Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 29 augusti 2006 - 14:33

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

VARNING![/size] Följande filmsnutt innehåller "next-gen" funktioner som kan göra blådårar otröstliga:  :)
HD DVD "next-gen" funktioner, finns ej på blu-ray!  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Ser inget i den filmsnutten som inte går att ådstakomma med BD-J. Det mesta går dessutom att fixa med den enklare formen, HDMV. Faktum är att allt du kan göra med iHD kan du göra med BD-J, och mer därtill....

Läs här -> http://developers.su...ity/TS-1685.pdf

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 29 augusti 2006 - 14:34.

Postad 29 augusti 2006 - 16:03

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

"Sony Pictures executive VP of advanced technology Don Eklund said discs released this year will start to include some original value-added features. But they likely will not use the BD-Java interactive technology, which is integral to such extras as content updates over the Internet, until January.

With the Blu-ray titles in the market so far, “we’ve been conservative … focusing on pictures and sound more than anything else,” Eklund said. "

Så om Sony hittills har focuserat på ljud och bild kvalite :) ........så verkar det ju som att det kanske fortfarande blir sunkiga mpeg2 filmer på 50GB skivorna, med enda skillnaden att det får plats extramaterial också.

Hoppas att dom skärper till sig och börjar leverera kvalite i stället.

Postad 29 augusti 2006 - 16:05

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Komprimerade "lossless"... Jag älskar den meningen!... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

.zip, .rar? :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

:)

Låter inte "komprimerad lossless" lika upphetsande som att skjuta sig i foten?

<{POST_SNAPBACK}>

För blådårar (= blu-ray anhängare) så kanske det gör det! :D

Synd för blådårarna att TrueHD inte är obligatoriskt på blu-ray, då får de sämre videokvalité på sina BD-25 skivor. :lol:

HD DVD konsumenterna kan dock skatta sig lyckliga med TrueHD :D

Vad skulle 2 BD-50 skivor utgöra för hot mot HD DVD? 2 BD-50 skivor är ju en droppe i havet jämfört med alla HD DVD filmer. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Du är inte snabbast i vilda västern. ;)

Jag förstår inte din sk logik. Så jag ska inte spinna vidare på ditt underliga resonemang om BD50 skivor.

Postad 29 augusti 2006 - 16:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Är det möjligt att någon kan svara på min fråga ...

Eller är det så mycket roligare att kasta skit på varandra ?

Även om jag läst nästan alla inlägg ... minns jag inte att någon har sagt när
den europeiska versionen av Toshibas spelare väntas komma ..
och då med allt som vi behöver .. stöd för Pal o R2 för vanlig DVD

Är där någon tillverkare som gått ut med att de kommer göra en Kombivariant

Jag har sökt på nätet .. men kan inte finna någon som sagt att de skall släppa
HD skivor med tex svensk text .. Finns det ännu ?

MaVeRiC :)

Postad 29 augusti 2006 - 16:28

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

MaVeRiC  :)

<{POST_SNAPBACK}>

1:Den ska komma nu till hösten.

2:LG har gått ut med det men senare dragit sig tillbaka i vissa uttalandet.

3:Har inte släppts ännu vad jag hört.

Postad 29 augusti 2006 - 16:29

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

MaVeRiC  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Toshiba har sagt att europa lanseringen skall ske i Oktober.

LG hade planerat en kombivariant, men har dragit tillbaka den så mig veterligen finns ingen kombispelare på G.

HD-skivor med svensk text får vi väl vänta på minst till europa lanseringen i alla fall....troligen längre

Mvh/Stefan

Postad 29 augusti 2006 - 16:32

Denon4306
  • Denon4306
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag tackar för era svar :)

Redigerat av Denon4306, 29 augusti 2006 - 16:39.

Postad 29 augusti 2006 - 17:18

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

MaVeRiC  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag minns rätt så sker ett föredrag kl 15.00 den 2:a september i Berlin från Toshibas sida, då vet du nog bättre om vad som väntar senare i höst. :)

Vad jag förstår finns ytterligare några oannonserade tillverkare av HD DVD spelare i görningen i USA. :wub:

Postad 29 augusti 2006 - 19:01

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
jag vill ha en ORDENTLIG Bd spelare också!!

