Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 mars 2009 - 22:14

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Stabilare och snabbare har den blivit.

Är dock förundrad över varför det nu är konstant 1080i, även när du väljer SVT-HD som sänder i 720P?

Förut ändrade boxen mellan 720P och 1080i, beroende på vilken av HD-kanalerna man valt.

Sedan kan jag inte hitta "klipp-funktionen" heller. Hmm.

Postad 24 mars 2009 - 22:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Synpunkter än så länge (har också lagt in den överst i inlägg #3)

1. inspelningsstart bryter pågående timeshift och uppspelning från HDD

2. inspelning med +30, +60 min etc verkar bli vad som helst, en gång med +4 minter nästa försök med +1.30, ser inget system ännu (men nästa tryck på röd blir alltid +30min, alltid något)

3. i info rutan visas som default "spela in". "single rec" visas när en schemalagd inspelning startar, men sätter man igång en inspelning manuellt så verkar detta inte visas i info rutan (men man ser dock inspelning pågår i övre vänstra hörnet)

4. 5.1 symbolen i info verkar aldrig bli aktiverad

5. HD markeringen verkar visa den kanal som visas på TV och inte den kanal som man bläddrar till med knapparna runt OK knappen

6. sätter man boxen i HEMMABIO läge så får man inget ljud på TV'n via HDMI (då TV'n inte accepterar AC3 ljud), önskemål hade varit att S/PDIF alltid skickade ut ljud såsom det sänds och för HDMI så skulle man kunna välja. Nu måste man fortsätta att välja mellan HEMMABIO och STEREO. Detta är samma som tidigare, fixat är dock AC3 via HDMI

7. en notering är att man troligen inte får någon EPG data om man drar igång en inspelning direkt när boxen startar, men ska testa detta mer

8. ska kolla detta också från pgu: Att ställa in "marginaltider" före och efter inspelning när man programmerar via epg verkar inte fungera alls.

9. från DE_VH: Varning för valet Radio i menyn! hm fick från CD idag, att de fixat denna, det skulle inte gå att välja Radio om man inte lagt in några favoritkanaler

10. från denoudsten: Sedan kan jag inte hitta "klipp-funktionen" heller. Enligt CD har vissa av dessa tagits bort då de orsakade att klippta delar försvann. Ska kolla mer på detta

11. verkar som man inte allltid kan se om ett program spelas in i "My TV", tidigare var denna markerad med en röd prick och det tror jag att jag såg tidigare idag också (även med två program under inspelning (två prickar)), men nu pågår en inspelning men samtliga rader var markerade med en nyckel, som jag inte vet vad den betyder för det gick att titta på samtliga lagrade inspelningen

12. när alla inspelningar var avslutade var fortfarande alla inspelningar i my TV markerade med en nyckel, sedan efter ytterligare en tid när jag tittade var det inga nycklar längre!?

Har idag säkert gjort hundratals knapptryckningar och än så länge har boxen inte hängt sig, vi får se hur det utvecklar sig. Men snyggare har det dock blivit och EPG'n ser bättre ut, inspelningmeny och EPG funger också bättre

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 mars 2009 - 23:24.

Postad 24 mars 2009 - 22:29

ripplecarry
  • ripplecarry
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Är dock förundrad över varför det nu är konstant 1080i, även när du väljer SVT-HD som sänder i 720P?

Förut ändrade boxen mellan 720P och 1080i, beroende på vilken av HD-kanalerna man valt.

Det här stör jag mig också på, klart irriterande.

Förut fanns det läge "auto" i setupmenyn för vilken upplösning boxen skulle skicka ut. Det läget finns inte längre utan man får endast välja mellan 576p/720p/1080i. Det fanns en bugg runt det här i den förra mjukvaran som gjorde att hade man väl valt en upplösning gick det inte att ställa in auto-läget igen utan att först göra en återställning av hela boxen. Tänkte testa att göra det för att se om auto-läget dyker upp igen men har inte haft tid än.

Postad 24 mars 2009 - 22:33

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Testade lite den nya programvaran. Gjorde en programmering av inspelning C+HD ikväll via timer. Gick till TV4HD och sedan stängde jag av boxen. Kom tillbaka för en stund sedan och startade upp boxen igen. Kollade om det hade spelat in som det skulle, men det finns inte ett dugg inspelat på hårddisken av det jag programerat.
Håller just på och gör om samma test igen. Få se om det var ett handhavarfel eller box-fel.
Ingen annan som testat boxen lite och upptäckt nya (allvarliga) buggar?

JJ

Postad 24 mars 2009 - 22:36

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Så nu är man tvingad att installera/borra/dra kabel bara för att få EPG´n att fungera?!?! Najs...

Ännu värre för de personer som inte vill dra några kablar alls till mottagaren, då funkar ju ingenting.

Allvarligt, hur kan man ens fundera på att bara dra en kabel till boxen???

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 24 mars 2009 - 22:37.

Postad 24 mars 2009 - 22:36

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Det ser inte ut som om vi fick någon funktionalitet för att ta emot andra satelliter som Sirius, Astra och Hotbird som ju faktiskt lill-HD boxen från CD klarat av det senaste halvåret.

Lite nya menylayouter gör då inte mig särskilt mycket gladare.

Postad 24 mars 2009 - 22:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag gjorde en fabriksreset efter uppdateringen, och min fungerar som tidigare med 720p på SVTHD, kanske har du valt upplösning någon gång? Men detta ser ut att fungera som tidigare, dock ska jag låsa min till 1080i för den tar lite extra tid att byta upplösning, det blir svart i kanalbytet, samt att i alla fall tidigare så ökade risken för hägningar med växlingar av upplösning

Postad 24 mars 2009 - 22:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Testade lite den nya programvaran. Gjorde en programmering av inspelning C+HD ikväll via timer. Gick till TV4HD och sedan stängde jag av boxen. Kom tillbaka för en stund sedan och startade upp boxen igen. Kollade om det hade spelat in som det skulle, men det finns inte ett dugg inspelat på hårddisken av det jag programerat.
Håller just på och gör om samma test igen. Få se om det var ett handhavarfel eller box-fel.

JJ

Har inte hittat något allvarligt, enbart "brus". Jag har nog spelat in 3-4 inspelningar på kvällen och samtliga har gott bra, ska kolla det där med att sätta inspelningar och stänga av, det har jag inte gjort ännu.

Postad 24 mars 2009 - 22:44

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag fick tillbaka den automatiska växlingen mellan 720P och 1080i efter fabriksåterställning när nya programvaran var inkörd. Den automatiken försvinner nog fortfarande efter man har varit i menyn för detta och ändrat

Postad 24 mars 2009 - 22:51

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Har inte hittat något allvarligt, enbart "brus". Jag har nog spelat in 3-4 inspelningar på kvällen och samtliga har gott bra, ska kolla det där med att sätta inspelningar och stänga av, det har jag inte gjort ännu.

Senaste testinspelningen på en halvtimme fungerade bra. Kan varit något tillfälligt.
Jag ser när man stänger av boxen efter programerad inspelning så indikeras den kanal man senast tittat på och boxen går liksom fortfarande med fläkt påslagen. Jag har för mig att tidigare gick den till klockläge, eller?

Postad 24 mars 2009 - 22:54

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

JJ

Och du har två kablar från parabolen? Två LNB?

Postad 24 mars 2009 - 23:09

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Och du har två kablar från parabolen? Två LNB?

japp!

Postad 24 mars 2009 - 23:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Senaste testinspelningen på en halvtimme fungerade bra. Kan varit något tillfälligt.
Jag ser när man stänger av boxen efter programerad inspelning så indikeras den kanal man senast tittat på och boxen går liksom fortfarande med fläkt påslagen. Jag har för mig att tidigare gick den till klockläge, eller?

Jag satte två inspelningar och stängde av boxen, den började att skriva? på hårddisken som den aldrig har gjort tidigare (testade det två gånger) samtidigt blinkade lampan, det var något HDD arbete som pågick i kanske 20 sekunder innan den gick ner till klocka

Någon som vet vad nycklarna betyder i inspelningslistan, och varför de kommer på samtliga inspelningar ibland och sedan försvinner?? Trodde ett tag att det hade med pågående inspelning att göra men det var det inte och inspelningarna var inte spärrade som man kanske kunde tro!!

Postad 24 mars 2009 - 23:21

matz78
  • matz78
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
När man tar bort en inspelning mitt i listan så hoppar man tillbaka till senaste inspelningen, väldigt störigt... så var det väl inte innan uppdateringen?

Postad 24 mars 2009 - 23:31

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Någon som vet vad nycklarna betyder i inspelningslistan, och varför de kommer på samtliga inspelningar ibland och sedan försvinner?? Trodde ett tag att det hade med pågående inspelning att göra men det var det inte och inspelningarna var inte spärrade som man kanske kunde tro!!

Det var de nycklarna jag såg när jag hade två inspelningar igång samtidigt.
Betyder sannolikt att filerna är låsta för uppspelning eftersom hårddisken är upptagen.
Bläddra inte mellan olika sidor i inspelningslistan när du ser nycklarna. När jag gjorde det låste sig boxen (ingen bild eller kontroll) tills första inspelningen var klar.

Angående vad jag rapporterade tidigare.
Ska testa med en factory reset efter lost och kolla om "marginaltiderna" fungerar då.
Det verkar ju som vissa saker inte funkar ordentligt efter uppdateringen om man inte gör en återställning med tanke på vad som rapporterats hittills.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 24 mars 2009 - 23:33.

Postad 24 mars 2009 - 23:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det var de nycklarna jag såg när jag hade två inspelningar igång samtidigt.
Betyder sannolikt att filerna är låsta för uppspelning eftersom hårddisken är upptagen.
Bläddra inte mellan olika sidor i inspelningslistan när du ser nycklarna. När jag gjorde det låste sig boxen (ingen bild eller kontroll) tills första inspelningen var klar.

Angående vad jag rapporterade tidigare.
Ska testa med en factory reset efter lost och kolla om "marginaltiderna" fungerar då.
Det verkar ju som vissa saker inte funkar ordentligt efter uppdateringen om man inte gör en återställning med tanke på vad som rapporterats hittills.

Har redan bläddrat runt mellan sidorna med nycklar utan låsning, jag hade nycklar på samtliga utan någon inspelning pågick och det gick att titta på alla inspelningar konstigt!

Har börjat med en uppdaterad lista i inlägg #3 och flyttat den gamla till #24

När man tar bort en inspelning mitt i listan så hoppar man tillbaka till senaste inspelningen, väldigt störigt... så var det väl inte innan uppdateringen?

Man hamnade tidigare på nästa rad, ska kolla detta också

Postad 24 mars 2009 - 23:45

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Var just inne i "Setup/Kanalsökning/Sat-kanalsökning/LNB Konfiguration/. Där står angivet "Antal LNB 1". Där borde bägge LNB-erna varit angivna tycker jag.
Vet inte riktigt om det var detta menyval som gjorde precis att SVTHD inte växlar igen mellan 1080 till 720. Får väl bli ytterligare en fabriksreset när jag får lust att trycka in favoritlistan ytterligare en gång.

Postad 25 mars 2009 - 00:09

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Har redan bläddrat runt mellan sidorna med nycklar utan låsning, jag hade nycklar på samtliga utan någon inspelning pågick och det gick att titta på alla inspelningar konstigt!

Har börjat med en uppdaterad lista i inlägg #3 och flyttat den gamla till #24

Man hamnade tidigare på nästa rad, ska kolla detta också

Hmm...

Kanske måste uppdatera min multifjärr något. Kan vara strul med tider mellan kommandon nu när boxen (tydligen) är optimerad för den egna fjärren...

Testade fabriksåterställning men får fortfarande inga marginaltider vid programmering via epg:n.

Postad 25 mars 2009 - 06:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hmm...

Kanske måste uppdatera min multifjärr något. Kan vara strul med tider mellan kommandon nu när boxen (tydligen) är optimerad för den egna fjärren...

Testade fabriksåterställning men får fortfarande inga marginaltider vid programmering via epg:n.

Nä, marginaltiderna fungerar inte, men kanske lika bra det för det sabbade inspelningar om de låg efter vart annat

Inspelning under natten har gått fint

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 mars 2009 - 06:58.

Postad 25 mars 2009 - 06:52

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

En sak som är irriterande är om man har hdmi till tv:n och s/pdif till hemmabioförstärkaren.

Om ljud sänds ut i ac3 vill man ju gärna lyssna på det via hemmabion om det tex är en film eller en
bra serie. Om det bara är nyheter eller så kanske man bara vill ha ljudet från tv:n.

Ställer man in "stereo" får man inget ac3 ljud via hemmabion, men ljud i tv:n.
Ställer man in "hemmabio" får man ac3 ljud i hemmabion men inget ljud i tv:n.
Jättekul att behöva in i menyn och ställa om ljudet varje gång man vill se en film eller serie...

Varför inte ha möjlighet att kunna få ut ac3 ljud på s/pdif utgången hela tiden och bara ändra ljudet på hdmi-utgången?

Prova om du kan välja i din TV att HDMI-ingången skall använda analogt ljud.
(Min TV kan detta på en av HDMI ingångarna.)
Koppla i så fall en extra sladd med analogt ljud från "Audio Left/Right" från boxen till TV:n.
Då bör du kunna ha "Hembio" inställt i menyn och sedan bara välja om du vill använda ljudet från Surround förstärkaren eller TV:n.
(Jag har inte PVR-boxen men detta trick fungerar på "HD boxen" Sagem HD ITSD81.)

Postad 25 mars 2009 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Koppla i så fall en extra sladd med analogt ljud från "Audio Left/Right" från boxen till TV:n.
Då bör du kunna ha "Hembio" inställt i menyn och sedan bara välja om du vill använda ljudet från Surround förstärkaren eller TV:n.
(Jag har inte PVR-boxen men detta trick fungerar på "HD boxen" Sagem HD ITSD81.)

Jo detta funkar på vissa TV, men tyvärr inte med min. Men en bra idé där det fungerar.

Postad 25 mars 2009 - 07:06

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Grön och gul knapp på fjärren ändrar överblicken i nya EPG läget !

Postad 25 mars 2009 - 07:40

ThPe
  • ThPe
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Synpunkter än så länge (har också lagt in den överst i inlägg #3)

2. inspelning med +30, +60 min etc verkar bli vad som helst, en gång med +4 minter nästa försök med +1.30, ser inget system ännu (men nästa tryck på röd blir alltid +30min, alltid något)

Tror inte att det blir vad som helst, det verkar vara en jättenyhet om jag fattat rätt (provade ytterst lite igår)

Första trycket på rec startar direktinspelning tills vidare (som tidigare).
Andra trycket spelar in tills pågående program är slut (därav olika +minuter beroende på vad du tittar på.
Följande tryckningar adderar 30 minuter.

Tidigare gick det väl inte att spela in pågående program med timer varken med "direkttryck" eller via epg?

Redigerat av ThPe, 25 mars 2009 - 07:56.

Postad 25 mars 2009 - 08:07

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Tror inte att det blir vad som helst, det verkar vara en jättenyhet om jag fattat rätt (provade ytterst lite igår)

Andra trycket spelar in tills pågående program är slut (därav olika +minuter beroende på vad du tittar på.

Tidigare gick det väl inte att spela in pågående program med timer varken med "direkttryck" eller via epg?

Om det stämmer är det ju riktigt smutt!

Blir till att testa ikväll.

Angående marginaltider så är det oftast en bra funktion. Speciellt tv3 verkar starta sina program 20-30 sekunder innan utsatt tid märkte jag igår.
Testade inspelning av NCIS och Mentalist efter varandra.
NCIS hade startat när inspelningen startade och mentalist hann börja innan första (NCIS) inspelningen avslutades och sen tog det några sekunder att stoppa och starta inspelningen.
Kanske skulle vara en förbättring att om man programmerar två inspelningar (mha epg) efter varandra på samma kanal, så skapas bara en post i timerlistan som täcker båda programmen.

Postad 25 mars 2009 - 08:28

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Ett annat lyft är att HDMI anslutningen fungerar smärtfritt för mig. Tidigare fick jag Grön bild när jag växlade ingång på TV nu har jag inga sådana störningar.

Postad 25 mars 2009 - 08:29

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Får testa din idé sen idag.

TV-knappen har fått samma funktion som On Demand under vanligt tv-tittande. Dvs stretchning av bilden.

Redigerat av Unregistered841d930f, 25 mars 2009 - 08:30.

Postad 25 mars 2009 - 08:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

OK, det verkar ju logiskt (och förbättring)

Postad 25 mars 2009 - 09:09

Unregisteredba379707
  • Unregisteredba379707
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Min box krashar fortfarande en gång av tre när man tar bort en inspelning.
Är det någon annan som har detta problem?

Postad 25 mars 2009 - 09:32

Unregistered32081
  • Unregistered32081
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Min box krashar fortfarande en gång av tre när man tar bort en inspelning.
Är det någon annan som har detta problem?

Det samme hente hos meg.

Postad 25 mars 2009 - 09:36

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
EPG ser definitive bättre ut.

Men när jag väljer den gamla layouten i EPG, så kan jag inte markera inspelning. För inspelning måste jag använda den nya layouten.

Titlarna i EPG har äntligen blivit på Svenska. Dock är beskrivningen av filmerna fortfarande på danska.

Ljudet har ändrat lite, så jag måste ställa om inställningarna för ljudsync i förstärkaren igen.

Har inte testat ljudet via HDMI ännu.

Postad 25 mars 2009 - 09:39

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Jag kan ha missat något i den nya EPG:n, men enligt min uppfattning är programinformationen lika usel som tidigare. För vanliga program så är informationen i princip obetydlig och filminformationen verkar mest bestå av produktionsår och huvudrollslistan. Så det blir till att även i fortsättningen använda TV-tidningen eller internet om man vill veta något mer än titeln på ett program. Själva EPG:n är snyggare och mer pedagogisk och jag gillar att man tagit bort "preview-fönstret" och ljudet. Ibland var det riktigt jobbigt att behöva höra ljudet från skräniga program på Comedy Central. Men jag hade förväntat mig mer av moderniseringen av EPG:n, men tanke på hur lång tid vi tvingades att vänta.

Postad 25 mars 2009 - 11:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag kan ha missat något i den nya EPG:n, men enligt min uppfattning är programinformationen lika usel som tidigare. För vanliga program så är informationen i princip obetydlig och filminformationen verkar mest bestå av produktionsår och huvudrollslistan. Så det blir till att även i fortsättningen använda TV-tidningen eller internet om man vill veta något mer än titeln på ett program. Själva EPG:n är snyggare och mer pedagogisk och jag gillar att man tagit bort "preview-fönstret" och ljudet. Ibland var det riktigt jobbigt att behöva höra ljudet från skräniga program på Comedy Central. Men jag hade förväntat mig mer av moderniseringen av EPG:n, men tanke på hur lång tid vi tvingades att vänta.

Det lär ligga i nästa uppdatering att få till den extra info om programmet som man får i info, finns väl i den ny/gamla EPG'n har jag för mig.

På en tidigare fråga så har jag allt för mig att jag satte några inspelningar från den gamla EPG-layouten, men helt säker är jag inte det var många knapptryckningar igår (men inga hängningar)

Postad 25 mars 2009 - 11:36

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Förutom snyggare GUI, DD 5.1 ljud via HDMI och bätter EPG har det inte blivit mycket bättre. :P

Den värsta buggen är kvar där inspelningsstart bryter pågående timeshift.
Radiolist buggen är kvar.
Delar man en inspelning i två delar gör att andra delen inte fungerar/är svart.

Det har gått över ett år och Sagem har inte lyckts fixa dessa allvarliga fel. Det visar ännu en gång att den här boxen aldrig kommer att fungera helt felfritt, om inte Sagem anställer nya programmerare.

Postad 25 mars 2009 - 12:43

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag fick bara med två program i EPG:n för satellitkanalerna igår. Och för TV4 HD så var inte Lost med ens när det hade börjat. För markkanalerna fanns "alla" med.

Någon som har fler kommande program för satellitkanalerna i den "förbättrade" EPG:n?

/Anders

Postad 25 mars 2009 - 12:50

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag fick bara med två program i EPG:n för satellitkanalerna igår. Och för TV4 HD så var inte Lost med ens när det hade börjat. För markkanalerna fanns "alla" med.

Någon som har fler kommande program för satellitkanalerna i den "förbättrade" EPG:n?

/Anders

Om du gör en fabriksåterställning så kommer EPG att fungera. Jag ser nu samtliga kanaler två dygn framåt.

Postad 25 mars 2009 - 12:53

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
För mig räckte en omstart efter uppgraderingen för att EPG'n skulle fyllas på.

Postad 25 mars 2009 - 13:21

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen råkade jag ut för att en del kanaler blev svarta och tysta tills jag väntade lite och bytte igen. Ungefär som att det blev svart om jag stegade igenom kanalerna för fort.

Dessutom var Rapport 19:30 bara en fryst bild. Det var den även efter att jag stängt av och slagit på boxen, så det kanske var ett allmänt CD-fel.

Sedan försvinner ju ljudet vid spolning ibland.

Postad 25 mars 2009 - 13:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Delar man en inspelning i två delar gör att andra delen inte fungerar/är svart.

Hittade du denna funktion? Jag hittade bara en funktion att radera första delen (och det gick bra)

Men du får väl ändå tycka att förflyttningar i EPG och My TV går mycket fortare och mera stabilt (i alla fall än så länge)

Postad 25 mars 2009 - 13:39

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Dessutom var Rapport 19:30 bara en fryst bild. Det var den även efter att jag stängt av och slagit på boxen, så det kanske var ett allmänt CD-fel.

Det var nog ett CD-fel. Kollade ganska många av SVT1-kanalerna och alla utom den marksända var frysta.
Antagligen någon miss när de växlade från regionalt till nationellt. Alla kanaler var frysta på en "regional" bild.

Hittade du denna funktion? Jag hittade bara en funktion att radera första delen (och det gick bra)

Det ser ut som tidigare. Pausa i en uppspelning och gå in i språk-menyn så finns alla fyra valen där.
Om de fungerar är en helt annan sak.

Postad 25 mars 2009 - 14:13

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ingen som tycker bilden blivit bättre efter uppdateringen???

DE STÖRANDE HORISONTELLA RÄNDERNA ÄR BORTA NU!!! Ni som hängt länge i tråden har väl sett bilden jag tog på dom.
Verkar som boxen hanterar bilden på ett helt annat sätt nu! Syns speciellt vid grå/mörkgröna bilder och endast
i 1080i-läge på Hd-kanalerna.

Lundis

Redigerat av lundis68, 25 mars 2009 - 14:15.

Postad 25 mars 2009 - 14:41

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Ingen som tycker bilden blivit bättre efter uppdateringen???

DE STÖRANDE HORISONTELLA RÄNDERNA ÄR BORTA NU!!! Ni som hängt länge i tråden har väl sett bilden jag tog på dom.
Verkar som boxen hanterar bilden på ett helt annat sätt nu! Syns speciellt vid grå/mörkgröna bilder och endast
i 1080i-läge på Hd-kanalerna.

Lundis

Forbedret bildekvalitet er utvilsomt den viktigste endringen i den nye softwaren.
SD kanaler har fått betydelig høyere subjektiv kvalitet når de oppskaleres til 1080i. Også HD sendingene
i 1080i har fått bedre oppløsning. Trolig har boksen sendt ut 1088 linjer tidligere noe som har ført til trøbbel i en del tv'er som forsøker å skalere 1088->1080. Dvs. vertikal oppløsning har vært sterkt redusert på HD kanaler i 1080i og spesielt på SD kanaler oppskalert til 1080i. Ser enorm forskjell med min HDPVR og Pioneer 507XA.

Redigerat av Bobben_no, 25 mars 2009 - 14:41.

Postad 25 mars 2009 - 14:56

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ Bobben_no
Jag vet att det behövs 2 kablar / lnb, har hållt på med satelit sen 3'an började sända runt 78'a?

Ang epg'n så måste iaf jag trycka ok först på den kanal jag vill se & sen tv knappen.
Helt snurrigt, ok ska i mitt tycke gå direkt till vald kanal.
Sen som nån annan konstatera så vart vi blåsta på fria kanaler / sateliter igen....

Postad 25 mars 2009 - 15:17

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Ang epg'n så måste iaf jag trycka ok först på den kanal jag vill se & sen tv knappen.
Helt snurrigt, ok ska i mitt tycke gå direkt till vald kanal.

Håller med, helt snurrigt, antingen skulle OK ta en direkt till kanalen man vill se på, *eller* så skulle TV-knappen göra det som den gjorde förut, men nu måste man trycka på båda två, vilket känns helt galet fel, speciellt eftersom OK inte gör någon synlig skillnad i den nya EPG'n.

I övrigt måste jag säga att det var en bra uppdatering, bara de sätter fart och fixar det som är kvar nu, så kan det bli en riktigt bra box, man hoppas ju på att de väntade så länge p.g.a. att det var en så stor uppdatering med ny grafik och annat men att fixar nu bör komma lite oftare.

Postad 25 mars 2009 - 15:27

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Några rapporterar att vissa knappar på fjärren bytt funktion.

Finns det en sammanställning av vilka knappar och funktioner som berörs (gärna både gammal och ny funktion)?

Måste nog uppdatera min multifjärr (Logitech 895) så det passar bättre med den nya mjukvaran.

Postad 25 mars 2009 - 15:42

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Håller med, helt snurrigt, antingen skulle OK ta en direkt till kanalen man vill se på, *eller* så skulle TV-knappen göra det som den gjorde förut, men nu måste man trycka på båda två, vilket känns helt galet fel, speciellt eftersom OK inte gör någon synlig skillnad i den nya EPG'n.

I övrigt måste jag säga att det var en bra uppdatering, bara de sätter fart och fixar det som är kvar nu, så kan det bli en riktigt bra box, man hoppas ju på att de väntade så länge p.g.a. att det var en så stor uppdatering med ny grafik och annat men att fixar nu bör komma lite oftare.

Er helt enig. Det er litt ulogisk at man ikke skal kunne zappe til kanalen ved å trykke ok fra EPG men det er fint at oppgraderingen ikke ble utsatt enda en gang pga. manglel på en slik "feature".

Har lagt merke til at "TV" knappen nå veksler mellom forskjellige zoom moduser når man ikke har andre menyer framme. Om det er flere endringer på remote control vet jeg ikke ( tror ikke denne funksjonen var der tidligere ? )

Postad 25 mars 2009 - 19:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det ser ut som tidigare. Pausa i en uppspelning och gå in i språk-menyn så finns alla fyra valen där.
Om de fungerar är en helt annan sak.

Yep, nu fick jag se det den hårda vägen, ingen förändring där inte. Jag klippte en film i två delar, del två svart och när jag skulle radera den svarta delen så hängde sig boxen. Rådet är nog så att man ska låta bli klipp i programmen.

Däremot inga problem att sätta inspelningar från den gamla menyn, men jag retar mig på att den stannar på tiden man valt. I den gamla menyn så sätter man ju inte inspelningarna efter tid utan man utgår från kanalordningen, och har man tex ett program i slutet av listan några timmar bort på 1:an så ser man inte närtiden därefter för kommande kanaler utan måste backa tillbaka i högerkolumnen

Postad 25 mars 2009 - 20:31

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag kan höja och sänka ljudet nu med boxfjärren genom HDMI kabeln vilket jag inte kunnat göra tidigare.

Sen uppfattar jag det som att ljudet kommer snabbare från det att man tryckt på Play på en inspelning.

De horisontella linjerna har försvunnit verkar det som, jag som har trott att det har varit mina högtalare som suttit för nära...

Sen undrar jag varför de har blandat Svenska, Norska och Engelska i GUI:t kanske en skitgrej men ändå, när de väntat så sjukt länge med en uppdatering så bör dom väl kunna få in polarisation istället för polarisasjon någon måste suttit med en checklista och gått igenom boxen får man hoppas...

Vi kan inte kalla EPG och Meny förändringen (GUI:t) för en omfattande uppgradering, jag har jobbat med boxar för bla IPTV och en sån här grafisk förändring kan man göra på 2-3 arbetsdagar så den har de inte lagt ner alltför mkt krut på.

När dom vet att 5.1 inte "tänds" upp så varför inte ta bort den delen ur grafiken...

Jag fick höra från CD att man fortfarande inte ska spola snabbare än x10 för att inte boxen ska boota om som den gör ibland vid de högre hastigheterna, jag tycker iof att det känns sjukt segt att sitta och spola reklam med x10 hastigheten, kanske borde stressa ner....

Redigerat av Unregistered8a9d7c41, 25 mars 2009 - 20:32.

Postad 25 mars 2009 - 20:34

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

...
Jag fick höra från CD att man fortfarande inte ska spola snabbare än x10 för att inte boxen ska boota om som den gör ibland vid de högre hastigheterna, jag tycker iof att det känns sjukt segt att sitta och spola reklam med x10 hastigheten, kanske borde stressa ner....

Jag har aldrig fått den att boota om vid spolning, oavsett hastighet. Förut var det dock en plåga att komma igång igen efter spolning. Antingen frös bilden eller så var det inget ljud. Nu är det aldrig problem med bilden och den är väldigt rapp i reaktionen, men det händer att ljudet försvinner vilket kräver den klassiska spolningsåtgärden för att få liv i det igen.

Postad 25 mars 2009 - 20:41

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har aldrig fått den att boota om vid spolning, oavsett hastighet. Förut var det dock en plåga att komma igång igen efter spolning. Antingen frös bilden eller så var det inget ljud. Nu är det aldrig problem med bilden och den är väldigt rapp i reaktionen, men det händer att ljudet försvinner vilket kräver den klassiska spolningsåtgärden för att få liv i det igen.

För mig händer det ibland och det är jäkligt irriterande speciellt om du börjat spela in någonting och så börjar man kolla och sen när man kanske kommit en halvtimme in i filmen och så bootar boxen om vilket gör att vi vid ett antal tilllfällen missat slutet av en film eller fått komma in längre fram i filmen då boxen inte hunnit spela in hela och kanske varit 40 minuter före oss... Kanske bara drabbat oss men jag är inne på min fjärde box nu sen i Oktober och alla har gjort samma sak.

Hur ser signalstyrkan ut på era SAT1 respektive SAT2 ?

Postad 25 mars 2009 - 20:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Bobben_no

5.1 ljudet på Canal + HD är nu fixat, satt svenska på allt, även textningen och fanns inte svenska satte jag det på inget.

Tänkte titta på inspelat Criminal Minds idag men satte på DVD och kollade på Mordkommisionen istället. Varför, jo jag spelade in hemma hos dig och Heros och skulle inte stå ut med att programmet skulle avbrytas 2 ggr pga insleningar. Ofta jag tänker så och säger då fortfarande att för mig är denna box dynga.

Någon som vet om man kan se på HD-kanalerna med en Dreambox eller liknande mottagare?

Redigerat av ruva, 25 mars 2009 - 20:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.