Postad 19 januari 2009 - 21:10
Postad 19 januari 2009 - 21:19
Kul att ni gillar dem! Och alltid bra med konstruktiv kritik. Angående efterbehandlingen så har jag nog kikat lite för mycket på Rosie Hardy på Flickr (länk) och hennes drömska bilder.
lftr> nu är du skyldig mig en bildpost efter allt mitt slit med att ladda upp extra bilder!
Jag går emot strömmen och säger att jag tycker att du har gjort ett j-t bra efterarbete med dina bilder. Min personliga åsikt är att bilderna blivit mer levande, de har fått värme, en bättre kontrast utan att vara överdriven och så tycker jag att bakgrunden blivit mer intressant gentemot de släta originalbilderna, inte för att de i sig är något att klaga över, men som sagt, ett bra efterarbete kan ju höja en bild ytterligare och det tycker jag att du lyckats mycket bra med.
Postad 19 januari 2009 - 22:04
Håller faktiskt med, i så gott som varje ordJag går emot strömmen och säger att jag tycker att du har gjort ett j-t bra efterarbete med dina bilder. Min personliga åsikt är att bilderna blivit mer levande, de har fått värme, en bättre kontrast utan att vara överdriven och så tycker jag att bakgrunden blivit mer intressant gentemot de släta originalbilderna, inte för att de i sig är något att klaga över, men som sagt, ett bra efterarbete kan ju höja en bild ytterligare och det tycker jag att du lyckats mycket bra med.

Postad 20 januari 2009 - 08:47
En ren bild (utan sci-fi effekter altså) passar däremot över allt... i ramar, i forum, på mobilen, osv osv.
Sen tar effekterna uppmärksamheten från fotot, samma sak som om man använder en överdrivet detaljerad ram eller någon annan flashig effekt.
Effekter funkar oftast åt andra hållet med andra ord.
Postad 20 januari 2009 - 15:28

Motiv kor på grönbete.
Bilden är bara cropad.
Nikon D80 + kit 18-55 VR
ExposureTime : 1/3Sec
FNumber : F25,0
ExposureProgram : Aperture Priority
ISOSpeedRatings : 100
DateTimeOriginal : 2009:01:20 13:45:57
DateTimeDigitized : 2009:01:20 13:45:57
FocalLength : 35,00(mm)

Redigerat av Simz, 20 januari 2009 - 15:29.
Postad 20 januari 2009 - 15:31
Postad 20 januari 2009 - 15:37
Tog 3 bilder men denna vart klart bäst.
Fanns inte så mycket kul objekt att fota på så man gör så gott det går.
Gilla du den ?
/Simz
Postad 20 januari 2009 - 15:42
Postad 20 januari 2009 - 15:50
Har bara ökat exponeringen en aning för att få den ljusare då jag fota i raw. Annars bara cropad.Mycket häftig bild, hur har du efterbehandlat den? Om du har det alså...
/Simz
Redigerat av Simz, 20 januari 2009 - 15:53.
Postad 20 januari 2009 - 17:40

Försökt några egna självporträtt men det var svårt hehe.
En random byggbild från idag, bara förminskad. (Behöll riktiga wb:n som var gul från glödlampam om nån undrar)
Kan nån gissa vad detta är ?

Postad 20 januari 2009 - 17:47
Postad 20 januari 2009 - 17:58
"Motorn" för en hemmabyggd raket? Ser att det sitter tre små ledare över varje rör, hur kommer det sig?
Nästan rätt
Det är en motorhållare. Man petar in färdiga motorer där. Det ska sitta 3st i ett kluster, därav dom 3 rören

edit, aha du mena dom små metallstängerna. Dom håller motorerna på plats så dom inte ramlar ur.
Redigerat av Myllerman, 20 januari 2009 - 18:00.
Postad 20 januari 2009 - 18:06

Jag som trodde att det var tre motorer som skulle sitta i rören, för att "aktiveras" så måste ström komme från ett/flera batteri/-er uppe i själva raketen!

