Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4351

Postad 22 February 2018 - 21:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Jaså, varför skulle jag inte få åka dit i den bil jag har nu? 



#4352

Postad 22 February 2018 - 23:53

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0
Menade den du hade då.

Med den du har idag behöver du bara köpa rätt klistermärke och ha i framrutan skulle jag gissa på.

#4353

Postad 23 February 2018 - 06:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0
OK, jag tror faktiskt inte den bilen lever längre. Sålde den till en kompis och vet att den fick ett rätt hårt liv där och även hos nästa ägare.... :) Menar du att man inte får köra med gamla bilar i Tyskland?

Behöver man klistermärke i rutan i Tyskland nu? Har inte varit där med egen bil sen 2000, bara kört hyrbil där. Vet att man behöver ett märke i Schweiz.

#4354

Postad 23 February 2018 - 07:12

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 985 inlägg
  • 0

Kommer väl en CC vad det lider.


Ja jag får väl vänta in den, de har 14 månader på sig, annars får det bli VW igen 😄

#4355

Postad 23 February 2018 - 10:12

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

OK, jag tror faktiskt inte den bilen lever längre. Sålde den till en kompis och vet att den fick ett rätt hårt liv där och även hos nästa ägare.... :) Menar du att man inte får köra med gamla bilar i Tyskland?
Behöver man klistermärke i rutan i Tyskland nu? Har inte varit där med egen bil sen 2000, bara kört hyrbil där. Vet att man behöver ett märke i Schweiz.


En gammal dieselmerca dör väl aldrig :)
En polare har en som gått 75000mil :)

#4356

Postad 23 February 2018 - 12:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Är så sjukt nöjd med min Passat GTE. Majoriteten av resorna är stadstrafik och inte längre än 5 mil, men har kört ett par längre. Tankade för första gången efter 193 mil.

#4357

Postad 23 February 2018 - 16:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Är så sjukt nöjd med min Passat GTE. Majoriteten av resorna är stadstrafik och inte längre än 5 mil, men har kört ett par längre. Tankade för första gången efter 193 mil.

Krävs många mil för å köra in merkostnaden på 100k :)
Kul att du e nöjd dock.
Va å kolla på vag men det va inget för mig.

Redigerat av mikkiz, 23 February 2018 - 17:18.


#4358

Postad 23 February 2018 - 17:03

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Ja jag får väl vänta in den, de har 14 månader på sig, annars får det bli VW igen

 

Kommer vecka 46...

 

...sägs det  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:



#4359

Postad 23 February 2018 - 17:25

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Har kört 60 mil med min Optima Plug-in och har 3/4 tank kvar, känns bra med uppåt 250 mil på en tank + el.
Den går faktiskt som utlovat 60km på el om man ligger på landsväg upp till 80.
På motorväg räcker elen 40km.

#4360

Postad 23 February 2018 - 18:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Ja tyvärr är ju elbilar så snuskigt dyra jämfört med bensin, diesel.
Tar väl 10-15 år innan man är plus minus noll

#4361

Postad 23 February 2018 - 19:40

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Nja när de lämnar 80000:- i rabatt så kostar en fullutrustad Optima SW Phev efter premien ca 330000:-
Så dyr skulle jag inte säga att den är.
Fullutrustad innebär att det enda som finns kvar att beställa är att byta från svart till vitt skinn samt drag om man vill ha det.
Bilen är ungefär som V90 storleksmässigt och har 205hk i systemeffekt.
Tycker faktiskt den är tystare än V90 på grov asfalt till och med.
Sedan är det väldigt trevligt att köra på el i stan.

Redigerat av junkan, 23 February 2018 - 19:42.


#4362

Postad 23 February 2018 - 19:44

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Tystare än en V90, då är det jäkla tyst. Jag tyckte V90 var knäpptyst (jämfört med VW, MB och Toyota).

#4363

Postad 23 February 2018 - 19:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Krävs många mil för å köra in merkostnaden på 100k :)
Kul att du e nöjd dock.
Va å kolla på vag men det va inget för mig.

Min månadskostnad är betydligt lägre än förra bilen och bränslekostnaden bör kunna bli 2000kr lägre (beroende på körsträcka såklart) än tidigare.

Så för mig är det iaf bra.

Att du inte gillar VAG-bilar har väl inte undgått någon vid det här laget ;)

#4364

Postad 23 February 2018 - 20:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Nja när de lämnar 80000:- i rabatt så kostar en fullutrustad Optima SW Phev efter premien ca 330000:-
Så dyr skulle jag inte säga att den är.
Fullutrustad innebär att det enda som finns kvar att beställa är att byta från svart till vitt skinn samt drag om man vill ha det.
Bilen är ungefär som V90 storleksmässigt och har 205hk i systemeffekt.
Tycker faktiskt den är tystare än V90 på grov asfalt till och med.
Sedan är det väldigt trevligt att köra på el i stan.