Hoppas att Pioneer nu snart släpper sin :)

Postad 29 augusti 2006 - 20:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Inofficiella lanseringstiden är i oktober, vi har redan kunna lägga våra första orders på dom så att vi får ett gäng :)

Postad 29 augusti 2006 - 20:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Inofficiella lanseringstiden är i oktober, vi har redan kunna lägga våra första orders på dom så att vi får ett gäng :)

<{POST_SNAPBACK}>

Europeisk modell på den svenska marknaden redan i oktober? Fantastiskt!

Postad 29 augusti 2006 - 20:37

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Samsung eller?

Såg att de har sin premiär i Oktober.

Postad 29 augusti 2006 - 21:10

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Samsung eller?

Såg att de har sin premiär i Oktober.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe nej inte Samsung, refererade till Toshibas HD-DVD. Vetefan om jag ens vill sälja Samsungen...Ska däremot bli intressant och se om de andra kommande Blu-Raymaskinerna kan prestera bättre.

Postad 29 augusti 2006 - 22:15

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Disney har annonserat sina kommande Japan-releaser varav 4 st är BD50:

Disney Japanese release and spec.

11/8
- Eight Below: BD25, 120min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Gone In 60 Seconds: BD25, 118min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Haunted Mansion: BD25, 88min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Dinosaur: BD25, 82min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch

12/6
- Pirates of the Caribian: BD50, 143min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Flight Plan: BD25, 98min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Sky High: BD25, 99min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Hitchhikers Guide to the Galaxy: BD25, 109min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- The Pacifier: BD25, 95min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Innocence: 12/6, BD50, 99min, LPCM 7.1ch/DTS-ES6.1ch/DD-EX 6.1ch

12/20
- Chicken Little: BD50, 81min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch
- Pearl Harbor: BD50, 183min, English LPCM 5.1ch/Japanese DTS 5.1ch/DD 5.1ch

1/26
- Starship Troopers: TBD
- Enemy of the State: TBD

Postad 29 augusti 2006 - 23:14

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Var tredje film från disney på BD50. Det börjar arta sig. :)

Chicken Little, 81 minuter animerad film på BD50. Torde ha potential till sanslös bildkvalitet.

Dead Man's Chest lär få en fin BD50-utgåva också. :wub:

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 29 augusti 2006 - 23:15.

Postad 30 augusti 2006 - 00:42

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Bara att instämma med morlock! Det börjar sannerligen arta sig... :) Grymt intressant att följa den här utvecklingen!

Postad 30 augusti 2006 - 01:10

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Ursäkta men....

Hur många här äger nånting med TOSHIBA's logo på??? Kontra det med Pioneer, Sony, Philips M fl

VArför skulle nu plötsligt alla svämmas över av toshiba spelare? Om nu ett format hänger ihop med bara ett märke i stort sett så ser jag det som dödsdömt!

Jag tror ni kommer att få kalla många människor i framtiden för blådårar... :)

Postad 30 augusti 2006 - 07:10

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Ursäkta men....

Hur många här äger nånting med TOSHIBA's logo på??? Kontra det med Pioneer, Sony, Philips M fl

VArför skulle nu plötsligt alla svämmas över av toshiba spelare? Om nu ett format hänger ihop med bara ett märke i stort sett så ser jag det som dödsdömt!

Jag tror ni kommer att få kalla många människor i framtiden för blådårar...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Rätt många äger en DVD-spelare va? DVD som format kom till och kontrollerades av Toshiba, så någon direkt hackkyckling är dom inte.

Postad 30 augusti 2006 - 08:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Disney har annonserat sina kommande Japan-releaser varav 4 st är BD50:

<{POST_SNAPBACK}>

Inget om codec och fortfarande LPCM...suck! Fortsätter crappy releaserna av BD25:or? Å andra sidan har det ju pratats mkt om disney och VC1...hopp finnes!

