Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4401

Postad 03 March 2018 - 08:49

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Tänkte kolla vad ni tror. Har idag en v70 från 2014 med en D2 som jag såklart kör lite för korta resor med.
Nu är batterispänningen för låg för att nyttja parkeringsvärmaren.
Men frågan är om jag kanske ska satss på ett nytt större AGM-batteri eller bara en C-tek laddare?

 

Då du kör korta sträckor så behöver du ladda batteriet emellanåt. Hjälper inte att sätta i ett större batteri då det inte hinner laddas upp. I stället för C tek så rekomenderar jag en laddare ifrån Calix eller Defa med intagskabel i stötfångaren. Smidigare men också dyrare.



#4402

Postad 03 March 2018 - 09:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Verkar som VW löst detta mycket bättre än Volvo.
Min V90 gick nästan aldrig använda värmaren i trots flera programuppdateringar.
De jag känner som kör VW kan använda sina värmare 2-3ggr om dagen trots körsträckor på 3-8km per styck.

Har VW:s värmare generator tro?

Edit:
Såg att VW har varit smarta nog att ha ett batteri som enbart används till värmare och de saker som är igång när bilen är avstängd. Ja det fungerar ju till skillnad från Volvos oanvändbara skräp.

Redigerat av junkan, 03 March 2018 - 09:12.


#4403

Postad 03 March 2018 - 09:37

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Verkar som VW löst detta mycket bättre än Volvo.
Min V90 gick nästan aldrig använda värmaren i trots flera programuppdateringar.
De jag känner som kör VW kan använda sina värmare 2-3ggr om dagen trots körsträckor på 3-8km per styck.

Har VW:s värmare generator tro?

Edit:
Såg att VW har varit smarta nog att ha ett batteri som enbart används till värmare och de saker som är igång när bilen är avstängd. Ja det fungerar ju till skillnad från Volvos oanvändbara skräp.

Volvo har två batterier med nu för tiden... Iaf i V60 Classic.
Facts before stones!

#4404

Postad 03 March 2018 - 10:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Tänkte kolla vad ni tror. Har idag en v70 från 2014 med en D2 som jag såklart kör lite för korta resor med.
Nu är batterispänningen för låg för att nyttja parkeringsvärmaren.
Men frågan är om jag kanske ska satss på ett nytt större AGM-batteri eller bara en C-tek laddare?

 

En kompis har en något äldre V70 och han köpte ett AGM-batteri från Biltema till den. De ska vara bra och ha rätt rimliga priser. Ett AGM-batteri kan visserligen ta emot laddning snabbare än ett traditionellt vått batteri, men kör man korta sträckor så räcker det förmodligen ändå inte till för att ladda batteriet. Ett AGM-batteri tål urladdning bättre än ett vått batteri, men inget bilbatteri mår bra av att stå med låg laddning; livslängden blir då avsevärt kortare.

 

En annan kompis har en V70 från samma år som din, fast D5, och han har monterat en sån där "laddhandske" med lysdioder från C-Tek vid batteriet. Man måste visserligen lyfta på huven för att ladda då, men med en sån anslutning så går det enkelt att koppla in den.

 

Ditt batteri är förmodligen redan dåligt eftersom det har varit urladdat en del, men det går ju att testa med att bara montera en laddare. Sätter du i ett AGM-batteri och laddare så räcker det nog om de laddar extra en gång i veckan eller så under säsongen.

 

Fast monterad laddare intag med på utsidan är förstås det smidigaste, men det lär kosta mer än både nytt batteri och laddare från t.ex. C-Tek. Har man redan elektrisk värmare i bilen så blir kostnaden lite mindre.

 

Jag har "alltid" haft elektrisk motor- och kupévärmare i mina bilar, och batteriladdare i över 20 år. Den första jag hade från Defa var en stor klump på ungefär en kubikdecimeter som bara laddade när jag hade värmen på. Sen kom det startklocka att montera i bilen och då kunde man ha kabeln i hela tiden så att batteriet laddades utan att värmen var igång.

 

2007 köpte jag för första gången en bil med dieselvärmare, en BMW 530d -02. Under första vintern med den var jag på jobb där jag hade rätt kort sträcka mellan hotell och arbetsplats samt att jag åkte til hotellet för att äta lunch, det tog inte länge innan det batteriet inte orkade med längre.... Nyare BMW med värmare hade då AGM-batteri som standard så jag köpte ett sånt. Minns att det kostade 2700 kr, men det krånglade aldrig mer.

 

När jag 2009 köpte en ny bil (MB) hade jag kommit fram till att jag inte ville förlita mig till enbart dieselvärmare, men jag vill absolut ha en för de tillfällen jag inte har tillgång till eluttag. Därför lät jag montera ett komplett system från Defa, med slangvärmare, kupévärmare, batteriladdare samt startklocka med fjärr. På offerten stod det 12 kkr med installation, men för mig blev det en del av förhandlingen om slutligt pris på bilen. Med ett sånt system har jag alltid kabeln ansluten när jag är hemma och då laddas batteriet hela tiden, sen slår jag på värmen vid behov. Den bilen hade AGM-batteri originalmonterat och jag upplevde inte att det blev sämre under de 6,5 år och 15 600 mil jag hade bilen.

 

2015 köpte jag en 3,5 år gammal bil (MB) som gått 8500 mil och bara hade dieselvärmare. Som en del av affären fick dock bilfirman montera ett likadant system från Defa, denna gång stod det 13 kkr på offerten. Vid service drygt ett år senare så anmärkte dock verkstan på att batteriet inte var helt bra, vilket jag ännu inte märkt något av. Jag ville dock inte gå in i en vinter med ett svagt batteri så jag köpte ett nytt original AGM-batteri. Det kostade då 4300 kr, men jag hade "tur" så de hade just en kampanj med 20 % rabatt.

 

Det här är väl inte underlag med någon statistisk säkerhet, men ska jag dra en slutsats så är det att om bilen endast har dieselvärmare så behöver man byta batteri oftare. Underhållsladdar man batteriet regelbundet så håller det längre. Jag vet dock inte om man kan säga detta med någon säkerhet, en del säger att det här med batteriers livslängd är lite av ett lotteri.

 

Att ha både dieselvärmare och elektrisk värmare innebär en rätt stor kostnad vid inköp, men det är en lyx som jag inte vill vara utan. Oerhört skönt att bilen är fulladdad och varm när jag har tillgång till el och varm var jag än parkerar. Under veckan har jag varit uppe i fjällen och det har varit en bit under -20 vissa nätter. Sladden har då suttit i hela natten så att batteriet är fullt, elektriska värmaren gått tre timmar före avfärd och sen har jag även startat dieselvärmaren en halvtimme före avfärd. På eftermiddagen när vi skulle hem från backarna körde jag bara dieselvärmaren, och sen kopplade in laddaren så snart vi kom till stugan. När det är så kallt under flera dagar skulle jag inte vilja förlita mig till enbart dieselvärmare.



#4405

Postad 03 March 2018 - 10:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 1

Volvo har två batterier med nu för tiden... Iaf i V60 Classic.
Facts before stones!

 

 

Jag vet att det här med dubbla batterier förkommit i flera märken genom åren. Jag tror dock att den aktuella modellen (V70 -14) inte har det. Jag blev faktiskt lite förvånad att Volvo inte har AGM-batteri som standard när bilen är utrustad med värmare, vilket t.ex. BMW och MB haft under rätt många år.



#4406

Postad 03 March 2018 - 11:49

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Volvo har två batterier med nu för tiden... Iaf i V60 Classic.
Facts before stones!


Nja fakta är att V90 funkar uselt och inte har dubbla batterier (det finns ett litet extra batteri för start/stopp dock).

V90 har dessutom AGM men det funkar inte ändå.

Läs även Peders krönikor i Auto Motor Sport han har exakt samma erfarenhet av V90.

#4407

Postad 03 March 2018 - 13:30

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Nja fakta är att V90 funkar uselt och inte har dubbla batterier (det finns ett litet extra batteri för start/stopp dock).

V90 har dessutom AGM men det funkar inte ändå.

Läs även Peders krönikor i Auto Motor Sport han har exakt samma erfarenhet av V90.

Men att V90 har det provlemet innebär la inte att de andra modellerna har det? För du drog faktiskt alla Volvo-modeller över en kam.
Har svårt att tro att Lupo har dubbla batterier t.ex. (typisk VW att vara kassa?)

#4408

Postad 03 March 2018 - 15:18

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Nä det har du självklart rätt i, min kritik gäller enbart V90 som är den enda jag har erfarenhet av.

#4409

Postad 03 March 2018 - 17:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Det känns dock inte orimligt att när det talas om V70 nu prata om V90, då den senare än så länge får ses ha ersatt den tidigare. Det är dock möjligt att man ska tänka om lite här, läste just i senaste numret (4/18) av Vi Bilägare om nya V60 och den har tydligen växt en hel del, längden är bara 5 cm mindre än V70. Tidningen menar att för många kan nog nya V60 ses som en ersättare för tidigare V70. V90 är väl tänkt att vara lite mer "premium" och gått upp en del i pris mot V70, vilket också talar för att V60 kan bli en bra ersättare till V70.

 

junkan nämner ju lite problem med V90 ovan och tyvärr verkar det gälla flera områden. Vi Bilägare har en i sitt långteststall och i nummer 18/17 gör de en årssummering av de fem bilarna de har med. V90 får den föga smickrande rubriken "Årets verkstadskund". De skriver att den vunnit flera delmoment i deras test under året och att om bara driftkvaliteten varit bättre så skulle den utan tvekan blivit "Årets långtestbil", nu gick den utmärkelsen istället till VW Tiguan.

 

Vad jag förstått är dock V90 bättre än senaste genrationen av XC90, förmodligen delar de en del teknik som de hunnit fixa till innan V90 kom ut på marknaden. Läste en artikel i AMS för ett tag sen om att XC90 har väldigt stor andel bilar som behöver åtgärdas på olika sätt, och en del flera gånger. Det som var lite oroväckande var att det inte rörde sig som enskilda delar som ställde till problem, det ska ha varit diverse olika fel.



#4410

Postad 03 March 2018 - 17:06

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Nä det har du självklart rätt i, min kritik gäller enbart V90 som är den enda jag har erfarenhet av.

Va bra :)
Misstänkte att du bara menade V90.
Extrabatteri tillhör inte något paket då?

#4411

Postad 03 March 2018 - 17:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

När vi ändå är inne på bränsledrivna värmare här så måste jag fråga vad ni vet om hur de funkar på nyare bilar. En kompis farsa köpte under förra året en ny MB E220d (W213) och när det nu blivit vinter så har han konstaterat att dieselvärmaren bara värmer kupén, inte motorn. Han har haft entreprenadmaskiner hela sitt liv och är väl medveten om hur kallstarter påverkar maskiner så han är nu väldigt upprörd över denna förändring. Vet att han varit i kontakt med MB för att se om det går att göra om på något sätt, men jag vet inte vad de kommit fram till än.

 

Jag tycker att det är en stor försämring om de inte värmer motorn. Visst är det viktigt att rutorna är isfria och kupén är varm, men för mig är det minst lika viktigt att slitaget på motorn minimeras genom att den är varm när den startas.

 

Är det någon som vet hur detta funkar på andra bilar från de senaste åren, värmer de inte heller motorn?



#4412

Postad 03 March 2018 - 17:38

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Det känns dock inte orimligt att när det talas om V70 nu prata om V90, då den senare än så länge får ses ha ersatt den tidigare. Det är dock möjligt att man ska tänka om lite här, läste just i senaste numret (4/18) av Vi Bilägare om nya V60 och den har tydligen växt en hel del, längden är bara 5 cm mindre än V70. Tidningen menar att för många kan nog nya V60 ses som en ersättare för tidigare V70. V90 är väl tänkt att vara lite mer "premium" och gått upp en del i pris mot V70, vilket också talar för att V60 kan bli en bra ersättare till V70.
 
junkan nämner ju lite problem med V90 ovan och tyvärr verkar det gälla flera områden. Vi Bilägare har en i sitt långteststall och i nummer 18/17 gör de en årssummering av de fem bilarna de har med. V90 får den föga smickrande rubriken "Årets verkstadskund". De skriver att den vunnit flera delmoment i deras test under året och att om bara driftkvaliteten varit bättre så skulle den utan tvekan blivit "Årets långtestbil", nu gick den utmärkelsen istället till VW Tiguan.
 
Vad jag förstått är dock V90 bättre än senaste genrationen av XC90, förmodligen delar de en del teknik som de hunnit fixa till innan V90 kom ut på marknaden. Läste en artikel i AMS för ett tag sen om att XC90 har väldigt stor andel bilar som behöver åtgärdas på olika sätt, och en del flera gånger. Det som var lite oroväckande var att det inte rörde sig som enskilda delar som ställde till problem, det ska ha varit diverse olika fel.


Det är nog riktigt att V90 varit en del på verkstad, min också men Volvo har skött det mycket bra, det är enbart brönslevärmaren som verkade ofixbar.

Min har spenderat tre dagar för riktning av dålig karosspassning för en dörr, två gånger eftersom första inte blev bra.
Återkallelse för byte av skruvar till airbag, nedtag av innertak, krävdes även återbesök pga de glömt fästa några skruvar.
Tre gånger ny programvara för bränslevärmare.
Subwoofern fungerade inte vid leverans, ny programvara i förstärkaren krävdes.
Lampspolaren vänster fram gick snett och fastnade i utfällt läge
Knappar har slutat att fungera, åtgärdat med programvara.

Sammanlagt tre verkstadsbesök utöver service och alltid bättre, dyrare lånebilar än min egna.
Detta på ett år och 1580 mil.

#4413

Postad 03 March 2018 - 17:41

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Ska tillägga att jag tyckte V90 var en fantastisk bil men lite klumpig, jag hade valt V60 istället idag.
Bytte pga tjänstebil.

V90 riskerar väl dock att bli en mardröm efter att garantin gått ut efter två år.

#4414

Postad 03 March 2018 - 21:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis lär väl barnsjukdomarna vara åtgärdade.

#4415

Postad 03 March 2018 - 21:52

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

När vi ändå är inne på bränsledrivna värmare här så måste jag fråga vad ni vet om hur de funkar på nyare bilar. En kompis farsa köpte under förra året en ny MB E220d (W213) och när det nu blivit vinter så har han konstaterat att dieselvärmaren bara värmer kupén, inte motorn. Han har haft entreprenadmaskiner hela sitt liv och är väl medveten om hur kallstarter påverkar maskiner så han är nu väldigt upprörd över denna förändring. Vet att han varit i kontakt med MB för att se om det går att göra om på något sätt, men jag vet inte vad de kommit fram till än.

 

Jag tycker att det är en stor försämring om de inte värmer motorn. Visst är det viktigt att rutorna är isfria och kupén är varm, men för mig är det minst lika viktigt att slitaget på motorn minimeras genom att den är varm när den startas.

 

Är det någon som vet hur detta funkar på andra bilar från de senaste åren, värmer de inte heller motorn?

 

BMW kör också bara kupevärmare (iaf på F10/F11, dvs 5 serien mellan 2010-2017). Jag har en bensinare med värmare från 2014 och störde mej så mycket på det att jag kopplat ur ventilen som stänger cirkulationen till motorn så numer värmer min bil motorn också.



#4416

Postad 03 March 2018 - 21:59

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Kör en 2017 Transit i arbetet, fungerar helt okej bortsett från den förbannade dieselvärmaren.. Inställd på timer, 06.20 alla vardagar.. men vilka dagar går den? Jo alla dagar det är fint väder och ingen is/snö eller minusgrader. Sjukt störigt!

Läser man manualen så står det lite festligt där ”Dieselvärmaren ska startas manuellt och gå minst en gång i månaden året om för att må bra” längre ner i samma stycke ”Dieselvärmaren går inte att starta när temperaturen överstiger 10 plusgrader”. Hur fan ska man då kunna starta den en gång i månaden? :D

För övrigt har jag nu kört 150 mil i min nya passat och DSG-lådan har inte rasat.. än ;)

#4417

Postad 03 March 2018 - 23:06

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Kör en 2017 Transit i arbetet, fungerar helt okej bortsett från den förbannade dieselvärmaren.. Inställd på timer, 06.20 alla vardagar.. men vilka dagar går den? Jo alla dagar det är fint väder och ingen is/snö eller minusgrader. Sjukt störigt!
Läser man manualen så står det lite festligt där ”Dieselvärmaren ska startas manuellt och gå minst en gång i månaden året om för att må bra” längre ner i samma stycke ”Dieselvärmaren går inte att starta när temperaturen överstiger 10 plusgrader”. Hur fan ska man då kunna starta den en gång i månaden? :D
För övrigt har jag nu kört 150 mil i min nya passat och DSG-lådan har inte rasat.. än ;)


Köp en lott :)

#4418

Postad 04 March 2018 - 10:28

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Förhoppningsvis lär väl barnsjukdomarna vara åtgärdade.

 

Förhoppnings och lär har helt olika betydelse och kan inte kombineras på det viset, väl antyder att det är något du tror. Menar du att du har förhoppningar om att Volvo åtgärdat alla kvalitetsproblem nu eller att du har hört något rykte som gör gällande att det är så, vilket du utrycker med lär? Har du någon källa på detta?

 

Enligt junkans beskrivning ovan så verkar det som att Volvo hanterat detta på ett oklanderligt sätt. Huruvida det blir en mardröm för de som kommer att äga bilarna när de blir äldre beror på hur Volvo kommer att hantera detta. Jag vet inget om vad Volvo har för historia av att hantera problem efter garantitiden ("goodwill").



#4419

Postad 04 March 2018 - 10:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

BMW kör också bara kupevärmare (iaf på F10/F11, dvs 5 serien mellan 2010-2017). Jag har en bensinare med värmare från 2014 och störde mej så mycket på det att jag kopplat ur ventilen som stänger cirkulationen till motorn så numer värmer min bil motorn också.

 

Det där är intressant information! Om jag förstod kompisen rätt så hade de sagt till hans far att det värmde motorn lite, men inte så mycket som tidigare, i hans bil. Det talar för att detta skulle gå att ändra så som du beskriver.

Vanligtvis är det rätt liten skillnad på hur sånt här är gjort och vilka komponenter som används på olika bilar, åtminstone mellan de stora tyska. 

Min MB är från 2012 och jag har genom att titta på tempmätaren fått uppfattningen att motorn blivit värmd av dieselvärmaren, men det kanske är inbillning. Känns som att jag behöver undersöka detta lite....



#4420

Postad 04 March 2018 - 10:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Kör en 2017 Transit i arbetet, fungerar helt okej bortsett från den förbannade dieselvärmaren.. Inställd på timer, 06.20 alla vardagar.. men vilka dagar går den? Jo alla dagar det är fint väder och ingen is/snö eller minusgrader. Sjukt störigt!

Läser man manualen så står det lite festligt där ”Dieselvärmaren ska startas manuellt och gå minst en gång i månaden året om för att må bra” längre ner i samma stycke ”Dieselvärmaren går inte att starta när temperaturen överstiger 10 plusgrader”. Hur fan ska man då kunna starta den en gång i månaden? :D

För övrigt har jag nu kört 150 mil i min nya passat och DSG-lådan har inte rasat.. än ;)

 

Vad är det som gör att den inte går vissa dagar? Är det för att batterispänningen är för låg när det är kallt?

 

Märkligt att de gjort så att den inte går att starta vid över +10. Jag brukar försöka komma ihåg att starta värmaren några gånger på sommaren och det har aldrig varit något problem. Jag brukar dock försöka att inte välja någon av de varmaste dagarna, men det brukar inte vara så svårt....

 

Ny Passat är en fin bil, jag hade en Alltrack som hyrbil härom veckan. DSG-lådorna är mycket bättre nu än de var i början, men det är inte riktigt samma känsla som en "riktig" automatlåda. Problemen med dessa lådor var väl i första hand kopplade till vissa modeller, så vi får hoppas att du inte har en av dem.



#4421

Postad 06 March 2018 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
XC40, European Car of the Year 2018. Jäklar alltså, de har bra rull nu...

Signifikant för synlighet förstås men oxå för att premium-tillverkare väldigt sällan vinner. Folklig premium typ, kan man ha bättre utgångsläge?

Just XC40 tillverkas i Belgien men "rullet" gäller förstås hela Volvo, lär vara fortsatt gott om jobb i Göteborgs-trakten mao. :)

#4422

Postad 06 March 2018 - 13:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Japp, känns som att Volvo verkligen har medvind nu.
Det enda jag egentligen saknar är en riktigt liten Volvo och elmodeller.

#4423

Postad 06 March 2018 - 13:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10392 inlägg
  • 0
Ge mig en 7-sitsig elbil till rimligt pris tack. Under 300k.

#4424

Postad 06 March 2018 - 18:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

XC40, European Car of the Year 2018. Jäklar alltså, de har bra rull nu...

Signifikant för synlighet förstås men oxå för att premium-tillverkare väldigt sällan vinner. Folklig premium typ, kan man ha bättre utgångsläge?

Just XC40 tillverkas i Belgien men "rullet" gäller förstås hela Volvo, lär vara fortsatt gott om jobb i Göteborgs-trakten mao. :)

 

Så vitt jag vet är 1974 enda året som en premiumbil blivit Årets bil! :)



#4425

Postad 06 March 2018 - 19:50

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Så vitt jag vet är 1974 enda året som en premiumbil blivit Årets bil! :)


Porschen 1978 med va? ;)

https://sv.m.wikiped.../wiki/Årets_bil

Redigerat av MartinAberg, 06 March 2018 - 19:50.


#4426

Postad 06 March 2018 - 20:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

 

 

OK då! ;)



#4427

Postad 06 March 2018 - 20:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Apropå premium så presenterades en ny drömbil i Geneve i dag: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé.  :wub:

 

Bifogad fil  AMG GT utvändigt.jpg   137.59K   8 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  AMG GT bak.jpg   147.93K   4 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  AMG GT invändigt.jpg   181.27K   4 Antal nerladdningar

 

Fler bilder och filmer finns t.ex. på Instagram: https://www.instagram.com/mercedesamg/



#4428

Postad 06 March 2018 - 20:58

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

 

Årets bil är ett skämt. Kolla in listan, fransmän och italienare till förbannelse  :blink:



#4429

Postad 06 March 2018 - 21:31

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Årets bil är ett skämt. Kolla in listan, fransmän och italienare till förbannelse  :blink:

 

Därav ännu mer imponerande av XC40n... Jag trodde aldrig att Volvo Cars skulle vinna över Alfa SUV:en...

 

EK



#4430

Postad 06 March 2018 - 21:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Apropå premium så presenterades en ny drömbil i Geneve i dag: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé.  :wub:

 

attachicon.gifAMG GT utvändigt.jpg

 

attachicon.gifAMG GT bak.jpg

 

attachicon.gifAMG GT invändigt.jpg

 

Fler bilder och filmer finns t.ex. på Instagram: https://www.instagram.com/mercedesamg/

Wow en Panamera kopia dock lite snyggare!



#4431

Postad 06 March 2018 - 22:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Därav ännu mer imponerande av XC40n... Jag trodde aldrig att Volvo Cars skulle vinna över Alfa SUV:en...

EK

XC40 fick, av Italien, fler röster/poäng än Alfa Stelvio.

Även Spanien och Frankrike gav svensken flest röster.

Kommer nog aldrig hända igen. :D

(de enda som röstade helt rätt var Tyskland och Sverige; med 5-serien och A8 i toppen...)

Redigerat av pacman, 06 March 2018 - 22:28.


#4432

Postad 06 March 2018 - 22:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Wow en Panamera kopia dock lite snyggare!

 

 

Ja, jag tycker att Panameran är snygg, men den här liksom lite slankare linjer. :)



#4433

Postad 06 March 2018 - 22:43

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Årets bil 2004:

panda_20.jpg



#4434

Postad 07 March 2018 - 04:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Ja, jag tycker att Panameran är snygg, men den här liksom lite slankare linjer. :)

Ja den är snygg. :)
 



#4435

Postad 07 March 2018 - 10:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Apropå premium så presenterades en ny drömbil i Geneve i dag: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé.  :wub:
 
attachicon.gifAMG GT utvändigt.jpg
 
attachicon.gifAMG GT bak.jpg
 
attachicon.gifAMG GT invändigt.jpg
 
Fler bilder och filmer finns t.ex. på Instagram: https://www.instagram.com/mercedesamg/


Inte riktigt i min smak

#4436

Postad 07 March 2018 - 13:56

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Apropå premium så presenterades en ny drömbil i Geneve i dag: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé.  :wub:

 

 

Jag har svårt med  ordet "4-Door Coupé". Coupe för mig är två dörrar, det här är mer en hatchback.


Redigerat av K1M, 07 March 2018 - 13:56.


#4437

Postad 07 March 2018 - 19:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Ja, jag håller med. Låter lite fånigt att kalla en fyrdörrars bil för coupé, de ska ha två dörrar och helst ingen stolpe. Förmodar att det är linjerna som en coupé här som de vill framhålla, på en del av de första bilderna jag såg var det svårt att se att den har fyra dörrar.

 

Modellen har dock en design som jag tycker är otroligt snygg både in- och utvändigt, men av ekonomiska skäl så känns det inte särskilt troligt att jag någonsin kommer att äga en. Nya CLS är också väldigt snygg, och när en sån har några år på nacken så känns den inte helt orimlig. Det sa jag dock om den förra modellen med, men gick för en lite mer praktisk E-klass kombi....

 

En bil som jag är lite nyfiken på är den kommande EQC, ska väl börja säljas nästa år. Har tänkt behålla den bil jag har minst tre år till, men sen är det kanske dags att åka elbil.... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=AiplVDi1_nM

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ag6gb2vBztI



#4438

Postad 09 March 2018 - 09:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

en liten fråga.. min granne repade min nya bil häromdagen, hur fungerar försäkring och hur ska jag göra?

 

//Micke



#4439

Postad 09 March 2018 - 09:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 1

 

en liten fråga.. min granne repade min nya bil häromdagen, hur fungerar försäkring och hur ska jag göra?

 

//Micke

 

Är väl bara att rings ditt bolag och säga vad som har hänt så löser dom det åt dig?



#4440

Postad 09 March 2018 - 10:56

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 2

en liten fråga.. min granne repade min nya bil häromdagen, hur fungerar försäkring och hur ska jag göra?
 
//Micke


Spöa din granne å repa hans bil?

#4441

Postad 09 March 2018 - 18:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1

Spöa din granne å repa hans bil?

Var väl ändå ett tänligen dumt förslag.

#4442

Postad 09 March 2018 - 19:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

någon som har Svedea som försäkringsbolag? har fått blir från dom med ett erbjudande. Riktigt bra priser måste jag säga. Överlägset billigast om man jämför. 

 

Det står att försäkringen inte passar alla, men för den som är äldre än 30 år och kör en begagnad bil samt bor i ett område där skaderisken är låg så kan den mycket väl passa.

 

valde helförsäkring, utökad mil till 2000mil/år , självrisk "mellan" samt deras XL-försäkring vilket innebär vägassistans dygnet runt utan självrisk, dessutom hyrbil att till 65 dagar, dessutom ingen självrisk vid djurkollision eller skadegörelse. 

 

allihopa kommer kosta mig ca 4200kr/året

väljer jag hög självrisk samt 1500mil och utan XL-försäkringen så kostar det ca 1000kr mindre. 

 

Ska ringa till mitt nuvarande försäkringsbolag (länsförsäkringar) och se om dom kan matcha det priset, annars kommer jag byta. 



#4443

Postad 09 March 2018 - 20:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Var väl ändå ett tänligen dumt förslag.


Ja du brukar ju tycka allt jag säger är dumt :) :)

#4444

Postad 09 March 2018 - 20:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

någon som har Svedea som försäkringsbolag? har fått blir från dom med ett erbjudande. Riktigt bra priser måste jag säga. Överlägset billigast om man jämför. 
 
Det står att försäkringen inte passar alla, men för den som är äldre än 30 år och kör en begagnad bil samt bor i ett område där skaderisken är låg så kan den mycket väl passa.
 
valde helförsäkring, utökad mil till 2000mil/år , självrisk "mellan" samt deras XL-försäkring vilket innebär vägassistans dygnet runt utan självrisk, dessutom hyrbil att till 65 dagar, dessutom ingen självrisk vid djurkollision eller skadegörelse. 
 
allihopa kommer kosta mig ca 4200kr/året
väljer jag hög självrisk samt 1500mil och utan XL-försäkringen så kostar det ca 1000kr mindre. 
 
Ska ringa till mitt nuvarande försäkringsbolag (länsförsäkringar) och se om dom kan matcha det priset, annars kommer jag byta.


Fick ett brev från dom i veckan med prisförslag till våran Kia Ceed.
Stod nåt prisförslag där på ca 6000kr. Har ca 4300kr idag på Läns, så jag kastade brevet :)

#4445

Postad 09 March 2018 - 20:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

någon som har Svedea som försäkringsbolag? har fått blir från dom med ett erbjudande. Riktigt bra priser måste jag säga. Överlägset billigast om man jämför.

Det står att försäkringen inte passar alla, men för den som är äldre än 30 år och kör en begagnad bil samt bor i ett område där skaderisken är låg så kan den mycket väl passa.

valde helförsäkring, utökad mil till 2000mil/år , självrisk "mellan" samt deras XL-försäkring vilket innebär vägassistans dygnet runt utan självrisk, dessutom hyrbil att till 65 dagar, dessutom ingen självrisk vid djurkollision eller skadegörelse.

allihopa kommer kosta mig ca 4200kr/året
väljer jag hög självrisk samt 1500mil och utan XL-försäkringen så kostar det ca 1000kr mindre.

Ska ringa till mitt nuvarande försäkringsbolag (länsförsäkringar) och se om dom kan matcha det priset, annars kommer jag byta.

Kolla villkoren innan du byter, kan ju vara bra att ha en försäkring som gäller och med rimliga självrisker om det händer något.
Sedan är det ju inte bara att byta utan det måste ske på förfallodagen.

För att få lågt pris så är det höga självrisker, ända upp till 9000 på vagnskada, det är ju inget kul.

Redigerat av junkan, 09 March 2018 - 20:55.


#4446

Postad 09 March 2018 - 20:55

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Försök med alla medel få tag i någon som vet hur de funkar när något händer.

Häromkring kan jag rekomendera Länsförsäkringar då det aldrig är några problem när något hänt. Vet dock att det inte funkar lika smidigt på andra håll i landet.

De 100lappar man sparar är inte värda mycket om det krånglar när man behöver dem.



#4447

Postad 09 March 2018 - 21:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Kolla villkoren innan du byter, kan ju vara bra att ha en försäkring som gäller och med rimliga självrisker om det händer något.
Sedan är det ju inte bara att byta utan det måste ske på förfallodagen.

För att få lågt pris så är det höga självrisker, ända upp till 9000 på vagnskada, det är ju inget kul.


Jag valde 6000kr i självrisk . Dessutom 0kr i självrisk vid djurkollision.

Lönar sig oftast att välja hög självrisk för att få ner försäkringen. Eftersom man typ aldrig utnyttjar den .

Skulle man behöva utnyttja den har man redan thänat in den högre självrisken för längesedan.

Förfallodatum? Typ bindningstid?

Har aldrig varit några som helst problem att byta försäkringsbolag förr. Bara att ringa och teckna nytt så sker allt automatiskt

#4448

Postad 09 March 2018 - 21:07

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 2


en liten fråga.. min granne repade min nya bil häromdagen, hur fungerar försäkring och hur ska jag göra?


//Micke


Hur just din försäkring fungerar vet bara du och ditt försäkringsbolag, så börja med att ringa dom.

#4449

Postad 09 March 2018 - 22:44

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Jag valde 6000kr i självrisk . Dessutom 0kr i självrisk vid djurkollision.
Lönar sig oftast att välja hög självrisk för att få ner försäkringen. Eftersom man typ aldrig utnyttjar den .
Skulle man behöva utnyttja den har man redan thänat in den högre självrisken för längesedan.
Förfallodatum? Typ bindningstid?
Har aldrig varit några som helst problem att byta försäkringsbolag förr. Bara att ringa och teckna nytt så sker allt automatiskt

På bilar brukar det inte fungera så nej.

#4450

Postad 10 March 2018 - 08:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

På bilar brukar det inte fungera så nej.


Jodå det funkar fint. Har gjort det flera gånger.




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.