Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Markboxar Från Sagem

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 april 2008 - 20:51

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har också uppdaterat nu, någon som har en "lista" över vad som skall vara fixat och vad som är nytt?

Gissar att dom som haft inspelningsproblem inte skall ha det längre, jag har dock inte haft några sådanan sedan förra uppdateringen, så vad skall jag vara uppmärksm på?

Postad 03 april 2008 - 21:33

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min Sagem DVR-64160 GL-T box i början av veckan efter att ha skickat den på reparation till serviceverkstan nån vecka efter att jag fått den på posten.

Anledningen till att jag skickade iväg den var att jag alltid hade en svart kant under bilden, kändes som att bilden var förskjuten i höjdled, något som inte inträffatmed andra boxar jag provat.

Enligt servicespecifikationen hade den blivit omprogrammerad, men när jag kopplade in den fanns exakt samma fel kvar :D

Lätt irriterad ringer jag upp Sagem support, enligt personen där är det ett fel som försvinner med den nya programvaran som skulle komma i veckan.

I eftermiddags uppdaterade jag programvaran till senaste versionen men felet återstår, ringer igen och ombeds skicka tillbaks den på reparation igen.

Börjar bli riktigt trött på detta nu, koppla in och ur och åka fram och tillbaka till posten samt sitta i telefonköer fy fan....hade inte ångertiden löpt ut hade jag lämnat tillbaka den med en gång :)

Postad 03 april 2008 - 21:38

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

Fick tillbaka min Sagem DVR-64160 GL-T box i början av veckan efter att ha skickat den på reparation till serviceverkstan nån vecka efter att jag fått den på posten.

Anledningen till att jag skickade iväg den var att jag alltid hade en svart kant under bilden, kändes som att bilden var förskjuten i höjdled, något som inte inträffatmed andra boxar jag provat.

Enligt servicespecifikationen hade den blivit omprogrammerad, men när jag kopplade in den fanns exakt samma fel kvar :D

Lätt irriterad ringer jag upp Sagem support, enligt personen där är det ett fel som försvinner med den nya programvaran som skulle komma i veckan.

I eftermiddags uppdaterade jag programvaran till senaste versionen men felet återstår, ringer igen och ombeds skicka tillbaks den på reparation igen.

Börjar bli riktigt trött på detta nu, koppla in och ur och åka fram och tillbaka till posten samt sitta i telefonköer fy fan....hade inte ångertiden löpt ut hade jag lämnat tillbaka den med en gång :)

De andra boxarna som funkat bra, har de suttit på samma ingång på samma tv?

Postad 03 april 2008 - 21:58

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Jag svarade nej till att uppdatera boxen när frågan kom första gången, kommer den igen då? Isåfall när?
Det finns ju ett alternativ uppdatera senare oxå, men det valde jag inte.

Höll på med inspelningarna på hårddisken så jag ville vänta, men nu vill jag ju ha den...
Frågan kommer inte upp om jag bara stänger av och på den.

Edit: Jodå, frågan kom ganska snart efter att jag slagit av och på den, lite otålig... :)

Redigerat av t93pan, 03 april 2008 - 22:03.

Postad 03 april 2008 - 22:51

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Varje tuner ställs in på en viss frekvens, och alla kanaler ligger på olika frekvenser oavsett vilken mux de ligger på.

Nej. Tyvärr används begreppet mux lite hur som helst så det blir lätt förvirrat, men om vi tar exemplet TV3 och Kanal 5 så ligger de på samma mux, d v s samma frekvens. Jag vet inte hur denna box funkar men andra boxar som tillåter inspelning av två program låter dig välja att titta på samtliga kanaler från de muxar som inspelningarna sker från. Exempelvis om man spelar in från SVT1 och TV4 så kan man samtidigt välja att titta på valfri SVT-kanal, valfri TV4-kanal samt TV6 och CNN.

Postad 04 april 2008 - 06:00

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

De andra boxarna som funkat bra, har de suttit på samma ingång på samma tv?

Ja, de har suttit på samma ingång på samma tv(Panasonic px70), har testat andra ingångar på tvn och med andra kablar och tvapparater med samma resultat.

