fortfarande har äldre inspelningsbara boxar som Humax HDPVR-1000C, Samsung SMT-C7160 eller rentav Samsung DCB-P850Z får klara sig på annat sätt.
Min Humax HDPVR-1000C programmerar jag ibland både en och två veckor framåt med hjälp av tablåerna på svt.se.
Min Motorola 1963C har en bättre EPG eftersom den uppdateras via internet. Tur det för den kan (tror jag) inte programmeras manuellt för inspelningar som saknas i EPG.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 16 september 2013 - 08:10.
Postad 16 september 2013 - 17:09
Jag har haft Tivo i tre veckor. Det finns både plus och minus som jag ser det. De s k testare som sponsras av Comhem och skriver i deras blogg är nog mindre krävande är vad jag är och verkar inte ha haft någon bra box tidigare. Jag håller med om att serieinspelning och bläddring bland serier och filmer är bra funktioner. Detta fungerar ganska bra även om menyerna är sega, det finns ofta en fördröjning mellan knapptryck och att det händer något. För mig är det störande men är man inte van vid en snabb box sedan tidigare kanske man inte tänker på det. Min största invändning är att Comhem verkar räkna med att alla ska spela in allting innan man ser på programmet. För mig som vill se sport direkt och har alla sportkanalerna inkl Viasat och Cmore är det en stor försämring att man inte kan sortera kanalerna som man vill utan bara i nummer- eller bokstavsordning. Det tar lång tid att bläddra fram rätt kanal via miniguiden och jag har inte lyckats lära mig vilka nummer kanalerna har ännu. Det är alltså besvärligt om man som jag följer många matcher samtidigt. Har man inte behov av detta är boxen helt OK men är man som jag kan jag inte rekommendera Tivo i dagsläget.Fick ett erbjudande om TiVo. 500 kr för hyrboxen , sen ca 440 för max paketet. Canal digital tar bara 298 för sitt familjepaket. Man får så klart lägga till ett par tusenlappar för deras HD box. Fungerar nu den nya TiVo boxen ?? Min nuvarande Motorola VIP1963 är ju skrot. Är det alltid 2 veckors EPG på alla kanaler , för som det är nu så funkar det ej. Ofta på Svt1 Hd eller 2Hd kommer det ingen EPG alls fram , hel svart är raden. Svårt att spela in då....Ska man fortsätta hjälpa Comhem med pengar till deras dåliga boxar o satsa på en TiVo ??? eller ska man strunta i Comhem o byta till CD ?
Postad 16 september 2013 - 17:41
Redigerat av andersgog, 16 september 2013 - 17:45.
Postad 16 september 2013 - 18:22
ComHem har aldrig sagt att det var pg av otillräcklig bandbredd som man i de vanliga digitalboxarna bara har två-tre dagars EPG. De säger att det är den informationen som de får att vidarebefordra - det är ju inte ComHem själva som plockar ihop EPG.
Och du menar alltså att Boxer/Teracom SJÄLVA skulle sitta och plocka ihop en Fem-dagars (som förut innan HD-kanalerna kom, var Sju-dagars) EPG då ...
Nä, knappast, både Comhem och Boxer lär nog få samma info från tv-bolagen.
Alltså är det svindåligt - och NONCHALANT mot Kunderna! - av Comhem att inte sända ut mer än 2½ dygn EPG, TROTS att de har plats i nätet!
.
Redigerat av Kung Nu, 16 september 2013 - 18:23.
Postad 16 september 2013 - 20:28
TV4 Sport X HD, DolbyDigital, men ändå inte ?
Varför är ljudet bara "stereo" under Italienska fotbollen eller allt fotboll som sänds ? Dekoder visar att ljudet ska vara DD ?
och vem som ska svara på den frågan ?
Postad 17 september 2013 - 02:14
Redigerat av Unregisteredad8d67ff, 17 september 2013 - 02:21.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar