Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mirai DTL-642E500

1365 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 april 2007 - 14:13

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Japp. Då var det ju dax att försöka frigöra TVn från datorn. Någon som vet en bra mediaspelare med HDMI som förutom alla standard format, dvd, xvid mm även har stöd för x/h.264, WMV-HD å apples mov. Skulle ju inte vara fel om den klarade rippade Blue Ray å HDDVD med.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet i dagsläget är det bara powerdvd som spelar blueray/hddvd. F ö kan nog de flesta spelare spela upp resten.

Jag köpte ny htpc för ett år sen knappt och köpte då billigaste amd64 (3700 tror jag...) och satte på mitt gamla grafikkort, ati 850. Till det 1000mb ram. Spelar utan problem 720p/1080p kodat i x264 i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter otroligt att du säger den klarar 1080p. Jag tror att när bitraten sticker i höjden så hänger inte din 3700:a med riktigt. Hade varit roligt med lite olika testklipp, så att man kunde verifiera detta.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan verifiera att det räcker, dock krävs det ett bra codec såklart, det bästa är inte gratis och heter coreavc, sen när det gäller mottagning av hdtv i h.264 så finns det ännu inte några bra codecs samt mycke okunskap vilka standarder tv-leverantörerna ska använda sig av så vissa kanaler fungerar laggfritt medans andra gör det inte, blir ju också dubbel belastning då den ska också dekryptera strömmen sedan decoda formatet... USA tex har ju haft 5år på sig att få detta optimerat så vi i Sverige lär nog få vänta ett bra tag framöver innan man ser problemfria boxar samt strömmar...

<{POST_SNAPBACK}>

Hör inte detta hemma i HTPC?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. So?

<{POST_SNAPBACK}>

tänkte bara på snack ang om en amd 64 3700+ klarar 1080p filmer kanske bör diskuteras i en annan tråd

Postad 03 april 2007 - 14:22

larsf
  • larsf
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Slutligen vad ger ni denna billiga/fina LCD TV`n för betyg? funderar nämligen på att köpa mig en! Plus och minus betyg?

Funkar det bra att köra sin PS3 till denna i 1080p
Funkar det bra att köra DVD/Blue Ray

<{POST_SNAPBACK}>

Då jag äntligen fått min idag och kopplat upp den mot min PS3 får den av mig fullt betyg (hade tidigare en 32" tjocktv), den kanske inte har underbar svärta, ful tv blev ganska fult, men HD material blev riktigt bra, Motorstorm blev ett nytt spel, Tiger Woods känns nästan som man är ute på banan (fast så bra är kanske inte spelet även om det blev snyggare ;) BD filmer har jag bara sett Talladega nights, det blev bra, men jag tror inte den filmen är bästa BD'n.

Jag är dock inget proffs och har inte jämfört med en mssa andra apparater men jag känner mig nöjd såhär 4 timmar efter jag fått den och precis hunnit testa av det mesta. :)

Postad 03 april 2007 - 14:24

Unregisteredc4692be9
  • Unregisteredc4692be9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Nu börjar tv´n betee sig väldigt lustigt. Den växlar automatiskt till analog-tv när jag sitter och kollar på boxen kopplad till scart1-kontakten. Det är ju lagom irriterande.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har faktiskt upplevt något liknande idag. Jag kör Comhem Digital TV över HDMI och vissa kanaler över analogt. I varje fall så idag när jag satt och tittade på analog TV så byttes kanalen automatiskt till kanal 1. Jag var inte i närheten av fjärren. Så jag bytte tillbaks kanalen och sedan ca 20 min senare byttes kanal till 1:an igen. Tidigare innan jag kopplat in digitalboxen hände detta aldrig, och det händer aldrig när jag tittar på digital TV över HDMI. Men nu när jag nyss kopplat in digitalboxen och tittade på analog TV så byttes kanalen av sig själv.... Har försökt klura lite på om det kan vara digitalboxen som spökar med mig eftersom att analoga signalen går via boxen oxå men har svårt att se att digitalboxen skall kunna byta kanal på självaste TV:n

