LG 42LC55
497 svar till detta ämne
Postad 21 September 2007 - 06:19
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Men om de analoga nätet är nersläckt, varför finns de då kvar?
Och om man skulle göra "hänga ut kabeln genomfönstret" eller skaffa en liten antenn på balkongen så får man väll inte 3an 5an 6an och alla dom.. typ bara 1 2 4?
Värdelöst att dom släcker ner analog och drar igång digitalt när man får analogt endå ur sin vägg.
Får kolla upp de dära lite om man kanske ska skaffa en box endå och nått litet abbonemang om dom ska va så snåla och inte erbjuda digitalt ur väggen när de nu ska finnas i hela sverige.
Ska allafall idag åka och kolla om jag hittar på någon 37LC51 eller 55.
Hoppas de finns här och för ett bra pris.
Postad 21 September 2007 - 15:01
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Observera att detta med analog output bara är i kabelhus.
Mottagningen sker i en central i huset förmodar jag, då är de digitala, och sedan sänds kanalerna ut till varje hushåll analogt.
Och anledningen till varför de inte kan låta kanalerna strömma ut som digitalt har jag tyvärr inte en aning om. Det får nog någon som jobbar med det tekniska på Comhem svara på. Vet inte om det finns någon sådan här på Minhembio. Men förmodligen är det billigt och det är därför de låter dessa kanaler gå gratis ut till oss.
Vill vi ha digitalt och fler kanaler får vi betala och då krävs också avkodning dvs. en digitalbox.
Redigerat av iqbefriad, 21 September 2007 - 15:02.
Postad 21 September 2007 - 15:36
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Men igentligen är ju de lite värdelöst att dom gör de? Dom tar emot digitalt men skickar ut analogt.
Blir nog att skriva till hyrestvärden här och fråga varför dom snålar så?
Hittade allafall LG 37LC51 i ett reklam blad och åkte dit idag för har en polare som tillochmed jobbar där.
SÅ snackade med han och jag sa vad jag kollat efter.
Men med de vanliga förösljnings snacket så slutade de med att jag stog och kollade på en
Samsung LE37R89.
De vart f*n svårt då.
Iofs så kosde LG 8499:-
Samsung 12995:- men kan nog få lite rabatt men endå.
De va en bra bit över.
Så nu är jag kluven.
Samsungen hade den nya panelen som va j*vligt bra + massa annat smått och gott.
Och han lurade på mig att jag skulle ha boxer 24 månaders abbonemang för då vart de 1000 avdrag på tv priset och massa annat gott. Ska döda han när jag ser han!
Men är endå väldigt sugen på LG.
Nån här hade bilder från en sån i sitt rum och de va verkligen imponerande bild.
Så hur tusan ska man göra?
Tror jag inte kommer skaffa digital-tv nu allafall om de inte dyker upp nån fuling när man slipper betala så j*vligt.
Men de blir nog spela 360 med HDMI, kolla på dvd, kolla på film via datorn om jag får de att fungera.
Och man lär ju köpa ny dvd säkert för den jag har är väll 5år gammal med oboy i styrspaken så man kan bara bläddra åt vänster haha.
Fundera mer och hoppas på att man vet vad man ska köpa tills på måndag.
Anledningen föresten till att dom sålde 37LC51 billigt va tydligen att dom sålt dåligt med dom och lagret va fullt av dom. Och dom va tvungen att sälja dom nu för LG kommer med nya grejer inom kort.
Och om jag då skulle köpa en liknande tv som 37lc51 va när den kom så skulle den isåfall kosta 13-14 lax enligt honom.
F*n va svårt de är.
Är oroligt över att jag inte ska fixa de dära med datorn till LCDn oxå och då är ju säkert halva nöjet borta.
Nu mat. Ha en bra dag!
Postad 21 September 2007 - 18:31
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Föresten.
Har några saker jag undrar över.
PixelMappa? vad är de?
Och folk skriver 1:1? ingen aning vad de är.
Om man som ni säger att man kör med DVI > HDMI. DVI skickar väll inget ljud så då lär man väll slänga med en ljudkabel oxå från hörlurs uttaget på ljudkortet? hur löser ni de?
Och funkar/är dom dära första grejerna på LC51/55?
Eftersom alla snackar om de så lär de va bra så då hoppas man på de
Postad 21 September 2007 - 19:55
ichbin
-
ichbin
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Slog till på en LG 37LC51 idag för 8.5 k !
Jag kanske inte är lika kräsen som många andra på detta forum men jag är iaf grymt nöjd med denna.
Boxer digitalt ger HELT OK bild, DVD och PC via hdmi ger GRYM bild.
Fick nummerserien som verkar vara den senaste (708) och inga problem med ljusgenomsläpp, konstiga ljud osv.
Det enda som jag stört mig på är när jag spelar PES6 (fotollsspel) från PC, då det syns lite konstiga linjer..Vet inte om det går att lösa med nån inställning eller om jag får leva med det? Ska testa Fifa sen oxå och se om det är likadant där.
Kanonbra TV till ett grymt pris i övrigt!
Postad 21 September 2007 - 20:12
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Härligt! funderat hela dagen och tror jag slår till på en 37LC51 jag oxå på månda.
Sen om man klarar sig med analog tv eller slå till på 159:- månaden boxer kanske ni kan svara på?
Postad 21 September 2007 - 21:24
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
DigitalTV är ju så klart att rekommendera.
Vad du behöver är, som redan skrivits, en inomhusantenn för att kunna ta emot kanalerna. Det går alltså inte att koppla en kabel från uttaget i väggen till boxen när du bor i ett Comhemhus.
Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd med TVn, och även med Boxer om du nu väljer det alternativet.
Postad 21 September 2007 - 21:32
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Hade boxer när man bodde hemma hos mor.
Men hon hade ingen platt-tv då och bilden va ju aldrig dålig.
Men de borde ju va bättre om man har en HD tv.
Glöm inte att svara på frågorna någon post uppåt är ni snälla.
Så jag får mer klarhet i dom sakerna.
Pixelmappning?
1:1?
DVI > HDMI från datorn? Men ljudet då?
Postad 22 September 2007 - 19:13
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Undrar oxå vilka codecs och program ni kör för att kolla på HD filmer från datorn till tvn?
Även om de går att köra 1080p filmer på LC51-55 från datorn?
Postad 26 September 2007 - 16:36
MarkusMA
-
MarkusMA
-
Rookie
-
4 inlägg
Väntar fortfarande på min 42LC55. Beställde för drygt två veckor sedan av Hemmabiobutiken och enligt dem kan LG fortfarande inte ge besked kring när den kan tänkas komma
Funderar på att byta till 42LC51. Lite synd att missa Digital Audio Out men annars så bryr jag mig inte i skillnaderna vad gäller features. Dock har jag av någon anledning fått intrycket av att problemen med flammighet och genomlysning är vanligare på 51an än på 55an... Någon som har samma känsla? Det ska väl vara samma panel? Samtidigt ser jag i LGs katalog att det skiljer i responstid (GTG) mellan LC55 och LC51, 5ms respektive 6ms så vad tror ni detta beror på?
Jaja, vet inte hur jag ska göra...
Postad 26 September 2007 - 17:06
greycat
-
greycat
-
Rookie
-
7 inlägg
Väntar fortfarande på min 42LC55. Beställde för drygt två veckor sedan av Hemmabiobutiken och enligt dem kan LG fortfarande inte ge besked kring när den kan tänkas komma
Funderar på att byta till 42LC51. Lite synd att missa Digital Audio Out men annars så bryr jag mig inte i skillnaderna vad gäller features. Dock har jag av någon anledning fått intrycket av att problemen med flammighet och genomlysning är vanligare på 51an än på 55an... Någon som har samma känsla? Det ska väl vara samma panel? Samtidigt ser jag i LGs katalog att det skiljer i responstid (GTG) mellan LC55 och LC51, 5ms respektive 6ms så vad tror ni detta beror på?
Jaja, vet inte hur jag ska göra...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte du missar något angående digitalutgången. Används inte den endast för att du skall kunna köra ljudet via en bioljudsanläggning från digitalboxen. Jag ser annars ingen vits med att köra in ljud till TV:n via exempelvis HDMI-ingången och sedan köra det till ljudanläggningen via digitalutgången. Då är det väl lika bra att köra ljudet direkt. Men, jag kanske tänker fel....? Jag har försökt förstå det här med pixelmappning på den här burken. Någon skrev i det här forumet att det var möjligt. Vart kommer den informationen ifrån. Inte för att jag vet om det har något större värde men om jag ändå skall köpa en såpass dyr TV vill man väl ändå att det mesta skall vara möjligt. Någon som har pixelmappat får gärna citera. Såg föresten att Dustin sänk denna TV idag med 500:- mot igår. Är det bra eller dåligt? Är TV:n redan på väg ut urt sortimentet? Skall man vänta på nästa generation? Många frågor. Men jag blir inte riktigt klok på vad man skall välja. Den här TV:n känns så rätt. /Per
Postad 30 September 2007 - 08:37
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
lc51/55 är nog påväg ut men endå en väldigt prisvärd tv vad jag tycker.
köpte själv en 37LC51 för några dagar sen.
Den fungerar mycket över förväntan.
De enda minus jag kan säga är väll att de blir lika olika inställningar varje gång ja skickar bilden till tvn, men de har nog med min crap dator att göra oxå.
Sen så har jag ljus-genomsläpp längst ner på bilden till vänster om LG märket.
Men de ska ja lämna in den för och få en ny, eftersom jag bad om en med serienr 708 och int en 705 som dom gav mig så då får dom ju räkna med att få tebax den eftersom dom gjorde en 708 just för att de va mycket ljusgenomsläpp på 705.
SÅ om du köper en, kräv en med 705 eller hälsa att du kommer tebax med den om nån dag tills dom letat på en 708 på lagret.
Postad 30 September 2007 - 12:02
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
704 har också en del genomsläpp.
Funderar på att dra mig upp till Expert och prata med dem och se ifall de går med på att byta till en nyare TV.
Nu har jag ju haft min TV ett bra tag.
Vad jag saknar är Bild-i-Bild, vore underbart att kunna ha en liten bild med TVn igång när jag surfar i pauserna med musik strömmande över nätet så jag vet när pausen tar slut.
Skulle gärna också haft möjligheten att ändra i listan för input, nu har jag TV högst upp och får bläddra ner till PC varje gång. Vore mycket smidigare att ha dem bredvid varandra.
Även Vesa 200x200 vore bättre än 600x400 eller vad det nu är den här TVn har. Man hittar ju inte ett enda billigt väggfäste med tilt vertikalt och horisontellt.
Bortsett från dessa småsaker är jag otroligt nöjd med min fina blanka TV.
Postad 30 September 2007 - 16:13
xelli
-
xelli
-
Rookie
-
2 inlägg
Mycket tjat om blacklight bleeding här  . Jag tror inte att de olika serierna skiljer sig så värst mycket från varandra. Såhär ser det ut på min TV, serie 706 tillverkad i juni. http://i20.tinypic.com/33cqheh.jpgVäldigt nöjd i överlag. För övrigt har jag likt andra lustiga knäppningar i TVn vid uppstart/avstängning. Verkar inte vara något problem iofs.
Postad 02 October 2007 - 21:36
MarkusMA
-
MarkusMA
-
Rookie
-
4 inlägg
Så, det blev en LC51, fick hem den igår. Serie nr börjar 707
Mycket nöjd, helt okej bild på Analogt COM HEM, undebart genom dator. Inte minsta tendens till genomsläpp, dock lite knäppningar så som andra beskrivit.
Postad 03 October 2007 - 20:29
Unregistered7645904d
-
Unregistered7645904d
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick min 42LC55 igår och den funkar bra tycker jag, fick dock en död pixel upp i ena hörnet. Vilket är lite störande när man vet omd et men den syns inte på lite avstånd så det är ändå helt okej.
Ett par saker gör mig dock lite konfunderad. När jag köra vanlig teve på den via mitt analoga comhem kabel-tv så ser man ibland att det i bilden går lite ljusare horisontella streck längs med hela skärmen. Syns väldigt sällan men i vissa scener så ser man svagt att de finns där. De verkar inte heller uppkomma på någon fast plats utan kan komma fram på lite olika ställen och i olika antal. Något som känns igen?
En annan sak är när jag kör ifrån datorn via VGA så fylls hela bilden på teven inte riktigt upp. Kör 1360x768 ifrån datorn och har satt samma upplösning på teven. På höjden fylls då hela bilden ut ifrån kant till kant men på längden så lämnas det ca 3-4 pixelrader svarta på varje sida. Någon som känner igen det?
Postad 03 October 2007 - 21:51
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
1360x768 här också både på datorn och TVn, kör genom VGA.
Jag har också några rader som inte fylls på sidorna. Inget som irriterar för min del dock.
Postad 04 October 2007 - 08:02
anarkisträven
-
anarkisträven
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Panelen har en upplösning på 1366x768. Därför får ni tre pixelrader på varje sida om bilden som blir svarta. Om ni inte kan ställa in datorn på 1366x768 direkt från grafikkortets inställningar kan ni testa med Powerstrip för en customupplösning.
Postad 04 October 2007 - 10:19
Unregistered7645904d
-
Unregistered7645904d
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Okaj då är jag med.
Men de ljusa linjerna som går över skärmen har jag börjar störa sönder mig på. De syns inte hela tiden men på vissa kanaler och i vissa program så syns de väldigt tydligt. De går på mitten av skärmen.
Ska försöka fixa kort på det så ni kan se hur det ser ut.
Postad 04 October 2007 - 22:39
zooyorkk
-
zooyorkk
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har precis köp mig en LG 42LC55. Men jag får inte ljudet från tvn till min förstärkare att fungera.. är det någon speciell inställning man måste ha eller ? det fungerade på min tv jag hade innan har bara flyttar över kablarna till den nya tvn.. ska man ha någon speciell kabel eller ?
Postad 05 October 2007 - 17:45
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Mycket tjat om blacklight bleeding här . Jag tror inte att de olika serierna skiljer sig så värst mycket från varandra. Såhär ser det ut på min TV, serie 706 tillverkad i juni. http://i20.tinypic.com/33cqheh.jpg
Väldigt nöjd i överlag. För övrigt har jag likt andra lustiga knäppningar i TVn vid uppstart/avstängning. Verkar inte vara något problem iofs.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har jag bytt min idag allafall så får se hur den här funkar. de där va ju inget.. min hade alltså 20 gånger värre och de va lite vänster om LG loggan och kanske 1dm upp.. så de va verkligen störande. Inte mycket över hela bilden utan bara rakt upp från längst ner och 1dm upp som va jävligt ljus.
Postad 05 October 2007 - 22:27
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag tittade precis på min tv för att testa samma sak, det verkar bara fungera om man har digital tv, alltså inte om man tar emot det analoga nätet, till exempel comhem kabel...
synd detta...tur att jag flyttar imorn då...hihi
hoppas att jag spridit lite ljus.
Postad 05 October 2007 - 22:52
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag tittade precis på min tv för att testa samma sak, det verkar bara fungera om man har digital tv, alltså inte om man tar emot det analoga nätet, till exempel comhem kabel...
synd detta...tur att jag flyttar imorn då...hihi
hoppas att jag spridit lite ljus.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad var det du testade? =)
Postad 06 October 2007 - 16:25
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
ta ljud ut via den optiska utgången med analog inmatning från comhem nät.
nu vet jag dock att det fungerar med boxer+ca-modul+digitalmottagaren i tv.
har inte hunnit "lyssna", bara kopplat in och sett att det fungerar
Postad 06 October 2007 - 18:19
bafvern
-
bafvern
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hejsan!
Följt denna tråd ett tag eftersom min gamla tjock sony brann upp i veckan...gick ner till expert igår o slog till på en LG 32LC52 och måste säga att jag e mkt nöjd! detta e min första "smal-TV" men jag har läst en del om dessa och vet va man ska akta sig för och vad man ska tänka på. angående Backlight bleeding kan jag bara säga att det ät så nära obefintligt det kan bli på min TV. Kanonbild via HDMI från DVD och toppen via VGA från datorn..Ville bara säga att jag är mkt nöjd och är det någon som funderar på ny 32"...tveka inte...priset 6990 kr i butik e helt klart bra!
Postad 11 October 2007 - 17:45
LittleLën
-
LittleLën
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Köpte denna TV (LG 37LC42) för en vecka sedan, för 9995kr på Elgiganten, men (1000kr tillbaka idag, då Expert körde 37LC51 för 8999)  Jippi  . Blev dock lite skraj då jag såg det om alla serienumer 705...-708 etc. Men hade sån röta att den TV som jag redan hade hemma var en 708  . För Övrigt så kan jag säga detta, då jag blev fundersam (och för att kunna genomföra Prisgarantin på "Elschimpansen"). Så jag Ringde LG direkt, fick prata med en trevligt Norska  .. som fixade mig svaren via en kompanjor där. Nu det Viktiga: alla LC4x och LC5x har samma PANEL OCH TEKNISK PRESTANDA!, dock som många påvisat här, så har den ena boxer, den ena en silverlist, böjd högtalare, radie på TV lister.. blablabla.. Design.. Så detta går hem hos elgiganten iaf. Är också supernöjd, är glad över att det var en S/N: 708  . upplever dock lite ljus läckage, men antar att det är en inställningsfråga i mitt fall... Men någon som kopplat in dator via DVI-HDMI? jag kör en ny Macbook C2D 2,16Ghz, kopplad till min TV på detta sätt, men det blir väldigt matta färger :S. Via VGA blir det perfekt färg, men DVI är lite krispigare  . Dock då jag väljer 720p eller 1080i blir färgerna rätt med då hoppar bilden som tusan hit o dit (rycker) :/. jag fattar nada... Nån som har koll på denna del? För Övrigt den som vill testa sin HD-TV, perfekt med en ny film, testa nya Turtles (TMNT) i HD, shit vilken skärpa och bildåtergivning . Lätt de bästa provet. T.o.m vår lärare inom ämnet hoppade till MvH Lenny
Redigerat av LittleLën, 11 October 2007 - 17:58.
Postad 12 October 2007 - 10:27
peddjy
-
peddjy
-
Rookie
-
6 inlägg
Hmm, är det ingen fler än jag som har en 709'a? Köpte min 42a häromveckan på Fyndbörsen. Är riktigt nöjd med den än så länge, dock lite ljusgenomsläpp i översta högra hörnet med det är inte så värst störande. Kanonbild när man kopplar in laptopen dessutom!
Enda som är störande är att LG tvdosan är likadan som dosan jag har till LG hemmabiosystemet vilket gör att jag jämt tar fel :S
Postad 13 October 2007 - 19:58
LittleLën
-
LittleLën
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hmm, är det ingen fler än jag som har en 709'a?
<{POST_SNAPBACK}>
oj oj oj, den måste vara purfärsk från fabrik!
Postad 16 October 2007 - 07:32
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Här kommer bilder tagna på 4 st olika 37" LC51:or i min bekantskapskrets. Alla har serienummer 708. Vad kan vi lära av detta? Antagligen att problemet med ojämn bakgrundsbelysning finns på de flesta apparater i större eller mindre grad, tyvärr.
Postad 16 October 2007 - 12:55
JohanOscarPersson
-
JohanOscarPersson
-
Användare
-
-
201 inlägg
37LC55 är ju faktiskt väldigt intressant
Postad 16 October 2007 - 13:51
Sommartorparn
-
Sommartorparn
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Här kommer bilder tagna på 4 st olika 37" LC51:or i min bekantskapskrets. Alla har serienummer 708.
Vad kan vi lära av detta? Antagligen att problemet med ojämn bakgrundsbelysning finns på de flesta apparater i större eller mindre grad, tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>
Min 42Lc55 köpt i juni ser ungefär likadan ut. Tycker det har blivit lite bättre men i och för sig var det en tag sedan jag granskade den ordentligt. Lilltjejen har den på sitt rum. Min första reaktion blev att utnyttja ångerrätten men eftersom det var semestertider så hann jag inte riktigt och den blev kvar. Lilltjejen är lycklig som den är så hade inte hjärta att försöka reklamera och skicka iväg den i efterhand.
Postad 17 October 2007 - 08:46
JSvegland
-
JSvegland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej!
Jag är på gränsen till att lägga en beställning på en LG LC51 42". Det jag undrar är om jag bör göra detta? Bör jag köpa en tv med Full HD istället? Är LC51 så bra som den verkar när man läser era inlägg. Finns det någon annan tv som jag borde köpa istället i samma prisklass? Det är runt 10-11 som jag tänkt mig att lägga.
Jag känner att detta är en jungel... jag brukar normalt sätta mig in i produkter jag ska köpa, men detta är out of my league så att säga.
Jag vänder mig till er med er fantastiska kunskap om dessa produkter och hoppas att ni kan guida mig genom denna jungel.
Postad 21 October 2007 - 13:07
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Full-HD på en TV så 'liten' som 42" känns overkill tycker jag. Då pratar jag om att sitta på 2-3 meters avstånd från den. Om man inte har något emot att betala mer så kan man väl köpa en full-HD men enligt mig är det att kasta pengarna i sjön.
Postad 30 October 2007 - 21:57
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Någon som beställt 42LC51 varianten från hemmabiobutiken senaste månaden eller så? Beställde 2 ex idag, och hoppas för kung och fosterland att det är utav 708varianterna utan något störande ljusgenomsläpp, då blir jag galen, och får betala returfrakt... vilket skulle suga riktigt hårt!
Men vi får hoppas på det bästa! Ska ta lite bilder på Tvn med Transformers i 1080p material spelandes så ska ni (förhoppningsvis) få se på grejer
Edit: Fick en 707a, och ser inget ljusgenomsläpp ÖHT! Underbar tv med fullt dugligt ljud för övrigt
Redigerat av Kimball, 03 November 2007 - 12:18.
Postad 05 November 2007 - 16:05
danneeeee
-
danneeeee
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
ta ljud ut via den optiska utgången med analog inmatning från comhem nät. nu vet jag dock att det fungerar med boxer+ca-modul+digitalmottagaren i tv. har inte hunnit "lyssna", bara kopplat in och sett att det fungerar
Har hängt upp min på väggen och så jobbigt att ta ner bara för att testa. Vet någon om man kan få analogt ljud UT från TV:n? Eller är det bara optisk ut? Tycker manualen är lite si så där och när jag ringde LG fick jag först svar att analog UT ljud ska sitta på sidan, vilket de efter att jag sa att det borde vara IN ljud tog tillbaka. Sedan sa dem att det sitter analogt (RCA) ljud UT på baksidan bredvid komponentingången. Vilket jag misstänker är ljud IN. Men ska enl LG vara ljud UT. Kan man koppla analogt ljud ut (med RCA) från TV:n?  (behöver lite fejkat surround till Xbox360)
Redigerat av danneeeee, 05 November 2007 - 16:06.
Postad 09 November 2007 - 11:19
danneeeee
-
danneeeee
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Kan man koppla analogt ljud ut (med RCA) från TV:n? (behöver lite fejkat surround till Xbox360)
Svarar på min egna fråga...om det kan vara till hjälp för någon mer. Två mailsvar från LG: "Du kan bara få ljud ut från TVn till stereon om du kopplar från en ljudutgång. Om du har mölighet att använda scartsladd så skulle det fungera ypperligt om du anväder dig av det fulla scartuttaget. Se vad du har för mölighet på din stereo att koppla som inte är RCA." "Nej, precis det finns ingen utgång för röd och vit."
Postad 09 November 2007 - 23:28
Unregistered8f403b1d
-
Unregistered8f403b1d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag hade en 26LC55 hemma (som jag lämnade tillbaka p.g.a. konstig "kantförstärkning" på bilden från digital-tv-mottagaren - någon mer som har sett det fenomenet förresten?).
I vilket fall hann jag testa det där med analogt ljud ut: ur ena scartkontakten får man analogt ljud ut från den analoga tv-mottagaren, i den andra scartkontakten ljud från den digitala tv-mottagaren. Vet inte hur det ser ut på de större modellerna, men det kanske kan vara en ledtråd...
(Man får förstås använda en scart-till-rca-kabel.)
Arvid
Postad 15 November 2007 - 15:24
danneeeee
-
danneeeee
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
I vilket fall hann jag testa det där med analogt ljud ut: ur ena scartkontakten får man analogt ljud ut från den analoga tv-mottagaren, i den andra scartkontakten ljud från den digitala tv-mottagaren. Vet inte hur det ser ut på de större modellerna, men det kanske kan vara en ledtråd...
(Man får förstås använda en scart-till-rca-kabel.)
Arvid
Men tror du att det här funkar? Xbox till TV med HDMI --> TV till Förstärkare/DVD med Scart-till-rca --> Spela Xbox med ljud från förstärkaren. Dvs tror du/ni att jag får ljud ut från Scart från TV när jag matar HDMI in i TV?
Postad 24 November 2007 - 15:39
mykee
-
mykee
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Upplever också precis som arwid ovan att TVn har någon underlig kantförstärkning. Märks mer ibland och mindre ibland. Spelar ingen roll om man stänger av alla XD funktioner. Synd, för TVn producerar i övrigt en bra skarp bild, så den så kallade "funktionen" kunde jag varit utan. Ingen mer som upplever samma sak? Verkar inte spela någon roll vilken källa jag använder, samma fenomen oavsett.
Postad 26 November 2007 - 14:07
Raulduke
-
Raulduke
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej alla glada! Tänkte äntligen slänga upp min tv (LG 42 LC55) på väggen någon som kan rekommendera ett bra och billigt väggfäste (gärna länk till web-shop också). Funderar på detta: http://www.tubkikare...odukt.php?p=800 tror ni det passar?
Redigerat av Raulduke, 26 November 2007 - 14:08.
Postad 26 November 2007 - 17:10
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jo det fungerar säkert, men det finns ett på claes ohlsson med som fungerar ypperligt, inbyggt vattenpass och säkerhetsfunktion, kostar 449:- när jag köpte det.
Postad 28 November 2007 - 00:04
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hittade det väggfäste som jag och min kompis använder. Vet även att det är lätt att tillverka en ljusram att hänga bakom tv för att få ett varmt "glow" runt apparaten. Väggfäste hos Clas Ohlson
1.jpg 19.58K
2 Antal nerladdningar
2.jpg 19.23K
1 Antal nerladdningarOm det finns intresse så kan jag försöka ta lite bilder alt. förklara hur ljusramen ser ut
Postad 29 November 2007 - 11:13
Raulduke
-
Raulduke
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack för tipsen, men jag kunde inte hålla mig, beställde väggfäste och lite kablar i tisdags, grejerna ligger på posten och väntar på mig, återkommer med bilder när jag fått upp tv:n...
Postad 29 November 2007 - 11:19
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
låter bra det, den blir snyggar när den sätts upp på väggen med....
Postad 01 December 2007 - 18:51
mykee
-
mykee
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har ett problem jag inte verkar hitta en lösning på. Min 42-LC55 reagerar på fjärrkontrollen till min förstärkare (Yamaha DSP-A5). Händer någon gång att man vill lyssna på musik utan att ha TVn på, men så fort jag rör volymknappen på Yamahafjärren så går TVn igång. Någon som vet om det finns någon typ av switch, typ kanal A eller B för fjärren? Jag borde väl ha hittat den vid det här laget om det fanns någon. En del apparater man har kan ju göra detta, men kan inte hitta den möjligheten på varken Yamaha förstärkarne/fjärren eller LG TVn/fjärren.
Postad 04 December 2007 - 16:44
Wanabi
-
Wanabi
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Har ett problem med min LG 37LC55:a.
Jag har provat att koppla min bärbara dator till den med en VGA kabel, 15pin hane/hane, men får inte upp någon bild..Är det någon speciell VGA-kabel som krävs, eller hur får jag igång detta. Har kollat igenom de olika inputsen och på RGB som det borde vara står det bara "ingen signal". Tacksam för svar!
Postad 04 December 2007 - 16:48
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hej!
Har ett problem med min LG 37LC55:a. Jag har provat att koppla min bärbara dator till den med en VGA kabel, 15pin hane/hane, men får inte upp någon bild..Är det någon speciell VGA-kabel som krävs, eller hur får jag igång detta. Har kollat igenom de olika inputsen och på RGB som det borde vara står det bara "ingen signal". Tacksam för svar!
Jag behövde inget särskilt när jag kopplade in min LC55a men det kanske är läge att dubbelkolla alla anslutningar i datorn...det enda jag kan komma på som problem...
Postad 04 December 2007 - 16:54
Wanabi
-
Wanabi
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Okej, jag får kolla vidare ska testa koppla från en annan bärbar dator för att se om det är någon fel från min dator..
Postad 04 December 2007 - 17:30
Wanabi
-
Wanabi
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
störigt! har nu testat att koppla in tvn från en annan dator med samm resultat. Även denna gång med VGA kabel.. Det är inget fel på kabeln då jag använder den till min 19 lcd utan problem. Ska det vara en vanlig vga kabel? Läste någonstans att visa LCD tv-apparater krävde en speciel VGA där det saknades en "pin" ? Ska tvn hitta datorn av sig själv, inga speciella inställningar etc? Tacksm för svar!
Postad 04 December 2007 - 17:40
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
jag använde inga speciella, men om du tittar under menyn så tror jag att det finns något som heter dataläge, som kan vara bra, komemr inte ihåg då jag inte har tv längre...har för mig att man blev tvungen och trycka på någon knapp för att få den att pixelmappa ordenligt...
bättre än så kan jag inte tyvärr
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|