Postad 04 april 2008 - 06:05

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
fick inte ner uppdateringen i går, nedladdningen stannade efter 00-14 mer koden er09. fler som fått samma fel? försökte 4-5 gånger, har även gjort återställning och försökt (vad nu det skall vara bra för) men felet kvarstår. finns det någon möjlighet att ladda in mjukvaran via ex.vis usb?

Postad 04 april 2008 - 06:33

hannihatten
  • hannihatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

fick inte ner uppdateringen i går, nedladdningen stannade efter 00-14 mer koden er09. fler som fått samma fel? försökte 4-5 gånger, har även gjort återställning och försökt (vad nu det skall vara bra för) men felet kvarstår. finns det någon möjlighet att ladda in mjukvaran via ex.vis usb?

Jag hade också problem med att ladda ned uppdateringen och fick också felkoder, provade 5-6 ggr.

Problemet löste sig när jag bytte till en antenn som fick ström från egen transformator dvs ingen strömmatning från boxen, funkade vid första försöket sedan.

Postad 04 april 2008 - 11:30

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag fick också ERROR på första försöket...Error 10.

Kan det bero på att jag tittade på en annan kanal än jag brukar när jag laddar ner?
Har tidigare alltid råkat haft den på SVT1 eller 2 när erbjudandet kommit.

Efter felmeddelandet ställde jag boxen på SVT1 och efter 1 timme kom ett nytt erbjudande.
Då laddades allt hem utan problem.

Janne

Postad 04 april 2008 - 12:25

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Varje tuner ställs in på en viss frekvens, och alla kanaler ligger på olika frekvenser oavsett vilken mux de ligger på.

Nej. Tyvärr används begreppet mux lite hur som helst så det blir lätt förvirrat, men om vi tar exemplet TV3 och Kanal 5 så ligger de på samma mux, d v s samma frekvens. Jag vet inte hur denna box funkar men andra boxar som tillåter inspelning av två program låter dig välja att titta på samtliga kanaler från de muxar som inspelningarna sker från. Exempelvis om man spelar in från SVT1 och TV4 så kan man samtidigt välja att titta på valfri SVT-kanal, valfri TV4-kanal samt TV6 och CNN.

Ja, där lärde man sig något nytt.
Tack för info.

Postad 04 april 2008 - 14:23

gunnarj
  • gunnarj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Snart är det väl dags att köpa en ny box som klarar mpeg4. Undrar om Sagem klarar av att uppdatera programvaran så den klarar mpeg4 eller om det behövs ny hårdvaruteknink för detta. När Finland införde markbunden digital-TV (samtidigt som Sverige) gick de direkt på den nyaste tekniken.
Heja Finland!

Postad 04 april 2008 - 14:28

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Härligt med nya mjukvaran. Allt funkar perfekt så här långt.

Postad 04 april 2008 - 19:04

Berget1055
  • Berget1055
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kan bara meddela att boxen hänger sig fortfarande,jag måste dra ur ström kabeln för att sedan igen kunna exempelvis byta kanal.jag hade inga som helst problem att ladda ner mjukvaran vilket andra verka ha haft.

Postad 04 april 2008 - 19:56

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Glöm inte att göra en fabriksåterställning efter att ni har uppdaterat mjukvaran. Kan lösa en del problem.

Dessvärre har jag upptäckt att efter ett tag så slutar picture in picture att fungera. Kan ej visa bild eller något kommer upp i den lilla rutan.

Postad 05 april 2008 - 07:39

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Glöm inte att göra en fabriksåterställning efter att ni har uppdaterat mjukvaran. Kan lösa en del problem.

Dessvärre har jag upptäckt att efter ett tag så slutar picture in picture att fungera. Kan ej visa bild eller något kommer upp i den lilla rutan.

Stämmer med mina observationer. Då måste man starta om boxen så fungerar det igen. Den har även hängt sig ett par gånnger så det verkar INTE som om den fortfarande kan leverera de funktioner den är såld och marknadsförd med. Vad gör vi??

Postad 05 april 2008 - 09:02

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Stämmer med mina observationer. Då måste man starta om boxen så fungerar det igen. Den har även hängt sig ett par gånnger så det verkar INTE som om den fortfarande kan leverera de funktioner den är såld och marknadsförd med. Vad gör vi??

Picture in picture fungerar perfekt efter den nya mjukvaran! Vill bara påpeka att det inte fungerar om ska spela in något samt om något går igång inom 10 min. Kan vara problematiken för er som fortfarande anser att ni har detta.

Postad 06 april 2008 - 10:51

Unregistered6384c774
  • Unregistered6384c774
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Verkar fungera bättre nu ..men när jag spelade in Svindlarna blev det bara 21minuter inspelat , skulle varit 37minuter & burken har bara hängt sig någon enstaka gång.
/ Micke

Postad 06 april 2008 - 20:08

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Picture in picture fungerar perfekt efter den nya mjukvaran! Vill bara påpeka att det inte fungerar om ska spela in något samt om något går igång inom 10 min. Kan vara problematiken för er som fortfarande anser att ni har detta.

Fel. Min inspelningslista var helt tom och när jag testade picture in picture fungerade det inte, och när jag tryckte på rec knappen gick det inte att spela in. Startade om boxen och allt flöt på. Tyckte faktiskt att gamla mjukvaran fungerade bättre än denna.

Redigerat av Unregistered1284f43c, 06 april 2008 - 20:09.

Postad 07 april 2008 - 08:24

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Min box har i alla fall funkat utmärkt.

Min teori är fortfarande att uppdateringar kan misslyckas om man har dålig mottagning.
Är det fortfarande problem så är det ju garanti kvar och man kan lämna in boxen hos sin tv-handlare.

Däremot är det naturligtvis urdåligt att man fått vänta sen september innan de fått till mjukvara så att boxen fungerar....fy på er SAGEM.

/Janne

Postad 07 april 2008 - 10:04

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Min box har i alla fall funkat utmärkt.

Jag håller med! Min box har också funkat utmärkt sedan senaste uppdateringen, nu funkar det fint att spela in program i samband med byte till/från regionala sändningar. Enda lilla problemet jag har nu är att ljudet försvinner i samband med byte till/från regionala sändningar, ett snabb tryck på paus knappen och sedan på stopp knappen fixar det. Men detta inträffar bara när jag tittar "live", på en inspelning som började under regionala sändningarna och sedan fortsatte efteråt så funkade ljudet hela tiden.

Postad 07 april 2008 - 13:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Snart är det väl dags att köpa en ny box som klarar mpeg4. Undrar om Sagem klarar av att uppdatera programvaran så den klarar mpeg4 eller om det behövs ny hårdvaruteknink för detta. När Finland införde markbunden digital-TV (samtidigt som Sverige) gick de direkt på den nyaste tekniken.
Heja Finland!

Eh? Finland har samma teknik som Sverige i det avseendet så då betyder det väl att även Sverige gick direkt på senaste teknik, eller....

Boxen från Sagem kommer inte att gå att uppdatera.

Postad 08 april 2008 - 06:58

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Missade en inspelning av Anna Phil igår. så problemet verkar kvarstå, iallafall för mig.

Postad 08 april 2008 - 07:24

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Man undrar om det finns ett samband mellan de boxar som fortfarande har problem.

Min box är en 64250, inköpt sept-2007
Jag har en bra antenn + mastförstärkare.

Har inte haft en enda hängning sedan förra uppdateringen, å inte en enda missad inspelning sedan
sista uppdateringen.
Ändå används boxen "tufft" av min 10-åriga dotter som spelar in och av sina barnprogram, och "stressar" fram genom menyerna.

Men för de som har problem borde väl gå att uppdatera genom USB-kontakten ??
Har för mig att det i alla fall i tidningars tester står att boxarna kan uppdateras så.

Postad 08 april 2008 - 10:23

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Alla ni som forfarande har problem maila till sagem på [email protected]

"Hör dom inget gör dom inget"

Postad 08 april 2008 - 15:58

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Missade en inspelning av Anna Phil igår. så problemet verkar kvarstå, iallafall för mig.

Samma gäller för mig. Familjen var hemma och tittade på TV3. När jag konstaterade att inspelningen inte hade gått i gång 20.40 så slog jag över till fyran och då startade den på en gång.

Om man nu vill uppdatera mjukvaran en gång till för att se om det blir bättre hur kan man göra då? Hur starta en ny uppdatering?

Postad 08 april 2008 - 20:43

Unregistered0880493d
  • Unregistered0880493d
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Samma gäller för mig. Familjen var hemma och tittade på TV3. När jag konstaterade att inspelningen inte hade gått i gång 20.40 så slog jag över till fyran och då startade den på en gång.

Om man nu vill uppdatera mjukvaran en gång till för att se om det blir bättre hur kan man göra då? Hur starta en ny uppdatering?

Intressant fråga, kan man tvinga boxern att uppdatera till samma version som redan finns i den?

Postad 08 april 2008 - 21:22

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Blir så trött..... :)
Spelada in två program efter varandra på tv4 ikväll, och började titta på det första från början innan inspelningen var klar. Inga problem där, men när jag sett första programet och skulle börja se den andra inspelningem så... ja, naturligtvis ingenting!!!
Inspelningstimern var tom nu, men noga kontrollerad innan inspelingarna då båda fanns där....

STARKT JOBBAT SAGEM......

Postad 08 april 2008 - 21:47

Trimbe
  • Trimbe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har också fått problem med tappade inspelningar efter uppdateringen. Satt och kollade på ett inspelat program och såg att inspelningen startade men efter 1-2 sekunder stannade den och försvann från inspelningslistan. Blev ingenting inspelat. Det här måste väl vara den största dynga som någonsin tillverkats. Jag börjar bli så less. Funderar allvarligt på att fakturera Sagem för ofrivillig betatestning. Betalar jag 3000 spänn för nått ska det ta mig fan fungera. Finns det några alternativ till boxen som har ungefär samma funktioner. Tänker då på 2 timmars timeshift och inspelning av två program samtidigt.

Postad 09 april 2008 - 11:59

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
man tröttnar lite lätt på sagem, det förefaller inte vara någon koordinerad fellösning som pågår utan snarare "åtgärda ett fel, men hoppsan det förorsakade tydligen ett annat, det löser vi i nästa fw-version" :)

mest irriterande just nu, förutom missade inspelningar, är att att bild-i-bild inte funkar utan kräver nästan varje gång att man startar om boxen. kanske är dags att ta en vända till handlarn och gnälla av sig lite.

Postad 09 april 2008 - 13:14

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Igår missade Boxen att spela in "House". Jag hade iofs en manuell inspelning på G innan på 4:an, men den stoppade jag 20:58, två minuter innan den skulle börja den schemalagda inspelningen.
När boxen inte började spela in tittade jag i guiden och där stod det att "House" var schemalagd för inspelning (program-mode, inte timer), men startade den? Nä!

Ang. "segheten" i fjärren tycker jag att det tidvis blivit bättre, men ibland sämre.
Börjar fundera på om det är något annat i omgivningen som stör, t ex dagsljus eller nåt. Boxen står inte i direkt solljus, men ljus utifrån ligger ju på boxen mer eller mindre jämt dagtid.

SUCK! :)

Postad 10 april 2008 - 06:41

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Skickade ett mail till sagem ([email protected]) och fick faktiskt svar snabbt. Sen att svaret löd följande: Inga kända problem, vilken signalstyrka har du? Fy f-n vad jag blir trött jag blir. Svarade att titta in på detta forum så kanske saken klarnar.

Någon annan som har skickat mail och fått 'bra' svar tillbaks. Man kanske kunde ge ut en bok med roliga svar från supportavdelningar. :D

Postad 10 april 2008 - 07:44

Trimbe
  • Trimbe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har också mailat men inte hört ett smack. :D

Postad 10 april 2008 - 09:10

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Mejlade oxå ang missade inspelningar och seg fjärr.
Inte hört ett ljud.

PLEASE! Do not fullquote!

Postad 10 april 2008 - 14:20

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
mailade nyss, får se om det blir någon respons. men att kommentera en kunds mail angående de fel som finns med "inga kända problem" är ju horribelt dåligt, fattar de inte vad kunderna betyder för företaget?? inga kunder, inga pengar. om fler mailar så kanske vi får lite fart på dem, eller så kommer de rent av in på den här sidan nu när de uppmanats göra så. inte mycket tålamod kvar, snart åker boxen tillbaka till handlarn.

Postad 10 april 2008 - 16:49

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Drog iväg ett här oxå....

Förresten, alla ni (!) som missat inspelingar efter senaste uppdateringen, har ni kört på program eller timer..? Tänkte om man kunde köra i "felsäkert läge" med timer, men vet ej om det är säkert....

Postad 10 april 2008 - 18:14

Berget1055
  • Berget1055
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag ledsnat på Sagem och deras produkter som inte är färdigutvecklade,jag har pratat med min handlare och han förstår att jag och alla ni andra inte är nöjda med Sagems produkter,han skall göra allt han kan för att Sagem skall ta tillbaka boxen så att jag kan köpa ett annat märke,så alla ni andra stå på er för ingen kan acceptera produkter som inte fungerar som de ska.är det någon där ute som kan rekommendera något annat märke.

Postad 10 april 2008 - 18:15

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Intressant fråga, kan man tvinga boxern att uppdatera till samma version som redan finns i den?

Fick i dag detta svar på mail. Hoppas bara att uppdateringen ligger ute fortfarande.

Ja, du kan forcera ner programversionen 0.8.6 igen. Dra ut strömkontakten
vänta 2 - 3 sek. koppla tillbaks elsladden och sen när det kommer upp
"88:88" i displayen tryck blå knapp "D" och "meny". Så börjar boxen att
ladda ner mjukvaran igen.

Postad 10 april 2008 - 20:04

h_berg
  • h_berg
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej,

Har nyss testat 250 GB varianten av denna. Glad överaskning när jag öppnade lådan och förväntade mig
160GB versionen eftersom det var den jag beställde genom Boxer.
Det fanns en lapp i lådan där man beklagade att 160GB versionen var slut men fått 250GB versionen som ersättning.
Kan man väl stå ut med.

Men.....
Bildkvaliten var väldigt tråkig i Jämförelse med din Inbyggda DVB-T mottagaren i min Toshiba 47 Z3030.
Spenderat hela kvällen med att få till det....men nu ligger den i lådan och åker tillbaks till Boxer.
Tänker inte acceptera sämre bild från något som Boxer anser vara en godkännd Box.
Men med lite eftertanke är det kanske inte konstigt.
Kallas visst för Digital TV, men Sagem boxen har ju ingen HDMI utgång så den gör om den till en analog signal som sedan TV'n försöker göra nåt bra av.

Nu är siktet inställt på en Box med HDMI utgång...Digital TV skall vara Digital TV

För övrigt gav boxen ett intryck av att vara en budgetvariant. Redan första intrycket ur kartong
bekräftades när man kollade på bilden. (Dålig passform på höljet, plastig fjärrkontroll o.s.v
Och ja signalkvaliten och signalstyrka var grön som en golfgreen.

Avvaktar till MPEG 4 boxarna kommer på bredare front :D

Postad 11 april 2008 - 07:48

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har fått svar från Sagem ang. mitt problem med missade inspelningar, tappat ljud vid byte från regional till rikssändning och att fjärren är segare än sirap.

Svaren:
Missade inspelningar: gör en fabriksåterställning och använd timer-läget (bra lösning för en box som är stämplad med "Boxer Navigator"-loggan).
Tappat ljud: ring Teracom.
Seg fjärr: Har du en LCD- eller plasma-tv i närheten? Ja. Prova att stänga av teven och se om det blir bättre (schysst lösning för en digital-TV box). Hjälpte det? Lite. Då är det tevens fel, ställ om den 100Hz (??????!!!!!).

Sagem verkar bara skylla ifrån sig och sen när har teveapparater börjat störa ut IR-mottagare? Kan inte nån här på forumet förklara för mig om det ens är fysiskt möjligt?

Postad 12 april 2008 - 12:10

gunnarj
  • gunnarj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ang. "segheten" i fjärren tycker jag att det tidvis blivit bättre, men ibland sämre.
Börjar fundera på om det är något annat i omgivningen som stör, t ex dagsljus eller nåt. Boxen står inte i direkt solljus, men ljus utifrån ligger ju på boxen mer eller mindre jämt dagtid.

SUCK! :)

Jag har löst mitt problem med fjärren. Från och till brukar jag koppla boxen till min PC med en trådlös anslutning. När denna anslutning är igång är fjärren mkt seg, jag måste hålla den exakt i en viss vinkel mot boxen för attt det ska fundera. När jag bryter den trådlösa anslutningen, fungerar min fjärr bra.

Postad 12 april 2008 - 12:13

gunnarj
  • gunnarj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Eh? Finland har samma teknik som Sverige i det avseendet så då betyder det väl att även Sverige gick direkt på senaste teknik, eller....

Boxen från Sagem kommer inte att gå att uppdatera.

Jag läste en tidningsartikel i höstas om en teknikskillnad mellan Sveriges och Finlands marksända digital-TV. Kontentan av denna artikel var att Sverige om några år skulle bli tvunget att uppgradera tekniken (och användarna köpa nya boxar), och artikelförfattaren kritiserade skarpt detta förfarande. Om det nu gällde mpeg4 vet jag inte nu, jag kommer inte ihåg exakt vad som stod i artikeln.

Redigerat av gunnarj, 12 april 2008 - 17:15.

Postad 12 april 2008 - 19:44

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag läste en tidningsartikel i höstas om en teknikskillnad mellan Sveriges och Finlands marksända digital-TV. Kontentan av denna artikel var att Sverige om några år skulle bli tvunget att uppgradera tekniken (och användarna köpa nya boxar), och artikelförfattaren kritiserade skarpt detta förfarande. Om det nu gällde mpeg4 vet jag inte nu, jag kommer inte ihåg exakt vad som stod i artikeln.

Nix du eller artikelförfattaren rör ihop det med Norge som har MPEG4, men då startade deras sändningar i gengäld först i fjol. Det du säger om utbyte av boxar har avhandlats omsorgsfullt i andra trådar, men gäller i lika hög grad för Finland som för Sverige.

Postad 13 april 2008 - 14:38

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag har löst mitt problem med fjärren. Från och till brukar jag koppla boxen till min PC med en trådlös anslutning. När denna anslutning är igång är fjärren mkt seg, jag måste hålla den exakt i en viss vinkel mot boxen för attt det ska fundera. När jag bryter den trådlösa anslutningen, fungerar min fjärr bra.

Står datorn i samma run som boxen? I så fall så bör det räcka om du tejpar över IR-mottagaren i den delen som kopplas till datorn, eller IR-sändaren i den delen som du kopplat till boxen. Troligtvis så skickar nämligen din trådlösa video-överföringssak IR-signaler år andra hållet, och det blir aldrig bra att duplicera IR-signaler från en fjärr med en liten fördröjning.

Postad 13 april 2008 - 16:31

gunnarj
  • gunnarj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Står datorn i samma run som boxen? I så fall så bör det räcka om du tejpar över IR-mottagaren i den delen som kopplas till datorn, eller IR-sändaren i den delen som du kopplat till boxen. Troligtvis så skickar nämligen din trådlösa video-överföringssak IR-signaler år andra hållet, och det blir aldrig bra att duplicera IR-signaler från en fjärr med en liten fördröjning.

Nej, datorn står på övre våningen. Men nu när jag vet att det blir problem, är deet ju lätt att lösa med att dra ur kontakten

Nix du eller artikelförfattaren rör ihop det med Norge som har MPEG4, men då startade deras sändningar i gengäld först i fjol. Det du säger om utbyte av boxar har avhandlats omsorgsfullt i andra trådar, men gäller i lika hög grad för Finland som för Sverige.

Ja, eftersom jag inte exakt kommer ihåg vad som stod i artikeln, så var det nog Norge. Men det ursäktar ju inte Sverige (och Finland) på något vis.

Postad 13 april 2008 - 20:43

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag får bara känslan av att Sagem har åtgärdat sina problem i boxen. Jag har en riktigt bra kontakt person på Sagem som följer detta strikt. Så tro mig Sagem jobbar på detta dagligen. De hittar inga fel på boxen längre och börjar felsöka hos programbolagen och datan de skickar ut för programmen på de olika kanalerna. De har hittat fel på SVT´s data där det ligger fel information angående live program samt repriser. Boxen är idag väldigt beroende av denna data, den sitter och kommunicerar med datan och följer informationen, så är det något fel på den så gör självklart boxen fel och ej spelar in.

Vad jag har noterat i era inlägg är att de flesta av er har problem på TV4 mellan 20.00 - 21.00, kan betyda att det ligger fel info i luften som gör att boxen ibland missar dessa inspelningar. Låt oss hjälpa till med att försöka peka ut vart problemet uppdagas (vilken tid, vilken kanal, hur många program man spelade in, hur tittade man på program från disk eller live), så tror jag att de kan hjälpa oss med att hitta felet och åtgärda detta, för om det är fel på datan så är det i deras intresse att känna till det för folk anser att felet ligger i deras boxar och de vill självklart motbevisa detta och tvinga programbolagen att åtgärda sin data för att få en fullt fungerande Boxer-Tv Navigator. De har just nu kontakt med Boxer och ställer programbolagen mot väggen angående datan så låt oss försöka hjälpa till!

Jag kan vara brygga direkt till min kontakt på Sagem, men jag måste ha något konkret att komma med!

Postad 14 april 2008 - 07:50

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag kan vara brygga direkt till min kontakt på Sagem, men jag måste ha något konkret att komma med!

Kan du ställa frågan varför boxen har problem med fjärren ihop med plasma-teveapparater? Jag förstår nämligen hur den ena kan störa ut den andra...
Enligt Sagems kundtjänst ska problemet vara löst iom den senaste uppdateringen, men jag håller inte med. Det har blivit bättre, men inte bra. Tipset jag fick från kundtjänst är att göra om uppdateringen, men hjälper det verkligen? Har jag rätt programvara i boxen blir det väl inte bättre av att lägga in den en gång till?

Postad 14 april 2008 - 08:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ja, eftersom jag inte exakt kommer ihåg vad som stod i artikeln, så var det nog Norge. Men det ursäktar ju inte Sverige (och Finland) på något vis.

Nå, det är ju rätt naturligt att man faktiskt väljer den teknik som finns tillgänglig, och för ungefär tio år sen när Sverige och Finland valde teknik så fanns inte något nyare på marknaden. De första boxarna som stöder MPEG4 kom väl för ungefär två år sen och fortfarande är utbudet mycket klent. Bortsett från att vänta till idag med att introducera digital-TV, hur menar du att man skulle agerat?
För övrigt talar mycket för att det inom något år kommer att introduceras ny teknik som dagens boxar med MPEG4 inte stöder. Skulle Norge kanske väntat in den tekniken också?

Postad 14 april 2008 - 09:14

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

ok greit som norrmännen skulle sagt, även om jag ställer mig rätt tveksam till att svt m fl plötsligt fått samma fel, så att inga program blir inspelade, för nu sedan 0.8.6 (är det väl den heter, senaste fw?) så spelas verkligen inga program in, över huvud taget. det jag mera konkret kan påtala som fel är att bild-i-bild sällan eller aldrig fungerar, den infällda bilden visar bara "ingen bild". sedan är fjärren och kanalbyten alltjämt en tämligen seg historia men det kanske kan bero på min uppsättning prylar, även om jag som andra före mig svårligen kan begripa varför en sorts teve ska störa en fjärr mer än en annan..

Postad 14 april 2008 - 11:37

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen fungerar min box på det hela taget bra.
Fjärren är normalsnabb jämfört med andra digitalbox fjärrar. Däremot fodrar knapparna lite kraftigare tryckning vilket börjar kännas i tummarna.
PIP funkar i alla lägen.
I princip alla inspelningar har genomförts , och det kan vara så att dom missade är vid en serieinspelning där jag valt att bara spela in ett program, så hör av er om ni har det lilla problemet.
Annica

Postad 14 april 2008 - 13:22

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

I princip alla inspelningar har genomförts , och det kan vara så att dom missade är vid en serieinspelning där jag valt att bara spela in ett program, så hör av er om ni har det lilla problemet.

Hur väljer du att spela in vissa program i en serieinspelning? Jag skulle helst vilja slippa att boxen spelar in alla repriser av ett program utan bara spelar in den ordinarie sändningen...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.