Varför gjorde inte BD lossless komprimerade ljudspår obligatoriska? Det säger mig att BD-filmer kommer vara ett waste av bitutrymme. En waste som bara kan räddas av dyra skivor.

Chicken Little - 81min. Med VC1 och TrueHD hade man nog kunnat fått in samma kvalité på en HDDVD 15. ;) Vad är skillnanden i styckpris på HDDVD15 och BD50? Ja, i det här fallet rör dig sig säkert om interaktivt skräp men poängen kvarstår ändå. (hur mkt interaktivitet det nu blir på BD...inte obligatoriskt det heller, hur många filmbolag kommer bry sig då?)

Mkt tjat om pris kanske nån tycker. Grejjen är, som jag ser det, är att ett billigt format hade varit det bästa. Främst beroende på att Hidef-skivor INTE kommer ersätta DVD. För att få stor och framförallt snabb succé för ett HiDef-format är pris A och O IMHO. In kommer BD med en klumpig lösning som till på köpet i många fall är sämre än den billigare (ta bara 30 vs 25 t.ex. och avsaknad av obligatoriska bitar i BD), näe, jag hade gärna sett att det varit annorlunda.

Nu finns det iofs ingen mening med att diskutera HDDVD eller BD. Vi har HDDVD OCH BD. Det är bara att inse, tåget är redan kört. :)

Att vi sedan har 2 format får en annan konsekvens. Det finns starka indikationer på att filmbolagen kommer gå på "minsta gemensamma nämnare". I praktiken tolkar jag det som att de vid multireleaser kommer gå på samma bitström för bilden. Dvs den bitrate-peak BD har som fördel (vilket främst beror på större specad bufferstorlek för BD) kan inte användas. Och datamängden kommer strypas av BDs 25 GB (och LPCM?), osv, osv. Risken finns alltså att tekniska skillnader mellan de två elimineras - vid multiformat releaser. Cut corners to maximize profit? :wub:

ja, det gäller väl bara att gilla läget, synd bara att det kunde varit MKT bättre!

havocsi>> Hehe, ja vi har Toshiba att tacka för mkt. Och de är MKT större än vad vi i Sverige verkar tro. Tycker dock Chuck Spin har en poäng. Med alla dessa stora bolag bakom sig har BD en enorm fördel i form av "visibility". Å andra sidan är alla dessa företags spelare på 10K eller mer. Folk har trots allt en förmåga att titta mer på prislappen än på loggan vid inköp. Vilket får en att undra, skulle NÅN bry sig om BD om det inte vore för PS3?

(ja, nu finns PS3 så frågan kanske inte är så relevant men det är ändå intressant att det enda som håller BD igång är en maskin som ger sonys vanligtvis vinstrika SCEE-division en sissodär 2 miljarder back FYI 06 - även om inte BD:n är ensam bov för det)

Well some random tankar, gör vad ni vill med det, jag skiter i det, bara jag får det sagt. :P

Postad 30 augusti 2006 - 08:43

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ursäkta men....

Jag tror ni kommer att få kalla många människor i framtiden för blådårar...  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Rätt många äger en DVD-spelare va? DVD som format kom till och kontrollerades av Toshiba, så någon direkt hackkyckling är dom inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo fast DVD hänger ju inte ihop med bara ett märke väl??? Sry men du läste inte noggrant :)

Postad 30 augusti 2006 - 09:27

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Varför gjorde inte BD lossless komprimerade ljudspår obligatoriska? Det säger mig att BD-filmer kommer vara ett waste av bitutrymme. En waste som bara kan räddas av dyra skivor.

<{POST_SNAPBACK}>

TrueHD eller DTS-HD är ju inte obligatoriskt för filmbolag att inkludera på HD DVD-releaser heller. Tittar du på prisjakts listning så ser du att enbart 3 av 19 st har ett TrueHD-spår, resten är lossy DD+. Inte heller är det obligatoriskt för HD DVD-spelare att kunna dekoda flerkanals TrueHD. Så exakt vad är fördelen för HD DVD här gentemot Blu-ray menar du?

Postad 30 augusti 2006 - 09:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Så exakt vad är fördelen för HD DVD här gentemot Blu-ray menar du?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att det inte är obligatoriskt för HDDDVD. Fördelen är att man inte wastar utrymme med LPCM. Man undrar dock om multiformat-relserna kommer dra nytta av de 5 extra giggen på HDDVD med TrueHD? Time will tell...

edit: Poängen är, ska man använda lossless, gör det rätt! Precis som man ska göra rätt då man komprimerar HD-video... :) Inte minst då man ligger "efter" ifråga om utrymme. Fråga Femte Elementet om det. Det finns andra lösningar än att sitta och vänta på en eller annan BD50...

Och nej, allt är inte sockersött ljusblå-lila i HDDVD-land heller, absolut inte, men hanteringen av BD förstår jag mig än mindre på.

Redigerat av pacman, 30 augusti 2006 - 10:07.

Postad 30 augusti 2006 - 09:59

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Ursäkta men....

Jag tror ni kommer att få kalla många människor i framtiden för blådårar...  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo fast DVD hänger ju inte ihop med bara ett märke väl??? Sry men du läste inte noggrant :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe nej, men det kommer fler spelare för HD-DVD framöver också, så Toshiba kommer inte stå där ensamma och flagga. Men självklart är det en fördel att ha många HW tillverkare på BD-sidan, men problemet kvarstår än att om det finns en HD-DVD spelare (oavsätt märke) som kostar hälften av den billigaste BD-spelaren och som levererar bättre bild och ljud just nu så kommer det inte spela så stor roll om det finns massor av BD spelare.

Postad 30 augusti 2006 - 15:37

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Pris???
Någon preliminär info om ev. uppdateringar??
Du har inte en bild eller nåt??

När börjar ni ta in förhandsbeställningar??

Postad 30 augusti 2006 - 23:33

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ursäkta men....

Jag tror ni kommer att få kalla många människor i framtiden för blådårar...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe nej, men det kommer fler spelare för HD-DVD framöver också, så Toshiba kommer inte stå där ensamma och flagga. Men självklart är det en fördel att ha många HW tillverkare på BD-sidan, men problemet kvarstår än att om det finns en HD-DVD spelare (oavsätt märke) som kostar hälften av den billigaste BD-spelaren och som levererar bättre bild och ljud just nu så kommer det inte spela så stor roll om det finns massor av BD spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaaa..blir det inte en ny UMD historia med Toshiba och formatet fortplantar sig vidare till andra märken så ökar nog chanserna för överlevnad. :)

Postad 31 augusti 2006 - 16:14

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
För de som vill veta mer om att HD DVD spelaren HD-E1 kommer till Europa i Oktober :) och kommer kosta 6000:-...

... så finns en 36 min lång intervju med Toshiba om hur blu-ray är för losers som gillar att betala för Sonys patent, etc. :lol:

Postad 31 augusti 2006 - 16:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

För de som vill veta mer om att HD DVD spelaren HD-E1 kommer till Europa i Oktober  :lol:  och kommer kosta 6000:-...

<{POST_SNAPBACK}>

Ska man köra den i denna tråd eller ska du starta en separat? :) Den ser ganska snidig ut...

Postad 31 augusti 2006 - 16:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Den ser ganska snidig ut...

<{POST_SNAPBACK}>

"Bild provisorisch." :)

Postad 31 augusti 2006 - 16:50

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

För de som vill veta mer om att HD DVD spelaren HD-E1 kommer till Europa i Oktober  B)  och kommer kosta 6000:-...

...de närmaste veckorna kommer gå såå långsamt. :) :lol:

Postad 31 augusti 2006 - 17:17

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Här är några av de intressantare BD releaser som utannonserades idag

Warner:

5/9
Lethal Weapon (VC-1)
Firewall (VC-1)
Blazing Saddles (VC-1)

26/9
Tim Burton's Corpse Bride (VC-1)
The Fugitive (VC-1)
House of Wax (VC-1)
Lethal Weapon 2 (VC-1)
Space Cowboys (VC-1)
Swordfish (VC-1)

20th Century Fox:

14/11
Behind Enemy Lines (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Fantastic Four (HDMV, DTS-HD MA)
Kingdom of Heaven DC (BD-50, HDMV, DTS-HD MA)
Kiss of the Dragon (HDMV, DTS-HD MA)
League of Extraordinary Gentlemen (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Omen 666 (HDMV, DTS-HD MA)
Speed (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Transporter (HDMV, DTS-HD MA)

21/11
Ice Age 2 (HDMV, DTS-HD MA)

Joe Kane som tidigare dök upp i tråden när han pratade om hur "Blu-ray is about greed" har bekräftat att Disney, nu när möjligheten givits, börjat använda sig utav VC-1 på deras releaser. Dock skulle några utav de första releaserna som hunnit bli klara innan, om det nu finns några sådana även där kunna vara MPEG2

Redigerat av Guppa, 31 augusti 2006 - 17:31.

Postad 31 augusti 2006 - 17:39

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Det där LÅTER ju KANON Guppa!!

Nu fattas bara en Ordentlig spelare!

Sen blir man några Tusen fattigare :)

Postad 31 augusti 2006 - 17:56

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
så om jag har förstått guppas inlägg rätt kommer flertalet BD-titlar att använda sig utav samma kodning som HDDVD och därmed bli likvärdiga i kvailitet?

Postad 31 augusti 2006 - 18:41

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

så om jag har förstått guppas inlägg rätt kommer flertalet BD-titlar att använda sig utav samma kodning som HDDVD och därmed bli likvärdiga i kvailitet?

<{POST_SNAPBACK}>

Kingdom of Heaven och hackkycklingen från Disney kommer på BD-50, vilket kan bädda för likvärdig kvalité med HD DVD.

Men resten av titlarna, majoriteten av titlarna, är på BD-25 alltså 5GB mindre än HD DVD filmerna som är på 30GB, alltså är det HD DVD som kommer leda racet tills dess att BD-50 blir lika vanligt förekommande som HD DVD-30... men detta är osannolikt fram till 2008. :)

Postad 31 augusti 2006 - 19:53

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
De blu-ray titlar från Warner ovan med VC-1, ska tydligen ha Dolby Digital-ljud...

... medans motsvarande på HD DVD har Dolby Digital Plus... :)

... undrar vad det kan bero på? :lol:

Postad 31 augusti 2006 - 20:14

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

De blu-ray titlar från Warner ovan med VC-1, ska tydligen ha Dolby Digital-ljud...

... medans motsvarande på HD DVD har Dolby Digital Plus...  :)

... undrar vad det kan bero på?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag citerar mig själv från ljudformatstråden:

Det som på ett flertal utav dagens Blu-ray releaser heter Dolby Digital 5.1 och har en bitrate på 640kbps, vilket är högre än vad som är max för Dolby Digital på DVD, heter på HD DVD-formatet Dolby Digital Plus 5.1(640kbps). Detta pga. att HD DVD är låst vid samma 448kbps för Dolby Digital som DVD är, något som inte stämmer för Blu-ray. Dolby Digital blir inte Dolby Digital Plus i Blu-ray formatet förrens ljudspåret utökas till 6.1 eller 7.1

Postad 01 september 2006 - 03:11

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
HDBeat får vi i BD lägret goda nyheter
Fox kommer med 50 GB DL, AVC/H.264, BD-J (Java) samt DTS HD Master Audio!!

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Redigerat av Guppa, 01 september 2006 - 10:29.

Postad 01 september 2006 - 04:24

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Tack för infot!

Verkar som om BD-lägret väljer tycke efter egen smak. Cool med lite karaktär! :)

Redigerat av Unregistered76636631, 01 september 2006 - 10:29.

Postad 01 september 2006 - 06:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Infon fanns ju iofs typ 5 inlägg upp... :)

MSRP $40! Jag har inte ens tänkt på det, har alla filmer den prislappen? Gimme a break!

