Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Vantage Digital HD 8000S Twin PVR
(Digitalboxar)
|
1
|
(3)
|
3 998:- |
Effektförstärkare till Onkyo 1009 (2 inlägg)
|
12 år sedan |
Onkyo TX-SR875 eller en ny Yamaha RX-V773? (4 inlägg)
|
12 år sedan |
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg)
|
13 år sedan |
Vantage HD 8000S (465 inlägg)
|
14 år sedan |
ONKYO TX-SR805 (131 inlägg)
|
14 år sedan |
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 * (1805 inlägg)
|
14 år sedan |
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg)
|
15 år sedan |
Onkyo TX-SR875 (143 inlägg)
|
15 år sedan |
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
16 år sedan |
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Svenska manualer till Onkyo HÄR. (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa HDboxen för sattelit (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg)
|
17 år sedan |
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Nad C372 vs Onkyo TX-SR875 i 2-kanal (30 inlägg)
|
17 år sedan |
Gruppköp av A/V receiver ONKYO TX-SR875 (44 inlägg)
|
18 år sedan |
Förstärkare med HDMI-upscale (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 01 June 2007 - 22:44
Postad 04 June 2007 - 15:38
Kanske finns längre komponentkabel anpassat för Xbox så du slipper skarva men jag är inte så insatt i konsolltillbehör.
Postad 05 June 2007 - 13:46
Jag behöver en 3.5mm (s/pdif) - toslink kabel som är 8 meter lång. Var hittar jag detta?
Jag har letat runt, men hittar bara upp till 5 meter. På kjell o co. finns ju adapters coax - opto eller opto - opto, men vore ju bättre med 1 kabel mellan och slippa att behöva koppla hop 2 kablar med en adapter i mitten, eller?
Sen funderar jag över en supra dvi - hdmi på 8 meter, det bore väl fungera utan några störningar trots längden!?
/Niclas
Postad 05 June 2007 - 14:36
Utan du får använda konverterare och opto samt RCAkablage
Jag skulle satsa på en av dina lösningar i din andra tråd om detta.
s/pdif - rca 1m http://www.dustin.se...odID=5010058858 76:-
och
Coax till Opto omvandlare http://www.kjell.com/?item=37215&path 198:-
och
8 meters toslink - toslink http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100710 699:-
Jag tror att du får mindre förluster i den långa SUPRAoptokabeln jämfört med lång RCAkabel, men det är bara vad jag tror.
Postad 05 June 2007 - 15:16
Jag ringde nämligen fujitsu siemens supporten och han sa att han nästan var helt säker på att den var optisk.. haha, sicken koll han hade då..!
Då får jag väl testa att kopla på det viset då, och se hur det blir...
Postad 07 June 2007 - 07:24
Ser helt klart elektrisk ut i mina ögon
här
Om det nu inte skulle fungera så har du alltid öppet köp på allt (om du nu öppnat paketen försiktigt
Postad 17 June 2007 - 12:46
Skall under hösten uppgradera min hemmabio från scratch. (Kan spara på min PS2 kanske..
Tänkte köpa mig följande:
PS3 (trots allt billig BD spelare med percs
Denon-1930
Dreambox 8000 (HD-box) med HDMI ut.
Vill oxo gärna koppla in min (HD komp) PC burk med DVI->HDMI kabel.
TV: Samsung 46M86
Sålunda 4 HDMi enheter in.........
så nu står jag och väljer mellan receivers....antingen Yamaha v2700 (3 HDMI in) eller Pioneer AX4asi (4 HDMI in).
Min fråga är: Kan jag på ett bra sätt få in mina fyra (kommande
Tack på förhand.
/Azygos
Postad 18 June 2007 - 07:16
Jo, allt går om man bara vill.Min fråga är: Kan jag på ett bra sätt få in mina fyra (kommande
) HD-enhter i min Yamaha (som jag föredrar) eller ska jag satsa på AX4.
Jo...Särskillt när din TV har tre HDMI-ingångar i TV:nDet går väl att koppla in DVDn direkt till TV via HDMI och dra ljudet via A/Vn?
Sedan har jag ingen koll på vilka HDMI-versioner de olika burkarna har, men HDMI är bakåtkompitabelt så det blir den HDMIstandard efter burk med lägst HDMI-version. Spelar nog ingen större roll, men kan vara bra att veta om du kopplar in någon apparat med HDMI 1.3 men inte får allt som HDMI1.3 stödjer.
Redigerat av mikeett, 18 June 2007 - 07:16.
Postad 21 June 2007 - 14:32
Om du har samma uttag för hörlur som S/PDIF så torde den vara elektrisk, annars borde det vara en TOSLINKutgång.
Ser helt klart elektrisk ut i mina ögon
här
Om det nu inte skulle fungera så har du alltid öppet köp på allt (om du nu öppnat paketen försiktigt)
Fick hem alla kablar igår efter lite väntan... och öppnade dem försiktigt, just in case!
Jag köpte en minitos - toslink supra kabel 1 m (fynda)
en opto - opto adapter (kjell.com)
en toslink - toslink supra kabel 8 m (fynda)
Fungerar utmärkt från min s/pdif till optiska ingången i förstärkaren.
Nästa lilla utmaning är att dra bild och ljudkabel längs listen utan att de syns för mycket, supras dvi - hdmi-kabel är trots allt ganska tjock!
Postad 21 June 2007 - 17:19
om jag kopplar denna:http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2831 kabel från datormaskinen till förstärakren får jag surroundljud då?
Om svaret är nej kan nån väl länka till en kabel som man får surround av?
tack på förhand//lemonadadad
Redigerat av lemonad, 21 June 2007 - 18:50.
Postad 21 June 2007 - 18:35
Tjena
om jag kopplar denna kabel från datormaskinen till förstärakren får jag surroundljud då?
Om du menade kabeln som jag anvnde mig av så är svaret ja, du får surroundljud!
Postad 23 June 2007 - 12:30
Nej, du får endast stereoljud med den kabeln.Tjena
om jag kopplar denna:http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2831 kabel från datormaskinen till förstärakren får jag surroundljud då?
Har din dator någon digitalljudutgång S/PDIF optisk TOSLINK eller elektrisk RCA?
TOSLINK då går det med an vanlig optisk TOSLINKkabel.
har du digital RCA utgång går det med en 'vanlig' Digital RCA kabel
har du 3,5mm S/PDIF så får du använda en s/pdif - rca 1m 76:-
Redigerat av mikeett, 23 June 2007 - 12:31.
Postad 28 June 2007 - 20:18
Ska koppla in en digitalbox (Samsung DCB-B260Z, 2scart, 1optisk) i mitt system som för närvarande består av (listar bara de relevanta komponenterna):
DVD-recorder (Thomson DTH xxx) -> HDMI -> Förstärkare (Onkyo tx sr674e) -> HDMI -> TV (LG 42pc1r). TV-antennen går till DVD'n som förlänger signalen till tv'n.
Antar att jag kopplar så att signalen går: antennuttag -> antennsladd -> digitalbox -> antennsladd -> DVD. Tar tv'n emot den digitala signalen om jag bara sätter igång digitalboxen då? (med avstängd förstärkare och dvd). Eller ska jag koppla typ digitalbox -> scart -> tv och eventuellt digitalbox -> optisk -> förstärkare?
Vill helst inte koppla fler kablar till tv'n och antar att jag slipper det om jag har igång dvd'n, förstärkaren och digitalboxen (måste jag då dra en scart till dvd'n?). Föredrar om jag inte behöver har igång hela systemets maskiner när jag ska se på digitaltv (då det inte har något med dvd'n att göra), om jag sedan vill spela in något sätter jag igång dvd'n, dvs när den ska användas.
Läste någonstans att någon lyckades att koppla digitalboxen till dvd'n och om man slog igång digitalboxen (men inte dvd'n) så såg man digital-tv på tv'n. Och om man sedan därefter slår på dvd'n så blir det möjligt att spela in digital-tv. Med bara antennsladdar mellan digitalboxen och dvd'n och inget extra till tv'n.
Detta blev allt för långt. Någon som har tips som kan hjälpa mig lite?
Postad 29 June 2007 - 07:18
Behöver lite kopplingsråd:
DVD-recorder (Thomson DTH xxx) -> HDMI -> Förstärkare (Onkyo tx sr674e) -> HDMI -> TV (LG 42pc1r). TV-antennen går till DVD'n som förlänger signalen till tv'n.
Antar att jag kopplar så att signalen går: antennuttag -> antennsladd -> digitalbox -> antennsladd -> DVD. Tar tv'n emot den digitala signalen om jag bara sätter igång digitalboxen då? (med avstängd förstärkare och dvd). Eller ska jag koppla typ digitalbox -> scart -> tv och eventuellt digitalbox -> optisk -> förstärkare?
Troligtvis inte, av 2 anledningar.
1) antennutgången på digitalboxen heter LOOP, och är då antagligen bara en vidarekoppling av anneningången så digitalboxen har inte kodat av digitalkanalerna på den utgången. Detta är om kabellevarntören skickar på analogt och digitalt så kan efterföljande enheter avkoda de analoga kanalerna.
2) Eftersom DVDinspelaren är avslagen och inte driver HDMIkopplingen till TV:n.
Vill du inte slå på DVDinspelaren så koppla in en antennkabel mellan DVD och TV (om den har en Antenn/TV ut). Dock får du då både ljud och bild via TV:n.
Det är att rekommendera.Eller ska jag koppla typ digitalbox -> scart -> tv och eventuellt digitalbox -> optisk -> förstärkare?
Allt är en fråga om prioriteringar, bekvämlighet och prestanda.Vill helst inte koppla fler kablar till tv'n och antar att jag slipper det om jag har igång dvd'n,
Bästa bild får du via SCART RGB, bild analogt via antennutgång är inte riktigt lika bra.
Fler kablar blir inte alltid så snyggt det heller, då måste man hitta snygga lösningar på kabeldragningar som t.ex. kabelrännor.
Det fungerar endast om digitalboxen skickar ut avkodad analog signal på antennutgången.Läste någonstans att någon lyckades att koppla digitalboxen till dvd'n och om man slog igång digitalboxen (men inte dvd'n) så såg man digital-tv på tv'n. Och om man sedan därefter slår på dvd'n så blir det möjligt att spela in digital-tv. Med bara antennsladdar mellan digitalboxen och dvd'n och inget extra till tv'n.
Redigerat av mikeett, 29 June 2007 - 07:27.
Postad 29 June 2007 - 16:35
Behöver lite kopplingsråd:
Troligtvis inte, av 2 anledningar.
1) antennutgången på digitalboxen heter LOOP, och är då antagligen bara en vidarekoppling av anneningången så digitalboxen har inte kodat av digitalkanalerna på den utgången. Detta är om kabellevarntören skickar på analogt och digitalt så kan efterföljande enheter avkoda de analoga kanalerna.
2) Eftersom DVDinspelaren är avslagen och inte driver HDMIkopplingen till TV:n.
Vill du inte slå på DVDinspelaren så koppla in en antennkabel mellan DVD och TV (om den har en Antenn/TV ut). Dock får du då både ljud och bild via TV:n.Det är att rekommendera.Eller ska jag koppla typ digitalbox -> scart -> tv och eventuellt digitalbox -> optisk -> förstärkare?
Allt är en fråga om prioriteringar, bekvämlighet och prestanda.Vill helst inte koppla fler kablar till tv'n och antar att jag slipper det om jag har igång dvd'n,
Bästa bild får du via SCART RGB, bild analogt via antennutgång är inte riktigt lika bra.
Fler kablar blir inte alltid så snyggt det heller, då måste man hitta snygga lösningar på kabeldragningar som t.ex. kabelrännor.Det fungerar endast om digitalboxen skickar ut avkodad analog signal på antennutgången.Läste någonstans att någon lyckades att koppla digitalboxen till dvd'n och om man slog igång digitalboxen (men inte dvd'n) så såg man digital-tv på tv'n. Och om man sedan därefter slår på dvd'n så blir det möjligt att spela in digital-tv. Med bara antennsladdar mellan digitalboxen och dvd'n och inget extra till tv'n.
Ok, tack för tipsen! Så jag får vad jag vill ha om jag kopplar digitalbox -> Scart -> tv och digitalbox -> optisk -> förstärkare. Och tv-antenn: väggen -> antennkabel -> digitalbox -> antennkabel -> dvd -> antennkabel -> tv. Är detta korrekt?
Postad 30 June 2007 - 06:56
Nu när man äntligen fått hem sin underbara (men kluriga) reciever, så har man ju självklart stött på lite problem..
Mitt system är som följer:
TV: Samsung LE46M51B
Reciever: Marantz SR7001
Dator Ljudkort: X-FI Fatality
Dator Grafik: Asus GF8800GTX
Eftersom jag ännu inte shoppat nån dvd, så kör jag all film via datorn..
Hur skall jag koppla detta system optimalt, nån som har lite pejl på det?
Oerhört tacksam för svar..
Mvh/ Peter
Postad 30 June 2007 - 15:36
Jag kan juh ha fel med antennkabeln, så prova du att koppla digitalbox -> antennkabel -> TV.Ok, tack för tipsen! Så jag får vad jag vill ha om jag kopplar digitalbox -> Scart -> tv och digitalbox -> optisk -> förstärkare. Och tv-antenn: väggen -> antennkabel -> digitalbox -> antennkabel -> dvd -> antennkabel -> tv. Är detta korrekt?
Fungerar det kan du koppla
Digitalbox -> Antennkabel -> DVD -> antennkabel -> TV
samt DVD -> HDMI -> TV
Annars får du nog koppla
Digitalbox-> Scart -> tv
digitalbox -> optisk -> förstärkare
digitalbox -> Scart -> dvd -> SCART/HDMI -> TV
Hej alla glada..
Nu när man äntligen fått hem sin underbara (men kluriga) reciever, så har man ju självklart stött på lite problem.... Eftersom man som många, är ganske färsk inom hembio genren, så måste jag nu, efter lite egna försök, att be om hjälp.. Jag behöver lite kabel och kopplingsråd..
Mitt system är som följer:
TV: Samsung LE46M51B
Reciever: Marantz SR7001
Dator Ljudkort: X-FI Fatality
Dator Grafik: Asus GF8800GTX
Eftersom jag ännu inte shoppat nån dvd, så kör jag all film via datorn..
Hur skall jag koppla detta system optimalt, nån som har lite pejl på det?
Oerhört tacksam för svar..
Mvh/ Peter
Ljudkortet kan du med fördel koppla 5.1 ljud via de analoga utgångarna till receivern.
Enklare är visserligen digitalkabel. Ljudskillnad? Inte en aning...
Grafik DVI eller HDMI, beroende på vad för kontakter ditt grafikkort resp. TV har!
Redigerat av mikeett, 30 June 2007 - 21:10.
Postad 30 June 2007 - 19:32
[quote name='MWessman' date='Jun 29 2007, 18:35 ']Ok, tack för tipsen! Så jag får vad jag vill ha om jag kopplar digitalbox -> Scart -> tv och digitalbox -> optisk -> förstärkare. Och tv-antenn: väggen -> antennkabel -> digitalbox -> antennkabel -> dvd -> antennkabel -> tv. Är detta korrekt?
[/quote]
Jag kan juh ha fel med antennkabeln, så prova du att koppla digitalbox -> antennkabel -> TV.
Fungerar det kan du koppla
Digitalbox -> Antennkabel -> DVD -> antennkabel -> TV
samt DVD -> HDMI -> TV
Annars får du nog koppla
Digitalbox-> Scart -> tv
digitalbox -> optisk -> förstärkare
digitalbox -> Scart -> dvd -> SCART/HDMI -> TV
Ok, men i vilket fall som helst måste jag väl dra antennkablar så de sträcker sig ifrån vägguttaget -> digitalbox -> slutligen till tv'n? Antar att digitalbox -> antennkabel -> TV fungerar men då får DVD'n ingen signal. Om jag skulle dra antennkabeln ifrån digitalboxen -> dvd'n -> tv'n och sedan digitalbox -> Scart -> tv och digitalbox -> optisk -> förstärkare borde det väl fungera? Eller är scartkopplingarna ett substitut för antenndragningarna (dvs. det ena utesluter det andra)? Hur skulle antenndragningarna isåfall se ut i det andra fallet, scartkopplingarna?
Vill inte ha dvd'n igång när jag bara ska se digitaltv (för det innebär att jag även måste slå på förstärkaren). Om jag kopplar Digitalbox -> Antennkabel -> DVD -> antennkabel -> TV och digitalbox -> scart -> tv måste dvd'n vara igång då? Kör nu antennkabel ifrån väggen till dvd'n och vidare till tv'n därifrån och signalen verkar vidarebefordras även om dvd'n är av. Måste jag även koppla scart mellan digitalboxen och dvd'n? Alternativet digitalbox -> Scart -> dvd -> SCART/HDMI -> TV innebär att dvd'n måste vara igång.
Postad 30 June 2007 - 21:08
Jag antar att du enbart har digitaltv i ditt antennuttag samt att digitalboxen inte skickar något analogt ut på antennutgången.
Om du då använder antennkabel från digitalboxen så kommer detta vara digitalt kodat vilket innebär att allt därefter måste ha digitalmottagre inbyggt, och kanske även kortläsare om det är betalkanaler. Vad är då vitsen med att koppla in antennkabel efter digitalboxen?
Alltså måste du då koppla en scart till TV:n och en scart till DVDinspelaren för att slippa sätta på DVDinspelaren för slötitt på direktsänd digitaltv.
Scart skickar bild och stereoljud, vilket räcker för vanligt slötittande vid TV:n och du slipper sätta på receiver och DVD.
Då bör du koppla
Digitalbox-> Scart -> tv (för att slippa slå på massa andra maskiner)
digitalbox -> Scart -> dvd (antar att DVD kan signalkonvertera SCART RGB till HDMI, annars blir det jobbigt. Bäst att kolla manualen) -> HDMI -> receiver -> HDMI -> TV
Experimentet att koppla antennkabel mellan digitalbox och TV var för att försäkra oss om att den inte skickade analoga signaler på antennutgången. Skulle den göra det så ser läget annorlunda ut (på ett positivt sätt). Manualen för digitalboxen var inte den mest utförliga jag sett, så den gjorde mig inte särskillt mycket klokare.
Postad 01 July 2007 - 20:07
OKej, nu skall vi se om jag förstått allt här.
Jag antar att du enbart har digitaltv i ditt antennuttag samt att digitalboxen inte skickar något analogt ut på antennutgången.
Om du då använder antennkabel från digitalboxen så kommer detta vara digitalt kodat vilket innebär att allt därefter måste ha digitalmottagre inbyggt, och kanske även kortläsare om det är betalkanaler. Vad är då vitsen med att koppla in antennkabel efter digitalboxen?
Alltså måste du då koppla en scart till TV:n och en scart till DVDinspelaren för att slippa sätta på DVDinspelaren för slötitt på direktsänd digitaltv.
Scart skickar bild och stereoljud, vilket räcker för vanligt slötittande vid TV:n och du slipper sätta på receiver och DVD.
Då bör du koppla
Digitalbox-> Scart -> tv (för att slippa slå på massa andra maskiner)
digitalbox -> Scart -> dvd (antar att DVD kan signalkonvertera SCART RGB till HDMI, annars blir det jobbigt. Bäst att kolla manualen) -> HDMI -> receiver -> HDMI -> TV
Experimentet att koppla antennkabel mellan digitalbox och TV var för att försäkra oss om att den inte skickade analoga signaler på antennutgången. Skulle den göra det så ser läget annorlunda ut (på ett positivt sätt). Manualen för digitalboxen var inte den mest utförliga jag sett, så den gjorde mig inte särskillt mycket klokare.
Oavsett om digitalboxen skulle skicka analoga signaler på antennutgången eller inte så kommer väl scart-kopplingarna du beskrev ovan att fungera? + antennuttag -> antennkabel -> digitalbox. Kommer köra på den och antagligen koppla en optisk kabel mellan digitalboxen och förstärkaren för att även kunna köra sorround när jag ser digitaltv.
Angående kablar, funkar med vilka scart-kablar som helst eller? Typ dessa: Scart
Tack för hjälpen, uppskattas verkligen!
Redigerat av MWessman, 01 July 2007 - 20:12.
Postad 02 July 2007 - 08:35
De scartkablarna fungerar troligvis bra. Scartkablar där de interna kablarna inte är individuellt skärmade kan ge 'överhörning' mellan kablarna och bilden får då skuggbilder.
Eller som jag själv råkade ut för, jag fick skuggbilder från tv-kanalen medans jag tittade på DVD
Så undvik alltför billiga SCARTkablar.
Postad 02 July 2007 - 08:51
Postad 04 July 2007 - 16:02
antennuttag -> anntennkabel -> digitalbox -> antennkabel -> dvd -> antennkabel -> tv
digitalbox -> scart -> tv
digitalbox -> scart -> dvd
dvd -> hdmi -> förstärkare -> hdmi -> tv
När jag tittar på digitaltv direkt ifrån boxen blir ljud och bild bra. Men när jag sedan ska kolla genom dvd'n blir bilden påtagligt sämre, faktiskt i klass med analog bild.
Kan det vara som du nämner mikeett att DVD eventuellt inte kan signalkonvertera SCART RGB till HDMI? Tilläggas skall att dvd'n är en Thomson DTH8550E.
Bör jag testa att koppla bort antennkablarna (alla utom den som når digitalboxen)? Då de står för det analoga i historien.
Postad 05 July 2007 - 07:10
Ja, prova först med att koppla ur antennkabeln.Kan det vara som du nämner mikeett att DVD eventuellt inte kan signalkonvertera SCART RGB till HDMI? Tilläggas skall att dvd'n är en Thomson DTH8550E.
Bör jag testa att koppla bort antennkablarna (alla utom den som når digitalboxen)? Då de står för det analoga i historien.
Prova sedan att koppla
antennuttag -> anntennkabel -> digitalbox -> scart -> dvd -> scart -> TV (låna scartkabeln mellan digitalbox och TV, och koppla istället in den mellan DVD och TV)
Blir det bättre så får du antagligen införskaffa en scart mellan DVD och TV om du vill se digitalTV via DVDinspelaren.
Alternativt bör det fungera med din HDMIkoppling om du använder dig av DVDinspelarens inspelningsmekanism, som t.ex. om den har timeshift och liknande funktioner inbyggt.
Att DVDinspelaren inte klarar signalkonvertering SCART RGB till HDMI direkt innebär inte nödvändigtvis att den inte klarar det alls. Vad som då krävs är som sagt att din inspelare kan lagra lite inspelat material och sedan läsa det till HDMI-utgången.
Postad 24 July 2007 - 10:40
Är på gång med en ny DVD men kommer att fortsätta köra ljudet i två kanaler via min NAD C325BEE.
Vill ha ut TV:ns ljud i högtalarna med så få kablar och så bra ljud som möjligt.
Räcker det här:
TV - [HDMI] - DVD - [RCA-signalkabel] - Förstärkare
Eller ska jag mata ut ljudet från TV:n till förstärkaren separat? Stärkaren har ingen digital ingång.
Postad 26 July 2007 - 10:32
HDMI-kontakten på TV:n är antagligen bara en ingång, så TV:n skickar ingen bild eller ljud ut på den.
För ljud vid DVD-tittande duger ditt förslag.
Postad 26 July 2007 - 20:26
Om du vill ha ut stereoljud vid tv-tittande får du antagligen koppla ljudet separat från TV:n till förstärkaren.
HDMI-kontakten på TV:n är antagligen bara en ingång, så TV:n skickar ingen bild eller ljud ut på den.
För ljud vid DVD-tittande duger ditt förslag.
Tack för svar! Ja, det verkar så. Har inte full koll på HDMI-formatet, men hade givetvis hoppats att den kunde skicka ljud och bild i båda riktningarna.
Postad 29 July 2007 - 12:50
Kommer antagligen köpa en Yamaha RX-V559 eller liknande snart, hur kopplar man från denna då? Antar att jag behöver en till stärkare att driva baselementen med.. Men undrar som sagt hur det skall kopplas..
Postad 30 July 2007 - 13:02
Postad 31 July 2007 - 16:29
Hur skall jag gå tillväga för att koppla dessa och för att nå bästa möjliga bild- och ljudkvalitet för samtliga apparater?
Tacksam för hjälpen!
Postad 01 August 2007 - 20:03
Scartväxel-> TV
Xbox -> Scart -Scartväxel
DVD -> Scart -> Scartväxel
DVD-spelare -> Scartväxel
PC är en historia för sig, att koppla VGA till Scart RGBs, alt komposit och upplösning 640x480
Ljud
DVD-spleare -> Digitalkabel -> Receiver
Xbox -> Digitalkabel -> Receiver
Digitalbox -> Digitalkabel -> Receiver.
PC -> digitalkabel -> Receiver
Synd att din TV inte har komponent in, hade blivit smidigare och ev. bättre bild från Xbox och DVDspelaren.
Redigerat av mikeett, 01 August 2007 - 20:04.
Postad 08 August 2007 - 12:35
1) Kan jag få 5.1 ljud i hemmabio-systemet från min laptop. Jag har läst i denna tråden och sett att det finns en s/pdif - RCA kabel som man kan använda. Jag har ett hörlursuttag på datorn och en ledig optisk digital-ingång på förstärkaren. Det jag är orolig för är om ljudkortet i datorn är tillräckligt bra. Min dator är:
http://se.pricerunne...duktinformation
Nån som har erfarenhet av denna el liknande modeller? Är det bara dyrare ljudkort som klarar detta?
2) Vilka program (SVT / TV4 / TV3 ...) är i 5.1-ljud? jag har ännu inte lyckat testa surround-ljudet från TV-sändningar men jag har kopplat en optisk kabel från digital-boxen till förstärkaren. Samma koppling ger surroundljud från DVD:n.
Postad 09 August 2007 - 08:18
Om din manual säger samma sak så jag tror tyvärr inte att din dator klarar att skicka ut någon surroundljud direkt.
Säger din manual däremot att du har en S/PDIF out så återkom så hittar vi en smidig lösning.
Du kan möjligtvis koppla in ett externt ljudkort via USB och få ut 5.1 ljud den vägen.
Som t.ex. Creative Sound Blaster Surround 5.1
2) SVT1, SVT2 och TV4 brukar ha sändningar i 5.0/5.1 men långt ifrån allt är inspelat eller sänds i surroundljud.
Redigerat av mikeett, 09 August 2007 - 08:37.
Postad 10 August 2007 - 21:21
Jag skulle behöva hjälp av någon som på ett enkelt sätt kan förklara för mig hur jag kopplar samman min TV (en Sanyo "tjockTV"), digitalbox, hemmabio/DVD och DVD-recorder...
Har sökt på olika trådar men det är alltid något som skiljer sig ifrån det jag vill koppla ihop....så jag blir inte klok på nåt. Det är en verklig djungel för en oinvigd.
Hoppas på svar ifrån er som kan!
/marcar
Postad 13 August 2007 - 13:24
Postad 15 August 2007 - 19:22
Min far har nyss köpt en DVD-spelare med inbyggd hårddisk och jag lovade att hjälpa han att ta reda på hur allt (DVD, TV, digitalbox, förstärkare och VHS) ska kopplas ihop. Jag har en del ideér men det är alltid säkrast att kolla med de som kan innan. Samtidigt som han köpte DVD-spelaren köpte han en HDMI-kabel. Jag antar att denna är bäst mellan DVD-spelaren och TV:n. Grejerna han har och merparten av in-utgångarna är:
TV: Samsung LE40R72B:
1 st HDMI in
2 scart in
komponent in
RCA in
DVD-spelare / inspelare: Samsung DVD-HR755 250GB
Kompositvideoin/utgång (cinch)
S-Videoutgång (Y/C)
YUV utgång
HDMI utgång
2 ljudutgångar (cinch)
Digital optisk ljudutgång
Digital koaxial ljudutgång
2 st scart
Humax digitalbox:
antenn in/ut
2 scart
1 st optisk utgång
Förstärkare:
Ett gäng in/ut
Förmodligen minst 1 st optisk och 1 st koaxial ingång
VHS:
Vet inte riktigt, nog kopplat med scart till TV och förstärkare tidigare. Lägre prioritet.
Nån som har några bra förslag?
Postad 16 August 2007 - 07:08
DVD->koax->Receiver
Digitalbox->Scart->DVDspelare->Scart->TV (Om han vill kunna spela in digitalkanalerna)
Digitalbox ->optisk->receiver
VHS->Scart->TV
VHS->L/R out -> Receiver (alt. byt ut SCARTen ovan mot en Scart-> L/R + SCART och koppla L/R till receiver)
Om ni har analogt TV-nät så koppla antenn->dig.box->antennkabel->DVDinspelare för möjlighet att spela in analoga tv-program, samt se analoga tv-program i TV:n genom dvdinspelaren.
Postad 16 August 2007 - 15:10
Jag vill kunna titta på både projjen och tv:n från alla källor och kunna växla med Recivern... Är detta möjligt och kan man minimera olika typer av sladdar till minimum??
Mvh Daniel
Postad 17 August 2007 - 07:17
Det dyra alternativet är att skaffa en receiver med möjlighet att signalkonvertera komponent till HDMI. Samt att den har 2-4 HDMI in och 2 HDMI ut, och då hamnar vi på en skaplig prislapp.
Ser bara Marantz SR8001 tillgänglig idag, men fler är på väg(t.ex. Onkyo TX-SR905, Denon AVR-4308) , men de hamnar nog landa runt 20.000:- och uppåt...
Något mindre dyrt.
HDMI-switch 4 HDMI in, 2 ut. stödjer HDMI 1.2
samt en komponentsplitter såvida inte din receiver har 2 st komponentutgångar. (Billigare varianter finns men det kan vi ta senare)
Receiver -> Komponentplitter -> projektor
Receiver -> komponentsplitter -> TV
HDMI-splitter -> HDMIkabel -> HDMI->DVI adapter -> Projektor
HDMI-splitter -> TV
PS3 -> HDMIplitter
PS3 -> digitalkabel -> Receiver
MAC -> DVI-HDMIadapter -> HDMI-splitter
MAC -> Digitalljud -> Receiver
DVD->komponentkabel -> Receiver
DVD -> Digitalkabel -> Receiver
DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på? För billigare DVI/HDMI-switchar. Du behöver egentligen bara en 2:2 switch då 'endast' din ps3 och mac har HDMI resp. DVI ut, men vem vet, snart kanske du har någon ny HDMI-apparat och då behöver du en ingång till...
Alternativ till Komponentsplitter
Redigerat av mikeett, 17 August 2007 - 07:27.
Postad 20 August 2007 - 12:26
Utrustningen:
Panny 32" LCD, HDMI, ej VGA
Sony DVD ca 5år med scart och nån annan utgång som jag inte vet vad den heter just nu (optisk kanske?)
Sony STR-DG910 Reciever (HDMI-växel med alla ingångar man kan tänka sig förutom VGA och DVI)
PC Dell 3år gammal (vanligt sopigt graffekort)
Högtalare
Jag har 5 meter mellan tv och recievern, det blir alltså endast en HDMI-sladd mellan tv och STR-DG910.
Tanken är att koppla in pc:n och dvd:n till recievern (ca 2m avstånd) men eftersom jag endast har VGA ut på PC:n och ingen VGA finns på förstärkaren vet jag ej vad jag ska konvertera VGA:n till?
Vad säger ni om?
PC: VGA -> RGB +ljudkabel? (Är RGB samma som komponent?)
Kommer jag kunna köra 1024*768 på det viset?
DVD: Hur gör jag här?
Tacksam för input
Redigerat av Billy-Bob, 20 August 2007 - 12:30.
Postad 20 August 2007 - 20:04
Till att börja med tänkte jag köpa ett nytt ljudkort till datorn, har spanat in ett AuzenTech HDA X-Mystique 7.1 Gold. Detta tänkte jag koppla till min HK AVR 507 limited edition. Bör jag använda digital koax, eller köra analogt? Jag vill kunna spela upp 5.1 ljud.
Sen har jag nästan samma fråga gällande min HKdvd 31 -> avr 507. Vill även här kunna spela upp 5.1 ljud. Så är det digitalt att satsa på eller är analogt den "rätta" vägen att gå?
Redigerat av FlammaN-, 20 August 2007 - 20:05.
Postad 21 August 2007 - 07:36
DVD->HDMI->TV
DVD->koax->Receiver
Digitalbox->Scart->DVDspelare->Scart->TV (Om han vill kunna spela in digitalkanalerna)
Digitalbox ->optisk->receiver
VHS->Scart->TV
VHS->L/R out -> Receiver (alt. byt ut SCARTen ovan mot en Scart-> L/R + SCART och koppla L/R till receiver)
Om ni har analogt TV-nät så koppla antenn->dig.box->antennkabel->DVDinspelare för möjlighet att spela in analoga tv-program, samt se analoga tv-program i TV:n genom dvdinspelaren.
Tack för hjälpen. Jag och farsan provade att koppla in på ett av de enklaste sätten igår utan att blanda in receivern och videon. Så här:
DVD->HDMI->TV
Digitalbox->Scart->DVDspelare
antenn->dig.box->antennkabel->DVDinspelare->antennkabel-> TV
Det vi kunde konstatera var att när vi valde HDMI-mode (DVD:n) på TV:n för att se på TV (och spela in) så var bilden dålig på både de analoga och de digitala kanalerna. De analoga kanalerna var väldigt dåliga och de digitala ganska dåliga.
Kablarna (3*antennkablar och Scarten) är av billigaste sorten vilken förhoppningsvis är huvudorsaken till den dåliga kvaliten men det konstiga är att när vi tittar på de analoga kanalerna direkt i TV:n (antennsignalen loopad över både boxen och DVD:n) så är bilden bra, överlägsen bilden då signalen går via DVD:n. Kan en dålig Scart påverka så mycket??
Dessutomn, när han tidigare bara kopplat in digitalboxen till TV:n med liknande Scart-kablar så har bilden varit bra. Nån som har någon ide är det konverteringen analog -> digital signal i DVD:n som är den svaga länken? Är det i så fall några inställningar man måste vara noga med eller är det en bättre Scart som är testfall 1?
Jag har själv ingen erfarenhet av en inspelningsbar DVD med hårddisk men jag förutsätter att man inte ska tvingas räkna med påtaglig kvalitetsförsämring av att använda den.
Postad 21 August 2007 - 08:07
Det vi kunde konstatera var att när vi valde HDMI-mode (DVD:n) på TV:n för att se på TV (och spela in) så var bilden dålig på både de analoga och de digitala kanalerna. De analoga kanalerna var väldigt dåliga och de digitala ganska dåliga.
Kan bero på vad DVD:n skickar genom HDMI:n, 480i eller 576i, kan du välja att den skall skicka progressivt (480p/576p/720p) så försök med det. TV:n kanske väljer att inte bildbehandla signalen som kommer i HDMI-ingången utan visar dess råvideo, medans signaler genom antennkabel, scart m.fl. går genom TV:ns bildbehandling.
Bara en teori...
Ni kan även prova att koppla scart mellan DVD och TV, (välj Scart RGB i DVD-spelaren) och se om bilden blir bättre där. Bara för att en apparat har HDMI-utgång så är det inte alltid (men oftast) det som är den bästa kopplingen.
Redigerat av mikeett, 21 August 2007 - 08:10.
Postad 21 August 2007 - 08:19
Jag har lite problem med valet utav kablage.
1: Till att börja med tänkte jag köpa ett nytt ljudkort till datorn, har spanat in ett AuzenTech HDA X-Mystique 7.1 Gold. Detta tänkte jag koppla till min HK AVR 507 limited edition. Bör jag använda digital koax, eller köra analogt? Jag vill kunna spela upp 5.1 ljud.
2: Sen har jag nästan samma fråga gällande min HKdvd 31 -> avr 507. Vill även här kunna spela upp 5.1 ljud. Så är det digitalt att satsa på eller är analogt den "rätta" vägen att gå?
1) Har ditt ljudkort idag en digitalutgång så ser jag ingen vinst med att byta ljudkort om du skall använda de digital utgångarna. Den stora vinsten med bättre ljudkort får du genom de analoga utgångarna. Så mitt råd: Köp ett ljudkort du tror på och använd de analoga utgångarna.
2) Jag tycker att i dessa system är det mest en smaksak om man vill koppla digitalt (enklast) eller analogt (mest imponerande). Kopplar du analogt så se till att göra det med bra kablar och inte köra lakritskablar. Billigt alt. är egengjorda lågnivåkablar med RG62 (finns på ELFA) med RCA-kontaktar (finns på biltema, clasohlson m.m.).
Nu vet jag inte hur många analoga 5.1-ingångar din receiver har, men har den bara 1 uppsättning analoga ingångar så blir du tvungen att koppla antingen datorn eller DVD:n digitalt.
Redigerat av mikeett, 21 August 2007 - 08:32.
Postad 28 August 2007 - 03:02
fan flög i mig sent i går kväll, nästan av en ren slump, när en kille ringde
upp mig och frågade om jag fortfarande ville köpa hans Audo Pro Sub Evidence
som jag hade hittat på blocket för ganska länge sen och totalt glömt bort..
självklart! svarade jag och satte mig i bilen och vips - en halvtimme senare var
jag en (läs: en till
själva problemet infann sig när jag insåg att jag behöver en y-adapter från min reciever
som kan vara lite lurig att få tag på i bra kvalitét så jag vänder mig hit för vägledning.
det jag behöver är alltså en 1xRCA hane till 2xRCA hona, som på bilden under
men gärna från en större tillverkare / märke som t.ex. Supra eller Monster..

eftersom jag inte vill späda på kabelkriget mer så kan ni väl vara så snälla
och lämna era åsikter hemma och hjälpa till att svara på min stora fråga;
VAR KAN JAG HITTA EN SÅDAN KABEL?
på nätet eller i butik spelar ingen roll
Redigerat av Litecore, 28 August 2007 - 03:04.
Postad 28 August 2007 - 16:57
Postad 28 August 2007 - 20:53
Jag har köpt en projektor och är relativt ny i de ämnet, och nu är de så att jag ska koppla projektorn till datorn via HDMI.När jag ansluter HDMI sladden till datorn så hittar inte projektorn någon anslutning.De står alltså "No Signal" på duken.Men om jag kopplar in med medföljande VGA kabel så hittar den direkt och allt flyter på bra.
HDMI sladden sitter i en DVI adepter som är kopplat till ett Geforce Ti4800.Nu vet inte jag om man måste göra någon inställningt för att detta ska fungera, jag har ändrat upplösningen till flera olika lägen.
HJÄLP JAG FÅR INGEN BILD !
Tack
// Robin
Postad 29 August 2007 - 08:58
Den inställningen bör du kunna göra i drivrutinerna till grafikkortet eller bildinställningarna eller nå't.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Effektförstärkare till Onkyo 1009
28 bilder
115 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?