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och lurade på det ett tag, och funderade på om det kanske kan vara min laptops ir-port som på nåt vis skickade sginaler som tv´n snappade upp. Så jag gick in i enhetshanteraren och stängde av ir-porten och efter det så bytte tv´n inte till analog-tv. Det verkar ju rikigt långsökt men det funkar ju nu iaf så då är jag nöjd. :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag drog nästan samma slutsats. Märkte att det var laptopen som gjorde att den bytte till analog-tv hela tiden. Tack för tipset om ir-porten! Nu kan man slösurfa igen när polarna spelar PS3 :)

Postad 03 april 2007 - 14:31

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu är tvn beställd. Det fick bli TBH eftersom de hade den i lager.
Den kommer att ställas in enligt konstens alla regler mha olika hjälpprogram, typ The Calibrator, Avia och DVE. Kommer att kolla allihopa för att se om man kan få så "korrekt" bild som möjligt.

Givetvis kommer jag att rapportera mina inställningar. Dock kommer det inte att dyka upp speciellt många foton då min digitalkamera är allt annat än bra.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bara varna dig angående TBHs leverans av denna TV. Det är problem när dom skickar den med företagspaket till privatperson samt att paketet väger 37kg vilket posten inte godkänner för företagspaket. Mitt paket "försvann" och det tog 4 timmar i telefon innan den till slut hittades på ett "tillsvidarelager" 5 mil från var jag bor. Så om du inte kan följa ditt paket via postens hemsida så beror det på detta.

Kan du skicka den till en företagsadress så rekommenderar jag dig att ändra till det så fort som möjligt.

Skulle kanske påpeka att utöver just det här oturliga med leveransen så har det funkat grymt med TBH och när jag ringde dom angående problemet så var dom väldigt tillmötesgående och lovade fixa det snarast dagen efter jag ringde om paketet inte kommit fram.

Redigerat av balldo, 03 april 2007 - 14:38.

Postad 03 april 2007 - 15:08

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Det lättaste e att bara hitta på ett företagsnamn till ens egna adress. Så gjorde jag för att få en elfa katalog gratis. Så det funkar fint.

Postad 03 april 2007 - 15:42

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Det lättaste e att bara hitta på ett företagsnamn till ens egna adress. Så gjorde jag för att få en elfa katalog gratis. Så det funkar fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis samma sak hände mig. Det hade fastnat i göteborg dock. Otroligt irriterande när man går i hög förväntan

Postad 03 april 2007 - 19:08

superture
  • superture
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Den kommer att ställas in enligt konstens alla regler mha olika hjälpprogram, typ The Calibrator, Avia och DVE. Kommer att kolla allihopa för att se om man kan få så "korrekt" bild som möjligt.

Givetvis kommer jag att rapportera mina inställningar. Dock kommer det inte att dyka upp speciellt många foton då min digitalkamera är allt annat än bra.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bara varna dig angående TBHs leverans av denna TV. Det är problem när dom skickar den med företagspaket till privatperson samt att paketet väger 37kg vilket posten inte godkänner för företagspaket. Mitt paket "försvann" och det tog 4 timmar i telefon innan den till slut hittades på ett "tillsvidarelager" 5 mil från var jag bor. Så om du inte kan följa ditt paket via postens hemsida så beror det på detta.

Kan du skicka den till en företagsadress så rekommenderar jag dig att ändra till det så fort som möjligt.

Skulle kanske påpeka att utöver just det här oturliga med leveransen så har det funkat grymt med TBH och när jag ringde dom angående problemet så var dom väldigt tillmötesgående och lovade fixa det snarast dagen efter jag ringde om paketet inte kommit fram.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp samma här. Du får dock en avi men vill du hämta innan så får du forska lite. Fastnar hos postens åkeri närmast dig.

Postad 03 april 2007 - 20:53

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

/J

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Japp samma här. Du får dock en avi men vill du hämta innan så får du forska lite. Fastnar hos postens åkeri närmast dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Dock inga problem, det är typ 5 minuters biltur för mig till det stället.

/J

Postad 03 april 2007 - 21:07

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Typ samma för mig. Om den bara kommer snart. Väntat i två veckor idag å de har inte skickat den än ens.

Edit: Har du beställt nån än JugsteR. Tycker du hängt här ett tag nu :P

Redigerat av P@itor, 03 april 2007 - 21:23.

Postad 03 april 2007 - 21:19

Goopen
  • Goopen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
nice!

Postad 03 april 2007 - 21:48

moroten73
  • moroten73
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Så har man beställt denna Mirai 42' på fyllan... :P flickvännen hjälpte till att klicka på "genomför köp" på TBH's shop när det argentinska vinet dunkade i tinningarna som bäst. Nu ber jag en stilla bön att jag slipper hämta ut den medelst skottkärra från nån efterbliven posten-depå ute i skogen där de utvecklingsstörda praoeleverna tävlar i kast med litet kolli, bara för att TBH snålat med frakten och skickar tyngre varor än vad posten tillåter. Hur det än går så är ni medskyldiga, vänner.

Postad 03 april 2007 - 21:55

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

Så har man beställt denna Mirai 42' på fyllan... :P flickvännen hjälpte till att klicka på "genomför köp" på TBH's shop när det argentinska vinet dunkade i tinningarna som bäst. Nu ber jag en stilla bön att jag slipper hämta ut den medelst skottkärra från nån efterbliven posten-depå ute i skogen där de utvecklingsstörda praoeleverna tävlar i kast med litet kolli, bara för att TBH snålat med frakten och skickar tyngre varor än vad posten tillåter. Hur det än går så är ni medskyldiga, vänner.

<{POST_SNAPBACK}>

Ha ;)

Fylla på en tisdag???

Postad 03 april 2007 - 22:01

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ha :P

Fylla på en tisdag???

<{POST_SNAPBACK}>

De kanske inte va ida han beställde den ;)

Postad 03 april 2007 - 22:40

Robot
  • Robot
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på denna eller LG LB2R. Denna är ju 2.500 billigare + att den har FullHD mot LG som har 720p men däremot är 100 (120) Hz..

Ska använda TV:n till TV, först analogt innan jag skaffat nåt bra digitalt alternativ och som skärm till en bärbar dator (FujitsuSiemens Amilo Xi1546 med ATI x1800).

Mer info om grafikkortet:
http://ati.amd.com/p...1800/specs.html

Har bara DVI-i port ut på datorn men det ska väl inte vara några problem med att få ut signalerna med bra bild?

Hur är ljudet?! Måste man kräma på rejält som på vissa Samsung (t.ex. R72) för att höra nåt?

Går det att programmera fjärrkontrollen? LG har det och jag hade väl tanken att det kunde vara skönt att slippa använda den som följer med en kommande digitalbox.

Kommer det upp störande meddelanden som indikerar att TV-sändningen bytte från 16:9 sändning till 4:3 eller så?

Redigerat av Robot, 03 april 2007 - 22:46.

Postad 03 april 2007 - 22:53

superture
  • superture
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Sitter och funderar på denna eller LG LB2R. Denna är ju 2.500 billigare + att den har FullHD mot LG som har 720p men däremot är 100 (120) Hz..

Ska använda TV:n till TV, först analogt innan jag skaffat nåt bra digitalt alternativ och som skärm till en bärbar dator (FujitsuSiemens Amilo Xi1546 med ATI x1800).

Har bara DVI-i port ut på datorn men det ska väl inte vara några problem med att få ut signalerna med bra bild?

Hur är ljudet?! Måste man kräma på rejält som på vissa Samsung (t.ex. R72) för att höra nåt?

Går det att programmera fjärrkontrollen? LG har det och jag hade väl tanken att det kunde vara skönt att slippa använda den som följer med en kommande digitalbox.

Kommer det upp störande meddelanden som indikerar att TV-sändningen bytte från 16:9 sändning till 4:3 eller så?

<{POST_SNAPBACK}>

Analog tv på denna är kasst.

Dvi till hdmi, inga problem.

Högtalarna är ganska bra för att vara tv.

Fjärren går ej att programmera.

Inte sett några dylika meddelanden men jag kör digitalt.

Postad 03 april 2007 - 22:53

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DVI från datorn och HDMI till TVn fungerar utmärkt. Högtalarna tycker jag är helt godkända för att vara i tv.
Det kommer inte heller upp några meddelanden vid formatbyte mellan sändningar vad jag har märkt.

Postad 03 april 2007 - 22:57

Robot
  • Robot
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DVI från datorn och HDMI till TVn fungerar utmärkt. Högtalarna tycker jag är helt godkända för att vara i tv.
Det kommer inte heller upp några meddelanden vid formatbyte mellan sändningar vad jag har märkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det snabba svaret denna sena timme! Sålde min 32" Panasonic CRT för några timmar sen så jag behöver en ny... :P

Postad 03 april 2007 - 23:05

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Lutar ordentligt mycket åt den här TVn för mig också.
Men jag måste tyvärr vänta tills den kommer ner till ~10.000kr då man är en fattig arbetslös(precis sålt min lägenhet men det mesta lär gå åt till att fixa till min nya lägenhet).

Postad 03 april 2007 - 23:08

Robot
  • Robot
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Superture!
Får väl klura på nån digital-tv lösning då. Har ytterligare en LCD-tv (Samsung 940MW) i sovrummet och jag vill inte betala för dubbla kort men jag kommer nog på nåt.. :P

Postad 03 april 2007 - 23:47

superture
  • superture
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Superture!
Får väl klura på nån digital-tv lösning då. Har ytterligare en LCD-tv (Samsung 940MW) i sovrummet och jag vill inte betala för dubbla kort men jag kommer nog på nåt.. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag sett på många andra lcd så är analog tv rätt kasst där med. Jämför med min sony 32" 100hz iofs ;) Så jag vet inte säkert om analog är sämre på denna än andra lcd men jag skulle tro det...

Postad 03 april 2007 - 23:50

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Typ samma för mig. Om den bara kommer snart. Väntat i två veckor idag å de har inte skickat den än ens.

Edit: Har du beställt nån än JugsteR. Tycker du hängt här ett tag nu  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, har beställt som sagt (min beställning).

Hoppas det inte gör nåt att jag hänger här! =)

/J

ps. Har för övrigt beställt kablar för 1000:- på www.kabelgiganten.se också, där de har komponentadaptrar och diverse trevliga kablar man kan tänkas behöva. ds.

Postad 04 april 2007 - 05:29

moroten73
  • moroten73
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ha :D

Fylla på en tisdag???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet, jag är dålig, jag borde ha druckit upp vinet redan i måndags... :P
Nä, vi skulle fira att tjejen fick tillgodoräkna sig ett halvårs studier och därmed slipper vänta till nästa vår med att söka till sin utbidning. Å andra sidan är jag bra på att hitta anledningar att fira... ;)

Detta med leveranstider från TBH och för tunga postpaket... på deras sida om fraktvillkor står LCD-TV under klass E (148 kr) medan jag bara blivit debiterad 85 kr. Och TBH verkar lite svävande på huruvida den verkligen blir hemkörd: "...den kommer normalt hem till er." Med bakgrund av att paketet är 17 kg för tungt för postpaket (åtminstone av vad jag läsa mig till på Postens hemsida) tolkar jag detta som att jag har flyt om jag får hem lådan? Eller är det bara gårdagens vin som återvänt till hjärnans förvirringscentrum från mina leverceller?

Postad 04 april 2007 - 06:53

Sir_Manfred
  • Sir_Manfred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu blir jag orolig att Posten ska strula till saker och ting.
Dom skickade iväg paketet igår och det kom ända till Göteborg.
Men det har nu varit i Göteborg sedan 17:01 igår. Posten vill dessutom skicka det till Malmö först. (Det ska till Stockholm)
Brukar dom skicka saker till Sthlm via Malmö? Känns lite som en omväg :P

Postad 04 april 2007 - 07:26

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Nu blir jag orolig att Posten ska strula till saker och ting.
Dom skickade iväg paketet igår och det kom ända till Göteborg.
Men det har nu varit i Göteborg sedan 17:01 igår. Posten vill dessutom skicka det till Malmö först. (Det ska till Stockholm)
Brukar dom skicka saker till Sthlm via Malmö? Känns lite som en omväg  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Postens vägar är outgrundliga.

Bara för att ett paket ska från punkt A till punkt B, så betyder det inte att det kan ta en omväg till punkt C som är långt, långt därifrån. Det beror på var det finns postcentraler och dylikt.

/J

Postad 04 april 2007 - 07:39

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Såg precis att de höjt försäkringspremiem på TBH från 1350:- , till 1650:-
I skrivande stund kostar densamma 1349:- på Technistore.

/J

Postad 04 april 2007 - 07:54

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kommer att köra DVI från datorn till HDMI på TV. Hittade denna kabel

Kabelgiganten 10m DVI till HDMI

Är det nåt att ha eller ska jag lägga mer pengar på kabeln för bättre bild?

Redigerat av balldo, 04 april 2007 - 07:55.

Postad 04 april 2007 - 08:25

Unregisterede0602b42
  • Unregisterede0602b42
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ni som redan har denna TV, har ni lyckats ställa in bilden bra? Skapade en tråd som inte fått så mycket intresse men som jag gärna skulle vilja få några inlägg i.

https://www.minhembi...opic=153753&hl=

Vore bra om vi kunde dela med oss av bildinställningar som hjälp för andra att utgå från.

Postad 04 april 2007 - 08:31

Robot
  • Robot
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Sådärja, nu har även jag beställt denna TV. Det som avgjorde är bl.a. att den klarar FullHD vilket blir bra eftersom jag ska ha den som bl.a. datorskärm men även att det känns som man får mycket TV för pengarna.

Hoppas att det ska vara duglig analogt så jag slipper skaffa digitalbox men har väl blivit lite tveksam till det. Men med HDTV-material så kommer den nog bli guld! Ska bli mäktigt att kolla på Heroes och Prison Break och annat i HDTV! :P

Postad 04 april 2007 - 08:34

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Kommer att köra DVI från datorn till HDMI på TV. Hittade denna kabel

Kabelgiganten 10m DVI till HDMI

Är det nåt att ha eller ska jag lägga mer pengar på kabeln för bättre bild?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du har lust att vänta en vecka kan jag svara på det sen. Jag har bland annat beställt just den.

/J

Postad 04 april 2007 - 08:54

superture
  • superture
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Sådärja, nu har även jag beställt denna TV. Det som avgjorde är bl.a. att den klarar FullHD vilket blir bra eftersom jag ska ha den som bl.a. datorskärm men även att det känns som man får mycket TV för pengarna.

Hoppas att det ska vara duglig analogt så jag slipper skaffa digitalbox men har väl blivit lite tveksam till det. Men med HDTV-material så kommer den nog bli guld! Ska bli mäktigt att kolla på Heroes och Prison Break och annat i HDTV!  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Se till att tanka 720p rellarna bara, vanlig hdtv rip blir sämre på denna tv ;)

Postad 04 april 2007 - 09:03

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
SVT satsar miljarder på egna hdtv-program

http://www.idg.se/2.1085/1.102303

Postad 04 april 2007 - 09:17

larsf
  • larsf
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Detta med leveranstider från TBH och för tunga postpaket... på deras sida om fraktvillkor står LCD-TV under klass E (148 kr) medan jag bara blivit debiterad 85 kr. Och TBH verkar lite svävande på huruvida den verkligen blir hemkörd: "...den kommer normalt hem till er." Med bakgrund av att paketet är 17 kg för tungt för postpaket (åtminstone av vad jag läsa mig till på Postens hemsida) tolkar jag detta som att jag har flyt om jag får hem lådan? Eller är det bara gårdagens vin som återvänt till hjärnans förvirringscentrum från mina leverceller?

<{POST_SNAPBACK}>

Min kom till Stockholm på en torsdag, men hamnade på Järfälla postterminal, men det gick bra att ringa dit och få den hemkörd utan extra kostnad. Avin kom med posten på fredagen och jag beställde hemkörning på måndag och fick den på tisdag. Så det tar kanske lite extra tid. :P

Postad 04 april 2007 - 09:42

bullen001
  • bullen001
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
jag har tidigare nämnt att det finns en ny firmware som löser pixelmapping 1:1 problemet över Hdmi på denna tv. Och några här på forumet verkade inte tro på denna historia, men nu e det bekräftat, Mirai´s servicepartner i Linköping har kontaktat mig ang. en uppdatering, dvs dom kommer och hämtar tv´n och fixar det här kostnadsfritt. Dessutom för att försäkra mig om att denna firmware verkligen fixade 1:1 problemet, så mailade jag en gång till och bad om svar.
Och så här lyder den.

Dear xxxxxxxxx

1)Yes it’s 1:1 now.

2) Yes 1360. Future posibilities unknown.

3) No other changes, except greek language added, but I guess you don’t’ need this.

Met vriendelijke groet,
Best regards,

Reinier Vervaart
Service & Support engineer
MIRAI
Jupiterstraat 106
NL - 2132 HE Hoofddorp
Tel.: +31 (0)23 567 1062
Fax: + 31 (0)23 567 1066
Email: [email protected]
www.mirai.eu - experience the future!

Please note that our office is closed due to national holidays from April 6th – 9th and April 30th

--------------------------------------------------------------------------------

From: xxxxxxxxxxxxxxxx
Sent: Tuesday, April 03, 2007 2:37 PM
To: Reinier Vervaart - Mirai
Subject: SV: Pixelmapping problem

Dear Reinier

A lot of people would like to know the new features for the new firmware,

for instance,

1. Is it possible to get full pixelmapping 1:1 over the Hdmi input with this new firmware.

2. Is the maximum resolution still 1360 x 768 using VGA input with this new firmware.

3. What other changes are made. Please describe shortly, people would like to know.

Med vänliga hälsningar

Best regard

xxxxxxxxxxxxxx

och till sist, vad jag tycker om den här tv´n så här långt

+++++++++

1. Analog tv är minst lika bra på denna tv om man jämför med andra Lcd. "det beror på hur långt ifrån man sitter".
2. Ljudet e väldigt bra för att vara en tv, bättre än samsung och andra stora märken.
3. Inget surrande eller tjutande ljud på denna tv, man kan höra lite surrande om man lägger örat mot den. Men jag antar att man inte gör så när man tittar på tv.
4. Priset är riktigt bra för att vara en full-hd tv
5. 3 års garanti, Mirai är idag ensam om detta.
6. 2st Hdmi ingångar.

----------------
1. Svärtan e inte den bästa, men man kan med lite inställningar fixa till det ganska bra i alla fall.
2. Fjärren e kass tycker jag, väldigt plastig och dålig sändare gör att den e känslig för riktvinkeln.
3. Ingen komponent ingång gör ju att man måste skaffa en del kablar för att köra xbox360.
4. Att man inte kan köra högre upplösning än 1360 x 768 via VGA.
5. Att dom inte har fixat pixelmapping problemet redan i fabrik. (När ska dom lära sig att inte göra om samma misstag som andra lcd tillverkare)

Postad 04 april 2007 - 09:56

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Varför kan de inte köra uppdateringen på plats?
Vet du vilken version du har på firmwaret före och kan du kolla vad du får efter?
I bästa fall kanske min redan e åtgärdad när den kommer.

Postad 04 april 2007 - 10:30

bullen001
  • bullen001
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Därför att deras service partner ligger i Linköping, dom vill nog inte skicka en tekniker, antar att det kostar för mycket om man gör så

jag vet inte vilken rev på bios jag har, och vet inte hur man kollar det heller,

Jag försökte få bioset från Mirai så att jag själv kunde uppdatera, men dom vägrade och sa att detta måste gå genom deras service partner

Postad 04 april 2007 - 10:41

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Ok, synd. Gissar på att du får packa ner allt i lådan igen å så kommer nått fraktbolag å hämtar den då. Hade ju varit perfekt om man kunde göra det själv med tanke på att det verkar som om de kanske kommer nya uppdateringar. Syftar på detta svaret "Yes 1360. Future posibilities unknown."

Har en känsla av att det måste finnas nån servicemeny gömd någonstans där man kan få reda på lite trevlig info å kanske tom göra avancerade inställningar.

Postad 04 april 2007 - 10:57

bullen001
  • bullen001
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
japp.

fraktbolaget har hört av sig och dom kommer i morgon och hämtar den,

Och det finns säkert en service meny, men frågan är hur man kommer åt den????
Det brukar ju vara en hemlig knapp kombination samtidigt som man startar upp tv´n

Postad 04 april 2007 - 11:30

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Får la hoppas på att det "läcker ut" Det e väl rätt många som vill få sina apparater fixade. Å rent ekonomiskt skulle det ju vara att föredra att posta ut en servicekabel samt en CD skiva istället för att skicka TVn fram å tillbaka varje gång.

Tror dock att det beror på att de inte vill få massa problem med misslyckade flashningar.

Postad 04 april 2007 - 11:56

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

jag har tidigare nämnt att det finns en ny firmware som löser pixelmapping 1:1 problemet över Hdmi på denna tv. Och några här på forumet verkade inte tro på denna historia, men nu e det bekräftat, Mirai´s servicepartner i Linköping har kontaktat mig ang. en uppdatering, dvs dom kommer och hämtar tv´n och fixar det här kostnadsfritt. Dessutom för att försäkra mig om att denna firmware verkligen fixade 1:1 problemet, så mailade jag en gång till och bad om svar.
Och så här lyder den.

Dear xxxxxxxxx

1)Yes it’s 1:1 now.

2) Yes 1360. Future posibilities unknown.

3) No other changes, except greek language added, but I guess you don’t’ need this.

Met vriendelijke groet,
Best regards,

Reinier Vervaart
Service & Support engineer
MIRAI
Jupiterstraat 106
NL - 2132 HE Hoofddorp
Tel.:  +31 (0)23 567 1062
Fax:    + 31 (0)23 567 1066
Email: [email protected] 
www.mirai.eu - experience the future!

Please note that our office is closed due to national holidays from April 6th – 9th and April 30th

--------------------------------------------------------------------------------

From: xxxxxxxxxxxxxxxx
Sent: Tuesday, April 03, 2007 2:37 PM
To: Reinier Vervaart - Mirai
Subject: SV: Pixelmapping problem

Dear Reinier

A lot of people would like to know the new features for the new firmware,

for instance,

1. Is it possible to get full pixelmapping 1:1 over the Hdmi input with this new firmware.

2. Is the maximum resolution still 1360 x 768 using VGA input  with this new firmware.

3. What other changes are made. Please describe shortly, people would like to know.

Med vänliga hälsningar

Best regard

xxxxxxxxxxxxxx

och till sist, vad jag tycker om den här tv´n så här långt

+++++++++

1. Analog tv är minst lika bra på denna tv om man jämför med andra Lcd. "det beror på hur långt ifrån man sitter".
2. Ljudet e väldigt bra för att vara en tv, bättre än samsung och andra stora märken.
3. Inget surrande eller tjutande ljud på denna tv, man kan höra lite surrande om man lägger örat mot den. Men jag antar att man inte gör så när man tittar på tv.
4. Priset är riktigt bra för att vara en full-hd tv
5. 3 års garanti, Mirai är idag ensam om detta.
6. 2st Hdmi ingångar.

----------------
1. Svärtan e inte den bästa, men man kan med lite inställningar fixa till det ganska bra i alla fall.
2. Fjärren e kass tycker jag, väldigt plastig och dålig sändare gör att den e känslig för riktvinkeln.
3. Ingen komponent ingång gör ju att man måste skaffa en del kablar för att köra xbox360.
4. Att man inte kan köra högre upplösning än 1360 x 768 via VGA.
5. Att dom inte har fixat pixelmapping problemet redan i fabrik. (När ska dom lära sig att inte göra om samma misstag som andra lcd tillverkare)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan nån vänlig själ förklara för en inkompetent vad det innebär med pixelmapping 1:1 HDMI
och när och varför detta är mycket bättre?

Sen undrar jag som ägare av gammal x-box om det inte är så att 1360x768 räcker för mig (tills jag skaffar en xbox 360)?

// Mike

Postad 04 april 2007 - 12:02

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Om man skulle beställa denna tv nu innehåller tv den nya firmwaren då?
Eller hur länge måste man vänta får att kunna köpa en tv med den nya firmwaren så man slipper skicka in tv!?

Postad 04 april 2007 - 12:24

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Eller hur länge måste man vänta får att kunna köpa en tv med den nya firmwaren så man slipper skicka in tv!?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är okänt, jag har beställt tvn och kan säga vad som gäller den om en vecka eller så.
Det är också okänt.

/J

Postad 04 april 2007 - 12:27

bullen001
  • bullen001
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Får la hoppas på att det "läcker ut" Det e väl rätt många som vill få sina apparater fixade. Å rent ekonomiskt skulle det ju vara att föredra att posta ut en servicekabel samt en CD skiva istället för att skicka TVn fram å tillbaka varje gång.

Tror dock att det beror på att de inte vill få massa problem med misslyckade flashningar

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tror att dom hoppas på att folk inte ska märka av det här och på sätt behöver dom inte fixa till det här i efterhand.