Hybrid?
80k i rabatt?
Är de samma oavsett tillverkare?
Isåfall börjar de snart vara värt de

#4365

Postad 23 February 2018 - 20:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Har kört 60 mil med min Optima Plug-in och har 3/4 tank kvar, känns bra med uppåt 250 mil på en tank + el.
Den går faktiskt som utlovat 60km på el om man ligger på landsväg upp till 80.
På motorväg räcker elen 40km.

Ja, Optiman är en klass för sig vad gäller laddhybrider. Jag kommer mellan 2,5 - 3,2 mil per laddning beroende på temperatur och körstil. Då är det mest motorväg.

#4366

Postad 23 February 2018 - 20:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Min månadskostnad är betydligt lägre än förra bilen och bränslekostnaden bör kunna bli 2000kr lägre (beroende på körsträcka såklart) än tidigare.
Så för mig är det iaf bra.
Att du inte gillar VAG-bilar har väl inte undgått någon vid det här laget ;)

Ja men dåså
Å alla har förstått att du gillar dem :)

Redigerat av mikkiz, 23 February 2018 - 20:14.


#4367

Postad 23 February 2018 - 21:08

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

OK, jag tror faktiskt inte den bilen lever längre. Sålde den till en kompis och vet att den fick ett rätt hårt liv där och även hos nästa ägare.... :) Menar du att man inte får köra med gamla bilar i Tyskland?

Behöver man klistermärke i rutan i Tyskland nu? Har inte varit där med egen bil sen 2000, bara kört hyrbil där. Vet att man behöver ett märke i Schweiz.


Det är städerna/kommunerna i Tyskland som har olika regler, men bl.a. i Stuttgart måste du ha miljöklistermärke för att köra i miljözonen och dieselbilar registrerade innan 2001 får inte köra där alls.

Sen är det även lite rättegångar som pågår och det just nu rådande domstolsutslaget är att Stuttgart måste förbjuda dieselbilar som inte lever upp till Euro 6.

#4368

Postad 23 February 2018 - 22:11

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Tystare än en V90, då är det jäkla tyst. Jag tyckte V90 var knäpptyst (jämfört med VW, MB och Toyota).

Min V90 med 17” var definitivt inte tyst på grov asfalt.
Nu vet jag att Volvo har slängt på däck med filt på V90 med 19 och 20” så det är möjligt att dessa kan vara tystare, men dyra.

#4369

Postad 23 February 2018 - 22:14

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Hybrid?
80k i rabatt?
Är de samma oavsett tillverkare?
Isåfall börjar de snart vara värt de

Japp laddhybrid och 80k i rabatt på SW. Sedan efter 1/7 får man ca 30000:- av staten tillbaka på köpsumman.
Så 440000-80000-30000=330000:-

Jag säger inte att det är lätt att få 80k i rabatt men det finns dem som fått det.

Vi tog dem som tjänstebilat och fick faktiskt några tusen till i rabatt, närmare 90000:-

Redigerat av junkan, 23 February 2018 - 22:16.


#4370

Postad 23 February 2018 - 22:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Ah, men de kan inte vara så vanligt.
30k från staten iaf.
Tyvärr har ju rena elbilar ofta varit nästan 100k dyrare.. Kanske håller på att ändras?

Skulle så sjukt gärna vilja ha en lite andrabil som elbil.
Polostorlek..
Önskar man kunde hitta en beggad

#4371

Postad 23 February 2018 - 22:55

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Ah, men de kan inte vara så vanligt.
30k från staten iaf.
Tyvärr har ju rena elbilar ofta varit nästan 100k dyrare.. Kanske håller på att ändras?
Skulle så sjukt gärna vilja ha en lite andrabil som elbil.
Polostorlek..
Önskar man kunde hitta en beggad

Nu är det ju en laddhybrid i och för sig och inte en ren elbil.
Efter 1/7 får rena elbilar 60000:- tillbaka,

Redigerat av junkan, 23 February 2018 - 22:56.


#4372

Postad 23 February 2018 - 23:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Ah, men de kan inte vara så vanligt.
30k från staten iaf.
Tyvärr har ju rena elbilar ofta varit nästan 100k dyrare.. Kanske håller på att ändras?
Skulle så sjukt gärna vilja ha en lite andrabil som elbil.
Polostorlek..
Önskar man kunde hitta en beggad


Köp en e-up å få tillbaka 60k :)

#4373

Postad 23 February 2018 - 23:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Va, är det 60k nu
Börjar nästan va värt det.
Eup kostade 100k mer än bensinmodellen om ja inte kommer ihåg helt fel.
40k motsvarar ju ändå några liter men man kanske skulle räkna på det.
Bara slippa bensin,diesel rackel vore skönt

#4374

Postad 23 February 2018 - 23:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Vanliga up från 131k och e up från ca 285k :)

#4375

Postad 24 February 2018 - 00:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Vanliga up från 131k och e up från ca 285k :)


Japp,siter just å kollar.
Helt sjuk skillnad i pris.
Men leasa, 2k/månad.
Inte så tokigt.
Är,väl ungefär vad den tappar i värde på 3 år

#4376

Postad 24 February 2018 - 03:57

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Efter att det pratades lite Dacia Duster i tråden så kikade jag på den nya modellen.

Sambon föll pladask för utseendet och framför allt markfrigången.

Byggde en full utrustad för 196000:- 4x2 diesel aut och mailade om en privatleasing offert på bilen.

Bilia skulle ha 3875:- för den inkl vinter däck och service avtal.

Kändes inte direkt prisvärt.



#4377

Postad 24 February 2018 - 08:56

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Va å kolla på vag men det va inget för mig.

 

Nä du har väl inte råd.....



#4378

Postad 24 February 2018 - 09:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Det är städerna/kommunerna i Tyskland som har olika regler, men bl.a. i Stuttgart måste du ha miljöklistermärke för att köra i miljözonen och dieselbilar registrerade innan 2001 får inte köra där alls.

Sen är det även lite rättegångar som pågår och det just nu rådande domstolsutslaget är att Stuttgart måste förbjuda dieselbilar som inte lever upp till Euro 6.

 

OK, jag kände inte till detta så jag var inte alls med på vad du menade först. 

 

Min bil är Euro 5 så jag får väl skynda mig och åka dit innan de ändrar på reglerna då. :)



#4379

Postad 24 February 2018 - 09:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Är så sjukt nöjd med min Passat GTE. Majoriteten av resorna är stadstrafik och inte längre än 5 mil, men har kört ett par längre. Tankade för första gången efter 193 mil.

 

Roligt att du är nöjd med bilen! Har en kollega som har en sån som tjänstebil och han verkar också nöjd med den.

 

Hur många liter gick det i vid denna tankning? Finns det någon mätare där man kan se hur många kWh man totalt laddat med under samma period?



#4380

Postad 24 February 2018 - 10:03

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Nä du har väl inte råd.....


Hehe u got me

#4381

Postad 24 February 2018 - 10:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

En gammal dieselmerca dör väl aldrig :)
En polare har en som gått 75000mil :)

 

Nja, om vi tar den aktuella bilen så har jag för mig att den gått 38 000 mil när jag köpte den. Det var nåt som inte var bra i motorn på den så den startade inte när den var varm, förmodligen dålig kompression. En rolig händelse från den där första resan i Europa var när vi skulle tanka i Frankrike och vi inte fick ha bilen på tomgång medan vi tankade, det blev till att springa igång efter det! :)

 

Jag hade en annan bil ståendes för rostlagning då så jag tog motorn från den istället, samt köpte en automatlåda med tillbehör och byggde om bilen till automat. Efter det funkade den som den skulle och året efter åkte vi som sagt på semester med den bilen igen.

Jag vet vilka två ägare efter mig var och jag vet att bilen sedan levde ett hårt liv "på raggen", så jag har svårt att tro att den lever än. :)

Det brukar vara rosten som tar bilarna annars, den där jag tog motorn från kom aldrig ihop igen i min ägo. Köpte en jättefin kaross utan svenska papper och tänkte göra något av det, men jag tröttnade på att skruva i gamla bilar och sålde allt istället.

 

Min första MB köpte jag när jag var 18 år, det var en 220D -70 som jag gav 2500 kr för. Den hade gått 65 000 mil då och den gick bra än, men den startade ju inte gärna utan motorvärmare om det drog sig ner mot nollan... Lagade en hel del rost på den med och sålde den för 4000 kr ett år senare. Det är nog den enda bil jag gått plus på! 

 

Angående att de här gamla dieslarna var svårstartade så lärde jag mig senare att det finns några saker man kan göra rätt enkelt för att få dem att bli bättre. Det som är viktigt är att ha kompression och få bra snurr på startmotorn. Är kolvringarna dåliga så är det inte så mycket annat att göra än att renovera, men ofta läcker kompression vid ventilerna. Eftersom de har överliggande kam så minskar spelet när ventiler och säten slits, vilket gör att de ligger mot kammen och därmed inte stänger helt. Ställer man in rätt spel så stänger de som de ska.

En av mina systersöner har en Hanomag med MB-motor som A-traktor och den var svårstartad. Efter att jag ställt ventilerna på den så startar den vid betydligt kallare och han säger att den blev mycket starkare i backar också.

En annan sak man kan göra är att ta isär startmotorn och byta bussningar, är de slitna så går den trögt. Man bör även mäta upp stator och kollektor så att de är OK. Inte ovanligt att kollektorn inte har kontakt på alla plattor längre, då får man ta en från nån annan gammal startmotor...

Till sist så ska man ha ett fräscht batteri och en någorlunda tunn olja, då går det ofta att skrämma igång dessa motorer vid betydligt kallare än ryktet gör gällande. Tyvärr vet man ofta inte sånt här när man är 18 år....  :)



#4382

Postad 24 February 2018 - 15:24

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Är så sjukt nöjd med min Passat GTE. Majoriteten av resorna är stadstrafik och inte längre än 5 mil, men har kört ett par längre. Tankade för första gången efter 193 mil.


Gött att höra, slog till på en likadan som jag hämtar om 3 veckor. Tänkte ta en Kia optima men säljarna var så kassa på att svara på mail eller överhuvudtaget och efter 3 offerten som det fortfarande stod fel saker i och med en responstid på ca 1 vecka för ett svar sket jag i dem. Sopor till försäljare.

Redigerat av Johan_i_burken, 24 February 2018 - 15:27.


#4383

Postad 24 February 2018 - 17:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Roligt att du är nöjd med bilen! Har en kollega som har en sån som tjänstebil och han verkar också nöjd med den.
 
Hur många liter gick det i vid denna tankning? Finns det någon mätare där man kan se hur många kWh man totalt laddat med under samma period?

Nu sparade jag inte kvittot, men tror det var 47L. Det finns lite olika sätt att kolla förbrukning (sedan start, långtids och sedan tankning) men tror inte det går att se totalförbrukning.

Men dessa siffror är så sjukt felaktiga och stämmer inte. Total räckvidd har exempelvis stått på 770km sedan tankning och då har jag både kört på förbränningsmotorn, använt bensinvärmaren samt lekt med GTE-läget :)

En notis är att Car-Net appen är den absolut sämsta skit jag varit med om, alla kategorier. Ringde och tog upp det med säljaren som svarade att VW försöker jobba på det...

#4384

Postad 27 February 2018 - 23:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

OK, men 0,24 liter bensin per mil låter ju bra. Hade varit roligt att veta hur mycket ström som går åt också, för att få reda på den totala kostnaden, men det verkar svårt att få en vettig uppfattning om det då.

 

Det är städerna/kommunerna i Tyskland som har olika regler, men bl.a. i Stuttgart måste du ha miljöklistermärke för att köra i miljözonen och dieselbilar registrerade innan 2001 får inte köra där alls.

Sen är det även lite rättegångar som pågår och det just nu rådande domstolsutslaget är att Stuttgart måste förbjuda dieselbilar som inte lever upp till Euro 6.

 

Såg att SVT skrev lite om det här nu: https://www.svt.se/n...rbud-i-tyskland



#4385

Postad 28 February 2018 - 19:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Någon som har tecknat serviceavtal någongång? Hur dyrt brukar det vara? Går det att skaffa till en begagnad bil?

Står alltid så dåligt med info på bilhandlarsidor
Kontakta säljare brukar det alltid bara stå så fort man vill ha reda på något angående bilar. Hatar det

#4386

Postad 28 February 2018 - 20:17

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Begagnad bil vet jag inte men på ny bil brukar det kosta ca 99kr/ mån (vw golf) under 36mån.
Varför vill du teckna det?

#4387

Postad 28 February 2018 - 20:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Begagnad bil vet jag inte men på ny bil brukar det kosta ca 99kr/ mån (vw golf) under 36mån.
Varför vill du teckna det?


Det var billigt.
Vill ha det för smidighetensskull och för att jag inte gillar den höga engångskostnaden En gång varje år. Är ju ändå 3500-5000kr för en service. Mycket att kasta upp med en gång

#4388

Postad 28 February 2018 - 20:59

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
De flesta märken har ju kort där du kan dela upp kostnaden, extra kostnader blir det i vilket fall.

#4389

Postad 28 February 2018 - 21:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

De flesta märken har ju kort där du kan dela upp kostnaden, extra kostnader blir det i vilket fall.


Vad menar du med att det blir extra kostnader?
Vilk extra kostnader?

#4390

Postad 28 February 2018 - 21:41

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Nja Volvo blir inget extra på fyra månader och så kanske andra har också men om du vill betala på 12 blir det nog sedvanlig ränta.

Serviceavtal kan vara förmånliga i vissa fall men tänk på vad som händer när du säljer eller byter bilen.
Du kanske tecknar tvåårigt avtal och säljer bilen efter 18 månader, då har du bara fått en service till priset av 1,5. Beror även på vilken service som är dyrast, du kanske har fått den billiga medan den dyra aldrig blir gjord för att du byter bil.

#4391

Postad 28 February 2018 - 21:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Aha du menar så . Förstår.
Känns ändå som att jag vill betala en månadskostnad istället för allt samtidigt. Det är också därför som att jag vill leasa min nästa bil. Bara att köra in bilen och få den servad utan att betala 5000kr
Mycket smidigare att ha det inbakat.

Visst kan man spara några hundringar i månaden till just service men det blir ju aldrig av. Försökte ett tag.

#4392

Postad 28 February 2018 - 22:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Jag har haft serviceavtal i 5 år.
Hur bra som helst.
Nu tecknar ja bara 1 år åt gången om ja inte kommer ihåg fel.
Priset beror på antal mil och vilken service som infaller under perioden.
Sen får man väl 10% billigare om man tecknar serviceavtal och assist.

Min har snart rullat 19k.
Vid 24k är det stor service+kamremsbyte, vattenpump+partikelfilterbyte.

Så jag måste snart bestämma mig hur ja ska göra.
Sälja eller köra den tills de är skrot å låta farsan göra service..

#4393

Postad 28 February 2018 - 23:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Jag har haft serviceavtal i 5 år.
Hur bra som helst.
Nu tecknar ja bara 1 år åt gången om ja inte kommer ihåg fel.
Priset beror på antal mil och vilken service som infaller under perioden.
Sen får man väl 10% billigare om man tecknar serviceavtal och assist.

Min har snart rullat 19k.
Vid 24k är det stor service+kamremsbyte, vattenpump+partikelfilterbyte.

Så jag måste snart bestämma mig hur ja ska göra.
Sälja eller köra den tills de är skrot å låta farsan göra service..


Får man fråga vad du har för bil å vad du betalar ungf?

#4394

Postad 28 February 2018 - 23:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Får man fråga vad du har för bil å vad du betalar ungf?


Volvo V70 1,6D 2010.
Bra fråga, ingen aning.
Men de är bara en vanlig service som infaller så 180-200 spänn/månad eller nå.
De delar ju bara kostnaden för service på antal månader.

#4395

Postad 01 March 2018 - 00:55

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Den servicen är erkänt dyr på 1,6D har för mig att på V50 1,6D så kostar den 24000:-



#4396

Postad 01 March 2018 - 01:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Den servicen är erkänt dyr på 1,6D har för mig att på V50 1,6D så kostar den 24000:-


Ja bara stor service å partikelfilterbyte kostade väl kring 15k så dina uppgifter kan mycket väl stämma.

Service avtal det året lär bli dyyyyrt 😃
Därför sälja snart eller köra å låta farsan sköta service när ja kommer dit.

#4397

Postad 01 March 2018 - 08:15

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1025 inlägg
  • 0

Tur man gör servicen själv för en femhunka...



#4398

Postad 01 March 2018 - 08:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Volvo V70 1,6D 2010.
Bra fråga, ingen aning.
Men de är bara en vanlig service som infaller så 180-200 spänn/månad eller nå.
De delar ju bara kostnaden för service på antal månader.

 

Jag ägde tidigare en V50 2.0D som också har den svindyra 24000-milaservicen. Jag förberedde mig genom att fråga vår lokala verkstad som sa att jag skulle köpa partikelfiltret via t ex Ebay och så byter han det åt mig. 
Volvo själva tar i runda slängar 7000-8000 kr för ett partikelfilter, medans du kan hitta ett online för mindre än hälften av det beloppet.


Redigerat av MrSpokk, 01 March 2018 - 08:40.


#4399

Postad 01 March 2018 - 10:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Tur man gör servicen själv för en femhunka...

 

 

men då har du en gammal bil eller ?



#4400

Postad 03 March 2018 - 08:39

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1150 inlägg
  • 0
Tänkte kolla vad ni tror. Har idag en v70 från 2014 med en D2 som jag såklart kör lite för korta resor med.
Nu är batterispänningen för låg för att nyttja parkeringsvärmaren.
Men frågan är om jag kanske ska satss på ett nytt större AGM-batteri eller bara en C-tek laddare?




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.