Fast då hade ju sladdar varit att föredra, p.g.a vikten

Postad 20 januari 2009 - 18:26
Haha, okej, intressant hemmabygge!
![]()
Jag som trodde att det var tre motorer som skulle sitta i rören, för att "aktiveras" så måste ström komme från ett/flera batteri/-er uppe i själva raketen!![]()
Fast då hade ju sladdar varit att föredra, p.g.a vikten
Hehe ja det hade vart lite tungt, den är uppochner på bilden så stängerna ska peka neråt egentligen.
Postad 20 januari 2009 - 19:07

Sigma 18-50/2.8 Macro HSM är verkligen tokskarpt redan från f/2.8

Postad 20 januari 2009 - 19:28

Nejdå, vänddia funkar.
Postad 20 januari 2009 - 22:47
Har övat lite i photoshop med en bild från i somras på en riktig raritet (porsche speedster från 50-talet).
Skulle gärna vilja höra om ni tycker att mitt efterarbete lyft fram bilden eller tvärtom förstört den.
Omdömen är alltid bra. Bifogar orginalfil samt den redigerade, vilken som är vilken antar jag syns =)
Kortet är taget med D40 och kitobjektiv (18-55).
Bifogad fil(er)
Postad 21 januari 2009 - 10:53
Hej!
Har övat lite i photoshop med en bild från i somras på en riktig raritet (porsche speedster från 50-talet).
Skulle gärna vilja höra om ni tycker att mitt efterarbete lyft fram bilden eller tvärtom förstört den.
Omdömen är alltid bra. Bifogar orginalfil samt den redigerade, vilken som är vilken antar jag syns =)
Chansar vilt på att det är den övre som är redigerad

Det blir ju absolut en kraftfullare bild av lite beskärning, kontrast och färgmättnad, en roligare bild att titta på!
Lacken på motorhuven ser dock lite flammig ut efter behandling så du kanske borde fixa lite till med färgmättnaden. Jag är kanske lite tveksam till pålagd (?) flare, men det är ju bara min personliga åsikt.
Otroligt vacker bil för övrigt så det hade ju varit svårt att misslyckas med bilden ens med en mobilkamera

Postad 21 januari 2009 - 12:26
Hej!
Jag tycker helt klart att bilden är mycket bättre efter redigeringen. Bilen är snyggare i rött istället för rosa

Postad 21 januari 2009 - 13:09
När jag endå är inne på det spåret, kan ni visa up era bästa/ sämsta HDR:er och beskriva lite kort hur ni gjort. Behöver lite inspiration.
Postad 21 januari 2009 - 14:50
Har tyvärr ingen tillgång till programmet nu så kan inte visa någon bild!
Postad 21 januari 2009 - 14:53
Var nåt shareware program som någon medlem använde för att våldta sina bilder med

EDIT:
Topaz adjust hette det. Kom på att cebonit har använt det en del tidigare i tråden så jag sökte upp det! Tack endå.
Redigerat av overhard, 21 januari 2009 - 14:56.
Postad 21 januari 2009 - 15:05
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredf904966d, 21 januari 2009 - 15:07.
Postad 21 januari 2009 - 19:35

Canon s3is var kameran, Samt detta är urklippt...
Bifogad fil(er)
Postad 21 januari 2009 - 19:41
Sigma 18-50/2.8 Macro HSM är verkligen tokskarpt redan från f/2.8
Vi har ju snart samma gluggar rakt av du och jag

Skitbra bild btw!
Redigerat av CyberVillain, 21 januari 2009 - 19:42.
Postad 21 januari 2009 - 21:07
Hehe, det har du rätt i :-) Men någon 70-200 och 10-20 blir det nog inte för mig. Fasta objektiv is the shizzle har jag märkt. Nästa objektiv skulle i så fall bli ett 85/1.8.Vi har ju snart samma gluggar rakt av du och jag
Skitbra bild btw!
Postad 21 januari 2009 - 21:42
Chansar vilt på att det är den övre som är redigerad
Det blir ju absolut en kraftfullare bild av lite beskärning, kontrast och färgmättnad, en roligare bild att titta på!
Lacken på motorhuven ser dock lite flammig ut efter behandling så du kanske borde fixa lite till med färgmättnaden. Jag är kanske lite tveksam till pålagd (?) flare, men det är ju bara min personliga åsikt.
Otroligt vacker bil för övrigt så det hade ju varit svårt att misslyckas med bilden ens med en mobilkamera
Jag tycker helt klart att bilden är mycket bättre efter redigeringen. Bilen är snyggare i rött istället för rosa
Dock så är "flaren" ganska störande. Får hoppas att ägaren av bilen tvättade den med då det ser ut att vara en del fåglar som bajsat i prick på den.
Kul att ni verkar gilla det, vad jag ville få fram är en lite äldre look på fotografiet, därför har jag "förstört" den genom att lägga på alldeles för mycket kontrast, lagt på en del noise (därav den lite flammiga och pixliga motorhuven, och en flare skulle vara pricken över i´t för att få lite extra liv i lacken. Ett bra motiv är relativt enkelt att bildbehandla på så många sätt, mest svårt å bestämma sig tycker jag vad som blir snyggast.
PS. såg inte fågelskitarna förrän du påtalade dem, lol, skulle inte jag heller vilja ha om bilen var min, jag får nog "photoshoppa" bort dem.
Postad 21 januari 2009 - 23:11
Så började ****t.. lacken blåsade sig därför lackfirman inte förstod att gamal USA lack måste allt bort. Eller måste man lägga ett mellanlager... Så det blev att riva bilen igen och lacka om.. Efter det lessnade jag och Vetten såldes...
Bilden som är ett kort som kopierats av ett vanligt gulnat kort är från start taget med min Minolta AF7000,, och det togs i början av nittitalet efter vi just flyttat hem till gamla Rågsved / Sthlm igen efter några år boende i kristimnehamn...
Bifogad fil(er)
Postad 21 januari 2009 - 23:47
Ja, det blir alltid en kompromiss med zoom, många linser och rörliga delar lixom.. Själv skulle en fast 300 2.8 inte vara helt fel..Hehe, det har du rätt i :-) Men någon 70-200 och 10-20 blir det nog inte för mig. Fasta objektiv is the shizzle har jag märkt. Nästa objektiv skulle i så fall bli ett 85/1.8.
Postad 22 januari 2009 - 00:15
Framförallt blir skärpedjupet lidande med zoomobjektiv, och jag är en bokehjunkie :-)Ja, det blir alltid en kompromiss med zoom, många linser och rörliga delar lixom.. Själv skulle en fast 300 2.8 inte vara helt fel..
Bild också för att kompensera för OT!

Postad 22 januari 2009 - 10:21
Tjena JulgransfotKul att ni verkar gilla det, vad jag ville få fram är en lite äldre look på fotografiet, därför har jag "förstört" den genom att lägga på alldeles för mycket kontrast, lagt på en del noise (därav den lite flammiga och pixliga motorhuven, och en flare skulle vara pricken över i´t för att få lite extra liv i lacken. Ett bra motiv är relativt enkelt att bildbehandla på så många sätt, mest svårt å bestämma sig tycker jag vad som blir snyggast.
PS. såg inte fågelskitarna förrän du påtalade dem, lol, skulle inte jag heller vilja ha om bilen var min, jag får nog "photoshoppa" bort dem.
Tycker inte att din redigering har gjort att kortet ser äldre ut.
Men därimot tycker jag att du har fått fram ljuset, ditaljerna och det intressanta i bilden
En bra redigering.
Om du skall få kortet att se gammalt ut så skall du matta färgena och inte förstärka dem.
Kolla på Mayros bild nedan.
Mayro mycket fin bild och gillar kännslan i den.Fortsätter med en gamal bild jag fann igen på nätet föreställande min Vette jag hade förut... Den lackades sedan om ilsket ferarriröd.. Samt gälarna på sidan togs all färg bort på mm så krom kom fram... Ekerfäljarna polerades upp och bilen var urläcker att se på.....
Så började ****t.. lacken blåsade sig därför lackfirman inte förstod att gamal USA lack måste allt bort. Eller måste man lägga ett mellanlager... Så det blev att riva bilen igen och lacka om.. Efter det lessnade jag och Vetten såldes...
Bilden som är ett kort som kopierats av ett vanligt gulnat kort är från start taget med min Minolta AF7000,, och det togs i början av nittitalet efter vi just flyttat hem till gamla Rågsved / Sthlm igen efter några år boende i kristimnehamn...
Vette är en dröm bil för mig och speciellt stingray.
Någon dag skall jag ha en sådan

Steelth dina bilder är alltid en inspiration.Framförallt blir skärpedjupet lidande med zoomobjektiv, och jag är en bokehjunkie :-)
Bild också för att kompensera för OT!
Var inne och kolla lite i en annan tråd hur du redigera bilder.
Hitta inte alla funktioner i PS som du använde men kan fråga om i den andra tråden.
Det som jag undra över är hur du ljussätter.
Vet att du har två blixtar men har du fasta lmapor också?
/Simz
Redigerat av Simz, 22 januari 2009 - 10:24.
Postad 22 januari 2009 - 10:27
Model : NIKON D80
ExposureTime : 1/640Sec
FNumber : F10,0
ExposureProgram : Aperture Priority
ISOSpeedRatings : 100
DateTimeOriginal : 2009:01:20 14:34:01