Med anrdra ord kommer dom billigt undan.

Postad 04 april 2007 - 12:27

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Kan nån vänlig själ förklara för en inkompetent vad det innebär med pixelmapping 1:1 HDMI
och när och varför detta är mycket bättre?

Sen undrar jag som ägare av gammal x-box om det inte är så att 1360x768 räcker för mig (tills jag skaffar en xbox 360)?

// Mike

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt Internet så betyder det att:
1:1 Pixel mapping refers to the property that a HDTV is capable of displaying a digital signal transmitted at its native resolution without scaling the image.

Dvs, så att man kan köra 1920x1080 utan att behöva skala bilden på nåt sätt.

Det är bra för att skalning skapar artefakter, och artefakter är dåligt.

/J

Redigerat av JugsteR, 04 april 2007 - 12:28.

Postad 04 april 2007 - 12:50

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är okänt, jag har beställt tvn och kan säga vad som gäller den om en vecka eller så.
Det är också okänt.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Låter bra! Då är det bara att invänta svar :D

Postad 04 april 2007 - 13:33

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

"All units supports 1080p. The 'pixelmapping thing' firmware is implemented on
all new units.
I do not know which one is the newest. So I suggest to wait for a while
before buying, if you want to be sure"

Det var svaret jag fick på din fråga

Postad 04 april 2007 - 14:12

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

"All units supports 1080p. The 'pixelmapping thing' firmware is implemented on
all new units.
I do not know which one is the newest. So I suggest to wait for a while
before buying, if you want to be sure"

Det var svaret jag fick på din fråga

<{POST_SNAPBACK}>

okey! Väntar väl en månad sen får man beställa, ska ändå inte flytta förens om en månad.

Postad 04 april 2007 - 14:26

Unregisteredc4692be9
  • Unregisteredc4692be9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudet tycker jag är riktigt bra. Dock så sprakar det till ibland när jag tittar på analog-tv. Hade inte det problemet med min gamla tv så det lär inte vara signalen.

Det kommer upp meddelanden när den byter upplösning (576P, 720P, 1080I osv.) men inget om 16:9 och 4:3.

Postad 04 april 2007 - 15:42

alx242
  • alx242
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tänkte bara hjälpa tveksamma med att konfirmera firmware uppgraderingen ifrån Mirai.

Här svaret jag fick ifrån Mirai på lite frågor som kan vara av nytta för eventuella köpare (tänker själv köpa en men väntar på att butiker skall få den uppgraderade versionen så klart):

All DTL642E500 supports 1080p.
All new productions DTL642E500 are 1080p without overscan.
Mirai TV’s support HDMI 1.2

>>>When can this firmware be in place?

It is in all new production types now, but I cannot know in which shops.

>>>Do I have to find authorized personnel to perform the update?

For Sweden, you can contact http://www.powermill.se/

>>>Might there come a new delivery batch of DTL-642E500 with this firmware installed already?

All new productions DTL642E500 are 1080p without overscan.

>>>How bad is the HDMI overscan issue?

It’s only noticed by critical eyes.

>>>What version of HDMI is the DTL-642E500 using?

1.2

>>>Does 1080p work without overscan on any of the cable connections (component, DVI, HDMI etc...)?

HDMI and YbPbr (component) , analogue VGA =  1360 X 768.

>>>What PiP modes are supported (side by side picture, tiny picture inside a larger one...)?

See attachment.

>>>How well does the DTL-642E500 perform with dark areas (a common problem with LCD TVs you probably are aware of)?

It has a contrasct ratio of 1:1200 and has a good performance with dark areas.

Så där har ni svaret jag ifrån dem...hoppas det var till nytta för folk...:D

Postad 04 april 2007 - 15:48

danielturner
  • danielturner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Läckert, nu skall jag kontakta Powermill. Jag har förresten slängt upp bilder på min Mirai i galleriet, tyvärr taget med en rutten kamera, skall fota bilder på spel+br med min 350d senare ikväll.

hittar inte finkameran, tog några fler bilder iaf, från casino royale i 1080p.

Redigerat av danielturner, 05 april 2007 - 00:44.

Postad 04 april 2007 - 15:57

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
http://microhard.se/...uct.asp?id=1789

Komponent till vga så man får 1080 med xbox360.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.