Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG´s 50" PC1R, (12/11) PC1RR, PC1D

562 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2007 - 21:12

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Yocke

Inget funkar super !

Postad 10 January 2007 - 21:29

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0

Yocke

Inget funkar super !

<{POST_SNAPBACK}>

Afasen. Det låter ju trevligt. Då blir det nog en sån ändå. Det är ju liksom 10 tum mer för pengarna, plus att man får bättre svärta. Tackar för svaren.

Om det är nån mer som vill dela med sig av sina erfarenheter av tv-spelande på denna plasma så får ni gärna skriva någonting, positivt som negativt. Kommer följa denna tråd tills jag köpt tvn, vilket blir om en månad eller två.

Postad 10 January 2007 - 21:34

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Yocke

Inget funkar super !

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte :)

Postad 11 January 2007 - 00:54

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Över 4 timmar

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Låter ju bra. Blir det tillfälliga inbränningar då? I så fall, hur lång tid tar det innan de försvinner?

<{POST_SNAPBACK}>

Yocke

Inget funkar super !

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas du förstår nu eller läser lite bakåt i tråden nästa gång. :P
// Hifighost

Postad 11 January 2007 - 20:10

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Känns ju jävligt surt att den vart nere på 15k, iaf för mig som inte hade någon möjlighet att köpa <_<
Var inne och kollade på denna skärm igår. Är lite i valet och kvalet för vilken tv jag skall välja. Har en LG-PX4RV nu, och är jävligt nöjd med den ! Därför det talar för en PC1R 50" och såklart att priset är lägre än de flesta. De andra jag kollat på är en Samsung Q7H och en Pioneer 507XA. Pioneer är väl den som jag helst vill ha, men priset är lite väl saftigt i dagsläget. Jämförde PC1R och Q7H igår. De visade hockey på comhems hdtv kanal, och SWAT i BlueRay. Samsungen stod dock som vinnare på båda testerna, skarpare bild helt enkelt med fina färger och bra svärta. Inget fel på PC1R heller, men dock sämre. Priset på samsungen är dock 4-5000kr över. Svårt val detta, har ju bra erfarenheter av LG så vet inte riktigt om jag vill byta märke :P

Postad 11 January 2007 - 20:45

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Tack Hifighost :P

Vad är minimiavstånd till en 50" tror ni? Jag har 2.8 - 3.2m (beroende på om den sitter på väggen eller ej).

Hittade denna rekommendation:

Skärmstorlek (tum) Rekommenderat avstånd (cm)
20 - 27 ----------------------75-150
32 - 37 ----------------------185 - 245
42 - 46 ----------------------300 - 430
50+ --------------------------365 - 490

Ni som har denna, vad sitter ni på för avstånd? Är man ung kan man ju sitta hur nära som helst, men när man är så gammal som jag (29) kan det börja bli jobbigt <_<

Det skiljer 1100kr hos fyndbörsen(med frakt) och hemmabiobutiken. Vilka är att rekomendera?

Redigerat av krissttoffer, 11 January 2007 - 21:36.

Postad 11 January 2007 - 22:50

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0

Det skiljer 1100kr hos fyndbörsen(med frakt) och hemmabiobutiken. Vilka är att rekomendera?

Jag har handlat hos båda till full belåtenhet. <_<

Postad 12 January 2007 - 00:45

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Tack Hifighost  ;)

Vad är minimiavstånd till en 50" tror ni? Jag har 2.8 - 3.2m (beroende på om den sitter på väggen eller ej).

Skärmstorlek (tum)   Rekommenderat avstånd (cm)
     50+  --------------------------365 - 490

Ni som har denna, vad sitter ni på för avstånd? Är man ung kan man ju sitta hur nära som helst, men när man är så gammal som jag (29) kan det börja bli jobbigt  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Sitter för närvarande 2.70-3.40 ifrån utan problem. Helt underbart vid filmtittande <_< .
Kristoffer jag är 37 år inga problem här inte :ph34r: .
// Hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 12 January 2007 - 00:47.

Postad 12 January 2007 - 09:20

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Tack Hifighost  ;)

Skärmstorlek (tum)   Rekommenderat avstånd (cm)
     50+  --------------------------365 - 490

Ni som har denna, vad sitter ni på för avstånd? Är man ung kan man ju sitta hur nära som helst, men när man är så gammal som jag (29) kan det börja bli jobbigt  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Sitter för närvarande 2.70-3.40 ifrån utan problem. Helt underbart vid filmtittande <_< .
Kristoffer jag är 37 år inga problem här inte :ph34r: .
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

37 bara ?? du är ju ungdomlig ;)

Jag sitter å glor på teve på ungefär samma avstånd, nämligen 3.20

Postad 12 January 2007 - 09:24

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Bra att veta. Jag har svårt att övertyga min sambo. Hon menar att en 50" blir för stor...!?!....trodde inte det fanns något som var det, om den inte skulle få plats i lägenheten vill säga <_<

Postad 12 January 2007 - 11:48

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Bra att veta. Jag har svårt att övertyga min sambo. Hon menar att en 50" blir för stor...!?!....trodde inte det fanns något som var det, om den inte skulle få plats i lägenheten vill säga  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vänta tills det blir filmkväll eller favoritlaget i forboll spelar då vet du att 50" inte är för stort utan helt perfekt. Tala om för sambon att tv´n är mer att betrakta som ett konstföremål när den är uppsatt på väggen, det brukar hjälpa.
// Hifighost

Postad 12 January 2007 - 12:10

citizenjoke
  • citizenjoke
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
håller med om att det går att sitta närmare, sitter på 3.2 meter och gillar biokänslan som trots allt uppstår, och jag är 39!! år inte antal personer! :angry:
snacka om Legion! :)

Postad 12 January 2007 - 14:43

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

håller med om att det går att sitta närmare, sitter på 3.2 meter och gillar biokänslan som trots allt uppstår, och jag är 39!! år inte antal personer! ;)
snacka om Legion! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Och du är oxå ungdomlig :angry:

Postad 12 January 2007 - 14:53

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hade precis ett samtal med henne över telefon om detta. Hon berättade då att det finns såna som upplever det jobbigt redan vid 42" för de får vrida på huvudet då. VRIDA PÅ HUVUDET, utbrast jag och undrade om dessa människor var stelopererade i ögonglobarna. Och som jag också förklarade så är det ingen tennisplan vi ska sitta och titta på i vardagsrummet.

Jag förstår ingentin.....

Postad 12 January 2007 - 18:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Hade precis ett samtal med henne över telefon om detta. Hon berättade då att det finns såna som upplever det jobbigt redan vid 42" för de får vrida på huvudet då. VRIDA PÅ HUVUDET, utbrast jag och undrade om dessa människor var stelopererade i ögonglobarna. Och som jag också förklarade så är det ingen tennisplan vi ska sitta och titta på i vardagsrummet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får be henne läsa lite i denna tråd så kanske hon får en insikt till hur "alfahanen" tänker och tycker.
// Hifighost

Postad 12 January 2007 - 20:06

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du får be henne läsa lite i denna tråd så kanske hon får en insikt till hur "alfahanen" tänker och tycker.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Och glöm inte att säga till henne att, *storleken har betydelse* oavsett vad tjejjerna säger :)

Postad 13 January 2007 - 00:14

grecko
  • grecko
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Sitter på 3 m, helt perfekt! 42" känns litet nu när man vant sig vid 50".
Sambon var skeptisk innan köpet, men nu är hon helt såld och älskar den! :D
Sagan om konungens återkomst var grymt mäktig! Kändes som att se en helt ny film, jämfört med CRT:n.

Postad 14 January 2007 - 00:19

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
krissttoffer

Stora nötter stora tvapparater små nötter små tvapparater, eller?

:)

Postad 15 January 2007 - 13:14

Alain
  • Alain
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som har problem med brum från sin 50" PC1RR? Låter som om detta brum kommer från hårddisken. Hörs utan problem på 4 meters håll om det är tyst. Ljudet låter som en låg, kostant ton och känns inte som något fläktljud. Lägger man handen på baksidan av TV:n så känner man även vibrationer, antagligen från hårddisken som snurrar. Går hårddisken på denna modell att stänga av helt? Jag vet att själva inspelningen kan stängas av, men för att verifiera om det är hårddisken som brummar så skulle jag vilja kunna stänga av hårddisken.

/Alain

Postad 15 January 2007 - 15:51

pali
  • pali
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick hem min 50PC1R tillsammans med en LG RH-188H dvd i fredags. Beställde naturligtvis inga kablar :) utan fick använda scart för att koppla ihop tv:n med dvd:n. Dessutom kör jag Boxer med scart ifrån den in i dvd:n. Döm min förvåning när jag (efter att ha snott inställningar ifrån den här tråden) får en kalasbild. Både frun och jag är kanonnöjda. Nu ska jag ändå skaffa en HDMI-kabel och skala upp signalen till 720p, men all kritik som den här apparaten fått måste ialla fall jag säga är nonsens. Ville väl egentligen bara säga att jag är skitnöjd! :P

/Patrik

Postad 15 January 2007 - 16:13

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Fick hem min 50PC1R tillsammans med en LG RH-188H dvd i fredags. Beställde naturligtvis inga kablar  :)  utan fick använda scart för att koppla ihop tv:n med dvd:n. Dessutom kör jag Boxer med scart ifrån den in i dvd:n. Döm min förvåning när jag (efter att ha snott inställningar ifrån den här tråden) får en kalasbild. Både frun och jag är kanonnöjda. Nu ska jag ändå skaffa en HDMI-kabel och skala upp signalen till 720p, men all kritik som den här apparaten fått måste ialla fall jag säga är nonsens. Ville väl egentligen bara säga att jag är skitnöjd!  :P

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Kritik fick 50PC1R så det räcker å blir över i Decembernumret av Bild&Ljud Hemma...
Knappt man vågar starta upp teven när den är så undermålig :P

Postad 15 January 2007 - 18:41

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Nu var jag uppe i Göteborg på Mediamarkt i helgen och kollade på denna. Den matades med HD och var helt underbar....

Men.... jag bad om att få koppla in en dvdspelare med hdmi. Jag satte på The Rock och började leka med inställningarna. Notera "leka" för jag visste inte riktigt vad som behövdes göra. Problemet var att jag inte tyckte bilden var riktigt bra. När man exempelvis såg en grå betonvägg i bakgrunden så var det hela tiden småskiftningar i färgen, detta upptäckte jag mer och mer också på andra färger. Tyckte bilden som helhet inte var riktigkt klar.

Riktigt riktigt synd eftersom jag fått klartecken :P Nu börjar jag tveka och luta tillbaka till pana. pv60. Börjat blicka lite åt Samsung PS-50C7HX också.

Ville så gärna ha 50" :)

Redigerat av krissttoffer, 15 January 2007 - 19:11.

Postad 15 January 2007 - 20:08

Mäster_M
  • Mäster_M
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Nu var jag uppe i Göteborg på Mediamarkt i helgen och kollade på denna. Den matades med HD och var helt underbar....

Men.... jag bad om att få koppla in en dvdspelare med hdmi. Jag satte på The Rock och började leka med inställningarna. Notera "leka" för jag visste inte riktigt vad som behövdes göra. Problemet var att jag inte tyckte bilden var riktigt bra. När man exempelvis såg en grå betonvägg i bakgrunden så var det hela tiden småskiftningar i färgen, detta upptäckte jag mer och mer också på andra färger. Tyckte bilden som helhet inte var riktigkt klar.

Riktigt riktigt synd eftersom jag fått klartecken  :P  Nu börjar jag tveka och luta tillbaka till pana. pv60. Börjat blicka lite åt Samsung PS-50C7HX också.

Ville så gärna ha 50"  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppa Samsungen. Bara skit bild med DNI som inte går att stänga av!

Postad 15 January 2007 - 21:01

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Nu har jag läst lite om DNI (vilken är samsungs bildförbättringteknik om jag har förståt det rätt) och den verkar inte uppskattad av alla.

Nu är det inte roligt längre....tyckte att lg:n var så förbannat snygg. :)

Redigerat av krissttoffer, 15 January 2007 - 21:06.

Postad 15 January 2007 - 21:08

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Finns massor av sköna inställningar att göra på Lg:n, bara att ställa in så får man kanonbild.
Polaren är kräsen, och han är helnöjd och jag med, så fort min kommer hem.

Postad 16 January 2007 - 16:19

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tror ni det är OK att köra hem den liggandes i bakluckan? Är en 9-5 komi nya modellen, vet inte om den får plats att stå i baksätet. Avsaknaden av frontglas borde väl minska riskerna att den "knäcks" under sin egen vikt..?

Postad 16 January 2007 - 16:32

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Jag skulle då inte våga chansa. Den väger ju fortfarande 56 kg och de säger uttryckligen att den ska transporteras stående.

Postad 16 January 2007 - 16:39

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Du har rätt, dumt att chansa. Nån som har info om måtten på kartongen? I värsta fall får jag väl packa upp den...

Redigerat av Unregistered287e7876, 16 January 2007 - 16:44.

Postad 16 January 2007 - 18:22

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
känner ett par styckna som kört plasmor hem liggandes utan problem, det är under längre tid den inte får vara liggandes typ i containrarna från asien.
Men vetifan om det går med nya 9-5an måste nog vara den gamla :)

Postad 16 January 2007 - 18:29

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Du har rätt, dumt att chansa. Nån som har info om måtten på kartongen? I värsta fall får jag väl packa upp den...

<{POST_SNAPBACK}>

BxHxD
1330x970x460
// Hifighost

Postad 16 January 2007 - 18:32

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag ska iväg o titta på den imorgon igen. Om jag nu sätter på en dvd, vad ska jag gör för några enkla justeringar för att komma närmare den upplevelsen som ni har av denn tv?
Ni som kollar på dvd, kör ni med hdmi och skalning av bilden?

Mr. Ågren är och hälsar på nu :)

Postad 16 January 2007 - 19:15

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Jag ska iväg o titta på den imorgon igen. Om jag nu sätter på en dvd, vad ska jag gör för några enkla justeringar för att komma närmare den upplevelsen som ni har av denn tv?

Mr. Ågren är och hälsar på nu  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej !
Jag är i samma fas som dig. Skall köpa mig en 50". Har väl hållt på att forska, jämföra i butiker bla bla ungefär 1 månad nu. De plasmor som det står mellan är LG PC1R, Samsung 50 Q7H (samma som C7H fast blanksvart ram) och Pioneers 507XA. Det är ett svårt val, har tidigare haft en LGPX4RV och varit kanonnöjd, så lite LG favoriserad var man ju i början :) I början var jag 99% säker på att köpa en PC1R, men fick sedan upp ögonen efter lite efterforskning. Åkte till en butik här där de både hade PC1R och Q7H i 50". Började kika och matade med samma kanaler. Ojsan Samsungen var snäppet bättre på allt. Det jag kollade på var Hockey i HDTV från Canal+, DVD film från HDMI och Blue-Ray ! Samsungen var som sagt det bättre alternativet enligt mina ögon och även säljarens. Färgerna var djupare, svärtan bättre och skarpare bild. Sen är det ju sååå snyggt med blanksvart TV !!! Var även och kollade på Pion och den var dock bättre än båda 2, men den kostar ju lite mer :D Tyvärr är det ej möjligt att stänga av DNIe på samsungen som sagt..... men för mig är det ett solklart val av köp. Aja smaken är som baken, som man brukar säga ! Jag tänkte dock berätta lite av mina erfarenheter, trots att jag vart trogen LG i 1½ år så kommer jag nu byta.

Postad 19 January 2007 - 11:55

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Mr. Ågren är och hälsar på nu  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bara svara för mig själv använder Pioneer dvd ( DV-696 ) matad med HDMI samt kör med NTSC inställning och uppskalning 1080i för kanonbild. En väldigt prisvärd dvd runt 1350 kr.

Mr. Ågren är och hälsar på nu  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej !
Jag är i samma fas som dig. Skall köpa mig en 50". Har väl hållt på att forska, jämföra i butiker bla bla ungefär 1 månad nu. De plasmor som det står mellan är LG PC1R, Samsung 50 Q7H (samma som C7H fast blanksvart ram) och Pioneers 507XA. Det är ett svårt val, har tidigare haft en LGPX4RV och varit kanonnöjd, så lite LG favoriserad var man ju i början :) I början var jag 99% säker på att köpa en PC1R, men fick sedan upp ögonen efter lite efterforskning. Åkte till en butik här där de både hade PC1R och Q7H i 50". Började kika och matade med samma kanaler. Ojsan Samsungen var snäppet bättre på allt. Det jag kollade på var Hockey i HDTV från Canal+, DVD film från HDMI och Blue-Ray ! Samsungen var som sagt det bättre alternativet enligt mina ögon och även säljarens. Färgerna var djupare, svärtan bättre och skarpare bild. Sen är det ju sååå snyggt med blanksvart TV !!! Var även och kollade på Pion och den var dock bättre än båda 2, men den kostar ju lite mer <_< Tyvärr är det ej möjligt att stänga av DNIe på samsungen som sagt..... men för mig är det ett solklart val av köp. Aja smaken är som baken, som man brukar säga ! Jag tänkte dock berätta lite av mina erfarenheter, trots att jag vart trogen LG i 1½ år så kommer jag nu byta.

<{POST_SNAPBACK}>

Gjorde du några ändringar på inställningarna i LG?
Oftast är den bara uppackad direkt från box men helt fel inställningar vilket du borde veta som tidigare använt LG. Använder själv LG 50 PC1D och är helnöjd, 50" har inte heller haft så många problem med nätdelen ( brummande ).

// Hifighost

Postad 19 January 2007 - 12:45

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
hifighost:

Jag ändrade inställningar på alla apparater. På Samsungen går det ej att stänga av DNIe, men trots det var den bättre.

Postad 21 January 2007 - 01:35

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Tjena. Funderar på en 50" PC1R. Klarar den 1366x768 även via VGA? Kollade sharp 1080p LCD och den klarade 1920x1080 men bara 1366x768 via VGA. Också sett TV-apparater som ska klara 1366x768 men som bara klarar 1024x768 när man kopplar in datorn. Såg också att någon som skrivit omdöme sa att han hade problem med komponent-ingången. Är det fler som har det? läste att den hade dålig svärta men det är ändå mycket bättre än LCD va? Plasma passar bäst till film och LCD bäst till spel har jag hört, hur är det att spela XBOX 360 på denna TV?

EDIT: Ojsan vad kritik den får av Bild & ljud hemma. Men det verkar som de flesta ändå tycker den är riktigt bra. Verkar ändå vara bästa köpet om man vill ha 50" till rimligt pris. Har Bild & Ljud blivit mutade eller är det någon som håller med dem? TVn har ju över 9 i snittbetyg här.

För de som undrar om de sitter för nära. Enligt THX så ska man bara sitta 5.7 fot från en 50" TV för bästa känsla. Vilket ju inte ens blir 2 meter. Själv kommer jag sitta ca 2.5m från TVn när jag väl får den i mars när jag fyller år...längtar ^^

Redigerat av dagas, 21 January 2007 - 02:02.

Postad 21 January 2007 - 11:39

KenX
  • KenX
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vi har nu haft en PC1R i nästan fyra månader och jag är verkligt nöjd med den. Jag kör i allmänhet med auto-inställningarna, men har även ett annorlunda intrimmat manuellt läge som ger lite lugnare och kallare bild och möjligen lite bättre svärta. Det funkar bättre för vissa filmer, men för digital-TV funkar autoläget bäst tycker jag.

Jag kör Canal-digitals HD-box till den via HDMI, liksom en Arcam DV137 via HDMI och båda fungerar utmärkt. Skalningen i DV137 är utomordentligt bra och jag må säga att vanliga DVD-filmer har fått en helt ny dimension med detta system.
Jag kör dessutom från PC via VGA (kan köra DVI-HDMI via HDMI switchen på Arcam-processorn, men har inte idats köpa en kabel ännu..). Det finns en begränsning i upplösningen via VGA som gör att man inte kan köra i exakt 1366x768 men det spelar rätt liten roll. Jag ska dock fixa DVI-HDMI också. På det stora hela skulle man vilja minst fyra HDMI-ingångar i en Plasma så att alla källor enkelt kan plugga in utan switchar..

Går utmärkt att köra Xbox på den också men man måste absolut stänga av alla algoritmer eftersom de ger minst en frames fördröjning, eventuellt t.o.m. flera frames. Jag har dålig erfarenhet av spel på LCD-TV, åtminstone actionspel, men det blir ju bättre och bättre.
Spel med mycket text blir möjligen bättre på LCD. Vanlig text från t.ex. Windows på PC, blir lite blurrig på plasman.

Med tanke på att PC1R nu är nere i 17-18 tkr tycker jag nog den är väldigt prisvärd. Jag betalade ca 23tkr för den och fick med lite sladdar och annat och tyckte det var ett bra pris...

Vi hade tidigare TV+projektor men kör nu allt på plasman och enkelheten i detta är också mycket värd, även om man förstås gärna skulle vilja ha 100" eller mera för film. För TV (dvs annat än film) är 50" nästan mer än nog. Det är rakt svårt att läsa text-TV eftersom man måste röra blicken så mycket. Skulle tro att jag kompletterar med en 1080p TV i 60-70" när de kommer ner i under 20tkr om några år, och då kommer jag att vara mycket mera noga med att bildegenskaperna verkligen är perfekta - men som det nu är tycker jag inte att det är lönt att jaga efter perfektion eftersom det kostar det dubbla då, och skillnaderna är små, och ter sig närmast utraderade om något halvår när nästan generation kommer. 1080p-formatet måste bli lägsta acceptabla standard innan det är prismässigt sansat att jaga parameteroptimering..

Tjena. Funderar på en 50" PC1R. Klarar den 1366x768 även via VGA? Kollade sharp 1080p LCD och den klarade 1920x1080 men bara 1366x768 via VGA. Också sett TV-apparater som ska klara 1366x768 men som bara klarar 1024x768 när man kopplar in datorn. Såg också att någon som skrivit omdöme sa att han hade problem med komponent-ingången. Är det fler som har det? läste att den hade dålig svärta men det är ändå mycket bättre än LCD va? Plasma passar bäst till film och LCD bäst till spel har jag hört, hur är det att spela XBOX 360 på denna TV?

EDIT: Ojsan vad kritik den får av Bild & ljud hemma. Men det verkar som de flesta ändå tycker den är riktigt bra. Verkar ändå vara bästa köpet om man vill ha 50" till rimligt pris. Har Bild & Ljud blivit mutade eller är det någon som håller med dem? TVn har ju över 9 i snittbetyg här.

För de som undrar om de sitter för nära. Enligt THX så ska man bara sitta 5.7 fot från en 50" TV för bästa känsla. Vilket ju inte ens blir 2 meter. Själv kommer jag sitta ca 2.5m från TVn när jag väl får den i mars när jag fyller år...längtar ^^

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av KenX, 21 January 2007 - 11:43.

Postad 21 January 2007 - 18:06

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Vad menar du med stänga av alla algoritmer? Stänga av alla bildförbättrare?

Jag ska inte koppla in PCn för annat än att spela upp högupplöst film via den, men jag är lite smått orolig ifall texten på XBOX 360 blir suddig, men tycker det borde vara gjort så det ska fungera på plasma, det är ju trotts allt en spelkonsoll som ska fungera på TV.

Vad exakt är upplösningen den stödjer via VGA? Tänkte koppla in XBOX 360 via VGA eftersom man inte får lika bra bild via komponent plus att den inte skalar upp DVD-filmer via komponent. Jag hittar inte manualen på LGs hemsida så kan inte läsa :/ tycker den borde stödja 1360x768 som man kan välja på XBOX 360 via VGA. De som har LCD säger i alla fall att det blir bättre än att välja 1280x720.

Postad 22 January 2007 - 14:35

Krajan
  • Krajan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Bra att veta. Jag har svårt att övertyga min sambo. Hon menar att en 50" blir för stor...!?!....trodde inte det fanns något som var det, om den inte skulle få plats i lägenheten vill säga  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Vänta tills det blir filmkväll eller favoritlaget i forboll spelar då vet du att 50" inte är för stort utan helt perfekt. Tala om för sambon att tv´n är mer att betrakta som ett konstföremål när den är uppsatt på väggen, det brukar hjälpa.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... de brukar komma med - det inte så helt felaktiga - argumentet att "när den är avstängd; vad ska du täcka över den (50" svart vägg) med då??"

Såg att någon fotat väggen å körde den som bakgrundsbild på sin HTPC - det kan man nog komma undan med enklare då *fniss*

Postad 22 January 2007 - 15:34

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Fick hem min idag. Stämmer det att det inte ingår en strömsladd? Hittade nämligen inte någon i kartongen. En vanlig datakabel borde väl dock funka?

Postad 23 January 2007 - 12:50

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Fick hem min idag. Stämmer det att det inte ingår en strömsladd? Hittade nämligen inte någon i kartongen. En vanlig datakabel borde väl dock funka?

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart ingår det en strömkabel bara ring eller åk tillbaka och hämta den.
// Hifighost

Postad 24 January 2007 - 09:38

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hej alla
Varit i valet o kvalet en tid vilken plasma jag skulle köpa, letat i forum efter vilken som folk verkar mest nöjda med i denna prisklass men även kollat i butiker för att själv få en uppfattning. Valet föll på en pc1r, trots att den fått en del dåliga inlägg här(men mestadels bra). Man har ju alltid öppet köp om man inte skulle gilla den, o det känns ju bra på dessa produkter som man inte riktigt kan bedömma i butiken.I butiken ser den stor ut men hemma så kan jag säga att den är gigantisk.

Väl inkopplad o inställd kan jag säga att jag är supernöjd med mitt inköp. Var lite osäker på om det skulle bli en bra tv bild då jag inte har möjlighet att köra med digitalbox med hdmi utgång. Har comhem o fick lösa det genom att koppla digitalboxen via scart till en inspelningsbar dvdspelare o sen vidare till plasman med hdmi. Blev riktigt bra bild måste jag säga. Dvd fyller också mer än väl mina krav. Har lite svårt att förstå den dåliga kritik som skärmen fått här på forumet, upplever inte dessa problem. Kanske är jag för oerfaren av stora plasmaskärmar för att se det.

Till helgen väntar en ommöblering av vardagsrummet, sen förses skärmens baksida med några diodramper sen åker den upp på väggen(kommer att köpa väggfästet det skrivits om från biltema). Tänkte lägga in lite bilder när allt är klart.

Läste nånstans i detta forum att skärmen var extra känslig för inbränningar de första 200 timmarna, hur skyddar man sig mot detta?

Postad 24 January 2007 - 10:58

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Är också väldigt nöjd med min. Fick den i måndags och den har gått rätt så mycket sen dess. Har UPC (numera comhem) digital tv. Boxen är inställd på RGB och matar plasman med en säkert 15 år glapp gammal scart jag hade liggandes, trots detta anser jag att bilden är bra. Det underliga är att när jag ställer in boxen på "widescreen" så blir det bara en vanlig 4:3 bild i mitten fast med svarta kanter..? Detta på alla kanaler utom SVT där dras bilden ut som den ska. Ett mindre problem iofs... Ett lite störigare problem är att vissa kanaler tappar ca 3cm av bilden både uppe och nere, horisontellt dvs. Vet inte vad detta beror på. På National Geographic och Discovery så är bilden "croppad" ner till loggorna ungefär i ovankant och lika mycket i underkant.

Sitter strax ca 4m ifrån, går jag fram 2m så ser jag ju givetvis att det lite "grusigt" på sina ställen och att vissa färger blöder, men eftersom jag inte ser detta i soffan där jag trots allt sitter o tittar spelar det ju ingen roll. Att 50" skulle kännas för stort förstår jag inte, hade det funnits 60" för rimliga priser hade lämnat tillbaks denna och köpt den större.

Har kollat lite på bildinställningar i tråden och det vart mycket trevligare bild när jag stängde av XD-grejen och sänkte kontrasten lite. Har inte orkat tweaka nåt mer ännu, men det kommer säkert.

Innan ni skäller på mig för att jag kör med gamla kablar så ska jag berätta att idag så får jag hem en helt ny uppsättning kablar från Supra (antennkabel, scart, hdmi mm) som jag hoppas ska förbättra bilden lite ytterligare. Väldigt sugen att kunna testa xvid och dvd med min Sony Vaio laptop som har hdmi.

Ang inbränningar så har jag inte sett några ännu iallafall, hade 5an på i säkert 5 timmar medans jag satt o jobbade. De flesta kanaler har ju inte loggan på under reklamer dock vilket säkert sänker inbränningsrisken. Nu står den på hemma med myrornas krig, vilket jag hoppas ska skynda på "inkörningen" lite.

Jag postar säkert igen sen och berättar om kablarna gav nåt.

Redigerat av Unregistered287e7876, 24 January 2007 - 11:06.

Postad 24 January 2007 - 11:46

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Till helgen väntar en ommöblering av vardagsrummet, sen förses skärmens baksida med några diodramper sen åker den upp på väggen(kommer att köpa väggfästet det skrivits om från biltema). Tänkte lägga in lite bilder när allt är klart.

Läste nånstans i detta forum att skärmen var extra känslig för inbränningar de första 200 timmarna, hur skyddar man sig mot detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Angående ljus på baksidan kan jag rekommendera IKEA 'trettioen' för 359 kr finns i vitt,blått och grönt ljus.
IKEA trettioen

För att motverka inbränningar kan du dra ner på inställningarna samt köra myrornas krig när du inte ser på tv, detta för att bränna in fosforn.
// Hifighost

Postad 24 January 2007 - 20:53

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Angående ljus på baksidan kan jag rekommendera IKEA 'trettioen' för 359 kr finns i vitt,blått och grönt ljus.
IKEA trettioen

För att motverka inbränningar kan du dra ner på inställningarna samt köra myrornas krig när du inte ser på tv, detta för att bränna in fosforn.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipsen highfrost, har spanat in ikeas list ser bra ut

Postad 25 January 2007 - 13:58

mickem55
  • mickem55
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
någon som vet var man kan få titta på på denna billiga 50 tummare? LG´s 50" PC1R, PC1RR eller PC1D. det är väl ingen skillnad på bildkvaliteten på dom?
bor i nordöstra skåne.
micke

Redigerat av mickem55, 25 January 2007 - 13:59.

Postad 25 January 2007 - 14:00

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

någon som vet var man kan få titta på på denna billiga 50 tummare? LG´s 50" PC1R, PC1RR eller PC1D. det är väl ingen skillnad på bildkvaliteten på dom?

micke

<{POST_SNAPBACK}>

PÅ Mediamarkt var det inga problem att få koppla in en dvd o titta lite. På Euronics var det inte samma tillmötesgående.

Nu hann du redigera medans jag svarade, men men.... I skåne vet jag ej

Redigerat av krissttoffer, 25 January 2007 - 14:01.

Postad 25 January 2007 - 18:11

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

bor i nordöstra skåne.
micke

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde väll vara någon butik i Kristianstad som har den?
Hur det ser ut i Osby,Hässleholm eller omkring Göingebygden vet jag faktist inte.
Pröva med Elgiganten eller Expert för de säljer LG's skärmar.
// Hifighost

Postad 25 January 2007 - 18:31

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Fick min 50" PC1R idag, min förra PX4R åkte in på service men kunde inte lagas. Jag hade iaf inga problem att få till 1360x768, men 1366x768 verkar inte fungera så bra, jag kör på DVI-HDMI och har ett Asus 7900GT. Dock är det ju så gott som pixelmappat med 1360x768 så det funkar tillräckligt bra tycker jag.
Annars är jag nöjd med bilden, den har stått på i 3 timmar nu :D

Postad 30 January 2007 - 03:02

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
De nya kablarna gjorde verkligen skillnad, mycket bättre bild om än ej perfekt. Tror dock det har med sändningen + boxen att göra (UPC). Hoppas vi gamla UPC-kunder snart kan få HDTV också.

Från dator med HDMI blir bilden utmärkt. Har testat lite HD klipp från Microsoft och det finns inget att klaga på, det är så TV ska upplevas!

En fråga: Någon som har fått 1366 att funka? Ställde in med Powerstrip men bilden blir overscannad och grymt ful. 1360 funkar ju perfekt men stör mig lite på att det saknas 3px i bredd på varje sida.

Postad 30 January 2007 - 10:16

TRTR
  • TRTR
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Finns det plats för CA-modul i LG50PC1D? Hur kodar man annars av Boxer?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.