Postad 22 januari 2009 - 11:18
På dessa bilder så var det en blixt från höger genom paraply framför Charlotte och en naken blixt från vänster bakom henne. Den bakifrån hade en snoot gjord av paketinslagningspapper för att rikta ljuset. På de andra bilderna hade jag också ett gråfilter gjort av hushållspapper för att få ner styrkan så att blxiten bara belyste käklinjen men på den senaste bilden är båda blixtarna lika skarpa. Inga fasta lampor.Steelth dina bilder är alltid en inspiration.
Var inne och kolla lite i en annan tråd hur du redigera bilder.
Hitta inte alla funktioner i PS som du använde men kan fråga om i den andra tråden.
Det som jag undra över är hur du ljussätter.
Vet att du har två blixtar men har du fasta lmapor också?
/Simz
Väldigt snygg bild! Har du ändrat färgerna något eller var himlen så glödande? Horisonten verkar lite sned, eller är det bara jag?
Postad 22 januari 2009 - 16:30
Model : Canon 40D
ExposureTime : 1/3200Sec
FNumber : F2.8
ISO: 400
Dessutom har jag lek lite i PS.
Bifogad fil(er)
Redigerat av hristo19, 22 januari 2009 - 16:34.
Postad 22 januari 2009 - 17:00
Japp färgerna är förstärkta en aning.På dessa bilder så var det en blixt från höger genom paraply framför Charlotte och en naken blixt från vänster bakom henne. Den bakifrån hade en snoot gjord av paketinslagningspapper för att rikta ljuset. På de andra bilderna hade jag också ett gråfilter gjort av hushållspapper för att få ner styrkan så att blxiten bara belyste käklinjen men på den senaste bilden är båda blixtarna lika skarpa. Inga fasta lampor.
Väldigt snygg bild! Har du ändrat färgerna något eller var himlen så glödande? Horisonten verkar lite sned, eller är det bara jag?
Ang horisontet så kanske den är lite sne.
Har inte tänkt på det innan. Skall se om jag kan fixa det.
/Simz
Postad 22 januari 2009 - 19:07

Ah ja, lite tone mapping-fusk också förståss...

Redigerat av Velodynamic, 22 januari 2009 - 19:09.
Postad 22 januari 2009 - 19:41
Vad skoj med bilintresse!!!!
Du får sno dig köpa en sådan knallert och gasa lite innan den där

Postad 22 januari 2009 - 19:46
Har sålt hojen och båten. Bara bilen kvar.
MEn en vacker dag står den där och gärna med en blower på

/Simz
Postad 23 januari 2009 - 01:52

Sony A300 samt Minolta 24-105 3,5-4.5
Bifogad fil(er)
Postad 23 januari 2009 - 03:06

http://www.aftonblad...ticle4242946.ab

De hann just få upp brandbilen innan jag hann ner.
[edit]skrev visst tidigare att det var en 2133'a, har nog läst lite för mycket om den eftersom jag hade den på hjärnan. Rätt ska vara TX2020 vilket min kollega noterade

Bifogad fil(er)
Redigerat av BempaS, 30 januari 2009 - 23:50.
Postad 23 januari 2009 - 13:08

Själv sitter jag och bläddrar bland sommarminnen och längtar till värmen... här är en bild från min balkong i juli 2008

Olympus E-510
Olympus ZD 70-300mm på 263mm
Slutartid: 1/180 sekund
Bländare: f/8,0
Ljuskänslighet: 800 ISO
Postad 23 januari 2009 - 17:16

Sony A200, 1/20sek
F/3,5, 18mm, ISO 400
Photoshopad för att få lite HDR-effekt
Postad 23 januari 2009 - 18:26
Foto taget med en HP Photosmart 320.. DVS 2 MP kamera från stenåldern...
Bifogad fil(er)
Postad 23 januari 2009 - 20:15

Ser alldeles nytt ut!

Postad 23 januari 2009 - 20:27
Snygg bild och även ett snyggt exemplar där av Minoltas 200/2,8 HS
![]()
Ser alldeles nytt ut!
Ja lyckades hitta ett fint förra sommarn på ebay.

Fotat med Sony A200 med kit objektiv.
Postad 24 januari 2009 - 02:31
Ja lyckades hitta ett fint förra sommarn på ebay.
Fotat med Sony A200 med kit objektiv.
Inge avis alls...

En liten höstbild då.. Barnen kollar ner på "gubben" med minen.. "jaja igen" lite så där överseende...
Bifogad fil(er)
Postad 24 januari 2009 - 13:39

GX 20 50mm 1,4 + PS CS4
Redigerat av PlasmaNoob, 24 januari 2009 - 13:47.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar