Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX300 *

614 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 mars 2007 - 10:29

Nanoo
  • Nanoo
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hej!
Har investerat i en Hitachi PJ-TX300 och är imponerad över hur bra bilden är....men har stött på ett problem...
DVD spelaren är en Pioneer DV-696AV och jag kör via HDMI...det blir en svart remsa upp o nertill och den nedersta remsan klipper bort en textrad?! Varför! Man ser bara lite av den översta kanten om det är 2 textrader....går man in i menyn på projektorn trycker menyn ner det svarta fältet så man ser texten, men så fort man lämnar menyn "hoppar" den svarta remsan upp igen...nybörjare som man är så fattar jag inte riktigt det här...snabb hjälp vore underbart...barnen har mindre tålamod att vänta än jag :)

Edit: Fixa det...en liten lätt inställning på den digitala slutaren gjorde att världen känns lite lättare... :D

Redigerat av Nanoo, 04 mars 2007 - 12:12.

Postad 06 mars 2007 - 09:40

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
en liten reflektion.. Jag tycker inte att projjen är så tyst som man framhåller i "reklamen" för den. Visst är det subjektivt men jag har jämfört med TX200.an som står bredvid och den är bra mkt tystare. Sen har även jag hört det "pipande" ljudet en kort stund som nämns i tråden, men det som stör mest är det brummande ljudet. Har satt på möbeltassar på projjen då trähyllan verkar förstärka ljudet, men det blev inte mkt bättre. Får väl köra in fläkten ett tag.

Postad 06 mars 2007 - 23:45

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Märkligt, alla tester jag läst hävdar detsamma, att den är typ tystast av alla. :( Jag väntar ivrigt på min som jag beställde från Digitalo för flera veckor sedan. :/

Postad 07 mars 2007 - 06:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Kan intyga att den låter långt mycket mer än tex min föredetta Z3.

Postad 07 mars 2007 - 11:36

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Ett tips är att skippa autoirisen, då den låter jätte mkt när den jobbar.

Postad 07 mars 2007 - 14:44

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
nja., Jag stör mig inte på autoirisen speciellt mkt. Visst kan den låta ibland men fördelen med irisen överväger ev störningar.

Edit: Denna länk la jag i TX200-tråden och eftrsom TX300 troligen är lika i konstruktion kanske den kan vara av intresse. Ursprungslänken är från användare beke och jag hittade sedan denna när jag klickat mig fram. Den beskiver med bild och ord hur man själv kan utföra dammrengöring. Är man händig och riktigt försiktig så kanske det kan vara till hjälp. Behöver jag påpeka att ev garantier på projjen flyger iväg tillsammans med dammet om det kommer fram att ni varit inne och pillat. :(

http://home.parse.nl.....20howto open/

Redigerat av Palle, 09 mars 2007 - 08:25.

Postad 09 mars 2007 - 10:21

Bio min Bio :-)
  • Bio min Bio :-)
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jeeezas!

Läste i Palles länk (TACK FÖR DEN, BRA JOBBAT!).
Tänkte först "hur svårt kan det vara?", men det tog inte många bilder
innan jag bangade ur. Hade aldrig vågat ge mig på nåt sånt.

Men det var ändå intressant att se innandömet. Med tanke på alla
platskugghjul och sladdar och så, så är det kanske inte konstigt
att det blir fel ibland.

Gällande ljudnivån så har jag ingen extensiv erfarenhet eftersom jag inte satt upp
min projje än, duken har blivit försenad... Men både när jag var på The Rock där jag
då satt i en timme med projektorn placerad på en hylla ca 30 cm ovanför mitt huvud
utan några högtalare aktiverade, och den enda film jag kollat på med min egen projektor där jag hade maskinen placerad på ett soffbord en halvmeter framför mig så var fläktens ljudnivå så låg att man inte hörde den. Brasklapp dock att vid båda dessa tillfällen har projektorn varit i Low Mode.
Däremot stängde jag av autoirisen hemma, eftersom den faktiskt hördes en del.

När min egen installation väl är klar så kommer projektorn sitta i taket några meter bakom mig, får se vad det gör med de olika maskinljuden.

Ha en trevlig helg!

Mvh

Postad 09 mars 2007 - 12:11

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
:) Ja, det verkar vara en hel del grejer i "låddan".

Verkar dock vara problem med länken för tillfället.

Edit: och nu funkar den igen.

Redigerat av Palle, 09 mars 2007 - 12:15.

Postad 09 mars 2007 - 18:35

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Märkligt, alla tester jag läst hävdar detsamma, att den är typ tystast av alla. :) Jag väntar ivrigt på min som jag beställde från Digitalo för flera veckor sedan. :/

<{POST_SNAPBACK}>

Väntar på Grejer jag med, tog min ifrån Tyskland med (Projektor AG).
~9700kr och 20€ i frakt. Så landade ganska precis på 10K. Såg på UPS sida att den har anlänt på Svensk mark. 12:e Mars är planerad ankomsdag =)
Men kommer inte att kunna köra den på engång eftersom jag tänker göra om i "TV"rummet där jag tänker ha den. Sen väntar man på duk med, 1-2v leveranstid på ramspänd DreamScreen.

Vet vad jag ska sysselsätta mig med kommande vecka iaf då man passande har ledigvecka från jobbet. Slipa, spackla måla tapetsera blir det nog stora doser av.

Vet inte om HiFi-klubbens testande av TX300:an har stötts och blötts i tråden något förrut, vet man skummat igenom den tidigare, ursäktar om det blir repris.
http://www.hifiklubb...reen_200611.pdf

Vad tror ni om deras försök med 9300K? om man citerar:
"En av de skönaste aspekterna med denna läckra projektor är dess plug n’ play-känsla i så mycket, bland annat färgåtergivningen. Som vanligt känns de förinställda Kelvin-temperaturerna inte så exakta, men de ser dock ändå samtliga ”tittbara” ut utan kraftiga färgstick som ofta kan vara.
För de som jag som inte gillar för varma bilder med ton av sepia (brun, gult, rött, orange) så vill jag
slå ett slag för 9300K hur absurt högt det än låter. Men bilden är inte så likblek-kall som man kan
tro när man ser siffran, utan här känns istället bilden mest ”ren” utan övervarma färgstick."

Redigerat av HenkeEdge, 02 juli 2008 - 17:53.

Postad 09 mars 2007 - 21:44

mchris
  • mchris
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har ett lite skumt problem:
När jag ställer in 1280x720 på HTPCn så visas inte hela bilden utan ca 50 pixlar på varje kant visas inte. Projektorn visar 1280x720 när man slår på upplösningen. 1152x682 funkar fint, men projektor visar intifierar även upplösningen som 1280x720.

Grafikkort: ATI All-in-wonder 9000. 10m DVI->HDMI-kabel.

Postad 10 mars 2007 - 00:12

Unregistered16caa04f
  • Unregistered16caa04f
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
mchris sök efter overscan

Postad 10 mars 2007 - 10:22

mchris
  • mchris
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

mchris sök efter overscan

<{POST_SNAPBACK}>

På projektorn eller i HTPCn? (Sökning i tråden gav inget.)
Edit: Men på Google och sedan i projektorn hittade jag rätt - Tack! (Overscan på 10 blev det för att hela bilden skulle visas.)

Redigerat av mchris, 11 mars 2007 - 12:48.

Postad 10 mars 2007 - 13:22

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hallå!
Vilket avstånd har ni era projektorer på?
Duger drygt 3m? utan screendoors?

Snälla svara=)

Postad 10 mars 2007 - 18:01

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0
Citerat ifrån första inlägget i tråden:

Avstånd -> Bildstorlek
1.7 - 2.7 m -> ca 60 tum
2.8 - 4.6 m -> ca 100 tum
4.3 - 6.9 m -> ca 150 tum
5.7 - 9.2 m -> ca 200 tum
8.6 - 13.8 m -> ca 300 tum

Så dina 3meter borde väl räcka för att få upp lite storlek på bilden.
Min kommer att sitta på alldeles under 4m. Är 4 meter vägg till vägg i rummet där jag kommer att ha den.

Redigerat av HenkeEdge, 10 mars 2007 - 18:14.

Postad 11 mars 2007 - 14:06

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Hallå!
Vilket avstånd har ni era projektorer på?
Duger drygt 3m? utan screendoors?

Snälla svara=)

<{POST_SNAPBACK}>

Beror lite på hur stor duk du planerar att använda på det avståndet.

Postad 12 mars 2007 - 08:19

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej!

För information om avstånd, dukstorlek och liknande så kan ni kolla dessa två alternativ:
Wiktors längst ned till vänster så trycker ni på knappen "avståndskalkylatorn.

Eller så kan man besöka ProjectorCentral och använda Projection Calculator Pro

Med vanliga hälsenor

Postad 13 mars 2007 - 08:11

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Fick min TX300 igår från Digitalo.de! Den är bättre än min gamla Sanyo PLV-Z1 på ALLT (vilken överraskning...) och är helt galet tyst både med och utan whisper, iaf med min gamla som referens. Den hörs ju knappt! Irisen hör man dock en del, men inte så det stör mig iaf. Har försökt göra lite grundläggande inställningar genom att utgå från 6500K men jag tycker det mesta verkar rätt bra från början i Cinema Low-läget med whisper på.

Vad har ni andra utgått från och vilka ändringar har ni gjort (och hur ser rummet ut)?

Postad 14 mars 2007 - 23:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0
Fick min projektor igår med från ProjektorAG (tyskland) har dock inte hunnit "lekt" något har bara tagit upp den ur paketet och kikat.

Duken har inte kommit ännu heller var leveranstid 1-2veckor på Fyndbörsen, sen håller man på förfullt att göra om i rummet där allt skall vara. Förarbete tar längre tid än vad man tror. Men imorrn så kommer man väl igång med att sätta upp tapeterna.

Postad 15 mars 2007 - 21:29

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Nån som vet ifl det finns något bra tak stativ för den här projjen?
Max 1000:- tycker jag borde komma undan med, eller?

:)

Redigerat av Anthon. A., 15 mars 2007 - 21:29.

Postad 16 mars 2007 - 09:19

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej Anthon A!

Jag köpte mitt på BRL, de hade ett takstativ för 300:-, vet ej om det finns kvar.

Inwarehouse har ett liknande fast för 231 kr, här

Lycka till!

Mvh

Postad 16 mars 2007 - 19:59

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Jag har löjliga 227 cm från projjen och duken ifl jag skulle trycka in en projektor i mitt rum.
Impossible elr possible?

Har kollat runt lite nu på projectorcentral och kalkylatorer osv och antar att det är på tok för litet avstånd ifl jag vill ha en fin och skarp bild på så kort avstånd elr?
Hade tänkt använda mig runt 72-77" duk......

Har jag rätt eller fel?

:lol:

Redigerat av Anthon. A., 16 mars 2007 - 20:25.

Postad 20 mars 2007 - 15:40

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej Anthon A!

Vad jag ser så är det possible.

De värden som du får ut från faktablad och de där hemsidorna är alltså de avstånd där du får ut en skarp bild. Vad jag kunde få fram så bör du kunna ha en duk på upp till 76 tum på det avståndet, men du får också ta med i beräkningen att maskinen tar lite plats och duken lite. Sen är det ju också en fråga om du vill ha en så stor bild när du inte sitter längre ifrån? Men det är en smakfråga.

Lycka till!

Mvh

Postad 20 mars 2007 - 18:23

CONCALIBRA
  • CONCALIBRA
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har lagt en beställning på en Tx300á o en kingpin 104" duk.

Har väldigt tråkigt (svårborrat) tak, så funderar på om jag skulle kunna använda befintliga hål för ett takfäste till projen.

Nu är det så att de befintliga hålen (suttit en takfläkt) är ca 3,3m från den tänkta duken.
Men hålen är oxå förskjutna lite i sidled, ca 50cm.

Frågor,

1: Räcker 3.3m mellan Tx300án o duken för en 104" stor bild?

2: Hur mycket i sidled kan man montera Tx300án gentemot duken?

Redigerat av CONCALIBRA, 20 mars 2007 - 18:30.

Postad 21 mars 2007 - 11:39

Unregistered16caa04f
  • Unregistered16caa04f
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
svårt att säga, men desto längre bak desto lättare blir det.
annars gör du så att du först sätter upp duken slår på bilden ställer projen på någon möbel du tillfälligt tar fram och provar dig fram innan du fäster något, då kan du ev även se hur mkt skärpa du ev skulle kunna förlora på att inte ha den så centrerad som möjligt.

Postad 23 mars 2007 - 12:42

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att jag fått tillbaka min projektor från powermill nu. Dom har bytt moderkort och hittils ser de bra ut iaf, inge synliga ränder...får hoppas de förblir så...

De tog ungefär 3-4 veckor från att jag skicka in den till jag fick tillbaka den...

Postad 23 mars 2007 - 13:33

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Vad roligt lennart_myra! skickade in min i tisdags pga det tjutande ljudet och även att det "Dött" ett par ggr. Hoppas den kommer tillbaka snart ;)

En liten fundering bara. Brukar ni använda linsskyddet? Jag gör det, men tycker att man lätt kan ställa skärpan ur fokus när man tar av det. Hur gör ni?

Redigerat av Shrimpii, 23 mars 2007 - 14:19.

Postad 23 mars 2007 - 15:07

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hoppas det går bra!

Jag använder aldrig linsskyddet....latheten som tar över...Har inte haft nå problem relaterade till själv linsen då det gäller damm o sånt heller...

Postad 26 mars 2007 - 10:49

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!
Har problem med att lampan skiftar i ljusstyrka var 5:e sekund ungefär.
Någon som har nån efarenhet av detta?

Postad 26 mars 2007 - 14:24

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Det är inte autoirirs som du reagerar på?. Prova att slå av den för att testa.

Postad 27 mars 2007 - 10:49

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ska kolla ikväll men jag tror inte det då det även sker på statiska bilder i windows.
Det sker inte alltid dock!
Några enstaka gånger funkar den klanderfritt.

Jag ska kontakta leverantören också och se vad dom säger.

Postad 27 mars 2007 - 12:04

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Det kan bero på att ljusbågen i lampan har hamnat i ett "mellanläge" som bränns till av sig själv
efter x antal timmar
Fick själv det här problemet med min Panasonic AE100 efter c:a 2000h på lampan, det höll väl på i ett par veckor och gick sedan till sig (min skiftade i ljusstyrka var 30:e sekund ungefär)

elis

Postad 28 mars 2007 - 09:00

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Med risk för att vara way off, tänkte ändå nämna att i vårt förra hus hade vi exakt samma fenomen på vissa av våra vanliga lampor, och det visade sig vara vår luft-vatten-värmepump som spökade.
Min poäng är att det kan vara vettigt att kolla så det inte är någon extern apparat som orsakar strömbortfall, och projektorn kanske visar detta tydligast? Vi satte "strömfilter" på våra känsligare grejor, som dator och tv, så att de inte skulle påverkas. Vet också att om man bor ute på landet så kan såna här fenomen uppstå eftersom många delar samma ledning.

Men som sagt, det är långsökt... :)

Mvh

Postad 29 mars 2007 - 13:07

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det är inte spänningsfall har inga stora förbrukare i lägenheten.

Signal kabeln ligger dock tillsammans med kraft kablar men har mycket svårt att tro att dom skulle spela in i detta fallet inte i något fall för den delen i och med det är helt digitalt.

Däremot eliselis teori verkar intressant då blinkningarna började efter 400h jag har iallafall inget bättre förslag.

Tänkte dock jag skulle filma blinkningarna innan jag kontaktar leverantören för att slippa snacket om att det inte är nåt fel på den när dom provar i deras lokal.

Skriv gärna mer förslag.

Postad 02 april 2007 - 13:49

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har ÄNTLIGEN fått upp alla duk, projektor, kabelkanaler mm! Glädjen kom dock av sig helt eftersom bilden har en karaktär som kan liknas vid en sämre tv-bild. Den är orolig, ser ut som ett smuts-filter som ligger ovanpå bilden. Långsamma bilder eller stillbilder är knivskarpa, såväl som vit text på svart bakgrund, men flödande film ser inte bra ut alls. Har tittat på diverse bra referensfilmer som senaste Star Wars, Finding Nemo, Bond.

Jag har bigscreens inställningar, men även testat projektorns egna förval, ingen skillnad. Jag kör från en splitt ny Panasonic DVD 52-S genom guldpläterad HDMI. Jag har stängt av projektorns tillval om progressiv och aktiverat 720p-läget i dvd-spelaren. (Att ha det tvärtom gör ingen skillnad). Provade att köra genom gul komposit, blev oskarpare bild men samma störning fanns kvar. Bytte till inlånade dyra komponentkablar och det var samma fenomen. Provade komponent till min gamla kassa dvdspelare och bilden var sämre men samma störning likväl. Så felet måste ligga i projektorn. Är det en inställning eller fabriksfel? Någon som varit med om samma?

Jag har sett samma projektormodell i andra sammanhang och inte sett detta fenomen.

Alla tankar och tips är välkomna!

Mvh

Postad 03 april 2007 - 09:59

Unregistered16caa04f
  • Unregistered16caa04f
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
RE: science fiction
Jag märker ibland fenomenet då jag har windows fönster uppe att ljusstyrkan iris ? varierar en del till och från ibland när lampan värms upp, särskillt när jag drar i fönster, detta tror jag dock har en del att göra med hur windows beter sig när den rendrerar ett 2D fönster.
Inget jag stör mig på dock.

RE: Bio min Bio :-)
Låter skumt, kanske något fel med den, men jag kör rubbet med film iofs från datorn, och lite PS2 spel via komponent, inga konstigheter där, prova koppla in en dator på HDMI kabeln med en liten DVI-HDMI konverter och ställ in desktop på 1280x720 utan overscan och ställ in skärpan manuellt tills du blir nöjd. Låt progressiv vara kvar och HDMI kan du ändra till enhanced.
Prova spela upp filmerna från datorn.
Jag vill inte röra upp känslor här men om du provar enligt ovan kommer du inse att en DVD-spelare gör inte en TX 300 rättvisa.

Postad 04 april 2007 - 10:15

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Gargamelo, tack för ditt svar!
(Var har alla andra i forumet tagit vägen???)

Men HDMI är ju ändå HDMI, bilden borde vara så den bara kan bli. Dvd-spelaren ifråga är en testvinnare just med hänsyn till bildkvalitet och uppskalning. Men jag är ödmjukt inför ditt tips då jag inte testat att köra från datorn alls. Detta av praktiska orsaker eftersom biorum och kontor ligger i skilda delar av huset. Men jag kan ju baxa ned datorn för att testa, faktiskt. Tack för tipset!

Satt och pillade lite igår, och ökade då dvd-signalen till 1080 och då blev bilden bättre gällande "skräpet" men tyvärr också mjukare i sin karaktär. Jag har valt progressivläget till "av" eftersom signalen som går genom HDMI redan är progressiv i 720p-läget. Dock testat med att ha det i filmläge men det blev inte bättre. Jag har uteslutit kabelfel och spelarfel eftersom samma fenomen uppstår med componentkablar på två olika spelare.

En annan sak som jag inte får rätt med är att om jag passar in bilden i ovankant och sidor, så "når" inte filmbildens nedankant ned till vita dukområdets nedankant. Projektorn belyser detta område med svart, men filmen kan inte förmås att projiceras här. Inte heller projektorns testbild när man kör utan insignal. Sug på den! Jag hoppas och antar att det är en inställning som undgått mig.
Samma fenomen har uppstått på ytterligare en av de sex projektorer vi köpte. Tror dock inte det är ett produktfel, utan ett användarfel.

Till sist är det en annan skum sak. Om projektorn är på, och jag kört från exvis komposit och växlar över till HDMI ingången när dvd-spelaren är igång och skickar bild, så står det först typ "No signal detected on HDMI" en stund innan testbilden till slut växlar och visar dvd-spelarens bild samt informationsruta om vilket format som tas emot. Men varför detekterar inte projektorn HDMI-signalen direkt? Gör era projektorer likadant?

Extremt tacksam för information då jag börjar klättra på väggarna i frustration...
Jag bryr mig inte om ifall jag framstår som en idiot i forumet som förbisett en inställning eller annan självklar felkälla, bara jag får rätt med det här. Jag vill se film!

Klättrar på väggarna-hälsningar

Postad 04 april 2007 - 11:08

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Bio min Bio :-) :

Det där verkar ju inte riktigt bra. Har svårt att säga vad det skulle kunna vara för inställning som gör att bilden blir grumlig. Här har jag i alla fall inget tips dessvärre.

När det gäller projjens egna deinterlaca-funktion så spelar det ingen roll om du ställer den på av, film eller något annat läge då progressiv in till projjen stänger av projjens interna funktion.

Angående passningen av bilden så kan det vara så att projjen inte riktigt står rakt mot duken eller att duken inte hänger rakt.

När det gäller fördröjning av bilden eller "No signal detected on HDMI" så har jag samma på min TX200 och TX300. Tar ett tag för projjen att detektera insignalen när man kopplar mellan olika insignaler

Lycka till.

Postad 04 april 2007 - 11:53

Rickardax
  • Rickardax
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej Mio min Mio
Det händer samma sak med min Tx 300 när jag byter mellan olika kablar och HDMI det tar en stund innan den ger signal.
Hoppas att du får rätt på bildkvaliteten så at jag får komma och inspektera biorummet.
Normala hälsningar
Rickard

Postad 04 april 2007 - 14:49

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Åh nej! :lol:

Rickardax har hittat till forumet...
Inte ens här får man vara fredad. :o

Skojar bara! Rickardax är en god...bekant till mig och en av dem som var med i vår gruppbeställning! Välkommen till tråden säger jag! :lol:

Nå, skönt att signalmeddelandet åtminstone inte var ett fel. Tack för alla svar! :D

Jag har läst igenom hela 200 tråden, och därigenom ökade jag overscan till 10 vilket gjorde att smutseffekten minskade avsevärt, 1080 inställningen gjorde lite till. Men det ska ju inte vara så, och bilden är fortfarande inte så bra som denna projektormodell ska prestera. :D

Såg att Schrimpii (tror det var han) hade samma problem några sidor bak i denna tråden, men sen fick han damm i projektorn så jag vet inte vad som hände med smuts-fenomenet. Han löste det också genom att öka till 1080, så jag tror han hade exakt samma fenomen som jag. :o

Palle, jag tror inte det är vinkeln. Den lyser alltså upp området med svart, så det projiceras alltså ända ned, men inte med aktiv bild. Varken med insignal från HDMI, komposit eller component, eller utan, dvs testbild. Oavsett vilket bildformat jag låter projektorn jobba med. Det är hur skumt som helst. Vinklarna har jag kollat och de stämmer bra. Fick keystona lite, men jag har mätt och alla vinklar stämmer, och det passar alltså perfekt in i ovankant och på sidor, men inte nere... :o

Kul att man har ett spännande problem men jag hade föredragit att läsa om det istället för att ha det... :huh:

Fortsätt brainstorma är ni snälla!

Mvh

Postad 04 april 2007 - 19:31

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Hallå Bio min Bio!

Läste att du hade problem med din bild. Att det var som en smutshinna över (om jag fattat rätt). Riktigt tråkigt att höra. Jag har inte upplevt att bilden är smutsig eller så, men har nämnt (tror jag) att den blir väldigt orolig och pixlad/boxad när man kör i 720p läget på dvd:n. Genom att då byta till 1080i fick jag en bild som i mitt tycke var behagligare. Den mjukar till bilden och pixligheten försvinner. Ränder som kan skymtas ibland "smetas" ut och jag upplever bilden som bättre.

Nu kanske inte detta svarar på din fråga, men jag tror inte vi har samma problem (om du inte kan förtydliga ditt lite mer :D )

Det enda tipset jag kan ge dej är att kolla en extra gång ifall du verkligen tagit bort linsskyddet.

Hoppas att det ordnar sig!

//Räkan

Postad 05 april 2007 - 07:05

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Palle, jag tror inte det är vinkeln. Den lyser alltså upp området med svart, så det projiceras alltså ända ned, men inte med aktiv bild. Varken med insignal från HDMI, komposit eller component, eller utan, dvs testbild. Oavsett vilket bildformat jag låter projektorn jobba med. Det är hur skumt som helst. Vinklarna har jag kollat och de stämmer bra. Fick keystona lite, men jag har mätt och alla vinklar stämmer, och det passar alltså perfekt in i ovankant och på sidor, men inte nere...  :D

Kul att man har ett spännande problem men jag hade föredragit att läsa om det istället för att ha det...  :D

Fortsätt brainstorma är ni snälla!

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det vara så att Digital shutter är aktiverat, borde iofs ge samma fenomen i överkant av bilden

Kolla för säkerhets skull upp det i alla fall, finns under den avancerade menyn

Bifogad fil  Digital_shutter.JPG   68,71K   1 Antal nerladdningar

elis

Postad 05 april 2007 - 07:31

Unregistered16caa04f
  • Unregistered16caa04f
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
nämen lol ang. linskyddet , hoppas han tar det som ett skämt.

med HDMI och no signal hade jag strul med i början till datorn som ofta behövde att jag bootade om datorn varje gång jag satt på projektorn så vips kom bilden igång direkt.
senare visade det sig vara nyare drivrutiner med CCC control center till ati kortet fixade den detaljen.

ang nöten om att inte ens testbild fyller ut nedre kanten men att svärta gör det låter mkt skumt,
dock så låter som digital shuter som beskrevs ovan att kunna lösa fenomenet.

jag skulle dock annars testa fippla lite med ASPECT på kontrollern för att bekräfta problemet, jag har min inställt med NORMAL , vilket jag tolkar som native på det som är insignalen. datorn ändrar inte den upplösning man ställt in , i detta fall 1280x720 oavsett källa eller status.
behöver aspect ändras för att få en bra bild så tolkar jag att 720p signalen som projen tar emot inte håller måttet.

Redigerat av Unregistered16caa04f, 05 april 2007 - 07:38.

Postad 05 april 2007 - 08:32

• Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Oj! Det VAR linsskyddet som fortfarande satt på! :o

Näää, skojade bara! Men fan va jag garvade när jag läste ditt inlägg Schrimpii! :lol:
Okej, vi har kanske inte samma fenomen, men de sakerna som du nu nämnde upplevde jag med förutom smutshinnan som syns speciellt på stora ljusa ytor när kameran panorerar. Scen 21 i Star Wars II, Klonerna anfaller, är detta fenomen extremt tydligt. Såg Gladiator igår och där såg man också det. Syns också på närbilder av ansikten, när kamera eller personen rör sig så ser det ut som ett tjockt lager smink, men när de sen är stilla så ser man detaljer igen som porer och rynkor.
Felen var tydligare i 720p men mildrades rejält i 1080i. Sen vet ju inte jag om jag tycker det är bättre i 1080i för att det är eventuellt är nåt fel på min, eller för att jag helt enkelt tycker bättre om karaktären på bilden där. Tack för ditt svar iallafall! :huh:

Eliselis, som jag önskar att jag att det var digital shutter...men den funktionen har jag redan utforskat och avfärdat. Bra funktion dock! Och tack för ditt inlägg och illustrationen. :D

Gargamelo, jag satt och pillade med aspect igår, och man kan säga att inget av lägena är bättre. Det är precis som om min projektor har ett eget läge, som inte är med i menyn.... Om jag zoomar in bilden och lägger den precis innanför det vita så ser man att det är omöjligt att den 16.9 bilden som projiceras går att få in på dukens vita 16.9 yta. Sidorna "tar i" eller är kant i kant, innan ovan och underkant är det. Jag kan ju visserligen dra ner projjen så att jag har lika mycket svart uppe som nere men det gör ju ingen skillnad, bild och duk passar inte. Rickardax har samma projektor och samma duk och hans fungerar. Vi har mätt våra vita dukytor och de är exakt samma. Bra inlägg dock, tack. :D

Om någon nu tycker att detta är ett i-landsproblem så är jag av annan uppfattning, jag har köpt nya prylar och jag förväntar mig att de ska gör det jobb de är avsedda och byggda för. :o

Ringde till BRL där jag köpt den, de gav mig numret till en bildguru på Wiktors som BRL i sin tur handlar av, och han sa att han aldrig hört talas om detta fenomen. Hans kvalificerade gissning var att av något skäl så har jag ett antal (ca 7 cm på duken) döda pixelrader på alla tre panelerna. Lampljuset går ändå igenom panelerna och projicerar då svart. Han nämnde också digital shutter som enda troliga inställningsfel. Vad gällde smutsen i bilden så menade han att det kunde bero på hur många saker som helst och det var omöjligt att avgöra på telefon, och det köper jag givetvis.
Hans slutliga råd blev att skicka in projektorn till Powermill. :lol:

Så det är vad som kommer ske...men inte innan påsk för då ska jag bo i mitt biorum, sova där, äta där och emellanåt tvaga mig med en fuktig wetextrasa - hela tiden med mina två blå blinklöst seende på den ena filmen efter den andra! Ända sedan i augusti har jag planerat mitt hembioköp och när man skulle kolla på film så reserverade man den ena efter den andra, sparade dem till man fick allt klart. Så nu jäklar... :o

Men om det är någon som får en snilleblixt om mitt problem så får ni gärna höra av er här i tråden!
:lol:
Glad Påsk alla!
/

Postad 05 april 2007 - 10:54

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
RE: Gargamelo

Skiftandet märks i film tittande också fast mindre då bilden inte är i kontrast till nåt annat.
I windows så är det större kontrast mellan ett öppet fönster och bakgrunds bilden etc.

Har mailat leverantören har dock ej fått svar ännu.

Postad 05 april 2007 - 12:56

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Näää, skojade bara! Men fan va jag garvade när jag läste ditt inlägg Schrimpii! 
Okej, vi har kanske inte samma fenomen, men de sakerna som du nu nämnde upplevde jag med förutom smutshinnan som syns speciellt på stora ljusa ytor när kameran panorerar...

Kan sånna problem vara dukrelaterat? Man har ju hört att stukturen på duken kan göra saker i panoreringar eller är det bara glitter-effekt det gäller.

Postad 05 april 2007 - 15:58

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

RE: Gargamelo

Skiftandet märks i film tittande också fast mindre då bilden inte är i kontrast till nåt annat.
I windows så är det större kontrast mellan ett öppet fönster och bakgrunds bilden etc.

Har mailat leverantören har dock ej fått svar ännu.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har problem med blinkningar med min TX200 med. Som du beskriver det. Det blinkar oavsett om jag kör från xboxen eller datorn och det blinkar fast man har en stillbild, närsomhelst med andra ord. Har också mailat min leverantör, men inte fått svar. Köpte min projektor på Pipro.se för snart ett år sen så jag är lite orolig för garantin. Har 1000 timmars garanti på lampan med och har kommit upp i 940 timmar. Man vill ju inte att det ska bli strul med garantierna...

Postad 09 april 2007 - 09:23

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
RE:Slater

Låter som du har exakt samma problem!
Har du alltid blinkningarna eller?
Jag har dom oftast men i mellanåt så fungerar den felfritt "skumt"
Igår andvändes den i över 8 timmar efter ca 3 timmar kom blinkningarna men försvann
efter ca 7 timmar.

Om jag får reda på vad det är så postar jag i denna tråd.

Postad 11 april 2007 - 00:11

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jo men så har det varit för mig med. För tillfället blinkar den inte alls. Det kommer och går. Låter som vi har exakt samma fel.

Postad 11 april 2007 - 10:40

science fiction
  • science fiction
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Du har inte kollat med din leverantör?

Jag har felrapporterat min men det skulle göras interaktivt så jag har inte fått svar än.
Men oavsett så ska detta gå på garanti!

Postad 11 april 2007 - 19:37

cerwinwattsug
  • cerwinwattsug
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag tycker min pj-tx300 väsnas lite väl mycket. Något som man märker av i tysta scener. Är det något som ni andra tycker också?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.