Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 7 799:-
Sonos Playbar (Soundbar) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,58 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Soundbar) 9 9 (4) Inga priser
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) 2 549:-
Sonos Beam (Soundbar) 9 8 (51) 5 429:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Soundbar) 9 8,26 (26) 6 595:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 2 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 5 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 5 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 5 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 7 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 7 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 8 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 8 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 8 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 9 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 9 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 9 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 9 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 9 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 10 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 10 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 10 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 10 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 11 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 12 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 13 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 14 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 14 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 14 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 14 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 14 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 15 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 15 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 15 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 19 augusti 2010 - 19:34

bjorka
  • bjorka
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hejsan. Nyss en lycklig ägare av ett sonos system och har en fundering till er som använt Wolfgang's Vault, vad händer efter de 30-dagarna som man får testa tjänsten. Verkar ju nästan som att det finns en gratisvariant och en premiumvariant när man tittar på deras hemsida, går det ner till någon begränsad/gratis variant eller börjar man automatiskt prenumerera på premium eller slutar helt enkelt tjänsten att fungera?

Postad 21 augusti 2010 - 07:51

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Releasen av Ipad-appen är uppskjuten till slutet på september. Här spekuleras det om varför :-)

Redigerat av Installera, 21 augusti 2010 - 08:23.

Postad 29 augusti 2010 - 13:04

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Har skaffat sonos CR200 och ZP90 och fått allt att funka MEN den hittar inte min NAS som är kopplad till routern,har även testat och koppla in nasen direkt till sZP90 men samma fel där.
det finns 2 nätverksuttag på ZP90 och kan man koppla nas till det ena?eller måste nasen vara kopplad till routern?

Edit; Problemet löst

Redigerat av berglake, 29 augusti 2010 - 16:40.

Postad 02 september 2010 - 07:43

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Sonos and Spotify join hands to stream sweet sweet music, at last
http://www.engadget....-music-in-euro/

Postad 02 september 2010 - 08:14

stone
  • stone
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Woohoo! Äntligen! :)

Postad 02 september 2010 - 08:37

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jaha, då var det bara att skaffa sig spotify premium kontot då :)

Postad 02 september 2010 - 12:37

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Blev så förbaskat nöjd med Sonos så nu har jag beställt en ZP90 till.

Postad 02 september 2010 - 14:18

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Helt plötsligt händer det! SONOS+Spotify = SANT!!

Världens största Internetbaserade musiktjänst integreras nu med världens bästa trådlösa musiksystem. För första gången någonsin kan du nu enkelt och bekvämt få Spotify i hög kvalitet överallt i huset!

Från och med den 29 september kan Sonos som världens första självständiga musiksystem erbjuda sina användare tillgång till de mer än åtta miljoner låtar som finns hos den Internetbaserade musiktjänsten Spotify. Med ett Spotify Premium-abonnemang kommer du att ha en oändlig mängd musik till hands som du kan spela trådlöst och i äkta Hi-Fi-kvalitet i hela ditt hem!

Spotify och Sonos – ett helt universum med musik
Spotify är världens största Internetbaserade musiktjänst i antal användare mätt och är enormt populär i Sverige. Långt över en miljon svenskar har redan tagit Spotify till sig via antingen sin dator eller sin smartphone. Men hittills har det funnits flera flaskhalsar som har hindrat användarna från att utnyttja Spotify till dess fulla potential. Det gäller bland annat datorlösningens medelmåttiga ljudkvalitet, det faktum att datorn måste vara igång, och att hanteringen har varit besvärlig om du har velat få ut musiken till flera rum i ordentlig kvalitet.

Integreringen med Sonos tar i ett svep bort alla dessa begränsningar. Från din Sonos Controller eller din smartphone kan du nu fritt välja bland alla de miljontals låtar som finns på Spotify och njuta av dem på din anläggning. Kombinationen av Spotify Premium och Sonos ger dig en enastående ljudkvalitet, och med Sonos-systemets otroliga flexibilitet och användarvänlighet kan alla snabbt och lätt få trådlös musik i hela huset.

Som en extra bonus ger Sonos dig samtidigt tillgång till tusentals radiostationer på Internet, och du kan också trådlöst spela all den musik du har liggande lokalt på din dator eller din nätverkshårddisk (NAS).

Upprätta ett Spotify Premium-abonnemang – sen är det bara att köra
Sonos-programvaran blir automatiskt och gratis uppdaterad med Spotify-funktionen den 29 september. Om du vill ha tillgång till Spotify via Sonos krävs det dock att du har ett Spotify Premium-abonnemang. Men i gengäld får du en ljudkvalitet, användarvänlighet och musikupplevelse som med råge är värd priset!

Sonos: http://www.sonos.com...e&LangType=1053

Spotify Premium: https://www.spotify....tify/go/premium

http://www.viddler.c...eos/1770/31.44/

Skicka ett PM för priser och beställningsinfo. Alla som beställer inom 10 dgr får med en extra fin överraskning (hemligt värde)!!

Redigerat av Installera, 02 september 2010 - 18:01.

Postad 02 september 2010 - 14:22

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Detta är goda nyheter!

Postad 02 september 2010 - 15:28

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Vilket förklarar varför mjukvaran till iPad blev uppskjuten.

Postad 03 september 2010 - 09:45

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
Hej

jag är intresserad att få igång trådlös musik i hemmet, men först o främst bara kunna styra musiken trådlöst i vardagsrummet och nu när spotify är på gång för sonos så är det ännu mera intressant för att också senare ev bygga vidare.

Jag undrar om det räcker med att köpa en zoneplayer p90 och koppla till min befintliga hemmabio receiver och även då till min router såklart för att ta del av sonos fina värld och sen styra den via sonos programvara till iphone ?

som jag förstått det så kopplar jag in den till min router och även digitalt till receivern.

räcker detta ?

Postad 03 september 2010 - 09:49

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att köpa ett Sonos system...

Jag håller just nu på att rippa över musik med EAC... tänkte köra MP3 320 istället för FLAC är det ett dumt val? Kändes som att MP3 är lite mer kompatibelt...

MP3 320 känns som ett dumt val ja. Kör FLAC på en gång och sen kan du konvertera från FLAC om du behöver.

Jag undrar om det räcker med att köpa en zoneplayer p90 och koppla till min befintliga hemmabio receiver och även då till min router såklart för att ta del av sonos fina värld och sen styra den via sonos programvara till iphone ?

som jag förstått det så kopplar jag in den till min router och även digitalt till receivern.

räcker detta ?

Jag skulle tro att det räcker, sedan måste ju du självklart ha din musik på antingen en dator i nätverket eller en NAS i nätverket som Sonos kan ansluta till.

Redigerat av Fredrik HL, 03 september 2010 - 09:53.

Postad 03 september 2010 - 10:02

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
oki kanon, kan man bara använda spotify tex ? kommer nog senare köpa en nas också

Postad 03 september 2010 - 10:15

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej

jag är intresserad att få igång trådlös musik i hemmet, men först o främst bara kunna styra musiken trådlöst i vardagsrummet och nu när spotify är på gång för sonos så är det ännu mera intressant för att också senare ev bygga vidare.

räcker detta ?

Enkla svaret: JA. Du kopplar lämpligen in din ZP90 med optokabel till receivern.

Du behöver även så klart kunna styra Sonos-spelaren och det gör du antingen med en av Sonos egna fjärrkontroller, från din dator med Sonos "fjärrkontrollprogram" eller från din iPhone mha deras app. Det finns även en app för Android-lurar, men den är inte officiell/från Sonos så det är väl tveksamt om Spotify-funktionen kommer att stödas genom den. Spotify finns ju för Android-lurar så det kan ju tänkas att de puffar på Sonos för att jobba på en officiell Android-app. (Även om det så klart inte direkt har med varandra att göra, Spotifys Android-app och en app för att styra en Sonos-spelare.)

Förutom att streama från Spotify så lär du väl antagligen även vilja spela egna musikfiler som du har på någon utdelad folder på en dator/server/NAS hemma.

Redigerat av toppenkillen, 03 september 2010 - 10:17.

Postad 03 september 2010 - 10:22

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Funkar med bara Spotify också, även om jag rekommenderar att du rippar ner din egna samling någonstans också, för den dagen när internet kraschar :wub:

Postad 03 september 2010 - 10:26

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Går det att använda en Accesspunkt istället för en ZoneBridge, så om jag köper en ZP90 och kopplar via kabel till t.ex ZyXEL NWA570N som är anslutet till mitt WLAN?

Internet -> Router <- WLAN - > Accesspunt <-Kabel -> ZP90 -> Stereo ?

Redigerat av Fredrik HL, 03 september 2010 - 10:44.

Postad 03 september 2010 - 10:47

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Går det att använda en Accesspunkt istället för en ZoneBridge, så om jag köper en ZP90 och kopplar via kabel till t.ex ZyXEL NWA570N som är anslutet till mitt WLAN?

JA, om du menar så här:
ZP90->kabel->Zyxel AP-->(eget WLAN)->Trådlös router->Internet

En Sonos-manick kan *bara* kommunicera trådlöst med andra Sonos-manicker eftersom de skapar sig ett eget WLAN mellan sig och där använder en hemlig kryptonyckel mm.

Men en ZoneBridge behövs *bara* om du inte kan ansluta någon annan Sonos-enhet med sladd eftersom en sladdansluten Sonos-spelare annars utför just "Bridge-funktionen".

Postad 03 september 2010 - 10:51

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

JA, om du menar så här:
ZP90->kabel->Zyxel AP-->(eget WLAN)->Trådlös router->Internet

MM, precis så hade jag tänkt :wub:
För senare om jag i framtiden vill utöka med ytterligare rum så fungerar väll ZP90:an som en bridge för Sonos nätverket?

Postad 03 september 2010 - 11:01

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

MM, precis så hade jag tänkt :wub:
För senare om jag i framtiden vill utöka med ytterligare rum så fungerar väll ZP90:an som en bridge för Sonos nätverket?

Jess, precis så. :unsure:

Sen är det iofs i min erfarenhet så att Sonos-WLANet i ärlighetens namn inte är världens signalstarkaste, räckvidden är sisådär. Med fallande signalstyrka mellan enheterna så minskar bandbredden/throughputen och jag har varit med om att det antingen helt tappar kontakt eller i vart fall inte klarar att sända ljud okomprimerat mellan sig. (Lite specialfall iofs, när man använder en Sonos-enhet för att sampla in analogt ljud för att sedan sprida vidare i Sonos-nätet.)

Postad 03 september 2010 - 11:22

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
tack för era svar, blir kanon detta ju.

Postad 04 september 2010 - 17:28

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Snyft! Där tog indexeringsminnet slut.

Fick in c:a 58.000 låtar på 830 GB i MP3 och Flac.
Sonos lovar ju 65.000 med förbehållet att taggtexten måste vara normallång.
Men då jag har en del klassiska stycken med väldans långa namn så beror det naturligtvis på det.
Något att tänka på vid taggningen.

Men Sonos har missat en viktig detalj i desktop controllern då den bara visar en varningstext med att minnet är slut och disken enbart blivit delvis indexerad i 5 sekunder. Man måste alltså sitta och råblänga på skärmen mot slutet av indexeringen för att inte missa det.

Rätt jobbigt när jag nu måste börja att prioritera... :)

Postad 05 september 2010 - 00:04

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
När jag konverterar mina CD till FLAC så måste jag döpa dom själv,vilket är ett jäkla jobb,
Finns det nåt bra progg som döper och konverterar låtarna?

Postad 05 september 2010 - 15:21

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

När jag konverterar mina CD till FLAC så måste jag döpa dom själv,vilket är ett jäkla jobb,
Finns det nåt bra progg som döper och konverterar låtarna?

Jag kör med EAC (Exact Audio Copy) inkl AutoFLAC och då namnges/taggas allt upp av sig självt redan vid rippningen. Annars är Tag&Rename kalas för att hantera filnamn/taggar etc.

Postad 05 september 2010 - 21:07

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jag kör med EAC (Exact Audio Copy) inkl AutoFLAC och då namnges/taggas allt upp av sig självt redan vid rippningen. Annars är Tag&Rename kalas för att hantera filnamn/taggar etc.

Tack men det är för komplicerat

Postad 06 september 2010 - 09:18

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag kör med db poweramp och det funkar lätt som en plätt. I med skivan, rippa, klart!

http://www.dbpoweramp.com/

//Henrik

Postad 06 september 2010 - 11:21

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tack men det är för komplicerat

Suit yourself, men det finns som bekant "inga genvägar fram till det perfekta ljudet".. :(

Postad 06 september 2010 - 16:20

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja se en Squeezebox Touch-konkurrent från Sonos, alltså typ en ZP90 med inbyggd skärm, någon som hört nåt rykte om en sån produkt?

Redigerat av Stringfellow, 06 september 2010 - 16:21.

Postad 06 september 2010 - 21:41

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jag kör med db poweramp och det funkar lätt som en plätt. I med skivan, rippa, klart!

http://www.dbpoweramp.com/

//Henrik

Tack!Du är guld!
Det funkar kanon...blir att köpa det efter trial har gått ut.

Postad 12 september 2010 - 15:34

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Då var man Sonos användare då!
Vart en ZP90 med Ipod Touch som controller. Fungerar utmärkt!
Kör med Netgear STORA MS2000 med en 1.5TB disk i, fungerar också utmärkt =D

Postad 13 september 2010 - 07:16

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Vi kör en månads fri Spotify Premium för Minhembio-medlemmar per Sonos-produkt beställd från Installera fram till den 29/9.

Frågor och beställningar via PM.

Förskottsbetalning till bankgiro gäller. Faktura kommer via mail.

Redigerat av Installera, 13 september 2010 - 11:09.

Postad 14 september 2010 - 22:15

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett Canton Fonissimo 4-paket (4 st Canton Twin XS och 1 st Fonissimo Sub) PLUS en extra Fonissimo Sub som jag vill koppla till en ZP120 - hur gör man det impendansmässigt?

Sedan undrar jag hur man gör om man vill använda Sonos i en hembioanläggning... det känns ju inte så enkelt att använda Sonos i ett 7.1-system, eller?

Mvh

TMC

Postad 14 september 2010 - 23:21

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett Canton Fonissimo 4-paket (4 st Canton Twin XS och 1 st Fonissimo Sub) PLUS en extra Fonissimo Sub som jag vill koppla till en ZP120 - hur gör man det impendansmässigt?

Sedan undrar jag hur man gör om man vill använda Sonos i en hembioanläggning... det känns ju inte så enkelt att använda Sonos i ett 7.1-system, eller?

Mvh

TMC

Vad jag fattar så är dina subbar inte aktiva (ingen inbyggd förstärkare/ingen egen strömmatning) utan ska drivas direkt av förstärkaren de är kopplade till, i detta fall hade du tänkt din ZP120. Antar vidare att subbarna om de nu inte är aktiva, istället har delningsfilter i sig och att satelliterna ska kopplas via subben.

Givet det ovanstående så skulle en parallellkoppling av sub #2 till 4-paket göra att impedansen halveras för de låga frekvenser som sub #2 är med och låter på. Sökte på internet men hittade ingen bra info om Fonissimo, men antar att de som de flesta subbar ligger på 4-6 ohm. Den stackars ZP120 ska då driva 2-3 ohms impedans på låga frekvenser och det har jag svårt att tro att den fixar speciellt bra. Förmodligen kommer den inte orka driva den utström som krävs och då kommer hela ljudbilden, inklusive satelliternas, låta kackigt och distat. Du får bättre ljud med bara ena subben inkopplad.

Så till din fråga om Sonos i ett 7.1-system: För det första så kan Sonos bara hantera stereo, två kanaler, så om du har Sonosen som en ljudkälla in till din hembioanläggning är det just bara stereo (L/R Front) du får ut i högtalarna kopplade till hembioanläggningen. Självklart kan du säkert ratta in hembioanläggningen att mixa/mickla om ljudet till något slags fejkat surround eller i vart fall 2.1, och hur det låter får du avgöra själv. Att ha Sonosen som ljudkälla är ju i det hänseendet ingen skillnad mot att tex ha en CD-spelare inkopplad.

Att tänka på är dock att du till en hembioanläggning bör koppla den förstärkarlösa ZP90 som istället har optoutgång. Med ZP90 för du alltså över ljudet digitalt hela vägen från musikfilerna på din server ända in i hembioanläggningen utan att konverteras till analoga signaler.

Postad 15 september 2010 - 09:37

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Tack toppenkillen!

Det stämmer att Fonissimo Sub är passiv. Då skippar jag det upplägget och nöjer mig med en sub i det rummet.

När det gäller 7.1 frågan innebär ju detta att jag har en bra användning av ZP90:an som ingår i ett av Sonos paket där jag tidigare tyckte att det var lite att elda för kråkorna att endast använda ZP90:an som en nätanslutning. Då är det ju bättre att köra den i biorummet som du beskriver och köpa Sonos Bridge och ansluta till router/NAS.

Mvh

TMC

Redigerat av TMC, 15 september 2010 - 09:43.

Postad 15 september 2010 - 12:22

magnusros
  • magnusros
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Hoppas få hjälp med en fråga innan jag går och handlar.
Jag har idag en nätverksdisk, Laclie, som är kopplad via min router. För att komma åt den måste jag ha ett program installerat som heter HipServ Agent. Hur funkar det med ett SONOS-system, någon som vet?

//Magnus

Postad 15 september 2010 - 12:35

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Givet det ovanstående så skulle en parallellkoppling av sub #2 till 4-paket göra att impedansen halveras för de låga frekvenser som sub #2 är med och låter på. Sökte på internet men hittade ingen bra info om Fonissimo, men antar att de som de flesta subbar ligger på 4-6 ohm. Den stackars ZP120 ska då driva 2-3 ohms impedans på låga frekvenser och det har jag svårt att tro att den fixar speciellt bra. Förmodligen kommer den inte orka driva den utström som krävs och då kommer hela ljudbilden, inklusive satelliternas, låta kackigt och distat. Du får bättre ljud med bara ena subben inkopplad.

Visst är det så. Men en lösning skulle ju vara att han seriekopplar (typ julgransljus) i stället. Då skulle impedansen bli 4-6 ohm efter din uträkning. Sen om han kör bara en sub på en kanal blir ju impedansen olika på resp. kanal och därmed olika uteffekt. Ljudbilden kan då även påverkas i stereo och frekvens. Det bästa vore alltså att seriekoppla med båda subbarna.

Redigerat av perri, 15 september 2010 - 12:51.

Postad 15 september 2010 - 16:01

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Visst är det så. Men en lösning skulle ju vara att han seriekopplar (typ julgransljus) i stället. Då skulle impedansen bli 4-6 ohm efter din uträkning. Sen om han kör bara en sub på en kanal blir ju impedansen olika på resp. kanal och därmed olika uteffekt. Ljudbilden kan då även påverkas i stereo och frekvens. Det bästa vore alltså att seriekoppla med båda subbarna.

Nja, om man seriekopplar så blir impedansen dubbelt så stor, dvs 8-12 ohm, vilket ju skulle verka okej - men istället uppstår ett par andra issues:

Med högre impedans så minskar uteffekten. (Till hälften om man seriekopplar 2 likadana högtalare)

Dessutom, om man seriekopplar ett sub/satellitpaket med bara en sub (som har delningsfilter i sig) så påverkar den ensamma subbens delningsfilter hela seriekopplingens totalimpedans så att det i princip släcker ut mellan/högregistret även på sub/satellitpaketet.

Om man till äventyrs ändå vill seriekoppla de högtalare som finns i det aktuella exemplet så bör man fördela satelliterna mellan subbarna så att de får 2 var. Man kommer då ifrån utsläckningen av mellan/högregistret eftersom bägge sub/satellit-paketen då kan hantera hela frekvensregistret.

Postad 15 september 2010 - 16:18

berglake
  • berglake
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej

Hoppas få hjälp med en fråga innan jag går och handlar.
Jag har idag en nätverksdisk, Laclie, som är kopplad via min router. För att komma åt den måste jag ha ett program installerat som heter HipServ Agent. Hur funkar det med ett SONOS-system, någon som vet?

//Magnus

sonos hittar den när den är kopplad till routern eller direkt i sonos,
jag hade problem att den inte hittade min NAS automatiskt men det löste sig när jag skrev in adressen manuellt

Postad 15 september 2010 - 17:10

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Nja, om man seriekopplar så blir impedansen dubbelt så stor, dvs 8-12 ohm, vilket ju skulle verka okej - men istället uppstår ett par andra issues:

Med högre impedans så minskar uteffekten. (Till hälften om man seriekopplar 2 likadana högtalare)

Dessutom, om man seriekopplar ett sub/satellitpaket med bara en sub (som har delningsfilter i sig) så påverkar den ensamma subbens delningsfilter hela seriekopplingens totalimpedans så att det i princip släcker ut mellan/högregistret även på sub/satellitpaketet.

Om man till äventyrs ändå vill seriekoppla de högtalare som finns i det aktuella exemplet så bör man fördela satelliterna mellan subbarna så att de får 2 var. Man kommer då ifrån utsläckningen av mellan/högregistret eftersom bägge sub/satellit-paketen då kan hantera hela frekvensregistret.

Bättre vore väl i så fall att man seriekopplade front och satellithögtalarna samtidigt som man låter subbarna vara parallellkopplade. På det viset borde impedansnivån komma i en lämplig nivå.
För övrigt borde väl inte subbarna släcka ut någonting om de kopplades in sist i kedjan?
Sen har jag för mig att högtalarna är lättdrivna så det borde Sonos stärkaren klara av.

Postad 15 september 2010 - 19:24

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Bättre vore väl i så fall att man seriekopplade front och satellithögtalarna samtidigt som man låter subbarna vara parallellkopplade. På det viset borde impedansnivån komma i en lämplig nivå.
För övrigt borde väl inte subbarna släcka ut någonting om de kopplades in sist i kedjan?
Sen har jag för mig att högtalarna är lättdrivna så det borde Sonos stärkaren klara av.

Ok, nu håller vi på att hamna rätt offtopic men låt gå:
Då impedansen för en högtalare (i synnerhet subbar) varierar över frekvensregistret så skulle konfigurationen du föreslår bli väldigt märklig. Om vi bortser från att impedansen skulle vara 2-3 ohm för låga frekvenser och 8-12 för höga så skulle låga frekvenser låta dubbelt så högt mot normalt och mellan/höga frekvenser hälften så högt, dvs sammantaget låga frekvenser 4 ggr så högt som mellan/höga.

Huruvida högtalarna är lättdrivna eller inte har inget att göra med om förstärkaren orkar driva lägre impedanser än vad förstärkaren är byggd för. ("Lättdrivna" högtalare ger bara ett högre ljud(-tryck) vid en viss inmatad effekt än vad en "trög" högtalare ger.) Vid låga uteffekter (i betydelsen: låga utspänningar) så kan förstärkaren orka driva ut den ström som slukas av en låg impedans på utgången, men ökar man volymen/utspänningen så krävs det oxå desto mer ström ut och förstärkaren kan slå i taket/strypa utströmmen med distorsion som resultat.

Nä, bättre att skippa den extra subben och använda högtalarpaketet (1 sub + 4 satelliter) som den är avsedd/konstruerad för. :)

Postad 15 september 2010 - 22:46

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Ok, nu håller vi på att hamna rätt offtopic men låt gå:
Då impedansen för en högtalare (i synnerhet subbar) varierar över frekvensregistret så skulle konfigurationen du föreslår bli väldigt märklig. Om vi bortser från att impedansen skulle vara 2-3 ohm för låga frekvenser och 8-12 för höga så skulle låga frekvenser låta dubbelt så högt mot normalt och mellan/höga frekvenser hälften så högt, dvs sammantaget låga frekvenser 4 ggr så högt som mellan/höga.

Huruvida högtalarna är lättdrivna eller inte har inget att göra med om förstärkaren orkar driva lägre impedanser än vad förstärkaren är byggd för. ("Lättdrivna" högtalare ger bara ett högre ljud(-tryck) vid en viss inmatad effekt än vad en "trög" högtalare ger.) Vid låga uteffekter (i betydelsen: låga utspänningar) så kan förstärkaren orka driva ut den ström som slukas av en låg impedans på utgången, men ökar man volymen/utspänningen så krävs det oxå desto mer ström ut och förstärkaren kan slå i taket/strypa utströmmen med distorsion som resultat.

Nä, bättre att skippa den extra subben och använda högtalarpaketet (1 sub + 4 satelliter) som den är avsedd/konstruerad för. :)

Fast å andra sidan så känner ju du inte till impedansen resp. impedanskurvan på just dessa högtalare. Stärkaren i ZP120 påstås ju vara bra men det är ju också en okänd storhet som jag inte har sett någon test på.
Svårt att bedöma hur mycket ström den kan kräma ut då nätdelen med all sannolikhet är switchad med tanke på lådstorleken.
Mina funderingar var ju att låta satelliterna vara seriekopplade och de seriekopplingarna skulle anslutas parallellt med subbarna för respektive kanal. På så vis skulle impedansen troligtvis hamna runt 4-6 ohm. Men sånt kan man väl egentligen ju bara testa och se om det funkar.

Fast vore jag han skulle jag nog hellre köpa en ZP90 och en XTZ Class-A 100 D3 förstärkare för 5.8k som har kraft ner till 2 ohm och som garanterat driver rubbet. Har den själv, optiskt kopplad till en ZP90.

Redigerat av perri, 15 september 2010 - 23:04.

Postad 21 september 2010 - 20:44

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
va kör ni för ljudutgångar. analogt eller digitalt.. optiskt eller coaxial. vilket ger detaljrikast ljud..

Postad 21 september 2010 - 20:50

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

va kör ni för ljudutgångar. analogt eller digitalt.. optiskt eller coaxial. vilket ger detaljrikast ljud..

Givetvis kör man digitalt om ens stärkare kan ta in det. Optiskt eller coax på det digitala är fullkomligt skit samma, exakt samma bitström som åker ut på bägge utgångarna. (PCM)

Postad 22 september 2010 - 13:19

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Måste man ha en BR100 för att koppla upp mot internet för att köra Spotify?

Redigerat av Grillen, 22 september 2010 - 13:19.

Postad 22 september 2010 - 13:44

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Måste man ha en BR100 för att koppla upp mot internet för att köra Spotify?

Nej, det hänger inte på detta.

En BR100 är en brygga från ditt vanliga ethernet/LAN till Sonos egna WLAN. En sådan burk behövs bara om man inte kan ansluta minst en av själva Sonos-spelarna till LANet med sladd, då funkar den spelaren nämligen själv som en LAN/Sonos-WLAN-brygga.

Förvisso är inte Spotify-funktionen släppt ännu, men den kommer dock när som helst (ver 3.3?) och då uppdaterar alla dina Sonos-prylar sig själva genom att hämta ny FirmWare över internet. Du kan mao lugnt köpa Sonos idag och få Spotify-funktionen vad det lider.

Postad 22 september 2010 - 14:14

Paul Vintage
  • Paul Vintage
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Men i stället för BR100 kan man använda nätverk via eluttag, eller?

Postad 22 september 2010 - 14:27

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Men i stället för BR100 kan man använda nätverk via eluttag, eller?

Njae vaddå? Sonos har ju ingen egen funktionalitet för att nå nätverket genom vägguttaget. Om du däremot har annan apparatur för att sprida ditt hemma-LAN genom vägguttagen så kan du väl göra så, så länge som det ploppar ut en vanlig 10/100 ethernet-sladd att stoppa i Sonos-spelaren.

Postad 22 september 2010 - 14:37

Paul Vintage
  • Paul Vintage
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ja precis, om man kopplar routern till en sån här https://www.prisjakt...kt.php?p=607573 och sen kör med ethernet till zoneplayer borde det fungera. Halva priset mot zonebride dessutom.

Postad 22 september 2010 - 17:07

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
ok, så om jag har nätverkskoppling i närheten av min framtida sonos så är det lugnt mao.

Postad 28 september 2010 - 15:33

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Tjo.

Är grön vad gäller Sonos men har tankarna på att köpa ett komplett system.

Mitt scenario är följande:
Bor på en vindsvåning som är runt 100m lång. Tanken är att placera ut 4-5 högtalare (S5) med jämna mellanrum över hela våningen. Förmodligen placeras huvudenheten (ZP90) någonstans i mitten av våningen. Tänkte kontrollera alla zoner med en iPad.

Min fråga är: Hur skall dessa kopplas ihop för att det ska fungera så pass felfritt som möjligt? Kan tänka mig att man behöver köpa till bryggor (BR100 ?) för att få det trådlösa att fungera på ett sådant stort avstånd. Om jag glömt att ta med några extra enheter utöver detta, rätta mig gärna.

Alla svar uppskattas.

Postad 28 september 2010 - 16:02

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Tjo.

Är grön vad gäller Sonos men har tankarna på att köpa ett komplett system.

Mitt scenario är följande:
Bor på en vindsvåning som är runt 100m lång. Tanken är att placera ut 4-5 högtalare (S5) med jämna mellanrum över hela våningen. Förmodligen placeras huvudenheten (ZP90) någonstans i mitten av våningen. Tänkte kontrollera alla zoner med en iPad.

Min fråga är: Hur skall dessa kopplas ihop för att det ska fungera så pass felfritt som möjligt? Kan tänka mig att man behöver köpa till bryggor (BR100 ?) för att få det trådlösa att fungera på ett sådant stort avstånd. Om jag glömt att ta med några extra enheter utöver detta, rätta mig gärna.

Alla svar uppskattas.

Har inte S5 också nätverk inbyggt? I så fall behöver du ju varken huvudenhet eller bryggor. Räcker att du kopplar in en nätverkskabel i en av S5:orna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.