Postad 01 september 2006 - 09:22

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
mm, mums 40 dollares för en film. vad blir det i sverige? typ 500 kr för 2 timmars underhållning?

Postad 01 september 2006 - 18:18

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0

Här är några av de intressantare BD releaser som utannonserades idag

Warner:

5/9
Lethal Weapon (VC-1)
Firewall (VC-1)
Blazing Saddles (VC-1)

26/9
Tim Burton's Corpse Bride (VC-1)
The Fugitive (VC-1)
House of Wax (VC-1)
Lethal Weapon 2 (VC-1)
Space Cowboys (VC-1)
Swordfish (VC-1)

20th Century Fox:

14/11
Behind Enemy Lines (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Fantastic Four (HDMV, DTS-HD MA)
Kingdom of Heaven DC (BD-50, HDMV, DTS-HD MA)
Kiss of the Dragon (HDMV, DTS-HD MA)
League of Extraordinary Gentlemen (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Omen 666 (HDMV, DTS-HD MA)
Speed (MPEG4-AVC, BD-J, DTS-HD MA)
Transporter (HDMV, DTS-HD MA)

21/11
Ice Age 2 (HDMV, DTS-HD MA)

Joe Kane som tidigare dök upp i tråden när han pratade om hur "Blu-ray is about greed" har bekräftat att Disney, nu när möjligheten givits, börjat använda sig utav VC-1 på deras releaser. Dock skulle några utav de första releaserna som hunnit bli klara innan, om det nu finns några sådana även där kunna vara MPEG2

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har PATHE Europa Deklarerat sitt HDDVD stöd!!

Så "snart" :lol: kommer dessa filmer på HDDVD i Europa :blink:

The Fifth Element, Silent Hill, Marie Antoinette, House of Flying Daggers, Dances with Wolves, Resident Evil, The Virgin Suicides, Pi, Momento, James & The Giant Peach, The Descent.

Pathe kommer kankse ha STÖRRE kraft än Studio canal!

Roligt BD ger ut HDDVD Titlar och HDDVD ger ut BD titlar..

Ps... Tänk om Pathes släpp av Fifth Element Spöar BDs släpp på samma film då kommer i varje fall jag GARVA ihjäl mig!!

Redigerat av mikee, 01 september 2006 - 18:28.

Postad 01 september 2006 - 18:29

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

Tänk om Pathes släpp av Fifth Element Spöar BDs släpp på samma film då kommer i varje fall jag GARVA ihjäl mig!!

<{POST_SNAPBACK}>

Har bara läst en recension av 5th element BD på discshop tror jag det var, och användaren där påstog att kvalitén mellan BDn och en DVDsuperbit utgåva var i stort sett densamma... VIlket oroar mig... HDDVD versionen kanske inte ser ut som en DVD får man väl hoppas..:blink:

Eller snackar recencenten skit? :lol:

Redigerat av Unregistered8147b14e, 01 september 2006 - 18:30.

Postad 01 september 2006 - 18:33

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Jag har SETT femte Elementet å BD när jag hade Samsungs BDspelare!

Och den är INTE bra.... men man får också hoppas lite på att det var Samsungen som gjorde sitt till för den var ju inte Hundra..... :blink:

Postad 02 september 2006 - 01:36

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Nu har TDK bevisat att det är möjligt att göra 200GB BD-skivor.

TDK Develops 200GB Blu-ray Disc
By Nate Mook, BetaNews
September 1, 2006, 11:39 AM

TDK announced Thursday that it had reached a new milestone in data storage on Blu-ray discs, revealing a prototype that can hold 200GB. The disc doubles TDK's previous 100GB prototype and is possible by creating six distinct layers of data, each capable of holding 33.6GB.

The prototype, like all Blu-ray media, is single sided. "The ultra-ambitious technology roadmap for Blu-ray has now been confirmed as realistic, with landmarks such as this proving the long-term value of the format against its rivals," said TD vice president Bruce Youmans. TDK said such high-capacity discs could be commercially available in several months.

http://www.betanews....Disc/1157125164

EDIT: Såg att det fanns som huvudnyhet också ... :blink:

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 02 september 2006 - 02:16.

Postad 02 september 2006 - 06:47

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
om dem nu kan skapa 200gigs BD-skivor. vad är problemet med att fixa 50 gigs BD till filmerna? :blink:

Postad 02 september 2006 - 08:13

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
billig första bd spelaren i sverige blir, 12000kr :blink:

Postad 02 september 2006 - 09:09

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

billig första bd spelaren i sverige blir, 12000kr  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

nej, PS3... 6000:- :lol:

Redigerat av Unregistered8147b14e, 02 september 2006 - 09:09.

Postad 02 september 2006 - 09:24

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
jo men det finns nog en anledning att den riktiga spelaren kostar 12,ps3 är troligen lika bra bd spelare som xbox var dvd spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 02 september 2006 - 10:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

om dem nu kan skapa 200gigs BD-skivor. vad är problemet med att fixa 50 gigs BD till filmerna? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en stor skillnad på att göra några (väldigt dyra) prototyp skivor och att göra (helst billiga) massproducerade skivor.

Sen är det väl så att det är enklare produktionstekniskt att göra inspelningsbara skivor (som alla har samma innehåll) än att göra ROM skivor (som har olika innehåll), men det är bara min gissning.

Postad 02 september 2006 - 10:31

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

jo men det finns nog en anledning att den riktiga spelaren kostar 12,ps3 är troligen lika bra bd spelare som xbox var dvd spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

PS3 tillverkas i mycket större serier än de "riktiga spelarna". Dessutom säljs PS3 säkert med mindre vinstmarginaler än "riktiga spelarna" eftersom Sony räknar med att tjäna penger på spel till PS3.

När det gäller kvaliten på PS3, så är den helt beroende på den mjukvara som finns i den (om vi ansluter skärmen till HDMI). Så det är helt upp till Sony (eller eventullet andra leverantörer) att göra mjukvaran tillräckligt bra. Hur långt man har kommit i förfinandet av mjukvaran har jag ingen aning om, men på lite längre sikt har jag svårt att tror att varken PS3 eller "riktiga spelare" (via HDMI) skulle vara den begränsande länken när det gäller bild- och ljudkvalitet. Det är de analoga delarna som begränsar, dvs skärm, förstärkare, högtalare.

Postad 02 september 2006 - 12:34

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Allt som inte har en ordentlig källa ska man vara väldigt försiktig med när det gäller de här två formaten. Både HD DVD men framförallt Blu-ray förbättras för varje dag (HD DVD har inte haft lika mycket utrymme för förbättring eftersom formatet var starkt redan från början) så här i början så kan man heller inte lita på saker som sades för två månader sen stämmer idag. När det gäller BD-50 skivorna så pratar folk fortfarande om 2% yield och starka HD DVD-supporters hoppas verkligen att BD-50 aldrig blir sanning.

Sony DADC in the U.S. currently (May 16) has three Blu-ray replication lines functioning with a capacity of 25,000 single-layer 25GB Blu-ray Discs per day, for a total of 750,000 Blu-ray Discs per month. This capacity is expected to increase to nearly 5 million discs per month by October as additional lines are added to the facility. Of these additional lines, six will be capable of manufacturing 50 GB dual layer Blu-ray Discs.
http://www.sonydadc..../news.news15.go

Om man läser detta så förstår man ju varför vi inte har några BD-50s idag, eftersom de kan börja tryckas tidigast Oktober...

SONY, releasing 2 layer BD-ROM production line to for press
- As for yield rate “at 1 layer at 85% and 2 layer 80%”

http://66.249.93.104.../language_tools

Denna nyhet är från igår och oavsett om man väljer att tro på Sony gällande exakta yielden för BD-50 eller inte så kan man räkna med att den i alla fall överstiger 50% :lol:

Redigerat av Guppa, 02 september 2006 - 12:35.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.